صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک حدیث از حضرت علی (ع) در مورد وضعیت ظاهری و جسمی ایشان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242

    اشاره یک حدیث از حضرت علی (ع) در مورد وضعیت ظاهری و جسمی ایشان




    این حدیث به چه معنیه؟آیا خنده دار نیست؟

    مَردی از امیرالمؤمنان درمورد دلیل کوتاهی قدش و بزرگی شکمش و کچلی سرش پرسید، امیرالمؤمنین پاسخ داد: الله عزوجل مرا نه قد بلند آفرید و نه کوتاه، مرا متوسط آفرید، قدکوتاه‌ها را دو نیم می‌کنم و بلند قد را (از کمر) تقسیم می کنم؛ اما دلیل بزرگی شکمم؛ در حقیقت رسول الله (ص) مرا دروازه‌ای از علم آموخت و از آن دروازه هزار در باز شد؛ پس (این علمها) در شکمم جمع شدند که از راه دنده‌‌هایم باد شده.

    http://www.ghbook.ir/index.php?name=...id=214&lang=fa

    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ در ساعت ۲۳:۵۰
    کاش زندگی از آخر به اول بود ...
    پیر بدنیا می آمدیم ...
    آنگاه در رخداد یک عشق جوان میشدیم...

    سپس کودکی معصوم می شدیم و در نیمه شبی با نوازش های مادر آرام میمردیم…!!!



  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,220
    حضور
    169 روز 16 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57747



    با نام و یاد دوست






    یک حدیث از حضرت علی (ع) در مورد وضعیت ظاهری و جسمی ایشان








    کارشناس بحث: استاد تذکره

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۶
    نوشته
    739
    حضور
    20 روز 23 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2046



    کتاب «علل الشرائع» دارای سه ویژگی است :
    1. این کتاب مانند دیگر کتاب‌هاى شیخ صدوق پیوسته مورد توجه علما و فقهاى شیعه قرار داشته و از معتبرترین اصول روایى شیعه می‌باشد .
    2. علل الشرایع از جمله کتاب‌هاى روایى معتبرى است که علماى شیعه در اجازات خود، روایت آن‌را به یکدیگر اجازه می‌داده‌اند.
    3. روایات آن، با اسناد کامل و بیشتر با واسطه على بن بابویه پدر مؤلّف، ابن ولید و ابن ماجیلویه نقل شده است. این کتاب افزون بر ارزش حدیثى، تاریخى، فقهى، تفسیرى، کلامى و اخلاقى، در زمینه فقه الحدیث نیز ارزش‌مند است.
    اما درباره اعتبار یا عدم اعتبار تک تک روایات این کتاب باید گفت:
    اگر چه خود شیخ صدوق فردی است موثّق و مورد اعتماد و سخنانش از اعتبار لازم برخوردار است، اما روایاتی را که ایشان در این کتاب نقل می‌کند، دارای چند واسطه است تا به پیامبر(صلی الله علیه و آله) یا امام(علیه السلام) ختم شود.
    در مجموع، علل الشرایع کتابى ارزش‌مند و قابل توجه می‌باشد که با توجه به روایات اهل بیت رسول خدا، که تنها راه شناخت معارف و احکام اسلامى است، نگاشته شده است. و تمام تلاش شیخ صدوق(ره) بر این بوده که احادیث مستند را ذکر نماید.
    اما اعتبار روایات به این است که تمامی راویان سلسله سند، شرایط لازم را داشته باشند. طبیعی است که بین راویان و سلسله سند روایات مندرج در هر کتابی از جمله کتاب علل الشرائع، کما بیش ضعف‌هایی وجود داشته باشد. بنابراین، به طور مطلق روایات این کتاب را نه می‌توان پذیرفت و نه طرد کرد، بلکه می‌بایست با بهره‌گیری از علم حدیث، رجال و تراجم از یک جهت و عدم مخالفت با قرآن وروایات و عقل از جهت دیگر، تک تک روایات را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و آن‌گاه در مورد هر کدام جداگانه قضاوت نمود.

    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۵/۰۷/۰۳ در ساعت ۲۲:۳۱
    یک حدیث از حضرت علی (ع) در مورد وضعیت ظاهری و جسمی ایشان

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۶
    نوشته
    739
    حضور
    20 روز 23 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2046



    در علل الشرایع در مورد عبارت الانزع البطین دو روایت نقل شده است:
    روایت اول:
    حدثنا محمد بن إبراهیم بن اسحاق الطالقانی رضى الله عنه قال: حدثنا الحسن بن على العدوی، عن عباد بن صهیب، عن أبیه، عن جده، عن جعفر بن محمد ” ع ” قال: سأل رجل أمیر المؤمنین ” ع ” فقال: أسألک عن ثلاث هن فیک أسألک عن قصر خلقک، وکبر بطنک، وعن صلع رأسک؟ فقال أمیر المؤمنین ” ع ” ان الله تبارک وتعالى لم یخلقنی طویلا ولم یخلقنی قصیرا ولکن خلقنی معتدلا أضرب القصیر فأقده وأضرب الطویل فاقطه، وأما کبر بطنی فان رسول الله صلى الله علیه وآله علمنی بابا من العلم ففتح ذلک الباب الف باب فازدحم فی بطنی فنفخت عن ضلوعی.
    در این روایت آقای الحسن العدوی مجهول است:
    المفید من معجم رجال الحدیث – محمد الجواهری – ص ۱۵۰-چاپ : الثانیه-سال چاپ : ۱۴۲۴-چاپخانه : العلمیه-ناشر : مکتبه المحلاتی – قم – ایران
    الحسن بن علی العدوی : أبو سعید ، روى فی مشیخه الفقیه فی طریقه إلى أبی سعید الخدری – مجهول –
    مستدرکات علم رجال الحدیث – الشیخ علی النمازی الشاهرودی – ج ۳ – ص ۵
    ۳۷۹۴ – الحسن بن علی العدوی أبو سعید البصری :
    لم یذکروه . روى الصدوق عن محمد بن إبراهیم بن إسحاق الطالقانی ، عنه
    پس این روایت اول از جهت سند ضعیف است و ارزشی ندارد و به آن نمی شود استناد نمود
    روایت دوم:
    در این روایت ابن عباس صحابی پیامبر مراد از انزع البطین را توضیح می دهد:
    حدثنا احمد بن الحسن القطان قال: حدثنا احمد بن یحیى بن زکریا القطان قال: حدثنا بکر بن عبد الله بن حبیب عن تمیم بن بهلول عن عبایه بن ربعی قال: جاء رجل إلى ابن عباس فقال له: اخبرنی عن الانزع البطین علی بن أبى طالب فقد اختلف الناس فیه؟ فقال له ابن عباس: أیها الرجل والله لقد سألت عن رجل ما وطئ الحصى بعد رسول الله صلى الله علیه وآله أفضل منه وانه لاخو رسول الله وابن عمه ووصیه وخلیفته على أمته وانه الانزع من الشرک، بطین من العلم، ولقد سمعت رسول الله صلى الله علیه وآله یقول: من أراد النجاه غدا فلیأخذ بحجزه هذا الانزع یعنی علیا علیه السلام.
    مردى نزد ابن عباس رفت و به او گفت: مرا از انزع بطين على بن ابى طالب عليه‌السلام خبر ده، مردم درباره اش اختلاف دارند؟
    ابن عباس گفت: اى مرد به خدا از مردى سؤال نمودى كه بعد از رسول خدا روى ريگ ها احدى از او برتر و افضل قدم نگذارده او برادر رسول خدا صلى الله عليه و آله و پسر عمو وصى و خليفه آن حضرت بر امتش مى باشد، او انزع و بركنار از شرك و بطين و پر از علم مى باشد، از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمودند: كسى كه مى خواهد در روز فرداى قیامت اهل نجات باشد بايد دامن اين انزع يعنى على عليه‌السلام را بگيرد
    همانگونه که می بینید صحابه چیزی را که از این روایت ها متوجه شدند غیر از آنچه مردم عوام و خوارج زمان فهمیدن.
    همچنان پیامبر حدیثی را در مورد این عبارت نیز دارند:
    یا علی, ان الله قد غفر لک و لذریتک ولشیعتک و المحبی شیعتک, و المحبی محبی شیعتک, فابشر فإنک الانزع البطین, منزوع من الشرک, مبطون من العلم
    یعنی ای علی همانا خداوند تو و خاندانت و شیعه ات و محبین تو و محبین محبین تو را آمرزیده است.پس بدان ای علی که تو انزع البطین هستی انزع از شرک و بطین از علم
    الجوینی فی فرائد السمطین ۱/۳۰۸, ابن المغازلی فی مناقبه ۴۰۰, الصدوق فی عیون اخبار الرضا ۱/۵۲, مسند زید بن علی ۴۵۶
    پس این روایت دوم هم از جهت محتوا و مضمون ضعیف است و ارزشی ندارد و به آن نمی شود استناد نمود
    نتیجه:

    ۱.طبق روایات عامه و خاصه امیرالمومنین چهره ی زیبایی داشتند.
    ۲.روایتی که وهابیان به آن استناد می کنند ضعیف است.
    ۳.منظور از النزع البطین طبق فرموده ی پیامبر و صحابه انزع از شرک و بطین از علم است و خلاف آن چیزی است که عوام تفسیرش می کند

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۷/۰۵ در ساعت ۱۳:۵۵
    یک حدیث از حضرت علی (ع) در مورد وضعیت ظاهری و جسمی ایشان

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242



    ممنون از پاسختون.اما تا اونجا که من میدونم مسئله ی سندیت روایات در مسائل فقهی مورد بررسی قرار میگیره و در مسائل دیگه مثل اخلاق و اعتقادات و... اون حدیث که ضعیفه میتونه مورد قبول باشه یا اگر سند صحیحه میتونه رد بشه.
    اگر این حرف بنده صحیح هست پس مسئله ی سندیت برای این روایات نمیتونه دلیل بر ردش بشه.

    کاش زندگی از آخر به اول بود ...
    پیر بدنیا می آمدیم ...
    آنگاه در رخداد یک عشق جوان میشدیم...

    سپس کودکی معصوم می شدیم و در نیمه شبی با نوازش های مادر آرام میمردیم…!!!



  11. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242



    در مورد روایت دوم هم بنده منظور شما رو متوجه نشدم.
    کاش زندگی از آخر به اول بود ...
    پیر بدنیا می آمدیم ...
    آنگاه در رخداد یک عشق جوان میشدیم...

    سپس کودکی معصوم می شدیم و در نیمه شبی با نوازش های مادر آرام میمردیم…!!!



  12. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1388



    با سلام
    از نظر من که اینها خرافه ای بیش نیست. اما گفتم با توجه به اینکه طرفداران خرافات زیاد است یکبار هم به نفع خرافات مطلبی بنویسم.

    یکی از مطالبی که علاقه مندان به این گونه احادیث ضعیف می توانند برای توجیه از آن استفاده کنند . موضوع (( مغز شکمی)) است که یکی از کشفیات اخیر پزشکی است.

    در اینترنت اگر کلمه (( مغز شکمی )) یا به انگلیسی (( second brain)) را سرچ کنید. مطالب زیادی در این باره برای شما می آید. من یکی از مطالب را اینجا کپی پیست می کنم:

    مغز دوم شما کلید درک درمان بسیاری از بیماری هاست. بسیاری از مردم متوجه داشتن دو مغز در درون خود نیستند. مغز دوم انسان حائز اهمیت بسیار بیشتری، از آنچه ما در مورد سلامتی خود فکر می کنیم، است. ما فکر می کنیم که مغز حاکم و فرمانده فیزیولوژیکی انداممان است ولی اطلاعات دیگری در بدن انسان موجود است که احتمالاً ما در مورد آنها چیزی نمی دانیم و این بسیار حائز اهمیت است که بدانیم؛ کلید سلامتی ما در پی بردن به علت بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی جسمی، روحی و روانی ما در گرو مغز دوممان است. هنگامی که ما افراد دیگر را در شرایط ظاهری و ویژۀ خودشان مشاهده می کنیم، در مورد احساسات درونی آنها و عللی که باعث بوجود آمدن آن شرایط ظاهری و ویژه شده است، توجهی نداریم.
    «مغز دوم» یا مغز شکمی، متفاوت از مغزی است که در داخل جمجمۀ خود داریم. درحالی که مغز داخل جمجمه مشغول عملکردهای پیچیدۀ شناختی ما، از قبیل؛ پردازش اطلاعات، تغییر تنظیمات، دانش پروری و ... است، مغز شکمی ما شهودی عمل می کند و سیگنال و پیام های بدن و محیط زندگی را به مغز داخل جمجمه می فرستد و پاسخ آن را دریافت می کند.
    درک مغز شکمی و فعالیت های آن در پاسخ به بسیاری از مشکلات ما که توسط پزشکان سنتی رد می شود، کمک بسزایی می کند. مغز شکمی انسان توسط دانشمندان به عنوان یک سیستم اعصاب و احساسات که با مغز درون جمجمه از راه «عصب واگ» مرتبط می باشد، شناخته شده است. هورمون ها و انتقال دهندگان عصبی یا همان مواد شیمیایی که تنظیم کنندۀ بدن هستند و در مغز درون جمجمه وجود دارد، در مغز شکمی ما نیز یافت می شوند. یکصد میلیون انتقال دهندۀ عصبی در طول خطوط مغز شکمی وجود دارد که این همان تعداد موجود در مغز درون جمجه است.
    عصب واگ یا واگوس (پنوموگاستریک) طولانی ترین عصب مغزی و دهمین زوج اعصاب مغزی از ۱۲ جفت عصب مغز است که در بلعیدن غذا، صحبت کردن، فعالیتهای پاراسمپاتیک و هاضمه نقش دارد. این عصب مانند بیشتر اعصاب مغزی از ساقه مغزآغاز می‌شود و به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود که عصب دهی اغلب عضلات حلق و حنجره، مری، معده و پاراسمپاتیک قلب، ریه، کبد، طحال و... را انجام می دهد. عصب شماره ۱۰ اطلاعات حسی درونی را از شکم و سینه دریافت می‌کند. در گذشته واگوتومی(قطع شاخه‌های انتهایی عصب واگ) یکی از روشهای درمان زخم پپتیک مقاوم به درمان بود.
    مغز شکمی همچمین، تولیدی کنندۀ 95 درصد از سروتونین و دوپامین در بدن ماست. یدون سطح کافی این دو مادۀ شیمیایی در بدن انسان، «احساس خوب» ما به افسردگی، بی خوابی و دیگر ناراحتی های عاصفی می انجامد. ما باید برای شناخت این علائم بسیار خوشحال باشیم و باید به سادگی به فرمان مغز شکمی خود گوش فرا دهیم.
    مغز شکمی ما نه تنها خلق و خوی ما را تحت کنترل دارد بلکه کلید درک بسیاری از بیماری هاست. اگر به این امر که 70 درصد از سیستم ایمنی بدن انسان در دستگاه گوارشی وی قرار دارد توجه کنیم، درک این موضوع نیز بسیار آسان تر می شود و مراقبت از هر دو مغز در بسیاری از موارد به بهداشت تمامی مناطق بدن کمک می کند.



  13. صلوات ها 2


  14. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    معروف بوده است که شکم مبارک حضرت امیر ، مقداری برجسته بوده است و موهای جلوی سرشان کمی ریخته بوده است.

    بزرگی شکم ، چیز عجیبی نیست و ما در مورد اکثر روحانیون زمان خودمان هم این را مشاهده می کنیم.

    بد نیست این را هم بگم:
    دوستی مذهبی و مسجدی داشتم. ایشان وارد فعالیت سیاسی شد. اما ظرفیت تحمل مشکلات این مسیر را نداشت. از بس در این مسیر به او فشار وارد شد ، پس از مدتی دچار مشکل شد به این صورت که مثلا پیش ما نشسته بود و میخندید اما ناگهان چشمانش به نقظه ای خیره و بی حرکت می ماند و انگار دیگر در این دنیا نبود... ما او را داخل پتو می گذاشتیم و سریعا به دکتر می رساندیم.

    ایشان با وجودیکه قبل از وردود به حوزه سیاست ، فردی ورزشکار و ژیمناستیک کار بودند ، اما پس از دچار شدن به این مشکل پزشکی ، شکمش برجسته شد. طوریکه ما با او شوخی می کردیم و می گفتیم: مگر کره زمین را قورت داده ای؟

    نتیجه: بزرگی شکم می تواند تحت اثر استرس و نگرانی ها و ناراحتی ها ایجاد شود.
    حضرت امیر (ع) هم زیاد از خوف خدا می گریستند و زیاد غم بینوایان و ضعفا را می خوردند. ممکن است این عاملی برای بزرگ شدن شکم مبارک حضرت بوده باشد.

    تجربه دیگر:
    در زمان دانشجویی که نسبت به قبل از آن ، وضعیت تغذیه خوبی نداشتیم و بیشتر شکممان را با نان پر می کردیم ، دچار برآمدگی شکم می شدیم. (نه فقط پس از غذا ، بلکه طوری که این مساله همیشه برای ما می ماند).
    حضرت امیر (ع) هم که اهل زهد و نان خشک خوردن بوده اند ، ممکن است در اینجا هم همین مساله ایجاد شده باشد.
    ویرایش توسط یاقوت احمر : ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ در ساعت ۱۷:۰۵

  15. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۶
    نوشته
    739
    حضور
    20 روز 23 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2046



    نقل قول نوشته اصلی توسط نالان نمایش پست ها
    ممنون از پاسختون.اما تا اونجا که من میدونم مسئله ی سندیت روایات در مسائل فقهی مورد بررسی قرار میگیره و در مسائل دیگه مثل اخلاق و اعتقادات و... اون حدیث که ضعیفه میتونه مورد قبول باشه یا اگر سند صحیحه میتونه رد بشه.
    اگر این حرف بنده صحیح هست پس مسئله ی سندیت برای این روایات نمیتونه دلیل بر ردش بشه.
    سلام و تشکر از همراهی شما
    اما دو نکته عرض می کنم :
    1- ولو سندیت در مساله اخلاقی مطرح نباشد دلیل دوم که از جهت محتوا و مضمونقابلیت دارد لذا قابل استناد نیست.
    2-درست است که در مساله فقهی سندیت مهم است و این مساله فقهی نیست اما در این مسله بحث آبرو و حیثت مطرح می شود و آیا شرعا این کار درست است پس بنوعی باز نگاه شرعی و فقهی به خود می گیرد لذا سندیت باید بحث شود لذا با ضعف سند این حدیث معتبر نیست

    یک حدیث از حضرت علی (ع) در مورد وضعیت ظاهری و جسمی ایشان

  16. صلوات ها 3


  17. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۶
    نوشته
    739
    حضور
    20 روز 23 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2046



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    از نظر من که اینها خرافه ای بیش نیست. اما گفتم با توجه به اینکه طرفداران خرافات زیاد است یکبار هم به نفع خرافات مطلبی بنویسم.
    خلاصه همین است که دوستمان گفت
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ در ساعت ۲۳:۳۵
    یک حدیث از حضرت علی (ع) در مورد وضعیت ظاهری و جسمی ایشان

  18. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۷/۰۴, ۰۰:۰۶ : 9

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود