صفحه 4 از 4 نخست ... 234
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا هر وجودی کمال است؟

  1. #31

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۶
    علاقه
    عرفان و تصوف
    نوشته
    581
    حضور
    29 روز 21 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    588



    دوستان عزیز من نظر متکلمین و عرفا را در موضوع شر در این تاپیک و تاپیک "تبیین چگونگی ظهور شرور در عالم با توجه به نظام فلسفی ملاصدرا و ارجاع علیت به تشأن" آوردم و چیز بیشتری ندارم که اضافه کنم و بقیه به نظرم تکرار مکررات است و بحث خسته کننده شده و دوست هم ندارم به جدال کشیده شود چرا که جدال کردن توسط معصومین نهی شده.

    اگر ایه یا روایتی آورده شود چون ایات و روایات دل ها را زنده می کند، انشاءالله بررسی می کنم.در غیر این صورت بقیه مطالب تکرار مکررات است.

    فعلا در پناه حق
    ویرایش توسط قدیما : ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۱:۴۳

  2. صلوات


  3. #32

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    3,303
    حضور
    50 روز 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5140



    نقل قول نوشته اصلی توسط قدیما نمایش پست ها
    سلام

    شما بهتر می فهمید یا خدا و ائمه!؟
    سلام
    خداوند به ما عقل داده تا دین و حقایق را بفهمیم. عقلا تخصیص اکثر قبیح است. این مثل آنستکه شما بگویی من به همه انسانها محبت دارم بعد آنقدر آنرا تخصیص بزنی که از هفت میلیارد نفر هفت هزار نفر بمانند. آیا هرخردمندی آن کلام عام شما را که به گروه اندکی اختصاص یافته تمسخر و سرزنش نمی کند؟
    هرگاه بیان دینی با بیان عقلی دچار تضاد شد باید در فهم خود از بیان دینی شک کنیم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط قدیما نمایش پست ها
    منظور شما را نفهمیدم
    یعنی به حسب مقام ظاهر باید سخنی بگویید و به حسب مقام باطن سخن دیگر. این دو مقام یکی نیستند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط قدیما نمایش پست ها
    برادر من، ایات و روایاتی که مدنظر خودتان است را بیاورید تا من دقیقا متوجه شوم منظور شما چیه.شما می نویسید مفسران فلان حرف را میزنند بعد من باید حدس بزنم منظور مفسران کدام ایه بوده.

    لطفا دلایل حرف های خود را با ذکر ایه و روایت شرح بدید.ایه و روایتی که بگوید یزید خوب بود و فقط نسبی بد بود.
    آن نگاهی که جملگی هستی را خیر و خوب می بیند نگاه کلان و عمیقی است که اشیاء را در ارتباطی تنگاتنگ و به سوی هدفی بلند می یابد . امثال این بیانات در خود قرآن کریم هم کم نیست که مواردی را هم متذکر شدم. مانند آیات سوره الرحمن یا آیه "ثم ارجع البصر هل تری من فطور ثم ارجع البصر کرتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر" این چه نگاهی است که هیچ فطور و کژی و سستی در عالم نمی بیند؟ آیا این نگاه همان نگاه های عادی ظاهری است که جهان و عالم را پر از فساد و تباهی و گناه می بیند؟ خیر . این نگاه آن نگاه نیست. این نگاه آن نگاهی است که موجودات را در ارتباط ناگسستی با حقیقتی می بیند که صدق و عدل و حق و خیر مطلق است. این
    شعر جناب حافظ هم ناظر به این دو نگاه متفاوت است:
    شیخ ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد
    متاسفانه مشکل فلاسفه و عرفا با افراد متقابلشان این است که آنها نمی توانند یا نمی خواهند این نگاه های متفاوت، این سطح معرفت های متدارج را درک کنند بلکه صرفا و فقط بر یک نگاه تاکید دارند و آن همان نگاه ظاهری است.
    منظور از طلب غضب توسط یزید تمامی آن نوع نگاه ها و اعمالی است که رحمت رحمانیه خداوند را برای او به غضب الهی تبدیل کرد پس او ذاتا غضب طلب است و نفرین به او بر وزان دعا برای اهل خیر و ایمان است.
    یا علیم

    ویرایش توسط محی الدین : ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۹:۳۲

    امام خامنه ای:
    این قرن ، قرن اسلام است
    کتاب "رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ"
    را بطور رایگان از سایت های دانلود کتاب، دانلود کنید.


  4. صلوات


  5. #33

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    991
    حضور
    22 روز 17 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2287



    نقل قول نوشته اصلی توسط قدیما نمایش پست ها
    در اینجا حضرت زینب(س) فرمودند شهادت زیبا است یا ابن مرجانه و حرمله و شمر زیبا هستند؟
    شهادت امام حسین علیه السلام دیالوگ واقع شده در عالم است که شمر هم یک طرف این دیالوگ است.



    نقل قول نوشته اصلی توسط قدیما نمایش پست ها
    شما اعتقاد دارید شمر و حرمله زیبا هستند
    اگر اینها شر محض اند پس چرا خدا آنها را ایجاد کرده؟
    ما بر این عقیده نیستیم که حرمله زیباست؛ بلکه خدا زیباست و به استناد «إنک رجیم» نتیجه می‌گیریم حرمله و شمر به حسب اختیار فعل قبیح، زیبایی فعل الهی را مبدل به نازیبایی کرده‌اند پس تکوینا از ساحت پروردگار دور شده‌اند - انک رجیم-.
    حرمله و شمر هم مظهر اسماء خدایند اما اینان با سوء اختیاری که داشته‌اند خود را ظرف اسم منتقم یا مضلّ یا ... قرار داده‌اند
    این یعنی دور شدن از اسماء جمالی - انک رجیم- یعنی نقطه مقابل زیبایی.
    اصلا، آيا مگر خداوند خیر محض نیست؟‌
    پس چرا در نظام احسن این گونه شرور پدیدار گشته؟‌
    اگر شر نتیجه عدم افاضه خیر است -در پست 30 به آن اشاره کرده اید- خب باز جای این سوال باقی است که چرا خدایی که خیر محض است خیر را افاضه نکرد تا شر پدید بیاید!


  6. #34

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۶
    علاقه
    عرفان و تصوف
    نوشته
    581
    حضور
    29 روز 21 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    588



    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    مانند آیات سوره الرحمن یا آیه "ثم ارجع البصر هل تری من فطور ثم ارجع البصر کرتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر" این چه نگاهی است که هیچ فطور و کژی و سستی در عالم نمی بیند؟
    همچین آیه ای نداریم:

    ثم ارجع البصر هل تری من فطور ثم ارجع البصر کرتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر


    احتمالا منظور شما این آیات است:

    الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ﴿۳﴾ملک

    همان که هفت آسمان را طبقه هایی ( روی هم ) آفرید ، هرگز در آفرینش خدای رحمان ( از نظر زیبایی ، استواری و اتقان صنع ) تفاوت و ناهمگونی نمی بینی ، پس بار دیگر بنگر آیا ( در خلق اشیا ) هیچ خلل و شکاف ( و خلاف حکمت ) می بینی؟


    ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ ﴿۴﴾

    سپس بار دیگر ( به جهان هستی ) نگاه کن که چشم ( دلت ) خوار و وامانده ( از درک نقص و خللی در خلقت ) به سوی تو بازمی گردد.



    وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ ﴿۵﴾

    و به یقین ما آسمان نزدیکتر ( به شما ) را با چراغ هایی ( از ستارگان ) زینت بخشیدیم و آنها را وسایل رجم شیاطین قرار دادیم ، و برای آنها ( برای شیاطین در آخرت ) عذاب آتش فروزان آماده نموده ایم.




    »یعنی در خلقت اسمان و ستارگان و زمین و حرکات انها و اینکه خورشید و زمین در مدار خود حرکت می کنند و امثال اینها فطوری نیست و هر کدام توانایی رسیدن به هدف نهایی خود را دارند.نه اینکه در شکنجه کردن و تجاوز جنسی و شرک به خدا هیچ فطوری نیست.


    علامه طباطبایی استاد اعظم عرفان و فلسفه در تفسیر همین آیه 3 ملک می گوید:
    پـس مـنـظـور از نـبـودن تـفـاوت در خـلق ايـن شـد كـه خـداى عزوجل اجزاى عالم خلقت را طورى آفريده كه هر موجودى بتواند به آن هدف و غرضى كه براى آن خلق شده برسد، و ايـن از بـه مـقـصـد رسـيـدن آن ديـگرى مانع نشود، و يا باعث فوت آن صفتى كه براى رسيدنش به هدف نيازمند است نگردد.
    http://quran.anhar.ir/tafsirfull-14409.htm

    __________________________________________________ __________


    #مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿۱۶۰﴾انعام

    هر كس كار نيكى بياورد ده برابر آن [پاداش] خواهد داشت و هر كس كار بدى بياورد جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود


    #مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا ﴿۷۹﴾نساء

    هر چه از خوبيها به تو مى ‏رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى ‏رسد از خود توست و تو را به پيامبرى براى مردم فرستاديم و گواه بودن خدا بس است


    #يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾مائده

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد (۹۰)


    #وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَلِكَ وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿۱۶۸﴾

    و آنها را در زمین بصورت گروه‌هایی، پراکنده ساختیم؛ گروهی از آنها صالح، و گروهی ناصالحند. و آنها را با نیکی‌ها و بدی‌ها آزمودیم، شاید بازگردند!


    #یا در سوره قلم غفلت از یاد خدا بد دانسته شده یا در سوره سباء ناشکری بد دانسته شده


    پس طبق قران هم خوبی وجود دارد و هم بدی

    ویرایش توسط قدیما : ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۶:۴۷

  7. #35

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    3,303
    حضور
    50 روز 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5140



    نقل قول نوشته اصلی توسط قدیما نمایش پست ها
    پس طبق قران هم خوبی وجود دارد و هم بدی
    سلام
    بله کسی این را منکر نشده اما این به حسب مقام ظاهر است.
    یا علیم


    امام خامنه ای:
    این قرن ، قرن اسلام است
    کتاب "رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ"
    را بطور رایگان از سایت های دانلود کتاب، دانلود کنید.


  8. #36

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    991
    حضور
    22 روز 17 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2287

    جمع بندی




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سؤال:
    آیا هر وجودی کمال است؟ در صورتی که هر وجودی کمال است پس نقائص و شرور در عالم چگونه توجیه می‌شوند؟


    پاسخ:
    بر اساس قاعده سنخیت میان علت وجود بخش با معلول آن - که از نتایج اصل علیت است- علت کامل تر از معلول خود است. به عبارت دیگر, علت وجود بخش، عین کمال وجودی‌ای را که به معلول بخشیده، در مرتبه ای بالاتر دارد[1].

    بر مبنای این قاعده، هر معلولی به دلیل موجودیتش دارای کمال است که البته مرتبه بالاتر این کمال, در علت هستی بخش قرار دارد - چون علت وجود بخش باید عین کمال وجودی معلولش را در مرتبه‌ای بالاتر داشته باشد-.

    در حقیقت, معلولِ علت هستی بخش، همان اثر کمال علت هستی بخش است و این آثار، به اعتبار آن که آثارِ یک موجودِ کامل مطلق است همه از جنس کمال است.
    از آنجا که معلول, همان فعل علت است؛ و این فعل عین ربط به طرف ربط – همان علت یا واجب الوجود- می‌باشد[2] و از طرفی, واجب الوجود نیز دارای وصف کمال مطلق است پس افعال – آثار- وی, دارای وصف کمال است.

    دست بر قضا می‌توان از همین قاعده سنخیت بر نقص معلولها و آثارِ علت هستی‌بخش اقامه برهان کرد. بر این اساس، هر معلول با معلول بودنش حامل دو نوع نقص – یا به تعبیری دو نوع شرّ- است:

    یکی نقص ذاتی که از معلولیت آن برخاسته است و دیگر نقص نسبی – که به شرّ موسوم است-؛
    تبیین نقص ذاتی به استناد همین قاعده‌ی سنخیت میسر است؛ بدین صورت که ممکن نیست هیچ مرتبه‌ای از وجود, واجد کمالات مرتبه بالاتر از خود باشد. پس هر یک از مراتب وجود نیز دارای مرتبه‌ای از نقص است – به اعتبار فقدان و نداشتن کمالات مرتبه بالاتر- که لازمه وجود خویش است.
    گفتنی است فرار از چنین نقصی امکان پذیر نمی‌باشد.[3]

    از آنجا که این نوع از نقص، لازمه مراتب مختلف موجودات و مربوط به ذات آنهاست – معلولیت- موسوم به نقص ذاتی است.

    اما شر نسبی که برآمده از تزاحم موجودات این جهانی است – موجودات مزاحم وجود یکدیگر یا مزاحم کمالی از کمالات یکدیگر می‌گردند[4]- و تولید شرّ (نقص نسبی) می‌کنند.

    از آنجا که با وجود این نقائص، کمالات نظام احسن بیش از کمالات نظامی است که فاقد چنین نقائصی است، وجود این نقائص بر اساس حکمت خواهد بود. به تعبیر دیگر، چون با وجود مرتبه موجودات متزاحم, مثلاً یک درجه بر کمال جهان خلقت افزوده می‌شود, طراحی چنین نظامی، حکیمانه خواهد بود.[5]

    پس نقص ذاتی لازمه مراتب مختلف موجودات و نقص نسبی (شرّ)، لازمه موجودات متزاحم نسبت به یکدیگر است.
    با اندک دقت, معلوم است که نقص ذاتی قابل جبران نیست اما نقص نسبی قابل جبران است؛ البته جبرانش به این صورت است که با محروم گشتن یک موجود از کمال خود، نقص موجود دیگر برطرف شود.

    با توضیحات فوق می‌توان گفت آنچه از خداوند صادر می‌شود، چیزی جز خیر و کمال نیست و آنچه از معلول و مخلوق بر می‌خیزد، چیزی جز نقص و شرّ نیست و اگر کمالی در مخلوقات دیده می‌شود، منتسب به خداست از همین رو در دعا می خوانیم: «خیرک إلینا نازل و شرّنا الیک صاعد»[6] یعنی،‌ دائما خیر تو (خداوند) به سوی ما نازل است و شرّ ما به سوی تو صاعد است.

    و همچنین در کریمه‌ی قرآنی می‌خوانیم:
    «ما أَصابَكَ‏ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ‏ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك»[7]
    ترجمه: «آنچه از نيكيها به تو مى‏رسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى‏رسد از خود توست».

    همچنین، از منظر عرفانی که نظام عالم بر اساس نظام اسمائی (اسماء‌ الله) تبیین و توجیه می‌گردد، از آنجا که هر آن چه در عالم دنیا یافت می‌شود دارای حقایقی در عوالم مافوق این عالم است؛[8] برخی تجلیات اگر چه در عالم طبیعت مادی، حامل منقصت و پستی است اما حقایق آن در عوالم بالاتر اینچنین نیست بلکه در آنجا عین کمال است.
    همچنانکه که امام خمینی در کتاب جنود عقل و جهل آنجا که به توضیح و شرح جنود جهل می‌پردازد متذکر می‌شود: «صفات نقص در رقایق (عالم طبیعت) اتم و اظهر است تا در حقایق [در عوالم بالاتر] بر عکس صفات کمالیه. از این جهت، شهوت در نفوس کلّیّه، همان عشق به کمال و غضب، تنفر از نقص است و حقایق حقایق و سرّ سرّ آنها در حضرت اسماء، به رحمت و انتقام یا صفات جمال و جلال تعبیر شود».[9]

    شهوت یا هر آنچه به نظر ما نقص و شرّ می‌نماید یا باعث ایجاد شرّ می‌گردد، به جهت ماهیت این جهانی، اینگونه است و الا همین شهوت در عالم اسماء، عین کمال است.

    خلاصه:
    از آن جا که خداوند دارای وصف کمال مطلق است، همه آثار او نیز واجد چنین وصفی خواهد بود و آنچه از نقائص و شرور در میان مخلوقات او به چشم می‌آید زاییده مرتبه‌ی معلولیت آنان و برآمده از ویژگی تزاحمی است که از عوارض این جهان مادی است؛ و از آن جا که چنین طراحی‌ای، بر کمال نظام احسن می‌افزاید، خلق آن حکیمانه خواهد بود.

    منابع
    [1]. عبودیت عبدالرسول، مصباح مجتبی، مبانی اندیشه اسلامی ۲، قم: مؤسسه امام خمینی، ۱۳۹۷، ص ۹۸.

    [2]. همان، ص ۸۰.

    [3]. همان، ص ۲۵۶.

    [4]. گاهی تزاحم در اصل وجود است؛ مثلا درخت و انسانی که قرار است در یک زمان و یک مکان موجود شوند, و تنها وجود یکی از آنها امکان داشته باشد؛ وجود هر یک مانع (مزاحم) وجود دیگری است. در اینجا تزاحم در اصل وجود است.
    و گاه تزاحم در کمالی از کمالاتِ یک موجود صورت می‌گیرد مثلا دو گوسفندی که تنها می‌توانند از یک علف تغذیه کنند؛ تغذیه - به عنوان یک وصف کمال- مزاحم تغذیه دیگری است؛ یعنی تغذیه هر یک مانع از تغذیه دیگری از همان غذاست. در اینجا تزاحم در کمالی از کمالات یک موجود رخ داده است.

    [5]. همان، ص ۲۶۲.

    [6]. طوسی، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد، بیروت: فقه‌ الشیعة، ۱۴۱۱ق، چ اول، ج۲، ص ۵۸۶.

    [7]. نساء: ۷۹.

    [8]. به استناد این کریمه قرآنی: « وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ‏ ...‏» (حجر: ۲۱)؛ ترجمه: خزائن همه نزد ماست.

    [9]. امام خمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲ش، چ هفتم، ص ۳۴.




    ویرایش توسط حافظ : ۱۳۹۷/۰۷/۱۲ در ساعت ۱۲:۰۵

  9. صلوات


صفحه 4 از 4 نخست ... 234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 27

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود