صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8

    پرسش نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟




    با سلام خدمت دوستان گرامی
    از طریق یکی از مدیران کانون گفتگوی قرآنی با این فاروم آشنا شدم.

    چندی پیش کتابی به نام "بهشت و حوریان بهشتی" به دستم رسید که لینک دانلود آن را در انتهای این پست قرار داده ام.
    قسمت هایی از این کتاب را در تصویر زیر مشخص کرده ام و بدنبال پاسخ به سه سوال زیر هستم:
    1- آیا این احادیث، معتبر هستند؟
    2- نظر شما نسبت به معنا و مفهوم این آیات و احادیث چیست؟
    3- آیا اینگونه روایات، توهین به مقام و منزلت زن نیست؟

    سپاسگزارم.

    نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟

    لینک دانلود کتاب بهشت و حوریان بهشتی
    انتشارات شمیم گل نرگس (قم)


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    80
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    404



    نقل قول نوشته اصلی توسط پُل نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوستان گرامی:gol:
    از طریق یکی از مدیران کانون گفتگوی قرآنی با این فاروم آشنا شدم.

    چندی پیش کتابی به نام "بهشت و حوریان بهشتی" به دستم رسید که لینک دانلود آن را در انتهای این پست قرار داده ام.
    قسمت هایی از این کتاب را در تصویر زیر مشخص کرده ام و بدنبال پاسخ به سه سوال زیر هستم:
    1- آیا این احادیث، معتبر هستند؟
    2- نظر شما نسبت به معنا و مفهوم این آیات و احادیث چیست؟
    3- آیا اینگونه روایات، توهین به مقام و منزلت زن نیست؟

    سپاسگزارم.

    نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟

    لینک دانلود کتاب بهشت و حوریان بهشتی

    انتشارات شمیم گل نرگس (قم)

    حرام است دنیا بر اهل آخرت و حرام است آخرت برای اهل دنیا و حرام است دنیا و آخرت برای اهل خدا(حضرت محمد)

    به نظر من همون طور در اون دنیا خواهی بود که در این دنیا هستی

  5. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    با عرض سلام جناب پل مباحثی که اینجانب در خطاب به جناب غلامعلی عرض کردم در ارتباط با پاسخ شما نبود ضمنا در مورد پاسخ به سئوالات شما ذکر کردم که اساتید باید پاسخ بدهند .
    اگر نظر من را می خواهید به این شکل است

    1- آیا این احادیث، معتبر هستند؟
    بله می توانند معتبر باشند چون با یکی از تمثیلهای قران در ارتباط با حوریان بهشتی همگن هستند ولی در مورد چند مورد اول ونه حدیث آخر که بهمراه نقل امام جعفر صادق است( البته تا آنجائیکه پیامبر و علی را شناختم اینگونه کلمات قبیح است و از شخص صحیح الباطن بدور است) آن احادیث از پیامبر ص و علی ع نیست منصوب کرده اند وقتی منصوب می کنند ممکن است هزار طور تحریف و تغئیر صورت گرفته باشد. در ضمن این تشخیص نیاز به عالمان علم رجال عارفان و مجتهدین دارد که تا کنون جمع اینان میسر نگردیده است.

    2- نظر شما نسبت به معنا و مفهوم این آیات و احادیث چیست؟
    در مورد احادیث ضعیف السند و قوی نمی توان بطور یکجا اظهار نظر کرد لذا در مورد مطلبی اخیر که به نقل از پیامبر و امام جعفر صادق است ایشان سعی در تشریح تمثیلی داشتند برای اعراب بادیه نشین مگر اعراب بتوانند مقایسه نمایند و ..


    3- آیا اینگونه روایات، توهین به مقام و منزلت زن نیست؟
    خداوند مرد را برای زن و زن را برای مرد و برای آسایش و کمال دینشان خلق کرد توصیف نعمت بشکل غیر قبیح منعی ندارد .
    در مورد احادیثی که کاملا مشخصند که کلام پیامبر و ائمه نیست چنانکه این کلمات از ذهن انسان روحانی و عارف نمی گذرد چه برسد به ائمه و پیامبر.
    لذا درمورد این احادیث نقلینمی ماند و اما در مورد حدیثی که با آیات تمثیلی قرآن تشابه دارد و همسو است باید عرض کنم که حلال حلال است و حرام حرام.

    در اینجا منظور زنان نیست حوریان بهشتی است و توهینی به زنان صورت نگرفته مگر به حورالعین بهشتی بر بخورد.

    یاحق



    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    با تقدیر و تشکر از جناب پل عزیز
    جواب :
    1- مسایل موجود در دنیا را نیاید با نظام حاکم بر آخرت قیاس کرد
    2- یکی از نعمتهای بزرگ خداوند به انسان قوه شهوت است که یکی از برکات مهم آن بقائ نسل است .
    البته این غریزه( بلکه تمام غرایز بشر )در این دنیا با محدودیتهایی همراه است
    3- هیچ دلیلی نداریم که در بهشت خداوند این قوه و نیرو را از انسان بگیرد
    4- در نعمتهای بهشتی هیچ محدودیتی نیست وچون این محدودیت ( به همراه نیاز مرد ) دلیل بر نقص است و بهشت هم دار السلام است یعنی از نقص و عیب سالم است
    5- همانطور که بر وجود آن همه خوارکی ها و میوه ها در بهشت آن هم با آن همه تعدد وتنوع اشکالی وارد نیست ،بر وجود آن همه زنان بهشتی در بهشت هم نقصی وارد نیست
    6- در مسایل جنسی به همان اندازه که مرد از زن بهره می برد زن هم لذت می برد اگر این مساله توهین به زن باشد که نیست توهین به مرد هم است !!! چطور توهین باشد در حالی که گفتیم یکی از نعمتهایی که خداوند به زن و مرد داده همین نیروی جنسی است
    7- این که گفته شود اهل بیت (ع) این مسایل را برای عرب های بادیه نشین گفته اند تا به این مسایل دل خوش کنند وگناه نکنند به خاطر در نظر نگرفتن موارد مذکور است


    نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟

  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط پُل نمایش پست ها
    دوست گرامی، لطفا کمک کنید تا ابتدا میزان اعتبار این روایات را بررسی کنیم. بدیهی است که در صورت بی اعتبار بودن این روایات، دلیلی برای ادامه بحث نیست.
    با عرض سلام

    این مراتب نیاز به اجماعی دارد از علمای علوم مختلف ولی به نظر بنده برخی از احادیث که در تضاد با اخلاق و قرآن هستند مشخصا قابل قبول نیستند.

    معیار دین الهی نیک بودن و نیک اندیشیدن و نیک رفتارکردن است هرآنچه نشان از پلیدی داشته باشد در دین خداوند سبحان جایگاهی ندارد.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    با تقدیر و تشکر از جناب پل عزیز
    جواب :
    1- مسایل موجود در دنیا را نیاید با نظام حاکم بر آخرت قیاس کرد
    2- یکی از نعمتهای بزرگ خداوند به انسان قوه شهوت است که یکی از برکات مهم آن بقائ نسل است .
    البته این غریزه( بلکه تمام غرایز بشر )در این دنیا با محدودیتهایی همراه است
    3- هیچ دلیلی نداریم که در بهشت خداوند این قوه و نیرو را از انسان بگیرد
    4- در نعمتهای بهشتی هیچ محدودیتی نیست وچون این محدودیت ( به همراه نیاز مرد ) دلیل بر نقص است و بهشت هم دار السلام است یعنی از نقص و عیب سالم است
    5- همانطور که بر وجود آن همه خوارکی ها و میوه ها در بهشت آن هم با آن همه تعدد وتنوع اشکالی وارد نیست ،بر وجود آن همه زنان بهشتی در بهشت هم نقصی وارد نیست
    6- در مسایل جنسی به همان اندازه که مرد از زن بهره می برد زن هم لذت می برد اگر این مساله توهین به زن باشد که نیست توهین به مرد هم است !!! چطور توهین باشد در حالی که گفتیم یکی از نعمتهایی که خداوند به زن و مرد داده همین نیروی جنسی است
    7- این که گفته شود اهل بیت (ع) این مسایل را برای عرب های بادیه نشین گفته اند تا به این مسایل دل خوش کنند وگناه نکنند به خاطر در نظر نگرفتن موارد مذکور است
    بسیار از شما متشکرم.
    لکن آیا واقعا بنظر شما چنین احادیثی توهین به مقام زن نیست؟
    برای ملموس تر شدن، روایت زیر را در نظر بگیرید:
    نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟
    و همچنین روایت زیر:

    نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟
    برای من، روایت اول بنوعی تداعی گر یک حرمسرا و روایت دوم توهین به مقام زن است. زیرا طبق روایت دوم هر زن مومنه زمینی در بهشت حداقل 73 هوو خواهند داشت!

    آیا شما در این روایت، نادیده گرفتن مقام و منزلت زن را نمیبینید؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    با عرض سلام

    این مراتب نیاز به اجماعی دارد از علمای علوم مختلف ولی به نظر بنده برخی از احادیث که در تضاد با اخلاق و قرآن هستند مشخصا قابل قبول نیستند.

    معیار دین الهی نیک بودن و نیک اندیشیدن و نیک رفتارکردن است هرآنچه نشان از پلیدی داشته باشد در دین خداوند سبحان جایگاهی ندارد.

    یاحق
    دوست گرامی، ملاک شما (تطابق روایات با سیره و سنت ائمه و پیامبراسلام) قابل قبول است، لکن از طریق عکس هم میتوان به مقصود رسید. یعنی با استفاده از روایات معتبر، به شناخت درمورد شخصیت و سنت و رفتار ائمه و پیامبر اسلام برسیم.
    با این توصیف، اگر این روایات از نظر اعتبار و سندیت، مورد قبول علما باشد، آنگاه باید در شناخت خود از ائمه اطهار و پیامبر و نحوه نگرش انسان های آن روزگار، تجدید نظر نماییم.
    برای پرهیز از چنین تجدید نظری، من درخواست کردم که دوستان مطلع در زمینه اعتبار احادیث و روایات کتب مذهبی، این مساله را بررسی نمایند.

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط پُل نمایش پست ها
    دوست گرامی، ملاک شما (تطابق روایات با سیره و سنت ائمه و پیامبراسلام) قابل قبول است، لکن از طریق عکس هم میتوان به مقصود رسید. یعنی با استفاده از روایات معتبر، به شناخت درمورد شخصیت و سنت و رفتار ائمه و پیامبر اسلام برسیم. با این توصیف، اگر این روایات از نظر اعتبار و سندیت، مورد قبول علما باشد، آنگاه باید در شناخت خود از ائمه اطهار و پیامبر و نحوه نگرش انسان های آن روزگار، تجدید نظر نماییم. برای پرهیز از چنین تجدید نظری، من درخواست کردم که دوستان مطلع در زمینه اعتبار احادیث و روایات کتب مذهبی، این مساله را بررسی نمایند.

    جناب پل گرامی

    مرحوم مجلسی و کلینی که به جمع آوری بجار الانوار و اصول کافی ممارست داشته اند تمامی روایات موجود تا آن زمان را مثلا جناب مجلسی در بحارالانوار ذکر کرده اند.

    ولی این جمع کرئن شاید چند قرن پس از وفات این بزرگواران صورت گرفته باشد وقتی سخنی چند قرن از مطرح نمودنش بگذرد بطور حتم مورد تغئیر و تحریف قرار گرفته چه به دست بد خواهان و چه با نقل نا آگاهانه و بد .

    لذا به نظر این حقیر مسیر هدایت را نباید در علم رجال ( چه در تسنن و چه در تشیع ) جست.

    احادیث و روایات خوب نیز هست که می توان از آن ها معارفی مطلوب و تعالی بخش بیاموزیم ولی علم رجال نمی تواند باعث هدایت انسان گردد آنهم در جائیکه قرآن هست .

    در مورد تحقیق در مورد کتب مذکور و اصلاح و جدا کردن آنها قبلا این اتفاق توسط اشخاصی افتاده ولی از بعد از آن کسی تمایل به این کار نشان نداده و دلایلی اینچنین را ذکر می کنند که

    1- روایات قوی السندی بوده که در جامعه بد جا افتاده و مورد سوء استفاده قرار گرفته که نمی توان آنها را رد کرد.

    2 - روایات ضعیف السندی بوده که بصورت حکم عالم مجتهدی بیان گردیده و باعث رسم خوبی شده !!!!

    لذا نمی توان آنها را جدا نموده به این سادگیها

    به نظر بنده بنوعی شانه خالی کردن است در جائیکه قبلا این بحثها اتفاق افتاد دو مسئله را متوجه شدم که چنین کاری به صلاح نیست با این وجود بنظر من این علم را در مرتبط آخر علوم اسلامی دانست

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط پُل نمایش پست ها
    آیا شما در این روایت، نادیده گرفتن مقام و منزلت زن را نمیبینید؟
    ؟

    میشه لطف کنید بفرمایید کجای این روایات توهین به زن کرده و یا مقام زن را نادیده گرفته ؟
    چرا بهره جنسی که یکی از نعمت های الهی است توهین تلقی می کنید ؟
    به علاوه آن که حوریان کمالشان به این است که خدمتکار بهشتیان باشندو برای این هدف خلق شده اند ؟
    مساله بعد این که اینها گوشه ای از نعمت های بهشت است فکر نکنید در بهشت فقط و فقط این مسایل است

    چند سوال ساده
    1- آیا بهره جنسی بردن از زنان یک عیب یا نقص است ؟
    2- اگر این مساله توهین باشد لازمه اش این است که بهره جنسی از زن در دنیا هم توهین باشد ؟
    2- یک نگاه به دنیا بیندازید چه جنایتهای که به خاطر شهوت پرستی در عالم انجام می شود بیش از 50 درصد گناهان در عالم به خاطر مساله شهوت است خوب چه اشکال دارد خداوند برای موضوع به این مهمی برای کسانی که این غریزه را کنترل کنند نعمتهایی در بهشت در نظر بگیرد ؟


    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۴/۲۲ در ساعت ۰۰:۵۷
    نظر شما نسبت به این احادیث و آیات چیست؟

  16. صلوات ها 5


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    جناب پل گرامی

    مرحوم مجلسی و کلینی که به جمع آوری بجار الانوار و اصول کافی ممارست داشته اند تمامی روایات موجود تا آن زمان را مثلا جناب مجلسی در بحارالانوار ذکر کرده اند.

    ولی این جمع کرئن شاید چند قرن پس از وفات این بزرگواران صورت گرفته باشد وقتی سخنی چند قرن از مطرح نمودنش بگذرد بطور حتم مورد تغئیر و تحریف قرار گرفته چه به دست بد خواهان و چه با نقل نا آگاهانه و بد .

    لذا به نظر این حقیر مسیر هدایت را نباید در علم رجال ( چه در تسنن و چه در تشیع ) جست.

    احادیث و روایات خوب نیز هست که می توان از آن ها معارفی مطلوب و تعالی بخش بیاموزیم ولی علم رجال نمی تواند باعث هدایت انسان گردد آنهم در جائیکه قرآن هست .

    در مورد تحقیق در مورد کتب مذکور و اصلاح و جدا کردن آنها قبلا این اتفاق توسط اشخاصی افتاده ولی از بعد از آن کسی تمایل به این کار نشان نداده و دلایلی اینچنین را ذکر می کنند که

    1- روایات قوی السندی بوده که در جامعه بد جا افتاده و مورد سوء استفاده قرار گرفته که نمی توان آنها را رد کرد.

    2 - روایات ضعیف السندی بوده که بصورت حکم عالم مجتهدی بیان گردیده و باعث رسم خوبی شده !!!!

    لذا نمی توان آنها را جدا نموده به این سادگیها

    به نظر بنده بنوعی شانه خالی کردن است در جائیکه قبلا این بحثها اتفاق افتاد دو مسئله را متوجه شدم که چنین کاری به صلاح نیست با این وجود بنظر من این علم را در مرتبط آخر علوم اسلامی دانست

    یاحق
    یعنی شما معتقدید که از این روایات نمیتوان دفاع نمود و بهتر است بدلیل عدم تطابق با سیره و سنت ائمه و پیامبر نادیده گرفته شوند؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    ؟

    میشه لطف کنید بفرمایید کجای این روایات توهین به زن کرده و یا مقام زن را نادیده گرفته ؟
    چرا بهره جنسی که یکی از نعمت های الهی است توهین تلقی می کنید ؟
    به علاوه آن که حوریان کمالشان به این است که خدمتکار بهشتیان باشندو برای این هدف خلق شده اند ؟
    مساله بعد این که اینها گوشه ای از نعمت های بهشت است فکر نکنید در بهشت فقط و فقط این مسایل است

    چند سوال ساده
    1- آیا بهره جنسی بردن از زنان یک عیب یا نقص است ؟
    2- اگر این مساله توهین باشد لازمه اش این است که بهره جنسی از زن در دنیا هم توهین باشد ؟
    2- یک نگاه به دنیا بیندازید چه جنایتهای که به خاطر شهوت پرستی در عالم انجام می شود بیش از 50 درصد گناهان در عالم به خاطر مساله شهوت است خوب چه اشکال دارد خداوند برای موضوع به این مهمی برای کسانی که این غریزه را کنترل کنند نعمتهایی در بهشت در نظر بگیرد ؟
    دوست گرامی، بهشتی که من در ذهن خود پروانده ام، محلی جهت رسیدن به قرب الهی است و نمیتوانم چنین اعمالی را در بهشت تجسم کنم.
    در مورد توهین به مقام زن:
    - آیا در این روایات به پاداش زنان پرداخته شده است؟
    - آیا اگر به زنان مومن زمینی بشارت دهیم که در بهشت هرکدام از آنها 73هوو خواهند داشت، عکس العمل مناسبی خواهند داشت؟

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط پُل نمایش پست ها
    یعنی شما معتقدید که از این روایات نمیتوان دفاع نمود و بهتر است بدلیل عدم تطابق با سیره و سنت ائمه و پیامبر نادیده گرفته شوند؟
    یبه روایاتی از این دست که در دست مقرضین و یا ناشی ها به این شکل رسیده قابلیت موصوف شدن به صفات احادیث نبوی و ائمه سلام الله علیهم اجمعین را نداره.

    حال برخی با این مطلب متعصبانه برخورد می کنند و یا سر در شکل و وجهه دیگر دادن به این دست مطالب را دارند را نمی توان چیزی بهشان گفت مگر اینکه خودشان به این نتیجه برسند.
    حال در تشیع علماء و کلا متشرعین دید متعصبانه خیلی کمتری نسبت به تسنن دارندو

    تعصب انسان را کور می کند و انسان مور قابلیت دیدن حق و حقانیت که همانا خداوند است نخواهد داشت.


    همانطور که قبلا عرض کردم در تشیع اعتقاد بر این است این روایات بازبینی گردد ولی در تسنن باوجود مطالبی بمراتب بدتر از اینها علماء شان صحیحین را حداقل قابل تغئیر نمی دانند و متعصبانه رفتار می کنند.

    در کل برای انسان مومن تعالی مطرح است و این انسان بدنبال قربتا الی الله کلام نیک را همچون غذائی برای روح و توشه ای برای سیر سلوک می داند .
    در بحار الانوار و ... احادیثی هستند که برای مومنین و عارفان چون شهد است لذا با وجود این روایات غلط نمی توان تمام آنها را حذف نمود .

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود