جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خدا «لا زمان» است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,319
    حضور
    233 روز 10 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1431

    اشاره آیا خدا «لا زمان» است؟




    سلام.
    به نظر میرسه فلاسفه اسلامی اعتقاد به لازمانی دارن.ولی من دقیقا منظورشون رو نفهمیدم.اونا حرف از ماده و غیر ماده هم میزن که باز مادشون گنگه و آدم میمونه بعضی از اکتشافات علم رو مادی بدونه یا غیر مادی.به هر حال...خوب طبیعیه که از نظر این فلاسفه خدا بالاتر از همه موجودات فرا ماده و لا زمانیست.حالا سوالم اینه آیا خدا به خودش آگاهه؟همونطور که ما خود آگاهی داریم و احساس اختیار و اراده داریم؟.خدا هم داره؟اگر داره چطور لازمانی حساب میشه.آیا پذیرفتنیه کسی خود آگاه باشه و احساس اختیار و اراده اش رو داشته باشه ولی گذر زمان برایش معنی و مفهوم نداشته باشه و موجودی لا زمانی باشه؟به چه معنی لا زمانبه؟خود ما می تونیم به نحوی آگاهانه لا زمانی باشیم،یعنی در عین اینکه لا زمانی هستیم.آگاه هم هستیم که لا زمانی هستیم؟
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ در ساعت ۲۰:۲۰
    پست های بعد از تو، سوء تفاهم بود!

  2. صلوات ها 2


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    22,325
    حضور
    202 روز 2 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    61324



    با نام و یاد دوست






    آیا خدا «لا زمان» است؟








    کارشناس بحث: استاد عامل

  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,424
    حضور
    36 روز 12 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    4814



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و عرض ادب
    از نظر فلاسفه عالم هستی دارای سه مرتبه مادی، مثالی و عقلی است. حرکت و زمان نیز از خواص ماده به حساب می آیند. بنابراین برای موجودات مجرد مانند خداوند زمان مطرح نیست یا به عبارت دقیق تر محکوم به زمان نیستند، نه اینکه از زمان خبر ندارند یا علم به آن ندارند.
    البته در نظر ملاصدرا حرکت و زمان عرض تحلیلی جسم اند؛ یعنی تنها در ظرف ذهن از جسم تمایز دارند و به عبارت دیگر معقول ثانی فلسفی اند.(1) در دید او حرکت، متحرک و زمان عین هم اند و به یک وجود موجودند. تمام این مطالب بر مبنای حرکت جوهری صدرا است. بنابر این دیدگاه زمان یک حقیقت متصل و متناظر با حرکت جوهری است.

    نکته اصلی در تمایز بین موجود مجرد و مادی در شناخت ماده است؛ چرا که تعریف فلاسفه معمولا از مجرد، تعریفی سلبی است. منظور آنها از جسم، جوهری است که قابلیت ابعاد سه گانه را داشته باشد.(2) یعنی بتوان سه خط متقاطع را در آن فرض کرد، بطوری که زوایای متقاطع، قائمه باشند.(3) ماده ثانویه یا جسم در نظر فلاسفه دارای خصوصیاتی است، مانند:
    1. قابلیت انقسام تا بی نهایت(تا جایی که این امکان در عالم خارج باشد و پس از آن توسط عقل این قابلیت ادامه پیدا خواهد کرد)
    2. مکان دارای؛ از نظر فلاسفه هر جسمی متحیز و مکان دار است.(4)
    3. قابلیت اشاره حسی؛ به دلیل همین خصوصیت، جواهر عالم مثال و صورتهای علمی، هر چند امتداد دارند، اما قابلیت اشاره حسی را ندارند. 4. زمان داری؛ این مساله بر مبنای سریان حرکت در اجسام است. چرا که یکی از اصول شش گانه تحقق حرکت تدریجی، زمان است.
    بنابراین اگر چیزی دارای تعریف یا خصوصیات بالا نباشد، مجرد خواهد بود.

    حالا برگردیم به سوال اصلی شما؛ خداوند متعال مسلما علم به ذات دارد، زیرا از نظر فلاسفه موجود مجرد نزد خود حاضر است و این حضور همان علم است. با توجه به صِرْف و نهایت نداشتن خداوند نیز این علم نباید حد و حصری داشته باشد. اراده و اختیار او هم به همین منوال حدی ندارد. اما بین اراده، اختیار و علم با زمانمندی تلازمی وجود ندارد! همین موجود مجرد تام(خداوند) احاطه کامل به عالم ماده دارد و همین احاطه سبب علم او به ماده و خصوصیات آن است. بنابراین لازم نیست که حتما خود خداوند نیز(نعوذ بالله) برای درک موجود زمانمند، زمانی یا زمانمند باشد. بنابراین برای خداوند گذر زمان معنا دارد اما خودش محکوم به آن نیست.





    1. در معقول ثانی فلسفی، منشاء انتزاع خارجی است ولی مابازائی در خارج ندارد.
    2. شرح اشارات و تنبیهات، ج2، ص5.
    3. آموزش فلسفه، ج2، ص134.
    4. آموزش فلسفه، ج2، ص142.



  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۶
    علاقه
    فن آوری اطلاعات ، فلسفه ، اجنهاد و...
    نوشته
    1,419
    حضور
    28 روز 6 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    1012



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سلام.
    به نظر میرسه فلاسفه اسلامی اعتقاد به لازمانی دارن.ولی من دقیقا منظورشون رو نفهمیدم.اونا حرف از ماده و غیر ماده هم میزن که باز مادشون گنگه و آدم میمونه بعضی از اکتشافات علم رو مادی بدونه یا غیر مادی.به هر حال...خوب طبیعیه که از نظر این فلاسفه خدا بالاتر از همه موجودات فرا ماده و لا زمانیست.حالا سوالم اینه آیا خدا به خودش آگاهه؟همونطور که ما خود آگاهی داریم و احساس اختیار و اراده داریم؟.خدا هم داره؟اگر داره چطور لازمانی حساب میشه.آیا پذیرفتنیه کسی خود آگاه باشه و احساس اختیار و اراده اش رو داشته باشه ولی گذر زمان برایش معنی و مفهوم نداشته باشه و موجودی لا زمانی باشه؟به چه معنی لا زمانبه؟خود ما می تونیم به نحوی آگاهانه لا زمانی باشیم،یعنی در عین اینکه لا زمانی هستیم.آگاه هم هستیم که لا زمانی هستیم؟
    با سلام و عرض احترام

    فرض کنید یک نفر در زندان تاریک دنیا اومده باشه

    و همونجا هم بزرگ شده باشه

    بدون دیدن بیرون زندان

    این شخص میتونه درک کنه خورشید و ماه چیه ؟

    یا مثلا گذر زمان چیه؟

    ما در زندان دنیا هستیم و فراتر از این دنیا رو نمی تونیم درک کنیم

    در اون جا زمان این معنی رو نمیده

    به طور مثال طبق آیات قرآن روز قیامت طبق روزهای زمینی چیزی حدود چند هزار ساله زمینی هست

    مسلما خداوند از گفتن زمان روز قیامت و مقایسه اون با زمین می خواسته بگه زمان در آخرت هم وجود داره ولی نه با معنای زمینی

  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,935
    حضور
    43 روز 17 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4774



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سلام.
    به نظر میرسه فلاسفه اسلامی اعتقاد به لازمانی دارن.ولی من دقیقا منظورشون رو نفهمیدم.اونا حرف از ماده و غیر ماده هم میزن که باز مادشون گنگه و آدم میمونه بعضی از اکتشافات علم رو مادی بدونه یا غیر مادی.به هر حال...خوب طبیعیه که از نظر این فلاسفه خدا بالاتر از همه موجودات فرا ماده و لا زمانیست.حالا سوالم اینه آیا خدا به خودش آگاهه؟همونطور که ما خود آگاهی داریم و احساس اختیار و اراده داریم؟.خدا هم داره؟اگر داره چطور لازمانی حساب میشه.آیا پذیرفتنیه کسی خود آگاه باشه و احساس اختیار و اراده اش رو داشته باشه ولی گذر زمان برایش معنی و مفهوم نداشته باشه و موجودی لا زمانی باشه؟به چه معنی لا زمانبه؟خود ما می تونیم به نحوی آگاهانه لا زمانی باشیم،یعنی در عین اینکه لا زمانی هستیم.آگاه هم هستیم که لا زمانی هستیم؟
    سلام
    بعضی مفاهیم که در میان اینسویی ها رواجی یافته مانند لازمان و لا مکان نتیجه تجربه کسانی است که آنسو را تجربه کرده اند. اینسویی ها از لازمان و لامکان تنها لفظش را می فهمند اما از درک حقیقتش عاجزند چون در زمان و مکان متمکن هستند لذا تنها یک تجربه کننده لازمان میدونه لازمان یعنی چه و وضعیت آگاهی در لازمان چطوره. و آخر اینکه کسی که قائله انسان اینسویی به نحو آگاهانه میتونه چیزکی از لازمانی بفهمه به طریق اولی باید بپذیره حقیقت آنسویی آگاهانه لازمانی خودش رو درک می کنه چون موجود اینسویی برتر از آنسویی نیست.
    یا علیم


    امام خامنه ای:
    این قرن ، قرن اسلام است
    کتاب "رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ"
    را بطور رایگان از سایت های دانلود کتاب، دانلود کنید.


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,424
    حضور
    36 روز 12 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    4814

    جمع بندی





    بسم الله الرحمن الرحیم


    سوال:
    آیا وجود اوصافی مانند علم، اراده و اختیار در خداوند، سبب زمانمند بودن او نمی شود؟

    پاسخ: از نظر فلاسفه عالم هستی دارای سه مرتبه مادی، مثالی و عقلی است. حرکت و زمان نیز از خواص ماده به حساب می آیند. بنابراین برای موجودات مجرد مانند خداوند، زمان مطرح نیست یا به عبارت دقیق تر محکوم به زمان نیستند، نه اینکه از زمان خبر ندارند یا علم به آن ندارند.
    البته در نظر ملاصدرا حرکت و زمان، «
    عرض تحلیلی» جسم اند؛ یعنی تنها در ظرف ذهن از جسم تمایز دارند و به عبارت دیگر «معقول ثانی فلسفی» اند.(1) در دید او حرکت، متحرک و زمان عین هم اند و به یک وجود موجودند. تمام این مطالب بر مبنای حرکت جوهری ملاصدرا است. بنابر این دیدگاه زمان یک حقیقت متصل و متناظر با حرکت جوهری است.

    نکته اصلی در تمایز بین موجود مجرد و مادی در شناخت ماده است؛ چرا که تعریف فلاسفه معمولا از مجرد، تعریفی سلبی است. منظور آنها از جسم، جوهری است که قابلیت ابعاد سه گانه را داشته باشد.(2) یعنی بتوان سه خط متقاطع را در آن فرض کرد، بطوری که زوایای متقاطع، قائمه باشند.(3) ماده ثانویه یا جسم در نظر فلاسفه دارای خصوصیاتی است، مانند:
    1.
    قابلیت انقسام تا بی نهایت؛ تا جایی که این امکان در عالم خارج باشد، تقسیم پذیر خواهد بود و پس از آن توسط عقل این قابلیت ادامه پیدا خواهد کرد.
    2.
    مکان داشتن؛ از نظر فلاسفه هر جسمی متحیز و مکان دار است.(4)
    3.
    قابلیت اشاره حسی؛ به دلیل همین خصوصیت، جواهر عالم مثال و صورتهای علمی، هر چند امتداد دارند، اما قابلیت اشاره حسی را ندارند.
    4.
    زمان داشتن؛ این مساله بر مبنای سریان حرکت در اجسام است. چرا که یکی از اصول شش گانه تحقق حرکت تدریجی، زمان است.
    بنابراین اگر چیزی دارای تعریف یا خصوصیات بالا نباشد، مجرد خواهد بود.

    با توجه به مقدمات مذکور؛ خداوند متعال مسلما علم به ذات دارد، زیرا از نظر فلاسفه موجود مجرد نزد خود حاضر است و این حضور همان علم است. با توجه به صِرْف بودن و نهایت نداشتن خداوند نیز این علم نباید حد و حصری داشته باشد. اراده و اختیار او هم به همین منوال حدی ندارد. اما بین اراده، اختیار و علم با زمانمندی تلازمی وجود ندارد! چرا که علم حتی در انسان نیز از سنخ وجود و مجرد است، چه رسد به خداوند که احاطه کامل به عالم ماده دارد و همین احاطه سبب علم او به ماده و خصوصیات آن است؛ مانند مخترعی که وسیله ای را اختراع می کند و به تمام قابلیت ها و نقائص او آگاهی دارد، اما محکوم به آن اوصاف نیست. بنابراین لازم نیست که حتما خود خداوند نیز(نعوذ بالله) برای درک موجود زمانمند، زمانی یا زمانمند باشد. بنابراین برای خداوند گذر زمان معنا دارد اما خودش محکوم به آن نیست.





    1. در معقول ثانی فلسفی، منشاء انتزاع خارجی است ولی مابازائی در خارج ندارد.
    2. شرح اشارات و تنبیهات، ج2، ص5.
    3. آموزش فلسفه، ج2، ص134.
    4. همان، ص142.


  12. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 20

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود