صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سنگسار ، مجازاتی قرآنی یا غیر اسلامی (توراتی) ؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    20
    صلوات
    37
    حضور
    11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سنگسار ، مجازاتی قرآنی یا غیر اسلامی (توراتی) ؟؟




    با عرض سلام.
    در مقاله ای به قلم اقای حسن بایگان ادعا شده که سنگسار مجازاتی یهودی توراتی ست و نه قرآنی اسلامی. لینک مقاله

    سید محمدجواد غروی نیز در کتابی به اسم "حکم رجم در اسلام" معتقد است که این مجازات ربطی به اسلام ندارد و همه روایات موجود را پس از بررسی ، حکم به ضعیف و خبر آحاد بودن داده اند و گفته اند که با اصل آیات قرآن و سیرۀ پیامبر(ص) تناقض دارند.
    همچنین ایشان در ان کتاب به روایاتی استناد می کنند دال بر نهی و مذمت "قتل زجر کش گونه" در اسلام. و می فرمایند که این روایات با سنگسار (که قتلی زجر کش گونه است) منافات دارد.

    دلیل بر نقض ادلۀ آقای بایگان وسید محمدجواد غروی چیست و آیا واقعا اینگونه است که سنسگار ربطی به اسلام ندارد و یا نسخ شده است؟
    ممنون
    ویرایش توسط مدیر تدوین : 1395/06/20 در ساعت 00:04
    شرافت به خرد و ادب است نه به دارایی ونژاد علی بن ابیطالب (ع)


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    20,484
    صلوات
    54984
    حضور
    153 روز 10 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    36



    با نام و یاد دوست






    سنگسار ، مجازاتی قرآنی یا غیر اسلامی (توراتی) ؟؟








    کارشناس بحث: استاد محسن


  4. #3

    عضویت
    جنسیت شهریور 1392
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    صلوات
    1518
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ss8248 نمایش پست ها
    با عرض سلام.
    در مقاله ای به قلم اقای حسن بایگان ادعا شده که سنگسار مجازاتی یهودی توراتی ست و نه قرآنی اسلامی. لینک مقاله
    سید محمدجواد غروی نیز در کتابی به اسم "حکم رجم در اسلام" معتقد است که این مجازات ربطی به اسلام ندارد و همه روایات موجود را پس از بررسی ، حکم به ضعیف و خبر آحاد بودن داده اند و گفته اند که با اصل آیات قرآن و سیرۀ پیامبر(ص) تناقض دارند.
    همچنین ایشان در ان کتاب به روایاتی استناد می کنند دال بر نهی و مذمت "قتل زجر کش گونه" در اسلام. و می فرمایند که این روایات با سنگسار (که قتلی زجر کش گونه است) منافات دارد.
    دلیل بر نقض ادلۀ آقای بایگان وسید محمدجواد غروی چیست و آیا واقعا اینگونه است که سنسگار ربطی به اسلام ندارد و یا نسخ شده است؟
    ممنون
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    پاسخ:
    با سلام و طلب توفیق الهی برای شما و دیگر کاربران گرامی
    در باره پرسش مورد نظر از چند زاویه می توان مطالبی را بیان کرد.
    1.برخی از احکام که در کتاب های آسمانی بدون تحریف وجود دارد؛ در زمان ظهور اسلام نیز نسخ نشده و شرع آن را تایید کرده است.
    مثل حکم رجم که اگر ریشه در تورات دارد، دین اسلام نیز به دلیل تبعات سنگینش آن را امضا کرده و برای مرتکب آن مجازات سختی که البته باز دارنده و عبرت انگیز می باشد، وضع کرده است.پس این مسئله که هر چیزی ریشه در دین یهود(تورات) و دین مسیح(انجیل) داشته باشد،نمی تواند در اسلام اجرا شود، قابل قبول نیست.زیرا برخی از احکام الهی برای همه زمان ها و به طور یکسان وضع شده و ضمانت اجرایی دارد.
    2.پرسشگر با استناد به بعضی از ادعاها که روایات در باره رجم ضعیف و غیر قابل استناد می باشد،پرسیده است آیا دلیلی بر نقض سخن آقایان بایگان و سید محمد جواد غروی وجود دارد؟
    در جواب باید گفت بر عکس ما روایات صحیحی در این باره داریم که مستند مجازات سنگسار قرار گرفته است.
    که می توان به کتاب وسایل الشیعه شیخ حر عاملی،جلد بیست و هشتم، صفحه های 72 و 167 کتاب الحدود مراجعه کرد.
    اضافه بر این،مباحث مربوط به مستندات رجم در کتاب مبانی تحریر الوسیله نوشته آیت الله محمد مومن قمی در صفحه های 56 و 382 با استناد به روایت صحیحه به طور مبسوط بیان شده است.
    3.حکم به قتل در اسلام به ضوابط همراه با وسواس خاصی گره خورده است. به این معنا که نمی توان به سادگی حکم به قتل کسی داد.هم چنین اسلام به عنوان کامل ترین دین، بیش از دیگر ادیان به حفظ جان افراد سفارش کرده است .
    پس اگر حکم به سنگسار کسی شده است،حتما دلیلی دارد که نمی توان آن را انکار کرد یا کنار گذاشت.
    4. این نوع مجازات همواره در طول تاریخ اسلام وجود داشته است و مشهور فقها با این حکم موافق بوده اند. اگر قرار بر مخالفت با چنین مجازات سنگینی بود (با توجه به این که چنین مجازات سختی در ظاهر با روح دین محمدی که دین رحمت و رافت است، سازگاری ندارد) پس اولین گروهی که می بایست واکنش منفی نشان دهند فقها بودند. اما دیده نشده است هیچ فقیه بزرگی به شکل علنی با این حکم مخالفت کرده باشد.
    حتی نقل شده است که مرحوم آیت الله العظمی سید احمد خوانساری که از فقهای بزرگ معاصر و بسیار محتاط بود و اقامه حدود را منوط به معصوم سلام الله علیه می کردند، اما در باره حکم رجم مخالفت نکردند.
    5.با این که حکم به رجم از احکام دینی بر شمرده شده است، اما اثبات آن به سادگی نیست. یعنی اثبات چنین حدی با موانع بسیاری روبرو است. پس اسلام به راحتی اجازه نمی دهد که این حد اجرا شود و آن را منوط به اقرار های مکرر و نیز شهادت مکرر شهود عادل کرده است با این حساب در بسیاری از موارد حکم به رجم منتفی می شود.
    5.علاوه بر تمام این مطالب، باید گفت، اجرای برخی از احکام گاهی با وضع یا شرایط زمان و جامعه هم خوانی ندارد و حتی گاهی ممکن است تحت شرایط خاص امروز به اصل دین ضربه بزند. در این صورت، حاکم اسلامی و یا قاضی شرع می تواند از حکم جایگزین استفاده کند.(و الله العالم)
    و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

    ویرایش توسط محسن : 1395/07/07 در ساعت 16:43
    سنگسار ، مجازاتی قرآنی یا غیر اسلامی (توراتی) ؟؟


  5. #4

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    20
    صلوات
    37
    حضور
    11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.ممنون از پاسخ
    جالب است ک در بیشتر ایاتی ک حکم رجم امده،ایه ها مربوط به غیرمسلمین و اهل کتاب است و همین نوع سیاق ایات است که باعث شده مخالفین سنگسار این مجازات را برای ملل غیرمسلمان بدانند...
    اعتقاد برخی نیز این است که این نوع مجازات با نزول سوره نور نسخ شده و دیگر دلیل قرآنی ندارد و فقط دلیل روایی دارد...آیا نسخ سنگسار درست است و فقط ریشه روایی دارد؟

    -----
    احادیث سنگسار با احادیثی ک دال بر نهی از مرگ زجرکش گونه یا قتل صبر است(و آقای غروی بدانها استنادکرده) چگونه قابل جمع است در حالی که سنگسار مجازاتی ست که ممکن است منجر به مرگ انسان بگونه ای زجرآمیز بشود؟
    حتی حدیث هست دال بر نهی قتل صبر،حیوانات: رسول خدا(ص)نهی فرمود که جنبنده یی(از حشرات و حیوانات) به قتل صبرکشته شود. مسلم،صید61-65

    در صفحه25به بعد کتاب آقای غروی احادیث دیگری نیز دراین بار نقل شده
    شرافت به خرد و ادب است نه به دارایی ونژاد علی بن ابیطالب (ع)


  6. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد 1393
    علاقه
    قرآن و حديث
    نوشته
    142
    صلوات
    236
    حضور
    2 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ss8248 نمایش پست ها
    جالب است ک در بیشتر ایاتی ک حکم رجم امده،ایه ها مربوط به غیرمسلمین و اهل کتاب است و همین نوع سیاق ایات است که باعث شده مخالفین سنگسار این مجازات را برای ملل غیرمسلمان بدانند...
    ای کاش به این آیات اشاره می شد تا بحث شود

    ظاهرااا

  7. #6

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    2,662
    صلوات
    3263
    حضور
    69 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد مجازات سنگسار، نظر آیت الله صادقی تهرانی این بود که هدف از این مجازات، اعدام و به قتل رساندن فرد زناکار نیست، بلکه تحقیر اوست و جنبه بازدارندگی دارد، بنابراین باید در اجرای آن ریگ‌هایی با اندازه متوسط را به جاهایی از بدن بزنند که موجب قتل نشود و هنگامی‌که حالت ظاهری این سنگسار یا ریگسار پدید بیاید و منظور از آن برآورده شود دیگر ادامه دادنش جایز نیست و باید اجرای مجازات را متوقف کرد.
    با سلام دوست عزیز. بنده سوال شرعی تخصصی درباره امربه معروف و نهی از منکر دارم.اگر شما متخصص در این امر هستید لطفا به من اطلاع دهید تا سوالاتم را مطرح کنم.عنوان سوال : افشا کنیم تا شلاق بخوریم یا نه ؟
    ------
    پاسخ این سوال را هم اگر می دانید به من اطلاع بدهید :
    http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post909720


  8. #7

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    2,662
    صلوات
    3263
    حضور
    69 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    احتمالا ایت الله صادقی به صورت مفصل ان را در تفسیرشان توضیح داده اند
    با سلام دوست عزیز. بنده سوال شرعی تخصصی درباره امربه معروف و نهی از منکر دارم.اگر شما متخصص در این امر هستید لطفا به من اطلاع دهید تا سوالاتم را مطرح کنم.عنوان سوال : افشا کنیم تا شلاق بخوریم یا نه ؟
    ------
    پاسخ این سوال را هم اگر می دانید به من اطلاع بدهید :
    http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post909720

  9. صلوات ها 3


  10. #8

    عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    20
    صلوات
    37
    حضور
    11 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرج اله عباسي نمایش پست ها
    ای کاش به این آیات اشاره می شد تا بحث شود

    ظاهرااا
    سلام. از مقاله اقای بایگان نقل میکنم:


    قرآن
    کتاب مقدس مسلمانان و حکم سنگسار
    سنگسار کلمه ای پارسی بر گرفته از سنگ میباشد، معادل عربی آن در قرآن آمده " رجم" میباشد.
    از سنگسار در قرآن تنها 4 بار نام برده شده است که آنها نیز داستانهائی میباشند مربوط به یهودیان. دستور سنگسار بهیچوجه در قرآن نیست و از محمد نیز صادر نشد؛ یعنی نه دستور قرآن است و نه سنتی از جانب محمد. از آنجا ئیکه قاعده دستوراتِ اسلامی؛ قرآن و سنت محمد میباشد کسانیکه چنین دستوراتی را میدهند تفکراتشان از جای دیگری نشات میگیرد که در همین نوشتار اشاره کوتاهی بدان خواهد شد. اما ابتدا در زیر تمامی آن 4 آیه آورده میشود.

    سوره کهف
    آیه 20
    انهم ان یظهر و اعلیکم یرجموکم او یعیدو کم فی ملتهم و لن تفلحوا اذا ابدا
    بدرستیکه ایشان اگر دست یابند بر شما سنگسار کنند شما را یا باز گردانند شما را در کیش خود و هرگز رستگار نشوید آنگاه هرگز

    توضیح:
    این جریان اصحاب کهف استکه داستانش در این سوره آمده است.
    در اینجا سنگسار یرجموکم آمده است.


    سوره شعرا
    آیه 116
    قالو الین لم تنته یا نوح لتکونن من المرجومین
    گفتند هر آینه اگر باز نایستی ای نوح خواهی شد از سنگسار شدگان

    توضیح:
    در اینجا قرآن دارد از داستان نوح صحبت میکند که قوم تهدید میکنند او را سنگسار خواهند کرد.
    در این یکی سنگسار المرجومین آمده است.


    سوره یس
    آیه 18
    قالو اناتطیرنابکم لئن لم تنتهوالنرجمنکم و لیمسنکم منا عناب الیم
    گفتند بدرستیکه ما فال بد گرفتیم بشما اگر باز نایستادید سنگسار میکنیم البته شما را و هر آینه مس میکند البته شما را از عذابی دردناک

    توضیح:
    این نیز داستانی از گذشته ها است که نقل میشود.
    سنگسار در این یکی النرجمنکم است.


    سوره دخان
    آیه 20
    و انی عذت بربی و ربکم ان ترجمون
    و بدرستیکه من پناه میبرم بپروردگار من و پروردگار شما که سنگسار کنید مرا.
    توضیح:
    این نیز داستانی است از زمان فرعون که رسولی فرستاده میشود و یهودیان قصد سنگسار او میکنند.
    سنگسار در اینجا ترجمون است.


    تفسیر:
    نگاهی به افعال صرف شده رجم در این آیات ( یرجموکم، المرجومین،النرجمنکم، ترجمون) خود نیز نشانی واضح از عدم دستور سنگسار میباشد.
    تا آنجائی که کتب مرجع را مطالعه کرده ام هیچگاه چیزی بعنوان سنگسار که در زمان (مخصوصا) محمد و حتی خلفای راشدین و خلفای بعدی باشد ندیده ام .
    کتبی که در زیر آورده میشوند جزو اولین کتب نوشته شده بعد از اسلام میباشند و وقایع آن زمانها را بوضوح بیان کرده و مرجعی برای کتبی مانند تاریخ تاریخ طبری هستند:

    1- سیرت رسول الله ( 2 جلد)، رفیع الدین اسحق بن محمد همدانی ( متوفی به سال 150 یا 151 ه ق)، با تصحیحات دکتر اصغر مهدوی، انتشارات خوارزمی، چاپ اول 1360
    2- مغازی، محمد بن عمر واقدی ( متوفی 207 ه ق)، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم 1369
    3- طبقات ( در 8 جلد)، محمد بن سعد کاتب واقدی ( 168 – 230 ه ق) ترجمه دکتر محمود مهدوی دامغانی؛ انتشارات فرهنگ و اندیشه، تابستان 1374

    اما تولد طبری تقریبا متراداف است با مرگ کاتب واقدی پس بنظر معقول میرسد که مرجع طبری برای نوشتن تاریخ معروف خود از جمله این کتب بوده باشند.
    تاریخ طبری، محمد بن جریر طبری (ولادت 224 یا اوایل 225 ه ق در آمل)، ترجمه علی اکبر شهابی، انتشارات اساطیر، چاپ دوم 1363
    در تاریخ طبری نیز چیزی بعنوان سنگسار از جانب محمد و سایر خلفا دیده نشده است.


    شیوه اعدام در میان اعراب
    دراصل طریق اعدام در میان اعراب قطع گردن با شمشیر بوده چیزی که هنوز هم درعربستان سعودی برقرار است.
    اگر محمد به سنگسار معتقد بود آنرا انجام ویا دستوری مستقیم میداد.
    اما مخصوصاً برای شیعیان علی باید شیوه اعدام قاتل علی بالاترین و اصلی ترین مرجع باشد و آن اعدام قاتل با ضربه شمشیر است که ظاهرا هم میبایست با تنها یک ضربه صورت بگیرد. پس وقتی این شیعیان به جای اعدام با یک ضربه شمشیر حکم سنگسار میدهند باید به سابقه خود این افراد توجه کرد.

    باید دقت کرد که وقتی دین یا فلسفه یا عقیده ای در جائی ظهور میکند و بعد به نقاط دیگری میرود بر فرهنگهای آنجا تاثیر میگذارد و از آنها نیز تاثیر میگیرد؛ بهمین دلیل دین اسلام که از عربستان شروع شد وقتی به نقاط دیگری رسید تغییرات زیادی کرد و هر گروه و قومی بنابرمیل و فرهنگ خود آنرا تغییر دادند.
    بنظر میرسد ورود یهودیان به اسلام نیز تاثیر خود را بصور مختلف در این دین گذاشت و از جمله همین سنگسار است که در میان آن دسته مسلمانانی که متاثیر از یهودیان بودند صورت میگرفته است. با این استدلال آن دسته از ملایانی که دستور سنگسار میدهند ریشه ای نه چندان دور در یهودیت دارند و از زمانیکه آنها از خواندن عهد عتیق به خواندن قرآن روی آورده اند زمان زیادی نمیگذرد. بنابراین هنوز ریشه های عهد عتیق یعنی سنگسار را با خود دارند و از آن کاملاً پاک نشده اند. این افراد میتوانند با توجه به آن ریشه ها (که حتی ممکن است خودشان متوجه نباشند) تفاسیری مطابق میل خود از این آیات بکنند.
    بررسی گسترده تر اعدام و شیوه های اعدام درجای مناسب دیگری ارائه خواهد کرد ولی در این نوشتار با توجه به شیوه اعدام در میان ادیان سامی و زرتشتی تا حدود زیادی مشخص میگردد که
    شیوه های اعدام در میان قبایل یا مردمان مختلف با شیوه زندگی آنها ارتباط مستقیم داشته است.
    بنظر میرسد برای صحرا گردان ( اعراب) مانند آن دسته که بعدها یهودی نامیده شدند امکان دار زدن و غیره وجود نداشت زیرا در بیابان درختی مناسب برای اعدام پیدا نمیشده همچنین در سفرهای بیابانی امکان همراه بردن چوبهای بلند برای اعدام وجودنداشته، بوته ای هم برای آتش زدن و سوزاندن محکوم نبوده پس ساده ترین راهِ ، پرتاب سنگ بوده است.
    پرتاب سنگ از جمله تفریحات صحرا گردان نیز بوده است.
    از جانب دیگر همین سنگ بهترین اسلحه آنها بوده و در پرتاب آن مهارت داشته اند، چنانچه به داستان جنگ داود با جالوت توجه شود این نکته بوضوح دیده میشود.
    سنگ مهماتی مجانی و قابل دسترس بود که اسلحه ای برای پرتاب آن لازم نبود.
    شرافت به خرد و ادب است نه به دارایی ونژاد علی بن ابیطالب (ع)

  11. صلوات ها 3


  12. #9

    عضویت
    جنسیت شهریور 1392
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    صلوات
    1518
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ss8248 نمایش پست ها
    سلام.ممنون از پاسخ
    جالب است ک در بیشتر ایاتی ک حکم رجم امده،ایه ها مربوط به غیرمسلمین و اهل کتاب است و همین نوع سیاق ایات است که باعث شده مخالفین سنگسار این مجازات را برای ملل غیرمسلمان بدانند...
    اعتقاد برخی نیز این است که این نوع مجازات با نزول سوره نور نسخ شده و دیگر دلیل قرآنی ندارد و فقط دلیل روایی دارد...آیا نسخ سنگسار درست است و فقط ریشه روایی دارد؟

    -----
    احادیث سنگسار با احادیثی ک دال بر نهی از مرگ زجرکش گونه یا قتل صبر است(و آقای غروی بدانها استنادکرده) چگونه قابل جمع است در حالی که سنگسار مجازاتی ست که ممکن است منجر به مرگ انسان بگونه ای زجرآمیز بشود؟
    حتی حدیث هست دال بر نهی قتل صبر،حیوانات: رسول خدا(ص)نهی فرمود که جنبنده یی(از حشرات و حیوانات) به قتل صبرکشته شود. مسلم،صید61-65

    در صفحه25به بعد کتاب آقای غروی احادیث دیگری نیز دراین بار نقل شده
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام مجدد خدمت شما همراهان گرامی.
    به نکاتی که در ادامه بیان می شود، توجه کنیم.
    باید بدانیم ریشه تمام احکامی که با ادیان همراه می شود، امر الهی است. یعنی خدای متعال شارع اصلی همه ادیان است و او بنا بر اراده و حکمت و تدبیر خودش،برای بشر قوانین و تکالیفی وضع می کند که مطابق با مصالح آنان می باشد.
    در این صورت پیامبر و اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین،تنها ابلاغ کننده و یا مفسر احکام دین هستند نه واضع و شارع آن!
    در نتیجه پیامبر بدون اذن الهی نمی تواند قانونی را وضع کند.
    و اما این مطلب که برخی از احکام چون سابقه قرآنی ندارد و اگر هم برخی(بدون استناد) مدعی اند که سابقه داشته ولی در بستر زمانی نزول نسخ شده است؛نمی تواند حکم الهی را دچار تزلزل کند.
    چرایی وضع برخی از مجازات های سنگین:
    این توضیح لازم به بیان است که شکسته شدن قبح برخی از گناهان چون زنای محصنه و نیز شیوع و رواج آن،کیان جامعه و خانواده ها را دچار مخاطره ای جدی می کند. از این رو خدای متعال حکمی سخت برای مرتکبین چنین گناهانی وضع کرده و تهدید کرده است که مبادا به سمت انجام چنین گناهی بروید! و گرنه می بایستی خود را برای مجازاتی سخت آماده کنید.تا هم خودتان با این مجازات تطهیر شوید و هم دیگران از آن عبرت بگیرند.پس به طور حتم شارع خود راضی به این نوع مرگ می باشد.
    با این حساب اگر شخص یا اشخاصی خدای نا کرده به سمت چنین گناهی کشیده شوند،باید برای حفظ نظام جامعه و خانواده (که هر انسان غیرت مندی به آن حساسیت دارد) مجازات شوند.
    در این جا ممکن است که شخص پیامبر مثل سایر افراد عواطفش جوشان شود و در دل به این نوع مرگ راضی نباشد،زیرا از آن جا که پیامبر اکرم صلوات الله علیه، پیامبر رحمت و مهربانی است، همیشه از اجرای حکم رجم در باره افرادی که در محضر ایشان چهار بار به ارتکاب زنای محصنه اقرار می کردند، اظهار ناخشنودی می نمودند و می فرمودند: اگر این افراد به جای اقرار، توبه می کردند بر ای شان بهتر بود. اما هر گاه این جرم اثبات می شد، علی رغم میل باطنی خود آن را اجرا می کردند.چون حضرت به عنوان حاکم شرع مجری دستور الهی بودند و می دانستند که خدای متعال خود بهتر به احوال بندگان و مصالح و مفاسد آن ها آگاه است.
    در تاریخ اسلام آمده است که در برخی از مواقع پیامبر مجبور شدند نسبت به افرادی حکم به سنگسار بدهند. نقل برخی از موارد مستند و در کتاب ها بیان شده است و نیازی به اثبات یا نقل دوباره آن نیست.پس اشکال ها و ایراداتی که بیان شده است، نمی تواند در برابر این قانون پذیرفته و اثبات شده عرض اندام کند و در تایید این مطلب بیان کردیم که روایات در حد تواتر و صحیحه است.
    بله و البته پیامبر اسلام مظهر رحمت و عاطفه و محبت بوده اند تا جایی که در اثر دلسوزی بیش از حد نسبت به مردمی که ایمان نمی آوردند،خود خوری عجیبی داشت.ا جایی که خدای متعال به حضرت می فرماید:
    "لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنين" گويى مى ‏خواهى جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى به این جهت که آن ها ايمان نمى ‏آورند.سوره شعراء آیه 3
    این صفت کریمه رسول خدا صلوات الله علیه بود که حتی نسبت به کافران از این که هدایت نمی شده اند، این اندازه دل سوزی داشت که حاضر بود جانش را بدهد.
    بله اگر ما باشیم و حدود الهی، در این صورت ممکن است به دلیل واکنش های عاطفی خودمان و نیز جامعه که مرگ زجر آور را حق مرتکبین برخی از گناهان ندانیم، حد الهی را تعطیل کنیم. اما باید بدانیم بشر حتی اگر پیامبر هم باشد، واضع احکام الهی نیست، بلکه شارع ادیان، خدا و او به احوال بندگانش آگاه است و می داند منافع چنین مرگی بر ضررهای احتمالی آن ترجیح دارد.
    پس نمی توان به پیامبر صلوات الله علیه ایراد گرفت که چرا با آن همه عطوفت و مهربانی این حکم سنگین را وضع یا جاری می کرده است. زیرا وضع حکم به دست او نبوده علاوه نمی توانسته جلو احکام الهی را بگیرد یا از طرف خودش حکم وضع کند. پیامبر فقط مفسر و مجری احکام و قوانین دین بود.
    در ضمن می دانیم اگر زنای محصنه رواج پیدا کند و مرتکبش مجازات نشود؛سنگ روی سنگ بند نمی شود و تمام مرزهای اخلاقی شکسته و زندگی اجتماعی دچار فرو پاشی می شود و هر کسی به خودش حق می دهد که به ناموس دیگران تعدی کند.
    در عین حال اگر خدای نکرده کسی مرتکب این گناه شد، (البته با تمام وسواسی که در اقرار و شهادت و اثباتش هست) پس باید بپذیریم که خطا کار مجازات شود تا هم خودش با این مجازات پاک شود و هم دیگران عبرت بگیرند.
    مثال معروفی وجود دارد که هر کسی خربزه می خورد، پای لرزش می نشیند.
    و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد.

    ویرایش توسط محسن : 1395/07/06 در ساعت 21:21
    سنگسار ، مجازاتی قرآنی یا غیر اسلامی (توراتی) ؟؟

  13. صلوات ها 3


  14. #10

    عضویت
    جنسیت مهر 1395
    نوشته
    7
    صلوات
    12
    حضور
    1 روز 4 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام مجدد خدمت شما همراهان گرامی.
    به نکاتی که در ادامه بیان می شود، توجه کنیم.
    باید بدانیم ریشه تمام احکامی که با ادیان همراه می شود، امر الهی است. یعنی خدای متعال شارع اصلی همه ادیان است و او بنا بر اراده و حکمت و تدبیر خودش،برای بشر قوانین و تکالیفی وضع می کند که مطابق با مصالح آنان می باشد.
    در این صورت پیامبر و اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین،تنها ابلاغ کننده و یا مفسر احکام دین هستند نه واضع و شارع آن!
    در نتیجه پیامبر بدون اذن الهی نمی تواند قانونی را وضع کند.
    و اما این مطلب که برخی از احکام چون سابقه قرآنی ندارد و اگر هم برخی(بدون استناد) مدعی اند که سابقه داشته ولی در بستر زمانی نزول نسخ شده است؛نمی تواند حکم الهی را دچار تزلزل کند.
    چرایی وضع برخی از مجازات های سنگین:
    این توضیح لازم به بیان است که شکسته شدن قبح برخی از گناهان چون زنای محصنه و نیز شیوع و رواج آن،کیان جامعه و خانواده ها را دچار مخاطره ای جدی می کند. از این رو خدای متعال حکمی سخت برای مرتکبین چنین گناهانی وضع کرده و تهدید کرده است که مبادا به سمت انجام چنین گناهی بروید! و گرنه می بایستی خود را برای مجازاتی سخت آماده کنید.تا هم خودتان با این مجازات تطهیر شوید و هم دیگران از آن عبرت بگیرند.پس به طور حتم شارع خود راضی به این نوع مرگ می باشد.
    با این حساب اگر شخص یا اشخاصی خدای نا کرده به سمت چنین گناهی کشیده شوند،باید برای حفظ نظام جامعه و خانواده (که هر انسان غیرت مندی به آن حساسیت دارد) مجازات شوند.
    در این جا ممکن است که شخص پیامبر مثل سایر افراد عواطفش جوشان شود و در دل به این نوع مرگ راضی نباشد،زیرا از آن جا که پیامبر اکرم صلوات الله علیه، پیامبر رحمت و مهربانی است، همیشه از اجرای حکم رجم در باره افرادی که در محضر ایشان چهار بار به ارتکاب زنای محصنه اقرار می کردند، اظهار ناخشنودی می نمودند و می فرمودند: اگر این افراد به جای اقرار، توبه می کردند بر ای شان بهتر بود. اما هر گاه این جرم اثبات می شد، علی رغم میل باطنی خود آن را اجرا می کردند.چون حضرت به عنوان حاکم شرع مجری دستور الهی بودند و می دانستند که خدای متعال خود بهتر به احوال بندگان و مصالح و مفاسد آن ها آگاه است.
    در تاریخ اسلام آمده است که در برخی از مواقع پیامبر مجبور شدند نسبت به افرادی حکم به سنگسار بدهند. نقل برخی از موارد مستند و در کتاب ها بیان شده است و نیازی به اثبات یا نقل دوباره آن نیست.پس اشکال ها و ایراداتی که بیان شده است، نمی تواند در برابر این قانون پذیرفته و اثبات شده عرض اندام کند و در تایید این مطلب بیان کردیم که روایات در حد تواتر و صحیحه است.
    بله و البته پیامبر اسلام مظهر رحمت و عاطفه و محبت بوده اند تا جایی که در اثر دلسوزی بیش از حد نسبت به مردمی که ایمان نمی آوردند،خود خوری عجیبی داشت.ا جایی که خدای متعال به حضرت می فرماید:
    "لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنين" گويى مى ‏خواهى جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى به این جهت که آن ها ايمان نمى ‏آورند.سوره شعراء آیه 3
    این صفت کریمه رسول خدا صلوات الله علیه بود که حتی نسبت به کافران از این که هدایت نمی شده اند، این اندازه دل سوزی داشت که حاضر بود جانش را بدهد.
    بله اگر ما باشیم و حدود الهی، در این صورت ممکن است به دلیل واکنش های عاطفی خودمان و نیز جامعه که مرگ زجر آور را حق مرتکبین برخی از گناهان ندانیم، حد الهی را تعطیل کنیم. اما باید بدانیم بشر حتی اگر پیامبر هم باشد، واضع احکام الهی نیست، بلکه شارع ادیان، خدا و او به احوال بندگانش آگاه است و می داند منافع چنین مرگی بر ضررهای احتمالی آن ترجیح دارد.
    پس نمی توان به پیامبر صلوات الله علیه ایراد گرفت که چرا با آن همه عطوفت و مهربانی این حکم سنگین را وضع یا جاری می کرده است. زیرا وضع حکم به دست او نبوده علاوه نمی توانسته جلو احکام الهی را بگیرد یا از طرف خودش حکم وضع کند. پیامبر فقط مفسر و مجری احکام و قوانین دین بود.
    در ضمن می دانیم اگر زنای محصنه رواج پیدا کند و مرتکبش مجازات نشود؛سنگ روی سنگ بند نمی شود و تمام مرزهای اخلاقی شکسته و زندگی اجتماعی دچار فرو پاشی می شود و هر کسی به خودش حق می دهد که به ناموس دیگران تعدی کند.
    در عین حال اگر خدای نکرده کسی مرتکب این گناه شد، (البته با تمام وسواسی که در اقرار و شهادت و اثباتش هست) پس باید بپذیریم که خطا کار مجازات شود تا هم خودش با این مجازات پاک شود و هم دیگران عبرت بگیرند.
    مثال معروفی وجود دارد که هر کسی خربزه می خورد، پای لرزش می نشیند.
    و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد.
    سلام گرامی.

    باتشکر از پاسخهای شما .

    ای کاش پاسخ به گونه ای بود که جواب مقاله یا احادیث نقل شده داده میشد. اینکه چه دلایلی برای حکم سنگسار اورده شده یا صادر کننده احکام خداوند است و غیره .... مرحله بعد است . ابتدا باید اثبات شود این حکم در زمان پیامبر ص اجرا شده و در اسلام نسخ نشده بعد وارد دلایل ان شد.

    ایاتی که به ان اشاره شده و مربوط به حکم سنگسار است اجرای انها از سوی پیامبر یهود هم نبوده. در جایی قوم کافر نوح میخواهند پیامبر را سنگسار کنند درجای دیگر یهودیان قصد سنگسار رسول را دارند و غیره.... در انها مجری حکم نه تنها پیامبر الهی نیست بلکه قصد سنگسار خود پیامبر را دارند. ابتدا باید مشخص شود این حکم از سوی پیامبر یهود وارد این دین شده یا مانند بسیاری مسائل دیگر یهودیان از ملتهای دیگر مخصوصا مصریان وام گرفتند و وارد دین یهود کردند . طبق قران سنگسار بوسیله قوم کافر نوح هم که پیش از یهودیان بوده اند اجرا میشده . ایا این حکم توسط پیامبر یهود وارد دین شده ؟

    ۲- مرحله دوم اثبات شود درصورت الهی بودن حکم در زمان یهود اسلام هم انرا تایید کرده و نسخ نشده.
    مشخص بشه چرا در کتب قدیمی و مرجع اجرای حکم سنگساری توسط پیامبر ص یا حضرت علی ع طبق ادعای نویسنده ذکر نشده است ؟

    ۳- تناقض میان روایت برطرف شود . چگونه احادیث نهی از مرگ زجرکش با احادیث سنگسار قابل جمع است ؟

    و موارد دیگر .........

    بازهم از پاسخهای شما تشکر میکنم.

  15. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هر مولودی بر فطرت است یعنی چه؟؟
    توسط hamid h در انجمن قرآن و حدیث
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1392/08/29, 18:57
  2. آیا خداوند وجود دارد؟؟
    توسط hossein313 در انجمن خدا شناسی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 1392/06/13, 09:11
  3. جمع بندی ارزش های زیر پا؟؟
    توسط ستاره زهراء در انجمن دین و روانشناسی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1392/06/05, 21:19
  4. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1392/05/13, 23:07
  5. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1392/05/13, 12:49

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1395/12/24, 23:31 : 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود