صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنای عرض در آیه 21 سوره حدید

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,557
    حضور
    38 روز 4 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4366

    اشاره معنای عرض در آیه 21 سوره حدید




    با سلام<br>معنای عرض در آیه &nbsp;"و سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء والارض " چیست؟<br>متشکر<br><br>
    ویرایش توسط ذره بین : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۵:۰۵
    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    معنای عرض در آیه 21 سوره حدید








    کارشناس بحث: استاد میقات

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِه‏»
    و بهشتى كه پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمين است و براى كسانى كه به خدا و رسولانش ايمان آورده‏ اند.(حدید: 57/ 21)


    با سلام و درود

    مشهور مفسران، «عرض» را به معنای وسعت و گستردگی گرفته اند، نه عرض در مقابل طول، از جمله:

    مراد از كلمه "عرض" گشادى و وسعت بهشت است، نه عرض در مقابل طول؛ و اين استعمال استعمالى شايع است، و گويا خواسته است نهايت درجه وسعت را بفهماند.(ترجمه تفسیر المیزان، ج 19، ص 291)

    "عرض" در اين گونه استعمالات به معنى وسعت است، مانند تعبير "پهنه" در فارسى مى ‏گوئيم پهنه دشت، يعنى وسعت صحرا.(تفسیر نمونه، ج 23، ص 360)

    مقصود از «عَرض» آسمان و زمين و عرض بهشت، همان پهنه و وسعت است، نه عرض در برابر طول. و شايد اين تعبير اشاره به آن باشد كه بهشت تنگ نيست كه شما به سوى آن مسابقه مى ‏دهيد بلكه مسابقه دهيد تا به كمال و مغفرت بيش‏ترى برسيد.(تفسير قرآن مهر، ج ‏20، ص 226)

    مراد از واژه «عرض» بيان عظمت و گستره بهشت است، نه تعيين مساحت حقيقى آن‏.(التفسير الكاشف، ج ‏7، ص 252)


    برخی از مفسران نیز عرض را در مقابل طول دانسته و یا به هر دو اشاره کرده اند:

    جايى كه عرض آن به اين وسعت باشد البته طول آن زيادتر است و ممكن است مراد سعه بهشت باشد كه اگر تمام جنّ و انس و ملائكه و حور و غلمان در آن باشند هر كدام به قدر مدّ بصر جاى دارند.(اطيب البيان فى تفسير القرآن، ج ‏12، ص 436)

    هر چیزی که عرض و طول داشته باشد، عرضش کمتر از طولش است، لذا وقتی عرض بهشت به این وسعت باشد پس طولش بسیار بزرگتر است.(الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج ‏4، ص 479)


    برخی نیز به احتمال دیگری اشاره کرده اند: «عرض» اين جا به معنى بسط است، مانند آيه‏ «فَذُو دُعاءٍ عَرِيضٍ»؛ پس دعایی فراوان و طولانی خواهد داشت(فصلت: 41/ 51).(ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 361؛ أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج ‏5، ص 189)


    نکته:
    چون بهشت در آسمان هفتم است ـ چنان چه در احاديث ثابت گشته ـ پس منافات ندارد با آن كه عرض آن مانند عرض آسمان و زمين باشد.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 361)

    بنابر این:
    اگر عرض را در مقابل طول بگیریم و یا این که عرض را کنایه از وسعت و گستردگی بدانیم، در هر دو حال، معنایش این است که وسعت بهشت بسیار زیاد است و در تصور و ذهن انسان نمی گنجد.

    معنای عرض در آیه 21 سوره حدید

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21810



    بسمه الواسع

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    جايى كه عرض آن به اين وسعت باشد البته طول آن زيادتر است و ممكن است مراد سعه بهشت باشد كه اگر تمام جنّ و انس و ملائكه و حور و غلمان در آن باشند هر كدام به قدر مدّ بصر جاى دارند.(اطيب البيان فى تفسير القرآن، ج ‏12، ص 436)
    عرض سلام و ادب

    استاد گرامی،حضرت علامه جوادی آملی (دامت افاضاته)در تفسیر تسنیم،وسعت بهشت هر مؤمن را به وسعت آسمانها و زمین دانسته اند:

    "گفتني است منظور از جمله ﴿عَرضُهَا السَّموتُ والاَرض﴾ مجموع براي مجموع نيست، بلكه هر يك از بهشتيان در چنين وسعتي است،

    زيرا درباره مساحت بهشت هر فرد بهشتي چنين وارد شده و در بحث روايي خواهد آمد كه اگر همه اهل دنيا (جنّ و انس) مهمان او شوند

    منزل او گنجايش آنان را دارد"(علامه جوادی آملی،تفسیر تسنیم،ص .547)


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    تاریخ پادشاهان و پیامبران-شعر -نجوم-کارتون
    نوشته
    202
    حضور
    15 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    360



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    زيرا درباره مساحت بهشت هر فرد بهشتي چنين وارد شده و در بحث روايي خواهد آمد كه اگر همه اهل دنيا (جنّ و انس) مهمان او شوند...منزل او گنجايش آنان را دارد
    سلام
    جایی خوندم جبرییل(ع) از خدا خواست که عرض بهشت را به او نشان دهد خدا هم به او قدرت داد تا همه جا را طی کند
    جبرییل هزار سال گمونم رفت اما به ته ان نرسید باز هزار سال طی کرد نشد بازم هزار سال طی کرد نشد و این کار را سی هزار بار انجام داد!!!!

    اما بازم به انتهایش نرسید و چون دیگر نامید شد از گشتن منصرف شد!

    ویرایش توسط اتمچه : ۱۳۹۵/۰۵/۳۰ در ساعت ۲۳:۱۷
    از سعادتمندی های انسان دو چیز هست:
    اول دوستان نیکوی بسیار زیاد و دوم خانه ای فراخ که ان دوستان نیکو را در ان مهمان کنید!

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21810



    بسمه الرئوف

    نقل قول نوشته اصلی توسط اتمچه نمایش پست ها


    سلام
    جایی خوندم جبرییل(ع) از خدا خواست که عرض بهشت را به او نشان دهد خدا هم به او قدرت داد تا همه جا را طی کند
    جبرییل هزار سال گمونم رفت اما به ته ان نرسید باز هزار سال طی کرد نشد بازم هزار سال طی کرد نشد و این کار را سی هزار بار انجام داد!!!!

    اما بازم به انتهایش نرسید و دیگر اصرار نکرد!
    سلام علیکم

    اگر زحمت کشیده و منابع فرمایشاتتان را هم ذکر بنمائید بسیار خوب است.

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    تاریخ پادشاهان و پیامبران-شعر -نجوم-کارتون
    نوشته
    202
    حضور
    15 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    360



    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    اگر زحمت کشیده و منابع فرمایشاتتان را هم ذکر بنمائید بسیار خوب است.
    سلام
    اینا رو از روی این کتاب های کوچیکی که توی کتاب فروشی ها بود می خوندم منبع نداشت شاید داشت اون زیر من دقت نکردم


    البته همهش هم این نبود

    جبرییل در آخرا به خیمه یک حوری نزدیک شد و دید او سرش رو بیرون اورده که ببینه چه کسی اومد به قلمروش که جبرییل پرسید برای چه کسی هستی؟
    واون گفت فلان مومن
    بعد جبرییل گفت قلمرو شما در بهشت چندسال هست؟
    اون حوری گفت از هر طرف 500 سال زمان باید طی شود تا به قلمرو حوری بعدی برسی!!

    -----------
    500 سال نمی دونم مقیاس با چی تخمین زد ولی گمون کنم 500 سال جبرییلی منظورش بود!
    جبرییل به پیامبر گفته بود من فاصله اسمان دنیا رو در مدت زمات یک پلک زدن شما طی می کنم!! (یعنی عرض تمام کهکشان های دنیا! توی یک دهم ثانیه)

    حالا با این سرعت طی مسافت اون بهشت که هزار سال عرض دارد هر چند میلیون سال هم مومنان توش باشن بازم خیلی جاهاش ناشناخته باقی می مونه!

    از سعادتمندی های انسان دو چیز هست:
    اول دوستان نیکوی بسیار زیاد و دوم خانه ای فراخ که ان دوستان نیکو را در ان مهمان کنید!

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,988
    حضور
    133 روز 11 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21810



    بسمه الجلیل

    نقل قول نوشته اصلی توسط اتمچه نمایش پست ها
    اینا رو از روی این کتاب های کوچیکی که توی کتاب فروشی ها بود می خوندم منبع نداشت شاید داشت اون زیر من دقت نکردم
    همان کتابهایی که می فرمائید منبع مطالب حضرتعالی است،اگر نام کتاب و نویسنده را بفرمائید در واقع منبع را ذکر فرموده اید.


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۴
    علاقه
    برنامه نویسی-انیمیشن-سینما-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    1,032
    حضور
    191 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1225



    انتقادی که به این آیه وارد می کنن اینه که در این آیه می گه وسعت بهشت به اندازه وسعت زمین و آسمانهاست....یعنی وسعت زمین رو در کنار وسعت آسمان ها میاره...در حالی که وسعت زمین در کنار وسعت کهکشان ها اصلا حساب نمی آد....نسبت زمین در برابر کهکشان ها و یا آسمان ها، از مثل نسبت یک قطره آب در برابر تمام اقیانوس ها هم کمتره....اصلا حساب نمی آد.یعنی قرآن می گه وسعت بهشت اندازه وسعت، تمام اقیانوس های زمین و اقیانوس های سیارات دیگه در دوردست ها احتمالا به اضافه وسعت یک قطره آبه و بلکه بسیار کمتر کمتر از یک قطره آبه
    ویرایش توسط پارسا مهر : ۱۳۹۵/۰۵/۳۰ در ساعت ۲۳:۵۹
    پست های بعد از تو، سوء تفاهم بود!

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط اتمچه نمایش پست ها


    سلام
    جایی خوندم جبرییل(ع) از خدا خواست که عرض بهشت را به او نشان دهد خدا هم به او قدرت داد تا همه جا را طی کند
    جبرییل هزار سال گمونم رفت اما به ته ان نرسید باز هزار سال طی کرد نشد بازم هزار سال طی کرد نشد و این کار را سی هزار بار انجام داد!!!!

    اما بازم به انتهایش نرسید و چون دیگر نامید شد از گشتن منصرف شد!


    با سلام و درود

    این نقل را دیده ام:

    در خبر است كه: روزى جبرئيل (عليه السّلام) خواست تا طول بهشت بداند، چند هزار سال مى‏ پريد، بماند. از خداى تعالى قوّت خواست. خداى تعالى قوّتش زيادت كرد.
    مدّتى ديگر مى ‏پريد تا چند بار مدد خواست و خداى تعالى او را قوّت داد، گفت: بار خدايا بيشتر گذشته‏ ام‏ يا بيشتر مانده؟
    حورى از خيمه آواز داد كه‏: يا روح اللَّه، چرا خويشتن را مى ‏رنجاني؟ چندين هزار سال است كه‏ مى‏ پرى، هنوز از ملک من بيرون نشدى.
    جبرئيل گفت: تو كيستى؟
    گفت: من حورى‏ ام از حوريان كه مؤمنى را باشم از مؤمنان.(روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن، ج ‏19، ص 35؛ منهج الصادقين فى إلزام المخالفين، ج ‏9، ص 183)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ در ساعت ۰۰:۳۰
    معنای عرض در آیه 21 سوره حدید

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود