صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جامعه پذیری سیاسی چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    جامعه پذیری سیاسی چیست؟




    جامعه پذيري سياسي موضوعي مرتبط با فرهنگ سياسي Political Culture مي باشد. ضمن آنكه فرهنگ سياسي اعم از روند جامعه پذيري سياسي Political Socialization ( التنشئة السياسية ) بوده و علاوه بر آن در زير مجموعه ي مطالعه ي عملي جامعه پذيري اجتماعي ـ مورد توجه جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعي و ديگر متخصصان علوم اجتماعي ـ جاي مي گيرد. ما در اين بخش بدون وارد شدن به جزئيات درصدد مشخص نمودن فضاي مفهومي « جامعه پذيري سياسي » مي باشيم. اما پيش از ورود به بحث لازم است كه « جامعه پذيري » در مفهوم عام آن را مورد بررسي قرار دهيم. همچنانكه « آنتوني اورم » A. Orum بيان داشته است جامعه پذيري عبارت از فرايندي است كه توسط آن انسان ها چهارچوب اعتقادي، ارزشي و گرايشات موجود در جامعه را كسب مي نمايند. » اين تعريف توسط « كاردينر » Kardiner چنين تكميل گرديد كه فرايند جامعه پذيري وسيله ي رسيدن به توافق جمعي ميان اعضاي جامعه است كه از طريق آن ايشان شيوه ها، ارزش ها و نقش هاي اجتماعي را فرا گرفته و هر يك از اعضاء داراي هويتي اساسي مي گردد.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    از اين تعاريف معلوم مي شود كه جامعه پذيري در مفهوم عام آن دلالت بر فرايندي دارد كه به انتقال و كسب ارزش ها ، نقش ها و رفتارهاي اجتماعي منجر مي گردد. اما مفهوم جامعه پذيري سياسي، مربوط به بخشي از مظاهر جامعه پذيري گرديده و از اين رو با تاكيد بر بخش سياسي مفهومي مشخص تر و محدود تر يافته است.

    جامعه پذيري سياسي فرايندي است كه در زندگي روزانه ي اعضاي جامعه در جريان بوده و به شكل خلاصه و مطابق با تعريف « كنت لنگتن » K. Langton عبارت از فرايند مستمر و بخشي از آن نظم اجتماعي است كه آموزش و كسب رفتار هاي سياسي معيني براي اعضاي جديد جامعه را بر عهده دارد تا ايشان همگام با نظم سياسي اي كه در آن زندگي مي نمايند به تفكر و انديشه بپردازند. در اين معنا جامعه پذيري سياسي به افراد جامعه جهت هاي سياسي و شيوه هاي خاص رفتار سياسي را مي آموزد.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    در هر حال در خصوص تعريف جامعه پذيري سياسي كوشش هاي بسياري از سوي دانشمندان علم سياست، جامعه شناسي و روانشناسي سياسي صورت گرفته است. ضمن آنكه در برخي آثار ريشه هاي توجه به جامعه پذيري سياسي به افكار « افلاطون » باز گردانده شده است. او متوجه اهميت تربيت كودك در « مدينه ي فاضله » و نيز « جامعه ي يونان باستان » بود. در دوران معاصر توجه بسياري از دانشمندان معطوف به اين موضوع شده است كه از زمره ي آنها مي توان به « چارلز مريام » C. Merriam اشاره نمود كه تلاش كرد تا كيفيت شكل گيري فرايند جامعه پذيري سياسي را در بسياري از دولت هاي اروپايي در خلال قرن بيستم مورد مطالعه قرار دهد. او با مطالعه ي جامعه ي آلمان، فرانسه ، بريتانيا و نيز ايالات متحده ي آمريكا كوشش نمود تا چگونگي ظهور يا ايجاد انديشه ي« شهروندي » Citizenship را از طريق مطالعه ي مؤسسات يادگيري مدني The Agents Of Civil Training و خصوصا مؤسسات آموزشي ( مدارس ) بشناسد.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    علاوه بر اينها نظريات هر يك از جامعه شناساني چون « ماكس وبر » M. Weber و « كارل ماركس » K. Marx و « تالكوت پارسونز » T. Parsons داراي سهمي ويژه در زمينه ي مطالعه ي جامعه پذيري اجتماعي و سياسي است.

    توجه ماكس وبر در زمينه ي جامعه پذيري سياسي و اجتماعي متوجه شناخت مذهب پروتستان ـ كه از ديد او در تكوين ريشه هاي اوليه ي سرمايه داري غرب و گسترش آن نقش آفرين بوده است ـ گرديد. اين جامعه پذيري همزمان متضمن افكار ديني و اخلاقي ، حرفه اي و اقتصادي و سياسي بود.

    « پارسونز » نيز در خصوص اهميت نقش مؤسسات اجتماعي در جامعه پذيري سياسي ـ خاصه مدارس و دانشگاه ها ـ تاكيد نموده و بر نقش جامعه بعنوان مادر سازمان ها Mother Organization تاكيد مي نمود. بطور كلي نظرات « وبر » و « پارسونز » در نشان دادن اهميت جامعه پذيري سياسي است. چنانكه « وبر » در خصوص مطالعه ي سياست به منزله ي يك حرفه و نيز تحليل در زمينه ي جامعه پذيري حرفه هاي Professionals مختلف در جامعه بدان پرداخته است. از زاويه ي ديگر لازم است تا به نقش روانشناسان اجتماعي و خصوصا تحليل « فرويد » Freud از جامعه پذيري اجتماعي در مرحله ي كودكي اشاره نماييم.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    ديدگاه هاي موجود در جامعه پذيري سياسي :
    الف ـ ديدگاه هاي كلاسيك

    برخي از تحليل ها در اين زمينه در پرتو ديدگاهي عام به جامعه شناسي اجتماعي ـ به مثابه يك كل ـ توجه مي نمايند. « آنتوني اورم » در كتاب « جامعه شناسي سياسي » زماني كه درصدد بيان نظريه ها ي روانشناسي اجتماعي Social Psychology بوده و در آن به مطالعه ي مراحل تطور شناخت ادراكي افراد در طول عمرشان مي پردازد، به سه نظريه يا مدخل عام كه از طريق آنها مطالعه ي جامعه شناسي سياسي ممكن مي گردد اشاره مي نمايد كه عبارتند از :


    1 ـ نظريه ي ارتقاء شناختي Cognitive Development theory كه اول بار به توسط « ژان پياژه » J. Piaget و سپس در مطالعات روانشناسان آمريكايي مانند « لورنس كوهلبرگ » ـ دنبال شد. او معتقد بود كه تطور نظم شناختي فرد بر پايه ي جامعه اي است كه در خلال دوران هاي زندگي اش ( طفوليت ـ بلوغ ـ رشد و عقلاني شدن ) در آن سير مي نمايد. در مرحله ي اول اشياء محسوس پيرامون خود را احساس مي كند، اما از مرحله ي دوم است كه تفكر را به ماوراي محسوسات گسترش داده و در مرحله ي سوم توانايي ادراك همه ي اشياء محسوس و مجرد ( مابعد الطبيعي ) فراهم مي گردد. نظير اين تطور در اكتساب شناخت پيرامون نظام سياسي و چگونگي تطور نظم شناختي فردي و به كار گيري آن در صدور احكام ارزشي و اخلاقي در زمينه ي اين نظام و يا به طور كلي فرهنگ شناخت سياسي مشاهده مي شود.


    2 ـ نظريه ي تعليم اجتماعي Social Learning theory بنا بر ديدگاه ايشان كسب جامعه پذيري سياسي مهم ترين مرحله از مراحل زندگي فرد است. در نظريه ي پيشين مشاهده گرديد كه ايشان جامعه پذيري سياسي را در طي همه ي مراحل زندگي در نظر گرفته بودند اما در نظريه ي تعليم اجتماعي تاكيد اصلي بر مرحله ي آغازين زندگي فرد مي باشد كه از حيث استقرار و رشد معلومات و آگاهي ها بيشترين نقش را ايفا مي نمايد. اگر چه در مرحله ي رشد و عقلاني شدن اختيار انتخاب صورتي عقلاني تر از كميت شناختي خويش و يا صدور احكام ارزشي از خلال تجربيات فردي و اجتماعي اش و يا تقليد رفتارهاي ديگران ـ خصوصا والدين و افراد خانواده و يا عرف جامعه ـ پيدا مي كند. اين نظريه در آثار « سيرز » Sears و « باندارا »Bandara به ويژه در مطالعه ي اخير وي در خصوص « شخصيت سياسي » مشهود است. « باندارا » اشاره دارد كه شخصيت سياسي فرد خصوصا از طريق آموزش از والدين و خانواده و به ويژه در دوران طفوليت كسب مي گردد.


    3 ـ نظريه ي تحليل رواني Psycho Analytic Theory كه ريشه هاي پيدايش آن به « زيگمون فرويد » S. Freud و نيز « اريك اريكسون » E. Erikson باز مي گردد. اين نظريه بر ساختار شخصيت فرد و به ويژه چگونگي ايجاد آن ـ در خلال شيوه هاي رفتاري ـ از دوران كودكي مي پردازد. در تحليل اريكسون از جامعه پذيري سياسي ضمن تاكيد بر افكار فرويد پيرامون تحليل رواني فرد در مرحله ي طفوليت به مطالعه ي عملي « فرايند خويشتن » Ego Process و كيفيت تكوين آن در خلال اولين مرحله ي زندگي ( آغازين كودكي ) مي پردازد. او تاكيد مي كند كه شناخت مكتسبه ي فرد از فرهنگ و سياست در دوران فوق در ديگر مراحل زندگي ( و به توسط تجربيات عيني ) قابل بازسازي است. به عنوان مثال فرد در دوران بلوغ و رشد خود قادر به طرد برخي از افكار يا تصورات سياسي پيرامون عمل خويش و نظام سياسي و اخذ ديدگاه ها و گرايشات و مكاتب سياسي جديدي مي باشد.

    4 ـ نظريه ي نقش اجتماعيRole Theory Social . ريشه ي فكري اين نظريه به افرادي چون « چارلز كولي » C. Cooley و « جورج ميد » G. Mead باز گرديده كه در ابتداي قرن بيستم بر يادگيري و اكتساب نقش هاي اجتماعي و انتقال معيارها، گرايشات، ارزش ها و اميال تاكيد مي نمودند.اين يادگيري در موسسات جامعه پذيري اجتماعي به ويژه خانواده شكل مي گيرد و اين به خاطر آن است كه بيشترين نقش را بر سازگاري فرد با محيط خارجي داراست. اين شيوه ي تحليل با نظريات « رابرت مرتن » R. Merton ( جامعه شناس ) ادامه يافت. وي به مطالعه ي جامعه پذيري سياسي در ميان دانشجويان مدارس و دانشگاههاي آمريكا پرداخت.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    ب ـ ديدگاه ها و تحليل هاي نوين:

    در حقيقت نظريه هاي روانشناسانه ي اجتماعي و آنچه كه به نظريه هاي جامعه پذيري سياسي باز گشته و توسط بسياري از پژوهشگران و متخصصان اين مسئله بكار گرفته مي شود عرصه هاي بسياري را براي مطالعات معاصر ديگر گشوده است كه نمونه اي از آن نظريه هاي روانشناسان اجتماعي كلاسيكي است كه در خلال نيمه ي اول قرن بيستم ظاهر گرديدند. به تدريج تحليل مسئله ي جامعه پذيري سياسي داراي ابعاد وسيع تر و ديدگاه هاي عميق تري گرديده و نيز به دليل انباشتگي نتايج تحقيقات سياسي كه بر مطالعه ي جامعه پذيري سياسي به شكلي خاص تاكيد مي شد. چنانكه در دهه هاي پاياني قرن بيستم مشاهده مي گردد كه در اين مجال به مهم ترين تطورات معاصر در رابطه با آن ـ چه در قالب نظري و يا به شكل ميداني ( تجربي ) ـ مي پردازيم.
    از ابتداي دهه ي هفتاد ميلادي بررسي هاي دانشمند علم سياست « ديويد ايستون » D. Easton منتشر گرديد كه با همكاري برخي روانشناسان معاصر نظير « هس » Hess و « دنيس » Dennis به شكلي ميداني به جامعه پذيري سياسي در ايالات متحده ي آمريكا مي پرداخت. آنها در تلاش براي طراحي نمونه اي ( Model ) نظري به جهت مطالعه ي جامعه پذيري سياسي كودكان و دانش آموزان بودند و آن را در چهار مرحله به شرح ذيل تبيين نمودند:


    مرحله ي اول : يا مرحله ي سياسي شدن Politicalization Stage كه در اين مرحله طفل به رشد سياسي يا كوشش در جهت شناخت عرصه ي سياست نائل مي آيد.




    مرحله ي دوم يا مرحله ي تشخيص و بازشناخت Diagnosis Stage مي باشد. اين مرحله زماني آغاز مي گردد كه كودك در اصطكاك با نظام سياسي قرار گرفته و برخي از نمونه ها و يا اشكال سلطه ي سياسي يا سلطه در معناي عام را دريابد.




    مرحله ي سوم يا مرحله ي مثالي Idealization Stage كه در اين مرحله كودك گرايش به صدور احكام ارزشي در اسلوب هاي معيني مي نمايد و در پرتو اسلوب هاي مثالي فوق به سلب يا ايجاب به قضاوت در خصوص اشكال سلطه و سياست در حال جريان ( به شكل يك كل ) مي پردازد.




    مرحله ي چهارم كه مرحله ي تحول به سمت نهادينه شدن Institutionalization stage مي باشد كه در آن از مرحله ي ادراك برخي از اشكال مطروحه ي سياسي فراتر رفته و در خصوص تمامي اجزاي تشكيل دهنده ي نظام سياسي به قضاوت ارزشي مي نشيند.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    از ابتداي دهه ي 1970 مطالعات و تحقيقات سياسي متعددي در فرانسه و در ديگر كشورهاي اروپايي و ايالات متحده ي آمريكا در خصوص بررسي انديشه هاي « ديويد ايستون » درباره ي مراحل جامعه پذيري سياسي فوق الذكر صورت پذيرفت. يكي از اين مطالعات توسط « ايك پرچن »A. Percheron و « شارل روينگ » C. Roing در فرانسه با تاكيد بر شناخت نظر كودكان و جوانان در خصوص نظام سياسي فرانسه در دوره ي حكومت ( ژنرال ) « دوگل » ( در دهه ي هفتاد ) صورت پذيرفت. نتيجه ي اين تحقيق در خصوص برخي از مراحل جامعه پذيري سياسي كاملا مخالف با پژوهش « ايستون » بود و در برخي موارد ـ خصوصا در مرحله ي چهارم ـ با آن همخواني داشت. اين دو محقق متوجه شدند كه مرحله ي بازشناخت ( مرحله ي دوم ) مرحله اي نسبي در ميان كودكان بوده چنانكه كودكان به خوبي توانايي شناخت اين را كه « دوگل كيست؟ » نداشتند. و بيشتر افكارشان به صورتي مجرد و بسيط بيان مي گرديد. ضمن آنكه به ارائه ي قضاوت ارزشي درباره ي « دوگل » به صورت عام نمي پرداختند و از اين رو نتايج در مرحله ي سوم بسيار ضعيف بود. اما در مرحله ي پاياني يا تحول به سوي نهادينه شدن يا آشنايي با طبيعت سلطه ي سياسي، كودكان تاييد كننده ي پژوهش « ايستون » بودند و در آن به قضاوت ارزشي پيرامون حكومت « دوگل » مي پرداختند. همچنانكه طبيعت نظام سياسي را ادراك كرده و آنرا به صورت عام مورد تحليل قرار مي دادند.


    از سوي ديگر برخي تحقيقات اخير درباره ي جامعه پذيري سياسي در فرانسه مبتني بر اسلوب هاي تحليل مضامين كتاب هاي درسي و انواع مكاتب سياسي درون آن و تاثير آنها بر فرايند جامعه پذيري سياسي در ميان دانش آموزان و نيز چگونگي انتقال شيوه هاي فرهنگي از دوره اي از زندگي به دوره ي ديگر مي باشد.

    برخي ديگر از تحقيقات با بكارگيري پرسشنامه و مصاحبه هاي فشرده به بررسي جامعه پذيري سياسي پرداخته اند. كه در نهايت به نتايج متمايزي در اين مورد خصوصا پيرامون تصورات و برداشت هاي دانش آموزان در جامعه پذيري سياسي و تكوين اساس و نمونه ي فرهنگ ملي National Culture رسيده اند. از آن ميان « كريستيان بولو » C. Baudelot و « دورگي استبليه » R. Establet به برخي نتايج مهم با بررسي دو نوع مدارس در فرانسه رسيدند. در دسته ي اول اين مدارس كه در سطح ابتدايي به طبقه ي كارگر منسوب مي باشند ديدگاهها در خصوص فرهنگ و تربيت سياسي سطحي و در واقع پرورش دهنده ي پرولتارياي آينده اند. بر خلاف آن در مدارس سطوح بالاتر ( متوسطه ـ عالي ) كه در طول دوره ي آموزش و پرورش دانش آموزان، ديدگاه آنها را منعكس كننده ي ديدگاه هاي طبقه ي بورژواي جامعه مي سازد.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    اما نتايج تحقيقات « برديو » Bourdieu و « پارسورون » Passeron در خصوص تاثير و ارتباط نظام مدارس بر جامعه پذيري سياسي و انتقال مكاتب سياسي از اين طريق در نتايجي مغاير با تحقيقات « بولو » و « استبليه » قرار مي گيرد. به رغم آنكه نظام آموزشي فرانسه مي كوشد تا خود را از چهارچوب تمايزات طبقاتي بدور نگه دارد و تاييد كننده ي نوعي از طبقات ـ چه بورژوايي محافظه كار و يا كارگري ـ نيست، اما معلمان و مديران مدرسه به شكلي نا آگاهانه به تثبيت و استحكام نظام فرهنگي ـ سياسي بورژوايي ياري مي رسانند. اگر چه كوشش ايشان در پوشش بي طرفي صورت مي پذيرد اما به شكلي غير مستقيم به باز توليد Reproduction فرهنگ سياسي بورژوايي مي انجامد. اين امر بيانگر آن است كه گاه مكاتب سياسي بيش از آنكه به صورتهاي مستقيم منتقل گردد، به شكل غير مستقيم حركت و جابجايي مي يابد و آن از طريق ارائه ي توجيهات معين و يا احترام به معيارهاي رفتار سياسي است كه در عين حال بر عليه مكتب سياسي ضد خود مي باشد. « برديو » و « پارسورون » با مطالعه ي مدارس زبان در فرانسه دريافتند كه اين مدارس تنها به تعليم زبان نپرداخته و آموزش آن بشدت آميخته با رفتارهاي فرهنگي ، سياسي و مكتبي معيني در جهت مكتب بورژوازي عام موجود در فرانسه و در جهت مخالف با فرهنگ كارگري يا توده اي است. امري كه در آينده به توليد مبارزه ي نمادين در جامعه ي فرانسه و عدم ايجاد فعاليت ادغام فرهنگي و سياسي به شكل برجسته مي انجامد.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    ادامه دارد :




    در پستهای بعدی با مقوله مؤسسات جامعه پذيري سياسي آشنا خواهید شد:


    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما ابراز تشکر و بیان اهمیت و ضرورت بحث "جامعه پذیری سیاسی"




    با سلام و درود و با کسب اجازه از سرکار خانم نیایش سبز

    اگر بخواهم اهمیت و ضرورت بحثی را که سرکار نیایش سبز کلید زده اند را در چند پاراگراف بیان کنم این عبارات بایستۀ آن است:

    أ. یکی از بایسته های سلوک سیاسی ـ اجتماعی خواص جامعه، ایفای نقش در «جامعه پذیری سیاسی» است. جامعه پذیری سیاسی، امروزه یکی از مفاهیم بنیادین و مهم در علوم اجتماعی (بخصوص علوم سیاسی) و روان شناسی است.

    ب. جامعه پذیری سیاسی، روندی است که فرد در آن، با وظایف، حقوق و نقشهای سیاسی خود در جامعه آشنا می شود.

    در این فرایند «فرهنگ سیاسی جامعه» از نسلی به نسل دیگر، یا از نهادی به گروههای مختلف جامعه انتقال می یابد. نهادهای جامعه پذیری سیاسی، با انتقال «فرهنگ سیاسی»، هم شرایط تداوم حیات سیاسی و نظام ارزشی آن را فراهم می کنند و هم سبب ثبات فرهنگ سیاسی، اجتماعی و سنتها می شوند.

    این فرایند را می توان چنین تعریف کرد: «فرایندهای رشد که افراد از طریق آنها، جهت گیریها و انگاره های رفتار سیاسی خود را کسب می کنند.»(1)

    ج. یکی از مشکلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه ایران، غفلت از جامعه پذیری و گسست نسلهای مختلف با آموزه ها و هنجارهای سیاسی، و شکاف میان کارگزاران نظام با بخشی از جامعه (به خصوص نوجوانان و جوانان) است. عدم توجه به این امر باعث فزونی بی اعتنایی جوانان نسبت به سرنوشت کشور و آسیب پذیری آنان در برابر تبلیغات نادرست دشمنان می شود.

    د. گفتنی است نظام حکومتی ما دینی و بر پایه آموزه های شریعت سامان یافته و حاکمیت ارزشی و هنجارهای دینی در عرصه های مختلف (سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ) در رأس برنامه ها و اهداف آن قرار دارد. از طرفی بین سیاست و دین، جدایی و گسستی وجود ندارد. از اینرو «پاسداران مرز دین» و «مبلغان راستین شریعت» وظایف و تکالیف حساس و دشواری در «امر جامعه پذیری سیاسی» دارند. حتی در نگاشته های سیاسی، یکی از کارگزاران و عوامل این امر، نهادهای مذهبی دانسته شده است. علاوه بر این خود نیز باید با آموزه ها و فرهنگ سیاسی اسلام آشنا شده و در این فرایند، خود را از جامعه و سیاست جدا ندانند.

    ه. امام خمینی رحمه الله می فرماید: «تبلیغات و تعلیمات دو فعالیت مهم و اساسی ما است. وظیفه فقها [و علما[ است که عقاید و نظامات اسلام را تبلیغ کنند و به مردم تعلیم دهند تا زمینه برای اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام در جامعه فراهم شود.

    در این شرایط مسئولیت ما برای تبلیغات و تعلیمات بیش از هر وقت دیگر است.»(2)

    و. بر این اساس از «جامعه پذیری سیاسی» می توانیم با عنوان «تربیت سیاسی» نیز یاد کنیم. تربیت سیاسی، مهم ترین نوع تربیت است که در تحقق اهداف مادی و معنوی جامعه نقش اساسی دارد. این انگاره، ضمن پرورش شهروندان وظیفه شناس و متعهد، آنها را با معیارها و هدفهای نظام سیاسی اسلام آشنا می سازد. تربیت سیاسی، برای جوانان و نوجوانان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا آنان حامیان و پشتیبانان فعلی نظام و سیاست مداران و کارگزاران آینده هستند.

    ز. کم کاری و غفلت و بی اعتنایی مسئولان کشور نباید مبلغان و عالمان دینی را از سیاست و آموزه های بنیادین آن دور کند و آنان را از توجه به این وظیفه بنیادین غافل سازد. سستی در این امر، باعث تضعیف نظام دینی در آینده و رونق گرفتن اندیشه های الحادی و سکولاریستی ـ به خصوص در عرصه سیاست ـ می شود. افتخار ما این است که دارای دولت دینی هستیم که بر اساس شریعت شکل گرفته و هدف آن تعمیق و گسترش باورهای دینی است و این در جامعه ملحد جهانی، یک پدیده سترگ و شکوهمند است.

    ح. مسئولیت علمای دین در زمینه تربیت و اجتماع سازی، از دیگران سنگین تر و گسترده تر است؛ بکله این تکلیف نخست متوجه آنان است؛ زیرا با ورود در این شغل، مسئولیت ترویج و تبلیغ دین و نشر فرهنگ و تربیت اسلامی را به عنوان یک وظیفه پذیرفته اند. قرآن مهم ترین وظیفه پیامبر صلی الله علیه و آله را تعلیم و تربیت مردم می داند و می فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللّه ُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ اِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولا مِنْ اَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَکّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَالْحِکْمَة»؛(3) «خداوند بر مؤمنان منت نهاد که فرستاده ای از خودشان در میان آنان مبعوث کرد که آیات الهی را بر آنان می خواند و آنان را تزکیه می کند و کتاب و حکمت می آموزد.»(4)

    به امید روزی که فرهنگ جامعۀ ما به آن حد از ظرفیتی دست یابد که همانگونه که از سوی علماء دینی و مسئولان امر به مسألۀ "تربیت دینی" اهتمام می شود، مسألۀ "تربیت سیاسی" نیز مورد توجه کانون های مزبور قرار گیرد.

    موفق باشید ...


    پاورقی_____________________________
    1. حکومت، آشنایی با علم سیاست، ص83.

    2. ولایت فقیه، ص116.

    3. آل عمران/164.

    4. برای مطالعۀ بیشتر ر.ک: نشریۀ مبلغان، شماره 58، شهریور 1383، پایگاه حوزه نت.
    جامعه پذیری سیاسی چیست؟

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود