صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آثار گناهان و معاصی در قرآن، حدیث و دعا چيست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    90
    حضور
    4 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    474

    مطلب آثار گناهان و معاصی در قرآن، حدیث و دعا چيست؟




    با سلام
    ما ميدانيم كه اگر كار گناه كنيم كار هاي خوبي كه قبلا كردهايم ازبين ميرود
    حال ميخواستم برام توضيح بدين كه آيا با يك گناه در زندگي چه كوچك و بزرگ باشد انجام دهيم آيا تمام كارهاي خوبي كه انجام دادهايم(نماز روزه و غيره ...) ازبين ميرود و بايد از صفر شروع كرد يا نه

    ____________________________________
    امام علي (ع )
    ميوه خرد مدارا كردن با مردم است


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    آثار گناه در قرآن


    از منظر قرآن کریم گناه هم آثار فردی دارد و هم آثار اجتماعی، یکی از آثار فردی گناه در قرآن کریم این است که خداوند در سوره حشر می فرماید: و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند؛ پس (خدا) خودشان را از یادشان می‏برد، فقط آنان نافرمانبردارند[1]. این آیه، می‏گوید که فراموش کردن خدا، سبب خودفراموشی می‏شود. فراموشی خدا، سبب می‏شود که انسان در لذات مادی و شهوات حیوانی فرو رود و هدف آفرینش را فراموش کند و هویّت انسانی خویش را فراموش کند؛ چون ارزش‏ها و استعدادها و لیاقت‏های ذاتی خود را که خدا در وجود او نهاده و از بقیه مخلوقات ممتازش ساخته، به دست فراموشی می‏سپارد.
    و یکی از آثار اجتماعی که خداوند در قرآن به آن اشاره فرموده این است که می فرماید:«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ لِیذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ»[2] «فساد، در خشکی و دریا به سبب کارهایی که مردم انجام داده‏اند، آشکار شده است. خدا می‏خواهد نتیجه بعضی اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوی حق) بازگردند.»
    از آیات فوق معلوم می شود که گناهان انسان هم شامل آثار فردی می شود و هم شامل آثار اجتماعی که برای اطلاع شما لینکی را در پایان ارائه نموده به امید اینکه مقبول واقع گردد. انشاالله.
    گناه و برخی آثار آن (2)

    [1] . حشر، آیه 19

    [2] . روم، آیه41



    منبع: پایگاه حوزه، شماره 14154

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416

    مطلب آثار گناهان و معاصی در قرآن ، حدیث و دعا چيست؟




    آثار معاصی در زندگی انسان چيست؟
    پاسخ :
    يكي از قوانين عامّ عالم طبيعت قانون علّت و معلول يا اثر و مؤثر و يا به عبارت ديگر قانون كُنش و واكُنش است. و اين قانون به معناي اين است كه هر پديده‌اي در عالم علّتي دارد و امكان ندارد چيزي بدون علّت و بدون مأثر آفريده شده باشد و تمام اتّفاقاتي كه در جهان افتاده و مي‌افتد از قانون فوق مستثني نيست و آثار معاصي و توبه هم در حيطة اين قانون طبيعي قرار مي‌گيرد. يعني توبه و معصيت هم بايد آثار و تبعاتي داشته باشد و اين آثار گاهي در دنيا ظاهر مي‌شود و گاهي در آخرت.
    معناي لغوي و اصطلاحي گناه و معصيت:
    گناه در لغت به معناي خطا، جرم، غلط، جفا و ظلم آمده.
    [1] و معصيت به معناي گناه كردن و نافرماني آمده است.[2]
    و در لغت عرب از آن به ذنب و اثم و معصيت تعبير شده است و معنايي كه در هر دوي آنها صادق و بلكه جامع همه معاني است نافرماني و انجام عملي برخلاف قانون و يا سرپيچي از قانون است يا به گفته بعضي هر كاري كه انجام آن ناروا باشد و يا مطابق تعريف برخي، گناه در پيش اهل شرع عبارت است از اين كه مكلّف، مرتكب امر نامشروع گردد.
    [3] و در اصطلاح ديني به معناي معصيت و نافرماني حق تعالي است.[4]
    آثار گناه و معصيت:
    گناه و معصيت اثرات زيانباري بر روح و روان و زندگي دنيوي و اخروي انسان دارد كه به نمونه‌هايي از آن اشاره مي‌شود.

    1.تباهي دل:
    گناه، دل را ويران مي‌كند، دلي كه حرم و خانة خداست؛ دلي كه تنها مجراي ارتباط مستقيم با حضرت حق است؛ دلي كه كانون معنويت و پايگاه رشد و تقويت ايمان انسان است. گناه آن را نابود و قواي معنوي را تضعيف و ريشه‌هاي درخت ايمان را مي‌سوزاند.

    امام باقر ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند: هيچ بنده مؤمنی نيست مگر اين كه در قلبش نقطه سفيدي است. پس هر گاه گناهي را مرتكب شود، نقطه سياهي در قلبش نمودار مي‌گردد و باعث تباهي دل مي‌شود».[5]
    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۰:۱۱

  7. صلوات ها 18


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    ...ادامه

    2. زايل كننده ايمان:
    گناه اعمال انسان را نابود مي‌كند و عاقبت او را گرفتار قهر آتش مي‌سازد. ملا احمد نراقي مي‌فرمايد: «معاصي و گناهان منجر به سلب ايمان و سوء خاتمه و آن نيز سبب خلود در آتش مي‌گردد. نسبت معاصي و گناهان به ايمان، مثل نسبت غذاهاي مسموم و مضر و يا طعامهاي زهر آلود است به بدن انسان... آثار معاصي اندك اندك در نفس بر روي هم مي‌نشيند، تا مزاج نفس را فاسد گردانند و اهل ايمان را زايل سازند و روح را به هلاكت اندازند».[6]

    3. باعث محروم شدن از روزي و رزق:

    يكي از مضرات گناه و آثار آن، حبس كردن و محروم كردن انسان از روزي خداوند است. گناهان در زندگي ما انسانها اثرات منفي زيادي به جاي مي‌گذارد. بسيارند كساني كه براي زياد كردن روزي و به دست آوردن پول و ثروت به گناه آلوده مي‌شوند و يا كسب و كارشان را آميخته به گناه و حرام مي‌كنند و در آخر الامر به فقر مبتلا مي‌شوند. امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «انّ الرجل ليذنب الذنب فيدرأ عنه الرزق؛ همانا به درستي كه انسان گناهي را كه مرتكب مي‌شود با آن گناه رزق و روزي از او دفع مي‌گردد».[7]
    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۰:۱۳

  9. صلوات ها 16


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    ...ادامه

    4. محروم شدن از نماز شب:
    يكي ديگر از آثار گناه و زيانهاي آن، محروم شدن از نماز شب است. نماز شب با آن همه فضيلتش، از كف مي‌رود. گناهان مانع انجام اين عبادت سترگ و سراسر اخلاص و عاشقي مي‌شوند.
    پيامبر گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: «انّ العبد ليذنب الذنب فيمنع به من قيام الليل»؛ هر گاه بنده گناهي را مرتكب شود، به خاطر آن گناه از نماز شب محروم مي‌شود.»[8]

    5. سلب لذت عبادت:
    يكي از زيانهاي گناه، اين است كه از لذت مناجات با خداوند،‌ انسان محروم مي‌شود. محروم شدن از مناجات خداوند، تنها بلايي است كه خداوند به واسطة گناهان دامنگير انسان مي‌كند. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ در مناجاتش مي‌فرمايد: «اللهم احملنا في سفن نجاتك و متعنا بلذيذ مناجاتك؛ خداوندا ما را در كشتيهاي نجاتت حمل كن و از لذّت مناجاتت ما را بهره‌مند فرما».

    امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند: «انّ ادني ما اصنع بالعبد اذا آثر شهوته علي طاعتي ان احرمه لذيذ مناجاتي؛ هر بنده‌اي كه خواهش نفس خود را بر طاعت من اختيار نمود كمترين كاري كه دربارة او انجام دهم اين است كه او را از لذّت مناجاتم محروم مي‌سازم.»[9]
    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۲

  11. صلوات ها 14


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    ...ادامه

    6. باعث زنداني شدن در قيامت:
    يكي ديگر از تبعات گناه اين است كه باعث حبس انسان در قيامت مي‌شود. بعضي از انسانها مرتكب گناه مي‌شوند و كسي هم آنها را نمي‌بيند و آنها خيال مي‌كنند كه راحتند و تا به حال گرفتار قانون و عدالت نيامده‌اند و به خاطر اين خوشحال و گاهي احساس غرور مي‌كنند. غافل از اين كه خداوند شاهد و ناظر افعال و اعمالشان است و در قيامت، همين شاهد، حاكم هم خواهد بود. و شايد انسان در دنيا صد سال گناه كند، ولي يكبار هم حبس نشود، امّا در قيامت عكس اين قيامت جاري است و به خاطر يك گناه گاهي انسان صد سال حبس مي‌شود.
    پيامبر گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند: «اعلموا انّ العبد ليحبس علي ذنبٍ مِن ذُنوبهِ مأة عام و انّهُ لينظر الي ازدواجهِ في الجنّةِ يَتَنَعُمَنَّ؛ بدانيد و هوشيار باشيد همانا در قيامت بنده‌ را به خاطر يكي از گناهانش صدسال حبس مي‌كنند در حالي كه او به حوراني نگاه مي‌كند كه در بهشت براي او آماده شده‌اند و به نماز و نعمت مشغولند (و او حسرت مي‌خورد).»[10]
    خلاصه اين كه بايد مواظب بود و با انجام معصيت دنيا و آخرت خود را تباه و نابود نساخت و باعث هلاكت و ذلّت خود نگرديد.

    منبع براي مطالعه بيشتر

    1. عليرضا حسني، توبه در قرآن و سنت، نشر رايزن، 1378.

    2. دكتر عباس طاهر، گناه از نگاه قرآن، آستان قدس رضوي،‌1377.

    3. زين العابدين دست داده، دريچه‌اي به سوي آسمان، مجتمع فرهنگي هنري مصلي نژاد، 1377.

    4. ملا احمد نراقي، معراج السعادة، انتشارات هجرت، 1371.

    قال الصادق ـ عليه السّلام ـ :

    قلب حرم خداست و در حرم خدا، كسي غير از خدا نبايد ساكن شود.

    (نهج‎البلاغه ـ حكمت 281)

    ________________________________________
    [1] . دكتر محمد معين، فرهنگ معين، چ پنجم، ج سوم، ص 3395.
    [2] . همان، ص 4233.
    [3] . علي اكبر دهخدا، لغتنامه دهخدا، چ سيروس، ج 25، ص 63، مادة ذنب.
    [4] . زين العابدين دست داده،‌ دريچه‌اي به آسمان، ‌مجمع فرهنگي هنري شهيد عبدالرضا مصلي نژاد، 1377، ص 9.
    [5] . كليني، اصول كافي، دار الكتب الاسلاميه، 1388 ق، ج 2، ص 273.
    [6] . ملا احمد نراقي، معراج السعادة، انتشارات هجرت، 1371، ص 677 ـ 678.
    [7] . مجلسي،‌ بحارالانوار، موسسه الوفاء، 1403 ق، ج 73، ص 358.
    [8] . همان، ص 377.
    [9] . ملا احمد نراقي، معراج السعادة، انتشارات هجرت، 1371، ص 673.
    [10] . كليني، اصول كافي، دار الكتب الاسلاميه، 1388 ق، ج 2، ص 273
    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۲

  13. صلوات ها 17


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    امام صادق (عليه السلام) : هيچ رگی نزند و پائی به سنگ نخورد و سر درد و مرضی پيش نيايد مگر به جهت گناهی که انسان مرتکب شده و برای همين است که خدای عزوجل در قرآن می فرمايد :
    هر مصيبتی که به شما می رسد برای کاری است که به دست خود کرده ايد و خدا از بسياری ( از معصيت ها ) هم گذشت می کند
    ( سوره شوري آيه 30 )
    سپس امام (عليه السلام) فرمودند : آنچه خدا از آن می گذرد از آنچه از آن مواخذه می کند بيشتر است. ( شرح : يعني آن گناهانی که خدا از آن می گذرد بيشتر است از آن گناهانی که خدا بوسيله آن گناه عذاب مي کند)
    اصول کافي جلد 3 صفحه 370

    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۰:۱۹

  15. صلوات ها 14


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    الحاد و انکار

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن گفتارى فرمودند:«فاِنّ المَعاصى تَستَولى الضَّلال على صاحِبها حتّى تُوقِعُه رَدّ ولایَة وصىِّ رسول اللّه و دفع نبوة نبى اللّه و لا تزال بذلک حتّى توقعه فى ردّ توحید اللّه و الالحاد فى دین اللّه، همانا گناهان گمراهى را بر گنهکار مسلط مى نماید تا آنجا که او را به رد ولایت و امامت وصى رسول خدا و انکار نبوت پیامبر و به همین منوال انکار یکتایى خدا و الحاد و کفر در دین خدا، آلوده مى گرداند» (بحار ، ج 73 ، ص 360).
    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۰

  17. صلوات ها 13


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    به نظر شما ------->

    اگر اثر سوختگی رو ببينيم و دقت كنيم با اين حال سوی آتش دست دراز می كنيم؟

    اگر خودمون رو به خواب بزنيم يا دقت نكنيم چطور؟

    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۳

  19. صلوات ها 11


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یوگا-پیاده روی-خندیدن
    نوشته
    3,593
    حضور
    9 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17420



    لعن الله من لعن والده.
    خدا لعنت کند کسی را که بر پدر خویش لعنت کند
    عقوق والدین به هر طریقی که باشد و ایذای پدرومادر به هر شیوه ای که انجام پذیرد، از معاصی و گناهان کبیره است؛ علی الخصوص که از طریق شتم و ناسزاگفتن باشد؛ به طوری که در روایات از سبّ و ناسزاگفتن بر پدر و مادر (گرچه به طریق غیرمستقیم) نهی گردیده و سب کردن بر پدر و مادر دیگران، آنجا که موجب شود مخاطب نیز والدین گوینده را سبّ و شتم نماید، سبّ مستقیم تلقّی شده است.

    سلام.......خداحافظ
    چيزي تازه اگر يافتيد
    بر اين دو اضافه كنيد


    الهي كمك كن آنچه مي شكنم ، دل نباشد

  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود