صفحه 2 از 2 نخست 12
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختلاف در مذهب ؛ آسیب ها و راهکار ها

  1. #11

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    3,057
    حضور
    61 روز 1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11064

    جمع بندی




    سؤال: آیا ازدواج با شخصی که از نظر مذهبی با ما مخالف است به مصلحت طرفین است؟

    توضیح: بنده پسری ۲۷ ساله و شیعه هستم که در دانشگاه با دختری ۲۵ ساله از اهل تسنن شاخه‌ی شافعی آشنا شدم. ما دو نفر علاقه‌ی زیادی به هم داریم و از نظر مسائل اخلاقی و تفاهم هم در حد بالایی هم مسیر هستیم. تنها مساله‌ی جدی ما بحث تفاوت مذهب هستش که گره‌ای کور در این کار به وجود آورده. چرا میگم کور؟ چون خانواده‌ی دختر قبلا یک چنین موردی برای دخترشون وجود داشته و به دلیل تفاوت مذهب مخالفت کردند. حالا همین موقعیت برای من ایجاد شده. من فعلا این مساله رو با خانواده‌ی خودم مطرح کردم ولی دختر خانم هنوز با خانواده خودش صحبتی در این باره نکرده. من هم بهش نگفتم که با خانواده خودم صحبت کردم. خانواده‌ی بنده هم شرایطی برای این کار به من گفتن که تنها در اون صورت حاضر هستن برن و با خانواده‌ی دختر صحبت کنند. یکی اینکه دختر خانم به سمت مذهب مبارک شیعه گرویده بشه، یا این‌که تنها در صورت احترام قائل بودن برای تمامی عقاید ما و اهل بیت گرامی و دوری از هرگونه بی احترامی، در کنار هم هر کسی به مذهب خودش زندگی کنیم، اما فرزندها باید پیرو مذهب پدر باشند.
    در این موارد هم من صحبت کردم با این دختر، ایشون احترام خاصی برای ائمه قائل هستند بطوری که اسم پدرشون علی هستش و در منزل ایشون کتاب‌هایی مانند نهج‌البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه هم یافت میشه. طبق گفته‌ی خودشون ایشون اهل بیت پیامبر رو به عنوان اشخاصی محترم و بزرگوار در نظر دارن. الان مشکل من اینجاست که اولا چی کاری در این زمینه درسته؟ مجاب کردن ایشون به تغییر مذهب؟ یا صرفا هر کسی یه مذهب خودش؟ که طبیعتا مورد دوم باعث یک دو دستگی در زندگی میشه و بیشتر هم مشکل برای فرزندان به وجود میاره. من یکی دو بار سعی کردم با ایشون صحبت کنم که آیا تمایل داره به سمت مذهب ما بیاد؟ ایشون در ابتدا مخالفت سختی داشتن که چرا من که ۲۵ ساله توی این مذهب هستم باید این کار رو کنم؟ مگه ما کافر هستیم؟ اگه راست میگی چرا تو نمیای سنی بشی؟ منم سعی کردم در مورد کامل‌تر بودن مذهب شیعه براش توضیح بدم ولی چون اطلاعات کافی نداشتم ترسیدم که کار رو خراب کنم. بالاخره باید کار رو به کاردان سپرد. به همین خاطر موافقتش رو جلب کردم که یکی دو کتاب در این زمینه رو مطالعه کنه، شاید نظرش عوض بشه. بحث اصلی ایشون هم اینه که میگه مذهب شما چرا کامل‌تره؟ برا من دلیل بیار که شما چی دارین ما نداریم و از این حرفا... و میگن که فرزندها هم به کلیت دین اسلام مقید باشن کافیه و بعدا خودشون میتونن انتخاب کنن. منم گفتم اینطوری که نمیشه، دو راهی و دوگانگی بوجود میاد...
    بنده راه بهتری به ذهنم نرسید که چطور میشه ایشون رو به شکلی داوطلبانه به این سمت کشید، نه به اجبار و زور! دو تا کتاب پیدا کردم حالا نمیدونم برای این مناسب است یا خیر؟ در صورت امکان کتابهایی در این موضوع معرفی نمائید.


    ----------------

    جواب: پدیده ی ازدواج با مخالف مذهب خود، امری است که از دیرباز در بین پیروان مذاهب به شکل محدود در جریان بوده که چنین امری از زوایای مختلف قابل بررسی است.


    با نگاهی به بافت جمعیتی شهرهای مرزی کشور و درهم آمیختگی مذاهبی؛ در مواردی مشاهده می گردد، عنصر مذهب، نقش اساسی خود را در انتخاب همسر ایفا ننموده؛ زیرا مقوله ی قومیّت و فرهنگ و ارتباطات خانوادگی و نسبی، امری غالب بر گرایشات خاص مذهبی بوده؛ لذا در مواردی خانواده هایی یافت می گردد که در آن زن و مرد دارای مذهبی یکسان نبوده؛ اما از آنجا که قرابت و خویشاوندی میان آنها امری پررنگ تر از اختلافات مذهبی بوده؛ ‌این ازدواجها صورت پذیرفته و در بقای آن نیز مواجه با مشکل خاصی نبوده است.

    به عبارت دیگر ، به هر میزان که ارتباطات و روابط و قرابت و عواطف متقابل بیشتر بوده، حفره ی اختلاف مذهبی، مانعی جدی در ایجاد و بقای یک خانواده نخواهد بود؛ اما در مقابل هر قدر این عوامل کمرنگ تر و تحریکات مذهبی بیشتر شود؛ ایجاد چنین پیوندی به سختی میسّر بوده و در مسیر بقای خود با سختی مواجه خواهد بود؛ مگر در صورتی که طرفین عاری از حساسیّت مذهبی بوده و توجهی نیز به تحریکات خارج از خانواده ی خود نداشته باشند.


    با توجه به مطالب فوق، نتیجه چنین است که برای افراد متدیّن(اما غیر آشنای به معارف دین) تحمل چنین ازدواجی دشوار بوده؛ زیرا مقدسات مذهبی مشترک طرفین، تکیه گاهی محکم در بقای یک خانواده ی مذهبی است؛ اما در صورت فقدان چنین قدر مشترکی، در صورت احساس خطر برای مذهب، هیچ گاه عقاید مذهبی فدای خواسته های دیگر نخواهد شد.

    بنابراین چنین ازدواجی تنها در این موارد بدون مشکل مذهبی است:
    1. ازدواج با اقوام نزدیکی که تنها افتراق آنها، افتراق مذهبی است؛ (چنانچه در برخی شهرها و روستاهای مرزی مشاهده می گردد که مثلا دو برادر دارای مذهبی متفاوت اند)؛

    2. ازدواج کسانی که حساسیت چندانی به مقوله ی اختلاف مذهبی نداشته و به عبارتی دیگر کسانی که تقیّد مذهبی (اعم از اعتقاد و عمل) خاصی ندارند؛

    3. ازدواج مرد با زن سنی، در صورتی که مرد در اعتقادات خود راسخ بوده و علاوه بر چنین امری آشنای به مسائل مذهبی خود بوده؛ که در این صورت این شخص بدون آنکه حساسیّت مذهبی طرف مقابل خود را تحریک نماید، به مرور زمان با رفتار و عملکرد صحیح خود و شناساندن جایگاه عترت(علیهم السلام)، زمینه ی تغییر مذهب همسر خود را فراهم می سازد.

    از مطالب فوق روشن می شود:
    1. توقع تغییر مذهب قبل از ازدواج؛ آنهم در فاصله ای اندک، توقعی غیر ممکن بوده؛ زیرا مقوله ی اعتقادات چیزی نبوده که به یکباره قابل تغییر باشد؛

    2. چنین ازدواجی برای غالب افرادی که اشراف کامل به عقاید خود نداشته و قدرت دفاع از آنرا نیز نداشته، هرگز توصیه نمی گردد؛ بلکه از نظر فقهی در صورت خوف تغییر مذهب، چنین امری جایز نبوده؛ علاوه بر اینکه در آتیه نیز مشکل انتخاب مذهب برای فرزندان باقی است که چنین امری خود یکی از عوامل مهم اختلاف خواهد بود؛ لذا کسب آرامشی که اولین توقع از تشکیل یک خانواده است در چنین ازدواجی در معرض خطر است.

    معرفی کتاب:
    الف) در موارد فوق کتابهایی که مستبصرین تألیف نموده اند از اولویت بیشتری برخوردار است؛ زیرا در این کتابها به امری که موجب تغییر مذهب فردی شده بهای بیشتری داده شد؛ لذا به کتابهای آقایان «تیجانی»[1] و «عصام العماد» و ...مراجعه شود که در این لینک این کتابها به نمایش گذاشته شده است:

    http://al-mostabserin.com/persian/

    ب) کتابهایی که بدون برانگیختن احساسات مذهبی مخالف، بیانگر جایگاه عترت(علیهم السلام) و مشتمل بر تبیین دیدگاه شیعه در مسائل اعتقادی و عملی باشد؛ همچون کتابهای «سیمای عقاید شیعه» و «راهنمای حقیقت»، تألیف: آیت الله جعفر سبحانی؛ و «شیعه شناسی»؛ «مرجعیت علمی اهل بیت(علیهم السلام) و پاسخ به شبهات»؛ «امام شناسی و پاسخ به شبهات» در دو مجلد، تألیف آقای علی اصغر رضوانی؛و... که با مطالعه این کتابها مخاطب شما به حقیقت اعتقاد شما پی می برد.


    [1] . http://www.mazhabbook.ir/%D8%AE%D8%B...A7%D8%B1%D9%81
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ در ساعت ۰۰:۱۰
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).
    بحارالانوار، ج91، ص150.

  2. صلوات ها 2


صفحه 2 از 2 نخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود