جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی سندی دو روایت متعارض ذیل آیه 54 سوره مائده

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    9
    حضور
    8 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20




    با سلام خدمت شما

    بنده در تفاسیر اهل سنت به یک روایت با دو سند متفاوت برخورد کرده ام و لذا نمی دانم کدام یک از دو روایت صحیح و قابل اطمینان تر است:

    سند روایت اول:
    - و قوله تعالى: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ‏ الآية قال فيها الحسن بن أبي الحسن و محمد بن كعب القرظي و الضحاك و قتادة نزلت الآية خطابا للمؤمنين عامة إلى يوم القيامة، و الإشارة بالقوم الذين يأتي اللّه بهم إلى أبي بكر الصديق و أصحابه الذين قاتلوا أهل الردة، و قال هذا القول ابن جريج و غيره.(المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز، ج‏2، ص: 207)
    -و عن الحسن و قتادة و الضحاك أنهم أبو بكر و أصحابه رضي اللّه تعالى عنهم الذين قاتلوا أهل الردة(روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج‏3، ص: 330)
    -فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ- يُحِبُّونَهُ: في موضع النعت. قال الحسن و- قتادة و- غيرهما: نزلت في أبي بكر الصديق و- أصحابه. (الجامع لأحكام القرآن، ج‏6، ص: 219)

    سند روایت دوم:
    - فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ‏ وَ يُحِبُّونَهُ‏:قال علي بن أبي طالب و الحسن و قتادة: هم أبو بكر و أصحابه(الكشف و البيان ،ج‏4، ص: 78)
    فأخبرهم أنه سيأتي‏ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ‏. و في المراد بهؤلاء القوم ستة أقوال‏ «1»: أحدها: أبو بكر الصّدّيق و أصحابه الذين قاتلوا أهل الرّدّة، قاله عليّ بن أبي طالب، و الحسن عليهما السلام، و قتادة، و الضّحّاك(و ابن جريج. زاد المسير فى علم التفسير ،ج‏1 ،ص 560)

    سوال اصلی بنده در همین روایت نوع دوم هستش، چون روایت اول در بسیاری از منابع روایی و تفسیر اهل سنت وجود دارد ولی روایت دوم تنها در یکی دو کتاب تفسیری، آنهم با سندی منقطع به چشم می خورد. بنابراین با توجه به روایت دوم که امام علی علیه السلام در آن وجود دارد، آیا این روایت صحیح است؟ چراکه ابن تیمیه همین را دلیل بر این مطلب ذکر می کند که آیه 54 سوره مائده در شان ابوبکر نازل شده.
    حال آیا امام علی علیه السلام چنین قولی را فرموده اند، اگر این چنین نیست آیا روایت دوم ساختگی است و با اضافه نمودن امام علی ع در جهت موجه نمودن چهره ابوبکر می باشند؟

    سپاس از زحمات بی دریغ شما




  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 5 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58323



    با نام و یاد دوست






    بررسی سندی دو روایت متعارض ذیل آیه 54 سوره مائده








    کارشناس بحث: استاد صدرا

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    سوال:
    سند روایت دوم:
    - فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ‏ وَ يُحِبُّونَهُ‏:قال علي بن أبي طالب و الحسن و قتادة: هم أبو بكر و أصحابه(الكشف و البيان ،ج‏4، ص: 78)
    فأخبرهم أنه سيأتي‏ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ‏. و في المراد بهؤلاء القوم ستة أقوال‏ «1»: أحدها: أبو بكر الصّدّيق و أصحابه الذين قاتلوا أهل الرّدّة، قاله عليّ بن أبي طالب، و الحسن عليهما السلام، و قتادة، و الضّحّاك(و ابن جريج. زاد المسير فى علم التفسير ،ج‏1 ،ص 560)

    سوال اصلی بنده در همین روایت نوع دوم هستش، چون روایت اول در بسیاری از منابع روایی و تفسیر اهل سنت وجود دارد ولی روایت دوم تنها در یکی دو کتاب تفسیری، آنهم با سندی منقطع به چشم می خورد. بنابراین با توجه به روایت دوم که امام علی (علیه السلام) در آن وجود دارد، آیا این روایت صحیح است؟ چراکه ابن تیمیه همین را دلیل بر این مطلب ذکر می کند که آیه 54 سوره مائده در شان ابوبکر نازل شده.
    حال آیا امام علی (علیه السلام) چنین قولی را فرموده اند، اگر این چنین نیست آیا روایت دوم ساختگی است و با اضافه نمودن امام علی ع در جهت موجه نمودن چهره ابوبکر می باشند؟





    پاسخ:
    باسلام و عرض ادب

    حدیث صحیح در اصطلاح اهل سنت دارای پنج شرط می باشد.
    1. عدالت راویان؛
    2. تمامیت ضبط راویان خبر؛
    3. اتصال سند به پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)
    4. شاذ نبودن روایت؛
    5. عدم عیب مخفی در سند و متن روایت؛[1]
    بر این اساس هیچ کدام از این اخبار صحیح نبوده؛ زیرا اساسا این اخبار از اقوال تابعین و اجتهادات آنها بوده و در اصطلاح مقطوع می باشند؛ لذا حتی این اخبار به شکل ارسال نیز نقل نشده اند که در نزد برخی دارای اعتبار باشند.

    بقیه ی سوالات جنابعالی در این دو تاپیک مورد بررسی قرار گرفته مراجعه فرمائید:


    http://www.askdin.com/showthread.php?t=54683
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=55685

    موفق باشید.

    [1] . «خبرُ الآحادِ: بنقلِ عدلٍ، تامٍّ الضبطِ، متصلَ السَّنَدِ، غيرَ مُعَلَّل ولا شاذٍّ هو الصحيحُ لِذاته». (نزهة النظر فی توضیح نخبة الفکر، ابن حجرالعسقلانی، ص67، مطبعة سفير بالرياض).
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۴:۰۲
    بررسی سندی دو روایت متعارض ذیل آیه 54 سوره مائده
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود