صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی مفاد «عقد نامه»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,433
    حضور
    95 روز 10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27284

    شاد بررسی مفاد «عقد نامه»




    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    همانطور که می دانید ثبد ازدواج در محضر مشمول امضا سند عقدنامه(اگر امضا کنیم) دارد که ممکن است یا آگاهی نداشته باشیم و یا کم آگاه باشیم بهعه همین جهت از کارشناس محترم درخواست دارم این مفاد را شرح داده و در جهت روشن شدن مجهولات این عهد ها و همین طور اگاهی بخشی مردم این لطف را بنمایند باشد که نا خواسته چیزی را امضا نکنیم که نتوانیم مسئولیت ان را بپذیریم

    همین طور در راستای این موضوع بحث اختلافات احتمالی در اینجا مطرح است نظر مشاورانه شما چیست آیا اختلاف در مفاد عقدنامه(در صورت شدت و ضعف) به صلاح ازدواج هست یا باید برهم زد و یا بیشتر فکر کرد
    (این موادر چگونه وکی باید مطرح شود که آسیب زننده نباشد موارد مندرج در عقد نامه و همینطور میزان مهریه و...)

    با تشکر از شما

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,203
    حضور
    166 روز 16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57091



    با نام و یاد دوست






    بررسی مفاد «عقد نامه»








    کارشناسان بحث: استاد سجاد و استاد حامی
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۵/۰۷/۲۰ در ساعت ۰۸:۴۳ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگوی دوم

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    147 روز 14 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31805



    نقل قول نوشته اصلی توسط رستگاران نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    همانطور که می دانید ثبد ازدواج در محضر مشمول امضا سند عقدنامه(اگر امضا کنیم) دارد که ممکن است یا آگاهی نداشته باشیم و یا کم آگاه باشیم بهعه همین جهت از کارشناس محترم درخواست دارم این مفاد را شرح داده و در جهت روشن شدن مجهولات این عهد ها و همین طور اگاهی بخشی مردم این لطف را بنمایند باشد که نا خواسته چیزی را امضا نکنیم که نتوانیم مسئولیت ان را بپذیریم

    همین طور در راستای این موضوع بحث اختلافات احتمالی در اینجا مطرح است نظر مشاورانه شما چیست آیا اختلاف در مفاد عقدنامه(در صورت شدت و ضعف) به صلاح ازدواج هست یا باید برهم زد و یا بیشتر فکر کرد
    (این موادر چگونه وکی باید مطرح شود که آسیب زننده نباشد موارد مندرج در عقد نامه و همینطور میزان مهریه و...)

    با تشکر از شما
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    1. در این سایت ، مسائل و موضوعات فقهی بر عهده کارشناسان فقه و احکام شرعی است و دیگر موضوعات همچون حقوق ، پاسخگوی معینی در سایت ندارد و این سؤال هم اتفاقا حاوی نکات حقوقی است تا پاسخ کاملی دریافت نماید.

    2. از منظر فقهی و شرعی ، هر شرطی که زوجین هنگام عقد ، شرط کنند و مخالف احکام خداوند متعال و مقتضای عقد نباشد ، لازم الاجراست (هنگام عقد شرط کنند نه اینکه فقط امضاء کنند و شرایط امضاء شده هنگام عقد لحاظ نشود!) بنابراین زوجین می توانند شروط مختلفی داشته باشند اما توجه داشته باشید که همه این شرایط از نظر شرعی ثابت می شود و نه از نظر حقوقی یعنی برای لازم الاجراء بودن در محاکم قضایی لازم است قوانین ویژه محاکم و همین طور دفترخانه های اسناد رسمی مد نظر قرار گیرد.

    3. شروط ضمن عقد ازدواج معمولا بر اساس مجوز طلاق ، انجام می گیرد بدین صورت که در صورت وقوع مقتضای شرط ، زوجه وکالت در طلاق داشته باشد.

    4. خود شروط تا آنجا که بنده در قباله های ازدواج ، مطالعه کردم و اطلاع دارم کاملا روشن بیان شده اند لطفا اگر در شرطی ابهامی دارید بفرمایید تا توضیح داده شود.

    در پناه حضرت حق باشید


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    792
    حضور
    22 روز 11 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2695



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    4. خود شروط تا آنجا که بنده در قباله های ازدواج ، مطالعه کردم و اطلاع دارم کاملا روشن بیان شده اند لطفا اگر در شرطی ابهامی دارید بفرمایید تا توضیح داده شود.
    سلام
    بخشی از شروط درج شده که مد نظر است را در ادامه می آورم:
    "مرد به زن وكالت بلاعزل با حق توكیل غیر داده كه در موارد زیر با مراجعه به دادگاه و دریافت حكم از دادگاه خود را مطلقه نماید ... مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار كند و یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را اجرا نكند."

    سوالی که مطرح است این است که نظر به اینکه تمکین زوجه از زوج تکلیف شرعی و قانونی زوجه است در صورتی که زوجه بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت و تکمین امتناع کند و زوج این امر را در دادگاه اثبات نماید و پس از احراز شرط عدالت در دادگاه و اخذ اجازه از دادگاه همسر دیگری بگیرد اینجا این وکالت در طلاق قابل اعمال است یا اینکه وکالت در طلاق منصرف است از موردی که زوجه تمکین نکرده باشد و دادگاه به او اجازه برای گرفتن همسر دیگری داده باشد؟


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,702
    حضور
    211 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    150402



    سلام عليكم
    خب استاد سجاد پاسخ كاملي دادند
    فقط يك نكته هم بنده اضافه كنم درست است كه زوج ها حقوق و مسؤليت ها و كاليف متقابلي دارند ولي اگر فردي ديندار نباشد همه را پايمال مي كند و قانون يك كشور هم نمي تواند مجموعه زيادي از مردم را زندان كند. بسياري از وكلا و مسؤولان هم دلشان براي خانواده ها نسوخته است. اين كه قران مي فرمايد در اختلافات از حكمي از خانواده زن و حكمي از خانواده مرد براي حل اختلافات استفاده شود به خاطر اين است كه اين حكم ها دلسوز هستند و از نظر عاطفي نگران آنها و فرزندان هستند و با جان و دل وقت مي گذارند.
    بنابراين تلاش شود كه اولا دينداري و اخلاق را در خود و خانواده تقويت كنيم
    ثانيا براي گزينش همسر همتاي ديني و اخلاقي براي خود برگزينيم
    چرا كه زندگي شادمانه رنگ بوي اخلاقي دارد
    مطالعه كتاب هاي اخلاق در خانواده و ارتباط با اساتيد اخلاق وارسته بايد جزيي از برنامه زندگي باشد

    ای نسخه نامه الهی که تویی
    وی آینه جمال شاهی که تویی
    بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست
    از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,702
    حضور
    211 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    150402



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    مطالعه كتاب هاي اخلاق در خانواده و ارتباط با اساتيد اخلاق وارسته بايد جزيي از برنامه زندگي باشد
    براي ماشين پيوسته مردم كف پوش و روش صندلي و...را عوض مي كنند
    خداوكيلي چند در صد از خانواده هاي اقوام ما در منزلشان كتاب اخلاق در خانواده است و نگران تقويت اين بعد هستند؟
    كدام پدر و مادري در جهيزيه كتاب هاي اخلاق در خانواده را قرار مي دهد و يا براي سالروز ازدواج يا تولد فرزندان از اين نوع كتاب ها هديه مي دهند؟

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۴:۴۴
    ای نسخه نامه الهی که تویی
    وی آینه جمال شاهی که تویی
    بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست
    از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,433
    حضور
    95 روز 10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27284



    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    با تشکر از اساتید موضوع جناب سجاد و حامی گرامی

    از استاد حامی سوالی دارم

    اینکه خب در موقع عقد قبل از ان معمول ان است که عروس و داماد به محضر می روند ومفاد آن خوانده می شود و امضا می شود
    که احتمالا توسط عروس وداماد به خوبی خوانده نمیشود(حال به دلیل عواطف یا خجالت و...)

    حال خواستم با این موضوع علاج پیش از واقعه باشد

    مثلا ما قراری گذاشتیم در موقع عقد یا امضا مفاد طرفین آمدند و نظرشان عوض شد و یا دبه کردند چکار باید کرد؟
    مجلس را بر هم زد؟
    مفاد را امضا نکرد؟
    مدیریت افکار و سخن در این مواقع چگونه باید باشد؟

    آیا لازم هست مفاد عقدنامه در جلسات گفت و گو طرح شود؟
    شیوه خاصی دارد؟

    مثلا در مورد مهریه وکالت طلاق کار زن نفقه تعدد زوجین و اگر درست یادم باشد مالکیت دارایی ها و...

    با تشکر

    یا علی(ع)

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۸:۴۷
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    225
    حضور
    4 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    645



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
    سلام
    اگر امضا و قبول این شروط اجباری باشد و اگر امضا نشود عقد را جاری نکنند اگر مرد از روی اجبار و نه فقط بی میلی مجبور به امضای این شروط شود آیا تعهد مکره صحیح است؟
    ویرایش توسط یکتای بی همتا : ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ در ساعت ۲۰:۵۲

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    147 روز 14 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31805



    نقل قول نوشته اصلی توسط یکتای بی همتا نمایش پست ها
    سلام
    اگر امضا و قبول این شروط اجباری باشد و اگر امضا نشود عقد را جاری نکنند اگر مرد از روی اجبار و نه فقط بی میلی مجبور به امضای این شروط شود آیا تعهد مکره صحیح است؟
    عرض سلام و احترام

    از نظر شرعی ، تعهد آور نیست اما از منظر حقوقی ، باید بتواند اکراه را ثابت کند و شرایط خاص خود را دارد.

    در پناه حضرت حق باشید


  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,433
    حضور
    95 روز 10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27284



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    از نظر شرعی ، تعهد آور نیست اما از منظر حقوقی ، باید بتواند اکراه را ثابت کند و شرایط خاص خود را دارد.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    استاد راه اثبات کراهت چیست؟ آیا ابراز کراهت به محضر دار کفایت می کند یا راه قانونی و شرعی دارد؟

    مثلا من تمایلی ندارم شروط ضمن عقد را امضا کنم طبق شرع اشکال ندارد اما ناچارا امضا می کنم با این وصف اگر زن دوم بگیرم از نظر شرع مانعی ندارد اما زن حقوقا می تواند کاری کند؟

    یا مثلا من خواستم همسرم را طلاق دهم حقوقا باید برود دادگاه و...
    اما شرعا می تواند خطبه را جاری کرده و زن را طلاق داد؟(جدای از ثبت محضری و...)
    بدون اطلاع زن می شود؟ اگر مهریه را نداده باشم چطور؟
    اگر نظر مراجع متفاوت است نظر رهبری وآیت الله سیستانی را بیان کنید ممنون

    یا علی(ع)

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۹:۴۶
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود