صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ به شبهه: خلقت ائمه (ع) قبل از حضرت آدم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تیر 1395
    نوشته
    1
    صلوات
    9
    حضور
    1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پاسخ به شبهه: خلقت ائمه (ع) قبل از حضرت آدم




    سلام خسته نباشید .چند تا سوال دارم اینکه امام حسین قبل حضرت ادم افریده شده درسته؟ چون من اینو از یه روحانی شیعه دیدم که میگه امام حسین زمانی که دوسالش بود گفته من قبل حضرت ادم خلق شدم.
    اخیرا در فضای مجازی کلیپ های از روحانیون شیعه دیده میشه که حرفایی میزنن مثلا همینکه حضرت علی 40 هزار سال قبل از باباش بدنیا اومده و امام حسین قبل از خلقت ادم خلق ششده و مردم به نور حضرت علی سجده میکنند و امثالهم.حالا برخی از اهل سنتم اینارو انتشار میدن خواستم بدونم ما چکار کنیم بگیم اشتباهه میگن اینکه روحانی شیعس .توضیح بدین مرسی


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    18,805
    صلوات
    50725
    حضور
    133 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    پاسخ به شبهه: خلقت ائمه (ع) قبل از حضرت آدم








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  4. #3

    عضویت
    جنسیت آذر 1389
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    1,066
    صلوات
    2936
    حضور
    30 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط sajadam1 نمایش پست ها
    سلام خسته نباشید .چند تا سوال دارم اینکه امام حسین قبل حضرت ادم افریده شده درسته؟ چون من اینو از یه روحانی شیعه دیدم که میگه امام حسین زمانی که دوسالش بود گفته من قبل حضرت ادم خلق شدم.
    اخیرا در فضای مجازی کلیپ های از روحانیون شیعه دیده میشه که حرفایی میزنن مثلا همینکه حضرت علی 40 هزار سال قبل از باباش بدنیا اومده و امام حسین قبل از خلقت ادم خلق ششده و مردم به نور حضرت علی سجده میکنند و امثالهم.حالا برخی از اهل سنتم اینارو انتشار میدن خواستم بدونم ما چکار کنیم بگیم اشتباهه میگن اینکه روحانی شیعس .توضیح بدین مرسی
    با سلام و احترام

    بله، اصل وجود پیامبر(ص)، و اهل بیت(ع) قبل از حضرت آدم(ع)، و قبل از پدرانشان در روایات متعددی اشاره شده است، امام باقر(ع) می‌فرمایند:

    «فَأَوَّلُ مَا ابْتَدَأَ مِنْ خَلْقٍ خَلَقَهُ أَنْ خَلَقَ مُحَمَّداً ص وَ خَلَقَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ مَعَهُ مِنْ نُورِه‏»؛ پس اولین قدم که خداوند آغاز به آفرینش کرد، محمد(ص) را خلق کرد و ما اهل بیت(ع) را از نور او آفرید.

    اما در این خصوص باید توجه بفرمایید که این خلقتِ پیشینیِ پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نسبت به حضرت آدم(ع)، به معنای وجود جسمانی و دنیوی ایشان نیست تا تناقض پیش بیاید، یعنی بگوییم چطور می‌شود آنها هم قبل از پدرانشان بوده باشند و هم بعد از پدرانشان به وجود آمده باشند!! خیر، اینطور نیست، بلکه آفرینش جسم آنها در دنیای مادی قطعا بعد از حضرت آدم(ع) بوده، اما روحشان پیش از حضرت آدم(ع) آفریده شده، همان‌طور که خود پیامبر(ص) می‌فرمایند:

    «أَوَلُّ مَا خَلَقَ اللَّهُ رُوحِي‏»؛ اولین چیزی که خداند آفرید روح من بود.(مجلسی، بحارالانوار، ج54، ص309) یا می‌فرمایند:

    «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِي‏»؛ اولین چیزی که خداوند آفرید نور من بود.(همان، ج1، ص97)

    یعنی پیامبر(ص)، و اهل بیت(ع) هرگز نگفته اند اولین کسی که به دنیا آمد ما بودیم، یا اولین جسمی که خلق شد، جسم ما بوده است.

    پاسخ به وهابیت

    اما در خصوص طعن هایی که وهابی‌ها و معاندین به این اعتقادات می‌زنند باید سه نکته بیان نمود:

    اولا:
    این روایات مختص به منابع شیعه نیست، و روایاتی مشابه آن در منابع اهل سنت هم وجود دارد، فخر رازی که از مفسرین بزرگ اهل سنت است در کتاب تفسیر کبیر یا همان مفاتیح الغیب این روایت را از پیامبر(ص) نقل کرده است:

    «كُنْتُ‏ نَبِيّاً وَ آدَمُ‏ بَيْنَ‏ الْمَاءِ وَ الطِّين»؛ من نبی بودم در حالی که آدم هنوز میان آب و گل بود.(مفاتیح الغیب، ج6، ص525، و ج32، ص311)
    حاکم نیشابوری در روایت دیگری که آن را صحیح دانسته نقل می‌کند که از پیامبر(ص) سوال شد شما چه زمانی نبی شدید؟ فرمود: «و آدم بين الروح و الجسد» در آن حالی که آدم بین روح و جسد بود.(مستدرک علی الصحیحین، ج2، ص665)

    اگر وجود قبل از آدم(ع) امری محال باشد برای پیامبر(ص) محال است، و اگر ممکن است، چرا برای اهل بیت ع ممکن نباشد؟ در حالی که پیامبر(ص) ایشان را وارثان علم خود معرفی کرده، و آنها خود چنین فرموده‌اند.

    ثانیا: زمانی می‌توان به یک اعتقاد خرده گرفت که عقل ستیز باشد، و این مطالب هرگز عقل ستیز نیست، نهایت چیزی که وهابی‌ها و معاندین می‌توانند بگویند این است که عقل انسان نمی تواند این امور را اثبات کند، خب ما که چنین ادعایی نکرده ایم، بله عقل نمی تواند این اعتقادات را اثبات کند، اما طبیعتا عقل رد هم نمی‌تواند بکند، اصلا ما مگر از طریق عقل این امور را اثبات کرده ایم؟ ما از طریق روایات به چنین اموری معتقد شده ایم، طبیعتا آنچه که از دسترس عقل خارج است، برای نفی یا اثبات آن باید به ادله دیگر مراجعه کرد، اگر دلیلی در قرآن و روایات وجود داشته باشد، آن را می‌پذیریم و اگر دلیلی بر آن نداشته باشیم نمی پذیریم، و اینجا دلیل روایی وجود دارد.
    تنها دلیل ایشان، استبعاد، و عجیب بودن این امر است که آن هم دلیل نمی شود، همانطور که مشرکین هم به دلیل همین عجیب بودن، زندگی پس از مرگ را انکار می کردند و مورد توبیخ قرآن کریم قرار گرفتند.

    ثالثا:
    مطلب مهم‌تر آنکه خود وهابی‌ها تأکید بر ظاهرگرایی داشته و می‌گویند هرچه که در حدیث بود باید پذیرفت و برای عقل نقش حداقلی قائل هستند و به خاطر برخی روایات ساختگی که در کتاب‌هایشان وجود دارد، و برداشت‌های ظاهری از قرآن، حتی خداوند را جسمانی توصیف می‌کنند، آنها با این مبنا دیگر چطور حق اعتراض به این اعتقاد ما را دارند که بر آمده از روایات است؟ اگر آنها اعتقادات عقل ستیز خود را مستند به روایاتشان می کنند و می پذیرند، چرا ما اعتقاداتمان را که حتی عقل ستیز نیستند و مستند به روایات خودمان هستند نتوانیم بپذیریم؟ یک طرف بام زمستان، یک طرف تابستان که نمیشود!! یعنی به اینها باید گفت: اگر پذیرفتن ظاهر روایات برای اعتقادات کار خوب و درستی است چرا بر ما خرده می گیرید؟ و اگر بد است پس چرا خود مرتکب می شوید؟

    یا علی(ع)

    پاسخ به شبهه: خلقت ائمه (ع) قبل از حضرت آدم

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))


  5. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    علاقه
    برنامه نویسی-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    592
    صلوات
    783
    حضور
    117 روز 14 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها
    بله، اصل وجود پیامبر(ص)، و اهل بیت(ع) قبل از حضرت آدم(ع)، و قبل از پدرانشان در روایات متعددی اشاره شده است،
    سلام....این چندمین باره فکر کنم در یک ماه اخیر کارشناسان سایت به بهانه های مختلف به این داستان خلقت بیامبر و ائمه بیش از آدم اشاره داشتن....بنده نفهمیده ام هنوز این داستان دقیقا از چه قرار است....یعنی چی بیش از آدم خلق شده بودند...این داستان به قدری شبهه ناک و بی در و بیکر و معمایی و متضاد به نظر می رسد و مبهم به نظر می رسد که اصلا دانستنش با ندانستنش تاثیری در علممان ندارد...می شود کمی این داستان را شفاف تر بگویید...اصل داستان چی بوده....ما بدنیا می آییم عقل و اختیار درستی نداریم....چجور می شود که قبل از آدم خلق شده باشیم؟(حالا چه ائمه و چه بیامبر چه شخص بنده)، اگر بگویید که آنها استثنائی بودند، بعد آدم به این تصور می افد گه با یک دنیای جبر گونه طرفیم...یعنی بیامبر و ائمه از ابتدای امر، به شکل منحصر به فردی بیش از آدم خلق شده بودند؟و از همان ابتدا امام و انسانی کامل و نورانی خلق شده بودند؟؟


  6. #5

    عضویت
    جنسیت مهر 1394
    علاقه
    فیزیک و کیهان شناسی وفلسفه
    نوشته
    157
    صلوات
    323
    حضور
    13 روز 13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اصولا با توجه به اینکه روح همزمان با جسم تشکیل میشه (طبق نظریه حرکت جوهری صدرا )این واقعا برای من عجیبه که روح اهل بیت قبل از ادم خلق شده.در حالیکه جسم انها خلق نشده بوده.



  7. #6

    عضویت
    جنسیت شهریور 1392
    نوشته
    2
    صلوات
    0
    حضور
    22 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام خداقوت خداوند حضرت آدم (ع) رو بخاطر حضرت محمد (ص) و ائمه (ع) خلق کرد تا این خاندان در جامعه شناخته بشوند.

  8. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد 1391
    نوشته
    29
    صلوات
    88
    حضور
    7 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست ها


    اولا: این روایات مختص به منابع شیعه نیست، و روایاتی مشابه آن در منابع اهل سنت هم وجود دارد، فخر رازی که از مفسرین بزرگ اهل سنت است در کتاب تفسیر کبیر یا همان مفاتیح الغیب این روایت را از پیامبر(ص) نقل کرده است:

    «كُنْتُ‏ نَبِيّاً وَ آدَمُ‏ بَيْنَ‏ الْمَاءِ وَ الطِّين»؛ من نبی بودم در حالی که آدم هنوز میان آب و گل بود.(مفاتیح الغیب، ج6، ص525، و ج32، ص311)
    حاکم نیشابوری در روایت دیگری که آن را صحیح دانسته نقل می‌کند که از پیامبر(ص) سوال شد شما چه زمانی نبی شدید؟ فرمود: «و آدم بين الروح و الجسد» در آن حالی که آدم بین روح و جسد بود.(مستدرک علی الصحیحین، ج2، ص665)

    سلام علیکم

    ظاهرا وهابی ها منکر وجود این روایتها نمی باشند؛ بلکه آنها سند را زیر سوال می برند.

    حال آیا در این رابطه نیز آنها این سند را پذیرفته اند یا خیر؟ اگر به بررسی سند آن بپردازید متشکر می شوم.



  9. #8

    عضویت
    جنسیت آذر 1389
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    1,066
    صلوات
    2936
    حضور
    30 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سلام....این چندمین باره فکر کنم در یک ماه اخیر کارشناسان سایت به بهانه های مختلف به این داستان خلقت بیامبر و ائمه بیش از آدم اشاره داشتن....بنده نفهمیده ام هنوز این داستان دقیقا از چه قرار است....یعنی چی بیش از آدم خلق شده بودند...این داستان به قدری شبهه ناک و بی در و بیکر و معمایی و متضاد به نظر می رسد و مبهم به نظر می رسد که اصلا دانستنش با ندانستنش تاثیری در علممان ندارد...می شود کمی این داستان را شفاف تر بگویید...اصل داستان چی بوده....ما بدنیا می آییم عقل و اختیار درستی نداریم....چجور می شود که قبل از آدم خلق شده باشیم؟(حالا چه ائمه و چه بیامبر چه شخص بنده)، اگر بگویید که آنها استثنائی بودند، بعد آدم به این تصور می افد گه با یک دنیای جبر گونه طرفیم...یعنی بیامبر و ائمه از ابتدای امر، به شکل منحصر به فردی بیش از آدم خلق شده بودند؟و از همان ابتدا امام و انسانی کامل و نورانی خلق شده بودند؟؟
    سلام جناب پارسا مهر عزیز

    در خصوص فرمایش شما باید به چند نکته اشاره کنم:

    نکته اول:
    بله قبول دارم که این مطالب کمتر بیان شده، اما طرح آنها تازگی ندارد، و همواره در طول قرون در کتاب های روایی، کلامی و مانند آن بیان شده است، نه اینکه اخیرا طرح شده، و اخیرا جزو اعتقادات اسلامی قرار گرفته باشد، در سایت هم وقتی سوال از آن شود باید پاسخ داد، چه در یک ماه چند سوال در این خصوص طرح شود، و چه در یک سال اصلا سوالی در این خصوص طرح نشود.

    نکته دوم:
    مسئله اثبات، غیر از مسئله شناخت است، بله ما هم پیچیدگی آن را قبول داریم، اما این دخلی به اثبات ندارد، در مورد خدا هم بدون شک شناخت دقیق ذات، بلکه حتی شناخت دقیق صفات او ممکن نیست، اما با این حال از اثبات او سخن گفته میشود، برای اثبات شناخت دقیق لازم نیست، بلکه شناخت اجمالی کفایت می‌کند، همین که در روایت آمده وجود نوری پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) قبل از حضرت آدم(ع) بوده است میتوان پذیرفت. اما اینکه حقیقت آن وجودات نوری چیست و چگونه است، ما نمی توانیم دقیق بفهمیم، چرا که هیچ ظرفی گنجایش مظروف بزرگ‌تر را ندارد، اما می‌توان اصل آن را با توجه به ادله پذیرفت.

    نکته سوم:
    در اعتقادات لازم نیست همواره پذیرش اعتقادات و بحث از آنها در گرو شناخات دقیق، یا ثمربخش بودن باشد، تا بگویید دانستن یا ندانستن آن تفاوتی نمی‌کند، بلکه نفس پذیرفتن آن به عنوان باور و اعتقاد موضوعیت دارد. علاوه بر اینکه چنین اعتقادی نشان از عظمت شخصیت ایشان و حقیقت غریبشان دارد.

    نکته چهارم:
    اینکه می فرمایید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    ما بدنیا می آییم عقل و اختیار درستی نداریم....چجور می شود که قبل از آدم خلق شده باشیم؟(حالا چه ائمه و چه بیامبر چه شخص بنده)


    باید دقت بفرمایید ما هرگز نگفته ایم وجود نوری آنها فاقد عقل و اختیار بوده است، بلکه اولین مخلوق خداوند، کامل‌ترین مخلوق او بوده است، کامل‌ترین عقل بوده‌ است. اگر چه تجلی آن حقیقت ملکوتی در دنیای مادی طبیعتا با برخی با محدودیت‌ها مادی مواجه می‌شود.
    اما مراد ما از حقیقت پیامبر(ص)، و از انسان کامل نفس ناطقه انسانی است، نه جسم انسانی(دقت کنید)، یعنی کمالات انسانی، که عقل و اختیار را با خود دارد و نقائص و محدودیتهای مراتب پایین تر را ندارد، حقیقت پیامبر(ص) به شکل انسانی که دست و پا دارد نیست، در عالَم عقل نه ماده راه دارد، و نه خواص ماده مثل شکل و رنگ و اندازه. ولی موجود مجرد قوی تر از موجود مادی است، چون سعه وجودی گسترده تری دارد، و همچنین موجود مادی، و نیز نفس مجردی که به ماده تعلق گرفته برای فعل خویش نیازمند ابزار مادی است، بر خلاف مجردات.

    نکته پنجم:

    در خصوص این فرمایش شما:

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    اگر بگویید که آنها استثنائی بودند، بعد آدم به این تصور می افد گه با یک دنیای جبر گونه طرفیم...یعنی بیامبر و ائمه از ابتدای امر، به شکل منحصر به فردی بیش از آدم خلق شده بودند؟

    باید عرض کنم وجود ایشان یقینا منحصر به فرد است و این امر نیز قطعا جبری است، اصلا آفرینش جبری است، چون صدور معلول از علت است و نمی تواند اختیاری باشد. و طبیعتا هر چقدر واسطه های إعدادی در این میان کمتر بوده و تأثیر آنها بر ظرفیت معلول کمتر باشد، فعل کامل‌تر خواهد بود، بنابراین یقینا اولین فعلی که مستقیما از خداوند صادر می شود کامل ترین فعل او خواهد بود، همان‌طور که نور یک لامپ هرچه به لامپ نزدیک تر باشد قوی تر، و هر چه از لامپ دور می شود ضعیف تر می‌شود، نه اینکه فعل آن لامپ تغییر کرده باشد، بلکه ناشی از شرائطی است که در این فعل تأثیر می‌گذارند؛ لذا عالَم عقل کامل‌ترین عالَم، و بعد عالَم مثال، و بعد عالَم ماده، هرچه پیش میرود ضعیف تر می‌شود، موجوداتی که مثلا در دنیای مادی با دخالت عوامل مختلف، و شرائط گوناگون به وجود می‌آیند با محدودیت‌های بیشتری برخوردار هستند، همین‌طور وجود جسمانی پیامبر اسلام(ص)؛ لذا اگر حقیقت پیامبر(ص) همین جسم ایشان و نفسی که با همین جسم حادث شده باشد، و حقیقت کامل تری در عوالم بالا نداشته باشد دیگر نمی‌توان او را کامل‌ترین انسان و کامل‌ترین مخلوق خداوند دانست.
    پس در نگرش دقیق عقلی هم می‌توان حرف روایات را تأیید کرد.

    پاسخ به شبهه: خلقت ائمه (ع) قبل از حضرت آدم

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))


  10. #9

    عضویت
    جنسیت آذر 1389
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    1,066
    صلوات
    2936
    حضور
    30 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کوهساران نمایش پست ها
    ظاهرا وهابی ها منکر وجود این روایتها نمی باشند؛ بلکه آنها سند را زیر سوال می برند.

    حال آیا در این رابطه نیز آنها این سند را پذیرفته اند یا خیر؟ اگر به بررسی سند آن بپردازید متشکر می شوم.
    منظورتان از بررسی سندی، بررسی سند روایاتی است که در منابع شیعه آمده، یا روایاتی که در منابع اهل سنت آمده؟ به نظر میرسد که منظورتان دومی باشد اگر اینطور است که عرض کردم حاکم نیشابوری روایت دوم را صحیح می داند. البته باز هم روایات دیگری در منابعشان آمده که به جهت اختصار از آوردن آنها خودداری کردم.
    پاسخ به شبهه: خلقت ائمه (ع) قبل از حضرت آدم

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))


  11. #10

    عضویت
    جنسیت آذر 1389
    علاقه
    مولا و مقتدای آزادمردان جهان، امیرالمومنین(ع)
    نوشته
    1,066
    صلوات
    2936
    حضور
    30 روز 7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    اصولا با توجه به اینکه روح همزمان با جسم تشکیل میشه (طبق نظریه حرکت جوهری صدرا )این واقعا برای من عجیبه که روح اهل بیت قبل از ادم خلق شده.در حالیکه جسم انها خلق نشده بوده.
    با سلام و احترام
    ببینید اولا جسمانیة الحدوث بودن نفس حتی اگر با این روایات در تعارض باشد دیدگاه ملاصدراست، یعنی یک نظریه از نظریات اسلامی است، و نمی‌شود به عنوان نظر قطعی و بالاتفاق اسلام بیان کرد تا بگوییم برخی نظرات اسلام با برخی روایات دیگر خود اسلام تناقض دارد.

    ثانیا خود ملاصدرا(ره) که صاحب این نظریه است یکی از معتقدین سفت و سخت حقیقت محمدیّه به عنوان اولین مخلوق است، یعنی خود او اولین مخلوق بودن پیامبر(ص) را در تعارض با جسمانیة الحدوث بودن نفس نمی‌داند، ملاصدرا حقیقت پیامبر(ص) را اولین مخلوق، روح اعظم، عقل اول، قلم اعلی می‌داند و بارها از آن به حقیقت محمدیّه تعبیر می‌کند و معتقد است همه ارواح شعاعی از آن نور اعظم هستند، و به آیات و روایات در این خصوص استناد می‌کند. (ر.ک: شرح أصول الكافي لصدر المتألهين، ج‏1، ص: 217، ج3، ص214)

    ثالثا: این قاعده در خصوص نفس است، و نفس روحی است که به جسم تعلق گرفته باشد، لذا از نگرش حکمت صداریی منظور از حقیقت نوری آنها، قطعا نفوس ایشان نیست، بلکه حقیقتی ورای آن است، چون در نفس بودن، ارتباط با جسم خوابیده است، همانطور که در تعریف نفس گفته‌اند جوهری که ذاتا مجرد است و در افعالش نیازمند به جسم است.(علامه طباطبایی، نهایة الحکمة، اقسام جوهر)
    ملاصدرا نفس را حقیقتی سیّال می‌داند که اختصاص به عالم خاصی ندارد و از عالم ماده تا عالَم عقل، متناسب با مرتبه‌اش کشش دارد، اصلا تفاوت نفس با سایر مجردات در همین است، جسمانیة الحدوث بودن آن احکام مختص عالم ماده است، پس پیش از تحقق در عالم ماده وجود نوری دارند(اسفار، ج8، ص348)
    مثالی که برخی برای این امر میزنند این است که یک حوض آب وجود دارد که همان روح واحده است و هر کسی به اندازه گنجایش و ظرفیتش از آن بهره می گیرد، اما نه جدای از آن، مثل لیوان آبی که در زیر آب حوض گرفته شود، یکی به اندازه لیوان، یکی به اندازه استکان، یکی پارچ، یک قابلمه، هر کسی به اندازه ظرفیتش، البته بر خلاف این مثال های مادی که لیوان گنجایش آن حوض را محدود می‌کند، اما با بهره گرفتن از روح گنجایش امور مجرد کم نمی‌شود.

    پاسخ به شبهه: خلقت ائمه (ع) قبل از حضرت آدم

    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89

    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 85

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود