صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۵
    نوشته
    24
    حضور
    21 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    42

    اشاره علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن




    با سلام خدمت کارشناسان محترم
    بنده یک مشکلی برای اعتقاداتم پیش امده که تصمیم گرفتم اینجا بیان کنم تا بلکه دوستان این مشکل را حل کنن
    بنده معتقدم در اصول دین نباید تقلید کرد و باید تحقیق کرد تا به ایمان کامل رسید
    من اعتقاداتم به خداوند متعال و آخرت و بهشت و جهنم را به 15 رتبه بر اساس عقیده باطنی ام تقسیم کرده بودم که به ترتیب بر اساس اهمیتی که برای من داشتند عبارت بودن از :

    1- قرآن
    2-شخص پیامبر و انبیای دیگر
    3-گفته های قرآن در 1400 سال پیش که تازه دانشمندان در این قرن در مورد فضا و انسان و جهان کشف کردند.
    4-رابطه علت و معلول و ماده اولیه که نمیتونه از هیچ به وجود بیاد مگر توسط وجودی که خودش ماده نیست و باطل بودن سلسله مراتب علل و معلول
    5-برهان نظم در کره زمین- فضا و انسان
    6- فطری بودن خداپرستی
    7- خبرتشکیل منظومه شمشی طی 5 میلیارد سال قبل توسط دانشمندان که با گفته قرآن (6 دوره) خیلی نزدیکه)
    8-قوانین موجود در تمام کائنات زمین - فضا
    9- در پی کمال بودن انسان که خداوند هم از انسان همین را میخواهد
    10-اشرف مخلوقات خواندن انسان توسط خداوند و پیشرفتی که انسان کرده همین را ثابت می کند.
    و ده دلیل دیگر.....
    اما متاسفانه مورد 4 که همان علت و معلول هست در نظر من دچار مشکل شده و بسیار در روحیه من تاثیر بد گذاشته چون یکی از قوی ترین دلایل من بعد از قرآن و پیامبر و برهان نظم و اشترکات قرآن و دانشمندان برای ایمان قوی تر بود
    من معتقد هستم که : هیچ علت و معلولی در مورد ماده نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد. بالاخره به یک ماده اولیه ختم میشود. از هیچ و عدم هم چیزی به وجود نمیاد. این ماده اولیه هم نمی تواند از هیچ به وجود آمده باشد. ایجاد تسلسل تا ابد هم باطل است پس چیزی که خود، ماده نیست آن را به وجود آورده است که این همان خداوند متعال است.
    ولی متاسفانه یک جا خوندم که مادیگرایان نوشته بودن ماده اصلا از اول وجود داشته و کسی آن را به وجود نیاورده و تا ابد هم وجود خواهد داشت.
    با توجه به اینکه از قبل می دانستم ماده هیچگاه از بین نمیره و فقط از حالتی به حالت دیگر درمیاد نتوانستم برای این ادعای آنان جوابی پیدا کنم به خصوص وقتی بعدا خوندم که فلاسفه اسلامی هم گفتن نمیتوان برای ماده آغاز زمانی فرض کرد و ماده قدیم زمانی هست. تازه یک عده هم گفتن که خداوند متعال بدون مخلوق که خدا نمیشود خداوند با خلق کردنش خدا هست.
    حال سوالات من این است
    1- چگونه می توانم به خودم ثابت کنم که ماده از اول نبوده
    2- اگر بگوییم ماده از اول بوده و خلق نشده آن وقت باید تسلسل تا ازل و بی نهایت را قبول کنیم؟
    3- اگر من 9 مورد بالا را عمیقا قبول داشته باشم و مثلا فقط در مورد علت و معلول جوابی قانع کننده نتوانتم پیدا کنم آیا ایرادی به ایمان من به خداوند وارد میشود؟
    ناراحتی دیگری که متاسفانه بعد از این مورد 4 از اعتقاداتم برای من پیش اومده این است که تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم فکر میکنم ایمانم ضعیف شده و ترس از این دارم که در آینده همه اعتقاداتمو از دست بدم. به نظر شما این وسواس اعتقادی نیست؟
    با این حال عباداتم از جمله نماز و روزه و عمل به واجبات همچنان قوی تر از گذشته ادامه دادم حتی برای قوی تر کردنش برنامه ریختم ولی هنوز تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم عذاب می کشم.
    با تشکر از اینکه به سوالات من جواب میدین
    یا علی
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۵/۳۰ در ساعت ۰۰:۵۰

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست







    علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن








    کارشناس بحث: استاد جلیل

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    236
    حضور
    5 روز 17 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    431



    نقل قول نوشته اصلی توسط nima41 نمایش پست ها
    مادیگرایان نوشته بودن ماده اصلا از اول وجود داشته و کسی آن را به وجود نیاورده و تا ابد هم وجود خواهد داشت.
    با توجه به اینکه از قبل می دانستم ماده هیچگاه از بین نمیره و فقط از حالتی به حالت دیگر درمیاد نتوانستم برای این ادعای آنان جوابی پیدا کنم به خصوص وقتی بعدا خوندم که فلاسفه اسلامی هم گفتن نمیتوان برای ماده آغاز زمانی فرض کرد و ماده قدیم زمانی هست. تازه یک عده هم گفتن که خداوند متعال بدون مخلوق که خدا نمیشود خداوند با خلق کردنش خدا هست.
    حال سوالات من این است
    1- چگونه می توانم به خودم ثابت کنم که ماده از اول نبوده
    با عرض سلام و خسته نباشید.
    آنچه بیان فرموده اید که علم ازلی و ابدی بودن ماده را ثابت کرده است در حد یک نظریه است و هنوز دلیل معتبری بر اثبات آن ارائه نشده است.
    با این حال اگر بپذریم که ماده از ابتدای زمان بوده است(همانگونه که برخی از فلاسفه ی اسلامی قائل به آن هستند چون زمان را از توابع ماده می دانند) باز این مساله به نیازمندی ماده به علت خللی وارد نمی کند و لذا ازلی بودن آن را نفی می کند (به این معنا که قدیم ذاتی نخواهد بود هرچند قدیم زمانی باشد)
    زیرا ملاک نیازمندی به علت، ممکن بودن آن است هر چند آن موجود از لحاظ زمانی قدیم باشد به دیگر عبارت: حادث زمانی بودن یا نبودن دلیل نیازمندی یک موجود به علت نیست بلکه همین مقدار که ذات یک موجود، وجود را از خود نمی تواند داشته باشد و ممکن الوجود است دلیل نیازمندی آن به علت خواهد بود و وقتی معلول بود دیگر ازلی نیست.
    لذا ماده نیز که موجودی ممکن است دیگر ازلی نمی تواند باشد.



    نقل قول نوشته اصلی توسط nima41 نمایش پست ها
    - اگر بگوییم ماده از اول بوده و خلق نشده آن وقت باید تسلسل تا ازل و بی نهایت را قبول کنیم؟
    تسلسل در علت ها یعنی موجودات به یک علت نخستین ختم نشوند اما با توجه به آنچه در بالا گفتیم که ماده، موجود ممکن است (هر چند قدیم زمانی باشد) و به یک موجود واجب ختم می شود. معلوم می شود که تسلسل به بی نهایت نخواهیم داشت.

    نقل قول نوشته اصلی توسط nima41 نمایش پست ها
    - اگر من 9 مورد بالا را عمیقا قبول داشته باشم و مثلا فقط در مورد علت و معلول جوابی قانع کننده نتوانتم پیدا کنم آیا ایرادی به ایمان من به خداوند وارد میشود؟
    ناراحتی دیگری که متاسفانه بعد از این مورد 4 از اعتقاداتم برای من پیش اومده این است که تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم فکر میکنم ایمانم ضعیف شده و ترس از این دارم که در آینده همه اعتقاداتمو از دست بدم. به نظر شما این وسواس اعتقادی نیست؟
    با این حال عباداتم از جمله نماز و روزه و عمل به واجبات همچنان قوی تر از گذشته ادامه دادم حتی برای قوی تر کردنش برنامه ریختم ولی هنوز تا سوالی رو نمی تونم جواب بدم عذاب می کشم.
    با تشکر از اینکه به سوالات من جواب میدین
    چنانچه تعبد به مسائل دینی داشته باشید و وظایف خود را انجام دهید با وجود برخی سوالات، خللی به ایمان شما وارد نخواهد شد با این حال مناسب است در رفع شبهات خود تلاش لازم را داشته باشید.

    ویرایش توسط جلیل : ۱۳۹۵/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۹:۴۴
    علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۵
    نوشته
    24
    حضور
    21 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    42



    با تشکر فراوان از شما دوست بسیار محترم. خسته نباشین

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط جلیل نمایش پست ها
    لذا ماده نیز که موجودی ممکن است دیگر ازلی نمی تواند باشد.
    ببخشید بنده سوالی دارم که با اجازه میپرسم.

    اثبات اینکه ماده ممکن الوجود است، بیان ساده ای داره یا اینکه پیچیده است؟

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    236
    حضور
    5 روز 17 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    431



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    ببخشید بنده سوالی دارم که با اجازه میپرسم.

    اثبات اینکه ماده ممکن الوجود است، بیان ساده ای داره یا اینکه پیچیده است؟
    با عرض سلام و خسته نباشید

    موجودات از دو حالت خارج نیستند یا واجب الوجودند و یا ممکن الوجود.(حصر عقلی)
    برای تشخیص واجب از ممکن لازم است به ویژگی های آن موجود دقت کنیم. با توجه به اینکه ماده دارای خواص موجودات ممکن از قبیل ترکیب، تغییر، محدود بودن به زمان و مکان خاص و... است که همه حکایت از نیازمندی آن موجود به علت دارد مشخص می شود که ممکن است و نمی تواند واجب باشد.

    علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط جلیل نمایش پست ها


    با عرض سلام و خسته نباشید

    موجودات از دو حالت خارج نیستند یا واجب الوجودند و یا ممکن الوجود.(حصر عقلی)
    برای تشخیص واجب از ممکن لازم است به ویژگی های آن موجود دقت کنیم. با توجه به اینکه ماده دارای خواص موجودات ممکن از قبیل ترکیب، تغییر، محدود بودن به زمان و مکان خاص و... است که همه حکایت از نیازمندی آن موجود به علت دارد مشخص می شود که ممکن است و نمی تواند واجب باشد.
    سلام بر شما.

    نظریات جدید فیزیکی ( مثل نظریه ریسمان ) این اثبات رو مغشوش نمیکنن؟ چون بسیاری از این نظریات دنبال این هستند که همه چیز رو به عنوان صورت های مختلفی از یک چیز خاص معرفی کنند ( مثلا گفته میشه الکترون و کوارک و ... همه ارتعاشات با بسامدهای مختلف از یک ریسمان هستند! در ظاهر متفاوت اما در باطن همه یک چیز هستند ).

    ستایشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    اهل البيت عليهم السلام،فلسفه،عرفان،ادبيات،فيزيك،مطالعه
    نوشته
    4,990
    حضور
    133 روز 12 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    21820



    بسمه الحق

    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    به نام خدا.



    سلام بر شما.

    نظریات جدید فیزیکی ( مثل نظریه ریسمان ) این اثبات رو مغشوش نمیکنن؟ چون بسیاری از این نظریات دنبال این هستند که همه چیز رو به عنوان صورت های مختلفی از یک چیز خاص معرفی کنند ( مثلا گفته میشه الکترون و کوارک و ... همه ارتعاشات با بسامدهای مختلف از یک ریسمان هستند! در ظاهر متفاوت اما در باطن همه یک چیز هستند ).

    ستایشگر
    با سلام و با اجازه از محضر استاد جلیل گرامی

    این تئوری نمی تواند به ممکن الوجود بودن ماده خدشه ای وارد سازد

    چرا که همین ریسمانهایی که می فرمائید انواعی دارند و در ابعاد مختلف مکانی و زمانی تعریف شده اند

    یعنی دارای ابعاد بودن یکی از ویژگیهای آنهاست بنابراین تألیفی از وجود و عدمند و موجود مرکب،ممکن الوجود

    است،همین مرکب بودن باعث محدود و محتاج بودنش می شود.

    یکی دیگر از دلایلی که فرض حضرتعالی را ردّ می کند متعدد بودن این ریسمانهاست(اگر اثباتش را بپذیریم)

    خود تعدد نیز باعث محدودیت می شود و محدودیت صفت ممکن الوجود است.

    قسمت رنگی را در صورت امکان بیشتر شرح بفرمائید،در علم فیزیک یا کلا علوم تجربی تعبیری به عنوان باطن داریم؟

    با تشکر


    الهی هب لی کمال الانقطاع الیک

    و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک




  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    236
    حضور
    5 روز 17 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    431



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست ها
    سلام بر شما.

    نظریات جدید فیزیکی ( مثل نظریه ریسمان ) این اثبات رو مغشوش نمیکنن؟ چون بسیاری از این نظریات دنبال این هستند که همه چیز رو به عنوان صورت های مختلفی از یک چیز خاص معرفی کنند ( مثلا گفته میشه الکترون و کوارک و ... همه ارتعاشات با بسامدهای مختلف از یک ریسمان هستند! در ظاهر متفاوت اما در باطن همه یک چیز هستند ).
    با سلام

    همانگونه که کاربر محترم «حبیبه» اشاره فرمودند این تئوری در فرض اثبات، خللی به بحث ما وارد نمی کند.
    تئوری ریسمان که در مقام توصیف طبیعت است چه ثابت شود و یا رد، ویژگی های موجود ممکن الوجود را از ماده نفی نمی کند بلکه برعکس خود ثابت کننده این ویژگی ها برای ماده است.
    محدودیت به زمان و مکان خاص، مرکب بودن از چند ریسمان و... که مورد تایید این نظریه است از ویژگی های موجود ممکن الوجود است.

    علت و معلول و مشکلات اعتقادی آن

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 3 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط حبیبه نمایش پست ها
    بسمه الحق



    با سلام و با اجازه از محضر استاد جلیل گرامی

    این تئوری نمی تواند به ممکن الوجود بودن ماده خدشه ای وارد سازد

    چرا که همین ریسمانهایی که می فرمائید انواعی دارند و در ابعاد مختلف مکانی و زمانی تعریف شده اند

    یعنی دارای ابعاد بودن یکی از ویژگیهای آنهاست بنابراین تألیفی از وجود و عدمند و موجود مرکب،ممکن الوجود

    است،همین مرکب بودن باعث محدود و محتاج بودنش می شود.

    یکی دیگر از دلایلی که فرض حضرتعالی را ردّ می کند متعدد بودن این ریسمانهاست(اگر اثباتش را بپذیریم)

    خود تعدد نیز باعث محدودیت می شود و محدودیت صفت ممکن الوجود است.

    قسمت رنگی را در صورت امکان بیشتر شرح بفرمائید،در علم فیزیک یا کلا علوم تجربی تعبیری به عنوان باطن داریم؟

    با تشکر


    نقل قول نوشته اصلی توسط جلیل نمایش پست ها


    با سلام

    همانگونه که کاربر محترم «حبیبه» اشاره فرمودند این تئوری در فرض اثبات، خللی به بحث ما وارد نمی کند.
    تئوری ریسمان که در مقام توصیف طبیعت است چه ثابت شود و یا رد، ویژگی های موجود ممکن الوجود را از ماده نفی نمی کند بلکه برعکس خود ثابت کننده این ویژگی ها برای ماده است.
    محدودیت به زمان و مکان خاص، مرکب بودن از چند ریسمان و... که مورد تایید این نظریه است از ویژگی های موجود ممکن الوجود است.
    با سلام و تشکر از هر دو بزرگوار، چون هر دو پاسخ یکی هست، با اجازه بنده هم یکجا سوالم رو میپرسم.

    والا بنده هم زیاد از نظریه ریسمان سر در نیاوردم ( شاید به این علت باشه که این نظریه بسیار جوان و بسیار بسیار بسیار از لحاظ ریاضیاتی پیشرفته هست و هنوز به صورت یه چیز شسته رفته مثل نسبیت یا کوانتوم در نیومده ) اما تا جایی که خوندم، در این نظریه خود ریسمانها متناسب با اسمشون دارای یک بعد هستند اما در 26 یا 11 بعد، "نوسان" میکنند. الله اعلم.

    هر دو شما بزرگواران میفرمایید از اونجایی که حتی ریسمان هم محدود به "مکانی و زمانی" هست، حتی در صورت تایید نظریه به روند اثبات خللی وارد نمیشه. اگر براتون ممکن هست، میشه به همین سادگی که تا الان فرمودید، این رو هم برای بنده حقیر توضیح بفرمایید که این چطوریه؟ در جواب استاد جلیل به جناب نیما41 تایید شد که زمانی نبوده که ماده ( و بالتبع ریسمان ) نبوده باشه و با توجه به اینکه در کوانتوم (که نظریه ای تایید شده تا امروز هست و رد نشده در آزمایشات فراوان و پیشگویی های فراوان) برای ذرات مکان مشخص نمیشه بلکه یک تابع احتمال مشخص میشه که احتمال وجود ذرات رو در مکانهای مختلف در صورت آزمایش بیان میکنه محدودیت مکانی هم از روی ماده برداشته میشه ( جمله "فلان جسم در مکان بهمان هست یا نیست" به جمله "فلان جسم به احتمال x قدر در مکان بهمان و به احتمال (x-1)- قدر در باقی مکان ها هست" تبدیل میشه ). آیا پاسخی به زبان ساده وجود داره؟

    هر دو شما بزرگواران فرمودید در مورد "چند تا" بودن ریسمان ها و در نتیجه این چند تا بودن، نظریه ریسمان جتی در صورت تایید به روند اثبات خللی وارد نمیکنه. اتفاقا دیروز که داشتم سوالم رو میپرسیدم همین قضیه به عنوان جوابی برام مطرح شد اما بعدش مطلبی رو به یاد آوردم. بنده در یک کتابی یک مطلبی خوندم ( در حد یک پاراگراف بود البته و بنده هم اقرار میکنم که دیگه خیلی عجیب و غریب و افسانه ای هست و کم کم از دایره علوم تجربی خارج ولی به هر حال! ) که از اونجایی که ذره ماده ای که در زمان به جلو حرکت میکنه از لحاظ معادلاتی دقیقا برابر هست با ذره پادماده ای که در زمان به عقب حرکت میکنه، یک ایده ای هست که کلا جهان از حرکت متناوب یک ذره به جلو و عقب در زمان تشکیل شده ( حقیقتاً :)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خوب حالا اینجا رو چه میشه کرد؟ باید گفت "کسی که چنین ادعایی داره اثبات کنه حرفش رو، نه اینکه ما رد کنیم" و خودمون رو خلاص کنیم؟

    و اما در مورد قسمت قرمز رنگ نقل قولی که سرکار حبیبه گرامی فرمودند، بنده به معنی مجازی گفتم نه معنی تخصصی. منظورم این بود که در ظاهر پروتون و الکترون خیلی متمایز به نظر میان ولی اگر دقیق بشیم هر دو صورت های متفاوتی از یک چیز ( ریسمان ) هستند و تفاوت از ارتعاشات اون ریسمانهاست نه چیز دیگه.

    در آخر اجازه میخوام تا یک مسئله دیگری رو هم بپرسم. چطوریه که اثباتی با توجه به طبیعت ( اینکه ماده محدود به مکان و زمان است و ... ) در زمانی که دانش ما نسبت به طبیعت اندک بوده ارائه میشه، اما حتی در صورت افزایش دانش ما نسبت به طبیعت هیچ خللی بهش وارد نمیشه؟

    ستایشگر
    ویرایش توسط ستايشگر : ۱۳۹۵/۰۵/۱۶ در ساعت ۱۹:۵۹
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود