صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا اثر خاص برخی آیات قرآن صحت دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    برنامه نویسی
    نوشته
    211
    حضور
    14 روز 8 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    557

    اشاره آیا اثر خاص برخی آیات قرآن صحت دارد؟




    سلام
    بنده شنیده بودم که رزمندگان در زمان دفاع مقدس به برخی آیات قرآن از جمله آیاتی از سوره یس مثل "و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا ..." استمرار می کردند و به سمت دشمن می رفتند و کسی اونها رو نمی دید...
    یا مثلا دعای "ربنا هب لنا من ازواجنا و ..." که می گن به شدت در کمک های غیبی برا همسر یابی خوب و ازدواج کمک می کنه...
    از فردی شنیدم که گفته بود بهتره خانومها بر سوره یوسف استمرار نکنن و ...
    برخی ها از جمله اگر اشتباه نکنم آیت ال... بهجت به این موارد اشاره های زیادی می کردند و مثلا می گفتن سوره کافرون بر کنترل خشم خوبه و یا آیات آخر سوره کهف اگر اشتباه نکنم بر بیدار شدن از خواب برا نماز و ...خوبه..
    سوالم اینه آیا به صورت سندی و یا به هر حال به صورت موثقی، سوره ها یا آیات خاص قرآن خواص منحصر به فردی دارند؟ بانکی از این سوره ها و یا آیات و خواصشون هست که بسیار موثق باشه که بتونم ببینمشون؟
    آیا اجابت به شرط استمرار بر آیات یا سوره های خاص نیاز به داشتن شرایطی خاص داره؟
    و کسی هم جوابی از این روش ها گرفته؟؟؟
    ممنون...

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست






    آیا اثر خاص برخی آیات قرآن صحت دارد؟









    کارشناس بحث: استاد عمار

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و ادب
    بله خواص آیات و سوره ها در روایات متعددی ذکر شده است که در منابع روایی و تفسیری شیعه موجود می باشد و چون قبلا موارد زیادی در تاپیکی ذکر شده است بنده لینک تاپیک رو خدمدتتون میدم مطالعه کنید:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=27482

    در این زمینه کتاب هاي مستقل و فراواني با عنوان خواص القرآن، خواص الآيات، خواص السور، منافع القرآن، فضائل القرآن و ثواب القرآن نوشته شده که برخي از آن ها را مرحوم علامه تهراني معرفي کرده (1) و فرموده است:
    اولين کسي که در اين موضوع کتاب نگاشته، ابي بن کعب انصاري است. (2)
    از ابي بن کعب حديث مفصل نيز در خواص اکثر سور قرآن مجيد نقل شده (3) که بسياري از تفاسير چون کشاف، مجمع البيان، انوار التنزيل و... آن را نقل کرده اند.

    1. آقا بزرگ تهراني، الذريعة الي تصانيف الشيعه، ج 5، ص 19 و ج 7، و ج 16.
    2. همان، ج 16، ص 262.
    3. متن کامل اين حديث در: عبدالحليم الحلّي، الرسول المصطفي و فضائل القرآن ج 1، صص 439-416 نقل شده است.

    آیا اثر خاص برخی آیات قرآن صحت دارد؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21819



    بسمه العلیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    بله خواص آیات و سوره ها در روایات متعددی ذکر شده است
    عرض سلام و ادب

    استاد گرامی،یکی از واضعین حدیث ابو عصمت نوح ابن مریم است که به جعل حدیث در بارۀ

    فضائل سور مشهور است:

    حاکم در«المدخل» به سند خود از«ابوعمّار مروزی» نقل می کند که کسی به ابو عصمت گفت:

    از کجا فضائل سوره سوره قرآن را از عکرمه از ابن عباس نقل می کنی، در حالی که این مطالب

    در نزد اصحاب عکرمه نیست؟ ابو عصمت گفت:

    «انی رأیت الناس قد أعرضوا عن القرآن و اشتغلوا بفقه أبی حنیفة و مغازی ابن اسحاق فوضعت هذاالحدیث حسبة».

    یعنی: دیدم که مردم از قرآن دوری می کنند و به فقه ابوحنیفه و داستانهای جنگی ابن اسحاق(تاریخ ابن اسحاق)

    مشغول شده اند، پس این احادیث را جعل کردم.

    لذا ممکن است چند نمونه از روایات صحیح السند و قوی از راویان شیعه در این خصوص ذکر بفرمائید؟


    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    برخی ها از جمله اگر اشتباه نکنم آیت ال... بهجت به این موارد اشاره های زیادی می کردند و مثلا می گفتن سوره کافرون بر کنترل خشم خوبه و یا آیات آخر سوره کهف اگر اشتباه نکنم بر بیدار شدن از خواب برا نماز و ...خوبه..
    با سلام
    در زمان حاضر که عصر علم است و هر چیزی باید اثبات علمی بشود ، گرچه ما بر مبنای تعبد و دین اثر آیات و سور قرآن را می پذیریم ، اما اگر شخصی که تعبد دینی آن چنانی ندارد ، بر منطقی بودن این اثر از آیات و سور خرده بگیرد و آن را فاقد وجاهت علمی و حتی عقلی و فلسفی بداند، چگونه می توان این را برای او اثبات عقلی کرد و نشان داد که چنین خاصیست و اثری از فلان آیه یا سوره برمیخیزد؟ چه علمی عهده دار این مهم است؟ آیا تا کنون تلاشی علمی برای بررسی عقلی این موضوع از سوی دانشمندان اسلامی شده است؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاقوت احمر نمایش پست ها
    ر زمان حاضر که عصر علم است و هر چیزی باید اثبات علمی بشود ، گرچه ما بر مبنای تعبد و دین اثر آیات و سور قرآن را می پذیریم ، اما اگر شخصی که تعبد دینی آن چنانی ندارد ، بر منطقی بودن این اثر از آیات و سور خرده بگیرد و آن را فاقد وجاهت علمی و حتی عقلی و فلسفی بداند، چگونه می توان این را برای او اثبات عقلی کرد و نشان داد که چنین خاصیست و اثری از فلان آیه یا سوره برمیخیزد؟ چه علمی عهده دار این مهم است؟ آیا تا کنون تلاشی علمی برای بررسی عقلی این موضوع از سوی دانشمندان اسلامی شده است؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام علیکم
    به نظر من اگر کسی بخواهد چیزی را پذیرد در ابتدا با فکری بار به این موضوع نگاه کند با توجه به تاثیر کلام بر افراد چه از منظر تلقین یا از منظر عملی(مثل درخواست های گوناگون روزم ره آب بیاورید و...) در این مرحله تاثیر کلمات را در می یابد و برای درک عمیقتر آن نیاز به بررسی دیدگاه خداباوری و ایمان به غیب است که اثراتش ثابت می شود ان شاء الله.

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط رستگاران نمایش پست ها
    از منظر تلقین
    سلام
    آنها (کسانی که از منظر عبودیت به قضیه نگاه نمیکنند) یکی از حرفهایشان همین است که این اثرات ، برخاسته از تلقین است. حال که اصل قضیه ، تلقین است ، چه نیازی است که حتما فلان آیه یا سوره قرآن باشد؟ می شود یک سنگ عادی بی خاصیت را هم به دست شخصی داد و به او تلقین کرد که این سنگ می تواند فلان اثر را برای تو داشته باشد.... پس اثرات مربوطه ربطی به "قرآن" ندارد و هر چیز دیگری هم می تواند همین اثر را داشته باشد.

    به نظر بنده ، در اینجا بحث تلقین در کار نیست. یک حقیقت علمی مغفول در اینجا وجود دارد....

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاقوت احمر نمایش پست ها
    نها (کسانی که از منظر عبودیت به قضیه نگاه نمیکنند) یکی از حرفهایشان همین است که این اثرات ، برخاسته از تلقین است. حال که اصل قضیه ، تلقین است ، چه نیازی است که حتما فلان آیه یا سوره قرآن باشد؟ می شود یک سنگ عادی بی خاصیت را هم به دست شخصی داد و به او تلقین کرد که این سنگ می تواند فلان اثر را برای تو داشته باشد.... پس اثرات مربوطه ربطی به "قرآن" ندارد و هر چیز دیگری هم می تواند همین اثر را داشته باشد.

    به نظر بن
    اللهم عجل لولیک الفرج

    در هر چیزی که میزان می خواهد قار گیرد باید با معیار صحیح آن بررسی شود شما طلا را با ترازوی میوه خوری اندازی گیری نمی کنی
    اینجا اگر بحث تلقین (در منظر پایین و دور از غیب و ایمان به خدا) بررسی کنیم می بینیم قرآن از جنس کلمه است پس باید با تلقیناتی که از جنس کلمه است مورد بررسی قرار گیرد که می بینم فرق کلمه تو خوشگلی و توزشتی چه تاثییراتی در فرد می گذارد.)
    در مورد سنگ ها هم اگر از منظر بیرونی نگاه کنیم می بینیم خب سنگ سنگه و یکسری از عناصرش فرق داره اما علم سنگ شناسی و خواص مختلف ان هم مطرح است.

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    حاکم در«المدخل» به سند خود از«ابوعمّار مروزی» نقل می کند که کسی به ابو عصمت گفت:

    از کجا فضائل سوره سوره قرآن را از عکرمه از ابن عباس نقل می کنی، در حالی که این مطالب

    در نزد اصحاب عکرمه نیست؟ ابو عصمت گفت:

    «انی رأیت الناس قد أعرضوا عن القرآن و اشتغلوا بفقه أبی حنیفة و مغازی ابن اسحاق فوضعت هذاالحدیث حسبة».

    یعنی: دیدم که مردم از قرآن دوری می کنند و به فقه ابوحنیفه و داستانهای جنگی ابن اسحاق(تاریخ ابن اسحاق)

    مشغول شده اند، پس این احادیث را جعل کردم.

    لذا ممکن است چند نمونه از روایات صحیح السند و قوی از راویان شیعه در این خصوص ذکر بفرمائید؟
    با سلام
    آنچه بالا عرض شد بحث وجود روایات در این زمینه بود.
    اما در مورد اعتبار آنها قبلا پاسخی در انجمن داده بودم که :
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    نظر مشهور دانشمندان علوم قرآني در مورد اعتبار اين گونه روايات اين است که برخي (نه همه) سند صحيحي ندارند؛ ولي اگر کسي براي رجا، يعني قصد ثواب به روايات عمل کند، به او ثواب مي رسد. گفته اند كه اسناد همه روايات، روي هم رفته، چندان قابل اعتماد نيست. (1)
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=29899

    آیا اثر خاص برخی آیات قرآن صحت دارد؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    717
    حضور
    16 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11
    صلوات
    1389



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسمه العلیم



    عرض سلام و ادب

    استاد گرامی،یکی از واضعین حدیث ابو عصمت نوح ابن مریم است که به جعل حدیث در بارۀ

    فضائل سور مشهور است:

    حاکم در«المدخل» به سند خود از«ابوعمّار مروزی» نقل می کند که کسی به ابو عصمت گفت:

    از کجا فضائل سوره سوره قرآن را از عکرمه از ابن عباس نقل می کنی، در حالی که این مطالب

    در نزد اصحاب عکرمه نیست؟ ابو عصمت گفت:

    «انی رأیت الناس قد أعرضوا عن القرآن و اشتغلوا بفقه أبی حنیفة و مغازی ابن اسحاق فوضعت هذاالحدیث حسبة».

    یعنی: دیدم که مردم از قرآن دوری می کنند و به فقه ابوحنیفه و داستانهای جنگی ابن اسحاق(تاریخ ابن اسحاق)

    مشغول شده اند، پس این احادیث را جعل کردم.

    لذا ممکن است چند نمونه از روایات صحیح السند و قوی از راویان شیعه در این خصوص ذکر بفرمائید؟


    با تشکر
    با سلام

    در منابع شیعه این گونه احادیث اکثرا ضعیف هستند ولی در بین آنها روایت صحیح السند هم پیدا می شود. مثلا حدیث زنده شدن مرده با خواندن هفت باره ی سوره حمد کاملا صحیح السند و معتبر است ( کافی ج2 ص623 ح16)
    خیلی از این روایات هم توسط دو دروغگوی واقفی معروف یعنی علی بن ابی حمزه و پسرش حسن در منابع شیعی نقل شده اند. که اصلا یک کتاب جداگانه درباره ی فضائل قرآن نوشته بود.

    فکر کنم این دو مقاله در این باره مفید باشد (برای خواندن روی آنها کلیک کنید) :

    خواص آیات و سوره ها


    قرآن درماني در بوته نقد


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود