صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برداشتی متفاوت از تحدی قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    امام حسین علیه السلام
    نوشته
    154
    حضور
    5 روز 3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244

    برداشتی متفاوت از تحدی قرآن




    با سلام و عرض ادب و احترام


    تحدی قرآن که در چند آیه ذکر شده است همیشه محل بحث بوده و تقریبا می توان گفت تا امروز نه دین داران و نه منتقدان دین هیچ کدام نتوانسته اند روی یک معنای مورد قبول طرفین توافق کنند . از این رو به نظر هیچ گاه این بحث به نقطه ی قابل قبولی نمی رسد !

    دین داران می گویند قرآن کریم دارای وجوه متعددی از اعجاز است و کسی که می خواهد «مانند قرآن » را بیاورد ، باید در نوشته اش همه آن مواردی که در قرآن رعایت شده است را لحاظ کند . و البته حکم نیز مشخص است : هرگز نمی توانید این کار را انجام بدهید .

    در طرف مقابل نیز اگرچه پاسخ های متعددی داده شده اما بهترین پاسخ که درست هم به نظر می رسد این است که نوشته هرکس مختص اوست و اساسا تحدی به این شیوه نوعی مغالطه است . فردوسی یک نفر بود ، شاهنامه را نوشت و بعد از او نیز هرکس سعی کند « مثل شاهنامه » را بیاورد نخواهد توانست . سعدی فرزانه ای بود که دیگر تکرار نمی شود ، حال اگر بزرگمرد دیگری همچون جامی بخواهد از او تقلید کند بازهم نمی تواند و نمی شود که « مثل سعدی » بگوید و بنویسد . سخن حافظ نیز گرچه لحن سخن خواجوی دارد ، اما این دو را نمی توان «مثل هم» دانست . شاید یکی برتر از دیگری باشد اما همانندی معنا ندارد .

    به علاوه همانندی خود مراتب و درجات مختلف دارد . حتی به سطح آگاهی و دانش کسی که می خواهد مقایسه کند هم بستگی دارد ، به عبارتی همین الان که من می گویم شعر حافظ و خواجوی کرمانی را نمی توان همانند هم دانست اگر چند سال پیش و با دانشی بسیار کمتر نسبت به امروز غزلی از این و آن دیگری می خواندم بدون دانستن نام سراینده ، هر دو را مثلا به حافظ نسبت می دادم ! بی آنکه به هیچ یک از فاکتورهای ادبی و زیباشناسی آشنا و بلکه توجه داشته باشم! همزمان فرد دیگری ممکن است با معیار هایی که خودش دارد مخالف نظر من باشد و پایه و اسلوب شعر دو شاعر را یکی و «همانند» بداند . در مجموع آن «همانندی» که من مد نظر دارم با آن «همانندی» که شما متصور هستید به احتمال بالا متفاوت است .

    با توجه به اینکه خود قرآن نیز هیچ معیاری برای همانندی ذکر نکرده است و مواردی که از سوی بعضی به عنوان معیار های همانندی ذکر می شود ( مثل اعجاز در بلاغت ، اعجاز در معنی و ... ) همگی مطالبی است که از بیرون و توسط مفسرین به قرآن تحمیل شده اند . به علاوه مفسران قرآن در وجوه اعجاز قرآن با یکدیگر هم نظر نیستند و هریک لیستی از اعجاز قرآن را در تفاسیرشان آورده اند . یکی اعجاز لفظی را قبول ندارد ، دیگری اعجاز علمی را مردود می داند و بالاخره کسی پیدا می شود و می گوید قرآن اصلا وجه اعجازی ندارد !

    از این رو ضرورت ایجاب می کند نگاهی دقیق تر به آیات تحدی قرآن داشته باشیم :

    وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ( بقره - 23 )
    (
    ترجمه: و اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید و گواهان خود را- غیر خدا- فرا خوانید).

    این آیه و آیات مشابه در واقع یک سخن کلی را مطرح می کند و آن اینکه شما کتابی ( یا در برخی آیات سوره ای / نشانه ای ) از طرف خدا بیاورید . به عبارتی اگر می گوئید این ها را خدا به محمد نداده است ، مشکلی نیست . شما بروید و از طرف خدا سخنش را بیاورید ! آیه زیر درخواست اصلی را تا حدود زیادی روشن می کند :

    قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَىٰ مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (ترجمه: بگو: «پس اگر راست می گویید، کتابی از جانب خدا بیاورید که از این دو هدایت کننده تر باشد تا پیرویش کنم)

    در همه آیات تحدی یک عبارت مشترک است و آن « آوردن کتابی/سندی » ! یک پرسش مهم بنده همواره این بود که اگر قرار است تحدی به معنای نوشتن یک کتاب/سند در مقابل قرآن باشد دیگر « آوردن» چه معنایی دارد ؟! اما آیه فوق به خوبی روشن می کند که اصلا قرار نیست آن کتاب توسط شما یا کس دیگری نوشته شود !! بلکه آن سند می بایست از طرف خدا « آورده شود » ! و کسی که قرار است این کار را بکند می تواند همه شهداء من دون الله - که همان بت ها هستند - را واسطه قرار دهد تا از طرف خدا آیاتی برایش بیاورند . *** ( بقره 23 ) به همین دلیل در آیه بعدی می گوید چون نمی توانید و نخواهید توانست پس از آتشی بترسید که هیزمش کافران و بت ها هستند .

    برخی از مفسرین شهداء من دون الله ( در آیه 23 بقره ) را بهر چیزی تفسیر کرده اند به جز بت!! در صورتی که توجه ندارند در آیه بعدی(24) صراحتا از بت ها سخن گفته شده است و اگر شهدا من دون الله همان اصنام نباشند ، ذکر بت ها در آیه بعدی (24) بی وجه خواهد بود و این از ذات حضرت باری تعالی به دور است . و از طرف دیگر عبارت « من دون الله = غیر از خدا » وصفی است که در قرآن در مورد بت ها به کرات آمده است و بنده در خاطر ندارم من دون الله برای چیزی جز بت ها به کار رفته باشد . از این رو در برداشت سنتی از تحدی اشکال معنایی ایجاد می شود و دیگر فراخواندن بت ها معنایی ندارد ! چون خود بت پرستان هم اعتقاد نداشتند که بت هایشان نمی توانند شعر بگویند و یا کتاب بنویسند !! اما برعکس اعتقاد داشتند که این بت ها می توانند از جانب خدا باران بفرستند و یا در رسم قرعه کشی نزد بت هبل می توانند آنچه رأی خدا هست را نمایان کنند . اکنون رسول الله از بت پرستان درخواست می کند :

    اگر راست می گویند بت هایشان را فرا بخوانند و آیه ای (نشانه ای) - به وسیله آنها - از طرف خدا بیاورند ..


    درخواست مشخص بنده از کارشناس محترم و سایر عزیزانی که در بحث شرکت می کنند این است که ابتدا استدلال اخیر را مورد نقد و بررسی قرار دهند و سپس ایراد هایی که به طور کلی به نظریه سنتی تحدی وارد است را پاسخ بدهند .

    با تشکر فراوان .

    __________________________________________________ _______________


    *** : قریش چون بت ها را شفیع و واسطه خود و خدا می دانستند از این رو از آنان خواسته می شود تا به کمک این شاهدان من دون الله از طرف خدا آیه ای / سوره ای بیاورند . از همین رو این آیه می تواند ناتوانی بت ها در یک زمینه دیگر را نیز ثابت کند و عقیده پوچ بت پرستان مکه را چندباره به چالش بکشد !

    زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
    در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست

  2. صلوات ها 5


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    26,005
    حضور
    225 روز 2 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    48
    صلوات
    63140



    با نام و یاد دوست






    برداشتی متفاوت از تحدی قرآن








    کارشناس بحث: استاد حکیـم

  4. صلوات ها 3


  5. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن و اهل بیت
    نوشته
    208
    حضور
    4 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1178



    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    تحدی قرآن که در چند آیه ذکر شده است همیشه محل بحث بوده و تقریبا می توان گفت تا امروز نه دین داران و نه منتقدان دین هیچ کدام نتوانسته اند روی یک معنای مورد قبول طرفین توافق کنند . از این رو به نظر هیچ گاه این بحث به نقطه ی قابل قبولی نمی رسد !

    دین داران می گویند قرآن کریم دارای وجوه متعددی از اعجاز است و کسی که می خواهد «مانند قرآن » را بیاورد ، باید در نوشته اش همه آن مواردی که در قرآن رعایت شده است را لحاظ کند . و البته حکم نیز مشخص است : هرگز نمی توانید این کار را انجام بدهید .
    سلام و عرض ادب

    بابت تاخیر در پاسخگویی عذر خواهی میکنم

    و اما پاسخ شما دوست خوبم

    در پاسخ باید به چند نکته اساسی توجه نمایید :
    الف)معنای واژه «مثل»
    در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن پس از ذکر عبارات چند کتاب لغوی معتبر در زبان عربی، چنین نتیجه گرفته است که اصل این ماده به معنی برابری چیزی با چیزی در ویژگی‌های اصلی و برجسته مورد نظر است.1
    بنابراین وقتی گفته می‌شود قرآن بی «مثل» است، مقصود این است که هیچ نوشته‌ای و سخنی در اوصاف اصلی، مانند فصاحت و بلاغت، مضمون عالی، بیان واقعیت‌ها و حقایق، اخبار غیبی کاملا صحیح، و ... مانند قرآن نیست، یعنی نمی‌توان ارزش آن را در جهات مذکور بسان قرآن دانست، حتی نهج البلاغه امیر المؤمنین علی علیه السلام نیز با این که بسیار فصیح و بلیغ و خارج از توان بشر عادی است و مضامین بسیار عالی دارد، باز توان برابری با قرآن را ندارد و در واقع معارف آن سخنان نیز از قرآن اخذ شده است.
    اما سایر کتاب‌ها، هر چقدر هم که زیبا و پرمحتوا باشند، باز با قرآن قابل مقایسه نیستند و مشابه، بلکه نمونه بهتری دارند؛ مثلا در بین کتاب‌های ادبی مسلماً دیوان حافظ اگر برجسته‌ترین نباشد، از جمله برجسته‌ترین‌ها است، اما اصلاً با قرآن قابل مقایسه نیست، بلکه به اعتراف خود حافظ، مضامین عالی آن از قرآن اقتباس شده است؛ چنانکه خود حافظ این مطلب را گوشزد می‌کند: صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ / هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم
    (بیتی از غزل 319 دیوان حافظ)

    ب) نکته دیگر اینکه ممکن است کتابی در موضوعی نوشته شود و فعلاً نظیر هم نداشته باشد، ولی این به جهت عجز دیگران از نوشتن کتابی مثل آن یا بالاتر از آن نیست، بلکه به جهت‌های دیگر است از جمله کم اهمیت یا بی‌اهمیت بودن آن موضوع، یا به جهت نبودن انگیزه برای کسی در نوشتن آن و ... این در حالی است که با توجه به تحدی (مبارزه طلبی) قرآن، دشمنان، انگیزه‌‌ای بسیار قوی برای مقابله به مثل کردن داشته و دارند و اقداماتی نیز در این باره کرده‌اند و رسوا شده‌‌اند؛ زیرا قرآن یک کتاب علمی معمولی نیست.

    قرآن کتابی است که سبک جدیدی برای زندگی بشر معرفی کرده است، که در این عرصه رقیبان سرسختی دارد. همچنین قرآن با ایده‌های اجتماعی و سیاسی خود در مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی، بسیاری از منافع نامشروع و منافع بسیاری از حکومت‌ها و جریان‌های نامشروع را به خطر انداخته و می‌اندازد. بنابراین انگیزه‌های بسیار قوی و قدرتمندی برای بی‌اعتبار کردن آن و تزلزل باور و ایمان مؤمنان، برای دشمنان قرآن وجود داشته و دارد. قرآن مدعی است که در آینده نیز اگر کل انسان‌ها جمع شوند تا کتابی مثل قرآن، یا متنی مثل یک سوره از قرآن بیاورند، نمی‌توانند چنین کاری کنند.


    1.(حسن، المصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن، بی جا: وزارة الثقافة و الارشاد الاسلامی، چ اول، 1369، ج 11، ص 25)

  6. صلوات ها 4


  7. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن و اهل بیت
    نوشته
    208
    حضور
    4 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1178



    افزون بر آنچه گذشت چند نکته دیگر
    تغییرناپذیری ویژگی قرآن
    همان طور که اشاره شد، در شبهه مورد بحث، با اذعان به تغییرناپذیری قرآن، سایر کتب نیز تغییرناپذیر به شمار رفته‌اند؛ اما حق این است که تغییرناپذیری قرآن امری مسلم است و بهترین شاهد آن هم این است که نسخه‌های مختلف قرآن در هر جا که باشند، همه از جهت الفاظ یکسان هستند و حتی در یک حرف نیز با هم اختلاف ندارند. ولی تغییرناپذیری سایر کتاب‌ها به شوخی شبیه‌تر است تا به واقعیت.
    شاهد آن هم این است که بسیاری از کتاب‌ها در طول زمان دچار تغییر شده، یعنی چیزی از آن کاسته شده یا چیزی به آن افزوده گردیده و یا مطالبش تغییر کرده است، بلکه گاهی چاپ دوم با چاپ اول تفاوت چشم‌گیری دارد که این تغییرات گاهی توسط مؤلف و گاهی توسط دیگران انجام می‌شود. دلیل معجزه بودن قرآن
    در مباحث قبل روشن شد که اولاً؛ قرآن مثل ندارد و کسی نمی‌تواند مثل آن را بیاورد و تغییرناپذیر است (چنان که در متن شبهه نیز به این مطلب اعتراف شده است.) ثانیاً؛ این دو ویژگی مخصوص قرآن است و هیچ کتاب دیگری که نوشته بشر است، چنین خصوصیتی ندارد.
    توجه به این دو مطلب، برای تصدیق معجزه بودن قرآن کافی است؛ چرا که معجزه به کار ویژه و خارق العاده‌ای گفته می‌شود که تنها فرستادگان الهی توان انجام آن را دارند و بشر عادی حتی اگر تمام قوای خود را به کار گیرد، از آوردن مثل آن عاجز و ناتوان است. 1
    وقتی ثابت شد که قرآن مثل ندارد و بشر عادی توان آوردن حتی مثل سوره‌ای از آن را ندارد معجزه بودن آن ثابت می‌شود. معجزه بودن قرآن در آیة 23 سوره بقره که متن آن گذشت به صورت قیاس استثنایی بیان شده است: اگر شما در حقانیت قرآن تردید دارید و آن را ساخته فکر بشر می‌پندارید، پس آوردن همانند آن باید برای شما ممکن باشد؛ در صورتی که اگر همه شما توان خود را به کار گیرید، قطعاً نمی‌توانید مانند آن را بیاورید و همین ناتوانی شما، نشانه کلام الله بودن قرآن است.

    تغییرناپذیر بودن قرآن، بر معجزه بودن آن تأکید بیش‌تری می‌کند، هر چند این وصف، یکی از اوصافی است که قرآن را بی‌مثل و مانند می‌کند
    ابعاد اعجاز قرآن
    باید توجه کرد که اعجاز قرآن، محدود به یک بعد نیست، بلکه در ابعاد مختلف، مانند ابعاد زیر، معجزه است: 1ـ درس نخوانده بودن پیامبر صلّی الله علیه و آله 2ـ فصاحت و بلاغت 3ـ آموزه‌ها و معارف عالی 4ـ هماهنگی و عدم وجود اختلاف در کل آیات قرآن، با اینکه قرآن یک متن گفتاری است که در طول 23 سال گرد آمده است، نه یک متن نوشتاری! 5ـ وجود خبرهای غیبی در قرآن 6ـ طرح مسائل دقیق علمی 7ـ آفرینش‌های هنری و ... که تفصیل این ابعاد اعجازی قرآن در این مختصر نمی‌‌گنجد و در منابعی که معرفی خواهد شد، می‌توان جستجو کرد.
    برخی از اندیشمندان غیرمسلمان نیز، وقتی با دیده انصاف به قرآن نظر کرده‌اند، به عظمت، بلکه به اعجاز قرآن اقرار کرده‌‌‌اند
    2

    1. آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، قرآن در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء، چ دوم، 1378، ص 89
    2. ر.ک: آیت الله محمد هادی معرفت، التمهید، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، چ اول، 1411 ه‍ ق، ج 4، ص 191 ـ 202 و آیت الله ناصر مکارم و دیگران، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چ بیست و دوم، 1366، ج 1، ص 135 ـ 138
    ویرایش توسط حکیم : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ در ساعت ۲۲:۵۵

  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن و اهل بیت
    نوشته
    208
    حضور
    4 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1178





    اگر سئوالات دیگری دارید و یا نکته ای هست بفرمایید تا با هم هم فکری کنیم

    ویرایش توسط حکیم : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۲:۴۱

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    امام حسین علیه السلام
    نوشته
    154
    حضور
    5 روز 3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244



    نقل قول نوشته اصلی توسط حکیم نمایش پست ها


    اگر سئوالات دیگری دارید و یا نکته ای هست بفرمایید تا با هم هم فکر کنیم


    با سلام و عرض ادب و احترام

    در عین اینکه از پاسخ شما متشکرم ، اما به نظرم در خصوص پرسش اصلی بنده صحبتی مطرح نکردید .

    دو مطلب اساسی در سخنانم وجود داشت که مختصر عرض می کنم :

    1 - خداوند در جایی می فرماید : اگر راست می گوئید کتابی از جانب خدا بیاورید . ( قل فاتوا بکتاب من عندالله )

    2 - در آیه معروف تحدی (23 بقره) در انتهای آن می گوید شهداء من دون الله ( گواهان غیر خدا ) را بخوانید . تقریبا هر کجا در قرآن بحث من دون الله مطرح شده ، منظور بت ها یا شریکانی بوده که مشرکین برای خدا قائل می شده اند . پس اینجا هم منظور آن است که برای پاسخ به تحدی آن مشرکین می بایست بت هایشان را صدا می زدند . اما برای چه صدا بزنند ؟ بیایند و نویسندگی کنند ؟! خیر ! مشرکین ادعا داشتند که بت ها واسطه بین ما و الله هستند ، هر حاجتی داشته باشیم پیش این بت ها می آییم و حاجت روا می شویم ! خب حالا پیامبر هم درخواست ساده ای دارد : از بت ها بخواهید یک نشانه ای از طرف خدا برایتان بیاورند .. بیاورند !! هرکجا بحث تحدی مطرح است ، موضوع «آوردن» است ، نه نوشتن !


    به این دو دلیل من فکر می کنم تحدی اساسا به معنای این نیست که کسی شروع به نوشتن کند ( قرآن چنین درخواستی نکرده ) ، بلکه مقصود به چالش کشیدن قدرت بت ها بوده ، چالشی دیگر برای آنها ..

    نظر حضرتعالی در خصوص این دو مورد چیست ؟!

    زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
    در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست

  12. صلوات ها 4


  13. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن و اهل بیت
    نوشته
    208
    حضور
    4 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1178



    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    دو مطلب اساسی در سخنانم وجود داشت که مختصر عرض می کنم :

    1 - خداوند در جایی می فرماید : اگر راست می گوئید کتابی از جانب خدا بیاورید . ( قل فاتوا بکتاب من عندالله )
    و اما منظور و مقصود از این آیه
    برخی از اعراب و بت پرستان و منافقان ادعا می کردند که آیات و سوره های قرآن سحر و جادو هست در واقع این آیه در پاسخ این دسته است .
    علامه طباطبایی در این باره می فرماید :در آیه یاد شده می فرمایید به ايشان بگو اگر راست مى‏گوييد پس شما كتابى از نزد خدا بياوريد كه بهتر از قرآن و تورات باشد، تا من آن را پيروى كنم"، يعنى حكمت خدا واجب مى‏سازد كه بالأخره از ناحيه او كتابى به سوى خلق نازل شود، تا مردم را به سوى حق هدايت نموده، و بدان حجت بر مردم تمام شود، و مردم حق را بشناسند، ناگزير اگر تورات و قرآن كتاب هدايت نباشند، و براى هدايت مردم كافى نباشند، بايد كتابى كه بهتر از آن دو هدايت مى‏كند، بوده باشد، و حال آنكه چنين كتابى نيست چون هادى‏ تر از اين دو كتاب نمى‏شود1
    بنا بر این منظور و مقصود این آیه این است که حالا که می گویید این دو کتاب آسمانی سحر و جادو است شما اگر کتابی هدایت کننده باشد و از طرف خداوند هم باشد را بیاورید که البته در ادامه تاکید می فرماید که آنها (بت پرستان ) نمی توانند چنین کتابی را بیاورند


    1. ر.ک:طباطبايى، محمدحسين، ترجمه تفسير الميزان، 20جلد، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى ذیل آیه 49 سوره قصص.
    ویرایش توسط حکیم : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۲:۴۰

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن و اهل بیت
    نوشته
    208
    حضور
    4 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1178



    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    در آیه معروف تحدی (23 بقره) در انتهای آن می گوید شهداء من دون الله ( گواهان غیر خدا ) را بخوانید . تقریبا هر کجا در قرآن بحث من دون الله مطرح شده ، منظور بت ها یا شریکانی بوده که مشرکین برای خدا قائل می شده اند . پس اینجا هم منظور آن است که برای پاسخ به تحدی آن مشرکین می بایست بت هایشان را صدا می زدند . اما برای چه صدا بزنند ؟ بیایند و نویسندگی کنند ؟! خیر ! مشرکین ادعا داشتند که بت ها واسطه بین ما و الله هستند ، هر حاجتی داشته باشیم پیش این بت ها می آییم و حاجت روا می شویم ! خب حالا پیامبر هم درخواست ساده ای دارد : از بت ها بخواهید یک نشانه ای از طرف خدا برایتان بیاورند .. بیاورند !! هرکجا بحث تحدی مطرح است ، موضوع «آوردن» است ، نه نوشتن !
    صبور و شکیبا باشید به زودی پاسخ خواهم داد

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن و اهل بیت
    نوشته
    208
    حضور
    4 روز 16 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1178



    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    هرکجا بحث تحدی مطرح است ، موضوع «آوردن» است ، نه نوشتن !

    بله واژه فَأْتُوا هم همین نکته را تاکید می فرماید که تحدی اعم از نوشتن است و موضوع اصلی همون آوردن و ارائه کردن هست

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    امام حسین علیه السلام
    نوشته
    154
    حضور
    5 روز 3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244



    سلام و عرض ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط حکیم نمایش پست ها
    برخی از اعراب و بت پرستان و منافقان ادعا می کردند که آیات و سوره های قرآن سحر و جادو هست در واقع این آیه در پاسخ این دسته است .
    علامه طباطبایی در این باره می فرماید :در آیه یاد شده می فرمایید به ايشان بگو اگر راست مى‏گوييد پس شما كتابى از نزد خدا بياوريد كه بهتر از قرآن و تورات باشد، تا من آن را پيروى كنم"، يعنى حكمت خدا واجب مى‏سازد كه بالأخره از ناحيه او كتابى به سوى خلق نازل شود، تا مردم را به سوى حق هدايت نموده، و بدان حجت بر مردم تمام شود، و مردم حق را بشناسند، ناگزير اگر تورات و قرآن كتاب هدايت نباشند، و براى هدايت مردم كافى نباشند، بايد كتابى كه بهتر از آن دو هدايت مى‏كند، بوده باشد، و حال آنكه چنين كتابى نيست چون هادى‏ تر از اين دو كتاب نمى‏شود1
    بنا بر این منظور و مقصود این آیه این است که حالا که می گویید این دو کتاب آسمانی سحر و جادو است شما اگر کتابی هدایت کننده باشد و از طرف خداوند هم باشد را بیاورید که البته در ادامه تاکید می فرماید که آنها (بت پرستان ) نمی توانند چنین کتابی را بیاورند
    خب قاعدتا نمی خواهید بگوئید که این آیه از آیات تحدی جدا است ؟!

    عرض بنده هم همین است ، کل جریان تحدی که بین پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم و مردم مکه وجود داشت به همین بیان حضرتعالی که مشخص کردم بر می گشت . یعنی اگر در هادی بودن این قرآن شک دارید از طرف خدا کتابی/سندی بیاورید .

    آوردنی هم که عرض می کنم در همه آیات تحدی مطرح شده در همین آیه توضیح داده شده است : آوردن از طرف خدا !
    زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
    در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست

  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود