صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در مورد توبه کردن باب

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر 1393
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    480
    صلوات
    554
    حضور
    4 روز 20 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره سوال در مورد توبه کردن باب




    سلام. همانطور که همه در تاریخ خوانده ایم، علی محمد باب، بنیانگذار بابیت، در مجلس پرسش و پاسخی که با او انجام داد، پاسخ درستی نداد(این را حتی پیروانش هم قبول دارند، ولی توجیه می کنند!) اما بعد از آن توبه نامه ای از باب می گیرند. اکثراً شنیده ایم و در اسنادی هم آمده است که اینجا باب توبه نامه را امضا کرد و چوب خورد و حبس شد، ولی بعد از فتنه هایی که صورت گرفت، و برای مرتبۀ دوم حاضر به توبه نشد، اعدامش نمودند.

    گویا در بین اسناد تاریخی، بر سر توبه کردنِ باب در مرتبۀ اول، هماهنگی نیست، چنانکه میرزا مهدی خان زعیم الدوله، منتقد جدی بابیت و بهائیت، که پدر و پدربزرگش نیز در مجلس حاضر بوده اند، در کتاب خود در نقد بهائیت، نوشته است: «صاحب خانه پرسید آیا تو بر عقیدۀ خود باقی می باشی؟ خودت که می گفتی من مهدی منتظر قائم از اهل بیت محمّد هستم. باب گفت آرى. حجّت الاسلام گفت اكنون كشتن تو واجب گرديد و خونت به هدر رفت. چنين گفت و ازجا برخاست»(ترجمۀ فارسى كتاب مفتاح باب الابواب، ص157)

    زعیم الدوله در جای دیگری نیز، نوشته است: «پدرم با رفقايش جلو باب آمدند و از وى خواهش كردند كه از دعاوى خود دست بردارد و در شهرى (تبريز) كه اشتهار دارد كه مردم آن بيش ازمردم ساير بلاد سادات واشراف اهل البيت را احترام مى كنند، خون خود را نريزد. ولى او به گفته پدرم توجّه نكرد وهمچنان ساكت و آرام بود»(همان، ص159)

    دو مورد ذیل را هم از تبلیغگران بهائی شنیده ام، ولی سندی برایش ارائه نداده اند:

    از سوی دیگر، مرحوم ملّا محمّد تقى فرزند ملّا محمّد مامقانى، ضمن ردّ روایت ناسخ التواریخ، درچندين قسمت تأكيد مى كند كه علی محمد باب در برابر اصرار پدرش توبه ننمود. حتّى پدرش مى گويد: «به حكم شرع انور، قتل تو واجب است ولى چون من توبۀ مرتد فطرى را مقبول مى دانم، اگر از اين عقايد اظهارتوبه نمايى، من تو را ازاين مهلكه خلاصى مى دهم. (باب) گفت حاشا حرف همان است كه گفته ام و جاى توبه نیست.»

    کریم خان کرمانی، منتقد دیگر بهائیت، درجلد چهارم كتاب ارشاد العوام خود مى نويسد: «بشارتى به جهت مؤمنان در اين ايّام بهجت انجام رسيد، به طور قطع ويقين و نوشتجات متواتره از تبريز وطهران وساير بلاد رسيد كه آن خبيث را به تبريز برده بعد ازامربه توبۀ ازكفرخود وقبول نكردن او، اورا با يكى ازاتباعش كه بر غى خود باقى مانده دربيست وهفتم ماه شعبان امسال كه سنه هزارودويست وشصت وشش هجرى است در ميدان سربازخانه برده به ديوار بستند وفوجى ازسربازان امركرده او را نشانه گلوله ساختند»

    آیا این نقلها صحت دارند؟ و در صورت صحت، آیا توبه کردن باب را غیرقطعی نمی کنند؟

    متشکرم
    ویرایش توسط سیده راضیه : 1395/08/05 در ساعت 16:17
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    20,495
    صلوات
    54961
    حضور
    153 روز 10 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    36



    با نام و یاد دوست






    سوال در مورد توبه کردن باب








    کارشناس بحث: استاد عماد

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    2,917
    صلوات
    10128
    حضور
    40 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد قضایای تاریخ طبیعی است که گزارشها با هم متفاوت باشد زیرا برخی از تعصبات در این گزارشها دخیل بوده است. از طرفی همه گزارشها را نمی شود به این بهانه کنار گذاشت و رابطه بین حال و گذشته را تعطیل اعلام نمود پس ناگزیرم با بررسی گزارشها به صحت و سقم آن دست یابیم
    در مورد توبه باب آمده که وی یکبار در شیراز بالای منبر رفته در ملاء عام توبه کرد (1) نبیل زرندی یکی از مورخین بزرگ بهائیت نیز به این توبه اشاره کرده است(2)
    در مورد توبه تبریز که در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار بوده است ناصرالدین شاه در جلسه حاضر بوده زیرا در آن زمان والی تبریز بوده است او در نامه ای به محمدشاه شرح ماوقع از محاکمه باب را نویسد و در پایان عنوان می کند که «جناب شیخ الاسلام را احضار کرده باب را چوب مضبوط زده تنبیه معقول نموده و توبه و بازگشت و از غلط های خود انابه و استغفار کرد و التزام پا به مهر سپرده که دیگر این غلط ها نکند و الان محبوس و مقید است. منتظر حکم اعلی حضرت اقدس همایون شهریاری - روح العالمین فداه - است، امر امر همایونی است»(3) در برخی منابع آمده که پس از آن محاکمه باب خود توبه نامه ای نوشته و به محمد شاه می فرستند(4)
    یکی از نویسندگان بهایی که بعدها توبه کرد و از منتقدین بهائیت شد، در این خصوص می‌نویسد: «این شخص (یعنی علی محمد باب) در سنه‌ی 1260 ه‍.ق ادعای ذکریت (یعنی مفسر قرآن بودن) کرد و در سال 1261 ه‍.ق ادعای بابیت کرد (یعنی نایب امام غایب بودن) و در سال 1262 ه‍‍‍.ق داعیه‌ی مهدویت کرد، در سال 1264 ه‍.ق داعیه‌ی ربوبیت کرد، در سال 1265 ه‍.ق داعیه‌ی الوهیت کرد و در سال 1266 ه‍.ق تمام دعاوی خود را منکر شده، توبه کرد و توبه نامه‌ نزد ناصرالدین شاه فرستاد».(5)
    با توجه به نامه ناصرالدین شاه که خود در جلسه حضور داشته است قول به توبه باب بیشتر پذیرفتنی است

    1. میرزا جانی کاشانی، نقطة الکاف، ص 88.
    2. مطالع الانوار، ص 132.
    3. زعیم الدوله تبریزی، مفتاح باب الابواب یا تاریخ باب و بهاء، فرید گلپایگانی، ج3، ص137؛ احمد کسروی، بهائی گری، ص33.
    4. بهائی گری، ص 36، ابوالفضل گلپایگانی، کشف الغطاء عن حیل الاعداء، ص 205.
    5. عبدالحسین آیتی، کشف الحیل، ج3، ص 44.

    سوال در مورد توبه کردن باب

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر 1393
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    480
    صلوات
    554
    حضور
    4 روز 20 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    در مورد قضایای تاریخ طبیعی است که گزارشها با هم متفاوت باشد زیرا برخی از تعصبات در این گزارشها دخیل بوده است. از طرفی همه گزارشها را نمی شود به این بهانه کنار گذاشت و رابطه بین حال و گذشته را تعطیل اعلام نمود پس ناگزیرم با بررسی گزارشها به صحت و سقم آن دست یابیم
    در مورد توبه باب آمده که وی یکبار در شیراز بالای منبر رفته در ملاء عام توبه کرد (1) نبیل زرندی یکی از مورخین بزرگ بهائیت نیز به این توبه اشاره کرده است(2)
    در مورد توبه تبریز که در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار بوده است ناصرالدین شاه در جلسه حاضر بوده زیرا در آن زمان والی تبریز بوده است او در نامه ای به محمدشاه شرح ماوقع از محاکمه باب را نویسد و در پایان عنوان می کند که «جناب شیخ الاسلام را احضار کرده باب را چوب مضبوط زده تنبیه معقول نموده و توبه و بازگشت و از غلط های خود انابه و استغفار کرد و التزام پا به مهر سپرده که دیگر این غلط ها نکند و الان محبوس و مقید است. منتظر حکم اعلی حضرت اقدس همایون شهریاری - روح العالمین فداه - است، امر امر همایونی است»(3) در برخی منابع آمده که پس از آن محاکمه باب خود توبه نامه ای نوشته و به محمد شاه می فرستند(4)
    یکی از نویسندگان بهایی که بعدها توبه کرد و از منتقدین بهائیت شد، در این خصوص می‌نویسد: «این شخص (یعنی علی محمد باب) در سنه‌ی 1260 ه‍.ق ادعای ذکریت (یعنی مفسر قرآن بودن) کرد و در سال 1261 ه‍.ق ادعای بابیت کرد (یعنی نایب امام غایب بودن) و در سال 1262 ه‍‍‍.ق داعیه‌ی مهدویت کرد، در سال 1264 ه‍.ق داعیه‌ی ربوبیت کرد، در سال 1265 ه‍.ق داعیه‌ی الوهیت کرد و در سال 1266 ه‍.ق تمام دعاوی خود را منکر شده، توبه کرد و توبه نامه‌ نزد ناصرالدین شاه فرستاد».(5)
    با توجه به نامه ناصرالدین شاه که خود در جلسه حضور داشته است قول به توبه باب بیشتر پذیرفتنی است

    1. میرزا جانی کاشانی، نقطة الکاف، ص 88.
    2. مطالع الانوار، ص 132.
    3. زعیم الدوله تبریزی، مفتاح باب الابواب یا تاریخ باب و بهاء، فرید گلپایگانی، ج3، ص137؛ احمد کسروی، بهائی گری، ص33.
    4. بهائی گری، ص 36، ابوالفضل گلپایگانی، کشف الغطاء عن حیل الاعداء، ص 205.
    5. عبدالحسین آیتی، کشف الحیل، ج3، ص 44.

    با سلام. جناب عماد، با سپاس از شما، برداشت بنده از پاسخ شما، این است که گزارشهایی هم به عدم امضای توبه نامه، اشاره دارند، ولی اینکه علی محمد باب توبه نامه را نوشته باشد محتملتر است. یعنی ما با یک مسئله محتمل طرف هستیم، و نه یک مسئله قطعی.

    آیا درست متوجه شدم؟
    אני אוהב את מוחמד

  9. #5

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    2,917
    صلوات
    10128
    حضور
    40 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    با سلام. جناب عماد، با سپاس از شما، برداشت بنده از پاسخ شما، این است که گزارشهایی هم به عدم امضای توبه نامه، اشاره دارند، ولی اینکه علی محمد باب توبه نامه را نوشته باشد محتملتر است. یعنی ما با یک مسئله محتمل طرف هستیم، و نه یک مسئله قطعی.

    آیا درست متوجه شدم؟

    شاید بهتر باشد بگوییم ما با دو نوع گزارش طرف هستیم توبه و عدم توبه
    گزازش توبه محتمل نیست بلکه قطعی است گزارش عدم توبه جعلی است و طرفداران باب جعل کرده اند
    بحث محتمل مطرح نیست
    محتمل جائی است که دو گزارش داریم و نمی توانیم به هیچ کدام اعتماد کنیم

    سوال در مورد توبه کردن باب

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر 1393
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    480
    صلوات
    554
    حضور
    4 روز 20 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها

    شاید بهتر باشد بگوییم ما با دو نوع گزارش طرف هستیم توبه و عدم توبه
    گزازش توبه محتمل نیست بلکه قطعی است گزارش عدم توبه جعلی است و طرفداران باب جعل کرده اند
    بحث محتمل مطرح نیست
    محتمل جائی است که دو گزارش داریم و نمی توانیم به هیچ کدام اعتماد کنیم
    با سلام. ضمن تشکر، اینجا دو مسئله قابل توجه است:

    اول اینکه برخی از رفرنسهای ذکر شده در پست اول، از منابع منتقد بهائیت هستند. آیا شما این موارد را نیز جعل طرفداران باب می دانید، یا می فرمایید که در این منابع چنین مطالبی ذکر نشده و انتساب مطالب مربوطه به این منابع جعل است؟

    دوم اینکه آیا با توجه به اینکه بابیان می گویند علی محمد توبه نکرد و ادعای توبه جعل است و ما می گوییم او توبه کرد و عدم توبه جعل است، مسئله را به بحثی درون دینی که غیرقابل استناد در برابر طرف مقابل می باشد، تبدیل نمی کند؟

    متشکرم
    אני אוהב את מוחמד

  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    2,917
    صلوات
    10128
    حضور
    40 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    اول اینکه برخی از رفرنسهای ذکر شده در پست اول، از منابع منتقد بهائیت هستند. آیا شما این موارد را نیز جعل طرفداران باب می دانید، یا می فرمایید که در این منابع چنین مطالبی ذکر نشده و انتساب مطالب مربوطه به این منابع جعل است؟
    در پاسخ به این فرمایش شما باید گفت:

    اولا: آنچه شما از کتاب مفتاح باب الابواب زعیم الدوله آورده اید قسمتی از مناظره و گقتگوی آنان است زیرا در پایان جلسه ناصرالدین شاه دستور می دهد«تا باب را بر زمین افکندند، پاهایش را محکم با طناب بستند، با چوب و عصا شروع به زدن نمودند، او فریاد می کرد و کسی به فریادش نمی رسید، توبه و استغفار می نمود، صیحه می کشید و کسی جوابش را نمی داد، جز یک نفر از اصحاب نظام که بالای سرش ایستاده بود و کلمات زشتی به وی تلقین می کرد که قلم از نوشتن آن شرم دارد، آن شخص از وی تعهد می گرفت که دیگر چنین ادعائی نکند، باب آن کلمات زشت را تکرار می کرد و متعهد می شد که دیگر این چنین ادعائی نکند، در این موقع ولی عهد دستور داد تا دست از زدن او برداشتند، او را به زندان قلعه ی چهریق بردند و مراقبینی بر او گماشتند تا نگذارند کسی با او ارتباط پیدا کند. این در تاریخ 1263 واقع شد.» (1) لذا ممکن است پدر زعیم ابتدا این سوالات را از پرسیده و وی در گفتارش ثابت مانده اما وقتی کتک خورده از نظرش بر گشته است

    ثانیا: برفرض اینکه در کتابی که منتقد باب است توبه وی انکار شده باشد. می توان گفت این نظریه جعل شده توسط طرفداران باب به کتابهای متقدین وارد شده است مثل اسرائیات در احادیث و روایات اسلامی . پس نمی توان به محض دیدن عدم توبه باب در منابع منتقد، جعل آن توسط طرفداران را انکار کرد


    1. مفتاح باب الابواب، زعیم الدوله، ص129-130

    سوال در مورد توبه کردن باب

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    2,917
    صلوات
    10128
    حضور
    40 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    دوم اینکه آیا با توجه به اینکه بابیان می گویند علی محمد توبه نکرد و ادعای توبه جعل است و ما می گوییم او توبه کرد و عدم توبه جعل است، مسئله را به بحثی درون دینی که غیرقابل استناد در برابر طرف مقابل می باشد، تبدیل نمی کند؟
    صرف نظر از بحث دورن دینی گزارشها را بررسی می کنیم کسانی که حاضر در جلسه بودند از توبه وی خبر می دهند و کسانی ، بعد از آن منکر توبه می شوند حرف چه کسی را باید قبول کنیم
    آیا یک نفر هست که در جلسه حضور داشته باشد و توبه را انکار کرده باشد؟

    سوال در مورد توبه کردن باب

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر 1393
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    480
    صلوات
    554
    حضور
    4 روز 20 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها


    در پاسخ به این فرمایش شما باید گفت:

    اولا: آنچه شما از کتاب مفتاح باب الابواب زعیم الدوله آورده اید قسمتی از مناظره و گقتگوی آنان است زیرا در پایان جلسه ناصرالدین شاه دستور می دهد«تا باب را بر زمین افکندند، پاهایش را محکم با طناب بستند، با چوب و عصا شروع به زدن نمودند، او فریاد می کرد و کسی به فریادش نمی رسید، توبه و استغفار می نمود، صیحه می کشید و کسی جوابش را نمی داد، جز یک نفر از اصحاب نظام که بالای سرش ایستاده بود و کلمات زشتی به وی تلقین می کرد که قلم از نوشتن آن شرم دارد، آن شخص از وی تعهد می گرفت که دیگر چنین ادعائی نکند، باب آن کلمات زشت را تکرار می کرد و متعهد می شد که دیگر این چنین ادعائی نکند، در این موقع ولی عهد دستور داد تا دست از زدن او برداشتند، او را به زندان قلعه ی چهریق بردند و مراقبینی بر او گماشتند تا نگذارند کسی با او ارتباط پیدا کند. این در تاریخ 1263 واقع شد.» (1) لذا ممکن است پدر زعیم ابتدا این سوالات را از پرسیده و وی در گفتارش ثابت مانده اما وقتی کتک خورده از نظرش بر گشته است

    ثانیا: برفرض اینکه در کتابی که منتقد باب است توبه وی انکار شده باشد. می توان گفت این نظریه جعل شده توسط طرفداران باب به کتابهای متقدین وارد شده است مثل اسرائیات در احادیث و روایات اسلامی . پس نمی توان به محض دیدن عدم توبه باب در منابع منتقد، جعل آن توسط طرفداران را انکار کرد


    1. مفتاح باب الابواب، زعیم الدوله، ص129-130

    با سلام. عنایت دارید که بنده از دو کتاب ارشاد العوام و مفتاح باب الابواب نام بردم.

    کتاب ارشاد العوام، در جلد چهارم، صفحۀ 308 و 309 چنین نوشته است:


    فصل بدانكه مقام بابيت دو مقام است يكي بابيت كليه براي كل ملك يكي بابيت جزئيه و مقام بابيت جزئيه را نهايت نيست اما بابيت كليه براي كل ملك مابين خلق و خداوند مخصوص آل محمد است عليهم السلام كه جز ايشان احدي لايق اين مقام نيست و اين است كه در زيارت ميخواني و الباب المبتلي به الناس من اتاكم فقد نجا و من لميأتكم فقد هلك يعني شما باب خدائيد كه مردم بشما آزمايش شدند هر كس نزد شما بيايد ناجي است و هر كس نيايد هالك است و مدعي اين مقام جز ايشان از ساير رعيت كافر است و از بعضي كلمات اين باب خبيث جهنم برمي آمد كه مدعي اين مقام است چرا كه تصريحات از او رسيد كه خود را اشرف از خاتم النبيين ميداند و ايشان را در مقام كيف و خود را در مقام لاكيف ميپندارد و خود را در مقام نقطه و ايشان را در مقام الف ميگويد و اين ادعائي است كه كفر محض است و بشارتي بجهت مؤمنان در اين ايام بهجت انجام رسيد بطور قطع و يقين و نوشتهجات متواتره از تبريز و طهران و ساير بلاد كه آن خبيث را تبريز برده بعد از امر بتوبه از كفر خود و قبول نكردن او، او را با يكي ديگر از اتباعش كه بر غَيّ خود باقي مانده در بيست و هفتم ماه شعبان امسال كه سنه هزار و دويست و شصت و شش هجري است در ميدان سربازخانه برده بديوار بستند و فوجي از سربازان را امر كرده او را نشانه گلوله ساخته اند...

    ملاحظه می کنید که از دید صاحب کتاب ارشاد العوام که علی محمد باب را خبیث جهنم خوانده و ادعایش را کفر محض می داند، می گوید او قبول نکرد که از کفر خود توبه کند.


    اما در نقلی از زعیم الدوله آوردید، همانطور که خودتان هم بیان فرمودید، زعیم الدوله هم صحبتی از توبه نامه نمی کند، بلکه فقط می گوید که او زیر کتک، کلماتی که آن مرد به او تلقین می کرد را تکرار می کرد و تعهد می کرد که دیگر از این غلطها نکند! البته تعبیر "توبه و استغفار" که در صفحه 92 هم بدان اشاره شده و طبق سخن زعیم الدوله باب به منبر رفته و ابراز توبه کرد، ولی زعیم الدوله هم از دستخط صحبتی نمی کند.

    אני אוהב את מוחמד

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر 1393
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    480
    صلوات
    554
    حضور
    4 روز 20 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    صرف نظر از بحث دورن دینی گزارشها را بررسی می کنیم کسانی که حاضر در جلسه بودند از توبه وی خبر می دهند و کسانی ، بعد از آن منکر توبه می شوند حرف چه کسی را باید قبول کنیم
    آیا یک نفر هست که در جلسه حضور داشته باشد و توبه را انکار کرده باشد؟
    سلام دوباره، آیا نوشته ای که با یقین بتوان به یکی از حاضرین نسبت داد، در دست هست؟ اگر هست، متن و دلایل سندیت متن را بفرمایید.

    متشکرم
    אני אוהב את מוחמד

  20. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود