جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)

  1. #1
    زینبیون آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش مدیریت و نرم افزار
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    علاقه
    اللهم ارزقنا توفیق الشهادة فی سبیلکــــ
    نوشته
    754
    حضور
    42 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    2977

    بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)




    عرض سلام و ادب و احترام

    در روایتی مشهور! بارها شنیده ایم که پیامبر اکرم ص در سفر بودند بعد از بازگشت از سفر دیدند حضرت زهرا س پرده ای رنگین به خانه شان زده اند و دستبندی به دست کرده اند از این کار ایشان ناراحت شدند و رفتند بیرون از خانه!
    حضرت زهرا که متوجه شدند قضیه چیست آنها را دیگر استفاده نکردند! و پیامبر ایشان را برای ترک این عمل تحسین کردند

    لطفا سند این روایت رو بررسی بفرمایید و علت رد یا تایید کردنش را ذکر کنید
    گذشته از اینکه این سوال خودم هست ، سوال تعداد زیادی از دوستان شده که آیا واقعا یک معصوم از یک معصوم ناراحت شدند؟؟ قبل از هر گونه تفسیر حتما و حتما می خواهیم بدانیم حدیث صحت دارد یا نه
    نکند این حدیث در کشف الغمه آمده است؟؟

    بررسی سندی لطفا + متن عربی


    با تشکر فراوان


    حضرت امیر علیه السلام:
    شرم از خداوند بسیاری از گناهان را پاک می کند
    غررالحکم و دررالکلم ،ح 1548


    بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)
    کانال حفظ قرآن + مشاوره رایگان حفظ ( کلیک)







  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 2 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58316



    با نام و یاد دوست







    بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)








    کارشناس بحث: استاد آلاء

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام و احترام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط زینبیون نمایش پست ها
    لطفا سند این روایت رو بررسی بفرمایید و علت رد یا تایید کردنش را ذکر کنید
    متن عربی حدیث در کتاب بحارالانوار / ج43/ ص 20 /ح7 چنین است :

    «الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِيُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ صَالِحِ بْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ بَدَأَ بِفَاطِمَةَ ع فَدَخَلَ عَلَيْهَا فَأَطَالَ عِنْدَهَا الْمَكْثَ فَخَرَجَ مَرَّةً فِي سَفَرٍ فَصَنَعَتْ فَاطِمَةُ ع مَسَكَتَيْنِ مِنْ وَرِقٍ وَ قِلَادَةً وَ قُرْطَيْنِ‏وَ سِتْراً لِبَابِ الْبَيْتِ لِقُدُومِ أَبِيهَا وَ زَوْجِهَا ع فَلَمَّا قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ ص دَخَلَ عَلَيْهَا فَوَقَفَ أَصْحَابُهُ عَلَى الْبَابِ لَا يَدْرُونَ يَقِفُونَ أَوْ يَنْصَرِفُونَ لِطُولِ مَكْثِهِ عِنْدَهَا فَخَرَجَ عَلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ عُرِفَ الْغَضَبُ فِي وَجْهِهِ حَتَّى جَلَسَ عِنْدَ الْمِنْبَرِ فَظَنَّتْ فَاطِمَةُ ع أَنَّهُ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَا رَأَى مِنَ الْمَسَكَتَيْنِ وَ الْقِلَادَةِ وَ الْقُرْطَيْنِ وَ السِّتْرِ فَنَزَعَتْ قِلَادَتَهَا وَ قُرْطَيْهَا وَ مَسَكَتَيْهَا وَ نَزَعَتِ السِّتْرَ فَبَعَثَتْ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَالَتْ لِلرَّسُولِ قُلْ لَهُ تَقْرَأُ عَلَيْكَ ابْنَتُكَ السَّلَامَ وَ تَقُولُ اجْعَلْ هَذَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَمَّا أَتَاهُ قَالَ فَعَلَتْ فِدَاهَا أَبُوهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَيْسَتِ الدُّنْيَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَ لَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ كَانَتِ الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْخَيْرِ جَنَاحَ بَعُوضَةٍ مَا أَسْقَى فِيهَا كَافِراً شَرْبَةَ مَاءٍ ثُمَّ قَامَ فَدَخَلَ عَلَيْهَا».


    سند این روایت به دلیل وجود راویانی که احوال و مشخصات آنها مشخص نیست ضعیف و فاقد اعتبار است.




    بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)

  7. صلوات ها 2


  8. #4
    زینبیون آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش مدیریت و نرم افزار
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    علاقه
    اللهم ارزقنا توفیق الشهادة فی سبیلکــــ
    نوشته
    754
    حضور
    42 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    2977



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلاء نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام و احترام.


    متن عربی حدیث در کتاب بحارالانوار / ج43/ ص 20 /ح7 چنین است :

    «الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِيُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ صَالِحِ بْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ بَدَأَ بِفَاطِمَةَ ع فَدَخَلَ عَلَيْهَا فَأَطَالَ عِنْدَهَا الْمَكْثَ فَخَرَجَ مَرَّةً فِي سَفَرٍ فَصَنَعَتْ فَاطِمَةُ ع مَسَكَتَيْنِ مِنْ وَرِقٍ وَ قِلَادَةً وَ قُرْطَيْنِ‏وَ سِتْراً لِبَابِ الْبَيْتِ لِقُدُومِ أَبِيهَا وَ زَوْجِهَا ع فَلَمَّا قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ ص دَخَلَ عَلَيْهَا فَوَقَفَ أَصْحَابُهُ عَلَى الْبَابِ لَا يَدْرُونَ يَقِفُونَ أَوْ يَنْصَرِفُونَ لِطُولِ مَكْثِهِ عِنْدَهَا فَخَرَجَ عَلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ عُرِفَ الْغَضَبُ فِي وَجْهِهِ حَتَّى جَلَسَ عِنْدَ الْمِنْبَرِ فَظَنَّتْ فَاطِمَةُ ع أَنَّهُ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَا رَأَى مِنَ الْمَسَكَتَيْنِ وَ الْقِلَادَةِ وَ الْقُرْطَيْنِ وَ السِّتْرِ فَنَزَعَتْ قِلَادَتَهَا وَ قُرْطَيْهَا وَ مَسَكَتَيْهَا وَ نَزَعَتِ السِّتْرَ فَبَعَثَتْ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَالَتْ لِلرَّسُولِ قُلْ لَهُ تَقْرَأُ عَلَيْكَ ابْنَتُكَ السَّلَامَ وَ تَقُولُ اجْعَلْ هَذَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَمَّا أَتَاهُ قَالَ فَعَلَتْ فِدَاهَا أَبُوهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَيْسَتِ الدُّنْيَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَ لَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ كَانَتِ الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْخَيْرِ جَنَاحَ بَعُوضَةٍ مَا أَسْقَى فِيهَا كَافِراً شَرْبَةَ مَاءٍ ثُمَّ قَامَ فَدَخَلَ عَلَيْهَا».


    سند این روایت به دلیل وجود راویانی که احوال و مشخصات آنها مشخص نیست ضعیف و فاقد اعتبار است.



    عرض سلام و ادب و احترام
    متشکر برای پاسخ گویی
    اگر منت بگذارید و لطف بفرمایید جزئیات احوالات روایان حدیث را هم ذکر بفرمایید بسیار ممنونتان می شوم استاد گرامی

    این یک تحقیق مهم است و به این مسئله شدیدا نیاز دارم
    بفرمایید کدام یک از افراد اشکال دارند و در کجا آمده؟

    این حدیث مورد تردید گروهی از حوزویان و دانشگاهیان محقق قرار گرفته برای همین این مسئله را از شما می خواهم

    متشکرم


    حضرت امیر علیه السلام:
    شرم از خداوند بسیاری از گناهان را پاک می کند
    غررالحکم و دررالکلم ،ح 1548


    بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)
    کانال حفظ قرآن + مشاوره رایگان حفظ ( کلیک)







  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط زینبیون نمایش پست ها
    جزئیات احوالات روایان حدیث را هم ذکر بفرمایید
    با عرض سلام وادب خدمت شما دوست گرامی؛ سند این روایت چنین است :

    «الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِيُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ صَالِحِ بْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْس‏»

    اما بررسی روات این سند:
    الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِي‏= در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
    ْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ = نام این راوی اصلا در کتب رجالی نیامده است چه برسد یه ذکر احوال او . البته نام مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ در کتب رجالی ذکر شده اما در مورد اوهم اطلاعاتی بیان نشده است .
    مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَف‏= در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
    حُسَيْنِ بْنِ صَالِح‏= نام این راوی اصلا در کتب رجالی نیامده است چه برسد یه ذکر احوال او .
    ْ أَبِي مَعْشَر=در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
    ْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْس‏= این راوی بین دو راوی با القاب اسدی وبجلی مشترکاست اما هر دو راوی ثقه هستند .
    نتیجه نهایی سندی :
    سندروایت به دلیل وجود راویان مهمل و مجهول ضعیف ارزیابی می شود .
























    بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    465
    حضور
    11 روز 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1513

    جمع بندی




    پرسش :
    سند و متن روایتی را که مضمون آن این است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از بازگشت از سفر دیدند حضرت زهرا (سلام الله علیها) پرده ای رنگین به خانه شان زده اند و دستبندی به دست کرده اند از این کار ایشان ناراحت شدند و رفتند بیرون از خانه!حضرت زهرا که متوجه شدند قضیه چیست آنها را دیگر استفاده نکردند! و پیامبر ایشان را برای ترک این عمل تحسین کردند را بیان کنید و به شکل تفصیلی از نظر رجالی بررسی کنید؟


    پاسخ:
    متن عربی حدیث در کتاب بحارالانوار چنین است :

    «الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِيُّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ صَالِحِ بْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ:
    كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ بَدَأَ بِفَاطِمَةَ ع فَدَخَلَ عَلَيْهَا فَأَطَالَ عِنْدَهَا الْمَكْثَ فَخَرَجَ مَرَّةً فِي سَفَرٍ فَصَنَعَتْ فَاطِمَةُ ع مَسَكَتَيْنِ مِنْ وَرِقٍ وَ قِلَادَةً وَ قُرْطَيْنِ‏وَ سِتْراً لِبَابِ الْبَيْتِ لِقُدُومِ أَبِيهَا وَ زَوْجِهَا ع فَلَمَّا قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ ص دَخَلَ عَلَيْهَا فَوَقَفَ أَصْحَابُهُ عَلَى الْبَابِ لَا يَدْرُونَ يَقِفُونَ أَوْ يَنْصَرِفُونَ لِطُولِ مَكْثِهِ عِنْدَهَا فَخَرَجَ عَلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ عُرِفَ الْغَضَبُ فِي وَجْهِهِ حَتَّى جَلَسَ عِنْدَ الْمِنْبَرِ فَظَنَّتْ فَاطِمَةُ ع أَنَّهُ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَا رَأَى مِنَ الْمَسَكَتَيْنِ وَ الْقِلَادَةِ وَ الْقُرْطَيْنِ وَ السِّتْرِ فَنَزَعَتْ قِلَادَتَهَا وَ قُرْطَيْهَا وَ مَسَكَتَيْهَا وَ نَزَعَتِ السِّتْرَ
    فَبَعَثَتْ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَالَتْ لِلرَّسُولِ قُلْ لَهُ تَقْرَأُ عَلَيْكَ ابْنَتُكَ السَّلَامَ وَ تَقُولُ اجْعَلْ هَذَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَمَّا أَتَاهُ قَالَ فَعَلَتْ فِدَاهَا أَبُوهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَيْسَتِ الدُّنْيَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَ لَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ كَانَتِ الدُّنْيَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْخَيْرِ جَنَاحَ بَعُوضَةٍ مَا أَسْقَى فِيهَا كَافِراً شَرْبَةَ مَاءٍ ثُمَّ قَامَ فَدَخَلَ عَلَيْهَا.»(مجلسی،بحارالانوار / ج43/ ص 20 /ح7)

    بررسی روات این سند:
    الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ الْهَاشِمِي‏= در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
    جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ = نام این راوی اصلا در کتب رجالی نیامده است چه برسد یه ذکر احوال او . البته نام مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْعَلَوِيِّ در کتب رجالی ذکر شده اما در مورد اوهم اطلاعاتی بیان نشده است .
    مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ خَلَف‏= در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
    حُسَيْنِ بْنِ صَالِح‏= نام این راوی اصلا در کتب رجالی نیامده است چه برسد یه ذکر احوال او .
    أَبِي مَعْشَر=در مورد این راوی هیچ اطلاعاتی در کتب رجالی بیان نشده است و مجهول الهویه است .
    مُحَمَّدِ بْنِ قَيْس‏= این راوی بین دو راوی با القاب اسدی وبجلی مشترکاست اما هر دو راوی ثقه هستند
    .
    نتیجه نهایی ارزیابی سندی :
    سندروایت به دلیل وجود راویان مهمل و مجهول ضعیف ارزیابی می شود .

    منبع:
    1.
    بحارالانوار، مجلسی، محمدباقربن محمدتقی، بیروت، داراحیاءالتراث العربی،1403ق.



    ویرایش توسط آلاء : ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ در ساعت ۰۱:۱۵
    بررسی سندی حدیث ناراحت شدن پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س)

  13. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۱۳, ۰۱:۳۹ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود