جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از ثانی عطفه در سوره حج چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    منظور از ثانی عطفه در سوره حج چیست؟




    منظور از ثانی عطفه در آیه 9 حج چیست ؟

    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    عبارت "ثانی عطفه‌" کنایه از روگرداندن از روی تکبّر است و در لغت‌، "ثانی‌" به معنای روی گرداندن و "عطف‌" به معنای پیچیدن است‌. خداوند متعال در این آیة شریف‌، در وصف مجادله کنندگانی که دربارة مبدأ و معاد، به جدال بی پایه و اساس می‌پردازند، می‌فرماید:"آن‌ها با تکبّر و بی اعتنایی ]نسبت به سخنان الهی‌[ می‌خواهند مردم را از راه خدا گمراه سازند، و برای آن‌ها در دنیا رسوایی است‌، و در قیامت عذاب سوزنده به آن‌ها می‌چشانیم‌."
    ******
    شبیه این واژه‌، واژة "نآبجانبه‌" می‌باشد که در سورة اسرأ آمده است ؛

    *******

    این واژه نیز کنایه از روی گرداندن از روی تبختر و تکبّر است‌. "نآ" در لغت به معنای دور شدن‌، و "جانب‌" به معنای کنار و پهلو می‌باشد:"وَ إِذَآ أَنْعَمْنَا عَلَی الاْ سًِنسَـَن‌ِ أَعْرَض‌َ وَ نَ ئ‹َا بِجَانِبِه‌ِی‌... ؛(اسرأ،83) هنگامی که به انسان نعمت می‌بخشیم ]از حق‌[ روی می‌گرداند، و متکبّرانه دور می‌شود.
    " (تفسیر نمونه‌، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 14، ص 30 و ج 12، ص 244، نشر دارالکتب الاسلامیه ؛ مفردات الفاظ القرآن‌، راغب اصفهانی‌، ص 178 نشر دارالقلم‌.)

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۹:۴۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    این کلمات مرکب همانطورکه رضای گرامی فرمودند روی گردانی از روی نخوت

    عتاب و برگشتن به عقاید خودشان است

    آنها تنها مجلسی که کلام خدا در آن در پاسخ به ایرادهای جاهلانه اشان در ارتباط با معاد خوانده می شود ترک نمی کنند آنها به تفکر خود باز می گردند بازگشتی همراه با نخوت و تکبر.

    با روی برگرداندن سعی در توهین دارند و کوچک نمودن کلام خدا در حضور حضار.
    اونها با صدای بلند سئوالات جاهلانه اشان را مطرح می کنند و زمانیکه پیامبر در پاسخ آنها قرآن را تلاوت می کند مجلس را بعنوان بی اعتنائی به کلام خدا ترک می کنند.

    العیاذ بالله

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود