صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    5
    حضور
    20 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    22

    اشاره آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟




    با عرض سلام و تشکر از سایت خوب مفیدتون؛
    آقای دکتر رائفی پور در یک سخنرانی گفتن شرایط فعلی ما در دنیا با انتخاب خودمون بوده. یعنی ما قبل از اینکه به دنیا بیایم خودمون انتخاب کردیم که از کدوم پدر و مادر، در کدوم کشور و... به دنیا بیایم. با این مقدمه چند سوال برام بوجود اومده که ممنون میشم پاسخ بدین؛
    1- آیا به طور جزئی تر اینکه در دنیا دختر باشیم یا پسر، نژادمون چی باشه و مسلمان و شیعه بودنمون هم به پیشنهاد خودمون بوده؟
    2- دیگه چه چیزهایی رو خودمون انتخاب کردیم؟
    3- خانمی رو می شناسم که جزء افراد به اصطلاح عادی و طبیعی جامعه است اما از لحاظ هوش و عقل و فهم در درجه پایینی قرار داره، مادرش معتاده و... آیا داشتن چنین مادری به خواست خودش بوده؟ اینکه از میزان درک و شعورش گفتم برای اینه که در وجودش دیده نمیشه در عالم قبلی هم اینقدر بزرگوار بوده باشه که حاضر شده چنین مادری رو ولو برای رشد و تکامل شخصیت خودش برگزیده باشه!
    4- آیا انتخاب فرزند هم در اون عالم وجود داشته؟
    5- با این حساب اصولا چرا برخی از انسان ها والدین یا اولاد خوبی برای خودشون انتخاب نکردن؟
    6- غیرمسلمانان و قبل از اونها خواهران و برادران اهل سنت به چه دلیل انتخاب دین و مذهبشون با ما فرق داشته؟
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۵:۴۸

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,117
    حضور
    160 روز 12 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    37
    صلوات
    55965



    با نام و یاد دوست






    آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟









    کارشناس بحث: استاد صدیق

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    4,825
    حضور
    56 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14837



    نقل قول نوشته اصلی توسط نرگس آفرین نمایش پست ها
    آقای دکتر رائفی پور در یک سخنرانی گفتن شرایط فعلی ما در دنیا با انتخاب خودمون بوده. یعنی ما قبل از اینکه به دنیا بیایم خودمون انتخاب کردیم که از کدوم پدر و مادر، در کدوم کشور و... به دنیا بیایم. با این مقدمه چند سوال برام بوجود اومده که ممنون میشم پاسخ بدین؛
    باسلام خدمت شما
    مسئله ای که مطرح کردید، ارتباط تنگاتنگی با جریان عالم ذر دارد.
    بر اساس ظاهر برخی ادله نقلی(آیات و روایات)، تمام انسانها در عالمی به نام عالم ذر به قدرت خداوند به وجود آمد و از آنان در مورد ربوبیت خداوند سوال شد و آنان به ربوبیت خداوند اذعان و اقرار کردند.
    وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ‏ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلينَ(1)
    آيا گفت و گو به همين صورت كه در آيه آمده، اتفاق افتاده؟ موطن و عالمي كه اين ميثاق گرفته شده، كجا است؟ دنيا يا غير آن؟ آيا ميثاق قبل از تولد انسان گرفته شده يا بعد از آن؟

    در مورد این آیه شریفه، چند احتمال اصلی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
    أ) خبر از یک رویداد واقعی:
    محدثان اسلامي بر اساس فهم برخي از روايات بر اين باورند كه خداوند به هنگام آفرينش آدم، تمام فرزندان آينده او را به صورت موجودات ريز در آورد و به آنان گفت:
    "ألست بربّكم" آنان گفتند "بلي" سپس همگي را به صلب و پشت آدم بازگردانيد. آنان هنگام خطاب الهي داراي عقل و شعور كافي بودند و سخن خدا را شنيدند و پاسخ او را گفتند.
    پيمان به اين خاطر از آنان گرفته شد كه راه‏هاي عذر در روز رستاخيز را روي آنان ببندد.(2)
    ـــــــــــــــ
    1. اعراف، 172
    2. مجمع ‏البيان، ج‏5، ص 390( بيروت، مؤسسه اعلمي)؛ تفسير فخررازي، ج‏15، ص 47 - 46 (چ داراحياءالتراث، بيروت.)

    آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    4,825
    حضور
    56 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14837



    ب) بيان تمثيلي:
    هر چند ظاهر آيه حاكي از گفت و گويي بين خدا و انسان و گرفتن اقرار است، ولي اين آيه در مقام بيان واقع نيست، بلكه مقصود صرفاً تمثيل است.

    خداوند از فرزندان آدم اقرار نگرفته، بلكه مراد آن است كه گويا خداوند از همه انسان‏ها اقرار گرفته است. ربوبيت خدا و عبوديت انسان به قدري روشن است كه گويا همه انسان‏ها گفتند "بلي". شيوه بيان اين آيه بيان تمثيلي است مانند آيه يازدهم سوره فصلت كه فرمود: "سپس آهنگ آفرينش آسمان كرد و آن بخاري بود، پس از آن به زمين فرمود:خواه يا ناخواه بياييد. آن دو گفتند: فرمان‏پذير آمديم"(3) آن دو گفتند با رغبت مي‏آييم، در حالي كه در واقع گفت و گويي بين خدا و آسمان و زمين واقع نشده است.

    پس در آيه ميثاق (عالم ذر) امر و نهي لفظي نيست، بلكه در حقيقت تمثيل است.
    بنابراين احتمال گفت و گوي ذكر شده در آيه ميثاق، صرفاً تمثيلي است براي بيان وضوح ربوبيت خدا و عبوديت انسان.(4)

    ــــــــــــــــــــــــ
    3. حشر، آيه‏21.
    4. جوادي آملي، عبدالله، فطرت در قرآن، ص 123 - 126 و 135.

    آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    4,825
    حضور
    56 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14837



    ج)بيان واقعي:
    معناي سومی كه بيش تر مورد نظر است، اين مي‏باشد كه آيه صرفاً تمثيل نيست، بلكه به لسان گفت و گو از واقعيتي سخن مي‏گويد كه در خارج رخ داده ، واقعيت اين است كه خداوند با زبان دو حجت خود با انسان سخن گفته است:
    يكي زبان عقل (پيمبر دروني انسان) و ديگري زبان وحي از طريق انبيا (پيامبران بيروني). اين دو حجت، خدا را به انسان مي‏نمايانند و ربوبيت او را بيان مي‏كنند. اين دو از هيچ انساني دريغ نشده است.
    با وجود اين دو حجت، ديگر انسان نمي‏تواند ادعاي فراموشي و غفلت كند.

    بنابراين آيه ميثاق هيچ دلالتي بر ازلي بودن انسان يا حتي هرگونه وجودي قبل از تولد براي آدمي ندارد، بلكه آيه صرفاً تمثيل است، نه بيان واقع و يا از واقعيت اعطاي حجت باطني و ظاهري سخن مي‏گويد كه مربوط به بعد از تولد انسان مي‏باشد.(5)

    بنابراین، همانطور که دیدیم، هیچ مستند معتبری دال بر این وجود ندارد که انسان خصوصیات ظاهری و خانوادگی خویش را نیز در عالم ذر انتخاب میکند، بلکه حتی اگر بخواهیم مانند محدثان، این آیه را خبر از یک جریان واقعی متعلق به قبل از تحقق انسان بر روی زمین بدانیم، باز هم هیچ دلالتی در این مورد وجود ندارد؛
    چرا که بر اساس این رویکرد(فارغ از صحت یا بطلانش) خداوند متعال در عهد الست، ذریه بنی آدم را به حالتی خاص(که کیفیت آن واقعا برای ما قابل درک نیست)، ایجاد کرد. انگاه از آنان نسبت به ربوبیت خویش اقرارگرفت. هر کسی زودتر پاسخ داد مقرب تر شد و هر که پاسخ نداد در دنیا کافر میشود.

    در نتيجه انتخاب دنيا و كيفيت زندگي در آن و نمايش همه زندگي فرد و همه آنچه نظير اين موارد در خصوص عالم ذر بيان مي شود قابل قبول نبوده، دليل و مدركي ديني در خصوص آن وجود ندارد، بلكه خداوند است كه مقدرات عالم از جمله تقديرات زندگي را براي بندگانش رقم مي زند. البته با توجه به تفاوت هاي موجود در زندگي هريك محاسبه اي متفاوت با او در قيامت خواهد داشت تا بي عدالتي و ظلمي محقق نشود
    .

    موفق باشید.
    ـــــــــــــــــ
    5. همان، ص 123 - 126 و 135.
    6. يس، آيه 60-61.

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ در ساعت ۰۷:۳۷
    آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    4,825
    حضور
    56 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14837



    ج)بيان واقعي:
    معناي سومی كه بيش تر مورد نظر است، اين مي‏باشد كه آيه صرفاً تمثيل نيست، بلكه به لسان گفت و گو از واقعيتي سخن مي‏گويد كه در خارج رخ داده ، واقعيت اين است كه خداوند با زبان دو حجت خود با انسان سخن گفته است:
    يكي زبان عقل (پيمبر دروني انسان) و ديگري زبان وحي از طريق انبيا (پيامبران بيروني). اين دو حجت، خدا را به انسان مي‏نمايانند و ربوبيت او را بيان مي‏كنند. اين دو از هيچ انساني دريغ نشده است.
    با وجود اين دو حجت، ديگر انسان نمي‏تواند ادعاي فراموشي و غفلت كند.

    بنابراين آيه ميثاق هيچ دلالتي بر ازلي بودن انسان يا حتي هرگونه وجودي قبل از تولد براي آدمي ندارد، بلكه آيه صرفاً تمثيل است، نه بيان واقع و يا از واقعيت اعطاي حجت باطني و ظاهري سخن مي‏گويد كه مربوط به بعد از تولد انسان مي‏باشد.(5)

    بنابراین، همانطور که دیدیم، هیچ مستند معتبری دال بر این وجود ندارد که انسان خصوصیات ظاهری و خانوادگی خویش را نیز در عالم ذر انتخاب میکند، بلکه حتی اگر بخواهیم مانند محدثان، این آیه را خبر از یک جریان واقعی متعلق به قبل از تحقق انسان بر روی زمین بدانیم، باز هم هیچ دلالتی در این مورد وجود ندارد؛
    چرا که بر اساس این رویکرد(فارغ از صحت یا بطلانش) خداوند متعال در عهد الست، ذریه بنی آدم را به حالتی خاص(که کیفیت آن واقعا برای ما قابل درک نیست)، ایجاد کرد. انگاه از آنان نسبت به ربوبیت خویش اقرارگرفت. هر کسی زودتر پاسخ داد مقرب تر شد و هر که پاسخ نداد در دنیا کافر میشود.

    در نتيجه انتخاب دنيا و كيفيت زندگي در آن و نمايش همه زندگي فرد و همه آنچه نظير اين موارد در خصوص عالم ذر بيان مي شود قابل قبول نبوده، دليل و مدركي ديني در خصوص آن وجود ندارد، بلكه خداوند است كه مقدرات عالم از جمله تقديرات زندگي را براي بندگانش رقم مي زند. البته با توجه به تفاوت هاي موجود در زندگي هريك محاسبه اي متفاوت با او در قيامت خواهد داشت تا بي عدالتي و ظلمي محقق نشود .

    اما در مورد انتخاب دین و مذهب، اگر ما معتقد به رویکرد اول بشویم، میتوان گفت که انتخاب ما در دین و مذهب و اعتقادی که در دنیا داریم تاثیر مستقیمی داشته است.
    اما از آنجا که این رویکرد، اشکالهای زیادی دارد(6)، این جریان، اصلا اشاره به یک رخداد و حادثه مشخص ندارد تا بخواهیم از انتخابها انسان در آن حادثه صحبت کنیم بلکه یا بیانی نمادین و تمثیلی است یا اشاره به فطرت دارد یا اشاره به باطن این عالم و یا اشاره به پیامبران درونی و بیرونی.(7)




    موفق باشید.
    ـــــــــــــــــ
    5. همان، ص 123 - 126 و 135.
    6. برای آشنایی با برخی از این اشکالها ر.ک: مجمع البیان، ج4، ص390 و تفسیر تبیان، ج5، ص28(ذیل آیه 179 اعراف)
    8. برای مطالعه بیشتر ر.ک: عالم ذر و آفرینش انسان



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ در ساعت ۰۷:۳۶
    آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    5
    حضور
    20 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    22



    از پاسخگویی شما ممنونم. کلیپ صحبت های استاد رائفی پور در آپارات و احتمالا سایت مصاف وجود داره. ایشون کاملا مطمئن حرف میزدن و حتی به مخاطبین سخنرانیشون گفتن که اگه علاقه مند هستن چیزهای بیشتری بدونن میتونن از علما سوال کنن. میدونم پاسخهایی که در این سایت به سوالات اعضاء داده میشه با استناد به آیات، روایات و احادیث محکم و متقن هست و نباید انتظار شرح مکاشفات کاربران رو داشت، چون اصولا هدف سایت یه چیز دیگه است. منتها موضوعی که باعث کنجکاوی من شده اینه که بعد از تماشای این کلیپ خاطراتی که در گذشته به یاد داشتم دوباره برام تداعی شد. یکی از اون خاطرات دقیقا صحنه برخی از انتخاب هایی که انجام دادم هست؛ یعنی انتخاب والدینم، جنسیت، زمان و مکان تولدم. این خاطرات بوضوح جلوی چشمم هست. البته در کودکی چیزهای بیشتری یادم بود که نمیدونستم چه زمانی این اتفاقات رخ داده و مربوط به کدوم عالم هست، اما چند بار که در همون ایام طفولیت برخی از اینگونه موضوعات رو با مادرم در میان گذاشتم هر دفعه مادرم اول به فکر فرو میرفت، بعد متحیر و نگران میشد و پس از چند لحظه به دلیل اینکه نمیتونست تحلیل کنه بهم تلقین میکرد خواب دیدم!
    خب طبیعی بود که ناراحت بشم، چون علاوه بر اینکه به جواب نمی رسیدم، حتی صحنه هایی که از واقعی بودنشون مطمئن بودم و فقط برام مهم بود بدونم چی هستن، از جانب مادرم بعنوان رویاهایی که در خواب دیدم استنباط میشدن و حتی برام روشن نبود که اگر اینها حقیقتا رویا هستن چه معنی ی دارن و چه کسی و به کدوم دلیل میخواد من اونها رو در خواب ببینم؟؟؟..... برای همین سعی کردم دیگه چنین چیزهایی رو برای کسی تعریف نکنم و نتیجه این شد که بتدریج بسیاری از اونها رو فراموش کردم.
    قصدم از گفتن این حرف ها اینه که اگر توضیحی براش وجود داره بیان کنید و اینکه این خاطرات اگه مربوط به عالم ذر یا هر عالمی قبل از تولدم نیست پس از کجا اومده و همون پرسش های دوران کودکی... البته برای اینکه کارشناسان محترم فکر نکنن خیالبافم باید بگم تا مدت ها خاطرات مربوط به دوره شیرخوارگی رو هم یادم بود و الانم بخش کمی از اونها رو به خاطر دارم و زمانیکه در همون دوران کودکی برای مادرم تعریفشون می کردم طبق معمول همیشه یا میگفتن خواب دیدم یا اینکه کسی برام تعریف کرده! چون باورشون نمیشد که از اون دوران چیزی به یاد بیارم. ببخشید صحبتم طولانی شد. امیدوارم درصورتیکه مایل به پاسخگویی باشید و بنا به مصلحتی روی صفحه عمومی سایت نتونستین پاسخ بدین از طریق پیام خصوصی یا ایمیل اینکار انجام بشه و اگر تمایلی به جواب دادن به این موضوع نداشتین ناراحت نمیشم، فقط ممنون میشم زودتر مطلعم کنید تا زیاد انتظار نکشم. ان شاء الله موفق باشید
    ویرایش توسط نرگس آفرین : ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۶:۴۱

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    4,825
    حضور
    56 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14837



    نقل قول نوشته اصلی توسط نرگس آفرین نمایش پست ها
    از پاسخگویی شما ممنونم. کلیپ صحبت های استاد رائفی پور در آپارات و احتمالا سایت مصاف وجود داره. ایشون کاملا مطمئن حرف میزدن و حتی به مخاطبین سخنرانیشون گفتن که اگه علاقه مند هستن چیزهای بیشتری بدونن میتونن از علما سوال کنن. میدونم پاسخهایی که در این سایت به سوالات اعضاء داده میشه با استناد به آیات، روایات و احادیث محکم و متقن هست و نباید انتظار شرح مکاشفات کاربران رو داشت، چون اصولا هدف سایت یه چیز دیگه است. منتها موضوعی که باعث کنجکاوی من شده اینه که بعد از تماشای این کلیپ خاطراتی که در گذشته به یاد داشتم دوباره برام تداعی شد. یکی از اون خاطرات دقیقا صحنه برخی از انتخاب هایی که انجام دادم هست؛ یعنی انتخاب والدینم، جنسیت، زمان و مکان تولدم. این خاطرات بوضوح جلوی چشمم هست. البته در کودکی چیزهای بیشتری یادم بود که نمیدونستم چه زمانی این اتفاقات رخ داده و مربوط به کدوم عالم هست، اما چند بار که در همون ایام طفولیت برخی از اینگونه موضوعات رو با مادرم در میان گذاشتم هر دفعه مادرم اول به فکر فرو میرفت، بعد متحیر و نگران میشد و پس از چند لحظه به دلیل اینکه نمیتونست تحلیل کنه بهم تلقین میکرد خواب دیدم!
    باسلام
    اینها میتونه ناشی از تخیل باشه هرچند میتونه واقعی هم باشه.
    نکته اصلی پاسخ بنده این بود که وقتی میخواهیم در مورد یک چیزی صحبت کنیم، حتما باید دلیل معتبر و متقنی در ان زمینه داشته باشیم.
    اینکه من در عالمی دیگر، انتخابهایی داشته باشم نیاز به دلیل دارد.
    ما به صورت قطعی نمیتوانیم این مسئله را رد کنیم ولی اثبات آن نیز نیازمند دلیل معتبر از عقل یا نقل است.
    پس یک تصور که میتونه ناشی از مکاشفه واقعی باشد یا تخیل، دو حالت دارد:
    یا قرائن و شواهدی بر صدقش وجود دارد یا ندارد.
    اگر قرائنی بر صدقش هست که برای خود شخص معتبر است نه برای دیگران.
    ولی اگر قرینه ای بر صدقش نداریم برای خودش نیز معتبر نیست.



    آیا انتخاب شرایط زندگی دنیایی با خود انسان ها بوده است؟

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    398
    حضور
    19 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    431



    بنام خدا.


    ببخشید اما بنظر من شما درست دیدید و درست میگید فقط زمانی انسانها حاضر هستند بپذیرند که عالم ذر به مصداق واقعی خودش رخ داده که یا خیلی پیر شده باشند تا بفهمند دنیا با تمام خوبی و بدی اش و راحتی و سختی هایش چه زود مثل چشم برهم زدنی گذشته و یا >> و یا زمانی که ازاین دنیا برویم و بعد از اونطرف و از اون بالا ببینیم که ما انسانها هم مثل کلونی مورچه ها بودیم و خود خبر نداشتیم یعنی تا چه مقدار این دنیا بی ارزش و زودگذربوده که اینجور دودستی بهش چسبیدیم درحالیکه چه سخت و چه راحت بالاخره گذشته و میگذرد و بعد که رفتیم اون دنیا و فیلم خودمونو توی این دنیا را نگاه کنیم که چگونه مثل حیوانات یا بچه های کوچک برای موضوعاتی مثل دردها و رنجها اشک ریختیم یا ترسیدیم حتی ممکنه خندمان هم بگیرد یا شاید حتی خجالت بکشیم.خلاصه این نظر منه چه درست چه نادرست.


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    270
    حضور
    20 روز 4 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1040




    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    باسلام
    کارشناس محترم جناب صدیق گرامی
    سلام علیکم
    استاد گرامی از آنجایی که کتابی هست با نام " المقاصد العلیة فی المطالب السنیة " تالیف " علامه امینی رحمة الله علیه " که بخش زیادی از آن درباره عالم ذر می باشد و با توجه به آشنایی علامه به مکاتب مختلف فکری این کتاب را چطور ارزیابی می فرمائید؟؟؟
    با تشکر از زحمات شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط نرگس آفرین نمایش پست ها
    ان شاء الله موفق باشید
    خواهر گرامی سلام

  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۸:۴۴
  2. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۰:۴۲
  3. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۱:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود