صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه نجات انسانها توسط دین

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1393
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    1,687
    صلوات
    2364
    حضور
    43 روز 3 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره شبهه نجات انسانها توسط دین




    سلام

    سلام اگر واقعا دین الهی حق است و آمده تا انسانها را از عذاب اخروی نجات دهد و به سعادت برساند
    چرا به تک تک انسانها وحی نشد..تا دیگر بهانه ای نباشد؟!
    شاید بگویید برای امتحان شدن
    این هم منطقی نیست..چون وقتی پای امتحان وسط بیاید و امتحان هم سخت باشد قطعا عده ایی رفوزه میشوند
    صحبت نکردن خوا با تک تک انسانها و دوری از زمان وحی باعث شده که دین در معرض شبهات زیاد و تفاسیر مختلف قرار بگیرد که این با مسله هدایت در تضاد است
    ویرایش توسط سیده راضیه : 1395/08/04 در ساعت 20:20


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,401
    صلوات
    52262
    حضور
    138 روز 15 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    شبهه نجات انسانها توسط دین








    کارشناس بحث: استاد هادی


  4. #3

    عضویت
    جنسیت شهریور 1393
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,652
    صلوات
    6056
    حضور
    74 روز 7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام

    سلام اگر واقعا دین الهی حق است و آمده تا انسانها را از عذاب اخروی نجات دهد و به سعادت برساند
    چرا به تک تک انسانها وحی نشد..تا دیگر بهانه ای نباشد؟!
    شاید بگویید برای امتحان شدن
    این هم منطقی نیست..چون وقتی پای امتحان وسط بیاید و امتحان هم سخت باشد قطعا عده ایی رفوزه میشوند
    صحبت نکردن خوا با تک تک انسانها و دوری از زمان وحی باعث شده که دین در معرض شبهات زیاد و تفاسیر مختلف قرار بگیرد که این با مسله هدایت در تضاد است
    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما
    بر اساس آیات و روایات، دنیا دار امتحان است «وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ»(اعراف/168) «وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً»(انبیاء/ 35) و خداوند انسان ها را جهت آزمایش و امتحان خلق فرموده. اینکه فرمودید در امتحان قطعا عده ای رفوزه می شوند دلیل نمی شود که خداوند دار امتحان را خلق نفرماید، فرمایش حضرت عالی مثل این است که بفرمایید وجود مدرسه و امتحان گرفتن از شاگردان ضرورتی ندارد چون قطعا عده ای رفوزه می شوند؛ در صورتی که وجود مدرسه و امتحان گرفتن از شاگردان در جهت کمال آنان است و اگر مدرسه و امتحان نباشد کسی با سواد نمی شود. عالم هستی مدرسه ی انسان سازی است در این مدرسه انسان ها مورد امتحان قرار می گیرند و با این ابتلائات به کمال نهایی نائل می شوند.
    مطلب دیگر اینکه همه انسان ها آمادگی دریافت وحی را ندارند، انسان برای دریافت وحی باید آمادگی لازم از جمله ظرفیت وجودی و عصمت را داشته باشد و اگر چنین آمادگی در انسان به وجود نیاید قابلیت دریافت وحی را نخواهد داشت؛ اگر چه انسان ها بالقوه ظرفیت دریافت الهام را دارند و می توانند با عمل به شریعت اسلام و مبارزه با نفس به این مقام نائل آیند.


    شبهه نجات انسانها توسط دین
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه


  5. #4

    عضویت
    جنسیت شهریور 1393
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,652
    صلوات
    6056
    حضور
    74 روز 7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب آخر این است که تمام مسائلی که باید از طریق وحی ابلاغ می شد، به پیامبر عظیم الشأن ما وحی شده و حاصل این وحی ها گنجینه ی عظیمی همچون قران و روایات اهل بیت علیهم السلام شده است که به راحتی قابل دسترسی برای همگان است. دسترسی به وحی در زمان ما آسان تر از زمان پیامبر و ائمه علیهم السلام است چرا که در ان زمان عده ی اندکی به پیامبر دسترسی داشتند و از همان هایی هم که دسترسی به پیامبر داشتند عده ی قلیلی هدایت شدند. برخی از اصحاب با وجود هم عصر بودن با پیامبر و معیت با ایشان هدایت نشدند و عاقبت به شرّ شدند پس نزدیک بودن به زمان وحی دلیل بر هدایت قطعی نیست.
    دین برای هدایت بشریت آمده و سعادت ابدی را با خود به ارمغان آورده است و برای این منظور عده ای از انسان های برگزیده را برای هدایت و رهنمایی ارسال فرموده و از طریق وحی هر انچه گفتنی بود بر قلب مبارکشان نازل فرموده است. منتهی فعليّت يافتن هدايت افراد، مشروط به دو شرط است: يكى آن‌كه خودشان بخواهند از اين نعمت الهى، بهره‌مند شوند؛ دوم آن‌كه ديگران موانعى براى هدايت آنان فراهم نكنند. و محروم ماندن بسيارى از مردم از هدايت قرآن، در اثر سوء اختيار خودشان بوده است، چنان‌كه محروميت بسيارى ديگر، در اثر موانعى بوده كه ديگران در راه گسترش هدایت قرآن کریم، به وجود آورده بودند( آموزش عقاید استاد مصباح یزدی،ص187)
    حاصل سخن اینکه:
    اگر انسان اراده کند و مانعی هم در راه نباشد این هدایت فعلیت یافته و شخص به کمال نهایی خود نائل خواهد آمد و تفاوتی نمی کند چه در زمان نزول وحی باشند و چه در زمان حال که با نزول وحی فاصله دارد. اسباب هدایت برای انسان فراهم است اگر شخصی هدایت نشد یا خودش نمی خواهد و یا موانعی بر سر راه دارد که باید برطرف شود.


    شبهه نجات انسانها توسط دین
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

  6. صلوات ها 4


  7. #5

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1393
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    1,687
    صلوات
    2364
    حضور
    43 روز 3 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها


    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما
    بر اساس آیات و روایات، دنیا دار امتحان است «وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ»(اعراف/168) «وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً»(انبیاء/ 35) و خداوند انسان ها را جهت آزمایش و امتحان خلق فرموده. اینکه فرمودید در امتحان قطعا عده ای رفوزه می شوند دلیل نمی شود که خداوند دار امتحان را خلق نفرماید، فرمایش حضرت عالی مثل این است که بفرمایید وجود مدرسه و امتحان گرفتن از شاگردان ضرورتی ندارد چون قطعا عده ای رفوزه می شوند؛ در صورتی که وجود مدرسه و امتحان گرفتن از شاگردان در جهت کمال آنان است و اگر مدرسه و امتحان نباشد کسی با سواد نمی شود. عالم هستی مدرسه ی انسان سازی است در این مدرسه انسان ها مورد امتحان قرار می گیرند و با این ابتلائات به کمال نهایی نائل می شوند.
    مطلب دیگر اینکه همه انسان ها آمادگی دریافت وحی را ندارند، انسان برای دریافت وحی باید آمادگی لازم از جمله ظرفیت وجودی و عصمت را داشته باشد و اگر چنین آمادگی در انسان به وجود نیاید قابلیت دریافت وحی را نخواهد داشت؛ اگر چه انسان ها بالقوه ظرفیت دریافت الهام را دارند و می توانند با عمل به شریعت اسلام و مبارزه با نفس به این مقام نائل آیند.

    سلام و تشکر

    1- اینکه انسانها آمادگی وحی را ندارند خب خود خدا قرار داده
    بنده هرجا روایت یا داستانی شنیدم مبنی بر این که طرف با چشم برزخی همه چیز را میدیده..حاکی از این بوده که عموم مردم از وحوشند
    خب بر فرض که درست باشد خب این طبیعت را در عموم چه کسی اینطور قرار داده؟؟!! در قرآن هم آمده عموم مردم نمیفهمند
    خب میتوانست اینطور قرار ندهد


    ضمن اینکه باز این مانع این نمیشود که انسانهای معمولی و حتی گناهکار نتوانند جبرییل را ببینند چنانکه مردم عصر پیامبر بنا بر گفته ها جبرییل را میدیدند شبیه یکی از زیبارویان

    2- و اما اینکه میفرمایید رفوزه شدن دلیل نمیشود که خداوند امتحان نکند..منطقی نیست اینکه ما بدونیم امتحانی منجر به عذاب کثیری از مخلوقات میشود این با هدایت و نجات تناقض دارد
    خب معلومه شخص معصوم بدی گناه را میبیند و گناه نمیکند ولی شخص جاهل این چنین نیست
    امتحان میتواند طوری باشد همه برنده باشند و فقط رقابت در رتبه باشد

    3- ایتکه میفرمایید دیگران هم مانع ایجاد میکنند خود گواه این مطلب است که ضمانتی برای دریافت هدایت و نجات نیست
    کمااینکه میبینیم این همه اختلاف های اساسی در بین خود مسلمین است

    نتیجه:

    از نظر من خداوند اراده نکرده عموم انسانها در طول تاریخ هدایت شوند و خود اینطور قرار داده حتی اگر دیگران نیز مانع هدایت میشوند باز این را خود قرار داده
    مشکلی که هست این است وضعیت حیات اخروی این عموم انسانها چیست؟
    ویرایش توسط غریبه آشنا : 1395/06/29 در ساعت 16:31

  8. صلوات ها 2


  9. #6

    عضویت
    جنسیت دی 1389
    نوشته
    722
    صلوات
    2863
    حضور
    6 روز 22 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام

    سلام اگر واقعا دین الهی حق است و آمده تا انسانها را از عذاب اخروی نجات دهد و به سعادت برساند
    چرا به تک تک انسانها وحی نشد..تا دیگر بهانه ای نباشد؟!
    شاید بگویید برای امتحان شدن
    این هم منطقی نیست..چون وقتی پای امتحان وسط بیاید و امتحان هم سخت باشد قطعا عده ایی رفوزه میشوند
    صحبت نکردن خوا با تک تک انسانها و دوری از زمان وحی باعث شده که دین در معرض شبهات زیاد و تفاسیر مختلف قرار بگیرد که این با مسله هدایت در تضاد است
    سلام
    این دیگه از آن حرفهاست.
    شما بخوای خبری را به یک گروهی برسانی ، خودتان (منشأ خبر) به تک تک افراد گروه مستقیما و مستقلا خبر می دهید؟ یا یک فردی را می فرستند که به عنوان حامل خبر، خبر را به همه برساند؟
    بر این مبنا ، در زمان ما ، روزنامه ها و رسانه ها و ... نباید باشند. همه مردم باید مستقیما در هر صحنه و حادثه ای حضور پیدا کنند!!

    امتحان در میان نباشد؟ چون سخت است و عده ای رفوزه می شوند؟
    پس پاداش و عقاب هم نباید در کار باشد. چون پاداش و عقاب بدون امتحان معنی ندارد.
    اگر امتحان منطقی نیست ، پس در کارهای بشری مثل مدارس و دانشگاهها و آموزش رانندگی و ... هم امتحان در کار نباشد چون بالاخره سخت خواهد بود و عده ای رفوزه می شوند!!!

    برای کسی که دنبال بهانه است ، همیشه بهانه جور میشه.
    این عاقلانه نیست که ما بخواهیم کاری بکنیم که کسی اصلا بهانه ای نداشته باشه. همیشه و در هر شرایطی میشه امری را مستمسک قرار داد و بهانه ای را برای کارهای زشت خود جور کرد.
    بلکه باید کاری بکنیم که هیچکس برای گمراهی " عذر و حجت عقلی " نداشته باشه.

       
    چرا ما دنبال اختراع شبهه هستیم؟

    ویرایش توسط یاقوت احمر : 1395/06/30 در ساعت 13:18
    یا رحمن الدنیا و الآخرة و رحیمهما
    پیامبر اکرم (ص): مدارا با هیچ چیز همراه نشد، مگر اینکه آن را آراست و از هیچ چیز برداشته نشد مگر اینکه آن را زشت ساخت.
    امیر الموءمنین على (ع):بيشتر پرتگاههاى خرد، در زير زرق و برق طمعها است .
    امیر المومنین علی (ع): ندیده در شهادت، نسنجیده در قضاوت و نفهمیده در انتقادات وارد نشوید.
    امیر المومنین علی (ع): رستگار شد آنکه کار امروزش را سامان داد و کوتاهى‏ هاى دیروزش را جبران کرد.

  10. صلوات


  11. #7

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1393
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    1,687
    صلوات
    2364
    حضور
    43 روز 3 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاقوت احمر نمایش پست ها
    سلام
    این دیگه از آن حرفهاست.
    شما بخوای خبری را به یک گروهی برسانی ، خودتان (منشأ خبر) به تک تک افراد گروه مستقیما و مستقلا خبر می دهید؟ یا یک فردی را می فرستند که به عنوان حامل خبر، خبر را به همه برساند؟
    بر این مبنا ، در زمان ما ، روزنامه ها و رسانه ها و ... نباید باشند. همه مردم باید مستقیما در هر صحنه و حادثه ای حضور پیدا کنند!!

    امتحان در میان نباشد؟ چون سخت است و عده ای رفوزه می شوند؟
    پس پاداش و عقاب هم نباید در کار باشد. چون پاداش و عقاب بدون امتحان معنی ندارد.
    اگر امتحان منطقی نیست ، پس در کارهای بشری مثل مدارس و دانشگاهها و آموزش رانندگی و ... هم امتحان در کار نباشد چون بالاخره سخت خواهد بود و عده ای رفوزه می شوند!!!

    برای کسی که دنبال بهانه است ، همیشه بهانه جور میشه.
    این عاقلانه نیست که ما بخواهیم کاری بکنیم که کسی اصلا بهانه ای نداشته باشه. همیشه و در هر شرایطی میشه امری را مستمسک قرار داد و بهانه ای را برای کارهای زشت خود جور کرد.
    بلکه باید کاری بکنیم که هیچکس برای گمراهی " عذر و حجت عقلی " نداشته باشه.

       
    چرا ما دنبال اختراع شبهه هستیم؟
    سلام

    مثال شما هم از اون مثال هاست!

    اون شخصی که در مثال شما تک تک خبری را نمیرساند اولا خدا نیست دوما در انکار بروی خبرش و خودش هم باز نیست
    پس مثال مع الفارق بود

    و اما مطلب بعدی...
    چه کسی گفته اگر جهنم نباشد امتحانم نیست؟ امتحان میتواند باشد با این فرض که همه برنده باشند و تفاوت در کسب رتبه بالا و پایین باشد


    و مطلب آخراینکه کسی تفکر نداره شبهه هم نداره
    من خوشحالم که شبهه دارم این یعنی اینکه فکر میکنم و دربسته چیزی رو نمیپذیرم
    آیا امثال علامه حسن زاده آملی و ملاصدرا و غیره هم اهل بهانه اند و به دنبال کار زشتند که به خلاف ظواهر قرآن چنین عقیده دارند که جهنم برای جهنمی بعد از مدتی گوارا و لذت بخش میشود؟!! نه اینطور نیست

    بلکه ماجرا این است که وقتی چیزی عقلی نیست مثل عذاب ابدی
    طور دیگر باید معنی کنیم آیات را

    سوال بنده هم در همین راستاست

    چرا خدا به تک تک افراد وحی نکرد؟
    تا اینجا پاسخ که ندادید هیج
    یه تهمت به من هم زده اید
    خدا به فریادتون برسه

  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت آذر 1394
    نوشته
    3
    صلوات
    14
    حضور
    16 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من به شخصه به هیچ کدوم از ادیان اعتقادی ندارم که یک چیز الهی باشن.
    هر کسی دنیا رو از دید خودش میبینه ...شما خیال نکن دنیایی که یه ادم مذهبی داره با دنیایی که یه خواننده زن داره یکسانه.چون ذهنیت متفاوتی دارن.
    تمام ادیان بر میگردن به اینکه اون جامعه دنیا رو به چه صورت میبینن.کلا خدای هر ملتی رنگ و بوی همون ملت رو داره.از خداهای اساطیری یونان بگیر تا بیاد خدای هندوها و در نهایت منطقه خودمون.مناطق نزدیک به هم خدای شبیه هم دارن که میشه به نوعی به این نتیجه رسید که از هم تاثیر گرفتن.
    کلا دنیا چیزی نیست جز اون چیزی که ما خودمون میسازیم.
    هیچ راهی برای پی بدن به اینهکه تفکر خدا به چه صورت هست و اون دنیا رو به چه صورت میبینه وجود نداره.

  14. #9

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    372
    صلوات
    531
    حضور
    18 روز 22 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها


    با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما
    بر اساس آیات و روایات، دنیا دار امتحان است «وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ»(اعراف/168) «وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً»(انبیاء/ 35) و خداوند انسان ها را جهت آزمایش و امتحان خلق فرموده. اینکه فرمودید در امتحان قطعا عده ای رفوزه می شوند دلیل نمی شود که خداوند دار امتحان را خلق نفرماید، فرمایش حضرت عالی مثل این است که بفرمایید وجود مدرسه و امتحان گرفتن از شاگردان ضرورتی ندارد چون قطعا عده ای رفوزه می شوند؛ در صورتی که وجود مدرسه و امتحان گرفتن از شاگردان در جهت کمال آنان است و اگر مدرسه و امتحان نباشد کسی با سواد نمی شود. عالم هستی مدرسه ی انسان سازی است در این مدرسه انسان ها مورد امتحان قرار می گیرند و با این ابتلائات به کمال نهایی نائل می شوند.
    مطلب دیگر اینکه همه انسان ها آمادگی دریافت وحی را ندارند، انسان برای دریافت وحی باید آمادگی لازم از جمله ظرفیت وجودی و عصمت را داشته باشد و اگر چنین آمادگی در انسان به وجود نیاید قابلیت دریافت وحی را نخواهد داشت؛ اگر چه انسان ها بالقوه ظرفیت دریافت الهام را دارند و می توانند با عمل به شریعت اسلام و مبارزه با نفس به این مقام نائل آیند.

    اگر فرض را بر این بگیریم که این دنیا دار آزمایش است، چرا باید آزمایش همان چیزی باشد که به ما گفته اند ؟ از کجا معلوم مثلا آزمایش این نیست که آیا ما ابلیس را میپرستیم و از خود برتر میدانیم یا نه ؟ از کجا معلوم زمانی که ما داریم الله اکبر و سبحان ربی الاعلی میگوییم ابلیس را نمیپرستیم ؟ چطور میتوان مطمئن شد که ما خالق حقیقی خودمان را میپرستیم ؟ اگر آن طرف به ما گفتند ما که شما را مجبور نکردیم فقط دعوت کردیم و شما هم باور کردید چه ؟ بنابر این باید مدارک معتبری در دست داشته باشیم از اینکه چه چیز را میپرستیم ولی من چنین مدرک قدرتمندی نمیبینم مگر اینکه حالا قرآن را معجزه در نظر بگیریم که آن هم تحلیل خود را میطلبد، ولی از طرفی هم مساله این است که من نمیخواهم به خدا بدبین شوم، فقط میخواهم ایمانی که دارم بر اساس حقیقت باشد .
    منم دلممیخواست ...

  15. صلوات


  16. #10

    عضویت
    جنسیت شهریور 1393
    علاقه
    خدا،پیامبر، امام و ...
    نوشته
    1,652
    صلوات
    6056
    حضور
    74 روز 7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    از نظر من خداوند اراده نکرده عموم انسانها در طول تاریخ هدایت شوند و خود اینطور قرار داده حتی اگر دیگران نیز مانع هدایت میشوند باز این را خود قرار داده
    مشکلی که هست این است وضعیت حیات اخروی این عموم انسانها چیست؟
    سلام علیکم
    ما قائل به عدالت خداوند هستیم؛ نتیجه ای که حضرت عالی از عقاید خود گرفته اید با عدالت خداوند در تضاد است. اگر فرض کنیم خداوند نخواهد عده ای از انسان ها هدایت شوند در حقیقت به آن انسان ها ظلم کرده است و این سخن با عدالت مطلقه ی الهی منافات دارد.
    برای اینکه به نتیجه ی درستی برسیم لازم است بدانیم دنیا به چه هدفی خلق شده است و در حقیقت پروسه ی هدایت به چه شکل صورت می گیرد؟
    دانشمندان اسلامی در جای خود اثبات کرده اند که امور عالم هستی بر اساس اسباب و علل خاص خود اداره می شود؛ یعنی برای هر علتی معلولی و برای هر پدیده ای سببی است. برای مثال عدم پیروی از راهنمای درون(عقل) و همچنین راهنمای بیرون(پیامبران) موجب گمراهی و در نتیجه افتادن در ورطه ی هلاکت خواهد بود اما پیروی از این دو راهنما سبب خوشبختی خواهد بود؛ «این قاعده ای واضح و روشن است که خداوند این گونه مقرر فرموده»
    خداوند تمامی کمالات را، بالقوه در وجود انسان قرار داده است و هدف از خلقت انسان این بوده که کمالات انسانی را به ظهور و بروز برساند، و ظهور و بروز این کمالات جز از کانال دنیای مادّی که دار تزاحم و دار آزمون است ممکن پذیر نیست.
    چون دنیا دار تزاحم است و ظهور و بروز کمالات انسانی جز با مجاهده با نفس ظهور پیدا نمی کند، نفس می گوید گناه لذت دارد ولی عقل می گوید این لذت گذراست اگر لذت گناه را تجربه کنی از لذت های ابدی محروم می مانی. نفس شیطانی و نفس رحمانی همیشه در حال مبارزه هستند آن یکی می گوید انجام بده این یکی می گیود انجام نده، اگر نفس رحمانی بتواند بر نفس شیطانی غلبه کرده و پیروز شود در اثر پیروزی های پی در پی کمالات را به ظهور خواهد رسانید و انسان به مقامی خواهد رسید که نه تنها از فرشتگان فراتر می رود بلکه همنشین پیامبران خواهد بود و از آن بالاتر «عند ملیک مقتدر» خواهد بود.
    بنا براین نباید این هدف را فراموش کرد، هدف این است که انسان با مبارزه و مجاهده با نفس، کمالات خود را به ظهور برساند و بروز و ظهور این کمالات جز در دنیای مادّی امکان پذیر نیست چرا که دار تزاحم است و در اثر مبارزه و مجاهده کمالات انسان ظاهر خواهند شد.
    اگر قرار بود خداوند از همان ابتدا همه افراد را مومن و متدین بیافریند، همه افراد دارای چشم برزخ بین باشند و همه انسان ها با پیامبران یکی باشند اولا مبارزه ای در کار نبود که در این صورت خلقت انسان، لغو و بیهوده بود ثانیا چنین موجوداتی از قبل خلق شده اند که گناهی از آن ها سر نمی زند.
    اساسا فرق بین فرشتگان الهی و انسان در همین است که نحوه ی خلقت ملائکه الله بدین گونه است که جز خیر نمی توانند اختیار کنند اما انسان با توجه به نوع خلقتش بین انتخاب خیر و شرّ مخیّر است و می تواند یکی از خیر و شرّ را اختیار کند و همین قدرت اختیار موجب شده است مقام انسان از ملائکه ای بسیار بالاتر باشد تا جایی که حضرت جبرائیل تا یک مرحله توانست در معراج با پیامبر(صلی الله علیه و آله) همراهی کند.

    شبهه نجات انسانها توسط دین
    انسان وظیفه ای جز تهذیب نفس و مبارزه با هواهای نفسانی ندارد

    امام خمینی رحمه الله علیه

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 45

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود