صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا علت العلل بودن خداوند با قانون علیت منافات دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    3
    صلوات
    3
    حضور
    1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا علت العلل بودن خداوند با قانون علیت منافات دارد؟




    سلام
    ابتدا يا خدايي هست يا نيست خداباوران دليل وجود خدا را جهان و آفرينش آن ميدانند و جهان را داراي آفريننده كلي و محيط ميدانند

    جهان آفريننده اي دارد زيرا هر معلول علتي دارد؟ بله هر معلول علتي دارد و آن علتي منطقي است علت راه رفتن من چيست 1.بدليل نيروي اراده 2.بدليل نيروي عضلات3.بدليل قوه مخيله 4. بدليل فرمان عصبي مغز الي آخر...
    ميبينيم كه علتهاي متعددي چه واقعي و چه غير واقعي ميتوان براي اين كار در نظر گرفت پس خدا هم ميتواند در كنار علتهاي ديگر در آفرينش جهان شريك نمود .
    ممكن است در جواب بگوييد گردآورنده همه اين علت ها خدا است كه با برهان منطقي هر معلول علتي دارد جور در نمآيد چون اگر خدا باشد پس او هم علتي دارد وگرنه برهان عليت نقض ميشود


    نكته:1جواب الهياري نده
    2سفسطه دجالگري نكن


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : 1395/06/30 در ساعت 23:44

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    18,790
    صلوات
    50679
    حضور
    133 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    آیا علت العلل بودن خداوند با قانون علیت منافات دارد؟








    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    798
    صلوات
    3537
    حضور
    17 روز 12 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب خدمت شما

    قبل از پاسخ بیان چند مقدمه ضروری است:

    الف) منظور از علت(در اینجا)، چیزی است که وجود شیء بر آن متوقف است. به عبارتی منظور از علیت خالق برای مخلوق، علت فاعلی و تشکیل دهنده آن است.

    ب) علت به تامه و ناقصه تقسیم می شود؛ زیرا آن چیزی که معلول بر آن متوقف است یا همه ی چیزی است که معلول به آن نیاز دارد به طوری که معلول با وجود آن راهی ندارد مگر اینکه موجود شود. در این صورت، به آن علت، علت تامه می گویند. یا اینکه آن چیزی که معلول بر آن متوقف است بعضی از چیزهایی است که معلول به آن احتیاج دارد. به چنین علتی ناقصه می گویند.
    مثال: پیدایش زید متوقف است بر پدر، مادر، سالم بودن پدر و مادر و شرایط مختلف دیگر و اینکه خداوند هم باشد تا در او روح بدمد. اگر همه ی اینها موجود شود، زید هم موجود می شود بنابراین همه ی اینها با هم برای وجود زید علت تامه می شود. و وجود یکی به تنهایی مانند پدر یا مادر، علت ناقصه(یا مُعِد: زمینه ساز) خواهد بود.

    با توجه به مقدمات مذکور، منظور از علیت خداوند برای جهان، علت معد و زمینه ساز نیست بلکه منظور علت حقیقی است. به عبارتی تا خداوند به عنوان علت اصلی به دیگر علتهای ناقصه و معد اضافه نشود، چیزی محقق نخواهد شد.
    از طرفی منظور از جمله «هر معلولي محتاج به علت است» اين است که هر گاه معلولي در خارج، تحقق يابد نيازمند به علت خواهد بود و هيچ موجودي نيست که معلول باشد و بدون علت به وجود آمده باشد، پس وجود معلول، بيانگر اين است که علتي آن را به وجود آورده است. موضوع این جمله کلیدی، معلول و پدیده است، در حالی که خداوند معلول و پدیده نیست تا موضوع این قانون کلی قرار گیرد. بنابر اینکه تسلسل و دور در علل محال است، باید این علتهایی که در عالم وجود دارد به علتی منتهی گردد که خود علت نداشته باشد و به عبارت دیگر علت العلل باشد.

    اگر قسمتی از پاسخ را متوجه نشدید و یا اصطلاحی قابل فهم نبود بفرمایید تا توضیح بدم.
    در پناه حق باشید...



    تو غافل در انديشه سود مال-----------------------که سرمايه عمر شد پايمال
    غبار هوي چشم عقلت بدوخت------------سموم هوس کشت عمرت بسوخت
    بکن سرمه غفلت از چشم پاک------------که فردا شوي سرمه در چشم خاک

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    3
    صلوات
    3
    حضور
    1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در جواب ساده براي شما از پس خودمان برنميآييم گنده گويي و توهم ميزنيم
    https://www.youtube.com/watch?v=YDoOyFTFsK8

  9. #5

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    798
    صلوات
    3537
    حضور
    17 روز 12 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas123 نمایش پست ها
    در جواب ساده براي شما از پس خودمان برنميآييم گنده گويي و توهم ميزنيم
    اگر سوال یا اشکالی در متن جواب وجود دارد بفرمایید تا بحث را ادامه بدهیم.
    هر جا رو هم که قبول ندارید با دلیل نقد کنید.
    منتظر پست های شما هستم.

    تو غافل در انديشه سود مال-----------------------که سرمايه عمر شد پايمال
    غبار هوي چشم عقلت بدوخت------------سموم هوس کشت عمرت بسوخت
    بکن سرمه غفلت از چشم پاک------------که فردا شوي سرمه در چشم خاک

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    نوشته
    36
    صلوات
    68
    حضور
    7 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas123 نمایش پست ها
    از پس خودمان برنميآييم گنده گويي و توهم ميزنيم
    عزیزم این بابایی که کلیپشو گذاشتی اصلا نمیدونه خدا کیه تا دربارش حرف بزنه اخه خدای اسلام ریش داره؟ راست میگن که مردم دشمن اون چیزی هستن که نمیدونن اینم یکیش

  12. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد 1394
    علاقه
    @asperger
    نوشته
    195
    صلوات
    267
    حضور
    23 روز 8 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    بنابر اینکه تسلسل و دور در علل محال است
    اساسا هیچ دلیل درستی بر ابطال تسلسل ارائه نشده است. این بحث قبلی اینجانب در این رابطه بود که پاسخ دهنده‌ای نیافت:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=49399


  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    3
    صلوات
    3
    حضور
    1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ابتدا قانون تعيين كردن كاري نداره من با همين سواد كم ميتونم يك كتاب قانون بنويسم و دليل بر درست بودنشم نميشه مثلا من ميگم هركي هر شب فلان چيز را بخوره هميشه زنده ميمونه بعد يكي ممكنه بياد بگه پدر من اين كارا كرد ولي مرد وجود خدا هم اينگونه حالا شما اگر به قانون ثابت كني ولي اثر نداشته باشه مردوده
    دوما شما يه چيز غير منطقي را با چيزهاي حدودا منطقي ميخواي جواب بدي منظور من از منطق واقع بين بودنه و جالب اينجاس كه به جاي اينكه با خود قانون خدايي بخواي جواب بدي با رياضي غيره و قوانين ديگر ميخواي جواب بدي كه ممكن همين قوانين استدلها هم درست نباشه از هر جا يه چيزي وصله پينه كردي
    سوما چيزي كه نباشه ايمان آوردن بهش درست نيست الان تو جامعه رو نگاه كن كسي بانك نميزنه كسي قتل نميكنه چرا چون ايمان داره اگه اين كارا كرد مامور مياد دستگيرش ميكنه ولي اين جهنمي كه خيلي بدتر از زندان و دادگاه است و خدايي كه هيجوره سرش شيره نميشه ماليد هم گناه ميكنن تو خفا اگه بدونن قسر در ميرن ظلم ميكنن پس خيال تا واقعيت فرق است يك جوان تو خيال خودش ممكنه با هزار تا دختر هم بستر بشه و خود ارضايي كنه ولي دليل بر راست بودنش نميشه

  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    798
    صلوات
    3537
    حضور
    17 روز 12 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط irancplusplus نمایش پست ها
    اساسا هیچ دلیل درستی بر ابطال تسلسل ارائه نشده است. این بحث قبلی اینجانب در این رابطه بود که پاسخ دهنده‌ای نیافت:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4
    تسلسل در علل با تسلسل اعداد ریاضی و غیره فرق داره و اینجا جای اثباتش نیست.(البته اگر مایل باشید از طریق پیام خصوصی قابل بررسی است)
    البته علاوه بر تسلسل راههای دیگری هم برای اثبات واجب مانند وجود فقری نیز وجود دارد.


    تو غافل در انديشه سود مال-----------------------که سرمايه عمر شد پايمال
    غبار هوي چشم عقلت بدوخت------------سموم هوس کشت عمرت بسوخت
    بکن سرمه غفلت از چشم پاک------------که فردا شوي سرمه در چشم خاک

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت دی 1348
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    798
    صلوات
    3537
    حضور
    17 روز 12 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas123 نمایش پست ها
    ابتدا قانون تعيين كردن كاري نداره من با همين سواد كم ميتونم يك كتاب قانون بنويسم
    مبنای تمام بحث های فلسفی و منطقی، عقل است.
    یعنی از مباحث عقلانی شروع می کنند تا به بدیهی برسند.
    بنابراین اصل موضوع یا همون قانون وضعی وجود نداره تا بر مبنای اون بخوان چیزی رو ثابت کنند.
    از طرفی اگر هر کی بخواهد قانون خود را وضع کند و نتیجه بگیرد که بین آنها حد مشترکی نیست تا حرف همدیگر رو بفهمند. حد مشترک و عامل تفاهم در مباحث فلسفی عقلانی بودن مطالب و مباحث است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas123 نمایش پست ها
    شما يه چيز غير منطقي را با چيزهاي حدودا منطقي ميخواي جواب بدي
    شما قبل از اینکه وارد بحث بشید، غیر منطقی بودن خدا رو فرض گرفتید و با این پیش فرض به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید!
    با این پیش فرض شما به جای تفکر روی دلایل، مدعای عدم وجود خدا رو تکرار می کنید. مانند این:
    نقل قول نوشته اصلی توسط abbas123 نمایش پست ها
    چيزي كه نباشه ايمان آوردن بهش درست نيست
    دوست عزیز وجود خدا با گناه کردن مردم هیچ رابطه منطقی ندارد. یعنی ممکنه کسی معتقد به خدا باشه اما به دلیل ضعف ایمان و غفلت، گناه هم انجام بده.
    مگر انسانهای سیگاری یقین به ضرر داشتن سیگار ندارند؟ چرا سیگار می کشند؟
    حوزه اعتقاد از عمل جداست. تا زمانی که اعتقاد با کل وجود شخص عجین نشود نمی تواند از تمام گناهان جلوگیری کند.


    تو غافل در انديشه سود مال-----------------------که سرمايه عمر شد پايمال
    غبار هوي چشم عقلت بدوخت------------سموم هوس کشت عمرت بسوخت
    بکن سرمه غفلت از چشم پاک------------که فردا شوي سرمه در چشم خاک

  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 31

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود