صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در آیه 30 سوره انبیا در مورد کافران چنین گفته؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    فیزیک ,کیهان شناسی,فلسفه,تاریخ باستان
    نوشته
    595
    حضور
    41 روز 15 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    892

    اشاره چرا خداوند در آیه 30 سوره انبیا در مورد کافران چنین گفته؟




    سلام در آیه 30 سوره انبای چنین اومده

    او و لم یر الذین کفروا ان السماوات و الارض کانتا رتقا ففتقناهما و جعلنا من الماء کل شیء حی افلا یومنون

    (آیا کافران ندیده اند که اسمان ها و زمین بهم پیوسته بودند؟ و ما انها را از یکدیگر جدا کردیم؟ و ازآب هر چیزی را زنده کردیم.
    آیا ایمان نمی آورند؟)

    چرا خداوند در آیه فوق فرموده آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین بهم پیوسته بودند و ما آنها را از هم جدا کردیم؟
    مگر کافران یا هر انسانی باید این اتفاق را دیده باشند؟ در حالیکه میدانیم هیچ کسی در آن زمان وجود نداشته (که اسمانها و زمین بهم پیوسته بودند را) که این اتفاق را دیده باشد تا از این دیدن پی به قدرت خداب رده و ایمان بیاورد.
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۴:۵۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست






    چرا خداوند در آیه 30 سوره انبیا در مورد  کافران چنین گفته؟








    کارشناس بحث: استاد میقات

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    واژه «رأی» همه جا منحصر به دیدن حسی نیست. بهتر است آن را از نظر لغوی بررسی کنیم:

    «رأى» در لغت:

    ديدن. دانستن. نگاه كردن. علم. معرفت و شناخت.(ر.ک: مجمع البحرين، ج ‏1، ص 161، واژه رأی؛ قاموس قرآن، ج ‏3، ص 34)

    حتی راغب در مفردات، چهار معنا و مقصود برای این واژه می آورد: نگاه و دیدن با حس. تخیل. تفکر. تعقل.(المفردات في غريب القرآن، ص 373)


    بیان مفسران:

    در تفسیر تبیان و مجمع، رؤیت به معنای علم آمده است.(التبيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 242؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 72)

    در تفسیر المیزان آمده: مراد از "رؤيت" علم فكرى است و اگر آن را رؤيت ناميد به خاطر اين است كه علم فكرى در هر امرى آن را مانند رؤيت محسوس مى‏ سازد.(ترجمه تفسير الميزان، ج ‏14، ص 390)

    رؤیت به معنای علم فکری است که همانند دیدن با چشم است. و در اکثر موارد، مراد از رؤیت، همین علم فکری است، خصوصا وقتی در باره پیدایش و آفرینش آسمان و زمین است، زیرا کافران و حتی قبل از آن ها، کجا بودند که ببینند آسمان زمین چگونه آفریده شده و چگونه به هم پیوسته بوده و سپس از هم جدا شده اند.(ر.ک: الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنه، ج ‏19، ص 282)

    رؤيت در آيه، به معنى علم است كه يكى از معانى رؤيت مى ‏باشد و نيز معلوم مى ‏شود كه فهميدن اين حقيقت عميق براى آن ها ميسر است.(تفسير احسن الحديث، ج ‏6، ص 506)

    نکته:
    خود کافران هم که آن موقع مخاطب مستقیم قرآن بوده اند، مراد از رؤیت در این آیه را فهمیده اند و می دانستند که مراد آیه، دیدن با چشم سر نیست، کما این که هیچ اعتراضی نکرده اند که ما نمی توانیم با چشم سر ببینیم.

    چرا خداوند در آیه 30 سوره انبیا در مورد  کافران چنین گفته؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,023
    حضور
    190 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1222



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    با سلام و درود

    واژه «رأی» همه جا منحصر به دیدن حسی نیست. بهتر است آن را از نظر لغوی بررسی کنیم:

    «رأى» در لغت:

    ديدن. دانستن. نگاه كردن. علم. معرفت و شناخت.(ر.ک: مجمع البحرين، ج ‏1، ص 161، واژه رأی؛ قاموس قرآن، ج ‏3، ص 34)

    حتی راغب در مفردات، چهار معنا و مقصود برای این واژه می آورد: نگاه و دیدن با حس. تخیل. تفکر. تعقل.(المفردات في غريب القرآن، ص 373)


    بیان مفسران:

    در تفسیر تبیان و مجمع، رؤیت به معنای علم آمده است.(التبيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 242؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 72)

    در تفسیر المیزان آمده: مراد از "رؤيت" علم فكرى است و اگر آن را رؤيت ناميد به خاطر اين است كه علم فكرى در هر امرى آن را مانند رؤيت محسوس مى‏ سازد.(ترجمه تفسير الميزان، ج ‏14، ص 390)

    رؤیت به معنای علم فکری است که همانند دیدن با چشم است. و در اکثر موارد، مراد از رؤیت، همین علم فکری است، خصوصا وقتی در باره پیدایش و آفرینش آسمان و زمین است، زیرا کافران و حتی قبل از آن ها، کجا بودند که ببینند آسمان زمین چگونه آفریده شده و چگونه به هم پیوسته بوده و سپس از هم جدا شده اند.(ر.ک: الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنه، ج ‏19، ص 282)

    رؤيت در آيه، به معنى علم است كه يكى از معانى رؤيت مى ‏باشد و نيز معلوم مى ‏شود كه فهميدن اين حقيقت عميق براى آن ها ميسر است.(تفسير احسن الحديث، ج ‏6، ص 506)

    نکته:
    خود کافران هم که آن موقع مخاطب مستقیم قرآن بوده اند، مراد از رؤیت در این آیه را فهمیده اند و می دانستند که مراد آیه، دیدن با چشم سر نیست، کما این که هیچ اعتراضی نکرده اند که ما نمی توانیم با چشم سر ببینیم.
    با سلام...با این توضیحاتی که فرمودید سوال همچنان به نحوی دیگر به نظرم پابرجاست....حالا سوال می شود که مگر کافران علم داشتند که روزی زمین و آسمان به هم پیوسته بوده؟ و بعد از هم جدا شده؟ آنهم به قول آیه توسط ما یعنی ما که خدا باشیم؟؟....کافران یعنی علم داشتند که خدا زمانی آسمان و زمین را که به هم پیوسته بودند، از هم جدا کرده؟این علم را از کجا آورده بودند؟حالا کاری به صحت و سغمش نداریم
    پست های بعد از تو، سوء تفاهم بود!

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.Narges نمایش پست ها
    سلام در آیه 30 سوره انبای چنین اومده

    او و لم یر الذین کفروا ان السماوات و الارض کانتا رتقا ففتقناهما و جعلنا من الماء کل شیء حی افلا یومنون

    (آیا کافران ندیده اند که اسمان ها و زمین بهم پیوسته بودند؟ و ما انها را از یکدیگر جدا کردیم؟ و ازآب هر چیزی را زنده کردیم.
    آیا ایمان نمی آورند؟)

    چرا خداوند در آیه فوق فرموده آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین بهم پیوسته بودند و ما آنها را از هم جدا کردیم؟
    مگر کافران یا هر انسانی باید این اتفاق را دیده باشند؟ در حالیکه میدانیم هیچ کسی در آن زمان وجود نداشته (که اسمانها و زمین بهم پیوسته بودند را) که این اتفاق را دیده باشد تا از این دیدن پی به قدرت خداب رده و ایمان بیاورد.

    (56)قالَ بَل رَبُّـكُم رَبُّ السَّـماواتِ وَ الاَرضِ اَلَّـذى فَـطَـرَهُـنَّ وَ اَنَا عَـلىٰ ذٰلِـكُم مِـنَ الشّاهِـديـنَ

    با سلام و احترام

    این ایه را در کنار ان ایه قرار دهید

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    نکته دیگر معنای رتق است که طبق یک روایت نزول باران بعد از خشکی اسمان و زمین بوده است. که میتوان این قسمت ایه را قرینه بر همین معنا دانست : جعلنا من الماء کل شی حی

    و باز اگر این خشکی اسمان و زمین مربوط به گذشته نزدیک باشد پس هر کسی امکان تجربه باران بعد از خشکسالی را خواهد داشت و خواهد دید. یا دانش ان را از دیگران به دست میاورد.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    پس از یک نگاه این ایه مربوط به بیگ بنگ یا مانند ان نیست مگر بگوییم همه این معانی را شامل میشود.
    از یک نگاه سوال در مقام بیان جهل مردم است و بیان اینکه علم اسمان و زمین دست خداست و امامی چون ابراهیم ان را دیده است.

    از یک نگاه دیدن باران و حیات دوباره بعد از خشکسالی یا تابستان است که همه میفهمند.
    و ...

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    شاید تصور ما اشتباه است که فکر میکنیم مقصود از سوال این است که مشرکان ان را دیده اند
    شاید خدا میخواهد با بیان جهل انها به علت یک امر، اعتقاد و عمل انها را از اعتبار ساقط کند.
    چنانکه در ایاتی میفرماید
    ایا اینها شاهد خلقت فرشتگان بوده اند که میگویند فرشتگان دختران خدا هستند؟

    این نوع استدلال اثبات جهل انها به علت یک اعتقاد است.

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3763



    شبیه این قضیه را در داستان خضر و موسی داریم.
    مثلا وقتی موسی میگوید
    ایا کسی را کشتی بدون اینکه کسی را کشته است؟ و ...
    ما از این قسمت برداشت میکنیم موسی میخواهد بگوید خضر ظالم است و مانند ان.

    اما سوال استفهام است یک استفهام واقعی.
    یعنی ایا واقعا شمای خضر بدون دلیل کشتی؟ اگر چنین باشد ظلم است.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    علاقه
    فیزیک ,کیهان شناسی,فلسفه,تاریخ باستان
    نوشته
    595
    حضور
    41 روز 15 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    892



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    رؤیت به معنای علم فکری است که همانند دیدن با چشم است. و در اکثر موارد، مراد از رؤیت، همین علم فکری است، خصوصا وقتی در باره پیدایش و آفرینش آسمان و زمین است، زیرا کافران و حتی قبل از آن ها، کجا بودند که ببینند آسمان زمین چگونه آفریده شده و چگونه به هم پیوسته بوده و سپس از هم جدا شده اند.(ر.ک: الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنه، ج ‏19، ص 282)
    با سلام
    اگه بنا رو بر این بگذاریم که مراد از فعل رؤیت دیدن با چشم سر نبوده بلکه علم فکری بوده بازم اشکال ما به قوت خود باقی است.کافرانی که در زمان پیامبر بودند مگر چقدر سواد داشتند؟ حتی انها نمیدانستند زمین کروی شکل است.چه برسه به اینکه انتظار داشته باشیم آنها بدانن زمین و آسمان یهم پیوسته بودند و بعد ها از هم جدا شده اند.
    اشکال دیگری کهبه ذهن من میرسه اینه که اگه آسمانها را مجموع ستارگان و اجرام آسمانی در نظر بگیریم زمین بلافاصله بوجود نمی آید.بلکه میلیون ها سال بعد از پیدایش ستاره ها زمین و خورشید و سایر سیارات منظومه شمسی از انفجار یه ستاره بزرگ بوجود میان.

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود