صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه شهادتین در تشهد نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    31
    صلوات
    40
    حضور
    17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما فلسفه شهادتین در تشهد نماز




    سلام علیکم،
    شخصی که نمازگزار است مسلمان است و قاعدتا به شهادتین اقرار دارد.
    حال چرا یک مسلمان که قبلا شهادتینش را گفته در تشهد نماز لازم است بازهم شهادتین بگوید؟


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    20,382
    صلوات
    54812
    حضور
    152 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    36



    با نام و یاد دوست






    فلسفه شهادتین در تشهد نماز








    کارشناس بحث: استاد عامل


  4. #3

    عضویت
    جنسیت آبان 1394
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    994
    صلوات
    4034
    حضور
    23 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4



    با سلام و عرض احترام

    برای فلسفه و علت تکرار شهادتین در نماز می توان به مواردی اشاره نمود:

    1.تکرار شهادتین باعث رسوخ معنای حقیقی توحید و نبوت در دل انسان می شود. به عبارتی مومن همانطور که در گفتار خود اقرار به توحید و نبوت میکند، باید این معنا را در روح و جان خود هم نهادینه کرده و با تمام وجود خداوند متعال را بندگی نماید. البته نهادینه شدن این معنا در روح انسان با توجه و حضور قلب حاصل می شود.
    امام صادق(علیه السلام) درباره اسرار تشهد فرمودند: «تشهّد نماز، ثناى الاهى است. پس، در دل بنده خدا باش، و تشهد را با حالت خضوع انجام بده و چنان که با زبان، به یگانگى خدا و رسالت رسول شهادت مى‏دهى، در دل نیز به آن اعتقاد و اذعان داشته باش. آنچه به زبان مى‏گوئى باید از دل تراوش کند و از صمیم قلب باشد. چرا که تو بنده خدائى و او تو را آفریده است که او را به دل و زبان و به ظاهر و باطن عبادت کنی. و با تمام اعضا و جوارح، مطیع و منقاد او باشى، و بندگى خود و پروردگارى او را ثابت و محقّق دارى. و همچنان که از او شیوه پروردگارى نسبت به تو فوت نمى‏شود، از تو نیز شیوه بندگى، نسبت به او از بین نرود... پس در عمل بنده سپاسگزار خدا باش همان طور که به زبان ذکر او می گویی. تسلیم فرمان او باش و بندگی او را به جا آور. و تو را به صلوات و درود بر پیامبرش محمّد (صلی الله علیه و آله) امر کرده، پس نماز خدا را با صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) و طاعت او را با طاعت آن حضرت(صلی الله علیه و آله) و شهادت به وحدانیت او را به شهادت بر رسالت آن جناب(صلی الله علیه و آله) وصل کن و بکوش تا برکات معرفت آن جناب از دستت نرود و از بهره درود فرستادن بر او غافل نشوی».(1)

    2.تکرار اذکار بطور مطلق، باعث اعتلای روحی انسان می شود، همانطور که شخص بدنساز با تکرار یک وزنه مشخص بعد از مدتی شاهد رشد عضلات خود خواهد بود. وزنه همان وزنه است یا اندکی تغییر کرده اما با تکرار آن بدن آزموده شده و رشد می کند.

    3.تکرار شهادتین در نماز نماد تجدید عهد و پیمان با خداوند متعال و تاکید بر ایمان و اسلام است. امام علی(علیه السلام) در همین راستا می فرماید: «معنای تشهد، تجدید و تکرار شهادتین است؛ تجدید ایمان و اسلام و اعتراف به مبعوث شدن بعد از مرگ».(2)

    4.از طرفی تکرار این شعار توسط مسمانان باعث ماندگاری و حتی انتشار این پیام به اقصی نقاط جهان می شود.



    1. مصباح الشریعة، ص 93 و 94.
    2. میزان الحكمه ج۵ص۳۹۵.






    ویرایش توسط عامل : 1395/06/25 در ساعت 09:03


  5. #4

    عضویت
    جنسیت تیر 1394
    علاقه
    گل و شعر
    نوشته
    560
    صلوات
    2690
    حضور
    18 روز 15 ساعت 9 دقیقه
    وبلاگ
    7
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خب
    اینطور که مشخص میشه
    نماز میتونه در یک دور کامل که
    حتی همون دو رکعت صبح باشه

    کل اصول دین و فروعش رو برامون
    یاد آور بشه کسی هست بتونه بگه
    مضامینش کجا ها هست؟

    اذان؟ اقامه؟
    حمد سوره و ......

    خیلی بحث جالبی میشه اگر بدونید
    لااله الا الله هم یکی از فروع دین رو یاد آور میشه یا اصول دین رو
    (( توحید))


    یا صلوات یه نوعی از امر به معروف هست
    لسانی

    یا تشهد ...یا سلام




  6. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند 1393
    نوشته
    952
    صلوات
    1551
    حضور
    9 روز 7 ساعت 58 دقیقه
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezaa نمایش پست ها
    در تشهد نماز لازم است بازهم شهادتین بگوید؟
    سلام

    مسلمانی به صدای اذان بلال و کتاب خداست که درجامعه امروزی شناخته می شود درکلیسا که اذان نمی گویند!!

    تکرار شهادتین باور دل است به آن چه حقیقت وجودی اش پذیرفته است:


    امام علي عليه السلام :اَلاِْيْمانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ اِقْرارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالاَْرْكانِ.


    ايـمـان مـعـرفـت اسـت از روى دل ، اقـرار اسـت بـه زبـان و عمل است به اركان (اعضا و جوارح ).


  7. #6

    عضویت
    جنسیت تیر 1391
    علاقه
    کتب عرفانی و فلسفی-رسیدن به مقام قرب الهی
    نوشته
    666
    صلوات
    2288
    حضور
    21 روز 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هو العالم

    با سلام و عرض ادب

    بنده معتقدم فقط با تمرین و تکرار زیاد یک مساله در ضمیر ادم نهادینه میشه و فراموش نمیشه و احتمالا حکمت این موضوع هم همینه

    مثل این میمونه که ما هر روز با خدا تجدید عهد کنیم
    این جهان کوه است و فعل ما ندا..........از نداها سوی ما اید صدا






  8. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند 1393
    علاقه
    پزشکی.روانشناسی،قرآن،شنا
    نوشته
    648
    صلوات
    2522
    حضور
    67 روز 1 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    14



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    با سلام و عرض احترام

    برای فلسفه و علت تکرار شهادتین در نماز می توان به مواردی اشاره نمود:

    1.تکرار شهادتین باعث رسوخ معنای حقیقی توحید و نبوت در دل انسان می شود. به عبارتی مومن همانطور که در گفتار خود اقرار به توحید و نبوت میکند، باید این معنا را در روح و جان خود هم نهادینه کرده و با تمام وجود خداوند متعال را بندگی نماید. البته نهادینه شدن این معنا در روح انسان با توجه و حضور قلب حاصل می شود.
    امام صادق(علیه السلام) درباره اسرار تشهد فرمودند: «تشهّد نماز، ثناى الاهى است. پس، در دل بنده خدا باش، و تشهد را با حالت خضوع انجام بده و چنان که با زبان، به یگانگى خدا و رسالت رسول شهادت مى‏دهى، در دل نیز به آن اعتقاد و اذعان داشته باش. آنچه به زبان مى‏گوئى باید از دل تراوش کند و از صمیم قلب باشد. چرا که تو بنده خدائى و او تو را آفریده است که او را به دل و زبان و به ظاهر و باطن عبادت کنی. و با تمام اعضا و جوارح، مطیع و منقاد او باشى، و بندگى خود و پروردگارى او را ثابت و محقّق دارى. و همچنان که از او شیوه پروردگارى نسبت به تو فوت نمى‏شود، از تو نیز شیوه بندگى، نسبت به او از بین نرود... پس در عمل بنده سپاسگزار خدا باش همان طور که به زبان ذکر او می گویی. تسلیم فرمان او باش و بندگی او را به جا آور. و تو را به صلوات و درود بر پیامبرش محمّد (صلی الله علیه و آله) امر کرده، پس نماز خدا را با صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) و طاعت او را با طاعت آن حضرت(صلی الله علیه و آله) و شهادت به وحدانیت او را به شهادت بر رسالت آن جناب(صلی الله علیه و آله) وصل کن و بکوش تا برکات معرفت آن جناب از دستت نرود و از بهره درود فرستادن بر او غافل نشوی».(1)

    2.تکرار اذکار بطور مطلق، باعث اعتلای روحی انسان می شود، همانطور که شخص بدنساز با تکرار یک وزنه مشخص بعد از مدتی شاهد رشد عضلات خود خواهد بود. وزنه همان وزنه است یا اندکی تغییر کرده اما با تکرار آن بدن آزموده شده و رشد می کند.

    3.تکرار شهادتین در نماز نماد تجدید عهد و پیمان با خداوند متعال و تاکید بر ایمان و اسلام است. امام علی(علیه السلام) در همین راستا می فرماید: «معنای تشهد، تجدید و تکرار شهادتین است؛ تجدید ایمان و اسلام و اعتراف به مبعوث شدن بعد از مرگ».(2)

    4.از طرفی تکرار این شعار توسط مسمانان باعث ماندگاری و حتی انتشار این پیام به اقصی نقاط جهان می شود.



    1. مصباح الشریعة، ص 93 و 94.
    2. میزان الحكمه ج۵ص۳۹۵.





    سلام استاد.
    خسته نباشید...
    خوب تکرار پی در پی آن بدون عمل چه فایده؟
    خیلی ازافراد که شاید شاید الگوی جامعه باشند،این تکرار رو دارند ولی عملی برعکس آن رو میبنیم...

    خدایا کمکم کن،پیمانی را که درطوفان باتوبستم درآرامش فراموش نکنم


  9. #8

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,574
    صلوات
    20867
    حضور
    124 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3



    باسمه الاحد

    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezaa نمایش پست ها
    سلام علیکم،
    شخصی که نمازگزار است مسلمان است و قاعدتا به شهادتین اقرار دارد.
    حال چرا یک مسلمان که قبلا شهادتینش را گفته در تشهد نماز لازم است بازهم شهادتین بگوید؟
    با سلام و احترام و همینطور تشکر از بیانات بسیار خوب استاد عامل گرامی

    شهادتین و به تعبیر دیگر اقرار به یگانگی و توحید حق تعالی و نیز نبوت رسول اکرم(ص)و ولایت علی ابن ابی طالب

    فتح باب تسلیم و ورود به بندگی خداوند و خروج از شرک و توجه به دستگیری ولی الله مطلق و تمسک

    به ولایت برای ادامه بندگی و سیر و سلوک الی الله است،تا قبل از این شهادت انسان داخل در توحید و سائر

    در درجات و مراتب ولایات نبوی و علوی نگشته است و با اظهار شهادتین از ظلمات شرک خارج و به عوالم

    توحید وارد می گردد.

    امّا در شهادتین نماز و در آخر این فریضه که نماد نهایات سلوک الی الله و سیر از وحدت به کثرت است

    شخص مصلی را متذکر این نکته می نماید که در تمام طول مسیر سلوک و بندگی باید با قلبی موحد

    و دیدی حق بین این مسیر را طی کند و شهادت به رسالت نبی الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز

    تذکار این مطلب است که بی عنایات و دستگیری رسول اکرم صلی الله علیه و اله و اهل بیت نبوت(ع)

    سلوک بر صراط مستقیم بندگی امکان ندارد.کمااینکه در تشهد نماز، شهادت به مقام بندگی رسول

    خدا(ص) مقدم بر مقام رسالت حضرتش می باشد.
    ویرایش توسط حبیبه : 1395/06/25 در ساعت 18:51


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک





  10. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد 1395
    نوشته
    543
    صلوات
    817
    حضور
    13 روز 53 دقیقه
    وبلاگ
    38
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezaa نمایش پست ها
    سلام علیکم،
    شخصی که نمازگزار است مسلمان است و قاعدتا به شهادتین اقرار دارد.
    حال چرا یک مسلمان که قبلا شهادتینش را گفته در تشهد نماز لازم است بازهم شهادتین بگوید؟

    سلام

    همۀ ذکرها و فعل ها دارای اسرار و رازهایی ست .

    در مورد اسرار نماز کتاب های زیادی نوشته شده و روایات و احادیث بی شماری هم در این زمینه داریم .

    آنچه نقل می کنم از کتاب « رازهای نماز » نوشته ی - حضرت آیت الله جوادی آملی - است که بسیار زیبا بیان کرده اند :

    « « « روایتی نقل شده ... از امیرالمؤمنین علیه السلام درباره معنای سجود پرسش شد حضرت فرمود:

    خدایا مرا از آن آفریدی، یعنی از خاک. معنای سر برداشتن از سجود این است که مرا از زمین خارج کردی و سجده دوم،

    یعنی دوباره مرا به زمین بازخواهی گردانید،

    و سر برداشتن از سجده دوم، یعنی دگر بار مرا از زمین بیرون می آوری ....(راز رکوع و سجود)


    پس تکرار سجده ها، اقرار به آغاز آفرینش انسان از خاک و بازگشت به آن و پراکنده شدن و برخاستن از آن است.

    بنابراین، وقتی نمازگزار برای تشهد می نشیند، گویا از خوابگاه گور به پا خاسته و به برانگیخته شدن پس از مرگ اقرار می کند،

    و در این دنیا - به تعلیم خداوند - از آنچه پس از مرگ و برانگیخته شدن از گور مشاهده کرده، سخن می گوید.(راز تشهد) .» » »









    عشق يعني اربعين ياس‌ها
    اشک سرخي در غم عباسها

    عشق گفتي کربلا آمد به ياد
    هيبت خون خدا آمد به ياد

    اللّهمّ صلّی علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم





  11. #10

    عضویت
    جنسیت آبان 1394
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    994
    صلوات
    4034
    حضور
    23 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط smart star نمایش پست ها
    خوب تکرار پی در پی آن بدون عمل چه فایده؟
    خیلی ازافراد که شاید شاید الگوی جامعه باشند،این تکرار رو دارند ولی عملی برعکس آن رو میبنیم
    در تکرار ذکر، توجه شرط اساسی پیشرفت است. هر چند بزرگان تکرار ذکر حتی بدون توجه را هم مفید می دانند البته قابل قیاس با ذکر قلبی و با توجه نیست.
    این نکته رو هم در نظر داشته باشید که پیشرفت عوامل متعددی دارد که یکی از آنها ذکر است. البته اگر ذکر را شامل تفکر و عمل خیر و ... بدانیم، آنوقت مهمترین عامل رشد و سعادت انسان خواهد بود.
    در هر حال اگر ذکر از زبان به قلب سرایت نکرده و در اعمال تاثیر نداشته باشد، تاثیر چندانی نخواهد داشت. شاید افراد مد نظر شما هم تنها اکتفا به ذکر لسانی کرده باشند.

    فلسفه شهادتین در تشهد نماز


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود