جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب کنیزان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    881
    حضور
    56 روز 11 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1108

    حجاب کنیزان




    سلام

    از امام صادق(ع) پرسیده شد: آیا کنیزى که نماز می‌گذارد [باید] سر خود را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: «خیر، پدرم هر گاه می‌دیدند کنیز خادمه نماز می‌خواند و مقنعه بر سر کرده او را می‌زد تا مقنعه‌اش را بردارد و بدین ترتیب زن حرّه(آزاده) از مملوکه مشخص گردد».
    شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 4، ص 411، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.

    ابی خالد قماط نقل می‌کند از امام صادق(ع) پرسید: آیا کنیز باید سر خودش را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: «اگر خواست می‌تواند بپوشاند و می‌تواند نپوشاند (مخیر است) شنیدم که پدرم می‌فرمود: این کنیزان زده می‌شدند و به آنان گفته می‌شد که خود را شبیه زنان آزاد نکنید».
    همان، ص 412.

    کدام یک از احادیث بالا اعتبار بیشتری دارند؟
    حدود حجاب برای کنیزان چه تفاوتی دارد؟
    چرا این تفاوت وجود دارد مگر فلسفه حجاب محافظت از زن نیست؟ آیا کنیزان نیاز به محافظت ندارند و اگر به علت بی حجابی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند اشکالی ندارد؟


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,189
    حضور
    169 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57696



    با نام و یاد دوست






    حجاب کنیزان








    کارشناس بحث: استاد محسن

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1520



    نقل قول نوشته اصلی توسط shsina نمایش پست ها
    سلام
    از امام صادق(ع) پرسیده شد: آیا کنیزى که نماز می‌گذارد [باید] سر خود را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: «خیر، پدرم هر گاه می‌دیدند کنیز خادمه نماز می‌خواند و مقنعه بر سر کرده او را می‌زد تا مقنعه‌اش را بردارد و بدین ترتیب زن حرّه(آزاده) از مملوکه مشخص گردد».
    شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 4، ص 411، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.
    ابی خالد قماط نقل می‌کند از امام صادق(ع) پرسید: آیا کنیز باید سر خودش را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: «اگر خواست می‌تواند بپوشاند و می‌تواند نپوشاند (مخیر است) شنیدم که پدرم می‌فرمود: این کنیزان زده می‌شدند و به آنان گفته می‌شد که خود را شبیه زنان آزاد نکنید».
    همان، ص 412.
    کدام یک از احادیث بالا اعتبار بیشتری دارند؟
    حدود حجاب برای کنیزان چه تفاوتی دارد؟
    چرا این تفاوت وجود دارد مگر فلسفه حجاب محافظت از زن نیست؟ آیا کنیزان نیاز به محافظت ندارند و اگر به علت بی حجابی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند اشکالی ندارد؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و طلب توفیق الهی برای شما و دیگر کاربران گرامی
    در ضعیف و غیر قابل استناد بودن این دو روایت شکی نیست.
    با این حال این که کنیزان موظف به پوشش حجاب نبودند، یک حکم شرعی و یک استثناء بوده است.
    امام خمینی به این حکم اشاره کرده است:
    برکنیز پوشاندن سر واجب نیست.(1)
    به همین دلیل کنیزان می توانستند بدون حجاب سر نماز بخوانند.و برخی از این روایات در قالب احادیث صحیح در همان آدرسی که اشاره کرده اید،دیده می شود.
    و اما این که چرا کنیزان از نظر حجاب مستثنی بودند را در بیان شهید مطهری می بینیم.
    ایشان نوشته است:
    تفاوت کنیز با زن آزاده در حجاب این است که بر کنیز واجب نیست که سرش را بپوشاند. ظاهرا سرّ مطلب خدمت کاری آن ها است.
    یعنی چون معمولا کنیزان کارهای داخل و خارج از خانه را انجام می دادند و مرتب در فعالیت بودند. برای این که در این زمینه راحت تر باشند این تکلیف از آنان برداشته شده است، البته وجوب پوشش سر برداشته شده نه این که ملزم باشند به بازگذاشتن سر و بنا بر این، می توانستند سر خودرا بپوشانند و می توانستند نپوشانند.
    یکی از فلسفه های حجاب این است که جلوی خود نمایی و جلوه گری زن را بگیرد و از آن جایی که کنیزان معمولا کار می کردند و به سر و صورت خود رسیدگی نمی کردند قاعدتا باز بودن سرشان نباید چندان نقشی در جلب توجه نگاه مردان و جلوه برای مردان داشته باشد و لذا از آن روزگار نقل نشده که مردم پیش اولیای دین آمده باشند و بگویند که باز بودن سر کنیزان سبب فساد و فحشا و چشم چرانی گردیده. از این رو می توان گفت که عدم وجوب پوشش سر برای کنیزان منافاتی با فلسفه حجاب ندارد.(2)
    ( و الله العالم)
    پی نوشت ها:
    1.ر، ک،امام خمینی، وسیله النجات، ص 130.
    2.شهید مطهری مرتضی، مجموعه آثار،انتشارات صدرا، ج 19، ص 489
    .

    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۵/۰۶/۱۲ در ساعت ۰۰:۴۲
    حجاب کنیزان

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    881
    حضور
    56 روز 11 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1108



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    تفاوت کنیز با زن آزاده در حجاب این است که بر کنیز واجب نیست که سرش را بپوشاند.
    فقط پوشش سر واجب نیست؟

    ببینید این دلایل اصلا کافی نیست، شاید در نگاه اول درست باشن ولی:

    اول اینکه قرآن نگفته شما اگر به سر و صورتتون رسیدگی نمیکنید لازم نیست حجاب سر داشته باشید چون مشکلی پیش نمیاد.
    دوم اینکه طبق گفته خودتان "معمولا" پس ممکن است کنیزانی صرفا برای استفاده جنسی خریداری شده باشند پس به سر و صورت خود هم برسند.
    سوم هم اینکه من نمیتوانم بگویم خانم x زشت است پس اگر موهایش بیرون باشد اشکالی ندارد و برای کسی مشکلی پیش نمی آید؛ تا جایی که بنده میدانم همچین تبصره ای در قانون حجاب وجود ندارد.
    چهارم هم اینکه چون دیروز مشکل ایجاد نمیکرده قرار نیست حتما امروز هم مشکل ایجاد نکنه.

    ممنون
    ویرایش توسط zeos_403 : ۱۳۹۵/۰۶/۱۲ در ساعت ۱۹:۳۱

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,891
    حضور
    131 روز 15 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21587



    باسمه الحکیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    تفاوت کنیز با زن آزاده در حجاب این است که بر کنیز واجب نیست که سرش را بپوشاند. ظاهرا سرّ مطلب خدمت کاری آن ها است.
    عرض سلام و احترام

    ظاهرا غلامان و کنیزان مانند کالا خرید و فروش می شده اند!(بردگان)

    بنابراین عدم الزام کنیزان به پوشش سر می تواند از این جهت باشد

    که برای خریدار وی خصوصیات ظاهریش مهم بوده است؟

    و این یک قانون متناسب با شرایط و مقتضیات آن مقطع زمانی است؟

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    182
    حضور
    1 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    788



    نقل قول نوشته اصلی توسط shsina نمایش پست ها
    ببینید این دلایل اصلا کافی نیست
    سلام
    همان گونه که اشاره فرمودید این دلایل اصلا دلیل جواز ترک حجاب نیست وفقط توجیهاتی است که شهید مطهری (رحمه الله) به ذهن شون خطور کرده بودوبرای اقناع در لحظه اول است
    والا نه شهید مطهری ونه جناب محسن ادعا ندارند که این توجیهات در روایات به عنوان علت جواز ترک حجاب کنیز است
    بله فلسفه این حکم جواز مثله بقیه احکام شرع برای ما مجهول است و
    وای کاش کارشناسان فقه استدلالی بررسی میکردن آیا تحقیقی علمی در منابع فقهی در مورد حکم حجاب کنیز صورت گرفته است یانه

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    نوشته
    881
    حضور
    56 روز 11 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1108



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza64 نمایش پست ها
    سلام
    همان گونه که اشاره فرمودید این دلایل اصلا دلیل جواز ترک حجاب نیست وفقط توجیهاتی است که شهید مطهری (رحمه الله) به ذهن شون خطور کرده بودوبرای اقناع در لحظه اول است
    والا نه شهید مطهری ونه جناب محسن ادعا ندارند که این توجیهات در روایات به عنوان علت جواز ترک حجاب کنیز است
    بله فلسفه این حکم جواز مثله بقیه احکام شرع برای ما مجهول است و
    وای کاش کارشناسان فقه استدلالی بررسی میکردن آیا تحقیقی علمی در منابع فقهی در مورد حکم حجاب کنیز صورت گرفته است یانه
    احکام خدا باید دلیل و منطق داشته باشد واگرنه حداقل بنده بهشون عمل نمیکنم. و جوابم هم از همین الان برای رو قیامت آمادست.
    مثل خمس!
    علاوه بر این فرض کنید یک نفر مسلمان نیست اگر پرسید چرا خدا این حکم را داده باید جوابی داشته باشیم یا خیر؟ فکر نمیکنم گفتن اینکه چون حکم خداست و دلیلش برای ما مجهول است برای اون فرد که درباره اسلام تحقیق میکند کفایت کند.
    ویرایش توسط zeos_403 : ۱۳۹۵/۰۶/۱۲ در ساعت ۱۹:۲۷

  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1520



    نقل قول نوشته اصلی توسط shsina نمایش پست ها
    احکام خدا باید دلیل و منطق داشته باشد واگرنه حداقل بنده بهشون عمل نمیکنم. و جوابم هم از همین الان برای رو قیامت آمادست.
    مثل خمس!
    علاوه بر این فرض کنید یک نفر مسلمان نیست اگر پرسید چرا خدا این حکم را داده باید جوابی داشته باشیم یا خیر؟ فکر نمیکنم گفتن اینکه چون حکم خداست و دلیلش برای ما مجهول است برای اون فرد که درباره اسلام تحقیق میکند کفایت کند.

    به نام خدا با سلام مجدد خدمت شما پرسشگر محترم
    به نظر می رسد در این باره از کارشناسان گرامی گروه فقه نیز بهره بگیرید تا از مسیر فقه استدلالی نیز به این موضوع پاسخ داده شود. البته با پرسش جدید آن هم از مسیر گروه فقه.
    حجاب کنیزان

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1520

    پاسخ و جمع بندی





    بسم الله الرحمن الرحیم
    پرسش:
    از امام صادق علیه السلام پرسیده شد: آیا کنیزى که نماز می‌گذارد )باید(سر خود را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: خیر، پدرم هر گاه می‌ دیدند کنیز خادمه نماز می‌خواند و مقنعه بر سر کرده او را می ‌زد تا مقنعه ‌اش را بردارد و بدین ترتیب زن حرّه(آزاده) از مملوکه مشخص شود.
    شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 4، ص 411، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.
    ابی خالد قماط نقل می‌کند از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا کنیز باید سر خودش را بپوشاند؟ آن‌حضرت فرمود: اگر خواست می ‌تواند بپوشاند و می ‌تواند نپوشاند (مخیر است) شنیدم که پدرم می‌فرمود: این کنیزان زده می ‌شدند( کتک می خورردند) و به آنان گفته می ‌شد که خود را شبیه زنان آزاد نکنید.
    همان، ص 412.
    کدام یک از احادیث بالا اعتبار بیشتری دارند؟
    حدود حجاب برای کنیزان چه تفاوتی دارد؟
    چرا این تفاوت وجود دارد مگر فلسفه حجاب محافظت از زن نیست؟ آیا کنیزان نیاز به محافظت ندارند و اگر به علت بی حجابی مورد آزار و اذیت قرار بگیرند اشکالی ندارد؟


    پاسخ
    با سلام و طلب توفیق الهی برای شما و دیگرهمراهان گرامی.
    در پاسخ می بایست بیان کرد در ضعیف و غیر قابل استناد بودن این دو روایت شکی نیست.
    البته کنیز ها نسبت به پوشش سر وظیفه ای نداشتند واین حکم شرعی یک استثناء برای آنان بوده و در منابع فقهی به این مطلب اشاره شده است.
    به طور مثال امام خمینی بیان کرده است:
    برکنیز پوشاندن سر واجب نیست.(1)
    مستند این حکم، روایات صحیحی است که در کتاب وسایل الشیعه (در آدرسی که در پرسش به آن اشاره شده است) دیده می شود.
    بیان شهید مطهری در عدم لزوم حجاب برای کنیز
    ایشان نوشته است:
    تفاوت کنیز با زن آزاده در حجاب این است که بر کنیز واجب نیست که سرش را بپوشاند. ظاهرا سرّ مطلب خدمت کاری آن ها است.
    یعنی چون معمولا کنیزان کارهای داخل و خارج از خانه را انجام می دادند و مرتب در فعالیت بودند. برای این که در این زمینه راحت تر باشند این تکلیف از آنان برداشته شده است. البته وجوب پوشش سر برداشته شده نه این که ملزم باشند به بازگذاشتن سر و بنا بر این، می توانستند سر خودرا بپوشانند و می توانستند نپوشانند.
    یکی از فلسفه های حجاب این است که جلوی خود نمایی و جلوه گری زن را بگیرد و از آن جایی که کنیزان معمولا کار می کردند و به سر و صورت خود رسیدگی نمی کردند، قاعدتا باز بودن سرشان نباید چندان نقشی در جلب توجه نگاه مردان و جلوه برای مردان داشته باشد و لذا از آن روزگار نقل نشده که مردم پیش اولیای دین آمده باشند و بگویند که باز بودن سر کنیزان سبب فساد و فحشا و چشم چرانی گردیده. از این رو می توان گفت که عدم وجوب پوشش سر برای کنیزان منافاتی با فلسفه حجاب ندارد.(2)
    به نظر نگارنده و نیز همراهان گرامی ممکن است استدلال شهید مطهری پاسخ جامع و یا قانع کننده ای در این باره نباشد که چون کنیز به سر و روی خود نمی رسید و به تعبیر عرفی وضع پلشتی داشت،از این رو اسلام او را از وظیفه حجاب معاف کرده است.علاوه شاید این دلیل امروزه به راحتی مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد و حتی ممکن است زن هایی که زیبایی ظاهری ندارند، این حکم را بهانه بی حجای خود کنند.
    از این رو لازم است زوایای کامل این مسئله در گروه فقه استدلالی به طور دقیق بررسی و پاسخ کامل تری ارائه شود.
    یا این که با استناد به روایات معتبر بیان شود که کنیز(حالا به هر دلیلی) از حکم حجاب استثناء شده است و آن چه شهید مطهری بیان کردند می تواند یک جهت آن باشد.( و الله العالم)
    و السلام علیکم و رحمت الله وبرکاته
    اللهم صل علی محمد و آل محمد.

    پی نوشت ها:
    1.ر، ک،امام خمینی، وسیله النجات، ص 130.
    2.شهید مطهری مرتضی، مجموعه آثار،انتشارات صدرا، ج 19، ص 489
    .
    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۵/۰۸/۱۷ در ساعت ۱۹:۲۹
    حجاب کنیزان

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    پژوهش هاي ديني قرآن، روايي و كلامي
    نوشته
    564
    حضور
    16 روز 1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1520



    اللهم صل علی محمد و آل محمد
    ویرایش توسط محسن : ۱۳۹۵/۰۸/۱۷ در ساعت ۱۹:۲۸ دلیل: تکرار در پست
    حجاب کنیزان

  20. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۶/۱۴, ۰۵:۲۹ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود