جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال درباره آیه 7 سوره بقره

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    شهادت
    نوشته
    10
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    50

    سوال درباره آیه 7 سوره بقره




    با سلام

    یه سوال داشتم درباره آیه ی 7 سوره بقره

    چرا سمعهم به صورت مفرد آورده شده ولی ابصارهم به صورت جمع؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    شهادت
    نوشته
    10
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    50



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید سعید نمایش پست ها
    با سلام

    یه سوال داشتم درباره آیه ی 7 سوره بقره

    چرا سمعهم به صورت مفرد آورده شده ولی ابصارهم به صورت جمع؟


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید سعید نمایش پست ها
    با سلام

    یه سوال داشتم درباره آیه ی 7 سوره بقره

    چرا سمعهم به صورت مفرد آورده شده ولی ابصارهم به صورت جمع؟
    خَتَمَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ عَلى‏ سَمْعِهِمْ وَ عَلى‏ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ (بقره / 7)

    «سمع»، چون مصدر است و اصولا مصدر جمع بسته نمى‏شود، از اين رو، به صورت مفرد ذكر شده است، مانند «بطن» در كلام عرب در اين جمله: كلوا فى بعض بطنكم تعفوا، يعنى شكمتان را از غذا پر نكنيد تا سالم بمانيد. ( اینم یه نکته بهداشتی آموزشی )

    ******************
    برگرفته از : ترجمه تفسیر جوامع الجامع / ج 1 ـ ص 26


    ویرایش توسط رضوان : ۱۳۸۹/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۹:۱۵
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام و تشکر
    مفرد آمدن «سمع» و جمع آمدن «ابصار» و «قلوب»شايد نظر به ادراكات و اعمال هر يك باشد چه قلب را خواستها و ادراكات گوناگون مى‏باشد: كلى، جزئى، وهمى، تخيلى، حسى، معنوى و خواستهاى خير و شر و حق و باطل، همچنين بصر رنگها و سطوح و مقدارها را درك مينمايد، ولى نوع ادراك سمع همان امواج صوت است، و چون ادراك چشم از جهت مقابل است از باز ايستادن اين ادراك به غشاوه (پرده) تعبير نموده، بخلاف ادراك قلب كه چون از جهات مختلف است.

    برگرفته ار تفسیر نمونه‏


  8. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود