صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی مفاد «عقد نامه»

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد 1389
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,358
    صلوات
    27094
    حضور
    68 روز 2 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33

    شاد بررسی مفاد «عقد نامه»




    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    همانطور که می دانید ثبد ازدواج در محضر مشمول امضا سند عقدنامه(اگر امضا کنیم) دارد که ممکن است یا آگاهی نداشته باشیم و یا کم آگاه باشیم بهعه همین جهت از کارشناس محترم درخواست دارم این مفاد را شرح داده و در جهت روشن شدن مجهولات این عهد ها و همین طور اگاهی بخشی مردم این لطف را بنمایند باشد که نا خواسته چیزی را امضا نکنیم که نتوانیم مسئولیت ان را بپذیریم

    همین طور در راستای این موضوع بحث اختلافات احتمالی در اینجا مطرح است نظر مشاورانه شما چیست آیا اختلاف در مفاد عقدنامه(در صورت شدت و ضعف) به صلاح ازدواج هست یا باید برهم زد و یا بیشتر فکر کرد
    (این موادر چگونه وکی باید مطرح شود که آسیب زننده نباشد موارد مندرج در عقد نامه و همینطور میزان مهریه و...)

    با تشکر از شما

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)




  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,895
    صلوات
    53592
    حضور
    145 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    بررسی مفاد «عقد نامه»








    کارشناسان بحث: استاد سجاد و استاد حامی
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : 1395/07/20 در ساعت 09:13 دلیل: درج نام کارشناس پاسخگوی دوم


  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1389
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,547
    صلوات
    31676
    حضور
    144 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط رستگاران نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    همانطور که می دانید ثبد ازدواج در محضر مشمول امضا سند عقدنامه(اگر امضا کنیم) دارد که ممکن است یا آگاهی نداشته باشیم و یا کم آگاه باشیم بهعه همین جهت از کارشناس محترم درخواست دارم این مفاد را شرح داده و در جهت روشن شدن مجهولات این عهد ها و همین طور اگاهی بخشی مردم این لطف را بنمایند باشد که نا خواسته چیزی را امضا نکنیم که نتوانیم مسئولیت ان را بپذیریم

    همین طور در راستای این موضوع بحث اختلافات احتمالی در اینجا مطرح است نظر مشاورانه شما چیست آیا اختلاف در مفاد عقدنامه(در صورت شدت و ضعف) به صلاح ازدواج هست یا باید برهم زد و یا بیشتر فکر کرد
    (این موادر چگونه وکی باید مطرح شود که آسیب زننده نباشد موارد مندرج در عقد نامه و همینطور میزان مهریه و...)

    با تشکر از شما
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    1. در این سایت ، مسائل و موضوعات فقهی بر عهده کارشناسان فقه و احکام شرعی است و دیگر موضوعات همچون حقوق ، پاسخگوی معینی در سایت ندارد و این سؤال هم اتفاقا حاوی نکات حقوقی است تا پاسخ کاملی دریافت نماید.

    2. از منظر فقهی و شرعی ، هر شرطی که زوجین هنگام عقد ، شرط کنند و مخالف احکام خداوند متعال و مقتضای عقد نباشد ، لازم الاجراست (هنگام عقد شرط کنند نه اینکه فقط امضاء کنند و شرایط امضاء شده هنگام عقد لحاظ نشود!) بنابراین زوجین می توانند شروط مختلفی داشته باشند اما توجه داشته باشید که همه این شرایط از نظر شرعی ثابت می شود و نه از نظر حقوقی یعنی برای لازم الاجراء بودن در محاکم قضایی لازم است قوانین ویژه محاکم و همین طور دفترخانه های اسناد رسمی مد نظر قرار گیرد.

    3. شروط ضمن عقد ازدواج معمولا بر اساس مجوز طلاق ، انجام می گیرد بدین صورت که در صورت وقوع مقتضای شرط ، زوجه وکالت در طلاق داشته باشد.

    4. خود شروط تا آنجا که بنده در قباله های ازدواج ، مطالعه کردم و اطلاع دارم کاملا روشن بیان شده اند لطفا اگر در شرطی ابهامی دارید بفرمایید تا توضیح داده شود.

    در پناه حضرت حق باشید



  5. #4

    عضویت
    جنسیت دی 1392
    نوشته
    782
    صلوات
    2639
    حضور
    21 روز 20 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    4. خود شروط تا آنجا که بنده در قباله های ازدواج ، مطالعه کردم و اطلاع دارم کاملا روشن بیان شده اند لطفا اگر در شرطی ابهامی دارید بفرمایید تا توضیح داده شود.
    سلام
    بخشی از شروط درج شده که مد نظر است را در ادامه می آورم:
    "مرد به زن وكالت بلاعزل با حق توكیل غیر داده كه در موارد زیر با مراجعه به دادگاه و دریافت حكم از دادگاه خود را مطلقه نماید ... مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار كند و یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را اجرا نكند."

    سوالی که مطرح است این است که نظر به اینکه تمکین زوجه از زوج تکلیف شرعی و قانونی زوجه است در صورتی که زوجه بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت و تکمین امتناع کند و زوج این امر را در دادگاه اثبات نماید و پس از احراز شرط عدالت در دادگاه و اخذ اجازه از دادگاه همسر دیگری بگیرد اینجا این وکالت در طلاق قابل اعمال است یا اینکه وکالت در طلاق منصرف است از موردی که زوجه تمکین نکرده باشد و دادگاه به او اجازه برای گرفتن همسر دیگری داده باشد؟



  6. #5

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,648
    صلوات
    149803
    حضور
    208 روز 14 ساعت 16 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    243
    آپلود
    8
    گالری
    585



    سلام عليكم
    خب استاد سجاد پاسخ كاملي دادند
    فقط يك نكته هم بنده اضافه كنم درست است كه زوج ها حقوق و مسؤليت ها و كاليف متقابلي دارند ولي اگر فردي ديندار نباشد همه را پايمال مي كند و قانون يك كشور هم نمي تواند مجموعه زيادي از مردم را زندان كند. بسياري از وكلا و مسؤولان هم دلشان براي خانواده ها نسوخته است. اين كه قران مي فرمايد در اختلافات از حكمي از خانواده زن و حكمي از خانواده مرد براي حل اختلافات استفاده شود به خاطر اين است كه اين حكم ها دلسوز هستند و از نظر عاطفي نگران آنها و فرزندان هستند و با جان و دل وقت مي گذارند.
    بنابراين تلاش شود كه اولا دينداري و اخلاق را در خود و خانواده تقويت كنيم
    ثانيا براي گزينش همسر همتاي ديني و اخلاقي براي خود برگزينيم
    چرا كه زندگي شادمانه رنگ بوي اخلاقي دارد
    مطالعه كتاب هاي اخلاق در خانواده و ارتباط با اساتيد اخلاق وارسته بايد جزيي از برنامه زندگي باشد


    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  7. #6

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    نویسندگی، شنیدن تلاوت قرآن،طبیعت، شنا،دیدن غروب و طلوع، شنیدن نغمه پرندگان
    نوشته
    20,648
    صلوات
    149803
    حضور
    208 روز 14 ساعت 16 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    243
    آپلود
    8
    گالری
    585



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    مطالعه كتاب هاي اخلاق در خانواده و ارتباط با اساتيد اخلاق وارسته بايد جزيي از برنامه زندگي باشد
    براي ماشين پيوسته مردم كف پوش و روش صندلي و...را عوض مي كنند
    خداوكيلي چند در صد از خانواده هاي اقوام ما در منزلشان كتاب اخلاق در خانواده است و نگران تقويت اين بعد هستند؟
    كدام پدر و مادري در جهيزيه كتاب هاي اخلاق در خانواده را قرار مي دهد و يا براي سالروز ازدواج يا تولد فرزندان از اين نوع كتاب ها هديه مي دهند؟

    ویرایش توسط حامی : 1395/08/01 در ساعت 15:14

    در چراگاه سياست
    گاوي را ديدم
    يونجه ليبراليسم مي خورد
    و پلوراليسم عرفاني نشخوار مي كرد


  8. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد 1389
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,358
    صلوات
    27094
    حضور
    68 روز 2 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33



    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    با تشکر از اساتید موضوع جناب سجاد و حامی گرامی

    از استاد حامی سوالی دارم

    اینکه خب در موقع عقد قبل از ان معمول ان است که عروس و داماد به محضر می روند ومفاد آن خوانده می شود و امضا می شود
    که احتمالا توسط عروس وداماد به خوبی خوانده نمیشود(حال به دلیل عواطف یا خجالت و...)

    حال خواستم با این موضوع علاج پیش از واقعه باشد

    مثلا ما قراری گذاشتیم در موقع عقد یا امضا مفاد طرفین آمدند و نظرشان عوض شد و یا دبه کردند چکار باید کرد؟
    مجلس را بر هم زد؟
    مفاد را امضا نکرد؟
    مدیریت افکار و سخن در این مواقع چگونه باید باشد؟

    آیا لازم هست مفاد عقدنامه در جلسات گفت و گو طرح شود؟
    شیوه خاصی دارد؟

    مثلا در مورد مهریه وکالت طلاق کار زن نفقه تعدد زوجین و اگر درست یادم باشد مالکیت دارایی ها و...

    با تشکر

    یا علی(ع)

    ویرایش توسط رستگاران : 1395/08/02 در ساعت 09:17
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)




  9. #8

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    225
    صلوات
    643
    حضور
    4 روز 18 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
    سلام
    اگر امضا و قبول این شروط اجباری باشد و اگر امضا نشود عقد را جاری نکنند اگر مرد از روی اجبار و نه فقط بی میلی مجبور به امضای این شروط شود آیا تعهد مکره صحیح است؟
    ویرایش توسط یکتای بی همتا : 1395/08/01 در ساعت 21:22


  10. #9

    عضویت
    جنسیت مهر 1389
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,547
    صلوات
    31676
    حضور
    144 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط یکتای بی همتا نمایش پست ها
    سلام
    اگر امضا و قبول این شروط اجباری باشد و اگر امضا نشود عقد را جاری نکنند اگر مرد از روی اجبار و نه فقط بی میلی مجبور به امضای این شروط شود آیا تعهد مکره صحیح است؟
    عرض سلام و احترام

    از نظر شرعی ، تعهد آور نیست اما از منظر حقوقی ، باید بتواند اکراه را ثابت کند و شرایط خاص خود را دارد.

    در پناه حضرت حق باشید



  11. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد 1389
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,358
    صلوات
    27094
    حضور
    68 روز 2 ساعت 18 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    از نظر شرعی ، تعهد آور نیست اما از منظر حقوقی ، باید بتواند اکراه را ثابت کند و شرایط خاص خود را دارد.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    استاد راه اثبات کراهت چیست؟ آیا ابراز کراهت به محضر دار کفایت می کند یا راه قانونی و شرعی دارد؟

    مثلا من تمایلی ندارم شروط ضمن عقد را امضا کنم طبق شرع اشکال ندارد اما ناچارا امضا می کنم با این وصف اگر زن دوم بگیرم از نظر شرع مانعی ندارد اما زن حقوقا می تواند کاری کند؟

    یا مثلا من خواستم همسرم را طلاق دهم حقوقا باید برود دادگاه و...
    اما شرعا می تواند خطبه را جاری کرده و زن را طلاق داد؟(جدای از ثبت محضری و...)
    بدون اطلاع زن می شود؟ اگر مهریه را نداده باشم چطور؟
    اگر نظر مراجع متفاوت است نظر رهبری وآیت الله سیستانی را بیان کنید ممنون

    یا علی(ع)

    ویرایش توسط رستگاران : 1395/08/02 در ساعت 10:16
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 36

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود