صفحه 1 از 67 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حقوق متقابل زن و مرد از نظر من صحیح است یا خیر؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حقوق متقابل زن و مرد از نظر من صحیح است یا خیر؟




    بنام خدا
    سلام به اسک دینی های عزیز و گرامی
    قبلاً عرض کنم که منظور من از ایجاد این تاپیک صدور احکام نیست چون نه علمش را دارم ، نه تخصصش را و نه جایگاهش را
    بلکه صرفاً می خواهم نظرم را اعلام کنم و از کارشناس محترم جویای این مطلب باشم که این قوانین که مد نظر من است:

    اولاً چقدر با اسلام هماهنگ است و چه تناسبی با فقه دارد؟

    ثانیاً تاثیرشان در زندگی ها مثبت خواهد بود یا منفی؟


    ضمن اینکه به دلیل کمبود جا و کمبود زمان ، خیلی تیتر وار مینویسم ، وگرنه آنچه در ذهن دارم خیلی گسترده تر است


    ------- حقوق متقابل زن و مرد از نظر من (طرح کلی) -------


    1 - مرد وظیفهء تهیهء نفقه زن را بر عهده دارد. یعنی تهیه خوراک ، پوشاک ، مسکن ، خرید لوازم زندگی ، مسافرت ، بیماری و..... به عهدهء مرد است


    2 - کارهایی که به داخل خانه مربوط میشود وظیفهء زن است. از جمله نظافت خانه ، پخت غذا و.....


    3 - رابطهء زناشویی حق هر دو طرف است و چه زن و چه مرد نمی تواند بدون داشتن دلیل موجه رفع نیاز همسرش را ترک کند


    4 - اجازهء خروج زن از منزل برای انجام امور مشروع ، مادامی که مشکلی برای زندگی ایجاد نکند یا تهدیدی برای خودش ، شوهرش یا فرزندان نباشد به دست خود زن است و نیازی به اجازه گرفتن از مرد نیست. اما در مواردی که استثناء شد ، باید از شوهر اجازه بگیرد
    تبصره:
    مرد اگر چه نیاز به گرفتن اجازه برای خروج از منزل ندارد ، اما رفت و آمدهای او باید در چهارچوب حفظ زندگی مشترک باشد
    در غیر این صورت زن می تواند از شوهر به دادگاه شکایت کند



    5 - زن اجازه دارد شغلی که مشروع باشد و ضدیتی با زندگی زناشویی نداشته باشد انتخاب کند و برای این کار نیازی به اجازهء شوهر ندارد
    تبصره:
    اگر شوهر تشخیص دهد که شغل همسرش با قوام زندگی مشترک منافات دارد ، مثلاً باعث میشود نتواند کار خانه را انجام بدهد ، و برای این ادعا دلیل و مدرک کافی داشته باشد ، می تواند از شاغل شدن زن جلوگیری کند ، در غیر این صورت نظر مرد قابل اعمال نخواهد بود



    6 - اگر زن شغلی داشته باشد و از آن کسب درآمد کند ، مادامی که در خانهء شوهر به کارهای خانه (بند 2) رسیدگی می کند ، وظیفه ای در قبال کمک به شوهر در مخارج زندگی نداشته و درآمدی که از شغلش دارد تماماً مختص به خودش است و مرد حق دریافت هیچ مبلغی از زن را ندارد


    7 - اگر زنی شاغل باشد و عنوان کند که به دلیل شغل ، نمی تواند به کارهای خانه رسیدگی کند ، یعنی هم شغل را بخواهد و هم بخواهد از کار خانه سرباز بزند ، مرد اینجا دو راهکار دارد که می تواند یکی از آنها را از زن بخواهد. یا اولویت را به کار منزل بدهد و از شاغل بودن زن ممانعت کند. یا از زن بخواهد در مقابل کار نکردن در خانه ، از درآمد حاصل از شغلش برای زندگی مشترک و جبران بخشی از هزینه های زندگی استفاده کند


    8 - هر زمان که مشخص بشود زن باردار است ، بلافاصله تمام وظایف از او ساقط میشود و تا پایان زایمان هیچگونه وظیفه ای در مقابل مرد نخواهد داشت
    تبصره:
    اگر بعد از زایمان نیز زن توانایی لازم را به دست نیاورده باشد ، این حکم تا زمان بهبودی کامل زن پابرجا خواهد بود



    9 - زن می تواند بابت هر زایمانی که انجام می دهد از شوهرش طلب مزد کند که میزان آن طبق شرایط روز قابل اندازه گیری خواهد بود


    10 - مرد می تواند در صورتی که همسر اول به هر دلیلی قادر به رفع نیازهای او نیست ، زن دیگری را اختیار کند و زن اول حق ممانعت ندارد. اما زن در هیچ حالتی نمی تواند شوهر دیگری اختیار کند ، اما اگر شوهر توانایی رفع نیازهای زن را نداشت ، زن می تواند درخواست طلاق بدهد
    تبصره:
    اگر دلیل ازدواج دوم مرد ، بارداری همسر اول باشد ،
    فقط می تواند ازدواج موقت کند. مگر آنکه همسر اول به او اجازهء ازدواج دائم را بدهد
    ولی اگر دلیلش ناتوانی همسر اول باشد ،
    اختیار با مرد است که همسر دوم دائم باشد یا موقت


    11 - اگر مرد تصمیم بگیرد زن دوم بگیرد ، اختیار با زن اول است که طلاق بگیرد یا خیر و مرد حق ندارد او را مجبور به ماندن و یا مجبور به طلاق کند


    12 - اگر مرد با اختیار کردن زن دوم (دائم یا موقت) نیازش برطرف شده باشد ، دیگر اجازهء اختیار کردن زن دیگر ، چه دائم و چه موقت را ندارد


    13 - بعد از ازدواج مجدد مرد ، زن اول بچه ماندن را انتخاب کرده باشد و چه طلاق را ، جایگاه زن دوم مانند زن اول خواهد بود و همان احکام برای او نیز متصور است


    14 - مرد یا زن ، هر کدام می توانند با ارائهء دلایل معقول
    (توضیحش طولانی است) درخواست طلاق کنند


    15 - اگر مردی با ارائهء دلیل درخواست طلاق کند و دلایلش در دادگاه موجه تشخیص داده بشود ، نه چیزی از زن به او تعلق می گیرد و نه چیزی از او به زن


    16 - اگر زنی با ارائهء دلیل درخواست طلاق کند ، مرد باید ابتدا مبلغی را به عنوان جریمه به زن بپردازد ، و بعد هم باید ماهیانه مبلغی در حد مخارج اولیه زن به او پرداخت کند


    17 - مرد و زن می توانند بدون ارائهء دلیل نیز درخواست طلاق بدهند ، اما در آن صورت باید به طرف مقابل غرامت بپردازند که میزان آن با توجه به مدت زندگی ، وجود فرزند ، تعداد فرزندان و مسائلی از این قبیل قابل اندازه گیری خواهد بود


    18 - اگر زنی مشکلی پیدا کند و نتواند نیاز شوهر را رفع کند و مرد زن دوم اختیار کند و زن اول نیز طلاق را انتخاب کند ، مرد موظف است ماهیانه مبلغی که نیازهای اولیه زن را رفع کند به زن اول بپردازد


    19 - اگر مردی نتواند نیاز زن را برطرف کند و زن درخواست طلاق کند ، درصورتی که مرد توانایی کار کردن را داشته باشد ، موظف است ماهیانه مبلغی که نیازهای اولیه زن را رفع کند به او بپردازد


    20 - اگر بین مرد و زن طلاق پیش بیاید ، در صورت وجود فرزند ، اگر این فرزند (یا فرزندان) خردسال باشند ، تشخیص اینکه با پدر باشد یا مادر بر عهدهء دادگاه خواهد بود. اما اگر به حدی از عقل رسیده باشند که قدرت انتخاب و تشخیص مسائل را داشته باشند ، انتخاب با خود آنهاست

    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد



  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    18,833
    صلوات
    50790
    حضور
    133 روز 13 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    حقوق متقابل زن و مرد از نظر من صحیح است یا خیر؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : 1395/07/10 در ساعت 20:40


  4. #3

    عضویت
    جنسیت آذر 1389
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    1,075
    صلوات
    2949
    حضور
    30 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و احترام

    آن دسته از قوانینی که با اسلام تطابق دارند را ذکر نمی کنم، اما در مورد برخی قوانین مطرح شده که به نظرم باید مطالبی ارائه شود، نکاتی عرض میکنم:


    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    2 - کارهایی که به داخل خانه مربوط میشود وظیفهء زن است. از جمله نظافت خانه ، پخت غذا و.....
    از نظر شرعی این کار وظیفه خانم ها نیست، اما از نظر اخلاقی طبیعتا خوب بوده و مورد سفارش اسلام است، ببینید باید دقت کنید احکام ناظر به کف کار است، یعنی اسلام فراتر از آن را می خواهد، یعنی دوست دارد زن و مرد یک روح در دو بدن باشند، و طبق همین چیزی که شما می گویید رفتار کنند اما به وجوب آن اعتقادی ندارد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    4 - اجازهء خروج زن از منزل برای انجام امور مشروع ، مادامی که مشکلی برای زندگی ایجاد نکند یا تهدیدی برای خودش ، شوهرش یا فرزندان نباشد به دست خود زن است و نیازی به اجازه گرفتن از مرد نیست. اما در مواردی که استثناء شد ، باید از شوهر اجازه بگیرد
    خروج از منزل اگر جزء موارد ضروری باشد مثلا شوهر مخارج زن را تأمین نمی کند و زن به دنبال تأمین معاش برود، یا برای یادگیری و آموزش امور واجب باشد، یا برای انجام امور واجب مثل حج، یا درمان و مانند آن نیازی به اذن شوهر نیست، اما در بقیه مواردنیاز به اذن شوهر هست؛ البته همین که شوهر اذن دهد که هر وقت هر کجا خواستی بروکفایت می کند، باز هم تکرار می کنم احکام آن چیزی نیست که اسلام به دنبال آن باشد و به آن رضایت دهد، بلکه بیش از آن را می طلبد، اسلام می پسندد زن و شوهر مثلخودشان به دیری هم اعتماد داشته باشند، اما در هر صورت نیازمند وضع قوانینی به عنوان حداقل و کف کار هست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    5 - زن اجازه دارد شغلی که مشروع باشد و ضدیتی با زندگی زناشویی نداشته باشد انتخاب کند و برای این کار نیازی به اجازهء شوهر ندارد
    تبصره:
    اگر شوهر تشخیص دهد که شغل همسرش با قوام زندگی مشترک منافات دارد ، مثلاً باعث میشود نتواند کار خانه را انجام بدهد ، و برای این ادعا دلیل و مدرک کافی داشته باشد ، می تواند از شاغل شدن زن جلوگیری کند ، در غیر این صورت نظر مرد قابل اعمال نخواهد بود
    اصل خروج از منزل همان طور که گفته شد اگر در تعارض با حقوق شوهر نباشد مورد اختلاف است اما در هر صورت به نظر میرسد اسلام با اصل اشتغال زن مخالف نیست، منتهی در این خصوص نکاتی باید رعایت شود:
    این مشاغل باید مشاغلی باشند که در توان زن بوده و متناسب با شأن او باشد
    اشتغال زن موجب اشغال نمودن بخشی از ظرفیت های شغلی می شود، لذا اولویت همواره باید با اشتغال مردان باشد، چرا که نفقه بر عهده مرد گذارده شده، نه زن.




    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    7 - اگر زنی شاغل باشد و عنوان کند که به دلیل شغل ، نمی تواند به کارهای خانه رسیدگی کند ، یعنی هم شغل را بخواهد و هم بخواهد از کار خانه سرباز بزند ، مرد اینجا دو راهکار دارد که می تواند یکی از آنها را از زن بخواهد. یا اولویت را به کار منزل بدهد و از شاغل بودن زن ممانعت کند. یا از زن بخواهد در مقابل کار نکردن در خانه ، از درآمد حاصل از شغلش برای زندگی مشترک و جبران بخشی از هزینه های زندگی استفاده کند
    درآمد زن متعلق به خود اوست، و نمی توان او را اجبار کرد، همچنین اجبار او به کار خانه نیز مورد قبول اسلام نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    8 - هر زمان که مشخص بشود زن باردار است ، بلافاصله تمام وظایف از او ساقط میشود و تا پایان زایمان هیچگونه وظیفه ای در مقابل مرد نخواهد داشت
    تبصره:
    اگر بعد از زایمان نیز زن توانایی لازم را به دست نیاورده باشد ، این حکم تا زمان بهبودی کامل زن پابرجا خواهد بود

    ملاک ساقط شدن وظایف، مضر بودن آنهاست، این منطقی و مورد قبول اسلام است، لذا چه در حاملگی و چه غیر آن هر چه برای زن ضرر قابل توجهی دارد جایز نیست، بنابراین سخن شما که تمام وظایف زن ساقط می شود در صورتی صحیح است که همه وظایف زن برای او مضر باشد، اما اگر پزشکان تشخیص دادند که مثلا روابط جنسی با رعایت شرایط هیچ ضرری ندارد، خب به چه دلیل، و تحت چه عنوانی این وظایف را باید ساقط کرد؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    9 - زن می تواند بابت هر زایمانی که انجام می دهد از شوهرش طلب مزد کند که میزان آن طبق شرایط روز قابل اندازه گیری خواهد بود
    یکی از ثمرات طبیعی ازدواج فرزند آوری است، لذا منطقی نیست که این ثمره که از حکمت های اصلی ازدواج هست را مشروط به امر دیگری غیر از خود ازدواج کنیم!! این هم اختصاص به مرد یا زن ندارد، بلکه اگر زن هم خواهان بچه دار شدن باشد و مرد ابا داشته باشدف زن می تواند وسایل ضد بارداری را کنار بگذارد(ر.ک: http://www.pasokhgoo.ir/node/27303) البته اشکالی هم ندارد که مرد در ازاء بارداری به همسرش پول بدهد اما وجوب آن مورد رضایت اسلام نیست.
    در هر صورت به نظرم چنین اموری زوجین را به جای نزدیک ساختن، از هم دور می کند، آنچه مورد رضایت اسلام و هدف آیین اسلام است این است که هر دو با رغبت و عشق طعم پدر ومادر شدن را بچشند و یکدیگر را در این امر پشتیبانی کنند، نه اینکه به یکدیگر باج بدهند و در این امر احساس جدایی به یکدیگر تلقین کنند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    تبصره:
    اگر دلیل ازدواج دوم مرد ، بارداری همسر اول باشد ، فقط می تواند ازدواج موقت کند. مگر آنکه همسر اول به او اجازهء ازدواج دائم را بدهد
    ولی اگر دلیلش ناتوانی همسر اول باشد ، اختیار با مرد است که همسر دوم دائم باشد یا موقت
    با توجه به آنچه گفته شد پاسخ این هم روشن می شود.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    11 - اگر مرد تصمیم بگیرد زن دوم بگیرد ، اختیار با زن اول است که طلاق بگیرد یا خیر و مرد حق ندارد او را مجبور به ماندن و یا مجبور به طلاق کند
    بحث ازدواج مجدد مجال خود را می طلبد، بنده از اینکه در این مسئله فقط مزایای مردانه آن را ببینیم از اساس صحیح نمی دانم، لذا معتقد نیستم که بتوان برای آن حد و حدودی تعیین نمود، چون از اساس تشخیص و ضرورت این برعهده عرف است، لذا اسلام اجازه داده است هرچه در حوزه عرضه و تقاضا وجود دارد همان را محقق کنند، می توانید به این لینک مراجعه بفرماید:

    http://www.askdin.com/showthread.php...690#post811690




    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    12 - اگر مرد با اختیار کردن زن دوم (دائم یا موقت) نیازش برطرف شده باشد ، دیگر اجازهء اختیار کردن زن دیگر ، چه دائم و چه موقت را ندارد
    علاوه بر آنچه در خصوص تعدد زوجات عرض کردم باید توجه کنید از نظر اخلاقی حرف اسلام هم همین است، اما معیاری برای تشخیص این امر وجود ندارد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    15 - اگر مردی با ارائهء دلیل درخواست طلاق کند و دلایلش در دادگاه موجه تشخیص داده بشود ، نه چیزی از زن به او تعلق می گیرد و نه چیزی از او به زن
    من متوجه منظورتان نشدم، ابتدا باید دید منظورتان از دلائل موجه چیست؟ چون برخی موجب فسخ نکاح هستند و برخی موجب حق طلاق؛ همچنین منظورتان از اینکه چیزی از اموالشان به یکدیگر تعلق نمی گیرد؟ آیا منظورتان این است که در صورت نداشتن ادله موجه، اموالی از او به زن تعلق می گیرد، خب اگر این باشد حرفی نیست، اسلام هم مهریه را بر عهده مرد گذارده است، البته با توجه به موقعیتی که به خاطر ازدواج از زن گرفته است می بایست حتی اگر دلائلش موجه باشد نیز مهریه او را بپردازد، مگر مشکلاتی که موجب فسخ عقد می شود.



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    16 - اگر زنی با ارائهء دلیل درخواست طلاق کند ، مرد باید ابتدا مبلغی را به عنوان جریمه به زن بپردازد ، و بعد هم باید ماهیانه مبلغی در حد مخارج اولیه زن به او پرداخت کند
    این سخنان مبهم است، جریمه در قبال چیست؟ و چرا مرد باید بعد از جدایی هم مخارج زن را بر عهده بگیرد؟!! خب این یعنی دادن نفقه بدون مسئولیتی از جانب زن!! خب اگر مرد، مرد زندگی نیست از هم جدا می شوند، مهریه را هم باید به زن پرداخت کند، اما چرا پرداخت نفقه باید باقی بماند؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    17 - مرد و زن می توانند بدون ارائهء دلیل نیز درخواست طلاق بدهند ، اما در آن صورت باید به طرف مقابل غرامت بپردازند که میزان آن با توجه به مدت زندگی ، وجود فرزند ، تعداد فرزندان و مسائلی از این قبیل قابل اندازه گیری خواهد بود
    با توجه به اینکه اولا: بچه ها هم در این خانواده سهمی دارند لذا نمی توان به اندک اختلافی حکم به جواز طلاق داد، طلاق در نگاه اسلام امری استکه ضربه سنگینی به پیکر جامعه وارد میکند و نمی توان اینطوری در خصوص آن قضاوت کرد، لذا با توجه به اینکه ممکن است خانم ها احساساتی تصمیم بگیرند اسلام تنها جواز طلاق با درخواست ایشان را مشروط به ارائه دلیل موجه دانسته است، اما مرد با توجه به اینکه اولا جنبه احساسات در او ضعیف تر است، و ثانیا مرد را نمی توان به اجبار در خانه ای نگه داشت، چون منجر به ظلم به همسرش می شود لذا اسلام طلاق را با پرداخت مهریه و حق حقوقات زن به مرد داده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    18 - اگر زنی مشکلی پیدا کند و نتواند نیاز شوهر را رفع کند و مرد زن دوم اختیار کند و زن اول نیز طلاق را انتخاب کند ، مرد موظف است ماهیانه مبلغی که نیازهای اولیه زن را رفع کند به زن اول بپردازد
    این هم گذشت، نفقه با قطه علقه ازدواج معنا ندارد، و تجویز چنین حکمی موجب میشودمرد به اجبار زن اول را که علاقه ای به او ندارد در خانه نگه دارد، و کار به جایی می رسد که زن اول خودش می گوید مرا طلاق بده نفقه نمی خواهم!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    19 - اگر مردی نتواند نیاز زن را برطرف کند و زن درخواست طلاق کند ، درصورتی که مرد توانایی کار کردن را داشته باشد ، موظف است ماهیانه مبلغی که نیازهای اولیه زن را رفع کند به او بپردازد
    پاسخ آن روشن شد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    20 - اگر بین مرد و زن طلاق پیش بیاید ، در صورت وجود فرزند ، اگر این فرزند (یا فرزندان) خردسال باشند ، تشخیص اینکه با پدر باشد یا مادر بر عهدهء دادگاه خواهد بود. اما اگر به حدی از عقل رسیده باشند که قدرت انتخاب و تشخیص مسائل را داشته باشند ، انتخاب با خود آنهاست
    در این شکی نیست، اما اینکه ملاک دادگاه چیست هم مهم است، دادگاه باید طبق ملاک های دینی حکم کند، و اسلام بیان می کند که بچه از چه سنی توان تشخیص حضانت را می تواند داشته باشد.
    حقوق متقابل زن و مرد از نظر من صحیح است یا خیر؟

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))


  5. #4

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    از نظر شرعی این کار وظیفه خانم ها نیست
    سلام برادر
    تا اينجا پاسخ سوال اول من بود:
    اولاً چقدر با اسلام هماهنگ است و چه تناسبی با فقه دارد؟

    نكاتي در مورد پاسختان دارم كه در پست بعدي عرض مي كنم



    ضمناً اگر بخش دوم را هم پاسخ بفرمائيد ممنون ميشوم:
    ثانیاً تاثیرشان در زندگی ها مثبت خواهد بود یا منفی؟


    فقط خواهشي كه دارم ، بخش دوم را بدون در نظر گرفتن بخش اول پاسخ بدهيد
    يعني فرض كنيم كه اسلام در زمينهء ازدواج احكامي ارائه نداده و حالا كسي بنام رضا-د يك سري قوانين را پيشنهاد كرده
    به نظر شما به عنوان يك كارشناس ، تاثير اين قوانين در زندگي ها مثبت خواهد بود يا منفي؟ و چرا؟

    ویرایش توسط Reza-D : 1395/07/14 در ساعت 12:20
    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد



  6. #5

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    در هر صورت به نظرم چنین اموری زوجین را به جای نزدیک ساختن، از هم دور می کند، آنچه مورد رضایت اسلام و هدف آیین اسلام است این است که هر دو با رغبت و عشق طعم پدر ومادر شدن را بچشند و یکدیگر را در این امر پشتیبانی کنند، نه اینکه به یکدیگر باج بدهند و در این امر احساس جدایی به یکدیگر تلقین کنند
    اما برادر ، همين اسلام ميگويد زن ميتواند در مقابل شير دادن به فرزندش مزد بگيرد
    يا ميگويد مرد هر زماني دلش خواست مي تواد زنش را طلاق دهد
    يا اينكه مردي خسته از سر كار ميايد (به شوق پذيرايي گرمِ همسرش) اما به قول خودتان:
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    از نظر شرعی این کار وظیفه خانم ها نیست
    به عبارتي لذت اين مرد در اين است كه همسرش ليواني شربت به او بدهد
    يا اينكه غذايي برايش آماده كرده باشد. ولي اينها از نظر اسلام وظيفه زن نيست

    آيا اين سه حكم كه به عنوان نمونه عرض كردم ، زن و شوهر را از هم دور نمي كند؟
    شايد بفرمائيد اسلام كه فقط فقه را مطرح نكرده ، بلكه اخلاق را هم توصيه كرده
    آن وقت بنده پاسخ مي دهم براي قانوني كه من گفتم نيز همين قاعده را در نظر بگيريد




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    اسلام هم مهریه را بر عهده مرد گذارده است، البته با توجه به موقعیتی که به خاطر ازدواج از زن گرفته است می بایست حتی اگر دلائلش موجه باشد نیز مهریه او را بپردازد ، مگر مشکلاتی که موجب فسخ عقد می شود
    اگر دقت بفرمائيد من در قوانيني كه عرض كردم نامي از مهريه نياوردم. در عوض جريمهء انتهاي ازدواج را به جاي مهريه در نظر گرفتم
    الان ببينيد تقريباً هيچ زني در زمان ازدواج و در زماني كه دارد با شوهرش زندگي ميكند مهريه را نمي گيرد چون به دردش نمي خورد
    اكثر خانمها مهريه را به عنوان يك پشتوانه نگاه مي كنند. خب چرا؟

    چون در طول زندگي كه در كنار خانواده دارند خريد مي كنند ، مي خورند و مي پوشند و در خانه اي مشترك سكونت دارند ، چه نيازي به مهريه است؟!
    اما اگر طلاقي پيش بيايد ، آن وقت است كه زن تنها شده و نياز به پشتوانه مالي دارد تا لااقل از نظر مالي دچار مشكل نشود


    به همين دليل من مهريه را حدف كردم و بجاي آن جريمه (به اسم ها گير ندهيد ) را در نظر گرفتم
    اما براي آن سه حالت را متصور شدم


    الف) ‌‌‍((بند 15)) اگر زن مقصر باشد ، هيچكدام از دو طرف پرداختي نسبت به ديگري ندارند

    ب) ((بند 16)) در اين حالت مرد مقصر است. پس هم بايد جريمه نقدي بپردازد هم نفقه ماهيانه

    ج)((بند 17)) در اين بند هر كسي كه مايل به جدايي است بايد غرامت پرداخت كند

    نكته:
    من دارم قوانين را بيان ميكنم. مثل همان قانون كه گفته مرد مي تواند هر وقت كه بخواهد زنش را طلاق بدهد
    اگر مي فرمائيد در آنجا بايد اخلاق را هم در نظر گرفتم ، دوباره عرض ميكنم همين قاعده را براي قانون من نيز در نظر بگيريد

    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد



  7. #6

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,229
    صلوات
    2625
    حضور
    112 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    بنام خدا
    سلام به اسک دینی های عزیز و گرامی
    قبلاً عرض کنم که منظور من از ایجاد این تاپیک صدور احکام نیست چون نه علمش را دارم ، نه تخصصش را و نه جایگاهش را
    بلکه صرفاً می خواهم نظرم را اعلام کنم و از کارشناس محترم جویای این مطلب باشم که این قوانین که مد نظر من است:

    اولاً چقدر با اسلام هماهنگ است و چه تناسبی با فقه دارد؟

    ثانیاً تاثیرشان در زندگی ها مثبت خواهد بود یا منفی؟

    ضمن اینکه به دلیل کمبود جا و کمبود زمان ، خیلی تیتر وار مینویسم ، وگرنه آنچه در ذهن دارم خیلی گسترده تر است


    ------- حقوق متقابل زن و مرد از نظر من (طرح کلی) -------


    1 - مرد وظیفهء تهیهء نفقه زن را بر عهده دارد. یعنی تهیه خوراک ، پوشاک ، مسکن ، خرید لوازم زندگی ، مسافرت ، بیماری و..... به عهدهء مرد است


    2 - کارهایی که به داخل خانه مربوط میشود وظیفهء زن است. از جمله نظافت خانه ، پخت غذا و.....


    3 - رابطهء زناشویی حق هر دو طرف است و چه زن و چه مرد نمی تواند بدون داشتن دلیل موجه رفع نیاز همسرش را ترک کند


    4 - اجازهء خروج زن از منزل برای انجام امور مشروع ، مادامی که مشکلی برای زندگی ایجاد نکند یا تهدیدی برای خودش ، شوهرش یا فرزندان نباشد به دست خود زن است و نیازی به اجازه گرفتن از مرد نیست. اما در مواردی که استثناء شد ، باید از شوهر اجازه بگیرد
    تبصره:
    مرد اگر چه نیاز به گرفتن اجازه برای خروج از منزل ندارد ، اما رفت و آمدهای او باید در چهارچوب حفظ زندگی مشترک باشد
    در غیر این صورت زن می تواند از شوهر به دادگاه شکایت کند


    5 - زن اجازه دارد شغلی که مشروع باشد و ضدیتی با زندگی زناشویی نداشته باشد انتخاب کند و برای این کار نیازی به اجازهء شوهر ندارد
    تبصره:
    اگر شوهر تشخیص دهد که شغل همسرش با قوام زندگی مشترک منافات دارد ، مثلاً باعث میشود نتواند کار خانه را انجام بدهد ، و برای این ادعا دلیل و مدرک کافی داشته باشد ، می تواند از شاغل شدن زن جلوگیری کند ، در غیر این صورت نظر مرد قابل اعمال نخواهد بود


    6 - اگر زن شغلی داشته باشد و از آن کسب درآمد کند ، مادامی که در خانهء شوهر به کارهای خانه (بند 2) رسیدگی می کند ، وظیفه ای در قبال کمک به شوهر در مخارج زندگی نداشته و درآمدی که از شغلش دارد تماماً مختص به خودش است و مرد حق دریافت هیچ مبلغی از زن را ندارد


    7 - اگر زنی شاغل باشد و عنوان کند که به دلیل شغل ، نمی تواند به کارهای خانه رسیدگی کند ، یعنی هم شغل را بخواهد و هم بخواهد از کار خانه سرباز بزند ، مرد اینجا دو راهکار دارد که می تواند یکی از آنها را از زن بخواهد. یا اولویت را به کار منزل بدهد و از شاغل بودن زن ممانعت کند. یا از زن بخواهد در مقابل کار نکردن در خانه ، از درآمد حاصل از شغلش برای زندگی مشترک و جبران بخشی از هزینه های زندگی استفاده کند


    8 - هر زمان که مشخص بشود زن باردار است ، بلافاصله تمام وظایف از او ساقط میشود و تا پایان زایمان هیچگونه وظیفه ای در مقابل مرد نخواهد داشت
    تبصره:
    اگر بعد از زایمان نیز زن توانایی لازم را به دست نیاورده باشد ، این حکم تا زمان بهبودی کامل زن پابرجا خواهد بود


    9 - زن می تواند بابت هر زایمانی که انجام می دهد از شوهرش طلب مزد کند که میزان آن طبق شرایط روز قابل اندازه گیری خواهد بود


    10 - مرد می تواند در صورتی که همسر اول به هر دلیلی قادر به رفع نیازهای او نیست ، زن دیگری را اختیار کند و زن اول حق ممانعت ندارد. اما زن در هیچ حالتی نمی تواند شوهر دیگری اختیار کند ، اما اگر شوهر توانایی رفع نیازهای زن را نداشت ، زن می تواند درخواست طلاق بدهد
    تبصره:
    اگر دلیل ازدواج دوم مرد ، بارداری همسر اول باشد ، فقط می تواند ازدواج موقت کند. مگر آنکه همسر اول به او اجازهء ازدواج دائم را بدهد
    ولی اگر دلیلش ناتوانی همسر اول باشد ، اختیار با مرد است که همسر دوم دائم باشد یا موقت


    11 - اگر مرد تصمیم بگیرد زن دوم بگیرد ، اختیار با زن اول است که طلاق بگیرد یا خیر و مرد حق ندارد او را مجبور به ماندن و یا مجبور به طلاق کند


    12 - اگر مرد با اختیار کردن زن دوم (دائم یا موقت) نیازش برطرف شده باشد ، دیگر اجازهء اختیار کردن زن دیگر ، چه دائم و چه موقت را ندارد


    13 - بعد از ازدواج مجدد مرد ، زن اول بچه ماندن را انتخاب کرده باشد و چه طلاق را ، جایگاه زن دوم مانند زن اول خواهد بود و همان احکام برای او نیز متصور است


    14 - مرد یا زن ، هر کدام می توانند با ارائهء دلایل معقول (توضیحش طولانی است) درخواست طلاق کنند


    15 - اگر مردی با ارائهء دلیل درخواست طلاق کند و دلایلش در دادگاه موجه تشخیص داده بشود ، نه چیزی از زن به او تعلق می گیرد و نه چیزی از او به زن


    16 - اگر زنی با ارائهء دلیل درخواست طلاق کند ، مرد باید ابتدا مبلغی را به عنوان جریمه به زن بپردازد ، و بعد هم باید ماهیانه مبلغی در حد مخارج اولیه زن به او پرداخت کند


    17 - مرد و زن می توانند بدون ارائهء دلیل نیز درخواست طلاق بدهند ، اما در آن صورت باید به طرف مقابل غرامت بپردازند که میزان آن با توجه به مدت زندگی ، وجود فرزند ، تعداد فرزندان و مسائلی از این قبیل قابل اندازه گیری خواهد بود


    18 - اگر زنی مشکلی پیدا کند و نتواند نیاز شوهر را رفع کند و مرد زن دوم اختیار کند و زن اول نیز طلاق را انتخاب کند ، مرد موظف است ماهیانه مبلغی که نیازهای اولیه زن را رفع کند به زن اول بپردازد


    19 - اگر مردی نتواند نیاز زن را برطرف کند و زن درخواست طلاق کند ، درصورتی که مرد توانایی کار کردن را داشته باشد ، موظف است ماهیانه مبلغی که نیازهای اولیه زن را رفع کند به او بپردازد


    20 - اگر بین مرد و زن طلاق پیش بیاید ، در صورت وجود فرزند ، اگر این فرزند (یا فرزندان) خردسال باشند ، تشخیص اینکه با پدر باشد یا مادر بر عهدهء دادگاه خواهد بود. اما اگر به حدی از عقل رسیده باشند که قدرت انتخاب و تشخیص مسائل را داشته باشند ، انتخاب با خود آنهاست
    با سلام وعرض ادب

    برادر بزرگوار قوانین رو به نفع مردا وضع کردی ،پس قدر احکام اسلام رو از این به بعد خوب بدونم.
    نظری کرد رخش دید ملک عشق نداشت


    عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد


    فرشته عشق دارد اما عشق دردمندانه ندارد! استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی

  8. #7

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,229
    صلوات
    2625
    حضور
    112 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    والا ازدواج مجدد وموقت وطلاق ،فکرش هم تن خانمها رو میلرزونه،وای بحال موقعی که این احکام ،اجرایی بشن!
    نظری کرد رخش دید ملک عشق نداشت


    عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد


    فرشته عشق دارد اما عشق دردمندانه ندارد! استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی

  9. #8

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    برادر بزرگوار قوانین رو به نفع مردا وضع کردی
    سلام
    دقيقاً كدام يكي؟
    تك تك مطرح كنيد تا پاسخ بدهم



    اما بطور كلي:

    1 - فرض كنيد زني مهريه را همان ابتدا دريافت كند و آن را خرج كند. بعد از مثلاً 10 سال بين او و مسرش جدايي پيش بيايد و ديگر مهريه اي هم ندارد
    اما من بجاي آن ، نفقهء بعد از طلاق را گذاشته ام

    2 - در اين قوانين مرد به هيچ عنوان نمي تواند شما را بدون دليل طلاق بدهد و در اين صورت بايد غرامت پرداخت كند

    3 - در اين قوانين مرد نمي تواند بدون اجازهء همسر اول و بدون داشتن دليل موجه ، زن ديگري بگيرد

    4 - در اين قوانين حتي در صورتي كه زن توان رفع نياز شوهر را نداشته باشد ، اگر اين مشكل موقتي باشد مرد فقط مي تواند ازدواج موقت كند ، نه دائم

    5 - در صورت ازدواج دوم مرد ، زن حق دارد كه با مرد بماند يا طلاق بگيرد

    و..................

    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد


  10. صلوات


  11. #9

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    4,714
    صلوات
    15404
    حضور
    97 روز 4 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    والا ازدواج مجدد وموقت وطلاق ،فکرش هم تن خانمها رو میلرزونه
    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    پس قدر احکام اسلام رو از این به بعد خوب بدونم

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!

    آن زمانی به عظمت خدا پی بردم
    که دیدم عرشش از اشک های من فرو نمی ریزد


  12. صلوات ها 2


  13. #10

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,229
    صلوات
    2625
    حضور
    112 روز 3 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    - فرض كنيد زني مهريه را همان ابتدا دريافت كند و آن را خرج كند. بعد از مثلاً 10 سال بين او و مسرش جدايي پيش بيايد و ديگر مهريه اي هم ندارد
    اما من بجاي آن ، نفقهء بعد از طلاق را گذاشته ام
    خب بزرگوار نفقه چقدر؟

    اجاره خونه ،خوراک ،پوشاک ،

    شاید هیچوقت موقعیت ازدواج مجدد براش پیش نیومد.شاید خانواده ی پدریش خودشون اجاره نشین باشن!



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    - در اين قوانين مرد به هيچ عنوان نمي تواند شما را بدون دليل طلاق بدهد و در اين صورت بايد غرامت پرداخت كند
    خب مگه مردی هم پیدا میشه بدون دلیل همسرش رو طلاق بده ؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    در اين قوانين مرد نمي تواند بدون اجازهء همسر اول ، زن ديگري بگيرد
    این خییییییییییلی قانون خوبیه!

    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    در اين قوانين حتي در صورتي كه زن توان رفع نياز شوهر را نداشته باشد ، اگر اين مشكل موقتي باشد مرد فقط مي تواند ازدواج موقت كند ، نه دائم
    اجازه ی این قانون رو که دست خانمها دادید که مطمئنا هیچ خانمی نه اجازه ی ازدواج موقت رو میده نه دائمو خوشبختانه گزینه ی بعدیتون

    هم همینطور ،به هیچ عنوان اجازه نمیدیم.
    نظری کرد رخش دید ملک عشق نداشت


    عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد


    فرشته عشق دارد اما عشق دردمندانه ندارد! استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی


صفحه 1 از 67 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1395/08/23, 14:38 : 32

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود