صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تناقض ظاهری آیات قرآن در مورد ایمان آورندگان به حضرت موسی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    330
    صلوات
    501
    حضور
    16 روز 2 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تناقض ظاهری آیات قرآن در مورد ایمان آورندگان به حضرت موسی




    با سلام و خسته نباشید، قران در آیات سوره اعراف میفرماید :

    وَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ

    و ساحران (بی‌اختیار) به سجده افتادند.(7:120)


    قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ


    و گفتند: «ما به پروردگار جهانیان ایمان آوردیم؛(7:121)
    اما بعد ها در آیات سوره یونس میفرماید :


    فَمَا آمَنَ لِمُوسَىٰ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَىٰ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ ۚ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ


    هیچ کس به موسی ایمان نیاورد، مگر گروهی از فرزندان قوم او؛ (آن هم) با ترس از فرعون و اطرافیانش، مبادا آنها را شکنجه کنند؛ زیرا فرعون، برتری‌جویی در زمین داشت؛ و از اسرافکاران بود!(10:83)



    حال اینجا چند احتمال مطرح است، یا ساحران همان گروهی از فرزندان قوم او بوده اند که ایمان آورده اند ، یا اینکه نوعی تناقض گویی وجود دارد ، یا اینکه شما بفرمایید چه اتفاقی افتاده است .
    در روایات ظهور امام زمان می بینیم که بعضی از مومنین زمان ظهور امام زمان با ایشان مخالفت می کنند و ایشان را با آیه قرآن رد می کنند!
    روایات اندکی نیز وجود دارد که امام زمان (عج) از فرزندان امام حسن مجتبی معرفی نموده اند.


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    18,790
    صلوات
    50677
    حضور
    133 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    تناقض ظاهری آیات قرآن در مورد ایمان آورندگان به حضرت موسی








    کارشناس بحث: استاد یاسین


  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    نوشته
    921
    صلوات
    3536
    حضور
    27 روز 14 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    در مورد موفقیت حضرت موسی(علیه السلام) در دعوت قومش قرآن می فرماید:« فَما آمَنَ لِمُوسى‏ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلى‏ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ »[1] ((در آغاز،) هيچ كس به موسى ايمان نياورد، مگر گروهى از فرزندان قوم او؛ (آن هم) با ترس از فرعون و اطرافيانش، مبادا آنها را شكنجه كنند؛ زيرا فرعون، برترى‏جويى در زمين داشت؛ و از اسرافكاران بود).



    آن قدر فشار فرعون زیاد بود و مردم از او وحشت داشتند که حتی بنی اسرائیل هم جرات نداشتند به حضرت موسی(علیه اسلام) ایمان بیاورند و به طرفش بروند. اما فرعون نمیخواست هیچ کس به موسی(ع) ایمان بیاورد. وقتی فهمید عده ای از بنی اسرائیل به وی ایمان آوردند، در صدد برآمد با کار تبلیغی کاری کند که دیگر هیچ کس به موسی(ع) ایمان نیاورد، به تعبیری می خواست کاری کند که حنای موسی(ع) برای مردم رنگی نداشته باشد. برای همین تصمیم گرفت از راه فرهنگی وارد شود. با موسی(ع) وعده گذاشت تا در زمان معینی به مبارزه با ساحران که نماینده فرعون هستند بپردازد.


    در مورد رویارویی حضرت موسی(علیه السلام) با ساحران قرآن می فرماید:« (روز مبارزه فرا رسيد. ساحران) گفتند: «اى موسى! يا تو (وسايل سحرت را) بيفكن، يا ما مى‏افكنيم!» گفت: «شما بيفكنيد!» و هنگامى (كه وسايل سحر خود را) افكندند، مردم را چشم‏بندى كردند و ترساندند؛ و سحر عظيمى پديد آوردند. (ما) به موسى وحى كرديم كه: «عصاى خود را بيفكن!» ناگهان (بصورت مار عظيمى در آمد كه) وسايل دروغين آنها را بسرعت برمى‏گرفت. (در اين هنگام،) حق آشكار شد؛ و آنچه آنها ساخته بودند، باطل گشت. و در آنجا (همگى) مغلوب شدند؛ و خوار و كوچك گشتند. و ساحران (بى‏اختيار) به سجده افتادند. و گفتند: «ما به پروردگار جهانيان ايمان آورديم»[2].



    این دو دسته آیات ناظر به دو موقعیت و دو دسته افراد مختلف است. در آیه سوره یونس، صحبت در مورد قوم بنی اسرائیل است که فقط تعداد کمی از آنها به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند و در آیات سوره اعراف صحبت در مورد زورآزمایی ساحران با حضرت موسی(ع) است که آنان پس از فهمیدن حقانیت دعوت حضرت موسی(ع) به او ایمان آوردند و در این راه استقامت کردند تا به شهادت رسیدند.



    [1] - سوره یونس،آیه83.

    [2] - سوره اعراف،آیه115-121.




    ویرایش توسط یاسین : 1395/08/12 در ساعت 22:46
    تناقض ظاهری آیات قرآن در مورد ایمان آورندگان به حضرت موسی
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)



  5. #4

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1390
    نوشته
    330
    صلوات
    501
    حضور
    16 روز 2 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    در مورد موفقیت حضرت موسی(علیه السلام) در دعوت قومش قرآن می فرماید:« فَما آمَنَ لِمُوسى‏ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلى‏ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ »[1] ((در آغاز،) هيچ كس به موسى ايمان نياورد، مگر گروهى از فرزندان قوم او؛ (آن هم) با ترس از فرعون و اطرافيانش، مبادا آنها را شكنجه كنند؛ زيرا فرعون، برترى‏جويى در زمين داشت؛ و از اسرافكاران بود).



    آن قدر فشار فرعون زیاد بود و مردم از او وحشت داشتند که حتی بنی اسرائیل هم جرات نداشتند به حضرت موسی(علیه اسلام) ایمان بیاورند و به طرفش بروند. اما فرعون نمیخواست هیچ کس به موسی(ع) ایمان بیاورد. وقتی فهمید عده ای از بنی اسرائیل به وی ایمان آوردند، در صدد برآمد با کار تبلیغی کاری کند که دیگر هیچ کس به موسی(ع) ایمان نیاورد، به تعبیری می خواست کاری کند که حنای موسی(ع) برای مردم رنگی نداشته باشد. برای همین تصمیم گرفت از راه فرهنگی وارد شود. با موسی(ع) وعده گذاشت تا در زمان معینی به مبارزه با ساحران که نماینده فرعون هستند بپردازد.


    در مورد رویارویی حضرت موسی(علیه السلام) با ساحران قرآن می فرماید:« (روز مبارزه فرا رسيد. ساحران) گفتند: «اى موسى! يا تو (وسايل سحرت را) بيفكن، يا ما مى‏افكنيم!» گفت: «شما بيفكنيد!» و هنگامى (كه وسايل سحر خود را) افكندند، مردم را چشم‏بندى كردند و ترساندند؛ و سحر عظيمى پديد آوردند. (ما) به موسى وحى كرديم كه: «عصاى خود را بيفكن!» ناگهان (بصورت مار عظيمى در آمد كه) وسايل دروغين آنها را بسرعت برمى‏گرفت. (در اين هنگام،) حق آشكار شد؛ و آنچه آنها ساخته بودند، باطل گشت. و در آنجا (همگى) مغلوب شدند؛ و خوار و كوچك گشتند. و ساحران (بى‏اختيار) به سجده افتادند. و گفتند: «ما به پروردگار جهانيان ايمان آورديم»[2].



    این دو دسته آیات ناظر به دو موقعیت و دو دسته افراد مختلف هستند. در آیه سوره یونس، صحبت در مورد قوم بنی اسرائیل است که فقط تعداد کمی از آنها به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند و در آیات سوره اعراف صحبت در مورد زورآزمایی ساحران با حضرت موسی(ع) است که آنان پس از فهمیدن حقانیت دعوت حضرت موسی(ع) به او ایمان آوردند و در این راه استقامت کردند تا به شهادت رسیدند.



    [1] - سوره یونس،آیه83.

    [2] - سوره اعراف،آیه115-121.




    متشکرم، پس آیاتی که میگویند هیچکس ایمان نیاورد فقط منظورش از بنی اسرائیل است ؟ با این حساب باید مدرکی وجود داشته باشد که نشان دهد آیات سوره یونس به زمان قبل از آیات سوره اعراف اشاره دارند ، حال چه چیزی در ظاهر آیات چنین چیزی را نشان میدهد ؟
    ویرایش توسط به من بیاموز : 1395/06/06 در ساعت 12:07
    در روایات ظهور امام زمان می بینیم که بعضی از مومنین زمان ظهور امام زمان با ایشان مخالفت می کنند و ایشان را با آیه قرآن رد می کنند!
    روایات اندکی نیز وجود دارد که امام زمان (عج) از فرزندان امام حسن مجتبی معرفی نموده اند.


  6. #5

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,989
    صلوات
    2540
    حضور
    51 روز 15 ساعت 35 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من فکر میکنم دو ایه مربوط به دو زمان یا دو جایگاه متفاوت است.
    مثلا این ایه در مورد ایمان اورندگان بعد از شهادت ساحران و در هنگام هجرت یا فرار است.

    اما چیزی که سوال برانگیز است ایمان از سر خوف است.
    حتی بعد ار هجرت مشاهده می کنیم
    قوم موسی به او میگویند ادع لنا ربک
    دقیقا همان تعبیری که فرعونیان دارند.
    گویی هنوز به رب موسی ایمان ندارند.
    بعد از عبور از نیل نیز به دنبال بت هستند.
    حتی کوه بر سر انها بلند میشود و باز با ترس و خوف اقرار میکنند...

    این ها واقعا جای سوال دارد که آیا اعتقادات حتما باید از روی شناخت باشد یا لازم نیست؟
    اینجا یک تناقض شکل میگیرد بین این آیات و رساله های مراجع...
    یا اصلا این طور بگویم
    آیا واقعا باید ایمان قلبی اورد یا اطمینان عقلی کفایت است؟
    یا اصلا این طور بگویم
    آیا باید یقین عقلی داشته باشیم و اصلا یک درصد هم به قول بعضی دوستان احتمال خلاف ندهیم یا اطمینان عقلی کافی است هر چند احتمالات حتی نه چندان ضعیف هم وجود داشته باشد؟
    امیدوارم منظورم را رسانده باشم
    ویرایش توسط و طاها : 1395/06/06 در ساعت 17:18
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟

  7. صلوات ها 2


  8. #6

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,989
    صلوات
    2540
    حضور
    51 روز 15 ساعت 35 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post827256

    در لینک بالا جناب رضا ثقلین جواب خوبی داده اند.
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟

  9. صلوات


  10. #7

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,989
    صلوات
    2540
    حضور
    51 روز 15 ساعت 35 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا ثقلین نمایش پست ها
    فَمَآ ءَامَنَ لِمُوسَى إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِّن قَوْمِهِى عَلَى خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَ مَلاَءِيْهِمْ أَن يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِى الْأَرْضِ وَ إِنَّهُو لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ 83

    پس (سرانجام) كسانى براى موسى ايمان نياوردند مگر گروهى اندك از قوم وى [: فرعون] در حالى كه بيم داشتند از آنكه مبادا فرعون و سرانشان ايشان را عذابى آتش بار رسانند. حال آنكه فرعون در آن سرزمين بى چون بسى زبردست و (هم) او بى گمان از اسرافكاران است. 83

    آيه 83 ـ "من قومه" بمعناى قوم خود، و قوم فرعون است كه بخشى ازآنان همان ساحرانند.
    با سلام و احترام

    نظر شما نسبت به ایمان از روی خوف و کلا پست شماره 5 چیست؟
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟

  11. صلوات


  12. #8

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    نوشته
    921
    صلوات
    3536
    حضور
    27 روز 14 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط به من بیاموز نمایش پست ها
    حال اینجا چند احتمال مطرح است، یا ساحران همان گروهی از فرزندان قوم او بوده اند که ایمان آورده اند ، یا اینکه نوعی تناقض گویی وجود دارد ، یا اینکه شما بفرمایید چه اتفاقی افتاده است .

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قبل از ادامه پاسخ مقدمه ای را تقدیم می کنم؛

    سوال اصلی شما در مورد این بود که آیا بین آیات قرآن در مورد ایمان آورندگان به حضرت موسی(علیه السلام) بر اساس دو دسته آیاتی که در سوره یونس(علیه السلام) و سوره اعراف ذکر شد، تناقضی وجود دارد یا خیر؟
    گاهی ممکن است ما با دیدن برخی از آیات و مقایسه آنان با یکدیگر گمان کنیم، بین آیات قرآن تناقض وجود دارد. اما خداوند در قرآن وجود تناقض در آیات قرآن را به طور کلی رد می کند و می فرماید:« أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيرا»[1] (آيا درباره قرآن نمى‏انديشند؟! اگر از سوى غير خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى‏يافتند(.
    خداوند به عنوان نازل کننده قرآن، وجود اختلاف و تناقض در قرآن را رد می کند. بنابراین اگر موردی بود که به نظر ما ظاهرا بین آیات قرآن اختلافی وجود داشت باید ببینیم راه حل برطرف کردن این اختلاف چیست.


    [1] - سوره نساء،آیه84.



    تناقض ظاهری آیات قرآن در مورد ایمان آورندگان به حضرت موسی
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. صلوات


  14. #9

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    نوشته
    921
    صلوات
    3536
    حضور
    27 روز 14 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    آیا باید یقین عقلی داشته باشیم و اصلا یک درصد هم به قول بعضی دوستان احتمال خلاف ندهیم یا اطمینان عقلی کافی است هر چند احتمالات حتی نه چندان ضعیف هم وجود داشته باشد؟
    امیدوارم منظورم را رسانده باشم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سوال شما سوال خوبی است و چون با موضوع اصلی تاپیک متفاوت است در اینجا نمی توانیم پاسخ دهیم. می توانید در تاپیک مستقلی مطرح فرمایید.

    تناقض ظاهری آیات قرآن در مورد ایمان آورندگان به حضرت موسی
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  15. صلوات ها 2


  16. #10

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1394
    نوشته
    1,989
    صلوات
    2540
    حضور
    51 روز 15 ساعت 35 دقیقه
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سوال شما سوال خوبی است و چون با موضوع اصلی تاپیک متفاوت است در اینجا نمی توانیم پاسخ دهیم. می توانید در تاپیک مستقلی مطرح فرمایید.
    با سلام و احترام

    کار خوبی میکنید
    چون عنوان تاپیک
    تناقض ظاهری بین ایات در مورد ایمان اورندگان بود
    فکر کردم این مورد نیز در مورد تناقض دارد گویی هم قوم موسی ایمان دارند و هم ندارند و ...
    و امید داشتم در این تاپیک مشکل حل شود
    اما اکنون که فکر میکنم بحث خیلی متفاوت میشود و شاید پیچیده...

    پس همانطور که گفتید یک موضوع جدید لازم دارد....

    ممنون که اطلاع دادید.
    برات متاسفم....که از یه نقل و قول ساده هم وحشت داری....
    =====================
    حکم احسان به فرزند و اطاعت از او توسط والدین ؟

    آیا بر پدر و مادر واجب است به فرزند، احسان کنند؟ (وَ بِالـوالِـدَيـنِ اِحـسانًا وَ ذِى الـقُربىٰ )
    آیا اطاعت از مومن ( مثلا پدر، مادر، فرزند، خاله، عمه، عمو، دایی ) در جایی که اطاعت نکردن از او موجب ناراحتی یا ایذاء او میگردد، واجب است ؟


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 54

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود