جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: الگوهای عملی مسلمانان در ازدواج فامیلی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    3
    حضور
    2 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6

    الگوهای عملی مسلمانان در ازدواج فامیلی




    همه می دانیم خلیفه چهارم و دختر پیامبر به صورت فامیلی باهم ازدواج نموده اند
    و گفته شده چون ازدواج آنها سفارشی آسمانی بوده پس هیچ مشکلی برای بچه های شان از لحاظ ژنتیکی پیش نمی‌آمده است
    اما سوال این است آنها الگوی عملی میلیونذها مسلمان در طول تاریخ بوده اند
    و اکثر مسلمانان با توجه به جواز ازدواج فامیلی در اسلام و عدم آگاهی نسبت به عوارض آن و سواد کم در گذشته و بودن احادیثی در جواز و حتی رد آن
    اقدام به این نوع ازدواج‌ها کردند
    گناه هزار چند صد سالی که مردم از عوارض این نوع ازدواج ها نا آگاه بودند و با توجه به الگوهای عملی خود اقدام به این کار می کردند با کیست
    در گذشته و در همین حال برخی از مواردی که به دست خود بشر اتفاق می‌افتد با قضا و قدر خداوند می خوانند
    حرف من دقیقا اینجاست گذشته که آگاهی کم بوده است این همه فرزند معلول به دنیا آمده پای چه کسی است چرا خود خدا در قرآن نیامده و نگفت که این نوع ازدواج حلال ولی مکروه است

    همیشه گفت ام در قرآن می‌شد به جای داستان های تکراری از کتابهای پیامبرهای پیشین موارد مهمی ذکر شود که انسان
    با توجه به آن ها بیشتر بتواند به این کتاب ایمان بیاورد


    برخی موارد

    .از پیامبر
    روایت است «با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف نیاورید».

    (
    از امام صادق روایت شده است که فرمود: «با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می اید».


    .................................................. ..........
    روایت در باب تائید :
    .................................................. .......
    از امام سجاد روایت شده است که فرمود : کسی که برای خدا و برای صله رحم ازدواج کند خدا او را به تاج پادشاهی و کرامت سرافراز می کند .



    روایت تاریخی از ازدواج امام علی با فاطمه دختر پیامبر، که نوه عمویش بود ...
    3-روایت تاریخی از ازدواج امام سجاد با دختر امام حسن که دختر عمویش بود ...
    4-روایت تاریخی از ازدواج حضرت زینب با عبدالله بن جعفر که پسر عمویش بود ...

    و روایتی با این محتوا
    دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ما...
    ..............
    در گذشته این موضوع را
    در این تاپیک
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=60431
    با نام کاربری سابقم مطرح کرده
    که به خاطر بی حوصلگی بحث نکردم
    هر عملی عکس العملی داره
    همیشه قدرت نه گفتن داشته باش
    گرگ باش ولی حق کسی رو نخور
    تقلب نکن
    برای اهدافت تلاش کن
    دروغ نگو
    سبز باشیم

  2. صلوات ها 2


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    26,357
    حضور
    231 روز 3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    48
    صلوات
    63862



    با نام و یاد دوست






    الگوهای عملی مسلمانان در ازدواج فامیلی








    کارشناس بحث: استاد واسع

  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۴۸
    علاقه
    قران، نهج البلاغه، حدیث، مکالمه عربی، حفظ قران
    نوشته
    174
    حضور
    6 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    365



    نقل قول نوشته اصلی توسط parsapour نمایش پست ها
    همه می دانیم خلیفه چهارم و دختر پیامبر به صورت فامیلی باهم ازدواج نموده اند
    و گفته شده چون ازدواج آنها سفارشی آسمانی بوده پس هیچ مشکلی برای بچه های شان از لحاظ ژنتیکی پیش نمی‌آمده است
    اما سوال این است آنها الگوی عملی میلیونذها مسلمان در طول تاریخ بوده اند
    و اکثر مسلمانان با توجه به جواز ازدواج فامیلی در اسلام و عدم آگاهی نسبت به عوارض آن و سواد کم در گذشته و بودن احادیثی در جواز و حتی رد آن
    اقدام به این نوع ازدواج‌ها کردند
    گناه هزار چند صد سالی که مردم از عوارض این نوع ازدواج ها نا آگاه بودند و با توجه به الگوهای عملی خود اقدام به این کار می کردند با کیست
    در گذشته و در همین حال برخی از مواردی که به دست خود بشر اتفاق می‌افتد با قضا و قدر خداوند می خوانند
    حرف من دقیقا اینجاست گذشته که آگاهی کم بوده است این همه فرزند معلول به دنیا آمده پای چه کسی است چرا خود خدا در قرآن نیامده و نگفت که این نوع ازدواج حلال ولی مکروه است

    همیشه گفت ام در قرآن می‌شد به جای داستان های تکراری از کتابهای پیامبرهای پیشین موارد مهمی ذکر شود که انسان
    با توجه به آن ها بیشتر بتواند به این کتاب ایمان بیاورد


    برخی موارد

    .از پیامبر
    روایت است «با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف نیاورید».

    (
    از امام صادق روایت شده است که فرمود: «با خویشان نزدیک، ازدواج نکنید؛ چرا که فرزند ضعیف، پدید می اید».


    .................................................. ..........
    روایت در باب تائید :
    .................................................. .......
    از امام سجاد روایت شده است که فرمود : کسی که برای خدا و برای صله رحم ازدواج کند خدا او را به تاج پادشاهی و کرامت سرافراز می کند .



    روایت تاریخی از ازدواج امام علی با فاطمه دختر پیامبر، که نوه عمویش بود ...
    3-روایت تاریخی از ازدواج امام سجاد با دختر امام حسن که دختر عمویش بود ...
    4-روایت تاریخی از ازدواج حضرت زینب با عبدالله بن جعفر که پسر عمویش بود ...

    و روایتی با این محتوا
    دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ما...
    ..............
    در گذشته این موضوع را
    در این تاپیک
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=60431
    با نام کاربری سابقم مطرح کرده
    که به خاطر بی حوصلگی بحث نکردم
    بسمه تعالی
    با سلام و احترام
    یکی از مسائلی که در جامعه کنونی کانون توجه خانواده ها قرار گرفته است مساله ازدواج فامیلی است و علت اهمیت یافتن آن نیز عواقبی است که در پی چنین ازدواج هایی مشاهده می شود مانند معلولیت های جسمی و ذهنی. از سوی دیگر نظرات برخی کارشناسان خانواده و ازدواج و روانشناسان و هشدارهای آنان بر اهمیت این موضوع افزوده است. وجود برخی روایاتی که پیامدهای ازدواج فامیلی را یادآوری کرده اند نیز توجه خانواده ها به ویژه جوانان در سن ازدواج را به خود جلب نموده است. از این رو در این نوشتار به بررسی این موضوع می پردازیم.

    در کتاب « روابط اجتماعی از دیدگاه قران» می خوانیم : ديدگاه‏هاى گوناگونى درباره ازدواج فاميلى وجود دارد. بخشى از ازدواج‏هاى فاميلى در اقوام نيمه‏ متمدن مانند ازدواج با محارم، از ديدگاه اديان توحيدى (تورات و ... به‏ ويژه اسلام) نادرست و حرام خوانده شده و مرتكبان آن‏ها به ‏شدت مجازات مى‏شوند. اين دسته ازدواج‏ها از ديدگاه علم ژنتيك نيز ازدواج‏هاى خطرناك دانسته شده ‏اند و فرزند پديدآمده از آن‏ها، به‏ شدت در معرض نقص، بيمارى و حتى مرگ است.

    بخش ديگر ازدواج‏هاى فاميلى كه درجه دوم و روا و حلال دانسته شده‏ اند، مانند ازدواج عموزادگان و عمه و خاله و دايى ‏زادگان با هم، از ديدگاه علم امروز قابل تأييدند، به شرط آنكه در تبار و نياكان هر دو سوى ازدواج، برخى بيمارهاى قابل انتقال وراثتى مشاهده نشوند. از ديدگاه برخى روايات نيز، اين دسته ازدواج‏ها گاه زمينه تولد فرزندانى ضعيف يا بيمار را فراهم مى ‏آورد و ممكن است به درون خانواده نيز تسرّى بيابد، هرچند لزومى نيست و ازاين‏رو مى‏توان مانند شرط مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج، چنين گفت كه با سنجش ازدواج‏هاى فاميلى پيشين در آن خانواده و نيز خلق ‏وخو و اهداف خويشاوندان از ايجاد رابطه مجدد، مى‏توان به ازدواج فاميلى سفارش يا از آن نهى كرد.

    گفتنى است ما نمونه‏ هاى متعددى از ازدواج‏هاى فاميلى موفق داريم و ازاين‏رو نمى‏توان يكسره آن را كنار گذارد؛ هر چند در اين ازدواج‏ها دو سوى رابطه از سالم‏ترين و پاك‏ نهادترين آدميان با تبار و نياكان و مادران و پدرانى پيراسته و رشيده بوده‏ اند. زيباترين و بهترين نمونه ازدواج فاميلى دو جوان، پيوند فاطمه (عليهاالسلام) و على (ع) است و نيزامام‏زادگان بزرگى كه با خويشان خود ازدواج كرده ‏اند. در پايان، اين نكته را يادآورى مى‏كنيم كه روايت‏ها نيز به ازدواج غيرفاميلى ترغيب كرده ‏اند.
    [1] مانند دو روایت زیر:

    - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با غريبه ازدواج كنيد [، نه با خويشاوندان‏] تا فرزندانتان نحيف (لاغر/ ناتوان) نشوند.
    [2]
    - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با خويشاوندان بسيار نزديك، ازدواج نكنيد؛ زيرا فرزند، نحيف به دنيا مى‏آيد.
    [3]
    حاصل اینکه: نمی توان در رابطه با ازدواج فامیلی با یک حکم کلی آن را ممنوع یا تایید کرد. از این رو باید با ملاحظه آموزه های دینی و نظرات کارشناسان ازدواج و ژنتیک و سایر شرایط لازم برای ازدواج مانند هم کفو بودن در مسائل فرهنگی و اقتصادی و ... و در نظر گرفتن سایر احتیاط های لازم در این باره تصمیم درست و سنجیده ای گرفت.

    و اگر سفارش ها یا هشدارهایی در آموزه های دینی در این باره وجود دارد برای ملاحظه و تقویت جانب احتیاط در این باره است نه اینکه ازدواج فامیلی کاملا حرام یا حلال باشد. زیرا سفارش های موجود در حقیقت تصمیم گیری نهایی را به خود اشخاص واگذار نموده است و از باب ارشاد و احتمال برخی پیامدهای ازدواج های فامیلی هشدارهایی را صادر نموده اند. لذا هیچ فقیهی قائل به حرمت ازدواج فامیلی به طور کلی نشده است.




    [1] مسعودى، عبدالهادى، روابط اجتماعى از نگاه قرآن، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران،. ص 215-216.

    [2] . شریف الرضی، محمد بن حسین (1380ش) المجازات النبویه، تحقیق: مهدی هوشمند، قم، دارالحدیث ص 92، ح 59.

    [3] . فیض کاشانی، ملا محسن(1417ق) المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، تحقیق: علی اکبر غفاری قم، ناشر: جامعه المدرسین حوزه علمیه قم. ج 3 ص 94.
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۲:۰۰ دلیل: جدا کردن کلمات به هم چسبیده

  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وکالت و حقوق
    نوشته
    496
    حضور
    9 روز 23 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    3
    گالری
    0
    صلوات
    516



    با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد ایرانی ها به صورت فامیلی ازدواج می کنند
    و شبیه شدن ژنوم آنها به هم
    باید از این نوع ازدواج ها جلوگیری کرد
    چون در ایران مشاوره ژنتیک به درستی انجام نمی شود
    آزمایش ژنتیک غلط در می آید
    برای همین هم می گوییم پیشگیری
    چون راه ورود و اطلاع از مشکلات ژنتیکی مشاوره است و این مشاوره به این دلایل که باید شجرنامه ی بیماری چندین نسل ترسیم شود
    نبود اطلاعات کامل بالینی افراد درجه یک تا سه در کشور
    به علت عدم وجود پزشک خانواده
    یا عدم شفافیت اعضای فامیل درباره ی بیماری هایشان
    مثلا خاله می گوید بچه ام سالم است در حالیکه مثلا کم خون است یا دیابت دارد
    با أین استدلال که چرا بر دخترم یا پسرم عیب بگذارم

    این موارد می تواند مشاور ژنتیک را به اشتباه بیندازد و
    و تشخیص غلط و ناقص باشد
    مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را جدی بگیرید
    @
    به نام جهانی که آمد پدید حقیقت کجا نیست پاسخ دهید
    @
    برای صلح می نویسم

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۵
    نوشته
    229
    حضور
    22 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    376



    ممنون از شما دوست عزیز این آمار درسته؟ یعنی واقعا 40% ازدواج ها فامیلیه؟
    اگر زرین کلاهی عاقبت هیچ-------- اگر خود پادشاهی عاقبت هیچ
    اگر ملک سلیمانت ببخشند --------در آخر خاک
    راهی عاقبت هیچ
    باباطاهر

  10. صلوات


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وکالت و حقوق
    نوشته
    496
    حضور
    9 روز 23 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    3
    گالری
    0
    صلوات
    516



    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme 88 نمایش پست ها
    ممنون از شما دوست عزیز این آمار درسته؟ یعنی واقعا 40% ازدواج ها فامیلیه؟

    با سلام بله به این لینک مراجعه فرمایید
    http://rpsiran.ir/forum/showthread.p...55906#pid55906
    مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را جدی بگیرید
    @
    به نام جهانی که آمد پدید حقیقت کجا نیست پاسخ دهید
    @
    برای صلح می نویسم

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۴۸
    علاقه
    قران، نهج البلاغه، حدیث، مکالمه عربی، حفظ قران
    نوشته
    174
    حضور
    6 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    365

    جمع بندی




    سوال: ازدواج فامیلی از نظر آموزه های دینی چه حکمی دارد؟

    پاسخ:

    یکی از مسائلی که در جامعه کنونی کانون توجه خانواده ها قرار گرفته است مساله ازدواج فامیلی است و علت اهمیت یافتن آن نیز عواقبی است که در پی چنین ازدواج هایی مشاهده می شود مانند معلولیت های جسمی و ذهنی. از سوی دیگر نظرات برخی کارشناسان خانواده و ازدواج و روانشناسان و هشدارهای آنان بر اهمیت این موضوع افزوده است. وجود برخی روایاتی که پیامدهای ازدواج فامیلی را یادآوری کرده اند نیز توجه خانواده ها به ویژه جوانان در سن ازدواج را به خود جلب نموده است. از این رو در این نوشتار به بررسی این موضوع می پردازیم.

    در کتاب « روابط اجتماعی از دیدگاه قران» می خوانیم : ديدگاه‏هاى گوناگونى درباره ازدواج فاميلى وجود دارد. بخشى از ازدواج‏هاى فاميلى در اقوام نيمه‏ متمدن مانند ازدواج با محارم، از ديدگاه اديان توحيدى (تورات و ... به‏ ويژه اسلام) نادرست و حرام خوانده شده و مرتكبان آن‏ها به ‏شدت مجازات مى‏شوند. اين دسته ازدواج‏ها از ديدگاه علم ژنتيك نيز ازدواج‏هاى خطرناك دانسته شده ‏اند و فرزند پديدآمده از آن‏ها، به‏ شدت در معرض نقص، بيمارى و حتى مرگ است.

    بخش ديگر ازدواج‏هاى فاميلى كه درجه دوم و روا و حلال دانسته شده‏ اند، مانند ازدواج عموزادگان و عمه و خاله و دايى ‏زادگان با هم، از ديدگاه علم امروز قابل تأييدند، به شرط آنكه در تبار و نياكان هر دو سوى ازدواج، برخى بيمارهاى قابل انتقال وراثتى مشاهده نشوند. از ديدگاه برخى روايات نيز، اين دسته ازدواج‏ها گاه زمينه تولد فرزندانى ضعيف يا بيمار را فراهم مى ‏آورد و ممكن است به درون خانواده نيز تسرّى بيابد، هرچند لزومى نيست و ازاين‏رو مى‏توان مانند شرط مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج، چنين گفت كه با سنجش ازدواج‏هاى فاميلى پيشين در آن خانواده و نيز خلق ‏وخو و اهداف خويشاوندان از ايجاد رابطه مجدد، مى‏توان به ازدواج فاميلى سفارش يا از آن نهى كرد.

    گفتنى است ما نمونه‏ هاى متعددى از ازدواج‏هاى فاميلى موفق داريم و ازاين‏رو نمى‏توان يكسره آن را كنار گذارد؛ هر چند در اين ازدواج‏ها دو سوى رابطه از سالم‏ترين و پاك‏ نهادترين آدميان با تبار و نياكان و مادران و پدرانى پيراسته و رشيده بوده‏ اند. زيباترين و بهترين نمونه ازدواج فاميلى دو جوان، پيوند فاطمه (عليهاالسلام) و على (ع) است و نيزامام‏زادگان بزرگى كه با خويشان خود ازدواج كرده ‏اند. در پايان، اين نكته را يادآورى مى‏كنيم كه روايت‏ها نيز به ازدواج غيرفاميلى ترغيب كرده ‏اند.
    [1] مانند دو روایت زیر:

    - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با غريبه ازدواج كنيد [، نه با خويشاوندان‏] تا فرزندانتان نحيف (لاغر/ ناتوان) نشوند.
    [2]
    - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند: با خويشاوندان بسيار نزديك، ازدواج نكنيد؛ زيرا فرزند، نحيف به دنيا مى‏آيد.
    [3]
    حاصل اینکه: نمی توان در رابطه با ازدواج فامیلی با یک حکم کلی آن را ممنوع یا تایید کرد. از این رو باید با ملاحظه آموزه های دینی و نظرات کارشناسان ازدواج و ژنتیک و سایر شرایط لازم برای ازدواج مانند هم کفو بودن در مسائل فرهنگی و اقتصادی و ... و در نظر گرفتن سایر احتیاط های لازم در این باره تصمیم درست و سنجیده ای گرفت.
    علاوه بر اینکه وجود آمارهای بالای ازدواج فامیلی در جامعه مهم نیست آنچه مهم است درصد معلولیت ناشی از ازدواج های فامیلی است. اگر روزی فرارسد که درصد معلولیت ها قابل توجه باشد و تقریبا بتوان گفت منشا اصلی معلولیت فرزندان ازدواج فامیلی است در آن صورت باید نسبت به ازدواج فامیلی با جدیت و دقت بیشتری نگریست. اما وقتی مشاهده میشود که از ازدواج های غیر فامیلی نیز فرزندانی معلول به دنیا می ایند و درصد آن هم البته نامعلوم است نمی توان به صورت مشخص حکمی برای ازدواج های فامیلی به صورت مطلق صادر کرد. لذا اگر سفارش ها یا هشدارهایی در آموزه های دینی در این باره وجود دارد برای ملاحظه و تقویت جانب احتیاط در این باره است نه اینکه ازدواج فامیلی کاملا حرام یا حلال باشد. زیرا سفارش های موجود در حقیقت تصمیم گیری نهایی را به خود اشخاص واگذار نموده است و از باب ارشاد و احتمال برخی پیامدهای ازدواج های فامیلی هشدارهایی را صادر نموده اند. لذا هیچ فقیهی قائل به حرمت ازدواج فامیلی به طور کلی نشده است.




    [1] مسعودى، عبدالهادى، (بی تا) روابط اجتماعى از نگاه قرآن، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران،. ص 215-216.

    [2] . شریف الرضی، محمد بن حسین (1380ش) المجازات النبویه، تحقیق: مهدی هوشمند، قم، دارالحدیث ص 92، ح 59.

    [3] . فیض کاشانی، ملا محسن(1417ق) المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، تحقیق: علی اکبر غفاری قم، ناشر: جامعه المدرسین حوزه علمیه قم. ج 3 ص 94.

  14. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 8

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود