جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عقد اخوت در کتاب «المراجعات»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    علاقه
    تحقيق در باره امامت و اعتقادات شیعه و حوادث اخرالزمان
    نوشته
    12
    حضور
    44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    64

    عقد اخوت در کتاب «المراجعات»




    المراجعات
    طبق یکی از نامه های کتاب المراجعات عقد اخوت در زمان پیامبر دوبار انجام داده شده لطفا صحت یا عدم صحت این مطلب را اعلام نمایید .
    این کتاب در جلسه مذهبی در حال باز خوانی است .
    بخوان دعای فرج را ، دعا اثر دارد
    دعا کبوتر عشق است و بال وپردارد
    بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا
    زپشت پرده غیبت بما نظر دارد
    اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن...



  2. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    25,940
    حضور
    224 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    48
    صلوات
    63061



    با نام و یاد دوست






    عقد اخوت در کتاب «المراجعات»








    کارشناس بحث: استاد مقداد

  3. صلوات


  4. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,829
    حضور
    29 روز 15 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4915



    نقل قول نوشته اصلی توسط moeenymehr نمایش پست ها
    المراجعات
    طبق یکی از نامه های کتاب المراجعات عقد اخوت در زمان پیامبر دوبار انجام داده شده لطفا صحت یا عدم صحت این مطلب را اعلام نمایید .
    این کتاب در جلسه مذهبی در حال باز خوانی است .
    پیوند برادری میان پیامبر (ص) و امام علی (ع) جزو متواترات تاریخی است. بجز منابع شیعی، بسیاری از منابع اهل سنت نیز این واقعه را نقل کرده‌اند که علامه امینی در کتاب الغدیر به پنجاه مورد از آنها اشاره کرده است. عقد اخوت دوبار صورت گرفت یکبار در مکه و قبل از هجرت و بار دوم در مدینه.

    عقد اخوت در مکه
    میان مورخان مشهور است که پیامبر پیش از هجرت به مدینه، بین مسلمانان مکه (که بعدها مهاجران لقب گرفتند) عقد اخوت بست تا در تحمل آزار و اذیت‌های مشرکان و نیز مشکلاتی که در آینده در راه هجرت برای آنان پیش می‌آمد، یاور یکدیگر باشند. آن گونه که در منابع تاریخی آمده، پیامبر میان ابوبکر و عمر، حمزه بن عبدالمطلب و زید بن حارثه، عثمان و عبدالرحمان بن عوف، زبیر و ابن مسعود، بلال و عباده بن حارثه، مصعب بن عمیر و سعد بن ابی وقاص و... عقد اخوت بست.[1]

    عقد اخوت در مدینه

    پنج ماه و به نقلی هشت ماه[2] پس از هجرت مسلمانان به مدینه، روزی پیامبر (ص) به اصحاب خود فرمود: «تآخوا فی الله أخوین أخوین: در راه خدا، دو تا دو تا با یکدیگر برادر شوید.»[3] بنا بر مشهور تعداد آنها ۹۰ نفر بوده است: ۴۵ نفر از مهاجران و ۴۵ نفر از انصار.[4]

    این برادری که بین مهاجران و انصار برقرار شد، دارای تواتر تاریخی و روایی است و با عبارت‌هایی با اختلاف کم، نقل شده است. بنا بر نقل منابع، پیامبر بین ابوبکر و خارجة بن زید انصاری، عمر و عتبان بن مالک انصاری خزرجی، عثمان و اوس بن ثابت، ابوعبیدة بن جراح و سعد بن معاذ، عبدالرحمان بن عوف و سعد بن ربیع، طلحه و کعب بن مالک، زبیر و سلمة بن سلام، سلمان فارسی و ابودرداء، عمار بن یاسر و حذیفة بن نجار یا به نقلی ثابت بن قیس و... برادری برقرار کرد.[5]

    پس از برقراری این پیوند، مسلمانان همچون دو برادر حقیقی از یکدیگر ارث می‌بردند. ولی این حکم، موقت بود و با نزول آیه «وَأُولُو الْأَرْ‌حَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّـهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِ‌ينَ»(احزاب ، ۶)، ارث بردن به خویشان نسبی اختصاص یافت.[6]

    پی نوشتها:
    [1]. الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج۳، ص۳۴۵.
    [2]. تاریخ الخمیس، دیار البکری، ج۱، ص۳۵۳.
    [3]. السیرة النبویة، ج۱، ص۵۰۴-۵۰۵
    [4]. الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج۴، ص۲۲۷
    [5]. تاریخ الخمیس، دیار البکری، ج۱، ص۳۵۳.
    [6]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ذیل آیه ۶ سوره احزاب

    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  5. صلوات ها 2


  6. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۵
    نوشته
    377
    حضور
    50 روز 5 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1097



    سلام
    باتوجه به مطلبی که عرض کردید
    خوندن صیغه برادری(بین دو پسر) و یا خواهری(بین دو دختر) معتبر هستش؟

    تکان میخوری بگو یا صاحب الزمان،
    صبح که از خواب بیدار میشوی مؤدب بایست
    و صبحت را با سلام به امام زمانت شروع کن
    و بگو آقا جان دستم به دامانت خودت یاری ام کن،
    شب که میخواهی بخوابی اول دست به سینه بگذار
    و بگو"السلام علیک یا صاحب الزمان"بعد بخواب.
    شب و روزت را به یاد محبوب سر کن که اگر اینطور شد,
    شیطان دیگر در زندگی تو جایگاهی ندارد،دیگر نمیتوانی گناه کنی،
    دیگر تمام وقت بیمه امام زمانی...

  7. صلوات


  8. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,829
    حضور
    29 روز 15 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4915



    نقل قول نوشته اصلی توسط یا علے نمایش پست ها
    سلام
    باتوجه به مطلبی که عرض کردید
    خوندن صیغه برادری(بین دو پسر) و یا خواهری(بین دو دختر) معتبر هستش؟
    علیکم السلام.
    عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند.
    عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند.
    در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتما در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند.
    مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (1)
    به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید:
    « وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (2)
    وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد.
    همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید.
    عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود.
    عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند.
    و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند.

    پی نوشت ها :
    1. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س 1464 و س 1465.
    2. مستدرک الوسائل ج6 ، ص 279 ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر.

    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,829
    حضور
    29 روز 15 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4915

    جمع بندی




    پرسش:
    طبق یکی از نامه های کتاب المراجعات عقد اخوت در زمان پیامبر دوبار انجام شده است.لطفا صحت یا عدم صحت این مطلب را اعلام نمایید .در صورت صحت چنین عقدی آیا خواندن صیغه برادری(بین دو پسر) و یا خواهری(بین دو دختر) معتبر می باشد؟

    پاسخ:
    پیوند برادری میان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امام علی (علیه السلام) جزو متواترات تاریخی است. بجز منابع شیعی، بسیاری از منابع اهل سنت نیز این واقعه را نقل کرده‌اند که علامه امینی در کتاب الغدیر به پنجاه مورد از آنها اشاره کرده است. عقد اخوت دوبار صورت گرفت یکبار در مکه و قبل از هجرت و بار دوم در مدینه.

    عقد اخوت در مکه
    میان مورخان مشهور است که پیامبر پیش از هجرت به مدینه، بین مسلمانان مکه (که بعدها مهاجران لقب گرفتند) عقد اخوت بست تا در تحمل آزار و اذیت‌های مشرکان و نیز مشکلاتی که در آینده در راه هجرت برای آنان پیش می‌آمد، یاور یکدیگر باشند. آن گونه که در منابع تاریخی آمده، پیامبر میان ابوبکر و عمر، حمزه بن عبدالمطلب و زید بن حارثه، عثمان و عبدالرحمان بن عوف، زبیر و ابن مسعود، بلال و عباده بن حارثه، مصعب بن عمیر و سعد بن ابی وقاص و... عقد اخوت بست.[1]

    عقد اخوت در مدینه
    پنج ماه و به نقلی هشت ماه[2] پس از هجرت مسلمانان به مدینه، روزی پیامبر (صلی الله علیه و آله) به اصحاب خود فرمود: «تآخوا فی الله أخوین أخوین: در راه خدا، دو تا دو تا با یکدیگر برادر شوید.»[3] بنا بر مشهور تعداد آنها ۹۰ نفر بوده است: ۴۵ نفر از مهاجران و ۴۵ نفر از انصار.[4]

    این برادری که بین مهاجران و انصار برقرار شد، دارای تواتر تاریخی و روایی است و با عبارت‌هایی با اختلاف کم، نقل شده است. بنا بر نقل منابع، پیامبر بین ابوبکر و خارجة بن زید انصاری، عمر و عتبان بن مالک انصاری خزرجی، عثمان و اوس بن ثابت، ابوعبیدة بن جراح و سعد بن معاذ، عبدالرحمان بن عوف و سعد بن ربیع، طلحه و کعب بن مالک، زبیر و سلمة بن سلام، سلمان فارسی و ابودرداء، عمار بن یاسر و حذیفة بن نجار یا به نقلی ثابت بن قیس و... برادری برقرار کرد.[5]

    پس از برقراری این پیوند، مسلمانان همچون دو برادر حقیقی از یکدیگر ارث می‌بردند. ولی این حکم، موقت بود و با نزول آیه «وَأُولُو الْأَرْ‌حَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّـهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِ‌ينَ»(احزاب ، ۶)، ارث بردن به خویشان نسبی اختصاص یافت.[6]

    اما در مورد اعتبار آن در زمان ما باید گفت:
    عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند.
    عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند.

    در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتما در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند.
    مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد.[7]
    به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید:
    « وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». [8]
    وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد.

    همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت و شفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید.
    عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود.
    عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند.
    و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند.



    پی نوشتها:
    [1]. الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج۳، ص۳۴۵.
    [2]. تاریخ الخمیس، دیار البکری، ج۱، ص۳۵۳.
    [3]. السیرة النبویة، ج۱، ص۵۰۴-۵۰۵
    [4]. الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج۴، ص۲۲۷
    [5]. تاریخ الخمیس، دیار البکری، ج۱، ص۳۵۳.
    [6]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ذیل آیه ۶ سوره احزاب
    [7]. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س 1464 و س 1465.
    [8]. مستدرک الوسائل ج6 ، ص 279 ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۱۱/۰۳ در ساعت ۱۷:۰۰
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود