صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1395
    نوشته
    6
    صلوات
    15
    حضور
    14 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خونسرد طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام


    با توجه به اینکه در 99% موارد وقتی از آب قلیل استفاده بشود
    بعد از ریخته شدن روی جسم یا محل مورد نظر، قطره هایی از آن به اطراف پراکنده میشود
    در زمانهای قدیم وقتی داخل شهر، روستا و ..... آب جاری نبوده
    مردم چطور طهارت میکردند؟

    واقعاً این احکام آب قلیل قابل اجراست؟

    و یا ما از نحو اجرای آنها در قدیم اطلاع نداریم؟

    با تشکر

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    20,495
    صلوات
    54961
    حضور
    153 روز 10 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    36



    با نام و یاد دوست






    طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم








    کارشناس بحث: استاد شفا

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    2,848
    صلوات
    10561
    حضور
    48 روز 23 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط s_f نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام


    با توجه به اینکه در 99% موارد وقتی از آب قلیل استفاده بشود
    بعد از ریخته شدن روی جسم یا محل مورد نظر، قطره هایی از آن به اطراف پراکنده میشود
    در زمانهای قدیم وقتی داخل شهر، روستا و ..... آب جاری نبوده
    مردم چطور طهارت میکردند؟

    واقعاً این احکام آب قلیل قابل اجراست؟

    و یا ما از نحو اجرای آنها در قدیم اطلاع نداریم؟

    با تشکر
    سلام علیکم

    آنچه در مورد تطهیر با آب قلیل ذکر شده ، روش معمولی بوده که مردم انجام می دهند و انجام می دادند ومشکل خاصی هم پیش نمی آید .

    واما اینکه در قدیم چگونه انجام می شده بحثی تاریخی است که باید از کارشناسان تاریخ در این زمنیه سوال کنید ، ولی از عصر ائمه علیهم السلام و تا بحال روش تطهیر با آب قلیل از جهت شرعی تفاوتی نکرده است، و حکم همان طور می باشدکه قبلا بوده است.
    ویرایش توسط شفا : 1395/06/09 در ساعت 07:13
    طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم

    طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1395
    نوشته
    6
    صلوات
    15
    حضور
    14 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد
    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    سلام علیکم

    آنچه در مورد تطهیر با آب قلیل ذکر شده ، روش معمولی بوده که مردم انجام می دهند و انجام می دادند ومشکل خاصی هم پیش نمی آید .

    واما اینکه در قدیم چگونه انجام می شده بحثی تاریخی است که باید از کارشناسان تاریخ در این زمنیه سوال کنید ، ولی از عصر ائمه علیهم السلام و تا بحال روش تطهیر با آب قلیل از جهت شرعی تفاوتی نکرده است، و حکم همان طور می باشدکه قبلا بوده است.
    تشکر از بابت پاسخگویی

    اگر به صورت زیر بحث را مطرح کنم، سوال فقهی هست یا نیست؟:

    - ریختن آب قلیل (با فاصله) روی اشیاء نجس صددرصد، همراه با پخش شدن قطراتی از آب به اطراف هست
    - قطرات ریخته شده آب قلیل روی اشیاء نجس، خودشان نجس هستند و اشیاء دیگر را هم نجس میکنند
    - اشیاء نجس شده دیگر را هم باید پاک کرد و ....
    - در جایی که آب جاری یا کر نباشد، باید از آب قلیل استفاده کرد
    - در زمانهای قدیم آب جاری یا کر، در همه خانه ها و داخل همه روستاها و شهرها و ... نبوده
    - پس امکان ندارد که در زمانهای قدیم این سلسله شستن به جایی قطع میشد
    - روش ائمه(ع) برای خلاصی از این سلسله شستشوها چه بوده است؟
    - آیا اهمیت نمیدادند؟
    -آیا قطرات حد خاصی داشتند؟
    -آیا قبل از شستشو ، قطره قطره های آب پاک به محیط اطراف می پاشاندند تا دیگر به این موضوع فکر نکنند
    - واقعاً چه میکردند .......
    - اصلاً خود شما و بزرگواران وقتی آب قلیل داشته باشید، در این موارد چه میکنید؟
    (لباس میشویید و قطراتی به این طرف و آن طرف می پاشد، دوباره این طرف و آن طرف را می شویید؟ دوباره قطراتی به این طرف و آن طرف می پاشد و ...)
    - حد توقف کجاست؟

    بخشی از وسواسهای افراد ناشی از همین ابهام در نحوه عمل هست، به نظرم اگر آموزش درستی در کتب فقهی در مورد این مطلب ذکر شود، مشکلات درصد بسیار بسیار زیادی از جامعه و افرادی که با آنها در ارتباط هستند، کاسته میشود

    با تشکر دوباره

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد 1394
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    292
    صلوات
    514
    حضور
    11 روز 7 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه الله تعالی

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام بر شما



    نقل قول نوشته اصلی توسط s_f نمایش پست ها
    با سلام
    مسأله ى 37ـ آن چه آب است هر جا و هر اندازه و به هرگونه كه باشد برحسب نص دو آيه ى قرآنى هم پاك و هم پاك كننده است كه «وَ أنْزَلْنا مِنَ السَماءِ ماءً طَهُورا»(سوره ى فرقان، آيه ى 48)«لِيُطَهِّرَ كُمْ بِهِ»(سوره ى انفال، آيه ى 11)«از آسمان آبِ طهور كه ناپاك ها و ناپاكيزگى ها را با آن پاك كند فرستاديم» و چون تقريبا تمامى آب هاى زمين از همان آبِ طهور آسمانى است كه«وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنّاهُ فِى الاْرضِ وَ إنّا عَلى ذَهابٍ بِه لَقادِرُونَ»(سوره ى مؤمنون، آيه ى 18) «و از آسمان آبى فرو فرستاديم و در زمين ساكنش كرديم و اگر بخواهيم آن را باز پس مى بريم» كه نه «كُرّ» بودن در پاكى و پاك كردن و متنجس نشدن شرط است، و نه هر شرط ديگر، و تنها آب بودن در پاكى و پاك كنندگى و انفعال ناپذيرى كافى است و ديگر هيچ، زيرا «آب» برحسب اصل آفرينش «طهور»: پاك و پاك كننده است.

    مسأله ى 38ـ اين سه حالت پاكى و پاك كنندگى و تأثيرناپذيرى كه از حالات ذاتى آب است هرگز زوال پذير نيست مگر آن كه يا از آب بودن بيرون رود مثل گِلْ آب يا گُلاب، و يا آن كه رنگ يا بو و يا طعم نجاست را به خود گيرد كه ديگر آبش ننامند، چنان كه در حديث مشهور بين شيعه و سنى از پيامبر بزرگوار آمده است كه «خلق اللّه الماءَ طَهُورا لا يُنَجِّسُهُ شَىٌ إلّاما غَيَّرَ لَوْنَهُ أوْ طَعْمَهُ أوْ رِيحَهُ»كه نجس شدن آب در انحصار اين گونه تغيير ـ رنگ، مزه و بو ـ است و ديگر هيچ .

    مسأله ى 39ـ در برابر اين دو آيه كه آب را تنها براى آب بودن پاك و پاك كننده و تأثيرناپذير معرفى كرده، و نيز حديث پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم كه متنجس شدنش را در انحصار يكى از سه دگرگونى به نجاست خوانده است، تنها حديثى معتبر و مسلّم كه خودنمايى مى كند حديث «إذا بَلَغَ الماءُ قَدرَ كُرٍّ لَمْ يُنَجِّسْهُ شىٌ»مى باشد: «هنگامى كه آب به اندازه ى كُر رسد چيزى آن را نجس نمى كند» كه مفهومش «اگر به اندازه ى كر نرسد چيزى آن را نجس مى كند» است، اين حديث مورد استدلال كسانى است كه «كُر» بودن آب را شرط متنجس نشدنش دانسته اند.

    و اين مفهوم ـ و نه منطوق صريح ـ اگر هم شموليت داشت در برابر اين آيات، و روايات مسلّم پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم موقعيتى نداشت، و حداقّل اين است كه اين دو حديث كه با يكديگر معارضند با عرض بر قرآن دومى ساقط و اوّلى با موافقت قرآن هم چنان به قوّت خود باقى مى ماند، و روايات ديگرى هم كه اين دو نوع دلالت را دارند به همين سرنوشت گرفتارند.

    ادامه...


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد 1394
    علاقه
    قرآن کریم
    نوشته
    292
    صلوات
    514
    حضور
    11 روز 7 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ولى با دقت در حديث «كر» جايى براى اين معارضه ى خيالى هم نمى ماند كه شايد و بايد «شيىٌ» در حديث «كر» نجاستى باشد كه آب را دگرگون كند، و بسيار روشن و عادى است كه در سرزمينى هم چون حجاز داغِ كم آب هرگز كسى در آب «كرّ» يعنى معمولاً زياد، به آن اندازه اى نجاست نمى افكند كه دگرگونش كند، و اين دو «شيىٌ» كه هر دو به معنى نجاست است با يكديگر هم آهنگ هستند كه "لا يُنَجِّسُهُ شيىٌ" در حديث پيامبر هر نجاستى است چه كم و چه زياد، مگر آن كه «غيَّر...» رنگ يا طعم يا بويش را دگرگون كند،

    و «لَمْ يُنَجِّسُهُ شيىٌ»در حديث ديگر هم به معنى همان نجاست دگرگون كننده است كه در چنان جو و موقعيتى از قحطى آب، و بلكه هيچ گاه چنان اتفاقى هم نمى افتد كه به اندازه اى نجاست در آب زياد بريزند كه دگرگون شود مگر در فاضلاب هاى حمامات و يا چاه هاى مستراح ها و امثال آن ها، و بالاخره مفهوم حديث «لاينجسه شىٌ» اين است كه اگر آب زياد نباشد چيزى آن را نجس مى كند، و اين چيز در ظاهر مجهول است، ولى با بررسى گذشته اين همان نجاست تغييردهنده ى آب است. و در احاديثى هم كه از رسول گرامى صلى الله عليه و آله وسلم نقل شده لفظ كرّ چندان نمودى ندارد، و در هر صورت كرّ در لغت به معنى زياد است كه به مناسبت هاى مختلف، گوناگون است.

    اختلاف اندازه ى «كرّ» هم از نظر وزن و هم از نظر مساحت در روايات، خود نيز گواه براين است كه «كرّ» اندازه معينّى ندارد، و تنها به معنى آب زياد است در مقايسه با نجاستى كه با آن تماس گرفته و مخلوط با آن شده است، به عنوان مثال يك سطل آب در مقابل دو يا سه قطره خون يا بول كرّ است، و يك كيلو خون در يك حوض آب، كه رنگ و طعم و بويش را عوض نكند آن حوض آب كرّ است و هكذا. كه فقط نجاستى زياد نسبت به آب قليل به طورى كه بتواند بو يا رنگ يا طعم آن را عوض كند، مى تواند آن آب قليل را دگرگون و متَنَجِّس سازد و اين هم طبعا كم تر وجود خارجى دارد.

    در هر صورت برحسب نص دو آيه، و حديث پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم هيچ نجسى هيچ آبى را متنجس نمى كند مگر آن كه به يكى از سه تغيير دگرگونش كند.
    و مگر ممكن است كه كر بودن شرط اصلى متنجس نشدن باشد و براى بيان چنان قاعده ى مهمى تنها با مفهوم: «اگر آب به اندازه ى كر نباشد چيزى آن را نجس مى كند» اكتفا شود كه اين چيز اولاً بر تمامى چيزهاى نجس دلالت ندارد، و ثانيا چنان كه گذشت تنها آن يك چيز نجس مخصوصى را كه نجس كننده و تغيير دهنده است نمودار مى كند و بس.

    آب قليل، هم در برابر كر و زياد است، و اين چه حكمى است كه در عين مورد بلوا بودنش كه شب و روز مورد نياز مكلفان است، به ويژه در جو قحطى آب حجاز و آن هم در زمان نزول وحى كه شدت قحطى آب ـ در محيط وحى ـ به مراتب از الآن بيشتر بوده، چنان حكمى اين گونه مجمل و نامفهوم يا با چنان مفهومى نارسا بيان گردد؟ در صورتى كه در اين گونه احكام حتما بايستى به وسيله ى ادله ى قطعى كه از دو نظر سند و دلالت براى همه قطعيت داشته باشد در دسترس همگان قرار گيرد.

    منبع:http://www.olumquran.com/fa/publicat...m/resale-novin




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    2,848
    صلوات
    10561
    حضور
    48 روز 23 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط s_f نمایش پست ها
    با سلام مجدد


    تشکر از بابت پاسخگویی

    اگر به صورت زیر بحث را مطرح کنم، سوال فقهی هست یا نیست؟:

    - ریختن آب قلیل (با فاصله) روی اشیاء نجس صددرصد، همراه با پخش شدن قطراتی از آب به اطراف هست
    - قطرات ریخته شده آب قلیل روی اشیاء نجس، خودشان نجس هستند و اشیاء دیگر را هم نجس میکنند
    - اشیاء نجس شده دیگر را هم باید پاک کرد و ....
    - در جایی که آب جاری یا کر نباشد، باید از آب قلیل استفاده کرد
    - در زمانهای قدیم آب جاری یا کر، در همه خانه ها و داخل همه روستاها و شهرها و ... نبوده
    - پس امکان ندارد که در زمانهای قدیم این سلسله شستن به جایی قطع میشد
    - روش ائمه(ع) برای خلاصی از این سلسله شستشوها چه بوده است؟
    - آیا اهمیت نمیدادند؟
    -آیا قطرات حد خاصی داشتند؟
    -آیا قبل از شستشو ، قطره قطره های آب پاک به محیط اطراف می پاشاندند تا دیگر به این موضوع فکر نکنند
    - واقعاً چه میکردند .......
    - اصلاً خود شما و بزرگواران وقتی آب قلیل داشته باشید، در این موارد چه میکنید؟
    (لباس میشویید و قطراتی به این طرف و آن طرف می پاشد، دوباره این طرف و آن طرف را می شویید؟ دوباره قطراتی به این طرف و آن طرف می پاشد و ...)
    - حد توقف کجاست؟

    بخشی از وسواسهای افراد ناشی از همین ابهام در نحوه عمل هست، به نظرم اگر آموزش درستی در کتب فقهی در مورد این مطلب ذکر شود، مشکلات درصد بسیار بسیار زیادی از جامعه و افرادی که با آنها در ارتباط هستند، کاسته میشود

    با تشکر دوباره
    سلام علیکم

    طبق نظر رهبری :

    برای تطهیر اشیاء نجس با آب قلیل:

    بعد از بر طرف کردن عین نجاست ، مثلا اگر لباس خونی شده بعد از اینکه خون را از روی لباس شستید تا عین نجاست بر طرف شود ، یک مرتبه روی ان آب قلیل ریخته و فشار می دهید(البته اگر نجاست بول باشد این کار دو مرتبه انجام می شود) ، این لباس دیگر پاک است ، برا ی اینکه غساله آب قلیل هم نجس است این کار را اگر به آرامی انجام دهید ، به جایی چیزی سرایت نخواهد کرد.

    و اگر این شی نجس مثلا سرامیک کف ساختمان باشد ، ابتدا خون را با یک دستمال پاک می کنید،و بعد با یک لیوان آب به آرامی ،آب را به صورتی می ریزیم که روی آن جریان پیدا کرده و در قسمت دیگر که از قبل دستمالی گذاشته ایم جمع می کنم(آبی که داخل دستمال جمع می شود نجس است فلذا از قبل ظرفی می گذاریم و دستمال را روی آن قرار می دهیم ، تا بجایی سرایت نکند)، و بعد محل جمع شدن آب ها را یک مرتبه آب ریخته با یک دستمال پاک، جمع می کنیم در این صورت محل پاک میشود.(اگر نجاست بول باشد این کار دو مرتبه انجام می شود)
    طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم

    طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم

  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهریور 1392
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    5,461
    صلوات
    17351
    حضور
    117 روز 15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    بعد از بر طرف کردن عین نجاست....
    سلام و عرض ادب
    برادر عزیز و گرامی ، پرسش استارتر محترم چیز دیگری بود. با اجازه توضیحی عرض می کنم

    عین نجاست را معمولاً با آب پاک می کنند. مثلاً اگر در محلی ادرار ریخته باشد ، نمی شود آن را برداشت یا با دستمال جمع کرد و برای برطرف کردن ادرار ، باید آن را با آب شست. در این حالت اگر آب قلیل را روی ادرار بریزیم ، خواه ناخواه قطراتی از آن پخش خواهد شد

    این که این کار را به آرامی انجام دهیم هم راه حل مناسبی نیست. تست تمرکز حواس نیست که برادر عزیز!
    هر قدر هم که دقت کنیم ، هر لحظه امکان دارد قطراتی به اطرف پاشیده شود


    دموکراسی یعنی

    دیکتاتوریِ اکثریت بر عَقَلیت



  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    2,848
    صلوات
    10561
    حضور
    48 روز 23 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط Reza-D نمایش پست ها
    سلام و عرض ادب
    برادر عزیز و گرامی ، پرسش استارتر محترم چیز دیگری بود. با اجازه توضیحی عرض می کنم

    عین نجاست را معمولاً با آب پاک می کنند. مثلاً اگر در محلی ادرار ریخته باشد ، نمی شود آن را برداشت یا با دستمال جمع کرد و برای برطرف کردن ادرار ، باید آن را با آب شست. در این حالت اگر آب قلیل را روی ادرار بریزیم ، خواه ناخواه قطراتی از آن پخش خواهد شد

    این که این کار را به آرامی انجام دهیم هم راه حل مناسبی نیست. تست تمرکز حواس نیست که برادر عزیز!
    هر قدر هم که دقت کنیم ، هر لحظه امکان دارد قطراتی به اطرف پاشیده شود
    سلام علیکم

    به هر حال برای تطهیر شئ نجس ابتدا باید عین نجاست را برطرف کرد و الا با وجود عین نجاست محل پاک نمی شود؛

    و در مرحله بعد برای تطهیر با آب قلیل باید به همین صورت عمل شود.
    ویرایش توسط شفا : 1395/06/14 در ساعت 21:33
    طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم

    طهارت با آب قلیل در زمانهای قدیم

  18. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد 1389
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,366
    صلوات
    27114
    حضور
    72 روز 13 ساعت 54 دقیقه
    وبلاگ
    2
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    به هر حال برای تطهیر شئ نجس ابتدا باید عین نجاست را برطرف کرد و الا با وجود عین نجاست محل پاک نمی شود؛

    و در مرحله بعد برای تطهیر با آب قلیل باید به همین صورت عمل شود.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
    در مورد نجاساتی که آثاری از ان ممکن است نماند مثل نجاست به منی چطور عمل باید کرد؟ یا نجاست به ادرار که ممکنه بعد از خشک شدن اثری از آن باقی نماند
    در مورد سوال آغاز کننده موضوع
    می شود گفت اگر میزان ان کمتر از میزانی که(اگر درست یادم باشد کمتر از 1 درهم) گفته شده باشد بود دیگر حکم به طهارت دارد؟

    اگر لباس نجس را مقداری زیر دوش آب ببگیریم پاک است و زمین حمام چه می شود؟ و دست چطور؟
    با تشکر

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود