صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت معاد از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,743
    حضور
    164 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3466

    پرسش کیفیت معاد از دیدگاه آیت الله جوادی آملی




    با سلام وعرض ادب


    ایده ونظر آیت الله عبدالله جوادی آملی در مورد چگونگی کیفیت معاد چیست؟


    با تشکر

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,537
    حضور
    175 روز 7 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58325



    با نام و یاد دوست







    کیفیت معاد از دیدگاه آیت الله جوادی آملی








    کارشناس بحث: استاد عامل

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام علیکم و رحمه الله

    مباحث معاد خیلی گسترده است و در یک تاپیک نمیتوان به تمام آن مطالب پرداخت. در هر حال مبانی فکری علامه جوادی آملی در مورد معاد، همان مبانی حکمت متعالیه است. البته با تفاوتهایی که در ادامه بیان خواهد شد. ایشان معاد را به تبع قرآن و روایات جسمانی و روحانی میدانند.

    بطور خلاصه نظرات ایشان از این قرار است:
    1. عقاید و ملکات نفسانی انسان در دنیا تغییر و تحول میپذیرد، چرا که در این دنیا حرکت و تغییر وجود دارد. اما در آخرت حرکتی نیست، پس عقاید و ملکات انسان ابدی خواهند بود.

    2. اعمال انسان در این دنیا ظاهری دارد و باطنی، باطن اعمال دنیوی در آخرت ظاهر و علنی خواهد شد. قرآن كريم همان طور كه در مورد جهنّميان مي‏فرمايد: (وقودها النّاس)، درباره بهشتيان نيز مي‏فرمايد خود بهشتي روح و ريحان بهشت است: (فأمّا إن كان من المقرّبين فروحٌ وريحانٌ وجنة نعيم)( سوره واقعه، آيات 88 ـ 89)(1).
    در بیانی لطیف، استاد این مطلب را در قالب مثالی بیان میکنند: مبتلايان به شهوت در دنيا باطن آن را نمي‌يابند تا استغاثه كنند؛ آنگاه كه حجاب برداشته شد و آن‏را يافتند ناله‌ها بلند مي‌شود، چنان كه مانند معتاد به مواد مخدّر هنگام مصرفِ آن، لذّتِ كاذب مي‌بَرَد و استغاثه‌اي ندارد؛ ليكن چون درون همين مادّه با ظاهر لذيذْ سمّ است و به دستگاه گوارش وي نفوذ مي‌كند، آنگاه كه اين مادّه مخدّر از او گرفته شد و همه نيروها را از دست داد، مي‌نالد.(2)

    3. روح همان‌گونه كه در دنيا بدن را تأمين و تدبير مي‌كرد، در آخرت نيز مبدأ پيدايش آتش است؛ هم خود مي‌سوزد و هم بدن را با سوختن تغذيه مي‌كند و مي‌سوزاند و به سبب رسوخ كفر و نفاق و گناه در دل و جان، اين سوخت و سوز امري ثابت و سبب خلود است.(3)

    4. انسان هر كار خيري، خواه عبادي، همچون نماز و زكات، يا غير آن را انجام دهد، عين آن را مي‌يابد و مي‌بيند؛ همانطور که خداوند میفرماید: (و ما تقدّموا لأنفسكم من خير تجدوه عند الله(بقره/110)؛
    هر چيزى را كه پيشاپيش براى خويشتن بفرستيد آنرا نزد خدا خواهيد يافت.

    5. جهنّم، باطن اعمال، و هم اكنون موجود است. آيات و روايات فراواني بر وجود فعلي بهشت و دوزخ و اينكه آن دو از اهل خود هيچ‌گاه خالي نيست دلالت مي‌كند. آنچه را رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در معراج از بهشت و جهنّم ديد صورت سازي نبود، بلكه آن حضرت، حقيقت بهشت و جهنّم و نيز كساني را كه همان وقت در آن داخل بودند مشاهده كرد. همچنین جهنّم موجودي خارجي است كه در قيامت آن را مي‌آورند: (وجي‏ءَ يَومَئِذٍ بِجَهَنَّم).(4)
    طبق این دیدگاه بهشت و جهنم وجود خارجی داشته و صرفا داخل در نفس انسان(معاد شخصی) نیست. هر چند انسان لذت ها و ناراحتی هایی را نیز درون نفس دارد چه در این دنیا و چه در آخرت. بنابراین مبنا این مطلب هم روشن میشود که انسان صرفا به سبب عمل خود در بهشت متنعم نیست بلکه افاضاتی هم از جانب خداوند، علاوه بر تجسم اعمالش به او میشود.

    مطالب مذکور کلیاتی از نظرات استاد نسبت به معاد بود، اما اگر مطلب خاصی مورد نظر شماست، بفرمایید تا در ادامه بحث بررسی شود.



    1. تسنيم، جلد 6 - صفحه 173.
    2. همان، جلد 8صفحه 377.
    3. همان، ج 8، ص 440.
    4. همان، جلد 8 - صفحه 377.

    کیفیت معاد از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    2,567
    حضور
    38 روز 6 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4374



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    بلكه آن حضرت، حقيقت بهشت و جهنّم و نيز كساني را كه همان وقت در آن داخل بودند مشاهده كرد. همچنین جهنّم موجودي خارجي است كه در قيامت آن را مي‌آورند: (وجي‏ءَ يَومَئِذٍ بِجَهَنَّم).(4)
    طبق این دیدگاه بهشت و جهنم وجود خارجی داشته و صرفا داخل در نفس انسان(معاد شخصی) نیست.
    سلام
    بنابر معاد جسمانی ورود به بهشت و جهنم در طول زمان و بعد از حیات برزخی است آنوقت چطور نبی اکرم ص برخی را در جهنم مشاهده فرموده است؟
    اگر جهنم باطن اعمال است چطور می شود از باطن شخص جدا باشد وقتی باطن عمل مانند ظاهرش از آن خود اوست ؟
    اینها نشان می دهد شما درست برداشت نکرده اید .
    یا علیم

    این قرن ، قرن اسلام است
    امام خامنه ای



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۳
    علاقه
    متافيزيك
    نوشته
    2,144
    حضور
    59 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2752



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سلام علیکم و رحمه الله

    مباحث معاد خیلی گسترده است و در یک تاپیک نمیتوان به تمام آن مطالب پرداخت. در هر حال مبانی فکری علامه جوادی آملی در مورد معاد، همان مبانی حکمت متعالیه است. البته با تفاوتهایی که در ادامه بیان خواهد شد. ایشان معاد را به تبع قرآن و روایات جسمانی و روحانی میدانند.

    بطور خلاصه نظرات ایشان از این قرار است:
    1. عقاید و ملکات نفسانی انسان در دنیا تغییر و تحول میپذیرد، چرا که در این دنیا حرکت و تغییر وجود دارد. اما در آخرت حرکتی نیست، پس عقاید و ملکات انسان ابدی خواهند بود.

    2. اعمال انسان در این دنیا ظاهری دارد و باطنی، باطن اعمال دنیوی در آخرت ظاهر و علنی خواهد شد. قرآن كريم همان طور كه در مورد جهنّميان مي‏فرمايد: (وقودها النّاس)، درباره بهشتيان نيز مي‏فرمايد خود بهشتي روح و ريحان بهشت است: (فأمّا إن كان من المقرّبين فروحٌ وريحانٌ وجنة نعيم)( سوره واقعه، آيات 88 ـ 89)(1).
    در بیانی لطیف، استاد این مطلب را در قالب مثالی بیان میکنند: مبتلايان به شهوت در دنيا باطن آن را نمي‌يابند تا استغاثه كنند؛ آنگاه كه حجاب برداشته شد و آن‏را يافتند ناله‌ها بلند مي‌شود، چنان كه مانند معتاد به مواد مخدّر هنگام مصرفِ آن، لذّتِ كاذب مي‌بَرَد و استغاثه‌اي ندارد؛ ليكن چون درون همين مادّه با ظاهر لذيذْ سمّ است و به دستگاه گوارش وي نفوذ مي‌كند، آنگاه كه اين مادّه مخدّر از او گرفته شد و همه نيروها را از دست داد، مي‌نالد.(2)

    3. روح همان‌گونه كه در دنيا بدن را تأمين و تدبير مي‌كرد، در آخرت نيز مبدأ پيدايش آتش است؛ هم خود مي‌سوزد و هم بدن را با سوختن تغذيه مي‌كند و مي‌سوزاند و به سبب رسوخ كفر و نفاق و گناه در دل و جان، اين سوخت و سوز امري ثابت و سبب خلود است.(3)

    4. انسان هر كار خيري، خواه عبادي، همچون نماز و زكات، يا غير آن را انجام دهد، عين آن را مي‌يابد و مي‌بيند؛ همانطور که خداوند میفرماید: (و ما تقدّموا لأنفسكم من خير تجدوه عند الله(بقره/110)؛
    هر چيزى را كه پيشاپيش براى خويشتن بفرستيد آنرا نزد خدا خواهيد يافت.

    5. جهنّم، باطن اعمال، و هم اكنون موجود است. آيات و روايات فراواني بر وجود فعلي بهشت و دوزخ و اينكه آن دو از اهل خود هيچ‌گاه خالي نيست دلالت مي‌كند. آنچه را رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در معراج از بهشت و جهنّم ديد صورت سازي نبود، بلكه آن حضرت، حقيقت بهشت و جهنّم و نيز كساني را كه همان وقت در آن داخل بودند مشاهده كرد. همچنین جهنّم موجودي خارجي است كه در قيامت آن را مي‌آورند: (وجي‏ءَ يَومَئِذٍ بِجَهَنَّم).(4)
    طبق این دیدگاه بهشت و جهنم وجود خارجی داشته و صرفا داخل در نفس انسان(معاد شخصی) نیست. هر چند انسان لذت ها و ناراحتی هایی را نیز درون نفس دارد چه در این دنیا و چه در آخرت. بنابراین مبنا این مطلب هم روشن میشود که انسان صرفا به سبب عمل خود در بهشت متنعم نیست بلکه افاضاتی هم از جانب خداوند، علاوه بر تجسم اعمالش به او میشود.

    مطالب مذکور کلیاتی از نظرات استاد نسبت به معاد بود، اما اگر مطلب خاصی مورد نظر شماست، بفرمایید تا در ادامه بحث بررسی شود.



    1. تسنيم، جلد 6 - صفحه 173.
    2. همان، جلد 8صفحه 377.
    3. همان، ج 8، ص 440.
    4. همان، جلد 8 - صفحه 377.

    با سلام

    بنده هنوز متوجه نشدم که اجسام مثالی چگونه واقعی و خارجی و غیر شخصی اند؟ در حالی که اعمال شخصی و درونی اند

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    علاقه
    ...
    نوشته
    1,743
    حضور
    164 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    3466



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    سلام علیکم و رحمه الله

    مباحث معاد خیلی گسترده است و در یک تاپیک نمیتوان به تمام آن مطالب پرداخت. در هر حال مبانی فکری علامه جوادی آملی در مورد معاد، همان مبانی حکمت متعالیه است. البته با تفاوتهایی که در ادامه بیان خواهد شد. ایشان معاد را به تبع قرآن و روایات جسمانی و روحانی میدانند.

    بطور خلاصه نظرات ایشان از این قرار است:
    1. عقاید و ملکات نفسانی انسان در دنیا تغییر و تحول میپذیرد، چرا که در این دنیا حرکت و تغییر وجود دارد. اما در آخرت حرکتی نیست، پس عقاید و ملکات انسان ابدی خواهند بود.

    2. اعمال انسان در این دنیا ظاهری دارد و باطنی، باطن اعمال دنیوی در آخرت ظاهر و علنی خواهد شد. قرآن كريم همان طور كه در مورد جهنّميان مي‏فرمايد: (وقودها النّاس)، درباره بهشتيان نيز مي‏فرمايد خود بهشتي روح و ريحان بهشت است: (فأمّا إن كان من المقرّبين فروحٌ وريحانٌ وجنة نعيم)( سوره واقعه، آيات 88 ـ 89)(1).
    در بیانی لطیف، استاد این مطلب را در قالب مثالی بیان میکنند: مبتلايان به شهوت در دنيا باطن آن را نمي‌يابند تا استغاثه كنند؛ آنگاه كه حجاب برداشته شد و آن‏را يافتند ناله‌ها بلند مي‌شود، چنان كه مانند معتاد به مواد مخدّر هنگام مصرفِ آن، لذّتِ كاذب مي‌بَرَد و استغاثه‌اي ندارد؛ ليكن چون درون همين مادّه با ظاهر لذيذْ سمّ است و به دستگاه گوارش وي نفوذ مي‌كند، آنگاه كه اين مادّه مخدّر از او گرفته شد و همه نيروها را از دست داد، مي‌نالد.(2)

    3. روح همان‌گونه كه در دنيا بدن را تأمين و تدبير مي‌كرد، در آخرت نيز مبدأ پيدايش آتش است؛ هم خود مي‌سوزد و هم بدن را با سوختن تغذيه مي‌كند و مي‌سوزاند و به سبب رسوخ كفر و نفاق و گناه در دل و جان، اين سوخت و سوز امري ثابت و سبب خلود است.(3)

    4. انسان هر كار خيري، خواه عبادي، همچون نماز و زكات، يا غير آن را انجام دهد، عين آن را مي‌يابد و مي‌بيند؛ همانطور که خداوند میفرماید: (و ما تقدّموا لأنفسكم من خير تجدوه عند الله(بقره/110)؛ هر چيزى را كه پيشاپيش براى خويشتن بفرستيد آنرا نزد خدا خواهيد يافت.

    5. جهنّم، باطن اعمال، و هم اكنون موجود است. آيات و روايات فراواني بر وجود فعلي بهشت و دوزخ و اينكه آن دو از اهل خود هيچ‌گاه خالي نيست دلالت مي‌كند. آنچه را رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) در معراج از بهشت و جهنّم ديد صورت سازي نبود، بلكه آن حضرت، حقيقت بهشت و جهنّم و نيز كساني را كه همان وقت در آن داخل بودند مشاهده كرد. همچنین جهنّم موجودي خارجي است كه در قيامت آن را مي‌آورند: (وجي‏ءَ يَومَئِذٍ بِجَهَنَّم).(4)
    طبق این دیدگاه بهشت و جهنم وجود خارجی داشته و صرفا داخل در نفس انسان(معاد شخصی) نیست. هر چند انسان لذت ها و ناراحتی هایی را نیز درون نفس دارد چه در این دنیا و چه در آخرت. بنابراین مبنا این مطلب هم روشن میشود که انسان صرفا به سبب عمل خود در بهشت متنعم نیست بلکه افاضاتی هم از جانب خداوند، علاوه بر تجسم اعمالش به او میشود.

    مطالب مذکور کلیاتی از نظرات استاد نسبت به معاد بود، اما اگر مطلب خاصی مورد نظر شماست، بفرمایید تا در ادامه بحث بررسی شود.
    با سلام وعرض ادب وتشکر

    استاد گرامی آیت الله جوادی آملی به عنوان یه فیلسوف هم، همین نظر رو ،دارند؟

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,136
    حضور
    136 روز 16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19249



    نقل قول نوشته اصلی توسط عامل نمایش پست ها
    1. عقاید و ملکات نفسانی انسان در دنیا تغییر و تحول میپذیرد، چرا که در این دنیا حرکت و تغییر وجود دارد. اما در آخرت حرکتی نیست، پس عقاید و ملکات انسان ابدی خواهند بود
    سلام به همه
    استاد گرامی ، تا جایی که من میدانم ، انسان (یا شاید جهان) باید در مسیر کمال حرکت کند و حتی شنیده ام افرادی که گناه میکنند فقط این کمال را به تاخیر میندازند
    اما به توجه به بخشی که نقل قول کرده ام ، دو سوال برایم پیش آمده:

    1 - آیا این موضوع که در آخرت حرکتی نیست ، با موضوع رشد انسان به سوی کمال ناسازگار نیست؟ مثلاً کسی را فرض کنید که تمام اعمالش خوب بوده اما گناهی هم مرتکب شده و با همین حال میمیرد. آنطور که من تاحالا از سخنان کارشناسان برداشت کرده ام ، این شخص پس از آنکه در آخرت از آن گناه پاک شد ، ارتقاء مرتبه پیدا میکند. حالا یا از جهنم بیرون میاید و به بهشت میرود ، یا آنکه از جایگاهی پایین در بهشت به مقامی بالاتر میرسد. اما طبق نظر آیت ا... جوادی آملی ، در آخرت حرکت و تغییر مکان وجود ندارد. اینها چطور با هم قابل جمع هستند؟

    2 - بحث باقیات الصالحات و باقیات السیئات هم مطرح است. شخصی درختی را کاشته و بعد مرده. اما هرگاه کسی از میوهء آن درخت بخورد ، ثوابش به فردی که درخت را کاشته میرسد و چه بسا ثواب این درخت یا مانند آن ، باعث تغییر جایگاه شخص شود. درمورد گناهی هم که از شخص باقی میماند به همین صورت. این چطور؟ با فرمایش آیت ا... جوادی مغایرت ندارد؟

    3 - این یکی چندان به سخن آیت ا... جوادی مربوط نمیشود ولی بی ربط به کلیت موضوع نیست. به هر حال ممنون میشوم اگر پاسخ بفرمائید. جدای از موضوع 1 و 2 ، گفته میشود بعضی افراد تا ابد داخل جهنم می مانند. خواستم بپرسم این موضوع چه؟ با بحث حرکت انسان به سوی کمال ناسازگار نیست؟


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط محی الدین نمایش پست ها
    سلام
    بنابر معاد جسمانی ورود به بهشت و جهنم در طول زمان و بعد از حیات برزخی است آنوقت چطور نبی اکرم ص برخی را در جهنم مشاهده فرموده است؟
    اگر جهنم باطن اعمال است چطور می شود از باطن شخص جدا باشد وقتی باطن عمل مانند ظاهرش از آن خود اوست ؟
    ورود به بهشت و جهنم بعد از حیات برزخی است نه اینکه حدوث بهشت و جهنم بعد برزخ باشد!
    در بسیاری از روایات، بهشت و جهنم در معراج به آن حضرت(ص) نشان داده شد. و حضرت استاد نیز به این موارد اشاره نموده است.
    نظر استاد بر این است که بهشت و جهنم هر کس علاوه بر باطن عمل و تجسم اعمال او، از منشا خارجی نیز سرچشمه میگیرد. بنابراین هم افاضات الهی در بهشت علاوه بر اعمال به انسان داده میشود و هم در جهنم معذب خارجی وجود دارد.
    ایشان در زمینه تفکیک پذیر بودن عمل از عامل میفرماید: ثواب و عقاب هم مستند به اعمال و اعتقادات انسان است و هم منسوب به معذّب خارجی که همان خداوند متعال است. از این رو عمل ناشایست انسان، مقتضی کیفر و عذاب است؛ نه علت تامه آن تا تفکیک عمل از عذاب محال باشد. چرا که تصویر و تبدیل عمل به صورت عذاب به دست خداوند متعال است. به عبارت دیگر
    عبور از ظاهر به باطن و اظهار باطن به صورت ظاهر، همگي در اختيار خداوند است، از اين‏رو هرگونه تصرف، از قبيل تخفيف يا عفو ممكن است.(جوادی آملی، تسنيم، ج8 ، ص 424)علامه جوادی در جای دیگر به تعدد جزاء تصریح کرده و می­نویسد: «و اینکه عمل را می‏بیند، خودش یک جزاء است، و پاداش این عمل را هم خواهد دید که جزای دیگر است. عمل چون خلاف است، گزنده و گدازنده است، آن کس که مال یتیم را به ظلم می‏خورد، همین شعله است، گذشته از جهنم افروخته که آینده به انتظار اوست.(جوادی آملی، تفسیر موضوعی، ج1، ص332) این عبارت نیز به روشنی تفکیک بهشت از نفس را میفهماند.

    کیفیت معاد از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط ملاali نمایش پست ها
    با سلام
    بنده هنوز متوجه نشدم که اجسام مثالی چگونه واقعی و خارجی و غیر شخصی اند؟ در حالی که اعمال شخصی و درونی اند
    در عالم مثال منفصل که مفصل بحث شد، اشخاص تشخص خود را حفظ میکنند، یعنی هر کس از دیگری تمایز دارد و همین نشانه تعدد است. اما همین افراد اعمال و عقایدی دارند، که این اعمال و عقاید قائم به نفس آنهاست و به عبارتی نفس را زیبا یا زشت میکند. بنابراین در عالم مثال منفصل انسانها و موجوداتی هستند که جسم دنیایی خود را ازدست داده اند، اما برخی اوصاف ماده مانند شکل و ... را دارند. و این مطلب با تفکیک مثال متصل(تصورات و تخیا انسان) و عالم مثال منفصل که در طول عالم ماده و در بطن آنست، فهمیده میشود.

    کیفیت معاد از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,238
    حضور
    30 روز 19 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    4483



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط همای رحمت نمایش پست ها
    استاد گرامی آیت الله جوادی آملی به عنوان یه فیلسوف هم، همین نظر رو ،دارند؟
    خصوصیت استاد جوادی به تبع استادش علامه طباطبایی اینست که آیات را با فلسفه تاویل نمیکنند، بلکه فلسفه را در محضر قران حاضر میکنند.
    استاد میفرمود: هنر انسان اینست که قرآن را فارق از هر گونه ذهنیت و پیشینه ذهنی دریافت و فهمید. البته نه به این معنا که قرآن نیاز به علوم مقدمی ندارد بلکه به این معنا که انسان نباید فهم خود و نظریاتش را بر قرآن بار کند. بلکه باید فهم خود را با قرآن محک بزند.
    از طرفی عقل و فلسفه کلیات مباحث معاد را میفهمد اما در مورد جزئیات باید به شرع رجوع کرد.

    کیفیت معاد از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۹, ۰۳:۴۵ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود