صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه می توان فهمید واقعه ای تاریخی رخ داده؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1395
    نوشته
    88
    صلوات
    93
    حضور
    2 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره چگونه می توان فهمید واقعه ای تاریخی رخ داده؟




    با سلام،
    سوال مهمی که مطرح میشود این است شیعه چگونه می‌تواند ثابت کند واقعه ای مثل غدیر رخ داده? اگر به منابع خود استناد کند (احادیث امامان) که مستلزم دور و باطل است چون آنها در آنزمان نبوده اند و استناد به علم غیب آنها تنها زمانی میسر است که آنها را امام قبول کنیم در حالی که غدیر هنوز ثابت نشده. اگر هم به منابع تاریخی و حدیث دیگراستناد شود که این ها منابع روایی سنی هستند که برای شیعه این روات قابل قبول نیست و آنها را عادل و ثقه نمیدانند.
    ویرایش توسط سیده راضیه : 1395/08/05 در ساعت 17:01

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,931
    صلوات
    53703
    حضور
    146 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست






    چگونه می توان فهمید واقعه ای تاریخی رخ داده؟








    کارشناس بحث: استاد ممسوس

  5. #3

    عضویت
    جنسیت آبان 1389
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,104
    صلوات
    2420
    حضور
    20 روز 21 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و پوزش از تاخیر در پاسخگویی
    آیا شما قبول دارید که واقعه غدیر خم یک واقعه تاریخی است یا انرا صرفا یک باور مذهبی میدانید؟
    چگونه می توان فهمید واقعه ای تاریخی رخ داده؟


  6. #4

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1395
    نوشته
    88
    صلوات
    93
    حضور
    2 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ممسوس نمایش پست ها
    با سلام و پوزش از تاخیر در پاسخگویی
    آیا شما قبول دارید که واقعه غدیر خم یک واقعه تاریخی است یا انرا صرفا یک باور مذهبی میدانید؟
    با سلام و تشکر
    مدتی است اینترنت ترکیده , اما در مورد موضوع:
    نمیتوان گفت واقعه تاریخی چون واقعه تاریخی باید به طور صحیح اثبات شود که فعلا در آن مشکل است!
    باور مذهبی? خب این یعنی چه? چون تاریخ صحیح است شده باور مذهبی یا بوسیله استدلال عقلی شرعی شده باور مذهبی?
    اگر مورد اول (تاریخ) است که جواب همان است ولی در مورد دوم :
    اولا کاری با آن ندارم
    دوما این مطلب امامت به صراحت بحث نبوت اثبات عقلانی ندارد.(البته به نظر من)

  7. #5

    عضویت
    جنسیت آبان 1389
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,104
    صلوات
    2420
    حضور
    20 روز 21 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط esi72 نمایش پست ها
    نمیتوان گفت واقعه تاریخی چون واقعه تاریخی باید به طور صحیح اثبات شود که فعلا در آن مشکل است
    با سلام شما اثبات واقعه تاریخی را از چه راههایی ممکن میدانید؟چه روشهایی برای ثبوت یک واقعه تاریخی مبین و تعیین کننده است؟
    چگونه می توان فهمید واقعه ای تاریخی رخ داده؟

  8. صلوات ها 2


  9. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد 1393
    علاقه
    13 آبان :)
    نوشته
    558
    صلوات
    2156
    حضور
    23 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط ممسوس نمایش پست ها
    با سلام شما اثبات واقعه تاریخی را از چه راههایی ممکن میدانید؟چه روشهایی برای ثبوت یک واقعه تاریخی مبین و تعیین کننده است؟
    سلام
    ببخشید میون کلامتون.
    به نظر من باید به کتب مختلف رجوع کرد(کتب قدیمی) اگر همه بالاتفاق به یک ماجرا اشاره کنن . خوب حتما اتفاق افتاده اما اگر 50 50 باشه نمیشه اثبات کرد. البته نمیدونستم واقعه غدیر اثباتش 100 درصد نیست!!!! پس جالب شد.
    مثلا همین روزهای شهادت و وفات و تولد که معلوم نیست دقیقا در کدام روز هستن.
    «عابدى هفتاد سال خدا را بندگى كرد، روزها را روزه و شبها را به نماز مى‌ايستاد، آنگاه حاجتى از خداوند متعال طلب نمود، ولى بر آورده نگرديد، رو به خود كرد و گفت: اشكال از خود تو است، چون اگر در تو خيرى مى‌بود، حاجتت روا مى‌شد، در اين هنگام خداوند متعال فرشته‌اى براى او فرستاد و گفت: اى فرزند آدم! اين يك لحظه‌اى كه خود را كوچك شمردى، از تمام عبادتهاى گذشته‌ات بهتر است»

  10. #7

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1395
    نوشته
    88
    صلوات
    93
    حضور
    2 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ممسوس نمایش پست ها
    با سلام شما اثبات واقعه تاریخی را از چه راههایی ممکن میدانید؟چه روشهایی برای ثبوت یک واقعه تاریخی مبین و تعیین کننده است؟
    هر چند مشکل تا حدی حل شده
    ولی در جواب میگویم بهترین مورد یک منبع معصوم که اطمینان به صحت قطعی آن داشته باشیم مثل قران کریم مفید خواهد بود. به غیر این منبع معصوم که از غیب سخن میگوید سایر راه ها مشکل خاص خود را دارد.
    کتب تاریخی و هم چنین حدیثی هم میتواند باشد اما فرق آن با قران مشخص است.
    حال شیعه در واقعه غدیر به منابعی استناد میکند که خود آنها و راویان آن منابع را قبول ندارد و فقط از باب الزام که روشی غیر علمی است استناد میکند.(البته خود الزام در مناظره روش مناسبی است ولی در خصوص اینکه آن واقعه اتفاق افتاده فایده ندارد. چون در الزام بر اساس موارد مورد قبول طرف مقابل بحث میشود اما خود گوینده آن راوی را قبول ندارد.)

  11. #8

    عضویت
    جنسیت آبان 1389
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,104
    صلوات
    2420
    حضور
    20 روز 21 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راههای اثبات واقعه تاریخی 1. یکی از راههای اثبات واقعه تاریخی استناد کردن ان به قران و کتب اسمانی است. از انجا که قران دچار تحریف نگشته است و زبان قران غالبا تاریخی و بیان داستهانهای قرانی است میتوان این کتاب اسمانی را علاوه بر زوایای مختلف از زاویه تاریخی بودن هم نگاه کرد. همچنین در قران به مراتب به موضوع غدیر خم اشاره شده است این امر از کتب تفسیری شیعی و سنی برداشت میشود. 2. مراجعه به کتب تاریخی شیعه و سنی است 3. مراجعه به کتب روایی و حدیثی. اینکه تصور کنیم کتب روایی نمیتواند وقایع تاریخی را به ما برساند صحیح نیست زیرا اکثر کسانی که وقایع تاریخی را گزارش کردند محدثین هستند و حتی مورخین تاریخی در کتاب خود از روایات و احادیث و گزارشات محدثین استفاده کردند. حال اهل سنت فقط روایات پیامبر را گزارش کردند و شیعه علاوه بر روایات پیامبر روایات معصومین را هم گزارش میکند.
    چگونه می توان فهمید واقعه ای تاریخی رخ داده؟

  12. صلوات ها 2


  13. #9

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1395
    نوشته
    88
    صلوات
    93
    حضور
    2 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ممسوس نمایش پست ها
    راههای اثبات واقعه تاریخی 1. یکی از راههای اثبات واقعه تاریخی استناد کردن ان به قران و کتب اسمانی است. از انجا که قران دچار تحریف نگشته است و زبان قران غالبا تاریخی و بیان داستهانهای قرانی است میتوان این کتاب اسمانی را علاوه بر زوایای مختلف از زاویه تاریخی بودن هم نگاه کرد. همچنین در قران به مراتب به موضوع غدیر خم اشاره شده است این امر از کتب تفسیری شیعی و سنی برداشت میشود. 2. مراجعه به کتب تاریخی شیعه و سنی است 3. مراجعه به کتب روایی و حدیثی. اینکه تصور کنیم کتب روایی نمیتواند وقایع تاریخی را به ما برساند صحیح نیست زیرا اکثر کسانی که وقایع تاریخی را گزارش کردند محدثین هستند و حتی مورخین تاریخی در کتاب خود از روایات و احادیث و گزارشات محدثین استفاده کردند. حال اهل سنت فقط روایات پیامبر را گزارش کردند و شیعه علاوه بر روایات پیامبر روایات معصومین را هم گزارش میکند.
    خب همین است دیگر
    دوباره اول خط
    موضوع این است که هر جا همین روایات اهل سنت مطابق میل بود میپذیرید هر جا مطابق میل نبود این تاریخ اشتباه و باطل و جعلی میشود!!
    اسمشم میذارن روش علمی !!!

  14. #10

    عضویت
    جنسیت آبان 1389
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,104
    صلوات
    2420
    حضور
    20 روز 21 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط esi72 نمایش پست ها
    اگر به منابع خود استناد کند (احادیث امامان) که مستلزم دور و باطل است چون آنها در آنزمان نبوده اند و استناد به علم غیب آنها تنها زمانی میسر است که آنها را امام قبول کنیم در حالی که غدیر هنوز ثابت نشده
    اولا در این جا بحث دور پیش نمی آید و ربطی به دور ندارد.زیرا در زمان خود حضرت علی گزارشی داریم که حضرت به اهمیت این روز و جایگاه غدیر اشاره دارند پس دوری لازم نمی آید در روایتی امده است که روزى از روزهاى خلافت على(ع) جمعه و عيد غدير به يک روز افتاد. امام(ع) خطبه مفصلى خواند و فرمود: «اين مجمع اکنون به پايان مى‏رسد و شما همگى به خانه‏ هايتان بر مى‏گرديد، برويد - خداى بر شما رحمت فرستد - و بر خانواده خود فراخ گيريد و به برادران خود نيکى کنيد.

    خداوند را بر اين نعمت که شما را بخشيده است، سپاس گزاريد. متحد شويد تا خدا کمکتان کند. نيکويى کنيد تا خدا دوستيتان را پايدار کند. از نعمتهاى خداداد، يکديگر را هديه فرستيد.

    خداوند در اين روز چندين برابر ديگر عيدها پاداش دهد.

    اين گونه پاداش جز در اين روز (غدير) ديگر نخواهيد يافت. نيکويى ‏کردن در اين روز مال را بسيار کند و عمر را زياد.

    مهربانى کردن باعث رحمت‏ خدا شود و مهربانى او. در اين روز به برادران و خاندان از مال خدا داده ببخشيد، هر اندازه که بتوانيد. همواره چهره خندان داريد. چون به يکديگر رسيديد، شادمانى کنيد، و خدا را بر نعمت هايش سپاس گوئيد. برويد و به آنان که اميدشان به شماست، نيکى بسيار کنيد در خورد و خوراک، خود و زيردستان تان يکسان باشيد. اين يکسانى و مساوات را تا جايى که توانايى داريد عملى سازيد، که پاداش يک درهم در اين روز، صد هزار درهم است و برکت به دست‏خداست.

    روزه اين روز را نيز خداوند مستحب قرار داده است و در برابر آن پاداشى بس بزرگ نهاده. اگر کسى در اين روز، نياز برادران خود را برآورد - پيش از تمنا و درخواست - و باميل و رغبت‏ خوبى کند، پاداش او چنان باشد که اين روز را روزه داشته است و شب آن را با عبادت به بامداد رسانيده. و هرکس در اين روز به روزه‏ دارى افطارى دهد، چنان است که گويى دسته دسته مردم را افطارى داده است...
    همين که به يکديگر رسيديد همراه سلام، مصافحه کنيد و نعمتى را که در اين روز نصيبتان شده است به يکديگر تبريک گوييد. بايد اين سخنان را آن که بود و شنيد به آن که نبود و نشنيد، برساند. بايد توانگران به سراغ مستمندان روند و قدرتمندان به دنبال ضعيفان، پيامبر(ص) مرا به اين چيزها امر کرده است‏».(ترجمه اين روايت تا اينجا از استاد محمدرضا حکيمى است که از حماسه غدير، ص 71 گرفته شده است.) بعد امام(ع) خطبه جمعه را خواند و نماز جمعه را نماز عيدش قرار داد، بعد با فرزند و شيعيانش به منزل امام حسين(ع) برگشت که غذا آماده کرده بودند و آن شيعيان نيازمند و بى‏نياز با هداياى او به طرف خانواده خود برگشتند. (بحار الانوار 97: 117.)دوما موارد متعددی در تاریخ وجود دارد که حضرت علی به واقعه غدیر خم استناد کردند. از جمله:
    امام باقر (ع) فرمود: حضرت علی (ع) هفت روز پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) پس از این که از جمع قرآن فارغ شد به میان مردم رفت و خطبه خواند و پس از مدح خدا و رسول خدا و بیان طریق نجات به مقام و منزلت خود و جانشینی خود با استناد به واقعه غدیر تأکید فرمودند( کافی، ج 8، کتاب روضه کافی، ص 18 و 25 و 27)

    مناظره حضرت علی (ع) با ابوبکر پس از تمام شدن بیعت.امام صادق (ع)ازامام زین العابدین(ع) این مناظره را نقل می‏کند. ابوبکر برای دلجویی از حضرت علی (ع) نزد او می‏آید و حضرت علی (ع) در این مناظره، ادله خود را برای شایستگی برای خلافت ذکر می‏کند؛ یکی از این ادله، استناد به واقعه غدیرخم است. ( شیخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 549- 551- طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 307- طبری، تاریخ طبری، ج 2، ص 236 )

    در شورای خلافت بعد از مرگ خلیفه دوم. پس از اتمام رأی شورای خلافت و انتخاب عثمان و قبل از اعلام رسمی آن، حضرت علی (ع) فرصتی خواست تا سخنانی را با اعضای شورا در میان بگذارد، این سخنان که به حدیث انشاد معروف است متواتر است و اهل سنت و شیعه نقل کرده‏اند، همچون:
    الف- ابن عساکر، تاریخ دمشق، ج 3، ص 113، رقم 1140.
    ب- خوارزمی، مناقب، ص 313، رقم 314.
    ج- شیخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 553، رقم 31.
    د- شیخ طوسی، امالی ، مجلس 20، حدیث 4 و 5، ص 545.
    ه- طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 322.
    در این حدیث حضرت برای اتمام حجت در فرازهایی جانشینی خود را اثبات می‏کند، یکی از این فرازها استناد به واقعه غدیر است در همین چند مورد حضرت علی با استناد به واقعه غدیر حقانیت خویش را به اثبات میرساند. اینکه امام علی خود به مناظره و احتجاج بر می خیزد ایا دور است؟نکته دیگر اینکه دور به معنی توقف شی بر خودش است ایا امام پس از حضرت علی اگر حدیثی را درباره غدیر نقل کند دور است؟
    ویرایش توسط مدیر تدوین : 1395/06/22 در ساعت 11:01
    چگونه می توان فهمید واقعه ای تاریخی رخ داده؟


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود