جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عصمت امام علیه السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    عصمت امام علیه السلام




    عصمت امام علیه السلام



    بر خلاف اهل سنت که جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را یک مقام عادی و برگزیده از ناحیه ی مردم می دانند،شیعه معتقد است که امامت نظیر و همتراز نبوت و امتداد همان مقام الهی است، و همانند رسالت منصوب از جانب خداوند متعال و دارای شرایط ویژه ای است.

    ویژگی اول امام علیه السلام منصوب بودن از جانب خداوند متعال است. اما ویژگی دومی که از صفات خاص امام علیه السلام می باشد مسئله ی عصمت امام است. امام در اثر شناختی که از عظمت خداوند متعال دارد نه تنها از هر معصیت و خطا و لغزش و اشتباهی مصون است، بلکه هرگز اندیشه ی آن را هم به دل راه نمی دهد و فراموشی و نسیانی در او راه ندارد به دلیل ولایت و احاطه ی وسیعی که بر عالم و هستی دارد.

    البته اینگونه نیست که قدرت بر گناه و زشتی نداشته باشد بلکه عصمت، اختیاری و به اراده ی اوست و به مانند انسانی که از غذای آلوده و کثیف دوری می کند و حتی فکر خوردن این غذا به ذهنش خطور نمی کند از لغزش و خطا به دور است.


    لزوم عصمت امام از دیدگاه عقل

    از آنجا که امام نیز به مانند پیامبر دارای ولایت کلیه ی الهیّه و رهبری دینی است و تمام گفتار، اعمال و اخلاقش برای مردم حجت است و اطاعتش بر همگان لازم و نافرمانیش گناه بلکه موجب کفر و می گردد، باید همانند پیامبران از هر گناه و اشتباه و فراموشی و لغزشی به دور باشد، تا پیروی از او موجب هدایت و سعادت جامعه می گردد و چون نظام جامه و اداره ی امور سیاسی و اجتماعی و بیان احکام دینی و وظایف مذهبی به عهده ی امام است، لازم است پیوسته از تمام جهات پاک و منّزه باشد تا مورد اعتماد مردم بوده و در تمام امور از اطاعت و حمایت همه جانبه ی مردم بر خوردار باشد. نا گفته پیداست که اگر امام از اشتباه و گناه معصوم نباشد و به اعمال زشت و حتی اشتباه و لغزش آلوده گردد مردم از وی متنفر و گریزان بوده و در صورت اطاعت نیز گمراه می شوند و این بر خلاف غرض از نصب امامت خواهد بود. لذا عصمت امام از نظر عقل ضروری می باشد و با عدم عصمت نقض غرض می گردد.


    لزوم عصمت امام از دیدگاه قرآن کریم

    خداوند متعال در قرآن کریم آیات متعددی ذکر فرموده که اشاره به این مطلب دارد از جمله در سوره ی مبارکه ی بقره آیه 44 می فرماید:

    «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون »
    یعنی آیا امر می کنید مردم را به نیکی و خود را فراموش می کنید با آنکه کتاب خدا را می خوانید؟ آیا تعقل نمی کنید؟ در این آیه شریفه خداوند بیان می فرماید که امر مردم به خوبی ها توسط انسان ناپاک، بی عقلی است.

    در سوره ی مبارکه ی صف آیه دوم می فرماید:

    یا ایها الذین آمنو لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتاً عند الله ان تقولو و لا تعقلون
    یعنی: ای کسانی که ایمان آورده اید، چرا می گویید چیزی را که عمل نمی کنید؟ حق تعالی بسیار دشمن می دارد که بگویید آن چرا عمل نمی کنید.

    معلوم است آن کسی که مستحق این ملامت ها باشد، لایق مقام امامت نیست. چون خداوند عالم به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود:

    لا نیال عهدی الظالمین (سوره ی بقره آیه 124). یعنی ای ابراهیم من تو را امام برای مردم قرار دادم و اگر می پرسی که آیا این عهد امامت به ذریّه تو منتقل می شود یا نه ؟ بدان که عهد من به ستمکاران یعنی اهل گناه و معصیت نمی رسد زیرا گناه و معصیت شخصی نیز ظلم به نفس حساب می شود و شخص در ردیف ستمکاران قرار خواهد گرفت.


    لزوم عصمت امام از دیدگاه امیرالمؤمنین علی علیه السلام

    امیرالمؤمنین علیه السلام این حقیقت را در کلمات زیبای خود به شیوایی بیان فرموده است از جمله به چند روایت توجه شما را جلب می نماییم:

    1_ در کتاب شریف (اثبات الهداة) جلد اول صفحه ی 232 مرحوم شیخ حرّ عاملی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می فرماید که «جز اطاعت خدا و رسول و اولی الامر واجب نیست و اطاعت اولی الامر فقط از جهت واجب است که او از گناه، خطا و لغزش پاک بوده و بر خلاف دستورات خدا دستوری نمی دهد.»

    2_ در نهج البلاغه خطبه ی 147 می فرماید: لا یخالفون الدین و لا یختلفون فیه : امامان علیهم السلام ،با دین خدا و دستوراتش مخالفتی نمی کنند و در دین هم اختلاف نمی اندازند.

    3_ در خطبه ی 131 بعد از نفی صفات و خصوصیاتی از امام می فرماید: و لا المعطّل للسنة فیهلک الامة. یعنی امام نباید گسی باشد که سنت و روش پیامبر خدا را ضایع می کند زیرا چنین کسی امت اسلامی را به هلاکت می کشاند.

    4_ و در خطبه ی 105 می فرماید: ایها الناس استصببحوا من شعلة مصباح واعظ متّعظ و استاحوا من صفو عین قد روّقت من الکدر. یعنی: ای مردم چراغ دل را به گفتار موعظه کننده ای که موعظه شده است (به موعظه اش عمل می کند) روشن سازید و ظرف های جان را از آب زلال چشمه هایی که از آلودگی ها و زشتی ها پاک است پر نامئید.

    در این فرمایشات و نمونه های دیگری از این قبیل امام علی علیه السلام مردم را دعوت به پیروی از امامانی می فرمایند که خود از آلودگی و زشتیها پاک باشند زیرا اگر پاک نباشند خود ایشان نیاز به امام و هادی دارند و آن هادی و امام نیز اگر پاک نباشد باز خودش نیاز به امام دارد و همینطور تسلسل لازم می آید مگر آن که منتهی به وجود پاک و منزهی شود که در فرض ما همان امام معصوم می باشد، چنانچه حضرت رضا علیه السلام می فرماید: امام از گناهان پاکیزه و از عیبها به دور است. ... او بدون زحمت به وسیله ی افاضات الهی از تمام فضائل و کمالات بهره مند است و به تأئید خداوند متعال، معصوم، موفق و راستین بوده، از هر گناه و لغزش و اشتباهی در امان است، خداوند او را به این مقام اختصاص داده است تا حجت و گواه بر خلق باشد.

    و نیز امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند متعال امام را برای پاکیش بر گزیده است و ..... همیشه زیر نظر خدا محفوظ است و دامهای شیطان و لشکرش را از او کنار زده و جادوی جادوگران را از او دور نگه داشته است و همه ی زشتی ها و بدی ها و آفتها را از او دفع کرده است.

    پس دانسته شد که یکی دیگر از ویژگی های مهم و اساسی امام علیه السلام با توجه به دلیل عقل و کتاب و سنت، عصمت و پاکدامنی از هر گناه، لغزش، اشتباه و خطا و فراموشی است.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسمه تعالی
    امام باید معصوم باشد ومصون از خطا واشتباه ،زیرا رهبر ،الگو ومورد اعتماد مردم جامعه است.مردم باید به او اطمینان داشته باشند که در کارها دچار اشتباه نمیشود وبدین وسیله مقبولیت مردمی پیدا کند.زیرا امام مشروعیت الهی دارد وبرای تحقق امامت ورهبری امت اسلامی نیازمند مقبولیت مردمی نیز میباشد که یکی از وجوه مقبولیت به وسیله عصمت امام به دست می آید.
    دلیل نقلی :اطلاق کلمه اطیعوا در آیه 59 سوره نساء.
    حدیث ثقلین .حکم مصونیت کتاب خدا از تحریف و سرایت این حکم به عترت (ع).
    اصول عقاید ،آیه الله مکارم شیرازی،ص 271و296.

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۰۸/۲۱ در ساعت ۰۸:۱۵
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    105
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    16
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    698




    سلام
    این ایه 59 سوره مبارکه نساء :
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا
    أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59)
    ترجمه:
    اى اهل ايمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) كه از خود شما هستند اطاعت كنيد، پس اگر در چيزى كار به نزاع كشد آن را به حكم خدا و رسول بازگردانيد اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد. اين كار براى شما بهتر و خوش‏عاقبت‏تر خواهد بود. (59)
    نقل قول نوشته اصلی توسط زمزم نمایش پست ها
    دلیل نقلی :اطلاق کلمه اطیعوا در آیه 59 سوره نساء.


  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود