صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تقسیم بندی سالکان و ادامه سلوک

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۵
    نوشته
    13
    حضور
    2 روز 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    اشاره تقسیم بندی سالکان و ادامه سلوک




    جناب سمیع کارشناس پاسخگوی انجمن اخلاق و عرفان و دیگر کارشناسان سایت ، بنده یه سوال در خصوص مطالبی ک در لینک زیر گذاشتید دارم ؛

    لینک :
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=54407&page=4

    عین مطلبی را مجددا اینجا می آورم :

    محیی الدین ابن عربی در الفتوحات المکیة در این باره می گوید:

    «خدای را قومی است که بر اثر غلبه واردات و تجلیات هولناک (جلالی) و نیز نبود آمادگی و نداشتن استعداد لازم عقل آنان از تکالیف شرعی و دینی در پرده است زیرا خدای متعال با تجلیات مزبور عقل آنان را ربوده و آنها را در عالم شهادت مطلقه با روح حیوانی باقی گذاشته است. آنها می خورند و می آشامند و بدون تدبیر و فکر بلکه بر اساس غریزه یا فطرت نخستین در کارهای ضروری خویش تصرف کرده و ناخواسته و ندانسته سخنان حکیمانه بر زبان می رانند؛ و از آنجا که عقلی که با آن مطالب را فهم کرده و بپذیرند در آنها نیست؛ تکلیف از آنان ساقط است. اهل معرفت این قوم را «عقلا المجانین» می نامند و سر این نام گذاری نیز آن است که جنون اینها بر اثر فساد مزاج و عروض بیماری نیست بلکه بر اثر تجلیات هولناک یاد شده است که حق تعالی عقل آنها را ربوده و در محضر خود از نعمت شهود خویش برخوردار کرده است. پس آنها در عین اینکه عاقل اند مجنون اند. (ابن عربی، بی تا، ج1، باب 44، ص 248)


    محیی الدین در ادامه نیز افرادی را که در معرض واردات الهی قرار گرفته مغلوب می شوند به سه قسم تقسیم می کند: نخست که مجنون نامیده می شوند، کسانی هستند که تا پایان بر حالت جنون باقی مانده نه می خورند و نه می آشامند تا بمیرند. دوم که عقلاء المجانین خوانده می شوند کسانی اند که به رغم آنکه بر اثر واردات مزبور عقل از آنها سلب شده فهم و درک حیوانی در آنها باقی مانده است. لذا هم می خورند و هم می آشامندو نیز بدون تدبیر و بی رویه در کارهای خویش تصرف می کنند. سوم کسانی هستند که حالت یاد شده در انها دوام نیاورد سپس به میان مردم باز می گردند و با عقل خویش و عاقلانه در کارها تصرف می کنند که پیامبران و اولیای صاحب احوال از این قبیل اند(همانجا)


    سوالم در مورد نوع دوم هست ک محیی الدین آنها را عقلاء المجانین نامیده است ،خب اینگونه افراد با توجه ب اینکه عقل از آنها سلب شده ؛ آیا راهی برای ادامه سلوکشان دارند؟؟ لطفا با فرض اینکه بنده دچار این حالت هستم پاسخ دهید ، ممنون
    ویرایش توسط mahsa100 : ۱۳۹۵/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۸:۳۲

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,189
    حضور
    166 روز 17 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57117



    با نام و یاد دوست






    تقسیم بندی سالکان و ادامه سلوک








    کارشناس بحث: استاد سمیع
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ در ساعت ۲۱:۲۷

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16425



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza930 نمایش پست ها
    سلام جناب کارشناس

    بنده یه سوال در خصوص مطالبی ک گذاشتید دارم

    سوالم در مورد نوع دوم هست ک محیی الدین آنها را عقلاء المجانین نامیده است ، خب اینگونه افراد با توجه ب اینکه عقل از آنها سلب شده ؛ آیا راهی برای ادامه سلوکشان دارند؟؟ لطفا با فرض اینکه بنده دچار این حالت هستم پاسخ دهید ، ممنون
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    آنها در همان حالتی هم که هستند مشغول سلوک هستند منتها نوع سلوک فرق می کند. مانند ملائکه مهیمین که در همیان هستند و آنقدر غرق در عبادت هستند که اصلا محاطب به خطاب سجده قرار نگرفتند «استکبرت ام کنت من العالین»
    البته اگر از این حالت برگردند مجددا می توانند به سلوک عادی (در قالب نماز، روزه، ذکر) بپردازند.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ در ساعت ۲۱:۵۷

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۵
    نوشته
    13
    حضور
    2 روز 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    آنها در همان حالتی هم که هستند مشغول سلوک هستند منتها نوع سلوک فرق می کند. مانند ملائکه مهیمین که در همیان هستند و آنقدر غرق در عبادت هستند که اصلا محاطب به خطاب سجده قرار نگرفتند «استکبرت ام کنت من العالین»
    البته اگر از این حالت برگردند مجددا می توانند به سلوک عادی (در قالب نماز، روزه، ذکر) بپردازند.
    سلام ، ممنون از پاسختون

    سوال بنده به جهت دیگریست ، آیا اینان (با همین نحو سلوکی ک شما هم فرمودید) سعی و تلاشی با اختیار خودشان در جهت سلوکشان دارند؟؟ با توجه ب اینکه خواص گفته شده مجانین العقلا را دارند یعنی "بر اثر واردات مزبور عقل از آنها سلب شده فهم و درک حیوانی در آنها باقی مانده است" (نقل قول از مطلب خود شما و برگرفته از عقاید محی الدین عربی)

    استنباط بنده این است که با توجه ب اینکه عقل از آنها سلب شده و فقط فهم و درک حیوانی در آنها باقی مانده است هیچگونه سعی و تلاشی از جانب و با اختیار خودشون چ در باطن و چ در ظاهر ندارند اما در باطن شون (بی اختیار و بدون هیچگونه سعی و تلاشی از جانب خود ) به گفته خود شما "مانند ملائکه مهیمین که در همیان هستند و آنقدر غرق در عبادت هستند که اصلا مخاطب به خطاب سجده قرار نگرفتند «استکبرت ام کنت من العالین»" و اینگونه بی اختیار و بدون سعی و تلاش از جانب خودشون سلوکشان ادامه می یابد... آیا این استنباط صحیح است؟

    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16425



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza930 نمایش پست ها
    سلام ، ممنون از پاسختون

    سوال بنده به جهت دیگریست ، آیا اینان (با همین نحو سلوکی ک شما هم فرمودید) سعی و تلاشی با اختیار خودشان در جهت سلوکشان دارند؟؟ با توجه ب اینکه خواص گفته شده مجانین العقلا را دارند یعنی "بر اثر واردات مزبور عقل از آنها سلب شده فهم و درک حیوانی در آنها باقی مانده است" (نقل قول از مطلب خود شما و برگرفته از عقاید محی الدین عربی)

    استنباط بنده این است که با توجه ب اینکه عقل از آنها سلب شده و فقط فهم و درک حیوانی در آنها باقی مانده است هیچگونه سعی و تلاشی از جانب و با اختیار خودشون چ در باطن و چ در ظاهر ندارند اما در باطن شون (بی اختیار و بدون هیچگونه سعی و تلاشی از جانب خود ) به گفته خود شما "مانند ملائکه مهیمین که در همیان هستند و آنقدر غرق در عبادت هستند که اصلا مخاطب به خطاب سجده قرار نگرفتند «استکبرت ام کنت من العالین»" و اینگونه بی اختیار و بدون سعی و تلاش از جانب خودشون سلوکشان ادامه می یابد... آیا این استنباط صحیح است؟

    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم
    باسمه تعالی
    بله درست است
    برای اطلاع بیشتر به http://www.askdin.com/showthread.php?t=54407&page=4 مراجعه بفرمایید.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,860
    حضور
    130 روز 16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21478



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    آنها در همان حالتی هم که هستند مشغول سلوک هستند منتها نوع سلوک فرق می کند.
    عرض سلام و ادب

    عطار نیشابوری در تذکرة الاولیاء و همچنین ابوالقاسم حسن نیشابوری اویس قرنی را جزء عقلاء المجانین دانسته اند!

    طبق تعریف ابن عربی از عقلاء المجانین یعنی جناب اویس تکالیف شرعیشان را انجام نمی داده اند؟!

    بهلول نیز از این گروه شمرده شده است،چطور ممکن است پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله از سوی یمنی که اویس در آن

    است رایحه ی بهشت استشمام کنند در حالیکه وی ملزم به اتیان شرعیات نبوده است؟(به فرض صحت و به هر دلیل).

    آیا این همان روش بعضی از متصوفه نیست؟

    با تشکر
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ در ساعت ۰۸:۲۷


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16425



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم



    عرض سلام و ادب

    عطار نیشابوری در تذکرة الاولیاء و همچنین ابوالقاسم حسن نیشابوری اویس قرنی را جزء عقلاء المجانین دانسته اند!

    طبق تعریف ابن عربی از عقلاء المجانین یعنی جناب اویس تکالیف شرعیشان را انجام نمی داده اند؟!

    بهلول نیز از این گروه شمرده شده است،چطور ممکن است پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله از سوی یمنی که اویس در آن

    است رایحه ی بهشت استشمام کنند در حالیکه وی ملزم به اتیان شرعیات نبوده است؟(به فرض صحت و به هر دلیل).

    آیا این همان روش بعضی از متصوفه نیست؟

    با تشکر
    باسمه تعالی
    لطفا دقت کنید در تعریف عقلاء المجانین، که حالتی غیر اختیاری است نه اینکه کسی عمدا تکالیفش را انجام ندهد لطفا به
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=54407&page=4
    مراجعه بفرمایید.


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,433
    حضور
    95 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27284



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    لطفا دقت کنید در تعریف عقلاء المجانین، که حالتی غیر اختیاری است نه اینکه کسی عمدا تکالیفش را انجام ندهد لطفا به http://www.askdin.com/showthread.php?t=54407&page=4
    مراجعه بفرمایید.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    استاد یک سوال این حضور قلب تام در کارها و عبادات هم از این دست عقلا المجانین است؟یا فهم عمیق تر مسائل در افراد مختلف نسبت به جهل نسبی افراد دیگر نسبت به موضوعات از این دست است ؟
    باتشکر
    یا علی

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,860
    حضور
    130 روز 16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21478



    باسمه العلیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    لطفا دقت کنید در تعریف عقلاء المجانین، که حالتی غیر اختیاری است نه اینکه کسی عمدا تکالیفش را انجام ندهد لطفا به http://www.askdin.com/showthread.php?t=54407&page=4
    مراجعه بفرمایید.
    استاد گرامی متوجه فرمایش حضرتعالی هستم:


    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    در حالیکه وی ملزم به اتیان شرعیات نبوده است؟(به فرض صحت و به هر دلیل).

    ولی می خواهم بدانم چگونه شخصی بدون قابلیت و استعداد ظرف تجلیات جلالی حق قرار می گیرد؟

    این مقام اولیاء نیست؟ (مانند حضرت موسی سلام الله علیه)

    آیا در معارف شیعی و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هم به چنین حالات و مقاماتی اشاره

    شده است؟

    با تشکر
    ویرایش توسط حبیبه : ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۶:۱۷


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16425



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    باسمه العلیم



    استاد گرامی متوجه فرمایش حضرتعالی هستم:





    ولی می خواهم بدانم چگونه شخصی بدون قابلیت و استعداد ظرف تجلیات جلالی حق قرار می گیرد؟

    این مقام اولیاء نیست؟ (مانند حضرت موسی سلام الله علیه)

    آیا در معارف شیعی و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هم به چنین حالات و مقاماتی اشاره

    شده است؟

    با تشکر
    باسمه تعالی
    قطعا قابلیت بوده که شخص به چنین مقامی دست یافته است و فانی شده است و هیچ جایی ادعا نشده که انسان های معمولی و فاقد قابلیت به این مقام دست پیدا می کنند
    جریان ملائکه مهیمین که توضیح داده شد خود شاهدی بر این امر است.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۷:۲۷

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود