صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عصمت و ارزشمندی اعمال ؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    عصمت و ارزشمندی اعمال ؟؟




    با سلام
    با وجود معصوم بودن پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) و بری بودن اونها از بدی ، آیا عمل آنها ارزشمند هست؟؟ ظاهرا به نظر می یاد عمل کسی که بری از احتمال خطا و گناه نیست و خودش دنبال گناه نمی رود از کسی که معصوم هست ، ارزشمندتر باشد.... نظر اساتید و کارشناسان محترم چیست؟؟


    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    در مورد عصمت از گناه پیامبر (ص) و امامان چون واقف بر گناه بودند گناه نمیکردند و عمل ناشایست انجام نمی دادند !!نه اینکه آنها را جوری آفریده باشند که نمی توانستند گناه کنند!! اگر اینطور بود که دیگر تقوا آنها اهمیتی نداشت!!
    و اگر! هرکسی را که خداوند طوری می آفرید که نمیتوانستند گناه کنند !؟ !که تقوا تکلیف و ارزشی نداشت!
    یا حق

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza نمایش پست ها
    با سلام
    در مورد عصمت از گناه پیامبر (ص) و امامان چون واقف بر گناه بودند گناه نمیکردند
    یا حق
    با تشکر ، خب علت این واقف بودن چی بود، مگه غیر از این هست که خداوند به اونها علم مورد نیاز رو عطاء کرده ؟؟
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما در تبیین حقیقت عصمت معصومان و رابطۀ آن با اختیار




    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    با سلام
    با وجود معصوم بودن پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) و بری بودن اونها از بدی ، آیا عمل آنها ارزشمند هست؟؟ ظاهرا به نظر می یاد عمل کسی که بری از احتمال خطا و گناه نیست و خودش دنبال گناه نمی رود از کسی که معصوم هست ، ارزشمندتر باشد.... نظر اساتید و کارشناسان محترم چیست؟؟

    با سلام و تشکر

    لازمۀ پرداختن علمی به این بحث، تنقیح دقیق و کامل آن به منظور روشن شدن موضوع و پاسخ به اشکال وارده، فهم دقیق، هر چند اجمالیِ مفهوم عصمت، عوامل و مراحل عصمت و در نهایت، تبیین حقیقت عصمت معصومان و رابطۀ آن با اختیار ضروری است:

    (عـصـمـت) در لغـت، بـه مـعـنـاى چـنـگ زدن، نگهدارى، منع و بازدارى است. (1) و دراصـطـلاح بـه مـلكـه اى نـفسانى مى گويند كه انسان را از گناه و خطا و اشتباه بازمى دارد. پـيـامـبـران و امـامـان، هـمـگـى مـعـصـوم بـوده انـد كـه خـداونـد مـتـعال ملكه عصمت را بدانان عنايت فرموده و آنان را از درافتادن به زشتى ها و گناهان و خطاها بازداشته است. عصمت نيرويى باطنى و درونى است كه فرد معصوم را از ارتكاب گناه، اعم از گناه ظاهرى، باطنى، قلبى، زبانى، فكرى و عملى و درافتادن به اشتباه و خطا بازمى دارد و از اين روست كه علاّمه طباطبايى (ره) در تعريفش مى نويسد: [عـصـمـت] نـيـرويـى اسـت كـه آدمـى را از درافـتـادن بـه ورطـه گـنـاهـان و اشـتـبـاه هـا بـازمـى دارد.(2)

    در بـررسـى و ريـشـه يـابـى عـصـمـت بـه ايـن نـتـيـجـه مـى رسـيـم كـه پـديـد آمـدن عـصـمـت معلول سه عامل زير است:

    1 ـ تـقـواى فـزايـنـده و ژرف: بـه حـدى كـه ايـن تقوا جزو ملكات نفسانى آنان مى گردد و در جـانـشـان ريـشـه مـى دواند و انگيزه گناه ظاهرى و باطنى را از آنان بازمى گيرد و خداترسى هـمـراه بـا عـبـوديـت مـحـض را بـر جـايـش مـى نـشـاند. به گفته مرحوم علامه طباطبائى، طاعت عارى از هرگونه مـعـصـيـت، شـكـرِ بـدون كـفـر و ذكـرِ بى نسيان؛ يعنى ايمان و اسلام راستين در اعلى درجه است.(3)

    2 ـ آگـاهـى از فـرجـام گـنـاه: فـرد مـعصوم از آن جا كه گناه را به درستى مى شناسد و آثار زيانبارش را گويى با چشم خويش مى بيند، هيچ گاه خويشتن را بدان نمى آلايد و صدور گناه از او به صورت امرى ناممكن درمى آيد.

    3 ـ اتـصـال بـه مـنبع علم: معصوم، معرفت خود را به طور مستقيم از خداوند دريافت مى كند و علم نـاب از جـانـب خـدا بـر قـلب او افـاضـه مـى گـردد و بـا شـهـود حـقـايـق بـه يـقـيـن قـطـعـى و زوال ناپذير مى رسد و چنين علمى، از خطا و اشتباه مصون است . خطا در علم اكتسابى است و علم مـعـصـوم افـاضـى است نه اكتسابى.

    دانشمندان مسلمان براى عصمت مراحلى بر شمرده اند كه در زير به اختصار از آنها ياد مى كنيم:

    1 ـ عصمت در تلقّى و ابلاغ وحى الهى.
    2 ـ عصمت از گناه و معصيت در افعال قلبى و جوارحى.
    3 ـ عـصـمـت از خـطـا، اشـتـبـاه و نـسـيـان در فـكـر و انـديـشـه و دور بـودن از تـشـخـيـص غلط در مسائل جارى زندگى.

    مـرحـله نـخـسـت، كـه عبارت است از عصمت در اخذ وحى و تبليغ آن، بى كم و كاستى، مورد اتفاق دانشمندان شيعه و سنّى است و قرآن مجيد نيز بر آن گواهى مى دهد.(4)؛ امّا مرحله دوم و سوم، كه عبارت است از عصمت از گناه و از اشتباه، مورد اختلاف شيعيان و اهل سنت اسـت. که این مقوله بحث مستقلی می طلبد که به تفصیل در کتب کلامی به آن پرداخته شده است.

    دربـاره عـصـمـت پـيـامـبران، پرسش ها و شبهه هايى مطرح كرده اند و از جمله اینکه گفته اند كه آيا مـعـصـوم بـودن آدمـى بـا اخـتـيـار او سـازگـار اسـت؟ به عبارتی دیگر نظیر سؤال دوست عزیزمان، اگـر خـداونـد مـتـعال پيامبران و امامان را از گناه و خطا مصون و معصوم داشته است، آنان مجبورند كه واجبات را انجام دهند و محرّمات را ترك كنند و اختيارى از خود ندارند. در اين صورت، مستحق پاداش نيز نـيـسـتـند؛ زيرا پاداش را در برابر كار اختيارى مى دهند و اگر خداوند بخواهد به آنان پاداش دهد، آنان را بدون استحقاق بر ديگران برترى بخشيده است؛ زيرا اگر خداوند كسانى ديگر، جز معصومين را نيز از گناه حفظ كند، آنان نيز روى به گناه نمى آورند و در زمره معصومان جاى مى گيرند.

    پس از این مقدمۀ ضروری، در پاسخ این شبهه گفتنی است: هـمـان طـور كـه اشاره شد، عـصـمـت مـراحـلى دارد. بـعـضـى از آن مراحل اختيارى است و بعضى از آنها اعطايى و افاضى. عصمت از گناه، اختيارى است اما عصمت از اشـتـبـاه و خـطـا در گرفتن وحى و ابلاغ و تبيين و تفسير آن، افاضى مى باشد. پيامبران به خـاطـر تـقـواى ژرف و بـيـنـش عـمـيق خود از ارتكاب گناهان درامانند. آنان از چنان ايمان و يقينى بـرخـوردارنـد كـه بـه هـنگام ارتكاب گناه، خود را بر لبه پرتگاه جهنم مى بينند كه انجام گـنـاه آنـان را بـه درون جهنم ساقط مى كند. طبيعى است كه چنين ايمان و باورى، صاحبش را از ارتـكـاب گـنـاه بـازمـى دارد. چـنـيـن بـاورى بـراى ديگر انسان ها در بعضى مواقع و نسبت به بـعـضـى گـنـاهـان وجـود دارد و از ايـن جـهت از ارتكاب آن گناهان درامانند. البته توفيق خاص ‍ خـداونـد از دوران كـودكـى تـا آخـر عـمـر شـامل حال پيامبران و امامان (ع) است ولى اين توفيق هم تابع سنت تغييرناپذير و عامى است: (اِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ يَنْصُرْكُمْ و يُثبِّتْ اَقدامَكُمْ)(محمّد / 7)؛ اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى كند و گام هايتان را استوار مى سازد. که در بعضی عبارات با عناوینی چون فرقان، هدایت خاصه، حکمت و قدرت تشخیص از ان یاد شده است.

    تـوفـيـق خداوند مطابق اين سنتِ ثابت و عام، شامل هر كس كه در طريق كسب رضاى او باشد، مى شـود. دسـتـگـيـرى خداوند از پيامبران از همان لحظه تولد به بعد هم فرع همين سنت است زيرا خـداونـد به علم سابق خود مى داند كه اين بزرگواران در آينده عمر خود لحظه اى از سلوك راهِ رضـاى او چـشـم نـمـى پـوشـنـد؛ پـس بـا عـنـايـت بـه اين علم سابق، از آنان در دوران طفوليت دسـتـگـيـرى مـى كـنـد و ايـن دسـتـگـيـرى دوران طـفـوليـت نـيـز اخـتـصـاص بـه پيامبران ندارد و شامل هر كس كه صلاحيت داشته باشد، مى شود.

    خداوند از بندگانى كه به مقام عصمت اختيارى رسيده اند، افرادى را برمى گزيند و به ایشان، مقام نبوت يـا امـامت مى دهد و اين بندگان از علم افاضى و لدنّى بهره مند مى گردند و خطا و اشتباه هم در عـلم افـاضـى و لدنّى، جايى ندارد. آنان در اين حوزه از خود سخن نمى گويند و تابع فهم و اسـتـنباط خود نيستند بلكه خداوند به زبان آنان سخن مى گويد و آنان واسطه ابلاغ پيام هاى خدايند.(5)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________
    1- مقاييس اللغه ، ج 1، ص 331.
    2- الميزان ، ج 2، ص 142.
    3- همان، ج 3، ص 367 ـ 368.
    4- ر. ك. سوره جن (72)، آيات 27 ـ 28.
    5- ر.ک: کتاب مباحث تکمیلی عقائد، مرکز تحقیقات اسلامی، مبحث عصمت.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۵:۴۴ دلیل: فونت
    عصمت و ارزشمندی اعمال ؟؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها

    با سلام و تشکر:gol:

    پـيـامـبـران و امـامـان، هـمـگـى مـعـصـوم بـوده انـد كـه خـداونـد مـتـعال ملكه عصمت را بدانان عنايت فرموده و آنان را از درافتادن به زشتى ها و گناهان و خطاها بازداشته است.

    با سلام و تشکر
    خب با این توصیف قدم اولیه رو خود انسان در مسیر عصمت برداشته و سپس خداوند عصمتی بالاتر به آنها عطا فرموده ؟؟؟

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    مسأله علم امامان (علیه السلام) از مسایلی است که همواره اذهان پیروان ائمه(علیهم السلام) را به خود مشغول داشته،
    یکی از مهمترین صفات امام، علم اوست، اما علم او چه مقدار است و ماهیت علم او چیست؟نیاز به توضیح دارد!؟از جمله
    ارتباط اقسام روح بشری با علم، ارتباط عصمت و علم، ضرورت و ماهیت علم امام، ادله علم امام و منابع علم امام
    فکر کنم برای اطاله کردن موضوع باید شکافته شودکه راحت تر به نتیجه رسید؟ و هر قسمت کلی مورد بیان قرار بگیرد
    .
    .
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها

    با سلام و تشکر
    خب با این توصیف قدم اولیه رو خود انسان در مسیر عصمت برداشته و سپس خداوند عصمتی بالاتر به آنها عطا فرموده ؟؟؟
    سلام ، منظورم این بود که معصومین ، معصوم به دنیا می آیند یا اینکه بعد از اقدام اولیه توسط خود فرد عصمت از طرف خداوند به اونها عطا می شود؟؟
    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۹/۰۳/۲۰ در ساعت ۰۹:۱۱
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    یک سوال دیگر اولین بار کلمه عصمت رو چه کسی به کار برده است؟؟
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    سلام ، منظورم این بود که معصومین ، معصوم به دنیا می آیند یا اینکه بعد از اقدام اولیه توسط خود فرد عصمت از طرف خداوند به اونها عطا می شود؟؟


    سلام

    بدون شك عصمت پيامبران و ائمه عليهم السلام اكتسابي و بر اساس لياقت و امتحان است ؛ زيرا اگر خدادادي محض باشد ، هيچ ارزشي ندارد و فضيليت محسوب نمي‌شود .
    نكتۀ اساسي در بحث عصمت اين است كه بايد ديد منشأ عصمت در معصومين چيست ؟ بنابر اعتقاد شيعيان كه با دلايل محكم و قاطع قابل اثبات است ، منشأ عصمت معصومين علم قطعي ، شهودي و وجداني به حقايق امور و عواقب اعمال است ؛ به طوري كه سبب مي‌شود ارادۀ انسان قوي و در نفس او قوه اي ايجاد شود كه او را از انجام گناه و لغزش محافظت مي‌كند .
    اين علم ، علمي است كه دارندۀ آن صاحب چشم بصيرتي مي‌شود كه عواقب ، آثار و لوازم گناه و ترك واجبات را در دنيا و آخرت با تمام وجود لمس مي‌كند . و از انسان موجودي مي‌سازد كه در تمام عمرش حتي به اندازۀ زره‌اي با دستورات پروردگارش مخالفت نمي‌كند و حتي فكر انجام معصيت و يا ترك واجب در مخيلۀ او نمي‌گنجد .
    معصومين (عليهم السلام) از طرفي علم قطعي به عواقب گناه دارند و از طرف ديگر ذات خداوند را به حقيقت شناخته اند و مي دانند که با انجام معصيت ، از دستور چه کسي سر پيچي خواهند کرد ؛ لذا در تمام طول عمرشان حتي فکر گناه را هم نمي کنند ؛ با اين که در انجام آن قدرت کامل دارند .
    مرحوم شيخ مفيد رحمت الله عليه در اين باره مي فرمايد :
    العصمة لطف يفعله الله تعالى بالمكلف بحيث يمتنع منه وقوع المعصية وترك الطاعة مع قدرته عليهما .
    عصمت ، لطفي از جانب خداوند كه شامل حال مكلف مي‌شود و او را از وقوع در معصيت و ترك اطاعت باز مي‌دارد ؛ با اين كه آن شخص قادر به انجام آن‌ دو است .
    النكت الإعتقادية - الشيخ المفيد - ص 37 .
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۳/۲۰ در ساعت ۲۰:۱۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    براي اثبات اين علم براي معصومين عليهم السلام دلايل فراواني وجود دارد ؛ از جمله در بارۀ حضرت آدم علي نبينا وآله وعليه السلام مي‌فرمايد :
    وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا
    البقره / 31
    در بارۀ حضرت داود و سليمان علي نبينا وآله وعليهما السلام مي‌فرمايد :
    وَلَقَدْ آَتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ . وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ
    النمل / 15_ 16 .
    و نيز مي‌فرمايد :
    عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا . إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ
    الجن / 26_ 27 .
    در بارۀ حضرت يوسف علي نبينا وآله وعليه السلام مي‌فرمايد :
    وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آَتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ . وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ . وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ .
    يوسف / 22_23 .
    و باز در بارۀ حضرت يوسف علي نبينا وآله وعليه السلام مي‌فرمايد :
    وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُنْ مِنَ الْجَاهِلِينَ
    يوسف / 33 .
    همچنين از زبان حضرت يعقوب علي نبينا وآله وعليه السلام وقتي كه فرزندانش وي را به خاطر گريه بر حضرت يوسف ملامت مي‌كردند ، مي‌فرمايد :
    قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
    يوسف / 86 .
    و در بارۀ حضرت لوط علي نبينا وآله وعليه السلام مي‌فرمايد :
    وَلُوطًا آَتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ تَعْمَلُ الْخَبَائِثَ .
    الأنبياء / 74 .
    و در بارۀ رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مي‌فرمايد :
    َلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
    البقره / 120
    وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ
    البقره / 145 .
    اين علم الهي خاص ، لطفي است كه خداوند به بندگان برگزيدۀ خودش عطا كرده و سبب و منشأ ايجاد ملكۀ تقوي تا عالي‌ترين درجۀ آن ؛ يعني عصمت شده است . مثلاً در بارۀ حضرت يوسف عليه السلام همين علم باعث شد كه مرتكب فاحشه نشود ؛ با اين كه كاملاً در انجام آن مختار بوده است .
    در نتيجه ، عصمت امري است اكتسابي ؛ اما منشأ آن علمي است كه خداوند به آن‌ها لطف كرده است .
    موفق باشيد

    مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود