جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تبعیض در برزخ

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    272
    حضور
    4 روز 39 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1295

    اشاره تبعیض در برزخ




    من یه سوال دارم:

    توقف انسانها در عالم برزخ یکسان نیست.
    کسی که زودتر به دنیا اومده زودتر از دنیا میره و کسی که دیرتر به دنیا اومده مسلما دیرتر از دنیا میره.
    خب جای همه ی انسانها که تو بهشت نیست.
    پس چرا دو انسانی که عین هم مرتکب خطا شدند یکی از اونها باید کمتر مجازات بشه و اون یکی بیشتر؟
    چون با فاصله زمانی به برزخ رفتند اون گناهکاری که زودتر رفته بیشتر مجازات میشه ولی گناهکاری که عینا همون گناهو مرتکب شده چون دیرتر وارد برزخ شده باید کمتر از اون یکی مجازات بشه؟

    چرا؟؟؟؟؟؟؟



  2. صلوات ها 3


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    26,005
    حضور
    225 روز 2 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    48
    صلوات
    63140



    با نام و یاد دوست



    تبعیض در برزخ


    کارشناس بحث: استاد صدیق



  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,969
    حضور
    71 روز 21 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16098



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها
    توقف انسانها در عالم برزخ یکسان نیست.
    کسی که زودتر به دنیا اومده زودتر از دنیا میره و کسی که دیرتر به دنیا اومده مسلما دیرتر از دنیا میره.
    خب جای همه ی انسانها که تو بهشت نیست.
    پس چرا دو انسانی که عین هم مرتکب خطا شدند یکی از اونها باید کمتر مجازات بشه و اون یکی بیشتر؟
    چون با فاصله زمانی به برزخ رفتند اون گناهکاری که زودتر رفته بیشتر مجازات میشه ولی گناهکاری که عینا همون گناهو مرتکب شده چون دیرتر وارد برزخ شده باید کمتر از اون یکی مجازات بشه؟
    باسلام و عرض ادب
    عالم برزخ، عالمی است میان دنیا و آخرت.
    این عالم، معبری است گذرا که از زمان مرگ هر انسان تا روز قیامت ادامه دارد:

    و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون«
    «و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخی است تا روز قیامت »
    ( مومنون، آیه100)

    در این عالم، بعد از محاسبه برخی از اعمال مهم، به تناسب آنها شخص مقداری از پاداش و مجازات آنها را میچشد.
    چنانکه در روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) به این نکته اشاره شده است:
    «القبر اما روضة من ریاض الجنة او حفرة من حفر النار»
    «قبر یا باغی است از باغهای بهشت و یا گودالی از گودالهای دوزخ است
    .(1)

    1. محمد بن حسن طوسی، الامالی، قم، دار الثقافه، 1414ق.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۳:۵۱
    تبعیض در برزخ

  6. صلوات ها 5


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,969
    حضور
    71 روز 21 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16098



    اما در این زمینه لازم است به چند نکته توجه شود:

    نخست. عذاب و نعمت همگانی نیست
    ارواح نیکان و صالحانی که در درجات بالا قرار دارند (مانند ارواح شهدا) در آن جهان، متنعم به نعمتهای فراوانی هستند:
    «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»
    «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنها زنده اند و در پیشگاه پروردگارشان متنعمند(2)

    ارواح ظالمان و طاغوتها و حامیان آنها در آن جهان معذبند، همان گونه که قرآن درباره فرعون و آل فرعون می گوید:
    «النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب»
    «عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است که هر صبح و شام بر آن عرضه می شوند، و روزی که قیامت بر پا شود (می فرماید) آل فرعون را داخل سخت ترین عذابها کنید!»(3)


    گروهی نیز هستند که گناهان کمتری دارند نه جزء این دسته اند و نه جزء آن دسته، و مشمول هیچ کدام از عذاب و کیفر نیستند، گویی در جهان برزخ در حالتی شبیه به خواب فرو می روند و در رستاخیز بیدار می شوند!
    «و یوم تقوم الساعة یقسم المجرمون ما لبثوا غیر ساعة...و قال الذین اوتوا العلم و الایمان لقد لبثتم فی کتاب الله الی یوم البعث فهذا یوم البعث و لکنکم کنتم لا تعلمون»
    «و روزی که قیامت بر پا شود گنهکاران قسم یاد می کنند که جز ساعتی در عالم برزخ درنگ نکردند... اما کسانی که علم و ایمان به آنها داده شده (خطاب به مجرمان) می گویند:شما به فرمان خدا تا روز قیامت (در عالم برزخ) قرار داشتید، و اکنون روز رستاخیز است ولی شما نمی دانستید!» (4)


    ــــــــــــ
    2.آل عمران، 169
    3. مومن، 46
    4. روم، 56



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۳:۴۶
    تبعیض در برزخ

  8. صلوات ها 5


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,969
    حضور
    71 روز 21 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16098



    دوم. محاسبه در قبر تنها در مورد برخی اعتقادات است
    بر اساس روایات، در قبر تنها از برخی اعتقادات انسان سوال میشود.
    سوال از پروردگار، کتاب اسمانی، قبله، پیامبر و امام شخص، از جمله مهمترین این اعتقادات است که درشب اول قبر مورد محاسبه قرار میگیرد.


    سوم. عذاب و نعمت برای برخی از اعمال است نه همه اعمال
    در روایاتی که از رسول اکرم و خاندان ایشان(علیهم السلام) به ما رسیده است، به برخی اعمال اشاره شده که در نعمت برزخی موثر است:
    اعمالی همچون، صدقه جاریه(5) ، محبت رسول خدا و اهل بیت ایشان، (6) اذان گفتن.(7)

    از جمله مهمترین عوامل عذاب برزخی میتوان به این امور اشاره کرد:
    رابطه زن متاهل با مرد بیگانه(8) ، شراب خوار(9)، سخن چینین(10).

    ـــــــــــــــــ
    5. (الأحادیث الدینیة، محقق، عراقی، مجتبی، ج‌۲، ص۵۳، قم، دار سید الشهداء للنشر، چاپ اول، ۱۴۰۵ق.
    6.عشر، محقق، مصحح، حسینی کوه‌کمری، عبد اللطیف،‌ ص‌۱۰۸ – ۱۰۹، قم، بیدار، ۱۴۰۱ق
    7. طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الکبیر، محقق، سلفی، حمدی بن عبد المجید، ج ۱۲، ص ۴۲۲، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چاپ دوم، ۱۴۱۵ق
    8. دیلمی، حسن بن محمد، اعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص۴۱۸، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، ۱۴۰۸ق

    9. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص۱۴۹ ۱۵۰، نجف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بی‌تا
    10. صدوق، محمد بن علی،‌ ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص۲۸۴، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، ۱۴۰۶ق

    .

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۷/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۷:۴۳
    تبعیض در برزخ

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,969
    حضور
    71 روز 21 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16098




    چهارم. تفاوت کیفی نعمتها و عذابها
    هر کجا نعمت و سختی باشد، تفاوت کیفی بین آنها نیز برقرار است.
    نه در دنیا همه نعمتها برای انسانها یکسان است و نه در برزخ و نه در آخرت.
    در دنیا، یک انسان از خوردن یک میوه مانند سیب ممکن است آنقدر لذت ببرد که فرد دیگر از گران ترین میوه دنیا آن میزان لذت را نبرد.
    در برزخ و آخرت نیز همچنین وضعی برقرار است.
    هم میزان ادراکی که فرد دارد و هم میزان فشار و وسعتی که عذاب و نعمت برزخی و اخروی برای فرد ایجاد میکند، به تناسب افراد و تفاوت عقاید و عملکرد آنها متفاوت خواهد بود.
    عذابی که برای کافران است به یک اندازه نخواهد بود.
    عذابی که برای اشقیای اولی و آخر وجود دارد، قطعا به اندازه وکیفیت عذاب برای سایر کفار نخواهد بود.
    این تفاوت عذاب و نعمت هم به تناسب میزان رسوخ اعتقادات در فرد است و هم به تناسب خروجی عملکردی است که فرد در دنیا داشته است.


    تبعیض در برزخ

  12. صلوات ها 5


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,969
    حضور
    71 روز 21 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16098




    باتوجه به این نکات متوجه میشویم که
    اولا: عذاب و پاداش برزخی، تنها بخشی از مجازات و پاداش فرد است نه همه آن. اصل عقاب و پاداش مربوط به عالم اخرت و پس از محاسبه دقیق اعمال است.
    ثانیا: این عذاب و عقاب، تنها برای برخی اعمال است، اعمالی که جای محاسبه آنها در برزخ است و به اصطلاح زود بازده است.
    ثالثا: خداوند به هیچ کسی ظلم نمیکند. میزان عذاب که فرد در برزخ میبیند، درست به تناسب همان اعمالی است که فرد در دنیا انجام داده است.
    رابعا: آنچه در عذاب مهم است، کیفیت است نه کمیت. یعنی اینطور نیست که عذاب فرد الف در یک سال از عذاب فرد ب در یک سال و یک روز، راحت تر باشد. گاه عذاب یک لحظه شخص برابر است با کل عذابی که فردی دیگر میبیند.
    بنابراین شاید عذاب برزخی کسی که در روز آخر منتهی به قیامت می میرد از عذاب برزخی شخصی که در همان سالهای ابتدایی خلقت سخت تر باشد

    تبعیض در برزخ

  14. صلوات ها 5


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    3,303
    حضور
    49 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5139



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها
    من یه سوال دارم:

    توقف انسانها در عالم برزخ یکسان نیست.
    کسی که زودتر به دنیا اومده زودتر از دنیا میره و کسی که دیرتر به دنیا اومده مسلما دیرتر از دنیا میره.
    خب جای همه ی انسانها که تو بهشت نیست.
    پس چرا دو انسانی که عین هم مرتکب خطا شدند یکی از اونها باید کمتر مجازات بشه و اون یکی بیشتر؟
    چون با فاصله زمانی به برزخ رفتند اون گناهکاری که زودتر رفته بیشتر مجازات میشه ولی گناهکاری که عینا همون گناهو مرتکب شده چون دیرتر وارد برزخ شده باید کمتر از اون یکی مجازات بشه؟

    چرا؟؟؟؟؟؟؟
    سلام
    زمان در برزخ به این نحو که ما می شناسیم وجود ندارد لذا اولین و آخرین وارد شونده آن با هم تفاوتی ندارند. آنچه که رنج و لذت را تعیین می کند خوبی و بدی عمل دو فرد است حتی اگر اختلاف ورود آنها هزاران سال باشد.
    یا علیم


    امام خامنه ای:
    این قرن ، قرن اسلام است
    کتاب "رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ"
    را بطور رایگان از سایت های دانلود کتاب، دانلود کنید.


  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۶
    علاقه
    مطالعه ، فن آوری اطلاعات ، مباحثه ، اجنهاد و...
    نوشته
    2,373
    حضور
    48 روز 7 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    2076



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها
    من یه سوال دارم:

    توقف انسانها در عالم برزخ یکسان نیست.

    پس چرا دو انسانی که عین هم مرتکب خطا شدند یکی از اونها باید کمتر مجازات بشه و اون یکی بیشتر؟


    چرا؟؟؟؟؟؟؟

    سلام و عرض ادب

    برزخ حالتی مانند خواب است (با توجه به آیات و روایات)

    در خواب زمان به معنای عادی وجود ندارد و عالم برزخ متفاوت از این دنیاست





    در ضمن هر کس به اندازه عملش مجازات می شود !

    نه کمتر و نه بیشتر !



    خداوند عادل است و عدالت را بین بندگان رعایت خواهد کرد و حتی ذره ای به بندگان ( حتی گنه کاران ) ظلم نخواهد شد .



    این که فلانی کمتر می بره ، فلانی بیشتر ، نشات گرفته از حسادت درونی است و واقعیت بیرونی ندارد .

    ان شاء الله خداوند عاقبت ما را ختم بخیر گرداند .

    در پناه حق تعالی
    خمینی :همۀ وزرا از‏‎ ‎‏امریکا؟! خوب یکی اش هم از ما.
    خوب بدهید این فرهنگ را دست ما؛ ما خودمان اداره‏
    ‎ ‎‏[‏‏می کنیم‏‏]‏‏. ما یک کسی را وزیر فرهنگ می کنیم و اداره می کنیم.
    اگر از شما بهتر اداره‏‎ ‎‏نکردیم، بعد از ده ـ پانزده سال ما را بیرون کنید.

    عیسى علیه السلام :
    حق را از اهل باطل فراگیرید و باطل را از اهل حق فرا نگیرید.
    سخن سنج باشید.

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,969
    حضور
    71 روز 21 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16098

    جمع بندی





    پرسش: توقف انسانها در عالم برزخ یکسان نیست. کسی که زودتر به دنیا اومده زودتر از دنیا میره و کسی که دیرتر به دنیا اومده مسلما دیرتر از دنیا میره.پس چرا دو انسانی که عین هم مرتکب خطا شدند یکی از اونها باید کمتر مجازات بشه و اون یکی بیشتر؟

    پاسخ:
    عالم برزخ، عالمی است میان دنیا و آخرت.
    این عالم، معبری است گذرا که از زمان مرگ هر انسان تا روز قیامت ادامه دارد:
    و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون«
    «و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخی است تا روز قیامت »
    ( 1)

    در این عالم، بعد از محاسبه برخی از اعمال مهم، به تناسب آنها شخص مقداری از پاداش و مجازات آنها را میچشد.
    چنانکه در روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) به این نکته اشاره شده است:
    «القبر اما روضة من ریاض الجنة او حفرة من حفر النار»
    «قبر یا باغی است از باغهای بهشت و یا گودالی از گودالهای دوزخ است
    .(2)

    اما در این زمینه لازم است به چند نکته توجه شود:

    نخست. عذاب و نعمت همگانی نیست
    ارواح نیکان و صالحانی که در درجات بالا قرار دارند (مانند ارواح شهدا) در آن جهان، متنعم به نعمتهای فراوانی هستند:
    «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»
    «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنها زنده اند و در پیشگاه پروردگارشان متنعم ند(3)

    ارواح ظالمان و طاغوتها و حامیان آنها در آن جهان معذبند، همان گونه که قرآن درباره فرعون و آل فرعون می گوید:
    «النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب»
    «عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است که هر صبح و شام بر آن عرضه می شوند، و روزی که قیامت بر پا شود (می فرماید) آل فرعون را داخل سخت ترین عذابها کنید!»(4)


    گروهی نیز هستند که گناهان کمتری دارند نه جزء این دسته اند و نه جزء آن دسته، و مشمول هیچ کدام از عذاب و کیفر نیستند، گویی در جهان برزخ در حالتی شبیه به خواب فرو می روند و در رستاخیز بیدار می شوند!
    «و یوم تقوم الساعة یقسم المجرمون ما لبثوا غیر ساعة...و قال الذین اوتوا العلم و الایمان لقد لبثتم فی کتاب الله الی یوم البعث فهذا یوم البعث و لکنکم کنتم لا تعلمون»
    «و روزی که قیامت بر پا شود گنهکاران قسم یاد می کنند که جز ساعتی در عالم برزخ درنگ نکردند... اما کسانی که علم و ایمان به آنها داده شده (خطاب به مجرمان) می گویند:شما به فرمان خدا تا روز قیامت (در عالم برزخ) قرار داشتید، و اکنون روز رستاخیز است ولی شما نمی دانستید!» (5)

    دوم. محاسبه در قبر تنها در مورد برخی اعتقادات است
    بر اساس روایات، در قبر تنها از برخی اعتقادات انسان سوال میشود.
    سوال از پروردگار، کتاب اسمانی، قبله، پیامبر و امام شخص، از جمله مهمترین این اعتقادات است که درشب اول قبر مورد محاسبه قرار میگیرد.



    سوم. عذاب و نعمت برای برخی از اعمال است نه همه اعمال
    در روایاتی که از رسول اکرم و خاندان ایشان(علیهم السلام) به ما رسیده است، به برخی اعمال اشاره شده که در نعمت برزخی موثر است:
    اعمالی همچون، صدقه جاریه(6) ، محبت رسول خدا و اهل بیت ایشان، (7) اذان گفتن.(8)


    از جمله مهمترین عوامل عذاب برزخی میتوان به این امور اشاره کرد:
    رابطه زن متاهل با مرد بیگانه(9) ، شراب خوار(10)، سخن چینی(11).


    چهارم. تفاوت کیفی نعمتها و عذابها
    هر کجا نعمت و سختی باشد، تفاوت کیفی بین آنها نیز برقرار است.
    نه در دنیا همه نعمتها برای انسانها یکسان است و نه در برزخ و نه در آخرت.
    در دنیا، یک انسان از خوردن یک میوه مانند سیب ممکن است آنقدر لذت ببرد که فرد دیگر از گران ترین میوه دنیا آن میزان لذت را نبرد.
    در برزخ و آخرت نیز همچنین وضعی برقرار است.
    هم میزان ادراکی که فرد دارد و هم میزان فشار و وسعتی که عذاب و نعمت برزخی و اخروی برای فرد ایجاد میکند، به تناسب افراد و تفاوت عقاید و عملکرد آنها متفاوت خواهد بود.
    عذابی که برای کافران است به یک اندازه نخواهد بود.
    عذابی که برای اشقیای اولی و آخر وجود دارد، قطعا به اندازه وکیفیت عذاب برای سایر کفار نخواهد بود.
    این تفاوت عذاب و نعمت هم به تناسب میزان رسوخ اعتقادات در فرد است و هم به تناسب خروجی عملکردی است که فرد در دنیا داشته است.


    باتوجه به این نکات متوجه میشویم که
    اولا: عذاب و پاداش برزخی، تنها بخشی از مجازات و پاداش فرد است نه همه آن. اصل عقاب و پاداش مربوط به عالم اخرت و پس از محاسبه دقیق اعمال است.
    ثانیا: این عذاب و عقاب، تنها برای برخی اعمال است، اعمالی که جای محاسبه آنها در برزخ است و به اصطلاح زود بازده است.
    ثالثا: خداوند به هیچ کسی ظلم نمیکند. میزان عذاب که فرد در برزخ میبیند، درست به تناسب همان اعمالی است که فرد در دنیا انجام داده است.
    رابعا: آنچه در عذاب مهم است، کیفیت است نه کمیت. یعنی اینطور نیست که عذاب فرد الف در یک سال از عذاب فرد ب در یک سال و یک روز، راحت تر باشد. گاه عذاب یک لحظه شخص برابر است با کل عذابی که فردی دیگر میبیند.
    بنابراین شاید عذاب برزخی کسی که در روز آخر منتهی به قیامت می میرد از عذاب برزخی شخصی که در همان سالهای ابتدایی خلقت سخت تر باشد


    پی نوشتها:
    1. مومنون، 100
    2. محمد بن حسن طوسی، الامالی، قم، دار الثقافه، 1414ق.
    3.آل عمران، 169
    4. مومن، 46
    5. روم، 56
    6. (
    الأحادیث الدینیة، محقق، عراقی، مجتبی، قم، دار سید الشهداء للنشر، چاپ اول، ۱۴۰۵ق
    ، ج‌۲، ص۵۳.
    7.
    عشر، محقق، مصحح، حسینی کوه‌کمری، عبد اللطیف، قم، بیدار، ۱۴۰۱ق
    ،‌ ص‌۱۰۸ – ۱۰۹.
    8. طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الکبیر، محقق، سلفی، حمدی بن عبد المجید، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چ دوم، ۱۴۱۵ق
    ، ج ۱۲، ص ۴۲۲.
    9. دیلمی، حسن بن محمد، اعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چ اول، ۱۴۰۸ق، ص۴۱۸.
    10. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، نجف، مطبعة حیدریة، چ اول، بی‌تا، ص۱۴۹ و ۱۵۰.
    11.
    صدوق، محمد بن علی،‌ ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چ دوم، ۱۴۰۶ق
    ، ص۲۸۴.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۱:۰۱
    تبعیض در برزخ

  20. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 20

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود