صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عالمی بدون عدالت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    علاقه
    برنامه نویسی-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    592
    صلوات
    783
    حضور
    118 روز 2 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره عالمی بدون عدالت





    سلام....
    فکر می کنم علما مخصوصا از نوع اسلامیش اکثرا بر این عقیده باشند که در این دنیای مادی، عدالت برقرار نیست...اونها معتقد هستند که برای اینکه عدالت برقرار بشه باید دنیای دیگری باشه...حساب و کتابی باشه....بهشت و جهنمی باشه....من دو دو تا چهار تا می کنم می بینم به فرض اگر حساب و کتابی هم باشه، بهشت و جهنمی هم باشه...در مجموع، در عالم هستی عدالت رو نمی تونیم ببینیم...یعنی در مجموع در عالمی که ما پا می زاریم بهش، عدالت وجود نداره...همین که برهه ای از زندگی ما که همین دنیای مادی باشه، بی عدالتی درش در جریان باشه، باید نتیجه بگیریم که این عالم در مجموع عادلنه نیست...یا در این عالم عدالت برقرار نیست....یعنی هزار بار بهشت و جهنم هم برقرار بشه...به صرف اینکه دنیایی مادی رو گذروندیم که عدالت درونش در جریان نبوده، عالم می شه یک عالم ناعادلانه...حالا سوال اینکه، آیا همچین عالمی با وجود خدایی خیر مطلق و عادل در تضاد نیست؟؟

    با تشکر.


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    18,833
    صلوات
    50790
    حضور
    133 روز 13 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    عالمی بدون عدالت








    کارشناس بحث: استاد طاها


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,419
    صلوات
    25205
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام به شما دوست گرامی

    شما میان دو مصداق از مفهوم «عدالت» خلط کرده اید:

    «عدل الهی» و «عدل بشری».

    آنچه در این دنیا شاهد آن هستیم بی عدالتی بشری است نه بی عدالتی الهی؛ هیچ عالم مسلمانی قایل نیست که در این دنیا عدالت الهی حکمفرما نیست و خدا قرار است بی عدالتی خویش در این دنیا را در آخرت جبران کند!

    پس آنچه در این دنیا شاهدش هستیم «بی عدالتی بشری» است و بی عدالتی بشر هم محدود به همین دنیاست زیرا خداوند (بر اساس حکمتش) فقط در همین دنیا وی را آزاد گذاشته تا میان خوب و بد، دست به گزینش بزند و هر کدام از خوبی یا زشتی را که خواست انتخاب کند اما در مراحل دیگر این نوع آزادی از او سلب میشود. پس امکان تسری یافتن این بی عدالتی به مراحل بعدی نیز منتفی خواهد بود.

    بعلاوه، ما انسانها وقتی میخواهیم درباره عادلانه یا غیرعادلانه بودن یک عمل، قضاوت کنیم مجموع فعل را در نظر میگیریم نه بخشی از آن را. کدام انسان عاقلی عمل یک جراح را با عمل یک چاقوکش یکسان میداند؟ مگر نه این است که هر دو دست به چاقو برده و به بدن انسان دیگری زخم وارد میکنند؟

    بر همین مبنا، وقتی میخواهیم درباره عدل الهی نیز قضاوت کنیم لازم است تمام فعل خدا را در نظر بگیریم و تمام فعل خدا، مجموع آفرینش دنیا و آخرت است:

    إِنَّا كلُ‏َّ شىَ‏ْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ وَ مَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كلَمْحِ بِالْبَصَرِ؛ البته ما هر چيز را به اندازه آفريديم و فرمان ما يك امر بيش نيست، همچون يك چشم بر هم زدن. (قمر/49و50)

    منطق اسلام این است که دنیا بریده از آخرت نیست بلکه هر دو یک حقیقتند لکن دنیا ظاهر این حقیقت است و آخرت باطن آن:

    إِنَّ الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ ناراً؛ كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى‏خورند،
    تنها در شکم خویش آتش مى‏خورند. (نساء/10)

    در پناه حق


    عالمی بدون عدالت


  6. #4

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    331
    صلوات
    501
    حضور
    16 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگه ما از زندگی راضی نیستیم دلیل نمیشه آدم بگه دنیا نا عادلانه است، همین که ما میدونیم هر چیزی علتی دارد یعنی دنیا عادلانه است ولی اینکه در آینده حساب کتابی انجام بشه و جزای اعمال انسان ها را خداوند بدهد نیز تکمیل کننده همین عدالت است .
    در روایات ظهور امام زمان می بینیم که بعضی از مومنین زمان ظهور امام زمان با ایشان مخالفت می کنند و ایشان را با آیه قرآن رد می کنند!
    روایات اندکی نیز وجود دارد که امام زمان (عج) از فرزندان امام حسن مجتبی معرفی نموده اند.

  7. صلوات ها 3


  8. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    علاقه
    برنامه نویسی-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    592
    صلوات
    783
    حضور
    118 روز 2 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    آنچه در این دنیا شاهد آن هستیم بی عدالتی بشری است نه بی عدالتی الهی؛
    با سلام مجدد....دقیق نمی دانم که منظورتان از بی عدالتی بشری کدام دست بی عدالتی هاست...واقعیتش را بخواهیم من در هرچه نظاره می کنم، خدا را آنجا می بینم....مثلا آنجایی که در کودکی مثلا توسط معلم تنبیه می شدم فقط و فقط خدا را می دیدم که دارد با تسمه ای به دستم می زند....اگر ظلم و بی عدالتی ای می شد من فقط خدا را می دیدم و می بینم....آن معلم یا اختیار درست و حسابی ندارد و از روی جبر می زند و ناعدالتی می کند که مقصر اظهر من الشمس است که خداست، یا از روی اختیار است و از روی اراده، باز هم همه چیز به خدا بر می گردد....خداست که اختیار را به این معلم داده و عالم و آدم را مهیا کرده و در چنان ساعتی مرا تنبیه کند....و می دانم اگر معلم اختیاری دارد و اراده ای دارد، همراه است با جهل و نادانی ای که به نظرم دست خودش نبوده....به هر حال از این دست بی عدالتی ها بگذریم می رسیم به بی عدالتی هایی که اظهر من الشمس اند که بی عدالتی الهی هستند...مثلا دو کودک دوقلو را فرض کنید یکی معلول یا با چهره ای کج و کوله و درب و داغان بدنیا می آید و از کودکی چوب وضعیت جسمانی و ظاهری اش را می خورد و و دیگری با ظاهری زیبا و بدنی سالم بدنیا می آید....این نا عدالتی بین دو کودک دو قلو، غیر از این است که منشاءاش الهی است؟؟کدام موجودی بشری ای با اختیار خود این بی عدالتی را سبب شده که ما خبر نداریم؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    زیرا خداوند (بر اساس حکمتش) فقط در همین دنیا وی را آزاد گذاشته تا میان خوب و بد، دست به گزینش بزند و هر کدام از خوبی یا زشتی را که خواست انتخاب کند اما در مراحل دیگر این نوع آزادی از او سلب میشود.
    در مورد بی عدالتی و ظلم های خدا هم دنبال توجیه گشتن بی معناست و اشتباست....چطور اعتقاد هست که خدا به هیچ وجه ممکن دروغ نمی گوید...ولی چطور می شود که به دلیلی و توجیه خدا می تواند بی عدالتی داشته باشد...پس آوردن توجیهاتی از این دست که خدا می خواسته انسان ها آزمایش شوند و اینها مثل این می ماند که خدا بگویید دروغی به عالم و آدم بگوید با فلان و بهمان توجیه و دلیل....پس اصلا ذکر این قبیل توجیه ها و ادله ها بی معناست....شما باید ثابت کنید که بی عدالتی ای از جانب خدا نیست نه این توجیه بیاورید و اینها
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    بر همین مبنا، وقتی میخواهیم درباره عدل الهی نیز قضاوت کنیم لازم است تمام فعل خدا را در نظر بگیریم و تمام فعل خدا، مجموع آفرینش دنیا و آخرت است
    استاد گرامی این سخن شما مثل این می ماند که بگویید که ما باید تمام فعل خدا را در نظر بگیریم...پس اگر خدا دروغی گفت و سپس چند صباحی بعد راستش را گفت، اشکالی به خدا نیست...چون در مجموع حرف راست گفته!!!!خیر استاد گرامی بنده لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه ی فعل خدا را می بینم و نباید بی عدالتی و ظلمی ببینم...شما یک جراح را مثال زدید...در آن مثال جراح در هنگام زخم وارد کردن بر بیمار در واقع دارد ظلم می کند ولی او مجبور است، برای جلوگیری از شر بزرگتری و ظلم بزرگتری به ناچار این زخم ها را وارد سازد و از این زاویه که نگاه می کنیم به تصور می گوییم دارد خیر می رساند...ولی در مورد خدا که نمی توانیم بگوییم که خدا مجبور است مثلا دروغ بگوید و یا مجبور است ظلم کند و حالا مثلا مجموع کارهایش را باید دید!!!!!

  9. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد 1395
    نوشته
    483
    صلوات
    709
    حضور
    11 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    وبلاگ
    38
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    ...به هر حال از این دست بی عدالتی ها بگذریم می رسیم به بی عدالتی هایی که اظهر من الشمس اند که بی عدالتی الهی هستند...مثلا دو کودک دوقلو را فرض کنید یکی معلول یا با چهره ای کج و کوله و درب و داغان بدنیا می آید و از کودکی چوب وضعیت جسمانی و ظاهری اش را می خورد و و دیگری با ظاهری زیبا و بدنی سالم بدنیا می آید....این نا عدالتی بین دو کودک دو قلو، غیر از این است که منشاءاش الهی است؟؟کدام موجودی بشری ای با اختیار خود این بی عدالتی را سبب شده که ما خبر نداریم؟؟

    در مورد بی عدالتی و ظلم های خدا هم دنبال توجیه گشتن بی معناست و اشتباست....

    سلام
    در جواب سخن شما من هم مثالی می زنم:


    چرا بعضی فرزندان که در یک خانواده رشد کرده اند تفکرات متفاوتی دارند ؟ مگر نه این که هر دو تحت تربیت یک پدر و مادر بوده اند ؟ پس چرا راهی که انتخاب می کنند کاملاً مقابل و متضاد یکدیگر است ؟یکی سرشار از خیر و خوبی و دیگری شرور و بدطینت . آیا در اینجا بی عدالتی تربیتی از طرف والدین و سرپرستشان رخ داده است .

    و یا از لحاظ جسمانی یک فرزند لاغر و دیگری چاق است ؟ آیا پدر و مادر در تغذیۀ آنها تبعیض قائل شده اند .به یکی بیشتر خورانده اند و دیگری را از سهم عادلانه اش محروم کرده اند .

    اگر شما پدر یا مادر فرزندی باشید جوابتون قطعاً منفی است و منکر تبعیض و استثناء بین فرزندانتان خواهید بود . و فراموش نکنید که ما بشریم و جایزالخطا ولی با این حال با اطمینان جواب می دهیم که همۀ فرزندان در نزد ما یکسان هستند و هیچ گونه اجحافی در حقشان نمی کنیم.

    حال در مورد خداوند ربّ العالمین چه فکری می کنید ؟


    « به هر حال ماهیت این تفاوت ها هرچه که باشد خداوند بواسطه همین امور بشر را مورد آزمایش قرار می دهد ؛ اما با توجه به آنچه ذکر شد به طور کلی نمی توان گفت خداوند لزوما می خواهد کسی را به بیماری و فقر امتحان نماید ،بلکه این خود يا افراد جامعه هستند كه با عمل نكردن به دستورات الهي فقر و بیماری را برای ايشان به ارمغان می آورند و همین زمینه امتحان شدن انسانها به این امور می شود ؛ پس لزوما این گونه نیست که خداوند نوع و شکل امتحان یک فرد را برای او مقدر نماید بلکه این علل و عوامل گوناگون در زندگی او هستند که نوع آزمون او را رقم می زنند .

    اما در هر حال علت تحقق شکل این آزمون الهی هرچه باشد ، بدلیل عدالت مطلق خداوند این اختلاف وضعیت ها و تفاوت هایی که در سختی و آسانی امتحان برای افراد مختلف وجود دارد به نحو عادلانه ای مورد محاسبه قرار می گیرند. در واقع همه این اختلافات به شکلی دقیق و عادلانه در نحوه تکالیف انسان ها و محاسبه اعمال شان در قیامت مورد مراعات قرار می گیرد .

    مطمئناً آنان که در دنیا از نعمات بیش تری برخوردار بودند، بیش تر مورد سؤال و درخواست هستند. باید بیش تر پاسخگو باشند. کسانی که آزمون های سخت فقر و بیماری و ... را گذراندند،وضع بسیار بهتر و آسان تری را پیش رو خواهند داشت. خدا را به خاطر این تقدیر شکر خواهند کرد که در برابر سختی کوتاه دنیا سعادت ابدی را نصیب آن ها نموده است. یعنی با وجود این تفاوت شکل آزمون ها، عدالت در تکالیف و مسئولیت ها و آزمایشات و محاسبه اعمال این افراد ملاحظه می گردد. »










    عشق يعني اربعين ياس‌ها
    اشک سرخي در غم عباسها

    عشق گفتي کربلا آمد به ياد
    هيبت خون خدا آمد به ياد

    اللّهمّ صلّی علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم




  10. صلوات


  11. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد 1395
    نوشته
    483
    صلوات
    709
    حضور
    11 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    وبلاگ
    38
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    تفاوت ظرفیتها




    در حدیث نبوى آمده است:

    بالعدل قامت السّموات و الارض «».
    «
    همانا آسمان و زمین به موجب عدل برپاست».

    تفسير صافى، ذيل آيه فوق چاپ اسلاميه، ج 2 ص 638…


    «...وقتى مى گوییم خاصیت مثلّث این است كه مجموع زاویه هایش برابر با دو قائمه است و خاصیت مربّع این است كه مجموع زوایایش برابر با چهار قائمه است معنایش این نیست كه به آن، خاصیت دو قائمه داشتن، و به این، خاصیت چهار قائمه داشتن را اعطا كرده اند.

    لهذا این پرسش جا ندارد كه چرا به مثلث ستم كرده اند و خاصیت چهار قائمه را نداده اند. نه، مثلث جز همان خاصیت معیّن را نمى تواند داشته باشد
    تفاوت موجودات جهان نیز همینطور است.

    اینكه جمادات، رشد و درك ندارند و گیاهان رشد دارند و درك ندارند و حیوان، هم رشد دارد و هم درك دارد،

    بو على سینا جمله معروفى دارد كه مبیّن همین حقیقت است. وى گفته است:
    ما جعل اللّه المشمشة مشمشة بل اوجدها.
    «خدا زردآلو را زردآلو نكرده است، بلكه زردآلو را ایجاد كرده است.»

    زردآلو براى مثال ذكر شده است، منظور، همه موجودات است.

    خدا اشیاء را آفریده است و آنها ذاتاً اختلاف دارند. خدا زردآلو را آفریده، سیب را آفریده، انار را آفریده و هكذا، ولى چنین نبوده كه قبلًا همه آنها یكنواخت بوده اند و خدا بین آنها اختلاف برقرار ساخته است.


    قرآن كریم تعبیر بسیار لطیفى دارد؛ از زبان موسى بن عمران (علیه السلام) نقل مى كند كه وقتى فرعون از وى و برادرش هارون مى پرسد كه پروردگار شما كیست؟ موسى (علیه السّلام) جواب مى دهد:

    ربّنا الّذى اعطى كلّ شى ء خلقه ثمّ هدى «طه 50».
    «پروردگار ما آن كسى است كه به هر چیز، آفرینش خاص آن چیز را داده است و سپس آن را به سوى هدف رهبرى كرده است»


    حقیقت این است كه جهان تنها به همین جور كه هست امكان وجود داشته است و هر جزء از اجزاء جهان نیز آفرینش معیّنى درباره آن امكان داشته است و خدا همان آفرینش را به آن داده است.

    قرآن، این مطلب را با یك تمثیل لطیف بسیار عالى بیان كرده است. قرآن به آب باران كه از بالا مى ریزد و تدریجاً سیل تشكیل مى دهد و آب در بستر نهرها و جویها و رودخانه هاى مختلف قرار مى گیرد مثل مى زند؛ مى فرماید:

    انزل من السّماء ماء فسالت اودیة بقدرها «رعد17».
    «خدا از آسمان آبى فرود آورد و هر رودخانه اى به قدر ظرفیّت خودش سیلان یافت».

    یعنى رحمت پروردگار، هیچ موجود مستعدّى را محروم نمى سازد، ولى استعداد و
    ظرفیّت موجودات هم یكسان نیست؛ استعدادها مختلف است، هر ظرفى به قدرى كه گنجایش دارد از رحمت خدا لبریز مى گردد



    مجموعه آثار شهید مطهری .عدل الهی .بخش تفاوت ظرفیتها






    عشق يعني اربعين ياس‌ها
    اشک سرخي در غم عباسها

    عشق گفتي کربلا آمد به ياد
    هيبت خون خدا آمد به ياد

    اللّهمّ صلّی علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم




  12. صلوات ها 2


  13. #8

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,419
    صلوات
    25205
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    دقیق نمی دانم که منظورتان از بی عدالتی بشری کدام دست بی عدالتی هاست
    با سلام به شما دوست گرامی

    اگر ما از قبل به این نتیجه رسیده باشیم که خدا عادل نیست، هر آنچه را که دیگران به عنوان دلیل و برهان بر عدالت خدا اقامه کنند برایمان چیزی جز توجیه توخالی نیست.

    اما سوالی که باید پاسخ گفت این است که: چگونه به این یقین رسیده ایم که خدا عادل نیست؟

    احتمالا (همانطور که شما اشاره کرده اید) با مشاهده تنبیه معلم و کودکانی که دچار نقص ذهنی و جسمی هستند و اموری از این قبیل. اما مشاهده این امور آیا میتواند به تنهایی دلیلی بر بی عدالتی خدا باشد؟

    فراموش نکنیم که: واقعیت گاه آنگونه که به نظر انسان میرسد نیست.

    بسیار شده که ما انسانها بخشی از واقعیت را دیده ایم و بر اساس آن حکم و قضاوت کرده ایم و پس از مدتی ابعاد دیگری از واقعیت برایمان کشف شده و به قضاوت اشتباه خود پی برده ایم. حتما شما هم با ما موافقید که شایسته و بایسته است وقتی ما (بشری با آگاهی و توانایی محدود) میخواهیم درباره خدا (به عنوان موجودی با عظمت نامحدود) قضاوت کنیم مراقب آسیب جزئی نگری باشیم.

    از مطلبی که ذیل مثال «جراح» بیان کرده اید به دست می آید که جنابعالی معنای خاصی از عدالت را در ذهن دارید زیرا برشی که جراح بر بدن فرد بیمار وارد میکند را بی عدالتی و ظلم نامیده اید هر چند ظلمی از روی اجبار!

    با این حساب در هیچ یک از موجودات جهان هستی و رفتارهای آنها خبری از عدالت (چه بشری و چه الهی) نیست و جهان و هرچه در آن است یکپارچه ظلم است و حتی نمیتوان از بهتر بودن «ظلم کمتر» از «ظلم بیشتر» سخن به میان آورد زیرا بهتر بودن «ظلم کمتر» ظلمی آشکار در حق «ظلم بیشتر» است!

    آیا به این لوازم پایبندید یا خیر؟ و در هر صورت تعریف شما از عدالت چیست؟

    میگویید:

    «شما یک جراح را مثال زدید...در آن مثال جراح در هنگام زخم وارد کردن بر بیمار در واقع دارد ظلم می کند ولی او مجبور است، برای جلوگیری از شر بزرگتری و ظلم بزرگتری به ناچار این زخم ها را وارد سازد و از این زاویه که نگاه می کنیم به تصور می گوییم دارد خیر می رساند...ولی در مورد خدا که نمی توانیم بگوییم که خدا مجبور است...»

    میگوییم:

    از نگاه اسلام و اندیشمندان اسلامی خدا نه مجبور است و نه ناتوان؛ اما اراده و قدرت خدا به اموری تعلق میگیرد که شدنی باشد؛ و همین نکته، کلید حل بسیاری از سوالات درباره عدل الهی است.

    بنابراین همانطور که:

    قبل از بررسی جبر و اختیار درباره یک مورد، باید ببینیم آیا آن مورد، شدنی است یعنی قابلیت دارد که اراده و قدرت به آن تعلق بگیرد یا خیر؟ مثلا آیا وجود دو خدا امری شدنی است یا خیر؟ آیا اجتماع نقیضین امری شدنی است یا خیر؟ و... .

    اگر گفتیم اینها اموری محال هستند دیگر معنا ندارد بپرسیم: آیا خدا میتواند یا میخواهد چنین اموری را انجام دهد یعنی خدای دومی بیافریند یا اجتماع نقیضینی انجام دهد و.... .

    همینطور:

    قبل از بررسی عدل و ظلم درباره یک پدیده، باید ببینیم آن پدیده آیا میشد به نحوی دیگر باشد که نقایص و محدودیتهای مورد نظر ما را نداشته باشد یا اصلا نمیشد؟ مثلا آیا میشد انسان در این دنیا خلق شود اما بی اختیار؟ آیا میشد اختیار در انسان باشد اما اراده تنبیه از معلم سر نزند؟ آیا میشد فرایند مادی حامله شدن و تولید مثل باشد اما نقصانی در این فرایند مادی رخ ندهد؟ و.... .

    این نکته کلیدی نیازمند مطالعه و تدبر است و بهترین منبع فارسی ای که میتواند به شما در این خصوص اطلاعات مفیدی بدهد کتاب عدل الهی شهید استاد مطهری است.

    مطلب دیگری از شما:

    «این سخن شما مثل این می ماند که بگویید که ما باید تمام فعل خدا را در نظر بگیریم...پس اگر خدا دروغی گفت و سپس چند صباحی بعد راستش را گفت، اشکالی به خدا نیست...چون در مجموع حرف راست گفته!!!!خیر استاد گرامی بنده لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه ی فعل خدا را می بینم و نباید بی عدالتی و ظلمی ببینم...»

    میگوییم:

    همانطور که در پست اولمان متذکر شدیم:

    « هیچ عالم مسلمانی قایل نیست که در این دنیا عدالت الهی حکمفرما نیست و خدا قرار است بی عدالتی خویش در این دنیا را در آخرت جبران کند! »

    بنابراین جایی برای مثالی که درباره دروغ گفتن و سپس راست گفتن خدا زده اید نیست.

    ما قایلیم آنچه خدا خلق کرده است بر مبنای عدالت است و لا غیر. اما من انسان که چنین احاطه ای به کل واقعیت جهان هستی ندارم طبعا با معضلی به نام جزئی نگری مواجهم و ما آنجا که گفتیم فعل خدا را یکجا ببینید خواستیم هشداری درباره این جزئی نگری بدهیم.

    در تکمیل آن بیان عرض میکنیم:

    آنچه شما به عنوان « لحظه به لحظه » و « ثانیه به ثانیه » گفته اید برای من و شماست که موجودی مادی و گرفتار در بند زمان و مکانیم نه برای خدا. فعل خدا (اگر بخواهیم با مفاهیم زمانی تشبیه کنیم) تنها یک لحظه است نه لحظه به لحظه و تنها یک ثانیه است نه ثانیه به ثانیه.

    این فعل یگانه همچون بدن یک نوزاد سالم است که از اعضایی تشکیل شده و هر عضو در جایگاه مناسب خود قرار گرفته و کارایی مخصوص به خود را دارد که این کارایی در جوهر و حقیقت آن عضو است؛ و با همین کارایی، محدودیتهای دیگر اعضا که این محدودیت نیز در حاق و حقیقت آن اعضاست را برطرف میکند و مجموعا هدفی واحد را دنیال میکنند.

    در پناه حق


    عالمی بدون عدالت

  14. صلوات ها 2


  15. #9

    عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    154
    صلوات
    256
    حضور
    7 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هیچ عدالتی در این دنیا وجود نداره ...

    جناب طاها میگن چون ما علممون ناقص هست نمیتونیم تمام ابعاد قضیه رو ببینیم و حکم به بی عدالتی میدیم .

    نمیدونم اینکه ما علممون ناقص هست چه ربطی به این داره که ما توانایی تشخیص عدالت رو داریم یا نه . جناب طاها این حرف رو نزنین ... چون اگر بخوایم اینجو ی قضاوت کنیم باید درب همه دا سرا ها رو ببندیم .

    جناب پارسا مهر ...
    این پرسش ها به نتیجه نمیرسه ... تمام ظلم و جورها و فسادهایی هم که در درون دنیا هست به خاطر بی عدالتی خداست .

    از ژنتیک گرفته ... تا محیط و ...
    من خیلی وقت پیشتر ها در مورد این موضوع بحث میکردم . نهایتش رو خدمتتون بگم .
    در نهایت اساتید سایت میگن ... اینها ظلم نیستند ... تفاوت هستند ... و لازمه خلقت ... تفاوت هست ...

    لازمه خلقت اینه که ماهیتی هوا باشه و ماهیتی خاک ...
    لازمه خلقت این هستش که خر داشته باشیم و شیر هم داشته باشیم .
    و ...

    اگر هم خدا کسی رو خر آفرید ناراحت نباشه ... باید به خر بودن خودش راضی و خوشحال باشه و بهش افتخار کنه که میخ رو تا دسته میکنن تو نشیمنگاهش ...
    خوب خلقتش اینجوریه دیگه ...

    این بحث ها خیلی طولانی تر از این صحبتی هست که اینجا بخواین نتیجه بگیرین ...

    خاطرم هست داشتم در درون همین سایت با یکی از اساتید سایت صحبت میکردم و سوالم این بود که ...

    چرا یک حروم زاده ... اگر عمری رو زاهد و عابد باشه باید در جهنم زندگی کنه و زن و مردی که این عمل رو انجام دادن توبه کنن و بخشیده بشن و ...

    نهایت صحبت ایشون هم همین بود ...

    خدا دوست داره ... عشق میکنه .... برخی رو خر بیافرینه و برخی رو شیر ....
    و مفهومی ه من و شما از عدالت در درون ذهنمون داریم رو اشتباه میدونن .

  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    154
    صلوات
    256
    حضور
    7 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یازینبِ فاطمه نمایش پست ها
    در حدیث نبوى آمده است:

    بالعدل قامت السّموات و الارض «».
    «
    همانا آسمان و زمین به موجب عدل برپاست».


    تفسير صافى، ذيل آيه فوق چاپ اسلاميه، ج 2 ص 638…



    «...وقتى مى گوییم خاصیت مثلّث این است كه مجموع زاویه هایش برابر با دو قائمه است و خاصیت مربّع این است كه مجموع زوایایش برابر با چهار قائمه است معنایش این نیست كه به آن، خاصیت دو قائمه داشتن، و به این، خاصیت چهار قائمه داشتن را اعطا كرده اند.

    لهذا این پرسش جا ندارد كه چرا به مثلث ستم كرده اند و خاصیت چهار قائمه را نداده اند. نه، مثلث جز همان خاصیت معیّن را نمى تواند داشته باشد
    تفاوت موجودات جهان نیز همینطور است.

    اینكه جمادات، رشد و درك ندارند و گیاهان رشد دارند و درك ندارند و حیوان، هم رشد دارد و هم درك دارد،


    بو على سینا جمله معروفى دارد كه مبیّن همین حقیقت است. وى گفته است:
    ما جعل اللّه المشمشة مشمشة بل اوجدها.
    «خدا زردآلو را زردآلو نكرده است، بلكه زردآلو را ایجاد كرده است.»

    زردآلو براى مثال ذكر شده است، منظور، همه موجودات است.


    خدا اشیاء را آفریده است و آنها ذاتاً اختلاف دارند. خدا زردآلو را آفریده، سیب را آفریده، انار را آفریده و هكذا، ولى چنین نبوده كه قبلًا همه آنها یكنواخت بوده اند و خدا بین آنها اختلاف برقرار ساخته است.



    قرآن كریم تعبیر بسیار لطیفى دارد؛ از زبان موسى بن عمران (علیه السلام) نقل مى كند كه وقتى فرعون از وى و برادرش هارون مى پرسد كه پروردگار شما كیست؟ موسى (علیه السّلام) جواب مى دهد:

    ربّنا الّذى اعطى كلّ شى ء خلقه ثمّ هدى «طه 50».
    «پروردگار ما آن كسى است كه به هر چیز، آفرینش خاص آن چیز را داده است و سپس آن را به سوى هدف رهبرى كرده است»



    حقیقت این است كه جهان تنها به همین جور كه هست امكان وجود داشته است و هر جزء از اجزاء جهان نیز آفرینش معیّنى درباره آن امكان داشته است و خدا همان آفرینش را به آن داده است.

    قرآن، این مطلب را با یك تمثیل لطیف بسیار عالى بیان كرده است. قرآن به آب باران كه از بالا مى ریزد و تدریجاً سیل تشكیل مى دهد و آب در بستر نهرها و جویها و رودخانه هاى مختلف قرار مى گیرد مثل مى زند؛ مى فرماید:


    انزل من السّماء ماء فسالت اودیة بقدرها «رعد17».
    «خدا از آسمان آبى فرود آورد و هر رودخانه اى به قدر ظرفیّت خودش سیلان یافت».

    یعنى رحمت پروردگار، هیچ موجود مستعدّى را محروم نمى سازد، ولى استعداد و
    ظرفیّت موجودات هم یكسان نیست؛ استعدادها مختلف است، هر ظرفى به قدرى كه گنجایش دارد از رحمت خدا لبریز مى گردد




    مجموعه آثار شهید مطهری .عدل الهی .بخش تفاوت ظرفیتها
    خوب اسمه همه اینها تبعیض و ظلم هست ...
    حالا چه کاریه ... حتما باید خدا دنیا رو خلق میکرد ...

    خوب نمیکرد .
    دیگی که برای من نمیجوشه ... اصلا نجوشه ....

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1395/07/09, 12:51 : 29

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود