صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ورود به دستشویی با کدام پا و حکمت و فلسفه ی این حکم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۵
    نوشته
    2
    حضور
    1 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4

    ورود به دستشویی با کدام پا و حکمت و فلسفه ی این حکم




    باسلام و درود . با پای چپ باید وارد دستشویی شد یا راست؟ دلیلش چیست؟

    فرستاده شده از SM-J700Hِ من با Tapatalk

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362



    با نام و یاد دوست






    ورود به دستشویی با کدام پا و حکمت و فلسفه ی این حکم








    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,239
    حضور
    30 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام و درود بر شما کاربر گرامی

    قبل از پاسخ، ذکر چند مقدمه لازم است:
    اول؛ دانشمندان شیعه معتقدند که احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است[1]؛ یعنی اگر انجام عملی دارای منفعت مهم و حیاتی باشد، آن عمل واجب خواهد بود یا اگر منفعت آن حیاتی نباشد آن عمل مستحب است؛ و اگر انجام عملی، دارای ضرر خطرناک و مهلک باشد، انجام آن حرام؛ و اگر ضرر آن خطرناک و مهلک نبوده، مکروه است؛ و در صورتی که منفعت یا ضرر آن غالب نباشد و مساوی باشد آن عمل مباح است[2]. این اعتقاد برگرفته از روایاتی مانند بیان نورانی امام رضا(علیه السلام) است که می فرماید: «ما می بینیم که خدای متعال چیزهایی را حلال کرده که مردم در زندگی و ادامه آن به آن چیزها نیازمند هستند و برای آنان مصلحت و فایده ای دارد، اما چیزهایی را حرام کرده که علاوه بر این که مورد نیاز بشر نیست موجب فساد و فنا و نیستی او می باشد.»[3] و امام صادق(علیه السلام) نیز در همین راستا فرمودند: «هیچ حکمی در اسلام تشریع نشده، مگر به سبب حکمتی».[4]

    دوم؛ بین علت و فلسفه(حکمت) احکام تفاوت است. فرق علت و حکمت یک حکم در این است که با وجود علت تامّه همواره معلول و حکم موجود است و با رفتن علت، معلول هم از بین می رود. اما حکمت این گونه نیست. بعضی حکمتها ممکن است در مواردی باشند و در موارد دیگری نباشند، همچنین بعضی حکمت ها شاید بدیل(جایگزین) یکدیگر باشند، گاهی چند مصلحت بر روی هم موجب ایجاد یک حکم می شوند و از مجموعه مصالح یا مفاسد یک حکم ممکن است ما برخی را بدانیم و بعضی را درک نکنیم.

    سوم؛ از آنجایی که علم بشر محدود است، وقوف و تسلط به تمام جوانب احکام الهی برایش میسر نیست. البته برخی حکمتهای احکام به مرور زمان و با پیشرفت علوم و همچنین با بیان ائمه هدی(علیهم السلام) در دسترس ما قرار گرفته است.

    پاسخ:
    در کتب حدیث و روایت، حکمتی برای ورود با پای چپ برای تخلی یافت نشد. البته برخی این تقدیم سمت راست بدن و یا تاخیر سمت چپ را به دلیل شرافت و یا پستی مکان یا کار مورد نظر دانسته اند. البته این مساله نیز به علت شرافت راست بر چپ برمیگردد که محل بحث است...
    برخی نیز حکمت این امر را اینطور بیان کرده اند: «چنانچه انسان در حالت ایستاده دچار حمله یا سکته شود و وزن بدنش روی پای راست باشد به پشت و اگر روی پای چپ باشد به سمت جلو می افتد. بنابراین وقتی انسان وارد دستشویی می شود و پای چپ او آزاد و در حال قدم برداشتن به پای راست تکیه کند در صورت اتفاق مذکور به پشت و بیرون از دستشویی می افتد. همچنین اگر در حال خروج از دستشویی با پای راست خارج شود و وزن بدن خود را روی پای راست خود بیندازد، در صورت اتفاق مذکور به بیرون از دستشویی می افتد».
    این مطلب نیز بر فرض اینکه از نظر علمی قابل اثبات باشد، فایده بسیار نادری خواهد بود.
    بنابر مقدمات مذکور، مسلما احکام الهی دارای مصلحت اند و عمل به آنها به صلاح انسان است. و این فایده هم شامل دنیا و آخرت ماست. هر چند مصالح اعمال را بخصوصه ندانیم. در هر حال با توجه به روایت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) اساساً تقدیم سمت راست بر چپ در هر کار و هر چیزی مورد عنایت الاهی است: "و قال النبی(صلی الله علیه و آله) إن الله یحب التیامن فی کل شی‏ء[5] پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود خداوند تقدیم راست در هر چیزی را دوست دارد.



    [1] علامه حلى مى نويسد: (قالت الامامية انّ اللّه تعالى يفعل لغرض و حكمة و فائدة و مصلحة ترجع الى المكلفين و نفع يصل اليهم)؛ اماميه معتقدند كه خداوند متعال افعال را براساس غرض وحكمت و فايده و مصلحتى كه متوجه مكلفان است و نفعش به مخلوق مى رسد, انجام مى دهد(نهج الحق و کشف الصدق، ص89).

    [2] اجود التقريرات, ج 2, ص 37 ـ 36؛ منتقى الاصول, ج 2, ص 380.

    [3] علل الشرایع، ج2 ص316.

    [4] بحار الانوار ج 6 ص110.

    [5] ابن ابی جمهور احسائی، عوالی اللآلی، ج2، ص 200.





    ورود به دستشویی با کدام پا و حکمت و فلسفه ی این حکم

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سوم؛ از آنجایی که علم بشر محدود است، وقوف و تسلط به تمام جوانب احکام الهی برایش میسر نیست. البته برخی حکمتهای احکام به مرور زمان و با پیشرفت علوم و همچنین با بیان ائمه هدی(علیهم السلام) در دسترس ما قرار گرفته است.
    با سلام
    از کجا معلوم که اصلا حکمتی برای این حکم در کار باشد. چنین چیزی در روایات شیعه وارد نشده است . آیت الله خویی درباره ی این حکم می گوید : و لم يرد في أخبارنا ما يدل عليه. نعم في السنن الكبرى للبيهقي عن سراقة بن جشعم: علّمنا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه وآله وسلم)إذا دخل أحدنا الخلاء أن يعتمد اليسرى وينصب اليمنى‌ ( موسوعه الامام خویی ج4 ص410)

    همانطور که آیت الله خویی می گوید این حکم مبنای حدیثی شیعی ندارد بلکه در روایات اهل سنت آمده است که به دلیل قاعده تسامح در ادله سنن و عمل اصحاب به آن حکم استحباب تعلق گرفته است.
    بسیاری از مستحبات و مکروهات یا اصلا مبنای روایی ندارند یا مبنایشان احادیث ضعیف السند است که به دلیل قاعده تسامح سنن حکم مستحب و مکروه گرفته اند. بنابراین لازم نیست حتما حکمتی داشته باشند این احتمال هم خیلی قوی است که سرکاری باشند!


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    744
    حضور
    13 روز 17 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3344




    جالبه دنیا در حال پیشرفته و هی دارن رو مجهولات کار میکنن که یه چیزی کشف کنن

    اونوقت مردم ما هنوز گیر این هستن که با پای چپ برن دستشویی یا با پای راست


    كـــــــــاش
    قلبـــها انقدر صــــاف بــــود

    كه قبـــــل از پاييـــــن آمدن
    دستــــها

    دعــــا ها
    مستــــجاب ميــــشد

  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    در کتب حدیث و روایت، حکمتی برای ورود با پای چپ برای تخلی یافت نشد. البته برخی این تقدیم سمت راست بدن و یا تاخیر سمت چپ را به دلیل شرافت و یا پستی مکان یا کار مورد نظر دانسته اند. البته این مساله نیز به علت شرافت راست بر چپ برمیگردد که محل بحث است...
    سلام علیکم
    ممکن است اینگونه تقدم ها در مکانها یا اوقات و اعمال شریف یا مکانها و اوقات و اعمال ناپسند ، منجر به تقویت کلی جنبه شرافت انسانی شود.

    در هر حال ، مساله روشن به نظر می رسد:
    انسانها دارای دو جنبه هستند: جنبه شرافت (مثل امور معنوی و معقول) و جنبه دیگری که شرافت ندارد (مثل جنبه های حیوانی و ....). طرف راست نماینده امور اول و طرف چپ نماینده امور دوم است. این در قرآن هم هست: اصحاب یمین و اصحاب شمال - نامه عمل را به دست راست یا چپ افراد می دهند.

    وقتی وارد مکان ناپسند (از نظر عقلی یا عرفی) می شویم ، اینکه طرف چپ مقدم شود ، باعث تأخیر در ورود طرف راست می شود. همین که طرف راست مدت کمتری در این مکان بماند (دیرتر وارد شود و زودتر خارج شود) هم رعایت احترام و شأن آن اموری است که طرف راست نماینده آنهاست ، هم اینکه شاید کمتر قرار گرفتن طرف راست در مواضع ناپسند ، اثر مثبتی روی آن اموری داشته باشد که طرف راست نماینده آنهاست. یعنی آن امور کمتر درگیر جنبه های حیوانی شوند و ...

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۴
    علاقه
    .
    نوشته
    149
    حضور
    5 روز 12 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    سلام علیکم

    وقتی مرگ سراغ انسان میاد انسان به طرف راستش می افته . رفتن دستشویی با پای چپ هست بیرون شدن با راست

    رفتن مسجد هم با پای راست هست.

    این داره درس بزرگی میده که حادثه مرگ خبر نمی دهد آمادگی کنیم.

    البته نه که این حکمت باشه گفتم این یکی از دلایل میتونیم حسابش کنیم

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,239
    حضور
    30 روز 21 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    از کجا معلوم که اصلا حکمتی برای این حکم در کار باشد. چنین چیزی در روایات شیعه وارد نشده است . آیت الله خویی درباره ی این حکم می گوید : و لم يرد في أخبارنا ما يدل عليه. نعم في السنن الكبرى للبيهقي عن سراقة بن جشعم: علّمنا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه وآله وسلم)إذا دخل أحدنا الخلاء أن يعتمد اليسرى وينصب اليمنى‌ ( موسوعه الامام خویی ج4 ص410)
    همانطور که آیت الله خویی می گوید این حکم مبنای حدیثی شیعی ندارد بلکه در روایات اهل سنت آمده است که به دلیل قاعده تسامح در ادله سنن و عمل اصحاب به آن حکم استحباب تعلق گرفته است.
    در این مورد که اصل این حدیث در منابع شیعی نیست، حق با شماست.
    اما نقل آن توسط اصحاب و فقها و عمل به آنهم بی دلیل نیست. نقل آن توسط شخصی مانند مرحوم صدوق و تبعیت اصحاب از ایشان، باعث شده برخی محشین کتاب من لا یحضره الفقیه چنین بگویند: الظاهرأنّه في خبر و ان لم نعثر عليه لان الصدوق (ره) لا يذكر شيئا من ذلك الا عن نصبلغه فيه و لذا تبعه الاصحاب.



    در هر حال این سوال به یک سوال کلی تر بر میگردد و آن فضل جانب راست بر جانب چپ است که در مورد ورود به مسجد هم مطرح است، البته در مورد ورود به مسجد با پای راست، روایت صحیحی در کافی جلد سوم، ص309 موجود است و هیچ اشکال سندی هم ندارد.



    ورود به دستشویی با کدام پا و حکمت و فلسفه ی این حکم

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    اما نقل آن توسط اصحاب و فقها و عمل به آنهم بی دلیل نیست. نقل آن توسط شخصی مانند مرحوم صدوق و تبعیت اصحاب از ایشان، باعث شده برخی محشین کتاب من لا یحضره الفقیه چنین بگویند: الظاهرأنّه في خبر و ان لم نعثر عليه لان الصدوق (ره) لا يذكر شيئا من ذلك الا عن نصبلغه فيه و لذا تبعه الاصحاب.
    سلام علیکم
    پس مراجع تقلید ما هم در این حکم مقلد شیخ صدوق شده اند. ولی تا جایی که می دانم تقلید بر مجتهد حرام است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    آن فضل جانب راست بر جانب چپ است که در مورد ورود به مسجد هم مطرح است، البته در مورد ورود به مسجد با پای راست،
    اتفاقا این هم تاییدی بر حرف من است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    روایت صحیحی در کافی جلد سوم، ص309 موجود است و هیچ اشکال سندی هم ندارد.
    اشتباه کردید. روایت کتاب کافی در این باره صحیح السند نیست. صالح بن سعید در سند حدیث مجهول است. آنکه اشکال سندی ندارد روایت دوم از آن باب است که درباره ی صلوات هنگام ورود به مسجد است و ربطی به پای راست و چپ ندارد.

    (باب) * (القول عند دخول المسجد والخروج منه) * 1 - علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن صالح بن سعيد الراشدي، عن يونس عنهم (عليهم السلام) قال : قال: الفضل في دخول المسجد أن تبدأ برجلك اليمني إذا دخلت و باليسرى إذا خرجت. ( کافی ج3 ص308 و 309)

    باب القول عند دخول المسجد والخروج منه
    الحديث الأول : مجهول. ولا خلاف في استحبابهما.
    ( مرآه العقول ج15 ص 96)

    با وجود اینکه سند روایت مجهول است ولی هیچ اختلافی در مستحب بودنش نیست!
    ویرایش توسط عصران : ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ در ساعت ۰۹:۲۴


  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط عصران نمایش پست ها
    همانطور که آیت الله خویی می گوید این حکم مبنای حدیثی شیعی ندارد بلکه در روایات اهل سنت آمده است
    از قضا این حدیث در منابع اهل سنت هم سند بسیار رسوایی دارد.

    عَن سراقَة بن مَالك رَضي اللهُ عَنهُ قَالَ : «علمنَا رَسُول الله - صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسلم - إِذا أَتَيْنَا الْخَلَاء أَن نتوكأ عَلَى الْيُسْرَى» .
    هَذَا الحَدِيث رَوَاهُ الطَّبَرَانِيّ وَالْبَيْهَقِيّ من رِوَايَة أبي عَاصِم ، نَا (مُعَاوِيَة بن صَالح) عَن مُحَمَّد بن عبد الرَّحْمَن المدلجي ، عَن رجل من بني مُدْلِج ، عَن أَبِيه قَالَ : «قدم علينا سراقَة بن جعْشم ، (فَقَالَ : «علمنَا رَسُول الله - صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسلم - إِذا أَرَادَ أَحَدنَا الْخَلَاء أَن يعْتَمد الْيُسْرَى وَينصب الْيُمْنَى») ترْجم عَلَيْهِ الْبَيْهَقِيّ : بَاب الِاعْتِمَاد عَلَى الرجل الْيُسْرَى إِذا قعد إِن صَحَّ الْخَبَر فِيهِ . وَوَقع فِي رِوَايَة الطَّبَرَانِيّ مُحَمَّد بن أبي عبد الرَّحْمَن وَلَفظه «لقد أمرنَا أَن نتوكأ عَلَى الْيُسْرَى ، وَأَن ننصب الْيُمْنَى» .
    قَالَ الْحَافِظ أَبُو بكر الْحَازِمِي : لَا نعلم فِي هَذَا الْبَاب غير هَذَا الحَدِيث ، وَهُوَ حَدِيث غَرِيب جدًّا ، لَا يرْوَى إِلَّا بِهَذَا الْإِسْنَاد ، وَمُعَاوِيَة بن صَالح الْمَكِّيّ : لين ضَعِيف ، وَمُحَمّد بن عبد الرَّحْمَن : مَجْهُول لَا يعرف ؛ فَالْحَدِيث مُنْقَطع . قَالَ الْحَازِمِي : وَقَالَ الشَّيْخ تَقِيّ الدَّين فِي «الإِمَام» : هَذَا الحَدِيث فِي حكم الْمُنْقَطع ؛ لجَهَالَة الرجل من بني مُدْلِج . وَقَالَ النَّوَوِيّ فِي «شرح الْمُهَذّب» : هَذَا الحَدِيث لَا يحْتَج بِهِ . وَقَالَ فِي «الْخُلَاصَة» : ضَعِيف . وَلما ذكر ابْن الرّفْعَة فِي «الْمطلب» حَدِيث سراقَة هَذَا وَلم يعزه ؛ بل قَالَ : إِنَّه حَدِيث لَا يثبت . قَالَ : ورُوي عَن أنس نَحوه . انْتَهَى .
    فَليُحرر هَذَا مَعَ قَول الْحَازِمِي : «لَا نعلم فِي الْبَاب غير هَذَا الحَدِيث» .
    ( بدر المنیر ج2 ص302)



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  3. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود