صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انتظار----------دعای عهد

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    انتظار----------دعای عهد




    انتظار.............؟؟

    اصولاً ماهیت زندگى انسان با انتظار عجین شده است به گونه اى كه بدون آن زندگى مفهومى ندارد و شور و نشاط لازم براى تداوم آن در كار نیست.

    انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تكاپو ممكن نیست. چنانكه پیامبر اكرم(ص)فرمود:

    «اگر امید نبود هیچ مادرى فرزند خود را شیر نمى داد و كسى درختى نمى كاشت».

    بنابراین، انتظار و امید به طور كلّى در حیات بشرى چنان بدیهى و روشن است كه براى اثبات آن نیازى به اقامه دلیل و برهان نیست.

    انتظار فرج یعنى امید به ایجاد عدالت همه جانبه ى فردى، اجتماعى و اخلاقى.

    انتظار فرج خط بطلان بر همه ى كفرها، نفاق ها، ظلم ها، تطاول ها و هوچى گرى هاست.

    انتظار فرج خونى است در رگ زندگى انسانى و قلبى در تاریخ تكاملى بشریت.

    این عنصر حیاتى از دیدگاه عقل و نقل تكلیف است.


  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    انتظار تکلیف است!!!!

    اینكه عقلاً تكلیف است، زیرا انتظار راهگشایى براى حكومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حكم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت مى كند.
    بنابراین، راهگشایى و فراهم نمودن زمینه ى آن هم، لازم و تكلیف است پس انتظار فرج تكلیف و ضرورى است.

    اینكه نقلاً اجب است انسان در دوران غیبت، منتظر منجى عالم باشد به دلیل روایات زیادى كه در باب انتظار وجود دارد و بر تكلیف بودن آن دلالت مى كنند كه ما در اینجا دو روایت را به عنوان نمونه ذكر مى كنیم:

    1 - شیخ صدوق در كتاب كمال الدین به سند خود از عبدالعظیم حسینى آورده كه گفت:

    «به سرورم حضرت محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابیطالب(علیهم الصلاه والسلام) وارد شدم و مى خواستم كه درباره ى قائم(عج) از آن حضرت سؤال كنم كه آیا همان مهدى است یا غیر او؟

    پس خود آن حضرت آغاز به سخن كرد و به من فرمود:
    اى ابوالقاسم! به درستى كه قائم از ماست و اوست مهدى كه واجب است در زمان غیبتش انتظارش كشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سوّمین از فرزندان من است».(9)

    2 - ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل مى كند كه روزى آن حضرت فرمود:

    «آیا شما را خبر ندهم از چیزى كه خداوند هیچ عملى را از بندگان بدون آن نمى پذیرد؟ عرض كردم: بله بفرمائید. حضرت فرمود:

    گواهى دادن بر این كه معبودى جز الله نیست و اینكه محمد(ص) بنده و فرستاده اوست و اقرار كردن به هرآنچه خداوند به او فرمان داده است

    و دوستى از براى ما و بیزارى از دشمنان ما و تسلیم شدن(پیروى از ما) و كوشش و اطمینان داشتن و منتظر قائم بودن سپس فرمود: مارا دولتى در پیش است كه هروقت خدا بخواهد آن را پیش خواهد آورد و...».(10)

    در ذیل روایتى كه امر به مرزبانى در زمان غیبت مى كند چنین مى فرماید:
    «یجب على الشعیه ان یربطوا انفسهم على طاعه امام الحق و انتظار فرجه و یتهیؤا لنصرته».(11)

    بر شیعه واجب است كه گوش به فرمان امام برحق باشند و در انتظار فرجش بسر برند و براى یارى او آماده باشند.

    ادامه دارد........


    پی نوشت:
    1- شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه ج 2، باب 36، ص 377، ح 1.
    2-النعمانى، بوزنیب، الغیبه ص 207.
    3- حكیمى، محمد، عصر زندگى ص 288 به نقل از مكیال المكارم، ج2، ص 424.


    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۰:۲۵

  5. صلوات ها 11


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    وظیفه منتظران

    امام محمد باقر(ع) مى فرماید:

    «تقوى پیشه سازید.

    و بار سنگین انتظار را به كمك ورع و پارسایى و كوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل رسانید

    هریك از شما دینداران هنگامى غرق شادمانى مى شوید كه به آستانه ورود به جهان دیگر پانهید و دوره ى دنیا را سپرى كنید.

    آنجا چشمانتان به نعمت الهى و كرامت خدایى و بهشت جاودان روشن مى گردد.

    آنجاست كه همه ى اندوه ها از میان مى رود

    و آنجاست كه مى بینید راهى كه شما پیمودید حق بوده است و راهى كه مخالفان شما پیموده اند باطل...»(1)

    پی نوشت:

    بحار، ج52، ص140



  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اينترنت، كتاب، يوگا
    نوشته
    45
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    463



    تا كي انتظار....

    خسته ام خيلي خسته...

    با چه زبوني بگم دلم تنگه براش...

    با چه زبوني بگم كه هر ثانيه و دقيقه و ساعت و شب و روز و ماه و سال چقدر كند و كشنده اند...

    به مولا خسته ام...


    نه نفسي برام مونده و نه اشكي...
    مي گويند وقتي ظهور مي كني دين جديد مي آوري
    از خدا مي خواهم اگر زنده بودم آنقدر جاهل و متعصب نباشم كه به خاطر دين نا راست خودم تو را باور نكنم.



    از دست غيبت تو شكايت نمي كنم
    تا نيست غيبتي نبود لذت حضور
    حافظ شكايت از غم هجران چه مي كني
    در هجر وصل باشد و در ظلمت است نور






  9. صلوات ها 7


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    منتظران برادران پیامبر(ص)

    پیامبر اكرم(ص) منتظران را برادران خود خوانده اند:

    «... شمایان اصحاب منید لیكن برادران من مردمیند كه در آخرالزمان مى آیند آنان به نبوت و دین من ایمان مى آورند

    و مرا دوست دارند و یارى ام مى دهند و تقیه هم نمى كنند با اینكه مرا ندیده اند، پس اى كاش من آن برادرانم را ملاقات كنم».(1)

    امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اكرم(ص) فرمودند:

    «پس از شما كسانى بیایند كه یك نفر ایشان پاداش پنجاه نفر از شما را داشته باشد(اصحاب) گفتند:

    اى رسول خدا! ما در جنگ بدر و احد و حنین با توبودیم و درباره ى ما آیه نازل شده است؟

    پیامبر(ص) فرمود: اگر آنچه به ایشان مى رسد به شما رسد شكیبایى آنان را ندارید».(2)

    پي نوشت:
    1- مجلسى، بحار الانوار ج 52، ص 133، ح 26.
    2- همان، ص 130، ح 26.



  11. صلوات ها 4


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    بحران ها و بن بست ها

    بشریت امروزه، به هر محورى كه در زندگى پیش روى دارد نظر مى افكند خود را در حصار ناكامى و سرخوردگى مى بیند، و براى نجات از این گرفتارى هر روز به سوى سر مى كشد و به فكر چاره اى مى افتد.

    چون این راه چاره ها و تدابیر به منبع فیض الهى متّصل نیستند نه تنها عطش روحى او را برطرف نمى سازند بلكه بر بیمارى هاى روحى و جسمى اش افزوده مى شود و بیشتر به بى كفایتى گردانندگان دنیاى كنونى پى مى برند.

    بشر در اين حال چاره اي جزء انتظار ندارد و نخواهد داشت

    بشر سردرگم به دنبال راه نجاتي مي گردد


  13. صلوات ها 4


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    1- بن بست علم و صنعت

    بشر با انقلاب صنعتى در این خیال بود كه بر همه ى مشكلات و معضلات فائق خواهد آمد و رفاه و آسایش خود را فراهم خواهد ساخت، سردمداران قلدر جهان سرمست از این تجهیزات ویرانگر با محور قرار دادن منافع خویش هراز چند گاهى آهنگ نقطه اى از جهان را مى كنند و در این بین آنچه شكست مى خورد انسانیت است.

    در چنین وضع اسف بارى، آدمى ناامید شده از قدرت علم و صنعت، باید به چه كسى پناه ببرد؟ آیا این قدرت هاى بى بنیاد و قلعه هاى بى حصار پناهگاه آدمى و نوید نجاتى خواهند بود؟

    و آیا به سازمانهاى بین المللى كه به منظور حمایت از حقوق بشر و حفاظت از محیط زیست تأسیس شده اند و هم اكنون آلت دست قدرتهاى استعمارى بزرگ شده اند مى توان امید بست؟

    اگر منصفانه قضاوت شود باید اعتراف نمود كه جز به دست با كفایت یك مصلح و منجى الهى این بن بست حل نخواهد شد.

    ادامه دارد.........



  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    دینی
    نوشته
    398
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1738



    با سلام

    در روایات متعدد دیدم که در زمان غیبت تنها کسانی از هلاکت نجات پیدا میکنند که سخت به امامت حضرت قائل باشند و صبر پیشه کنند .

    حالا ادامه صحبت با شما که انتظار رو از این دو منظر چطور میبینید

    راهنمایی :

    هر کدومش یه دنیا حرفه ! اگه گفتید . . . .
    لیت شعری أین استقرّت بک النّوی . . .

    مهدی جان . . .

    کاش میدانستم دلها کجا با تو آرام میگیرد . . . ؟

  17. صلوات ها 6


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    2- بن بست سیاسى

    بشر براى اصلاح حاكمیت سیاسى و نجات از گرفتارى حكومت هاى ملوك الطوایفى به حكومت هاى پادشاهى و سلطنتى روى آورد

    ولى در عمل دید كه این نوع حكومت ها به دیكتاتورهاى خون آشامى تبدیل شده اند كه حق آزادى و حیات را از انسان ها سلب مى كنند و براى رهایى از این مشكل به چاره اندیشى افتاد

    تا اینكه بعد از رنسانس ره آورد اندیشه بشرى حكومت هاى مبتنى بر دموكراسى بود كه در تجربه ثابت گشت مردم از این نوع مترقى حكومت نیز سرخورده و دل سرد شده اند.


    شاهد بر این مدعا اولاً: عدم استقبال مردم از شركت در انتخابات است به گونه اى كه در بعضى كشورهاى اروپایى براى تنبیه افرادى كه در انتخابات شركت نكنند جریمه نقدى در نظر گرفته مى شود

    ثانیاً: اعترافات نظریه پردازان جهان دموكراتیك حكایتگر به آخر خط رسیدن حكومت هاى مبتنى بر دموكراسى است به عنوان نمونه «آلوین تافلر» مشاور سیاستمداران آمریكا كه براى اصلاح جامعه ى جهانى نظریه «موج سوّم»(1)

    را ارائه كرده چنین اعتراف مى نماید:
    «فهرست مشكلاتى كه جامعه ى ما(غرب) با آن مواجه است تمامى ندارد. با دیدن فروپاشى پیاپى نهادهاى تمدن صنعتى در حال نزاع به درون غرقاب بى كفایتى و فساد، بوى انحطاط اخلاقى آن نیز مشام را مى آزارد. در نتیجه موج ناخشنودى و فشار براى تغییرات فضا را انباشته است.

    در پاسخ به این فشارها هزاران طرح ارائه مى شود كه همگى ادعا دارند اساسى و بنیادى یا حتى انقلابى اند، اما بارها و بارها مقررات و قوانین طرح ها و دستورالعمل هاى جدید - همگى به منظور حل مشكلات ما تهیه شده اند،

    كمانه مى كنند و بر وخامت مشكلات ما مى افزایند و این احساس عجز و یأس را دامن مى زند كه هیچ فایده اى ندارد و مؤثر نیست.

    این احساس براى هر نظام دموكراسى خطرناك است و نیاز شدید به وجود مرد سوار بر اسب سفید را هرچه بیشتر دامن مى زند».(2)

    آرى! هرچه از عمر دنیا مى گذرد این كلام نورانى جان تازه اى مى گیرد:
    «او (مهدى) زمین را پر از عدل و داد مى كند همانگونه كه از ستم و بیداد سرریز شده بود و خداوند شرق و غرب جهان را براى وى، خواهد گشود...».(3)

    «درایام دولت او دنیا و اهلش در خوشى باشند»(4)

    ادامه دارد.....

    پي نوشت:
    1- ایشان معتقد است كه تا كنون دو انقلاب كشاورزى و صنعتى تحوّل عظیمى در جهان ایجاد كرده و موج سوم كه انقلاب الكترونیكى و فراصنعتى است در راه است.
    2- مجله انتظار، ج 3، ص 99، به نقل از كتاب به سوى تمدن جدید، تافلر.
    3- بحار الانوار، ج 52، ص 291
    4- بحار الانوار، ج 51، ص 101، روایت 38.


    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۳:۳۱

  19. صلوات ها 4


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    ارتباط انسان با هستى

    ظهور منجى و انتظار ثابت مى كند كه انسان با هستى ارتباطى عمیق و پیچیده دارد حتى كوچكترین حركت هایش بزرگترین رابطه را با عالم برقرار مى كند.

    چنین دنیاى پر از رابطه اى انسان رابه جستجوى ضابطه اى مى كشاند و در این مسیر آشكار مى شود كه نه علم و نه غریزه كفایت لازم را ندارند و فاقد كارایى هستند.

    و از طرفى دیگر، حركت آدمى با آن بلندپروازى هاى بى حسابش بدون عكس العمل نمى ماند و هستى نظام مند به وسیله انعكاس رفتارها انسان را تنبیه مى كند چه بسا در لحظاتى كوتاه مدت، ضربه اى را تجربه نكنیم

    ولى انحراف از نظام هستى در نهایت و درازمدت صدمه اش را خواهد زد آنهم صدمه اى نه در محدوده زندگى دنیا بلكه با نگاهى دینى بر انسان استمرار دارد. حتّى بعد از مرگ نیز این ضرر و زیان دامنگیر انسان خواهد بود.

    اكنون با این استمرار وجود انسان پیوند و ارتباطش با تمام جهان ناچار باید انتظار طلایه دارى الهى را كشید كه بیاید تا مسیر این حركت را رهبرى كند.

    حاصل آنكه انسان از طرفى ناچار است با جهان و نظام آن ارتباط داشته باشد و از طرف دیگر دراین ارتباط گسترده، یا باید بى حساب حركت كند و عاقبت دچار صدمات آن شود یا اینكه پناهگاهى دیگر پیدا نماید.

    پناهگاهى كه در سیاهى جهل آدمى سپیده دمى را نوید دهد و شب تاریك انسا ن را نورانى كند و برنامه اى روشن را ارائه دهد.

    این پناهگاه مهدى(عج) است و ضابطه حركت در دوران غیبت در خط او بودن است (انتظار) و در زمان حضور در طاعت وى درآمدن.


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود