صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سوال از سوره ی آل عمران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر 1393
    علاقه
    قرآن و حدیث ،‌ احکام و اخلاق به طور کلی دین حق
    نوشته
    149
    صلوات
    638
    حضور
    5 روز 12 ساعت 19 دقیقه
    وبلاگ
    28
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چند سوال از سوره ی آل عمران




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام
    1 _ بنابر آیات 38 تا 41 سوره ی آل عمران ، چرا حضرت زکریا (ع) از خداوند نشانه ای برای تایید وعده ی خداوند می خواهد در حالی که ایمان دارد که خداوند خلاف وعده نمی کند ؟

    2_ در آیه 56 سوره ی آل عمران (و در آیات دیگر) خداوند می فرمایند که کافران را هم در دنیا و هم در آخرت عذاب می دهد ، منظور خداوند از عذاب دنیوی چیست
    در حالی که خداوند به کافران نیز نعمت می دهد و بعضی از آنان دارای حیات دنیوی خوبی هستند

    و آیا آیه ای داریم که در آن خداوند می فرماید که به آنان (کافران ) در دنیا نعمت می بخشیم و لی در آخرت هیچ بهره ای نیست ؟


    این قدر میگیم اگه زمون امام حسین بودم میرفتم کربلا ،‌چطور این رو می گیم در حالی که امام زمان خودمون را داریم با گناه ناراحت می کنیم.

    اللهم عجل لولیک الفرج


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,386
    صلوات
    52202
    حضور
    138 روز 12 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    چند سوال از سوره ی آل عمران








    کارشناس بحث: استاد یاسین

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    نوشته
    939
    صلوات
    3591
    حضور
    28 روز 10 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    قرآن در مورد فرزند دار شدن حضرت زکریا(علیه السلام) می فرماید:«هُنالِكَ دَعا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَميعُ الدُّعاءِ فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحينَ قالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لي‏ غُلامٌ وَ قَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَ امْرَأَتي‏ عاقِرٌ قالَ كَذلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ ما يَشاءُ قالَ رَبِّ اجْعَلْ لي‏ آيَةً قالَ آيَتُكَ أَلاَّ تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ إِلاَّ رَمْزاً وَ اذْكُرْ رَبَّكَ كَثيراً وَ سَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ»[1]

    )
    در آنجا بود كه زكريا [با ديدن كرامت و عظمت مريم‏] پروردگار خود را خواند، گفت: پروردگارا! مرا از سوى خود فرزندى پاك و پاكيزه عطا كن، يقيناً تو شنواى دعايى.


    پس فرشتگان، او را در حالى كه در محراب عبادت به نماز ايستاده بود، ندا دادند كه: خدا تو را به يحيى بشارت مى‏دهد، كه تصديق كننده كلمه ‏اى از سوى خدا [يعنى مسيح‏] است و سرور و پيشوا، و [از روى زهد و حيا] نگاهدار خود از مُشتهيات نفسانى، و پيامبرى از شايستگان است.

    گفت: پروردگارا! چگونه براى من پسرى خواهد بود، در حالى كه پيرى به من رسيده و همسرم نازاست؟ خدا فرمود: چنين است [كه مى‏گويى، ولى كار خدا مُقيّد به علل و اسباب نيست‏] خدا هر چه را بخواهد [با مشيّت مطلقه خود] انجام مى‏دهد.
    گفت: پروردگارا! براى من نشانه ‏اى [جهت الهى بودن اين بشارت‏] قرار ده. گفت: نشانه تو اين است كه سه روز نتوانى با مردم جز با رمز و اشاره سخن گويى، و پروردگارت را بسيار ياد كن و [او را] شام گاه و بامداد تسبيح گوى(.



    درخواست نشانه از جانب حضرت زکریا(علیه السلام) به معنی شک داشتن یا ایمان نداشتن به خداوند نبود، بلکه بخاطر اطمینان خاطر و مطمئن شدن از اجابت دعایش بود.[2] این درخواست مانند درخواست حضرت ابراهیم(علیه السلام) است که از خداوند خواست تا زنده شدن مردگان را به او نشان دهد تا قلبش مطمئن شود:« وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني‏ كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي‏»[3] (و (به خاطر بياور) هنگامى را كه ابراهيم گفت: «خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى‏كنى؟» فرمود: «مگر ايمان نياورده ‏اى؟!» عرض كرد: «آرى، ولى مى‏خواهم قلبم آرامش يابد).


    1- آل عمران/38-41.


    2- مکارم شیرازی،تفسير نمونه، ج‏2، ص: 538

    3- بقره/260.
    چند سوال از سوره ی آل عمران
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)



  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    نوشته
    939
    صلوات
    3591
    حضور
    28 روز 10 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقسومی نمایش پست ها
    2_ در آیه 56 سوره ی آل عمران (و در آیات دیگر) خداوند می فرمایند که کافران را هم در دنیا و هم در آخرت عذاب می دهد ، منظور خداوند از عذاب دنیوی چیست
    در حالی که خداوند به کافران نیز نعمت می دهد و بعضی از آنان دارای حیات دنیوی خوبی هستند
    بسم الله الرحمن الرحیم

    «فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ‏»[1] (امّا آنها كه كافر شدند، (و پس از شناختن حق، آن را انكار كردند،) در دنيا و آخرت، آنان را مجازات دردناكى خواهم كرد؛ و براى آنها، ياورانى نيست).
    عذابهای دنیایی کافران متعدد است، یکی از این عذابها نزول بلاهای آسمانی است مانند آنچه در آیه ذیل بیان شد:« إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْن رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِر»[2](ما تندباد وحشتناك و سردى را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم‏).
    و آیه «وَ جاوَزْنا بِبَنِي إِسْرائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً»[3] ((سرانجام) بنى اسرائيل را از دريا [رود عظيم نيل‏] عبور داديم؛ و فرعون و لشكرش از سر ظلم و تجاوز، به دنبال آنها رفتند؛ هنگامى كه غرقاب دامن او را گرفت).
    و یا اینکه خداوند در همین دنیا به دست مومنین، کافران را مجازات می کند:« قُلْ عَسى‏ أَنْ يَكُونَ رَدِفَ لَكُمْ بَعْضُ الَّذِي تَسْتَعْجِلُون‏»[4] (بگو: «شايد پاره‏اى از آنچه درباره آن شتاب مى‏كنيد، نزديك و در كنار شما باشد).
    در اينكه منظور از اين عذاب چه بوده؟ بعضى مى‏گويند همان ضربه شديدى است كه بر پيكر اين مجرمان لجوج در جنگ بدر، نخستين پيكار مسلمانان با كفار وارد شد، هفتاد نفر از سردمداران آنها به خاك افتادند و هفتاد نفر اسير شدند.[5]



    - آل عمران/56.[1]

    - قمر/19.[2]

    - یونس/90.[3]

    - نمل/72.[4]

    5- مکارم شیرازی،تفسير نمونه، ج‏15، ص: 532.



    چند سوال از سوره ی آل عمران
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)



  8. #5

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    نوشته
    939
    صلوات
    3591
    حضور
    28 روز 10 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقسومی نمایش پست ها
    و آیا آیه ای داریم که در آن خداوند می فرماید که به آنان (کافران ) در دنیا نعمت می بخشیم و لی در آخرت هیچ بهره ای نیست ؟
    بسم الله الرحمن الرحیم

    افرادی که فقط به فکر زندگی دنیایی هستند و تمام تلاش و امکانات خود را صرف آن می کنند و نسبت به زندگی آخرت بی توجه هستند و هیچ توشه ای برای آن ذخیره ای نمی کنند، خداوند از نعمت های دنیایی به آنها می دهد ولی از نعمت آخرت بی بهره اند، قرآن مجید در این رابطه می فرماید:« مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ في‏ حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيب‏»[1] (كسى كه زراعت آخرت را بخواهد، بر زراعتش مى‏افزاييم و كسى كه زراعت دنيا را بخواهد، اندكى از آن را به او مى‏دهيم، ولى او را در آخرت هيچ بهره و نصيبى نيست).


    [1] - شوری/20.
    چند سوال از سوره ی آل عمران
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)



  9. #6

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    2,097
    صلوات
    2666
    حضور
    54 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقسومی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام
    1 _ بنابر آیات 38 تا 41 سوره ی آل عمران ، چرا حضرت زکریا (ع) از خداوند نشانه ای برای تایید وعده ی خداوند می خواهد در حالی که ایمان دارد که خداوند خلاف وعده نمی کند ؟

    2_ در آیه 56 سوره ی آل عمران (و در آیات دیگر) خداوند می فرمایند که کافران را هم در دنیا و هم در آخرت عذاب می دهد ، منظور خداوند از عذاب دنیوی چیست
    در حالی که خداوند به کافران نیز نعمت می دهد و بعضی از آنان دارای حیات دنیوی خوبی هستند

    و آیا آیه ای داریم که در آن خداوند می فرماید که به آنان (کافران ) در دنیا نعمت می بخشیم و لی در آخرت هیچ بهره ای نیست ؟
    با سلام و احترام

    به تفسیر ایت الله جوادی مراجعه کنید.

    درخواست نشانه برای تشخیص الهی بودن یا اینها نبوده است.

    ایشان میخواسته نشانه ای برای خودش داشته باشد تا بداند کی وعده تحقق یافته و صاحب فرزند میشود...

    نه قرار بوده معجزه ای رخ بدهد و برای کسی چیزی اثبات شود و نه پیامبر شکی در الهی بودن ان داشته اند و نه شکی در تحقق وعده....
    مدت انتظار : 10 ماه
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=54361
    مدت انتظار : یک سال و هفت ماه
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=49434
    مدت انتظار : 10 ماه
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=54362

  10. صلوات ها 3


  11. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد 1393
    علاقه
    پوووووول
    نوشته
    227
    صلوات
    723
    حضور
    7 روز 23 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقسومی نمایش پست ها
    2_ در آیه 56 سوره ی آل عمران (و در آیات دیگر) خداوند می فرمایند که کافران را هم در دنیا و هم در آخرت عذاب می دهد ، منظور خداوند از عذاب دنیوی چیست
    در حالی که خداوند به کافران نیز نعمت می دهد و بعضی از آنان دارای حیات دنیوی خوبی هستند

    سلام
    چرا فکر میکنید کافران ثروتمند حیات دنیوی خوبی دارن ؟ باور کن این بدترین عذاب خداست اون ها هیچوقت به کمال نمیرسن (خدا فرصتش رو از اونها گرفته و اونا فقط دارن وقت خودشونو تلف میکنن)
    من که هیچوقت دلم نمیخواست یه پولدار احمق باشم خیلی معذرت میخوام عین عرب های شکم پرور اونا هیچوقت نمیفهمن فقر چیه .
    خودم توی قران خوندم که خدا میگه اکثرا نمیفهمید .

    با التماس از خدا میخوام که جزو اون دسته نباشم .
    خدایا چوب لای چرخ کارم مکن
    خدا خسته ام صبح بیدارم مکن
    ...

  12. صلوات ها 2


  13. #8

    عضویت
    جنسیت آذر 1393
    علاقه
    قرآن و حدیث ،‌ احکام و اخلاق به طور کلی دین حق
    نوشته
    149
    صلوات
    638
    حضور
    5 روز 12 ساعت 19 دقیقه
    وبلاگ
    28
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط دخترک کبریت فروش نمایش پست ها

    سلام
    چرا فکر میکنید کافران ثروتمند حیات دنیوی خوبی دارن ؟ باور کن این بدترین عذاب خداست اون ها هیچوقت به کمال نمیرسن (خدا فرصتش رو از اونها گرفته و اونا فقط دارن وقت خودشونو تلف میکنن)
    من که هیچوقت دلم نمیخواست یه پولدار احمق باشم خیلی معذرت میخوام عین عرب های شکم پرور اونا هیچوقت نمیفهمن فقر چیه .
    خودم توی قران خوندم که خدا میگه اکثرا نمیفهمید .

    با التماس از خدا میخوام که جزو اون دسته نباشم .
    هم مثل شما فکر می کنم و قطعا کافر ها تو ی گمراهی آشکار هستند یه بار بایکی حرف می زدم این همه دلیل براش آوردم قبول نکرد بعد گفتم تو هم دلیل بیار گفت دلایل من برای خودمه . به آیه 171 سوره ی بقره هم نگاهی کنیم می بینیم که منشا گمراهی کافران عدم تفکر هست .

    اما در این مورد که کافران نعمت ها یی دنیای ندارد باید به سوره ی شوری آیه 20 نگاه کنیم که که خداوند می فرمایند به کافران هم انکی نمعت داده می شود ، حتی برخی نه همه نعمت داده می شود البته نعمت که چه عرض کنم از راه ها نامشروع پول در میارند ...... .


    این قدر میگیم اگه زمون امام حسین بودم میرفتم کربلا ،‌چطور این رو می گیم در حالی که امام زمان خودمون را داریم با گناه ناراحت می کنیم.

    اللهم عجل لولیک الفرج



  14. #9

    عضویت
    جنسیت آذر 1393
    علاقه
    قرآن و حدیث ،‌ احکام و اخلاق به طور کلی دین حق
    نوشته
    149
    صلوات
    638
    حضور
    5 روز 12 ساعت 19 دقیقه
    وبلاگ
    28
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلامی دوباره ممنون از جوابتون بیش تر ممنون می شم اگر کمی کامل تر باشه اما یه سوال دیگر

    در مقایسه آیات 62 سوره ی و 55 سوره ی آل عمران با آیه 85 سوره ی آل عمران می شه توضیح بدین ، امروزه که با پیش رفت امکانات آدم راحت می شه در مورد ادیان تحقیق کرد بنابراین این بهانه خوبی برای پیروان سایر ادایان الهی نیست که بگویند چون نمی دونستند دین های پیشین که متناسب با عقل انسان ها پیشین و همچنین تحریف شده هستند پذیریفته اند و اسلام را انتخاب نکردند ، آیا آن ها نیز وارد بهشت خواهند شد .

    ویرایش توسط مقسومی : 1395/06/29 در ساعت 22:58


    این قدر میگیم اگه زمون امام حسین بودم میرفتم کربلا ،‌چطور این رو می گیم در حالی که امام زمان خودمون را داریم با گناه ناراحت می کنیم.

    اللهم عجل لولیک الفرج


  15. صلوات ها 2


  16. #10

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    نوشته
    939
    صلوات
    3591
    حضور
    28 روز 10 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم



    «يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْراهِيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُون‏»[1] (اى اهل كتاب! چرا درباره ابراهيم، گفتگو و نزاع مى‏ كنيد (و هر كدام، او را پيرو آيين خودتان معرفى مى‏نماييد)؟! در حالى كه تورات و انجيل، بعد از او نازل شده است! آيا انديشه نمى‏ كنيد).

    «ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِما»[2] (ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى؛ بلكه موحّدى خالص و مسلمان بود؛ و هرگز از مشركان نبود).
    «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِين‏»[3](و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زيانكاران است).



    در میان انبیاء(علیهم السلام)، حضرت ابراهیم(علیه السلام) از ویژگی خاصی برخوردار است. با توجه به اینکه تمام انبیاء بعدی از نسل دو فرزند ایشان، اسحاق(علیه السلام) و اسماعیل(علیه السلام) هستند، برای تمامی ادیان محترم و مورد توجه است. یهودیان و مسیحیان می خواهند بگویند ابراهیم(علیه السلام) هم دین و هم کیش آنان بود، در حالیکه وی بسیار قبل از بوجود آمدن دین یهود و مسیحیت زندگی می کرد.



    واژه" حنيفا" از ماده" حنف" (بر وزن انف) به معنى شخصى يا چيزى است كه تمايل به سويى پيدا كرده و در زبان قرآن به كسى گفته مى‏شود كه از آئينهاى باطل به سوى آئين حق متمايل شده است.

    در اينجا خداوند ابراهيم (علیه السلام) را به عنوان حنيف توصيف نموده، زيرا او بود كه پرده ‏هاى تقليد و تعصب را دريد، و در زمان و محيطى كه غرق بت پرستى بود هرگز در برابر بت سجده نكرد.


    ولى از آنجا كه بت پرستان زمان جاهليت عرب، نيز خود را بر دين حنيف ابراهيم (علیه السلام) معرفى مى‏كردند، و اين سخن به قدرى شايع شده بود كه يهود و نصارى آنها را حنفاء مى‏گفتند (به اين ترتيب حنيف درست معنايى بر ضد معناى اصليش پيدا كرده بود، و با بت پرستى مرادف شده بود) خداوند پس از توصيف‏ ابراهيم (علیه السلام) به عنوان حنيف و مسلم، مى‏فرمايد:" او هرگز از مشركان نبود" (وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏) تا هر گونه ارتباطى ميان ابراهيم(علیه السلام) و بت پرستان عرب را نفى كند.




    سؤال:

    در اينجا ممكن است گفته شود: اگر ابراهيم(علیه السلام) را نتوانيم پيرو آئين موسى (علیه السلام) و مسيح(علیه السلام) معرفى كنيم به طريق اولى نمى‏توانيم او را مسلمان بدانيم، زيرا او هزاران سال قبل از ظهور اسلام و پيغمبر اكرم ص بوده است؟ پس چرا قرآن او را به عنوان مسلم معرفى كرده است؟


    پاسخ اين سؤال از نكته‏ اى كه قبلا نيز به آن اشاره كرده‏ ايم روشن مى‏شود كه" مسلم" در اصطلاح قرآن به معنى خصوص پيروان پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) نيست بلكه اسلام به معنى وسيع كلمه، همان تسليم در برابر فرمان حق و توحيد كامل و خالى از هر گونه شرك و بت پرستى است، كه ابراهيم (علیه السلام) پرچمدار آن بود.[4]



    1- سوره آل عمران،آیه65.


    2-سوره آل عمران،آیه67.


    3-سوره آل عمران،آیه85.


    4-آیت الله مکارم شیرازی،تفسير نمونه، ج‏2، ص: 605-606

    ویرایش توسط یاسین : 1395/07/28 در ساعت 21:14
    چند سوال از سوره ی آل عمران
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  17. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1395/08/06, 12:29 : 5

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود