صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه: مواجهه با خدا بر طبق گمانی که داریم!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752

    شبهه: مواجهه با خدا بر طبق گمانی که داریم!




    سلام
    همه شنیدیم که افراد بسیاری در مواجهه با امامان و پیامبران با شخصیت و منشی روبرو شده اند که اغلب برخلاف گمانشان بوده..یعنی اگر بد میپنداشتند در روبرویی و برخورد عکسش را دیدند و حقیقت را دریافتند
    اما این سوال جدی وجود دارد چرا در مورد مواجهه با خدا اینگونه نیست؟ و حداقل بعضی از روایات و ماجراها حاکی از این مطلب است برخورد خداوند در مرگ و بعد از آن متناسب با گمان افراد است..یعنی اگر کسی با سوظن به خدا بمیرد بدبخت است و کارش ساخته است

    این عبارت زیر هم در طرح چنین شبهه ای مزید بر علت شد
    یاحق

    بایزید بسطامی را پرسیدند :
    اگر در روز رستاخیز خداوند بگوید چه آورده ای؛
    چه خواهی گفت؟
    بایزید فرمود :
    وقتی فقیری بر کریمی وارد میشود ,
    به او نمیگویند چه آورده ای
    بلکه میگویند چه میخواهی

  2. صلوات ها 17


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست






    شبهه: مواجهه با خدا بر طبق گمانی که داریم!







    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4482



    با عرض سلام خدمت شما کاربر گرامی

    این مقایسه را می توان در چند بخش بررسی کرد:
    اولا؛ مواجهه افراد با ائمه(علیهم السلام) در دنیا و دار تکلیف بوده نه در آخرت که دار جزاء است. اما اگر کسی اعتقاد نادرست به امام(علیه السلام) داشته باشد و با همین اعتقاد به صحنه قیامت وارد شود معلوم نیست برخورد امام(علیه السلام) مانند دنیا باشد. در آیات و روایات متعددی خداوند متعال به بندگان گنه کار وعده بخشش گناهان و حتی تبدیل گناهان گذشته به حسنات را داده و میفرماید: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» (فرقان/70)؛ مگر آن كسانی كه توبه كنند و ايمان آورند و كارهاى شايسته كنند. خدا گناهانشان را به نيكي ها تبدیل مى‏كند و خدا آمرزنده و مهربان است.

    ثانیا؛ برخورد ائمه(علیهم السلام) با جاهلان قاصر اینچنین بوده است نه اشخاص معاند. به عنوان مثال برخورد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با کفار و مشرکین سخت گیرانه بود تا جایی که خداوند در این باره میفرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم(فتح/29)؛ محمد(صلی الله علیه و آله) پيامبر خدا، و كسانى كه با او هستند بر كافران سختگيرند و با يكديگر مهربان. برخورد سایر ائمه(علیهم السلام) مانند برخورد امام علی(علیه السلام) با معاویه و عمرو عاص و یا امام حسین(علیه السلام) با مروان و ... نیز همینطور است. برخورد خداوند نیز با جاهلان قاصر بسیار متفاوت خواهد بود. چرا که خودش در قرآن کریم میفرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَت» ‏(بقره/286)؛ خدا هيچ كس را جز به اندازه طاقتش مكلّف نمى‏كند. نيكيهاى هر كس و بديهايش از آن خود اوست.

    ثالثا؛ برخورد خداوند نیز به اندازه همت و تلاش شخص برای کسب اعتقادات و اعمال صالح است. به عبارتی مجازات هاي جهان ديگر، رابطه تکويني قوي با گناهان دارد، رابطه عمل و جزاء در آخرت قراردادي نيست و حتي رابطه علي و معلولي نيست بلکه بالاتر از آن است يعني رابطه «عينيت» و «اتحاد» است يعني آنچه که در آخرت به عنوان پاداش يا کيفر به نيکوکاران و بدکاران داده مي شود تجسم خود عمل آنهاست. قرآن کريم مي فرمايد: «روزى كه هر كسى آنچه كار نيك به جاى آورده و آنچه بدى مرتكب شده حاضر شده مى يابد و آرزو مى‏كند كاش ميان او و آن [كارهاى بد] فاصله‏اى دور بود و خداوند شما را از [كيفر] خود مى‏ترساند و [در عين حال] خدا به بندگان [خود] مهربان است». (آل عمران/30) و در جاي ديگر مي فرمايد: «آنچه را انجام داده‏اند حاضر يابند و پروردگار تو به هيچ كس ستم روا نمى‏دارد». (کهف/49) و فرمود: «آن روز مردم [به حال] پراكنده برآيند تا [نتيجه] كارهايشان به آنان نشان داده شود و هر كس هم وزن ذره‏اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد». (زلزال/7-8)
    درست مانند انساني که سم خورده و خود را براي هميشه از پا درآورد. و يا با چيزي چشمش را کور کرده براي هميشه کور خواهد بود. بنابراین دوری انسان از خدا در آخرت و عدم توجه او به دلیل همان اعمال دنیاست. مانند کسی که خود را در چاه نجاست انداخته و در عین حال می خواهد با بزرگی مصافحه کند! تا زمانی که خود را پاک نکند لیاقت این ملاقات را نخواهد داشت.

    رابعا؛ هنر ائمه(علیهم السلام) تجلی دادن اوصاف الهی در وجود انسانی است، بنابراین اگر این میزان از رحمت و رافت در ائمه(علیهم السلام) وجود دارد، حد اعلای آن در خالق آنهاست. در همین زمینه ابن رئاب از حضرت صادق(علیه السلام) نقل میکند: عبدى را به صف محشر مى‏آورند در حالى كه در دنيا به خودش ستم كرده، به او خطاب مى‏شود: آيا تو را به طاعتم امر نكردم و از معصيتم نهى ننمودم؟ عرضه مى‏دارد: چرا، ولى من مغلوب شهوت شدم، اگر به عذابم ببرى به گناهم بردى و هيچ ظلمى در حق من نكرده‏اى. امر مى‏شود او را به آتش ببرند. فرياد مى‏زند: من چنين گمانى به تو نداشتم. خطاب مى‏رسد: گمانت به من چه بود؟ عرضه مى‏دارد: بهترين گمان. امر مى‏شود او را به بهشت ببريد. سپس به عبد خطاب مى‏رسد: در اين ساعت، حُسن ظنّت به من برايت سودمند افتاد.(1) همچنین پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در این رابطه میفرماید: «خداوند بزرگ صد باب رحمت دارد يکي از آن را به زمين نازل کرده است و در ميان مخلوقاتش تقسيم نموده و تمام عاطفه و محبتي که در ميان مردم است از پرتو همان است، ولي نود و نه قسمت را براي خود نگاه داشته و در قيامت بندگانش را مشمول آن مي سازد».(2)
    این در گه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی باز آی

    وسعت رحمت الهی به حدی است که خداوند متعال برای بخشش و روانه بهشت کردن انسانها در قیامت به کمترین بهانه ها کفایت میکند! مردى را در عرصه گاه محشر حاضر مى‏كنند، به او خطاب مى‏رسد: آنچه بر من حجّت دارى بازگو كن، عرضه مى‏دارد: پروردگارا! مرا آفريدى و هدايت كردى و به وسعت رزق و روزى سرافرازم نمودى، من هم تا بودم بر بندگانت وسعت دادم و در همه امور به آنان آسان گرفتم تا امروز بال رحمتت را بر من بگسترانى و در چنين گذرگاه و موقف مشكلى بر من آسان بگيرى. از پيشگاه حضرت ربّ العزّه- جلَّ ثناؤه و تعالى ذكره- خطاب مى‏رسد: بنده‏ام صادقانه سخن گفت، او را به بهشت ببريد.(3)



    1. بحار الأنوار: 7/ 288،باب 14، حديث 4؛ المحاسن: 1/ 25، باب 2، حديث4.
    2. طبرسي، مجمع البيان، ج 1، ص 21؛ تفسير نمونه، مکارم شيرازي، ج1، ص 24.
    3. الكافى: 4/ 40، حديث 8؛ وسائل الشيعة: 21/ 545، باب 22، حديث 27822.


    شبهه: مواجهه با خدا بر طبق گمانی که داریم!

  7. صلوات ها 22


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    خداوند در جایی خطاب به عده ای میفرماید اگر واقعا خدا را به خود نزدیک میدانید آرزوی مرگ کنید که برین پیش خدا، بعد از اون طرف مارو از خدا میترسونه و میگه کسانی که به قیامت اعتقاد ندارند میگویند زود بیاید ولی کسانی که به آن ایمان دارند از آن هراسان هستند .

    خب الان تکلیف ما که به خداوند گمان خوب داریم چه باید باشد ؟ جز اینکه آرزوی مرگ کنیم تا به رحمت خداوند برسیم و از شر این دنیای سراسر غم و اندوه خلاص بشویم ؟ پس چرا در جایی دیگه میفرماید کسانی که به قیامت اعتقاد ندارند میگویند زود بیاید ؟ مگر غیر از این هست که آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است ؟

    من نمیدانم این از شقی بودن است یا از امید به رحمت خداوند که شخصی بخواهد هر چه زودتر قیامت بشود ؟
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۳
    نوشته
    1,162
    حضور
    10 روز 9 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1801



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    این در گه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی باز آی
    سلام

    بازآ باز آ هر آن چه هستی بازآ

    گر کافر و گبر و بت پرستی باز آ

    این درگه ما درگه نومیدی نیست

    صد بار اگر توبه شکستی باز آ


    الهی که همه به درگاهش پذیرفته و بنده باشیم



  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    638
    حضور
    30 روز 15 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    709



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    یعنی اگر کسی با سوظن به خدا بمیرد بدبخت است و کارش ساخته است
    بایزید بسطامی را پرسیدند :
    اگر در روز رستاخیز خداوند بگوید چه آورده ای؛
    چه خواهی گفت؟
    بایزید فرمود :
    وقتی فقیری بر کریمی وارد میشود ,
    به او نمیگویند چه آورده ای
    بلکه میگویند چه میخواهی
    اگر خداوند منبع نور و بخشش و رحم و صفا و ... باشد چرا باید به خدا سوء ظن داشت ؟ این زندگی حقارت بار چنین اندیشه ای را در ذهن ما میسازد که لابد خدایی وجود ندارد یا اگر هست خیلی بی رحم است، ما را همش از آن دنیا میترسانند ولی من به نظرم بهترین دنیای ممکن رو در اون دنیا خواهم داشت، یا اینکه مرگ است و هیچ ... که در این صورت به آرامش ابدی خواهم رسید، یا خداوندی هست و عادل است که در این صورت چه بهتر .

    یه مرگ سریع و راحت هم بیاد سراغمون دیگه گلستان میشه، خداوند در این جهان هیچ وقت به بنده هاش اونقدر نداده ک سیر بشن ، همیشه اونارو گشنه نگه داشته تا عذاب بکشن و بهش التماس کنن ، من از این وضعیت خسته شدم، دیگه احساس میکنم جای من اینجا نیست .
    دمتون گرم که با حوصله به سوالات ما جواب میدین ، ارادتمندیم

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    حضور
    4 روز 3 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    242



    من همیشه گفتم ما هیچ کاره ایم همه کاره خداست.روز قیامت هم کاری از دست ما بر نمیاد.من خودم خیلی سوال راجع به این دنیا دارم.و خوشم نمیاد از این دنیا و قوانینش رو دوست ندارم.اما چاره ای ندارم و باید زندگی کنم.
    کاش زندگی از آخر به اول بود ...
    پیر بدنیا می آمدیم ...
    آنگاه در رخداد یک عشق جوان میشدیم...

    سپس کودکی معصوم می شدیم و در نیمه شبی با نوازش های مادر آرام میمردیم…!!!



  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    خـــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    نوشته
    1,401
    حضور
    77 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6570



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    برخورد خداوند نیز به اندازه همت و تلاش شخص برای کسب اعتقادات و اعمال صالح است
    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    حضرت صادق(علیه السلام) نقل میکند: عبدى را به صف محشر مى‏آورند در حالى كه در دنيا به خودش ستم كرده، به او خطاب مى‏شود: آيا تو را به طاعتم امر نكردم و از معصيتم نهى ننمودم؟ عرضه مى‏دارد: چرا، ولى من مغلوب شهوت شدم، اگر به عذابم ببرى به گناهم بردى و هيچ ظلمى در حق من نكرده‏اى. امر مى‏شود او را به آتش ببرند. فرياد مى‏زند: من چنين گمانى به تو نداشتم. خطاب مى‏رسد: گمانت به من چه بود؟ عرضه مى‏دارد: بهترين گمان. امر مى‏شود او را به بهشت ببريد.
    ببخشید این دو باهم در تضاد نیستند؟؟؟

    خب اگر دومی باشه اینکه بعضی افراد تکلیف الهی رو انجام نمیدن و میگن خدا میبخشه خدابزرگه، اگه بخواد واسه این چیزا ببره جهنم و...

    این حرفها درسته و چیز غلطی نمیگن ؟؟؟؟؟؟

    خیلیا نه از روی بی خیالی به قول خودشون ایمان دارن که این اتفاق نمیفته و به خاطر این چیزها نمیرن جهنم و شاید مثلا نماز نخونن و .... ولی عوضش انسانن اخلاقیات رو رعایت میکنن کارای خیرخواهانه انجام میدن و کلااا از خیلی از افراد انسان ترن و ....

    بااین حساب، حرفشون کاملا درسته؟!!

    ویرایش توسط ترگل : ۱۳۹۵/۰۵/۲۸ در ساعت ۲۱:۲۹


    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ و اُفــوِّضُ أمری إلَی الله إنّ ✿الله✿ بصیــــــــرٌ بالعباد Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
    {。^◕‿◕^。}

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    خــدا » همه چیز
    نوشته
    6,197
    حضور
    144 روز 14 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    3158
    صلوات
    44206



    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    سلام
    همه شنیدیم که افراد بسیاری در مواجهه با امامان و پیامبران با شخصیت و منشی روبرو شده اند که اغلب برخلاف گمانشان بوده..یعنی اگر بد میپنداشتند در روبرویی و برخورد عکسش را دیدند و حقیقت را دریافتند
    اما این سوال جدی وجود دارد چرا در مورد مواجهه با خدا اینگونه نیست؟ و حداقل بعضی از روایات و ماجراها حاکی از این مطلب است برخورد خداوند در مرگ و بعد از آن متناسب با گمان افراد است..یعنی اگر کسی با سوظن به خدا بمیرد بدبخت است و کارش ساخته است

    این عبارت زیر هم در طرح چنین شبهه ای مزید بر علت شد
    یاحق

    بایزید بسطامی را پرسیدند :
    اگر در روز رستاخیز خداوند بگوید چه آورده ای؛
    چه خواهی گفت؟
    بایزید فرمود :
    وقتی فقیری بر کریمی وارد میشود ,
    به او نمیگویند چه آورده ای
    بلکه میگویند چه میخواهی
    بسم الله الرحمن الرحیم

    همیشه به رحمت خداوند امیدوار باید باشیم و گمان بد را از خود دور کنیم

    شروط و نکات :

    1. ما وظایفمان را صحیح و درست انجام دهیم
    2. خودمان را نشان دهیم تا رحمتش بیشتر شامل حالمان شود
    3.خطاها و گناه های دانسته ( انجام در حالت دانایی) را حداقل کنیم =>رحمت بیشتر شامل خطاهای با جهالت و نادانی میشود

    برای محکم کاری :

    چه بهتر که نزد کریم توشه ای از نیکی ها و خیرات ببریم تا به دستورش عمل کرده باشیم


    بد گمانی و ناامیدی به رحمت خدا در ایات قرانی هم نهی شده است
    مـــرغ باغ ملکوتم
    دورم از عـــــالم خاک



    توجیه یه دختر محجبه برای نشر عکس خود
    دوس دارم عکسم را برای تبلیغ حجاب منتشر کنم !

    کلیک کنید


  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    21
    حضور
    1 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    41



    اره دیگه راست گفته

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۶/۱۹, ۰۷:۲۲ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود