جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وجود آب قبل از خلقت آسمان ها و زمین (سوره هود، آیه 7)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    22
    حضور
    23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    38

    وجود آب قبل از خلقت آسمان ها و زمین (سوره هود، آیه 7)




    باسلام
    آیه هفت سوره مبارکه هود رو نگاه می کردم به تفسیر علامه هم نگاه کردم نتونستم راضی بشوم .
    وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ السَّمـاوتِ و الأَرضَ فِی سِتَّةِ أَیام و کانَ عَرشُهُ عَلَی الْماءِ یعنی چی؟؟؟؟؟ چطور شد یعنی آب قبل از خلقت آسمان و زمین بوده ؟ بعد این آب همین آبی است که ما می خوریم و از آسمان نازل می شه؟
    لطفا اگه می تونید از فلسفه اسلامی هم در این خصوص برام بگویید؟ در ضمن اگه این جور آیات رو ما دقیقاً نمی تونیم تفسیر کنیم پس چرا باید بخونیم وقتی که نمی فهمیم یعنی چی ؟

    زخاک آفریدت خداوند پاک
    پس ای بنده افتادگی کن چو خاک

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست






    وجود آب قبل از خلقت آسمان ها و زمین (سوره هود، آیه 7)








    کارشناس بحث: استاد عمار

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و ادب
    جواب پرسش شما در این لینک های انجمن موجود است که من قرار میدم و لطف کنید مطالعه کنید و اگر مجدد سوالی داشتید در خدمت هستم:

    **وکان عرشه علی الماء**

    آیا پیش از خلقت آسمانها و زمین عرش الله بر آب بوده؟

    آیه (و کان عرشه علی الماء) به چه معناست؟


    وجود آب قبل از خلقت آسمان ها و زمین (سوره هود، آیه 7)

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    295
    حضور
    11 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    527



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohsen124 نمایش پست ها
    باسلام
    وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَـوَ تِ وَ الْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كَانَ عَرْشُهُو عَلَى الْمَآءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَـلـءِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِنم بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَآ إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ 7

    و اوست كسى كه آسمان ها و زمين را در شش هنگام آفريد - حال آنكه عرش (آفرينش) او (پيش از اين) بر آب [: ماده ى نخستين جهان] بود - تا شما را بيازمايد (كه) كدام يك نيكوكارتريد. و اگر بگويى: «شما پس از مرگ بى چون برانگيخته شونده ايد» همواره كسانى كه كافر شدند همى خواهند گفت: «اين (انگيختگى و باز گردانيدن) جز سحرى آشكارگر نيست.» 7

    آيه 7 ـ "ستة ايام" در اين آيه و مانندش، شش زمان است و نه شش روز، به اين دليل كه در قرآن لفظ «يوم» بيشتر در دوران و مطلق زمان بكار رفته است مانند "يوم الدين" و نيز آغاز خلقت جهان كه براصل «ماء» بوده، اين خود بجز «ماء» آسمانى و زمينى است كه از آن خلق شده است. و چگونگى مراحل شش گانه خلقت آسمان ها و زمين در سوره فصّلت آمده است.

    «الماء» اينجا ماده نخستين و مادر جهان هستى است كه آسمان و زمين، فرزندان اين مادر بزرگ نخستين مى باشند و «عرشُه» عرش قيموميت و تدبير است كه پيش از آفرينش زمين و آسمان تنها بر ماده نخستين استوار بوده و پس از به وجود آمدن آسمان و زمين، طبعا عرش تدبير براى اين دو مقرر شده است.

    در پاسخ اين پرسش كه چرا «ماء» برخلاف ظاهرش به ماده نخستين تفسير شده است بايد گفت كه ماء اصولاً ماده اى روان و همسان است، و اصلش بدون هيچ قرينه اى همان آب معمولى است، لكن با قرائنى، معانى و مصاديق ديگرى هم برايش فهميده مى شود از جمله "ماءٍ دافق" كه منى است، اينجا هم «ماء» محور آغازين آفرينش زمين ها و آسمان هاست كه خود دليلى روشن بر اثبات اين حقيقت است كه مقصود از آن آب معمولى نيست، زيرا آب معمولى خود از اجزاء زمين و آسمان است، و اگر آب اوليه همين آب معمولى باشد آيا مى توان گفت آب از آب افريده شده است؟

    بنابراين تمامى آسمان ها و زمين كه از «ماء» آفريده شده اند، غير از آب معمولى است بلكه تعبيرى است از ماده اى روان و همسان كه مادر و ماده اوليه جهان است، و چون حقيقت اين «ماء» براى هيچ كس روشن نيست لفظى هم كه درست بيانگر آن حقيقت باشد در كار نيست، پس بايد لفظى براى تبيين آن انتخاب گردد كه دورنمايى از حقيقيتش را نشان دهد و اين جز لفظ «ماء» نيست.

    منبع ذیل همین آیه: http://www.olumquran.com/fa/publicat...em/tj-forghan2

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    تاریخ پادشاهان و پیامبران-شعر -نجوم-کارتون
    نوشته
    202
    حضور
    15 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    360



    سلام

    آب اول منظور هیمن اب هست که از کهکشان های دیگر در طول میلیون ها سال بوسیله ستاره های دنباله دار وارد شد و تبخیر و ابر و بارون شد

    اما اب دوم
    جایی خوندم قوانین عالم طبیعت با قوانین عالم طریقت بر هم منطبق هست

    یعنی ابن اب همون علوم الهی بود (شریعت یعنی) و سپس علوم طبیعت روی ان قالب گذاری شد (همانطوری که نور لامپی که توی اب هست بر مولکول های اب منطبق هست!)

    به عبارتی اول نور خدا در عالم تهی و خالی بود سپس روی تشعشعات ان ماده و اتم ردیف شد و اجسام شکل گرفت برای همین هست که مولکول حرف میزنه یا راه میره !:)

    از این دوتا با نام ماء اسم برده شد چون در ذهن اعراب بیابان اب مایه حیات و زندگی بود یعنی اب الهی داشته باشی اون دنیا حیات داری و اگر اب مولکولی داشته باشی این دنیا

    از سعادتمندی های انسان دو چیز هست:
    اول دوستان نیکوی بسیار زیاد و دوم خانه ای فراخ که ان دوستان نیکو را در ان مهمان کنید!

  11. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۶/۲۰, ۲۲:۵۱ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود