صفحه 7 از 7 نخست ... 567
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا با وجود فواید موسیقی، موسیقی حرام است؟

  1. #61

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    امام حسین علیه السلام
    نوشته
    154
    حضور
    5 روز 3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    البته در بین این تحقیقات برخی نیز برای موسیقی آثار مثبتی مانند بالا رفتن برخی مهارتهای محاسباتی و ... ذکر کرده اند. در هر حال، از نظر علمی چه تاییدات استفاده از موسیقی بیشتر باشد و چه انتقادات آن، هیچ کدام نمی توانند سبب تغییر حکم شرعی شوند. البته نکته ای که در بین این تحقیقات کمتر مورد توجه قرار گرفته تفکیک موسیقی حلال از حرام است و نتایج تحقیقات نهایتا به موسیقی شاد یا غمگین مقید شده اند.
    سرور مکرم جناب استاد عامل بزرگوار .. ضمن تشکر بابت پاسخ نسبتا مبسوطی که فرمودید چند مسئله ای را با اجازه حضرتعالی عرض می کنم از خلال صحبت های شما هم مشخص بود که قرآن صراحتی در منع موسیقی ندارد . آن لهو الحدیث و قول زور - که در قرآن آمده - نیز که فقها به استناد آن به حرمت غنا فتوا داده اند و حضرتعالی از آن به عنوان حکم شرعی یاد کرده اید دست کم در معنای لغوی ارتباطی با موسیقی ندارد . لذا به حدیث ائمه اطهار علیهم السلام استناد کردید .می توان با دلایل متعدد ثابت نمود که اینگونه احادیثی که به ائمه علیهم السلام نسبت داده می شوند عموما جعلیات و موضوعاتی هستند که به هیچ روی نمی توان گفت این حدیث را امام به همین شکل بیان کرده و همین است و جز این نیست ! چه بسا اگر با این امکانات هم کسی از قول یک مقام رسمی نقل قول کند بازهم امکان خطا و اشتباه وجود دارد ، دیگر وای به حدیثی که تا چند صد سال شفاهی نقل شده و معلوم نیست هر راوی چه مقدار به آن افزوده یا کم کرده و بعد که در کتاب ها مکتوب شده تاچه اندازه نسخه برداری ها از کتاب دقیق بوده و مسائلی از این دست که شاید باعث شود شخصی که احتیاط در دین دارد به کلی قید این احادیث را بزند . اما به هر روی نمی شود و علیالظاهر حضرتعالی به این احادیث اعتماد دارید و لذا بنده با فرض اینکه این احادیث معتبر هستند سوالاتی از آنها از شما می پرسم :با فرض صحت همه احادیث بنده نهایتا متوجه می شوم یک چیزی به اسم غنا وجود دارد که بسیار بد و پلید است و امام به شدت از آن نهی کرده است . اما خب اینجا هنوز مجهولات فراوانی وجود دارد . امام اگر غنا راحرام اعلام کرده باشد اما نفرموده است غنا دقیقا چیست و چه تعریف مشخصی دارد که مومنین بر اساس آن تعریف دقیق و مشخص بتوانند مصادیقش را پیدا کنند . حتی مثالی هم از غناء در احادیثی که ذکر کردید وجود ندارد تا بتوان برخی ویژگی های این چیز بد و مذموم را مشخص کرد .در مقابل شما تعریف فقها را از غنا و موسیقی ذکر کردید که این به علت محدودیت در علم فقها - ولو بزرگترین آنها - نمی تواند منجر به ارائه تعریف دقیقی از غنا بشود . به خصوص که فقهای ما مطلقا از موضوعات موسیقی اطلاع چندانی نداشته اند و اساسا در حوزه تعاریف موسیقیایی نمی توانند صاحب نظر باشند . ایراد کار نیز همین جاست : دوری از هنر ! در بدو پیدایش جامعه عربستان آشنایی چندانی با هنرهای آن روز در جهان نداشت . همین سبب شد تا صحبت پیرامون موضوعات هنری چندان در اسلام مطرح نشود - اساسا وقتی مردمان عرب درک و فهمی از هنر نداشتند اسلام چه م خواست بگوید ؟ - و با گسترش دین اسلام و به خصوص در ایران رفته رفته موضوعات هنری به شکل جدی و در قالب اسلامی مطرح شوند . به همین دلیل گمان می کنم بهتر است از این دید به مسئله اسلام و موسیقی نگاه کنید و اگر در اسلام در خصوص موسیقی نظری وجود ندارد و یا احیانا نظراتی به ظاهر منفی وجود دارند حمل بر عدم رشد جامعه عربی در عصر نخستین اسلامی بشود . به هر حال شما نیز با من هم عقیده هستید که بسیار از همین احکام و فتاوی فقها که روزگاری مسلم و غیر قابل تغییر به نظر می رسیدند رفته رفته تعدیل و در نهایت منسوخ شدند .
    ویرایش توسط *حسام الدین* : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۰:۲۹
    زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
    در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست

  2. صلوات


  3. #62

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,791
    حضور
    43 روز 4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    5369



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    می توان با دلایل متعدد ثابت نمود که اینگونه احادیثی که به ائمه علیهم السلام نسبت داده می شوند عموما جعلیات و موضوعاتی هستند که به هیچ روی نمی توان گفت این حدیث را امام به همین شکل بیان کرده و همین است و جز این نیست !
    حدیث شناسی و نظر دادن در مورد صحت و سقم احادیث یک تخصص است و به راحتی نمی توان احادیث را جعلی دانست آنهم بدون دلیل محکم.
    از نظر حجیت، در اصول فقه و تفسیر و دیگر علومی که با حدیث سروکار دارند، خبر واحد را هم حجت می دانند. بنابراین اگر سند مشکل نداشته باشد، راوی هم از قدرت حفظ خوبی برخوردار باشد، متخصصان این فن به او اعتماد می کنند. اما زمانی که تعداد راویات از مرز سه نفر رد شود، اعتماد بیشتر شده تا زمانی که به حد تواتر برسد. پس تمام این موارد را متخصص در نظر می گیرد، بعد نظر می دهد.
    با این مقدمه یک نگاهی به برخی روایات باب غنا بیاندازیم:
    در این زمینه من فقط روایات باب غنای کافی را نقل و بررسی می کنم و دیگر کتب بماند.
    در باب غنای کافی 25 حدیث در مورد غنا وارد شده است. در بین این روایات احادیث: 4-5-8 در تفسیر «لهو الحدیث» وارد شده و احادیث: 6-13-1 در مورد «قول زور» و احادیث: 10-12-15-19-23-25-7 فارق از این دو آیه و ناظر به نهی از غناست. به غیز از احادیث 1و7 که موثق اند، الباقی روایات صحیح السند بوده و باعث استفاضه اند. بنابراین با در نظر گرفتن این سیزده روایت مورد اطمینان، خطای همه روایات به نحوی ضعیف خواهد شد که هیچ عاقلی به آن اعتنا نمی کند. بنابراین می توان گفت این روایات که در شرایط متفاوت وارد شده، از ائمه(علیهم السلام) بوده و جعلی بودن آنها منتفی است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    امام اگر غنا راحرام اعلام کرده باشد اما نفرموده است غنا دقیقا چیست و چه تعریف مشخصی دارد که مومنین بر اساس آن تعریف دقیق و مشخص بتوانند مصادیقش را پیدا کنند .
    در مورد تعریف غنا و مصداق یابی آن، باید به عرف مراجعه کرد. وظیفه فقه تنها بیان حکم است. بنابراین حرمت غنا که در روایات به آن اشاره شده، ناظر به عملی بوده که در آن زمان مرسوم بوده و این حکم به یک مفهوم صرف تعلق نگرفته است. حالا بحث اینجاست که غنایی که در آن زمان مرسوم بوده و حکم حرام به آن تعلق گرفته کدام است؟
    مسلما وظیفه ما گشتن در مورد مصداق این حکم است نه پاک کردن صورت مساله! برای این منظور مثلا باید به تعریف های لغویین آن زمان در مورد غنا رجوع کرد. یا از دیگر طرق مانند تفاسیری که نزدیک به زمان معصوم است یا روایات توضیحی مراجعه نمود. این کار را فقها در حد توان انجام داده و مساله را تا حدودی روشن کرده اند. هر چند بالاخره بین فتاوا اختلافاتی وجود دارد، اما وجه مشترک غالب آنها دو قید ذکر شده در ابتدای بحث است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    گمان می کنم بهتر است از این دید به مسئله اسلام و موسیقی نگاه کنید و اگر در اسلام در خصوص موسیقی نظری وجود ندارد و یا احیانا نظراتی به ظاهر منفی وجود دارند حمل بر عدم رشد جامعه عربی در عصر نخستین اسلامی بشود
    درست است که اعراب در زمان جاهلیت، در زمینه های علمی یا هنری رشد چندانی نداشتند. اما اولا در همان اوایل فتوحات با دیگر آداب و رسوم یا علم و هنر دو امپراتوری بزرگ آن زمان یعنی ایران و روم آشنا شدند و خیلی از روایات ما مانند روایات امام باقر و صادق(علیهما السلام) مربوط به بعد از فتوحات و رشد حکومت اسلامی است. ثانیا؛ بحث موسیقی در تمام ملل و نحله ها مطرح بوده و حتی دور افتاده ترین قبیله ها هم برای خود موسیقی محلی دارند. با توجه به این مطلب، مسلما موسیقی داشته اند اما ممکن است در اوایل چندان پیشرفته نبوده اما حکم غنا و یا حرمت آن مربوط به پیشرفته بودن یا نبودن موسیقی نیست، بلکه ناظر به چگونگی نواختن و ایجاد طرب است.


  4. صلوات


  5. #63

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    امام حسین علیه السلام
    نوشته
    154
    حضور
    5 روز 3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    با سلام و عرض ادب و احترام
    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    حدیث شناسی و نظر دادن در مورد صحت و سقم احادیث یک تخصص است و به راحتی نمی توان احادیث را جعلی دانست آنهم بدون دلیل محکم.
    از نظر حجیت، در اصول فقه و تفسیر و دیگر علومی که با حدیث سروکار دارند، خبر واحد را هم حجت می دانند. بنابراین اگر سند مشکل نداشته باشد، راوی هم از قدرت حفظ خوبی برخوردار باشد، متخصصان این فن به او اعتماد می کنند. اما زمانی که تعداد راویات از مرز سه نفر رد شود، اعتماد بیشتر شده تا زمانی که به حد تواتر برسد. پس تمام این موارد را متخصص در نظر می گیرد، بعد نظر می دهد.
    با این مقدمه یک نگاهی به برخی روایات باب غنا بیاندازیم:
    در این زمینه من فقط روایات باب غنای کافی را نقل و بررسی می کنم و دیگر کتب بماند.
    در باب غنای کافی 25 حدیث در مورد غنا وارد شده است. در بین این روایات احادیث: 4-5-8 در تفسیر «لهو الحدیث» وارد شده و احادیث: 6-13-1 در مورد «قول زور» و احادیث: 10-12-15-19-23-25-7 فارق از این دو آیه و ناظر به نهی از غناست. به غیز از احادیث 1و7 که موثق اند، الباقی روایات صحیح السند بوده و باعث استفاضه اند. بنابراین با در نظر گرفتن این سیزده روایت مورد اطمینان، خطای همه روایات به نحوی ضعیف خواهد شد که هیچ عاقلی به آن اعتنا نمی کند. بنابراین می توان گفت این روایات که در شرایط متفاوت وارد شده، از ائمه(علیهم السلام) بوده و جعلی بودن آنها منتفی است.
    با تشکر از لطف حضرتعالی ، البته گرچه نقد بنده به اصالت احادیث فراتر از رجال و درایه است ، با اینحال در پست قبلی عرض کردم در این مقدار که ائمه فرموده اند غناء مذموم است با شما موافقت می کنم . لیکن اشکال کار را در جای دیگری می دانم که عرض خواهم کرد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    در مورد تعریف غنا و مصداق یابی آن، باید به عرف مراجعه کرد. وظیفه فقه تنها بیان حکم است. بنابراین حرمت غنا که در روایات به آن اشاره شده، ناظر به عملی بوده که در آن زمان مرسوم بوده و این حکم به یک مفهوم صرف تعلق نگرفته است.
    فرمودید در مورد تعریف غنا باید به عرف مراجعه کرد . اولا بسیار خوشحالم که خیال بنده را راحت کردید و بر اطمینانم افزوده شد که غناء را ائمه خود تعریف نکرده اند ! چون شک داشتم که مبادا ائمه علیهم السلام مفهوم آنرا جایی بیان کرده باشند و بنده ندیده باشم !

    اما ثانیا بسیار مهمتر است ، ببینید بزرگوار مسئله غنا یک مسئله فردی نیست که بگوئیم حالا زیاد سخت گیری نباید کرد ، خود فرد تشخیص می دهد که چه چیزی غنا هست و چه چیزی غنا نیست ! اینجا ما با یک موضوع اجتماعی طرف هستیم که اگر در آن ذره ای خطا کنیم هم به دین ظلم شده ، هم به مردم .

    یک مثال می تواند راهگشا باشد ، قرآن می فرماید زکات بدهید ، مردم می پرسند زکات دیگر چیست ؟ پیغمبر عظیم الشان در توضیح معنی زکات صحبت می کنند و ائمه علیهم السلام حدیث می گویند که معنی زکات این است و شرایطش اینطور است و خلاصه یک تعریف مناسب از این حکم فقهی ارائه می کنند . بعدش دیگر مشخص است ، هر مومنی می بایست به آن تعریف عمل کند و زکات مالش را بدهد .

    برمیگردیم به سخن شما :« ... برای تعریف غنا باید به عرف مراجعه کرد .» بنده از شما استاد عزیز و بزرگوار سوال می کنم اگر مبنا این است که برای فهم تعریف احکام دینی به عرف مراجعه کنیم پس دیگر وظیفه پیامبر و امام چیست ؟! خداوند یک کتابی می فرستاد لیست همه حلال و حرام ها را داخلش می نوشت ، بعد هم می گفت یا ایها المومنون تعریف هرکدام را که خواستید بروید سراغ عرف !
    اما اگر مبنا این نیست ( که واقعا هم اینطور نیست ) پس آیا نمی شود گفت کلام حضرتعالی دقیق نیست ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    مسلما وظیفه ما گشتن در مورد مصداق این حکم است نه پاک کردن صورت مساله! برای این منظور مثلا باید به تعریف های لغویین آن زمان در مورد غنا رجوع کرد. یا از دیگر طرق مانند تفاسیری که نزدیک به زمان معصوم است یا روایات توضیحی مراجعه نمود. این کار را فقها در حد توان انجام داده و مساله را تا حدودی روشن کرده اند. هر چند بالاخره بین فتاوا اختلافاتی وجود دارد، اما وجه مشترک غالب آنها دو قید ذکر شده در ابتدای بحث است.
    وقتی ما ندانیم منظور دین از غنا دقیقا چیست چگونه می توانیم مصادیق را پیدا کنیم ؟ در همان مثالی که ذکر کردم اگر دین مشخص نمی کرد که زکات دقیقا چیست و چه مفهومی دارد و فقط می گفت ای مومنان زکات بدهید چگونه می توانستیم مصادیق پرداخت زکات را معین کنیم ؟


    با تشکر فراوان .
    زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
    در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست

  6. صلوات ها 2


  7. #64

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,791
    حضور
    43 روز 4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    5369



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    البته گرچه نقد بنده به اصالت احادیث فراتر از رجال و درایه است
    ادعای جعل مربوط به سند است و سند هم با علومی مانند رجال و درایه قابل بررسی است. بنده غیر از این علوم، علم دیگری را برای نسبت جعل سراغ ندارم. اگر شما مطلعید به ما هم خبر دهید...

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    چون شک داشتم که مبادا ائمه علیهم السلام مفهوم آنرا جایی بیان کرده باشند و بنده ندیده باشم !
    مفاهیم و عناوین دینی و شرعی گاهی در بین مردم روشن است و همه آن را می شناسند، در این صورت امام تنها حکم را بیان می کند. اما گاهی مفاهیم یا عناوین جدید هستند، مانند صلات و زکات. در این موارد پیامبر یا امام ظیفه دارند این مفاهیم را تشریح کرده و پس از آن به حکم بپردازند. بنابراین همه مفاهیم شرعی را نمی توان یک جور دانست. اصلا وقتی مردم مفهوم و مصداق غنا را می دانند، چه نیازی به تعریف امام هست؟ آیا اگر تعریف امر معلوم را بکنند، نعوذ بالله مرتکب لغو نشده اند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    مسئله غنا یک مسئله فردی نیست که بگوئیم حالا زیاد سخت گیری نباید کرد
    در اینکه مصداق شناسی غنا فردی نیست با شما کاملا موافقم و نوع غنا منظور است. اما این چه ربطی به سخت گیری کردن یا نکردن دارد را متوجه نشدم! در کلام بنده که چنین چیزی نبود...
    طبق ملاک روایات و فتاوا باید عمل کرد. این نه سخت گیری است و نه شل گرفتن!

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    خداوند یک کتابی می فرستاد لیست همه حلال و حرام ها را داخلش می نوشت ، بعد هم می گفت یا ایها المومنون تعریف هرکدام را که خواستید بروید سراغ عرف !
    جواب این عبارات و مشابه آنها هم از قسمت دوم پاسخ روشن شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    وقتی ما ندانیم منظور دین از غنا دقیقا چیست چگونه می توانیم مصادیق را پیدا کنیم ؟
    امام در زمان خود خطاب به غنایی که مرسوم بوده، حکم صادر کرده است.
    مسلما این حکم یک مصداقی داشته که اگر نداشت این همه روایات در مورد غنا نداشتیم.
    پس حکم روشن است و مصداق هم در آن زمان برای همه مشخص بوده و تنها کاری که ما باید بکنیم پیدا کردن همان معنای مرسوم آن زمان است تا مصداق آن در زمان ما هم روشن شود. همین!
    بنابراین منظور دین از غنا همانی است که بین مردم شایع بوده و الان هم لغویین و تاریخ نگارانی هستند که این معنا را روشن کرده و باعث شناخت ما نسبت به مصداف غنا در این زمان می شوند.


  8. صلوات ها 2


  9. #65

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    امام حسین علیه السلام
    نوشته
    154
    حضور
    5 روز 3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    سلام و عرض ادب و احترام

    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    ادعای جعل مربوط به سند است و سند هم با علومی مانند رجال و درایه قابل بررسی است. بنده غیر از این علوم، علم دیگری را برای نسبت جعل سراغ ندارم. اگر شما مطلعید به ما هم خبر دهید...
    خیلی کلی اگر عرض کنم نقد بنده متوجه اصل نقل شفاهی صدها هزار حدیث توسط تنها چند صد نفر در هر طبقه است ! که به حساب میانگین هر راوی باید چیزی حدود چند ده هزار روایت را شنیده باشد و به نسل بعد منتقل کرده باشد . و از آنجا که اکثر احادیث خبر واحد هستند احتمال اینکه این راویان احادیث را نقل به مضمون کرده باشند بسیار بالا است . با این وضعیت نمی توان تصور کرد یک حدیث که چند نسل شفاهی و سینه به سینه نقل شده ، تا چه حد همان سخنی است که از طرف امام یا پیامبر گفته شده است .

    از این جهت بنده به بسیاری از احادیث و روایات نمی توانم اطمینان کنم .

    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    مفاهیم و عناوین دینی و شرعی گاهی در بین مردم روشن است و همه آن را می شناسند، در این صورت امام تنها حکم را بیان می کند. اما گاهی مفاهیم یا عناوین جدید هستند، مانند صلات و زکات. در این موارد پیامبر یا امام ظیفه دارند این مفاهیم را تشریح کرده و پس از آن به حکم بپردازند. بنابراین همه مفاهیم شرعی را نمی توان یک جور دانست. اصلا وقتی مردم مفهوم و مصداق غنا را می دانند، چه نیازی به تعریف امام هست؟ آیا اگر تعریف امر معلوم را بکنند، نعوذ بالله مرتکب لغو نشده اند؟
    بسیار ممنون و متشکرم ، مسئله را تا حدی ساده کردید . پس تا اینجا با هم موافقیم که مسئله غنا در آن زمان امری شناخته شده بوده و لذا به همین دلیل امام آنرا تعریف نکرده است .

    اما ایراد بعدی این است که غنا اگر برای دوران صدر اسلام معروف و مشخص بوده ، برای ما اما ناشناخته است . هر تلاشی هم که در این خصوص صورت بگیرد نمی تواند مشخص کند منظور از غنا دقیقا چه چیزی است ! شاید اصلا غنا یک نوع موسیقی مخصوص منطقه عربستان بوده و تحریم ائمه و سایر فقها باعث شده تا منسوخ شود !! آیا حضرتعالی چنین احتمالی نمی دهید ؟!! و اگر خیر چه دلایلی برای رد آن دارید ؟!

    با تشکر از شما .
    زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
    در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست

  10. صلوات


  11. #66

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,791
    حضور
    43 روز 4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    5369



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    خیلی کلی اگر عرض کنم نقد بنده متوجه اصل نقل شفاهی صدها هزار حدیث توسط تنها چند صد نفر در هر طبقه است
    این مطلب خیلی کلی است و ربط چندانی هم به بحث ندارد.
    اما برای دقت و تامل بیشتر چند نکته را عرض می کنم:
    یکی اینکه از زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به مسلیمن توصیه به کتابت احادیث و علوم دریافتی از ائمه(علیهم السلام) می شد: قَالَ
    (صلی الله علیه و آله) : قَيِّدُواالْعِلْمَ‏ بِالْكِتَابِ.( تحف العقول ؛ النص ؛ ص36)
    به همین دلیل در همان قرن اول ما راویانی داریم که دارای کتاب بودند و اگر به منابع رجالی مراجعه کنید عبارت: له کتاب و ... را زیاد مشاهده می کنید. بنابراین بسیاری از راویان یا در مجلس امام شروع به کتابت می کردند،مانند روایت سلسله الذهب امام رضا علیه السلام یا بعد از مجلس به این کار تبادر می کردند. البته برخی هم سواد نداشتندو به نقل اکتفا می کردند. البته در این موارد هم قدرت حفظ آنها برای رجالیون مهم بوده است.
    دیگر اینکه علاوه بر این در دوره های بعد هم برخی راویان کتاب راویان گذشته را به امام عرضه می کردند تا اگر جعل یا تصحیفی صورت گرفته اصلاح شود.
    با این تفاصیل نمی توان کل روایات را نامعتبر دانست، چرا که خود ائمه حجیت خبر واحد را علاوه بر حجیت آن در قرآن، معتبر دانسته اند که اگر این احتمال ضعیف باعث عدم حجیت بود بر آنها لازم بود تا شیعیان خود را از این راه نهی کنند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    اما ایراد بعدی این است که غنا اگر برای دوران صدر اسلام معروف و مشخص بوده ، برای ما اما ناشناخته است . هر تلاشی هم که در این خصوص صورت بگیرد نمی تواند مشخص کند منظور از غنا دقیقا چه چیزی است ! شاید اصلا غنا یک نوع موسیقی مخصوص منطقه عربستان بوده و تحریم ائمه و سایر فقها باعث شده تا منسوخ شود !! آیا حضرتعالی چنین احتمالی نمی دهید ؟!! و اگر خیر چه دلایلی برای رد آن دارید ؟!
    بزرگوار برای تعریف و چگونگی غنا منابعی در دست است مانند تعریف لغویان آن عصر یا توضیحات برخی ناقلان حدیث و یا حتی نهی ائمه از برخی انواع الات موسیقی می تواند ما را کمک کند. با این وجود شما بدون هیچ دلیلی می فرمایید: هر تلاشی هم که در این خصوص صورت بگیرد نمی تواند مشخص کند منظور از غنا دقیقا چه چیزی است.
    ما از دلیل حرف می زنیم و شما از احتمال!
    غنا یک موجود عجیب و غریب که منقرض شده باشد که نیست! یک نوع از نواختن آلات و یا نوعی از خوانندگی است که با توجه به وجود مجالس لهو در تمام زمانها! به حیات خود ادامه داده است...
    بنابراین دلیل ما منابع تاریخی و لغوی در مورد تعریف این نوع از موسیقی است که بر مبنای آن حکم فقهی صادر می شود.



    ویرایش توسط عامل : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ در ساعت ۲۱:۳۶

  12. صلوات ها 2


  13. #67

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    امام حسین علیه السلام
    نوشته
    154
    حضور
    5 روز 3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    سلام و عرض ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    بزرگوار برای تعریف و چگونگی غنا منابعی در دست است مانند تعریف لغویان آن عصر یا توضیحات برخی ناقلان حدیث و یا حتی نهی ائمه از برخی انواع الات موسیقی می تواند ما را کمک کند. با این وجود شما بدون هیچ دلیلی می فرمایید: هر تلاشی هم که در این خصوص صورت بگیرد نمی تواند مشخص کند منظور از غنا دقیقا چه چیزی است.
    ما از دلیل حرف می زنیم و شما از احتمال!
    ببینید من هم یکی از آن احتمالات را بیان کردم . حالا هر قدر هم ضعیف ، ولی به هر حال می توان احتمال داد غنا نوع خاصی از موسیقی در میان اعراب بوده که به علت نهی پیامبر و ائمه منسوخ شده و دیگر وجود ندارد !

    منابعی که می فرمائید تعریف دقیقی از غنا ندارند ، تعاریفشان آنقدر کلی است که هر حرف و سخنی را می توان جز غنا و لهوالحدیث دانست . عرض بنده هم همین است ، حالا که تعریف مشخص نداریم توقف کنیم ! وگرنه تلاش برای یافتن اینکه اولا غنا چیست و ثانیا چه چیزهایی منطبق بر این تعریف هستند فقط باعث اعمال سلیقه ای می شود .
    زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
    در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست

  14. صلوات ها 2


  15. #68

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,791
    حضور
    43 روز 4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    5369



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    به هر حال می توان احتمال داد غنا نوع خاصی از موسیقی در میان اعراب بوده که به علت نهی پیامبر و ائمه منسوخ شده و دیگر وجود ندارد !
    اگر نهی پیامبر(صلی الله علیه و آله) موثر شده بود که نباید در دوره بنی امیه و بنی عباس این نوع از موسیقی و خوانندگی رواج می یافت. به همین ترتیب است نهی ائمه(علیهم السلام) در مورد غنا که تنها به شیعیان بوده در حالی که عمده جامعه را اهل سنت تشکیل می دادند و آنها هم برای خود مراجع دیگری داشتند.
    بنابراین با این شواهد تاریخی نمی توان از بین رفتن غنا را صحیح دانست و این احتمال ضعیف تاب مقاومت با شواهد تاریخی را ندارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسام الدین* نمایش پست ها
    منابعی که می فرمائید تعریف دقیقی از غنا ندارند ، تعاریفشان آنقدر کلی است که هر حرف و سخنی را می توان جز غنا و لهوالحدیث دانست . عرض بنده هم همین است ، حالا که تعریف مشخص نداریم توقف کنیم ! وگرنه تلاش برای یافتن اینکه اولا غنا چیست و ثانیا چه چیزهایی منطبق بر این تعریف هستند فقط باعث اعمال سلیقه ای می شود .
    در اینکه منابع تاریخی و لغوی در تعریف غنا تعاریف متعددی ارائه کرده اند که گاهی باعث مشکل شدن تعیین مصداق آن می شود، تا حدودی حق با شماست. اما کار مجتهد همین است که بین معانی مختلف، بهترین را برگزیند و یا حداقل وجه جمعی بین آنها پیدا کند. به عبارتی با مشکل شدن فهم نباید صورت مساله را پاک کرد، بلکه باید تلاش را بیشتر کرد.
    دو قیدی را که فقها برای حرمت غنا مطرح کرده اند، حاصل جمع بین همین اقوال گوناگون است.(ر.ک: نراقی، المستند، ج14، ص124-126؛ انصاری، مکاسب، ج1، ص291)
    اما در مورد توقف که به عنوان راهگار ارائه فرمودید، دقیقا منظور شما چیست؟
    اگر منظور شما حکم ندادن و رها کردن مساله است، که این خیلی بدتر از حصول ظن از ادله موجود است. چرا که بالاخره مردم با موسیقی سر و کار دارند و یک امر اعتقادی صرف نیست.
    اگر هم منظور شما احتیاط است، که در این صورت باید کلا قید موسیقی را بزنید و بازخورد این نظر خیلی سنگین تر از تحریم بخشی از انواع موسیقی در جامعه است.


  16. صلوات ها 2


  17. #69

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,791
    حضور
    43 روز 4 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    5369

    جمع بندی




    بسم الله الرحمن الرحیم


    سوال:
    آیا برای حرمت موسیقی لهوی، دلایل علمی نیز وجود دارد؟

    پاسخ:
    مقدمه؛ در مورد احکام اسلامی که ریشه در قرآن و روایات دارد، منبع علمی آن فقه خواهد بود، زیرا استنباط احکام اسلام به عهده فقیه و مرجع جامع الشرایط است. بنابراین دلیل اصلی حرمت یا وجوب حکمی از احکام اسلامی، منابع قرآنی و روایی ماست که البته ممکن است علاوه بر این منابع، برخی از دلایل پزشکی، اجتماعی و ... این احکام نیز برای بشر کشف شود. اما دلایل اخیر را نمی توان سبب حرمت یا وجوب احکام دانست، بلکه نهایتا این دسته از دلایل را می توان موید حکم الهی برشمرد.
    از نظر فقهی برخی از انواع موسیقی حرام و دسته دیگر جایز است؛ در تعریف غنا یا موسیقی حرام گفته شده: «آوازی که از حنجره ی آدمی بیرون آمده و در گلو چرخانده شود و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد.»(1) بنابراین دو فاکتور اساسی در این تعریف وجود دارد: یکی مطرب(2) و دیگری لهوی(3)
    بودن غنا.

    با این مقدمه به برخی دلایل فقهی که برای حرمت موسیقی حرام مطرح شده، خواهیم پرداخت.
    در قرآن به دو عبارت «لهو الحدیث»(لقمان: 6) و «قول زور»(حج: 30) اشاره شده و مورد نهی خداوند قرار گرفته است. در ذیل این آیات، ائمه(علیهم السلام) منظور از این دو عبارت را غنای حرام دانسته اند.(4)
    در روایات نیز فرازهای گوناگونی در این زمینه از اهل بیت به ما رسیده است که برای نمونه به برخی اشاره می شود. امام باقر(علیه السلام) در این رابطه می فرماید: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»(5) و امام صادق(علیه السلام) نیز می فرماید: «از غنا دوری کنید.(6)
    گذشته از روایاتی که به حکم غنای حرام پرداخته اند، برخی روایات نیز اثرات و عواقب گوش دادن به این نوع از موسیقی را بیان کرده اند. مانند قول رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): «غنا نردبان زنا است.»(7) منظور روایت، مقدمه بودن غنا برای زناست. و همچنین روایت امام صادق(علیه السلام) که می فرماید: «غنا زمینه ساز نفاق و فقر است.»(8) و همچنین: «بدترین اصوات، غنا است.»(9)
    در کنار این دسته از روایات که غنای لهوی را نهی کرده اند، برخی نیز استفاده از صدای خوش را در قرائت قرآن تمجید کرده اند، مانند: لکل شیءٍ حلیة و حلیة القرآن الصوت الحسن؛ هر چیزی زینتی دارد و زینت قرآن، صوت زیباست.»(10) لذا به همین دلیل غالب علما بین انواع غنا و موسیقی تفصیل قائل شده و برخی را که مناسب مجالس لهو و لعب نیست، استثناء کرده اند.

    اما باید توجه داشت که نهی های وارد شده در مورد غنا و موسیقی بیشتر از روایات جواز آن هستند، تا جایی که حتی با وجود چنین تأییداتی در باب کارکرد مثبت موسیقی، در اسلام هیچ‌گونه کوششی در جهت ترویج و اشاعه خود موسیقی صورت نگرفته است و حتی در برخی احادیث، از استعمال و استماعِ مطلق موسیقی نهی شده است.(11) یکی از مهمترین دلایل این امر را علامه جعفری اینطور بیان می کند: موسیقی‌ها با دو حقیقتِ هوشیاری و اختیار سازگاری ندارند و می‌دانیم هیچ حرکتِ ناهشیارانه و جبری نمی‌تواند تکاملی باشد.(12)

    اگر گفته شود نهی از موسیقی لهوی در قرآن به طور صریح مطرح نشده، پس اجتناب از آن لازم نیست، باید گفت: دین یک مجموعه است نه تنها قرآن، بلکه خود قرآن به اذعان شیعه و سنی باید با سنت تفسیر می شود. علاوه بر این دو، اجماع و عقل هم در استنباط احکام دخیل است.
    بنابراین برای استنباط احکام، قرآن به تنهایی کافی نیست. چرا که مثلا در قرآن فقط وجوب نماز و زکات بیان شده اما نحوه اجرای آنها را سنت مشخص می کند. در مورد موسیقی هم همینطور است.

    البته فارق از دلایل شرعی حرمت موسیقی و غنای لهوی، برخی نیز به دلایل پزشکی، روانی، اجتماعی و ... پرداخته اند. مانند بالا رفتن فشار خون و احتمال بیماریهای قلبی و عروقی یا برخی بیماری های روانی. یا اینکه عادت به موسیقی موجب استفاده از آن به عنوان راهی برای فرار از مواجهه با واقعیات زندگی با تمام سختی‌ها و ناملایمات آن می‌شود که در نتیجه رشد شخصیتی انسان ـ که در گروِ حل مشکلات و فائق آمدن بر آنها و تحمل شدائد روزگار است ـ دچار نوعی اختلال گردد. در واقع اسلام می‌خواهد انسان در این دنیا آمادگی واقعی خود را در برابر هیجانات کاذب از دست ندهد؛ تا مبادا اندیشه او در واقعیات ضعیف شود و در تعقل او اختلال ایجاد گردد.(13) البته در بین این تحقیقات برخی نیز برای موسیقی آثار مثبتی مانند بالا رفتن برخی مهارتهای محاسباتی و ... ذکر کرده اند. در هر حال، از نظر علمی چه تاییدات استفاده از موسیقی بیشتر باشد و چه انتقادات آن، هیچ کدام نمی توانند سبب تغییر حکم شرعی شوند. البته نکته ای که در بین این تحقیقات کمتر مورد توجه قرار گرفته تفکیک موسیقی حلال از حرام است و نتایج تحقیقات نهایتا به موسیقی شاد یا غمگین مقید شده اند.
    بنابراین حکم موسیقی از نظر شرعی منوط به دلایل قرآنی و روایی است و دیگر دلایل(یا شواهد مانند دلایل و شواهد علمی یا عرفی)، تنها به عنوان موید
    (14) حکم شرعی می توانند کارایی داشته باشند.




    1. امام خمینی(ره)، المکاسب المحرمه، ج 1، صص 198ـ 224؛ آيت الله خويي، مصباح الفقاهه، ج،۱ ص۳۱۱.
    2. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند.(توضیح المسائل مراجع، ج 2، صص 813 و 913)
    3. «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده اند.(انسان، غناء، موسیقی، ص 14)
    4. وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به، ح 2، 3 ، 5 ، 9 و 26.
    5. همان: ح 6.
    6. همان، ح 23 و 24.
    7. بحار الانوار، ج 76، باب 99، الغناء.
    8. وسائل الشیعه، ج12، ص 229، حدیث 23.
    9. المقنع، ص27.
    10. وسائل الشیعه، ج 4، ص859.
    11. همان: ج12، صص 232 ـ 235.
    12. موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی: 57.
    13. موسیقی از دیدگاه اسلام، نوری، بی‌تا: 104.
    14. دلیل در اصطلاح اصولیین به چیزى گفته می‌شود که قابلیت استنباط حکم شرعى از آن وجود دارد، و وسیله‌اى است که مجتهد را به حکم واقعى می‌رساند.(فرهنگ نامه اصول فقه، ص 130) اما مؤیِّد؛ شاهدی برای مطلوب و گفتار است و به تنهایی نمی تواند ثابت کننده مطلبی باشد. به همین دلیل به تنهایی بکار نمی رود و صرفا پس از بیان دلایل، برای محکم تر کردن بحث، از آن استفاده می شود.

    ویرایش توسط عامل : ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۳:۴۰

  18. صلوات


صفحه 7 از 7 نخست ... 567

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۱۱/۲۰, ۲۰:۰۹
  2. امام خامنه ای: در اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی، نخبگان جذب نمی‌شوند.
    توسط عمار رهبری در انجمن حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۸/۲۸, ۰۸:۵۴
  3. جمع بندی جاودانگی، عذاب یا پاداش!؟
    توسط Masood11 در انجمن بهشت و جهنم
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۳۰, ۲۱:۵۸
  4. جمع بندی آیا حجاب زنان ورزشکار ایرانی، اسلامی است؟
    توسط فدایی مولا مهدی *عج* در انجمن احکام نگاه و پوشش
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۲۵, ۱۲:۲۵
  5. جمع بندی شنیدن زمزمه دلربای آیة الکرسی، توهم یا حقیقت؟!
    توسط استوار در انجمن آرشیو عرفان
    پاسخ: 21
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۰, ۱۸:۵۵

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود