جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راه درمان قنوط و ناامیدی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    70
    حضور
    3 روز 5 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99

    راه درمان قنوط و ناامیدی




    سلام.
    درمان قنوط و ناامیدی با داشتن خصلت افراطی واقع گرایی نسبت به زندگی چگونه است؟

  2. صلوات


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    26,797
    حضور
    235 روز 7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    48
    صلوات
    64343



    با نام و یاد دوست






    راه درمان قنوط و ناامیدی








    کارشناس بحث: استاد کافی

  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    علاقه
    معارف دینی، عرفان، عرفای حقیقی
    نوشته
    672
    حضور
    23 روز 4 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1471



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mehdi12 نمایش پست ها
    سلام.
    درمان قنوط و ناامیدی با داشتن خصلت افراطی واقع گرایی نسبت به زندگی چگونه است؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    نااميدي يکي از عذاب آورترين احساساتي است که انسان مي تواند تجربه کند، احساسي که مي تواند با نشانه هاي ديگر همراه باشد و تبديل به اختلال افسردگي شود. از همين رو به نکات زير توجه فرماييد:
    - هرگز خود را سرزنش نکنيد. به تحقير شخصيت خود و کم شمردن کارهاي خويش نپردازيد.
    - رخدادها و واقعيت‌هاي زندگي را پذيرا باشيد؛ هر چيزي که برايتان اتفاق مي‌افتد را بپذيريد، ‌بسياري از افراد مي‌خواهند از زير بار احساسات غم‌انگيز شانه خالي کنند چرا که براي آنها دردناک است اما تنها پذيرفتن واقعيت است که آنها را آرام خواهد کرد.
    - سعي کنيد افکار منفي را از خود دور کنيد و آنها را با افکار صحيح جايگزين کنيد؛ بجاي اينکه فکر کنيد فردي ناتوان يا بد شانس هستيد به اين فکر کنيد که کساني هستند که شرايطشان از شما بدتر است. کساني که از سرپناه محرومند. کساني که با خانواده معتاد درگيرند و يا درگير مشکلات مالي هستند. از همين رو بايد افکار تحقير کننده را از خود دور کنيد.
    - تلقين مثبت را فراموش نکنيد. به خود تلقين کنيد که من از بقيه چيزي کم ندارم. خيلي نقاط مثبت دارم که خيلي از افراد ندارند. من نبايد ترسي از حضور در جمع داشته باشم. همه کساني که به راحتي در حضور استاد صحبت مي کنند در توانايي ها و استعداد ها با من همتراز مي باشند و جاي نگراني نيست.
    - فهرستى از ده لغت يا عبارت (که بيانگر ويژگى‏هاى مثبت شخصيت شما است) تهيه کنيد و روزى چند بار آنها را در قالب جمله کاملى بخوانيد ؛ مثلاً بگوييد: «من باهوش هستم» و... .
    - برنامه ريزي منظم براي زندگي؛ براي زندگي خود برنامه ريزي جامعي داشته باشيد، که در برگيرنده ساعاتي براي تحصيل يا اشتغال، کارهاي شخصي، تفريحات سالم، عبادت، استراحت و غيره باشد. برنامه تان را بر روي برگه نوشته و آن را به دقت مورد اجرا قرار دهيد و به هر گونه پيشرفت و موفقيت خود پاداش دهيد.
    پاداش شما مي تواند تحسين خود، رفتن به گردش، خوردن غذاي مورد علاقه يا پرداختن به هر کار مورد علاقه اي باشد.
    - انجام دادن ورزش؛ بصورت مرتب روزانه نيم ساعت ورزش کنيد.
    - داشتن سرگرمي؛ سرگرمي هاي علمي و هنري داشته باشيد و ساعاتي از روز را به کارهاي مورد علاقه خود سپري کنيد.
    - محل زندگي‌تان را به محل شادي تبديل کنيد؛ بدون شک، احساس نااميدي از شکست‌هاي مکرر و شادي‌هاي اندکي که مردم به دنبالشان هستند بوجود مي‌آيند.
    - داشتن تفريحات سالم در زندگي؛ بصورت هفتگي يک وعده غذايي را در دامان طبيعت بخوريد.
    - تقويت روابط صميمي و سازنده با ديگران؛ همه ما انسان ها نياز به محبت و پذيرش داريم و اين محبت و پذيرش بيشتر از ناحيه دوستان ارضا مي گردد. پس سعي کنيد اولا دوستان خوبي انتخاب کنيد؛ دوستاني که شما را به ياد خدا بيندازند و در شرايط سختي شما را رها نسازند و هميشه يار و ياور و غمخوار شما باشند، و ثانيا روابط خود را با آنها بيشتر کنيد.
    - شرکت در جمع و مباحث جمعي؛ سعي کنيد بيشتر در جمع باشيد. البته جمعي که شما را تاييد کند نه اينکه طرد يا تحقير کند.
    - دست به ابتکار بزنيد و اختراعاتي داشته باشيد و سعي تان شکوفا کردن استعدادهايتان باشد.
    - تقويت ايمان: عامل زيربنايي احساس و رفتار انسان ايمان به خداست. با ايمان به خداست که مي توان سخت ترين کارها را انجام داد و از آن لذت برد. بنابراين راهکار لذت بردن از زندگي تقويت ايمان است.
    - انجام دادن عبادت؛ نماز اول وقت اهميت ويژه اي بدهيد. و سعي کنيد هر روز مقدار معيني قرآن بخوانيد و در معناي آن تدبّر نماييد.
    - در کارهاي اجتماعي شرکت کنيد؛ تلاش کنيد که در کارهاى اجتماعى در محيط خانه، مدرسه و دانشگاه مانند اردو و بازى‏ هاى دسته جمعى شرکت کنيد و نقش فعالى را بپذيريد.
    - سعي کنيد دوستاني خوب و مومن براي خود انتخاب کنيد و ارتباطتان را با اين دوستان بيشتر کنيد.
    موفق باشيد.


  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    علاقه
    معارف دینی، عرفان، عرفای حقیقی
    نوشته
    672
    حضور
    23 روز 4 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1471



    نكته اي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه شما دنيا را محل دائمي و جاي براي هميشه ماندن تصور کرديد. اگر معرفت خود نسبت به دنيا و خودتان را افزايش دهيد هرگز دچار ياس و نااميدي نمي شويد و براي بهتر بودن در چند روز اين دنيا تلاش ميکرديد.
    نكته هايي ست كه در ذيل به آن اشاره مي كنيم:
    1) دنيا را بهتر بشناسيم: بهتر است نسبت به دنيا ديدتان را عوض كنيد. دنيا را آن‏گونه كه هست بايد شناخت. شما چه تصوّري و چه انتظاري از دنيا داريد؟ آيا تصوّرات و انتظارات شما از دنيا مطابق واقع است؟ دنيا دو روز است: روزي در سختي و رنج و ديگر روز، در راحتي و آسايش. اگر دنيا روي خوش به شما نشان داد، سرمست و مغرور نشويد و اگر به سختي دنيا دچار شديد، تحمل كنيد.(1)
    2) سختي‏ها را بهتر بشناسيم: راستي، تا به حال به ماهيت سختي‏ها و دشواري‏ها فكر كرده‏ايد؟ نظرتان را نسبت به سختي‏ها مورد ترديد قرار دهيد؟ شايد سختي‏ها آن ‏قدر هم كه فكر مي‏كنيد بَد نباشند. بلاها و دشواري‏ها را دوست خود بدانيد؟ شگفت‏زده نشويد! سختي‏ها چيزهايي دارند كه شايد شما از آن بي‏خبريد. چيزهايي كه مي‏توان به خاطرش سختي‏ها را دوست داشت. «چه بسا چيزي ناخوشايند شما باشد و حال آن‏كه به نفع شماست و چه بسا چيزهايي كه خوشايند شماست؛ ولي به زيان شما تمام مي‏شود.»(2)
    3) به آنچه داريد، بينديشيد: شما از كساني نباشيد كه فقط به محروميت‏هاي زندگي مي‏انديشند. نگذاريد سختي‏ها مانع ديدن خوبي‏ها شوند. سختي‏ها را بيش از آنچه هستند بزرگ نكنيد و فقط به گرفتاري‏هايتان نظر نيفكنيد. بگذاريد چشم‏هايتان زيبايي‏هاي ديگر زندگي را نيز ببينند.
    5) به آينده خوب بينديشيد:
    6) سختي بيشتر، اميد بيشتر: هرگاه سختي‏ها افزايش يافتند، شما بيش از هميشه اميدوار باشيد؛ زيرا وقتي شدّت سختي‏ها به نهايت برسند و حلقه‏هاي بلا و گرفتاري تنگ‏تر شوند، گشايش و راحتي فرا مي‏رسد.(3)

    پي نوشت ها:

    1. ر.ك: نهج‏البلاغه، ترجم? مرحوم دشتي(ره)، نامه 72 و كلمه قصار 396.
    2. بقره(2) آيه 216.
    3. نهج‏البلاغه، ترجم? مرحوم دشتي(ره)، كلمه قصار 351.


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    علاقه
    معارف دینی، عرفان، عرفای حقیقی
    نوشته
    672
    حضور
    23 روز 4 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1471



    بدون شك اعتقاد انسان به خداوند از بروز يأس در امور دنيوي پيش گيري مي كند. ولي آن چه بسيار مهم است يأس فرد در پي گيري اهداف اخروي و اصلاح رابطه خود و خداست. چنين يأسي از يك سو بالاترين ضرر را كه هلاكت اخروي است در پي دارد و از سوي ديگر نشانه هاي آن به زودي آشكار نمي شود. در نتيجه ممكن است فرد بسيار دير به فكر درمان آن بيفتد. بنابراين انديشيدن به رحمت و مغفرت خداوند و نقص و ضعف عمل همه آدميان در پيشگيري و درمان اين بيماري بسيار موثر است.
    ديگر روش درمان كه در همان روش نخست ريشه دارد، يادآوري سخناني است كه در قرآن كريم و روايات اهل بيت وارد شده است و از يأس و نوميدي نهي نموده است. خداوند در قرآن كريم فرموده است:
    «
    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ (1) بگو اي بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد! از رحمت خدا نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مي آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.
    در آيه ديگري آمده است كه نوميدي از رحمت خداوند ويژه گمراهان است.
    «وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّون(2) چه كسي جز گمراهان از رحمت پروردگارش نوميد مي شود؟!»
    نوميدي خطرناک ترين راه نفوذ شيطان در دل آدمي است لذا در حديثي از امام صادق(عليه السلام) لقمان به فرزندش چنين مي گويد:«خَ
    فِ‏ اللَّهَ‏- عَزَّ وَ جَلَّ- خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَيْنِ‏ لَعَذَّبَكَ، وَ ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ».(3) از خداوند آنگونه بترس که اگر تمام عبادات نيک جن و انس را انجام داده باشي امکان دارد به سبب لغزشي تو را مجازات کند وآنقدر به رحمت خدا اميدوار باش که اگر تمام گناه جن وانس را انجام داده باشي امکان دارد تو را رحمت کند.»
    در روايتي از امام علي (علیه السلام) نقل شده است كه ايشان خطاب به كسي كه به سبب زيادي گناهان نوميد شده بود فرمود: «
    يَا هَذا! يَأسُك مِن رَحمَة الله اَعظَم مِن ذُنُوبِك؛ (4) بدان كه نوميدي تو از رحمت خداوند بزرگ تر از گناهان توست.»

    پي نوشت ها:
    1- زمر، 53.
    2- حجر، 56.
    3- الکافي،ج3،ص173.
    4- محجة البيضاء، ج 7، ص 253.


  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    70
    حضور
    3 روز 5 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99



    سلام.ممنون بابت پاسخگویی.
    در مورد آیه ۵۳ زمر توضیحات بیشتری می دهید؟
    این آیه تا چه زمانی از عمر انسان معتبر است؟
    شامل اعمالی که آثار آن ها در آخرت هم ادامه دارد می شود؟
    نه مرگ آنقدر ترسناک است و نه زندگی آنقدر شیرین که آدمی پای برشرافت خود گذارد.{حضرت علی (ع)}

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    علاقه
    معارف دینی، عرفان، عرفای حقیقی
    نوشته
    672
    حضور
    23 روز 4 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1471



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mehdi12 نمایش پست ها
    سلام.ممنون بابت پاسخگویی.
    در مورد آیه ۵۳ زمر توضیحات بیشتری می دهید؟
    این آیه تا چه زمانی از عمر انسان معتبر است؟
    شامل اعمالی که آثار آن ها در آخرت هم ادامه دارد می شود؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    در تمام كلمات اين آيه لطف و مهر الهى نهفته است:
    الف:
    1- پيام بشارت را رسول خدا صريحاً اعلام كند. «قُلْ» 2. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «يا» 3. خداوند همه را بنده‏ خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عِبادِيَ» 4. گناهكاران بر خود ستم كرده‏اند و به خدا ضررى نرسانده ‏اند. «أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ» 5. يأس از رحمت، حرام است. «لا تَقْنَطُوا» 6. رحمت او محدود نيست. «رَحْمَةِ اللَّهِ» ( «رَحْمَةِ اللَّهِ» به جاى «رحمتى» رمز جامعيّت رحمت است، چون لفظ «اللَّهِ» جامع‏ترين اسم اوست).
    7. وعده‏ رحمت قطعى است. «إِنَّ اللَّهَ» 8. كار خداوند بخشش دائمى است. «يَغْفِرُ» 9. خداوند همه‏ گناهان را مى‏بخشد. «الذُّنُوبَ» 10. خداوند بر بخشش همه‏ى گناهان تأكيد دارد. «جَمِيعاً» 11. خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

    12- قوانين و احكام الهى در حد اعتدال است و نافرمانى مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است. «أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ» 13- در بخشش الهى نوع گناه و مقدار آن تفاوتى ندارد. «الذُّنُوبَ جَمِيعاً» 14- يأس از رحمت الهى جايز نيست. «لا تَقْنَطُوا» 15- آمرزش گناه اقتضاى رحمت خداوند است. «رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ» 16- اميد به مغفرت زمينه آمرزش است. «لا تَقْنَطُوا ... إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ»17- اين خداوند است كه همه لغزش‏ها را می ‏بخشد. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ
    ب: وقتی انسان توبه می کند و تصمیم می گیرد که دیگر سراغ گناه نرود، مشمول این آیه شریفه می گردد.
    ج: با توبه دیگر اثری از گناه باقی نخواهد ماند.
    پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) می فرمایند:
    «التَّائِبُ‏ مِنَ‏ الذَّنْبِ‏ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ[1] کسی که از گناه توبه می کند، مانند کسی است که گناهی انجام نداده است»
    نه تنها اثری باقی نخواهد ماند، بلکه ان خطاها به حسنه و ثواب هم تبدیل می گردد: «به اين آيه شريفه توجه بفرماييد:

    «مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً [فرقان/70] آن كسانى كه از گناه توبه كنند و عمل صالح به جاى آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.»
    البته در مورد گناه حق الناس، علاوه بر توبه، باید رضایت طرف را گرفت و اگر میسور نیست، کار خیر به نیتش انجام شود تا جبران گردد.
    موفق باشید.


    _________________________
    پی نوشت:
    [1]. ابن بابويه، محمد بن على‏، عیون اخبار الرضا، ج2، ص 74.





    ویرایش توسط کافی : ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ در ساعت ۲۳:۳۵

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    70
    حضور
    3 روز 5 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99



    سلام.خسته نباشید.
    یه موردی برام سوال شده بود این بود:
    مثلا آیه ۲۵ نحل:
    تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نیز] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می‌کنند آگاه باشید چه بد باری را می‌کشند.

    آیا خداوند با توبه خواهد بخشید؟ این آیه فکر کنم برای کسانی بوده که با ابزار یا گفتاری گمراهی ایجاد می کردند و گویا جز اعمالی است که آثارش در آخرت هم ادامه دارد.
    نظر شما چیست؟

  16. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    علاقه
    معارف دینی، عرفان، عرفای حقیقی
    نوشته
    672
    حضور
    23 روز 4 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1471



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mehdi12 نمایش پست ها
    سلام.خسته نباشید.
    یه موردی برام سوال شده بود این بود:
    مثلا آیه ۲۵ نحل:
    تا روز قیامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نیز] بخشی از بار گناهان کسانی را که ندانسته آنان را گمراه می‌کنند آگاه باشید چه بد باری را می‌کشند.

    آیا خداوند با توبه خواهد بخشید؟ این آیه فکر کنم برای کسانی بوده که با ابزار یا گفتاری گمراهی ایجاد می کردند و گویا جز اعمالی است که آثارش در آخرت هم ادامه دارد.
    نظر شما چیست؟

    باسمه تعالی
    علیکم السلام
    این ایه در مواردی است که انسان توبه نکرده باشد و الا با توجه به
    اطلاق بیاناتی دینی در مورد توبه که شامل هر گناهی می شود، چنین افرادی با توبه، قطعا مشمول لطف و رحمت الهی قرار می گیرند.

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۵
    علاقه
    معارف دینی، عرفان، عرفای حقیقی
    نوشته
    672
    حضور
    23 روز 4 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1471

    جمع بندی




    پرسش
    درمان قنوط و ناامیدی با داشتن خصلت افراطی واقع گرایی نسبت به زندگی چگونه است؟
    پاسخ
    بدون شك اعتقاد انسان به خداوند از بروز يأس در امور دنيوي پيش گيري مي كند. ولي آن چه بسيار مهم است يأس فرد در پي گيري اهداف اخروي و اصلاح رابطه خود و خداست. چنين يأسي از يك سو بالاترين ضرر را كه هلاكت اخروي است در پي دارد و از سوي ديگر نشانه هاي آن به زودي آشكار نمي شود. در نتيجه ممكن است فرد بسيار دير به فكر درمان آن بيفتد. بنابراين انديشيدن به رحمت و مغفرت خداوند و نقص و ضعف عمل همه آدميان در پيشگيري و درمان اين بيماري بسيار موثر است.
    ديگر روش درمان كه در همان روش نخست ريشه دارد، يادآوري سخناني است كه در قرآن كريم و روايات اهل بيت وارد شده است و از يأس و نوميدي نهي نموده است. خداوند در قرآن كريم فرموده است:
    «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ (1) بگو اي بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد! از رحمت خدا نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مي آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.
    در آيه ديگري آمده است كه نوميدي از رحمت خداوند ويژه گمراهان است. «وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّون(2) چه كسي جز گمراهان از رحمت پروردگارش نوميد مي شود؟!»
    نوميدي خطرناک ترين راه نفوذ شيطان در دل آدمي است لذا در حديثي از امام صادق(عليه السلام) لقمان به فرزندش چنين مي گويد:«خَفِ‏ اللَّهَ‏- عَزَّ وَ جَلَّ- خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَيْنِ‏ لَعَذَّبَكَ، وَ ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ».(3) از خداوند آنگونه بترس که اگر تمام عبادات نيک جن و انس را انجام داده باشي امکان دارد به سبب لغزشي تو را مجازات کند وآنقدر به رحمت خدا اميدوار باش که اگر تمام گناه جن وانس را انجام داده باشي امکان دارد تو را رحمت کند.»
    در روايتي از امام علي (علیه السلام) نقل شده است كه ايشان خطاب به كسي كه به سبب زيادي گناهان نوميد شده بود فرمود: «يَا هَذا! يَأسُك مِن رَحمَة الله اَعظَم مِن ذُنُوبِك؛ (4) بدان كه نوميدي تو از رحمت خداوند بزرگ تر از گناهان توست.»
    در تمام كلمات آيه 53 زمر لطف و مهر الهى نهفته است:
    الف:
    1- پيام بشارت را رسول خدا صريحاً اعلام كند. «قُلْ» 2. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «يا» 3. خداوند همه را بنده‏ خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عِبادِيَ» 4. گناهكاران بر خود ستم كرده‏اند و به خدا ضررى نرسانده ‏اند. «أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ» 5. يأس از رحمت، حرام است. «لا تَقْنَطُوا» 6. رحمت او محدود نيست. «رَحْمَةِ اللَّهِ» ( «رَحْمَةِ اللَّهِ» به جاى «رحمتى» رمز جامعيّت رحمت است، چون لفظ «اللَّهِ» جامع‏ترين اسم اوست).
    7. وعده‏ رحمت قطعى است. «إِنَّ اللَّهَ» 8. كار خداوند بخشش دائمى است. «يَغْفِرُ» 9. خداوند همه‏ گناهان را مى‏بخشد. «الذُّنُوبَ» 10. خداوند بر بخشش همه‏ى گناهان تأكيد دارد. «جَمِيعاً» 11. خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

    12- قوانين و احكام الهى در حد اعتدال است و نافرمانى مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است. «أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ» 13- در بخشش الهى نوع گناه و مقدار آن تفاوتى ندارد. «الذُّنُوبَ جَمِيعاً» 14- يأس از رحمت الهى جايز نيست. «لا تَقْنَطُوا» 15- آمرزش گناه اقتضاى رحمت خداوند است. «رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ» 16- اميد به مغفرت زمينه آمرزش است. «لا تَقْنَطُوا ... إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ»17- اين خداوند است كه همه لغزش‏ها را می ‏بخشد. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ
    ب: وقتی انسان توبه می کند و تصمیم می گیرد که دیگر سراغ گناه نرود، مشمول این آیه شریفه می گردد.
    ج: با توبه دیگر اثری از گناه باقی نخواهد ماند.
    پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) می فرمایند: «التَّائِبُ‏ مِنَ‏ الذَّنْبِ‏ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ[5] کسی که از گناه توبه می کند، مانند کسی است که گناهی انجام نداده است»
    نه تنها اثری باقی نخواهد ماند، بلکه ان خطاها به حسنه و ثواب هم تبدیل می گردد: «به اين آيه شريفه توجه بفرماييد:
    «مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً [فرقان/70] آن كسانى كه از گناه توبه كنند و عمل صالح به جاى آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.»
    البته در مورد گناه حق الناس، علاوه بر توبه، باید رضایت طرف را گرفت و اگر میسور نیست، کار خیر به نیتش انجام شود تا جبران گردد.
    موفق باشید.

    _________________________
    پي نوشت:
    1- زمر، 53.
    2- حجر، 56.
    3- کلینی، الکافي،ج3،ص173.
    4- فیض کاشانی،محجة البيضاء، ج 7، ص 253
    5 ابن بابويه، محمد بن على‏، عیون اخبار الرضا، ج2، ص 74.


  19. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود