صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738

    پرسش بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)





    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    شما به اندازه من در قرآن دید ندارید بنابراین مجبورید که برای بهتر دیدن
    وراه رفتن ! به عینک وعصای حدیث بچسبید

    نقل قول نوشته اصلی توسط celyanic نمایش پست ها

    آقای نوری حالا که شما اینقد در قرآن دید دارید من چند تا آیه مینویسم لطفاً توضیح بدید بگید منظور از این آیات چیه ؟ در ابتدا چند تا آیه که داره عصمت انبیاء رو نفی می کنه :


    1. وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا ( يوسف/24 )

    2. حَتَّى إِذَا اسْتَيأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا ( یوسف/110 )

    3.لِيغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ (الفتح/2)

    4.َاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ(ص/24) فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ وَإِنَّ لَهُ عِنْدَنَا لَزُلْفَى

    وَحُسْنَ مَآبٍ(ص/25)

    با تشکر از توضیحات شما دوست عزیز - منتظرم

    سلام دوباره ، اینهم تایپیک جداگانه ، منتظرم !





    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ در ساعت ۰۸:۲۴
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    طبق آنچه که از قرآن استنباط می شود این است پیامبران هم اشتباه می کرده اند ولی این منافاتی با معصومیت آنها در دریافت وحی نداشته است چون وجوب معصومیت فقط در دریافت و ابلاغ وحی قطعی است بقیه بعدا
    سلام
    خیلی جالب است
    که انبیاء اشتباه هم می کرده اند ؟
    و اینکه عصمت فقط در ابلاغ وحی است ؟
    و اینکه بقیه اش رو بعداً میگید !

    من یه نظری دارم ، شما بقیه اش رو دیگه بعداً نگو !
    شما مطمئنی که از همه علما برتری ؟
    یه توضیح عرض میکنم برای همه عزیزان و علی الخصوص شما کاربر عزیز آقای نوری :

    اعتقادات مختلف در مورد عصمت در طول تاریخ :
    1 . خوارج : این گروه گناه را برای انبیاء جایز میشمردند
    2 . معتزله :این گروه معتقد است پیامبران از گناهان کبیره معصوم است ولی گناهان صغیره مرتکب میشود
    3 . اشاعره : عصمت انبیاء از گناهان عمدی است نه سهوی
    4 . عده ای از فرق اهل سنت هم عصمت را برای بعد از نبوت قبول دارند ( یعنی انبیاء قبل از نبوت گناه میکرده اند )

    پر واضح است ، افرادی که گناه را برای انبیاء جایز میدانند ، در نسبت دادن اشتباه به این بزرگواران باکی ندارند .
    ( نمونه واضح در آخرین ساعات عمر شریف پیامبر صلوات الله علیه و آله که به ایشان نسبت هزیان گویی داده شد ! همانی که " وَمَا ينْطِقُ عَنِ الْهَوَى(النجم/3) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْي يوحَى(النجم/4) " )

    سوال !!!!!!!

    آقای عزیز که میفرمایید پیامبران اشتباه میکرده اند ، چطورخداوند اطاعت از شخصی که از اشتباه مصون نیست را همردیف اطاعت خود قرار میدهد ؟

    وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ ( مائده / 92 - نور / 54 - تغابن / 12 - محمد ( صلی الله علیه و آله ) / 33 )

    باید یاد آور بشوم که این اطاعت ، اطاعت بدون قید و شرط است ، چرا که :

    مَنْ يطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ

    کسي که از پيامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده؛

    این مسئله تا آن حد جدی است که خداوند شرط ایمان را در پذیرش حکم پیامبرش آنهم از دل و جان معرفی میکند !

    فَلَا وَرَبِّكَ لَا يؤْمِنُونَ حَتَّى يحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَينَهُمْ ثُمَّ لَا يجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيتَ وَيسَلِّمُوا تَسْلِيمًا(النساء/65)

    به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اينکه در اختلافات خود، تو را به داوري طلبند؛ و سپس از داوري تو، در

    دل خود احساس ناراحتي نکنند؛ و کاملا تسليم باشند.

    آقای نوری بنده از شما میخواهم اندکی در تاریخ سیر کنید و ببینید کجای تاریخ حتی یک اشتباه از هر کدام از انبیاء به ثبت رسیده که شما اینقدر راحت به ساحت مقدس آنان اشتباه را نسبت میدهی ؟

    و اما در انتها :

    اعتقاد مکتب تشیع در باب عصمت :

    عصمت یعنی مبرا دانستن انبیاء و ائمه علیهم السلام از هر گونه گناه و خطا و اشتباه در کردار ، گفتار ، نیات ، چه کبیره چه صغیره ، چه عمدی و چه سهوی در تمام طول زندگی چه قبل از نبوت و چه بعد از آن .

    و نهایتاً اولین سخن امام رضا علیه السلام در سوال شخصی که عصمت را نفی میکرد !

    اتق الله و لا تنسب ال انبیاء الله الفواحش و لا تتأول کتاب الله برأیک فان الله عز و جل یقول " و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم " ( بحارالانوار 11 / 72 )

    تقوی الهی پیشه کن و به انبیاء خدا زشتی را نسبت مده و کتاب خدا را به نظر و رأی خود تفسیر مکن چرا که خداوند عزوجل میفرماید " و تاویل آیات قرآن را نمی داند جز خداوند و راسخان در علم ( آل عمران / 7 ) "

    لطفاً حدیثی که در مورد مقام امام در پست " کسی کادوی تولد . . . . " قرار داده شده را مطالعه فرمایید .

    با تشکر

    تا بعد
    ویرایش توسط حمید : ۱۳۸۹/۰۳/۲۷ در ساعت ۲۱:۵۳
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    محض ریا فقط خدا
    نوشته
    348
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1753



    سلام
    یه ضرب المثل قدیمی که میفرماد امد ابروشو درست کنه چشمش هم کور ....
    پیامبر اگه اشتباه کنه دیگه نمیشه بهش اعتماد کرد میشه؟ اگه یادتون باشه پیامبر یه اسوه برای زمان خودشه
    نوری جان حالت چطوره؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط رسول الله نمایش پست ها
    فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    انشا الله بزودی جواب خواهم داد



    فقط بگویم طبق آنچه که از قرآن استنباط می شود این است پیامبران هم اشتباه می کرده اند ولی این

    منافاتی با معصومیت آنها در دریافت وحی نداشته است

    چون وجوب معصومیت فقط در دریافت و ابلاغ وحی قطعی است

    بقیه بعدا

    با سلام
    خب جناب نوری
    شما که باز تنها به قاضی رفتیو!!...!!؟
    امیدوارم که این دفعه در مقام پاسخگویی باشید ؟؟؟!!

    انسان یک موجود مختار است و کارهای خویش را بر اساس منافع و مضار و مصالح و مفاسدی که تشخیص می دهد، انتخاب می کند، از این رو " تشخیص " نقش مهمی در اختیار و انتخاب کارها دارد محال است که انسان چیزی را که بر حسب تشخیص او هیچ گونه فایده ای ندارد و از طرف دیگر زیان و ضرر دارد انتخاب کند، مثلا انسان عاقل علاقمند به حیات، دانسته خود را از کوه پرت نمی کند و یا زهر کشنده را نمی نوشد.
    افراد مردم از نظر ایمان و توجه به آثار گناهان متفاوت اند، به هر اندازه که ایمانشان قوی تر و توجه شان به آثار گناهان شدیدتر باشد، اجتنابشان از گناه بیشتر و ارتکاب آن کمتر می شود اگر درجه ایمان در حد شهود و عیان برسد به حدی که آدمی حالت خود را در حین ارتکاب گناه حالت شخصی ببیند که می خواهد خود را از کوه پرت کند و یا زهر کشنده ای را بنوشد، در اینجا احتمال اختیار گناه به صفر می رسد، یعنی هرگز به طرف گناه نمی رود.
    چنین حالی را عصمت از گناه می نامیم؛ پس عصمت از گناه ناشی از کمال ایمان و شدت تقوا است ضرورتی ندارد که برای اینکه انسان به حد " مصونیت " و " معصومیت " از گناه برسد، یک نیروی خارجی جبرا او را از گناه باز دارد و یا شخص معصوم به حسب سرشت و ساختمان، مسلوب القدرة باشد اگر انسان قدرت بر گناه نداشته باشد و یا یک قوه ای جبری همواره جلوگیر او از گناه باشد، گناه نکردن او برایش کمالی شمرده نمی شود، زیرا او مانند انسانی است که در یک زندان حبس شده و قادر به خلافکاری نیست خلافکاری نکردن چنین انسانی را به حساب درستی و امانت او نتوان گذاشت.

    خداوند می فرماید: «إن الله اصطفى ءادم و نوحا و ءال إبرهیم و ءال عمرن على العلمین* ذریة بعضها من بعض و الله سمیع علیم» (آل عمران/ 33 و 34)؛ ''خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد. آنها فرزندان (و دودمانى) بودند که (از نظر پاکى و تقوا و فضیلت) بعضى از بعض دیگر گرفته شده بودند، و خداوند، شنوا و داناست و از کوششهاى آنها در مسیر رسالت خود، آگاه مى باشد .''

    در روایات متعددى که از طرق اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده است به این آیه براى معصوم بودن انبیاء و امامان استدلال شده است، زیرا خداوند هرگز افراد گنهکار و آلوده به شرک و کفر و فسق را انتخاب نمى کند بلکه آنهائى را برمى گزیند که از آلودگیها برکنار و معصوم باشند، البته مراحلى از عصمت را مى توان از آیه استفاده کرد.
    و در جای دیگر خداوند اشاره می کند که:
    «و لولا فضل الله علیک و رحمته لهمت طائفة منهم أن یضلوک و ما یضلون إلا أنفسهم و ما یضرونک من شىء و أنزل الله علیک الکتب و الحکمة و علمک ما لم تکن تعلم و کان فضل الله علیک عظیما» (نساء/ 113)؛ '' اگر فضل و رحمت خدا شامل حال تو نبود طایفه اى از آنان تصمیم داشتند تو را گمراه کنند اما جز خودشان را گمراه نمى کنند و هیچگونه زیانى به تو نمى رسانند و خداوند کتاب و حکمت بر تو نازل کرد و آنچه را نمى دانستى به تو آموخت و فضل خدا بر تو بزرگ بود.

    آیه فوق، از آیاتى است که اشاره بمسئله مصونیت پیامبر (ص) از خطا و اشتباه و گناه مى کند و مى گوید: اگر امدادهاى الهى شامل حال تو نبود تو را گمراه مى ساختند ولى با وجود این امدادها قادر به این کار نخواهند بود و هیچگونه زیانى در این راه به تو نمى رسانند

    ...
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۳/۲۸ در ساعت ۰۱:۳۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری * نمایش پست ها
    فقط بگویم طبق آنچه که از قرآن استنباط می شود این است پیامبران هم اشتباه می کرده اند ولی این منافاتی با معصومیت آنها در دریافت وحی نداشته است چون وجوب معصومیت فقط در دریافت و ابلاغ وحی قطعی است

    تعریف عصمت


    « عصمت » ملکه نفسانی قدرتمند است که همواره در وجود انسان کامل معصوم ، حضور و ظهور دارد و هیچ نیرویی – چون غضب و شهوت و ...-موجب زوال آن نمی شود عصمت مانند عدالت نیست و دست کم در چند امر با هم جدایی دارند :


    1-در مراتب وجود ؛ رتبه وجودی عدالت ، ضعیف تر از عصمت است


    2- سهو ونسیان وغفلت با عدالت تزاحم ندارد اما با ملکه عصمت منافات دارد

    3- عدالت ، از نوع ملکه های عملی است ، نه علمی

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۴:۲۵
    بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    آیات مربوط به عصمت


    آیات دسته اول


    وثوق و اطمینان به سخن پیامبران ، فرع بر صحت سخن آنان است پس اگر احتمال دروغ در گفتار پیامبر برود و احتمال معصیت او روا باشد یا احتمال برود که چیزی بگوید که خدا نگفته است به طور کلی از منظر اعتبار ساقط می شود


    لذا در قران می خوانیم ( و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی «نجم 3-4 »


    همچنین قرآن می فرماید : « ما کذب الفواد ما رای » «نجم 11 »


    « ما زاغ البصر و ما طغی » پس زبان و دل و چشم پیامبر از گناه و خطا معصوم است

    از طرف دیگر خداوند فرمان پیروی از پیامبران را داده است اگر کردار پیامبر خلاف پسند خداوند باشد چرا باید از او پیروی کرد ( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله «آل عمران 31 » )
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۴:۲۷
    بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)

  13. صلوات ها 10


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019






    آیات دسته دوم

    پیامبران مامور تربیت و پرورش مردمند پس اگر سخنی به مردم بگویند و موعظه و پندی عرضه بدارند ولی خود در مرحله کردار خلاف آن را انجام دهند و خود را از لغزش ها مصون ندارند یا این که بر خلاف کردارهای خود سخن بگویند در هر دو حالت کارشان مذموم است و نمی توانند در جامعه اثر بگذارند ( یا ایها الذین ءامنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون «صف 2-3 )
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۴:۲۸
    بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)

  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    آیات دسته سوم


    آیاتی که دلاات دارد عصمت بخشایش الهی است و پیامبران به وسیله ان از کارهای ناشایست امتناع می ورزند مانند :


    « واذکر عبادنا ابراهیم و اسحاق و یعقوب اولی الایدی و الابصار انا اخلصناهم بخالصة ذکری الدار و انهم عندنا لمن المصطفین الاخیار و اذکر اسماعیل و الیسع و ذا الکفل و کل من الاخیار « ص 45-48 )


    « و لقد اخترناهم علی علم علی العالمین و ءاتیناهم من الآیات ما فیه بلاء مبین « دخان 32-33 »

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۴:۲۹
    بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)

  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    آیات دسته چهارم


    آیاتی که دلاات دارد پیامبران هدایت یافته اند و کردارشان شایسته است و باید از چراغ هدایتشان بهره مند شد و ار آنان پیروی کرد و در راه راست آنان گام نهاد


    1-« ووهبنا له اسحاق و یعقوب کلا هدینا و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف ....و کذلک نجزی المحسنین * و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس کل من الصالحین *و اسماعیل و ... کلا فضلنا علی العالمین * و من آبا ئهم و ذریاتهم و اخوانهم واجتبیاهم وهدیناهم الی صراط مستقیم * ذلک هدی الله یهدی به من یشاء من عباده ...اولئک الذین هدی الله فبهداهم اقتده * قل لا ...« انعام 84- 90 )


    پیامبران از سویی اسوه و الگو و انگاره جهان آفرینشند و ازطرف دیگر انحراف از راه آنها گمراهی است « ... ومن یضلل الله فما له من هاد * و من یهدی الله فما له من مضل »


    2- « و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا « نساء 69 »


    در این ایه خداوند نعمت داده شده گان را بر شمرده و در آیه دیگر می فرماید که نعمت دادگان نه مورد خشم و غضب خدایند و نه گمراه ( صراط الذین انعنت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین )

    نتیجه این دو آیه آن است که پیامبران نه مورد خشم خدا قرار می گیرند و نه گمراهند
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۴:۳۰
    بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)

  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    آیات دسته پنجم (ادامه بحث راجع به عصمت انبیاء)


    آیاتی که دلالت دارند پیامبران در اجرای دست آوردهای وحیانی معصوم از اشتباهند و لغزشی ندارند و فراموشی عارضشان نمی شود مانند :


    1-«انا انزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما اراک الله و لاتکن للخائنین خصیما «نساء105 »


    2-«فلا وربک لا یومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم ..نساء 65»

    وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ رَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَ ما يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظيماً «نساء 113»

    حاصل این دو آیه آن است که از طرفی هدف از فروفرستادن کتب آسمانی «قضا وداوری » بین مردم براساس دانشی است که خداوند آن را به پیامبر یا پیامبران می نمایاند و امکان ندارد چیزی که خداوند به پیامبر ارایه می کند امری اشتباه باشد بلکه خداوند چیزی درست و صحیح را نشان می دهد . از سوی دیگر داوری به حق متوقف بر دانستن احکام و موضوعات است چنانکه آیه 113 نساء بر آن دلالت دارد

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۳/۳۰ در ساعت ۱۰:۵۰
    بررسی آیات عصمت پیامبر (غلامعلی نوری)

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود