صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مدرک صلوات تشهد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330

    اشاره مدرک صلوات تشهد




    786
    557
    آیا روایت صریحی در مورد اینکه پیامبر در تشهد به خودشان صلوات میفرستاده اند وجود دارد؟ تاکید میکنم تفسیر و نتیجه گیری شخصی لازم ندارم
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۷/۰۱ در ساعت ۱۱:۱۷

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست







    مدرک صلوات تشهد








    کارشناس بحث: استاد صدرا

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    786
    557
    آیا روایت صریحی در مورد اینکه پیامبر در تشهد به خودشان صلوات میفرستاده اند وجود دارد؟ تاکید میکنم تفسیر و نتیجه گیری شخصی لازم ندارم
    با سلام و عرض ادب
    1) قرآن کریم مردم را مکلف به فرستادن درود بر پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم)‌نموده، آنجا که فرموده: « إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛[1] «خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستد اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد».
    از آنجا که آنحضرت در رأس مؤمنین بوده تبعا خود مأمور به صلوات بر خویش نیز بوده که این امر شامل حال نماز و غیر آن می گردد.

    2) در روایاتی که مربوط به نحوه ی تشهد و سلام در منابع شیعی و سنی است، نحوه ی تشهد و سلام بیان گشته و یکی از فقراتی که مشترک در تشهد و سلام بین شیعه و سنی است، فقره ی صلوات و سلام بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می باشد.
    از آنجا که کیفیّت ادای نماز بر اساس تبیین پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) بوده و آن حضرت مردم را مکلّف به انجام عبادات به گونه ای که خود انجام داده نموده،؛ همچنان که در روایتی که مورد قبول فریقین است فرمودند: «صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي»؛[2]«نمازبگزارید آنگونه که دیده اید من نماز می گزارم»، دلیلی بر تفاوت برخی جزئیات نماز پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) با نماز سایر مکلفین نداریم؛ لذا در بحث چگونگی صلوات و سلام فرستادن پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) در نمازشان؛ از آنجا که اصل کیفیت نماز ما همچون نماز آنحضرت بوده، به شکل قطع می توان گفت که آنحضرت در نماز به خود صلوات و درود می فرستادند.[3]

    مرحوم کلینی در کتاب«الکافی» در بیان داستان معراج و تشریع نماز از سوی خداوند روایت مفصلی را ذکر نموده که قسمتی از آن که مربوط به نماز آنحضرت در شب معراج است. در این فقره از روایت می خوانیم:

    «سپس خداوند متعال به او وحی نمود: ای محمّد بر خود و اهل بیتت درود فرست:‌ پس آنحضرت گفت: «صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي». سپس پیامبر التفات نمود پس صفوفی از ملائکه و مرسلین و انبیاء را مشاهده نمود. پس گفته شد: ای محمّد بر آنان سلام فرست. پس پیامبرگفت:‌ «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»...[4]

    3) در روایات اهل سنت در خصوص مسأله ی تشهد و سلام؛ بیان شده که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) علاوه بر آنکه جزئیات تشهد[5] را به اصحاب آموخته،[6] آنحضرت در نماز و غیر آن بر خود سلام و درود می فرستاده اند.
    طحاوی عالم بزرگ اهل سنت به نقل از عبدالله بن زبیر نقل می کند که وی گفته: تشهد رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلّم) در نماز اینچنین بود: « إِنَّ تَشَهُّدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الَّذِي كَانَ يَتَشَهَّدُ بِهِ: بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ خَيْرِ الْأَسْمَاءِ , التَّحِيَّاتُ الطَّيِّبَاتُ, الصَّلَوَاتُ لِلَّهِ, أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ, وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ, أَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا, وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا, السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ, السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ, اللهُمَّ اغْفِرْ لِي وَاهْدِنِي».[7] که در این نقل پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) به صیغه ی خطاب در نماز به خویش سلام می نمودند.

    البانی نیز به نقل از صحیح «ابو عوانه» روایت می کند که آنحضرت همواره در نماز در تشهد اول و غیر آن بر خود درود می فرستاد:
    «وكان صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يصلي على نفسه في التشهد الأول وغيره».[8]

    وی همچنین می نویسد: پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) همواره در تشهد اول نماز و غیر آن بر خود صلوات و درود می فرستادند و این عمل را بر امت خویش سنت شمردند، از آن جهت که امت خویش را امر نمودند که بعد از سلام به آنحضرت به ایشان درود فرستند و آنحضرت انواعی از صیغه های درود بر خود را به آنان تعلیم فرمودند که یکی از آنها درود و صلواتی است که خود آنرا می خواندند: «اللهم! صل على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه، وذريته؛ كما صليت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد. وبارك على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه،[9] وذريته؛ كما باركت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد». [10]

    موفق باشید.


    [1] . الاحزاب(33)،56.

    [2] . صحیح البخاری ، ‌کتاب الاذان، باب 18، ح631، دار طوق النجاة.

    [3] . همچنان که قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(علیه السلام)‌ حکایت می کند که آنحضرت بر خویش سلام می فرستاد: (وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا)؛‌ و سلام (خدا) بر من، در آن روز كه متولّد شدم، و در آن روز كه مى‏ميرم، و آن روز كه زنده برانگيخته خواهم شد. (مریم،33).

    [4] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص486: ««ثُمَّ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا مُحَمَّدُ صَلِ‏ عَلَى‏ نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ فَقَالَ: صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي‏ وَ قَدْ فَعَلَ ثُمَّ الْتَفَتَ فَإِذَا بِصُفُوفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ النَّبِيِّينَ فَقِيلَ يَا مُحَمَّدُ سَلِّمْ عَلَيْهِمْ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ السَّلَامَ وَ التَّحِيَّةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ الْبَرَكَاتِ أَنْتَ وَ ذُرِّيَّتُك‏»

    [5] . فقره ی سلام به نقل اهل سنت داخل در تشهد است.

    [6] . ابن عباس در این رابطه می گوید: «كان رسول الله(صلى الله عليه (وآله)وسلم) يعلمنا التشهد كما يعلمنا [السورة من] القرآن». پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم)‌همچنانکه سوره ای از سور قرآن را به ما می آموخت، تشهد را نیز به ما آموخت.( صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم من التكبير إلى التسليم كأنك تراها، الالبانی، ج1، ص164).

    [7] . شرح معاني الآثار، الطحاوی، ج1، ص265، ح1578، عالم الكتب.

    [8] . أصل صفة صلاة النبي (صلى الله عليه (وآله)وسلم)، الالبانی، ج2، ص904، مكتبة المعارف للنشر والتوزيع – الرياض.

    [9] . از نظر شیعه ازواج داخل در صیغه ی صلوات نمی باشند.

    [10] . أصل صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم، الالبانی، ج2، ص1077: «وكان صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يصلي على نفسه في التشهد الأول وغيره. وسَنَّ ذلك لأمته؛ حيث أمرهم بالصلاة عليه بعد السلام عليه. وعلمهم أنواعاً من صيغ الصلاة عليه(صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ). اللهم! صل على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه، وذريته؛ كما صليت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد. وبارك على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه، وذريته؛ كما باركت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد ". وهذا كان يدعو به هو نفسه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ» .
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۵/۰۵/۰۳ در ساعت ۰۹:۴۹
    مدرک صلوات تشهد
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    علاقمند به کتاب روانشناسی و تاریخی
    نوشته
    1,310
    حضور
    40 روز 12 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    3701



    مدرک صلوات تشهدبِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیممدرک صلوات تشهد


    با سلام

    آری، در روایات آمده است که پیامبر(ص) در نمار برای خود صلوات می‌فرستاد، از جمله:کعب بن عجره روایت کرده است که پیامبر(ص) در نماز این گونه صلوات می‌فرستاد: «اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمیدٌ مجید».
    این صلوات از دو بخش تشکیل شده است:بخش اوّل : اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد، بخش دوّم: کما صلّیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمیدٌ مجیدٌ.آنچه در نماز واجب است، قسمت اوّل آن است و قسمت دوم ( چه در نماز و چه در غیر حال نماز) مستحب است.
    فعاليت داشتن در فضاي مجازي و پاک ماندن در آن ' تقواي دو چندان ميخواهد. يادمان نرود گاهي با گناه به اندازه ي يک لايک فاصله داريم... يادمان نرود فضاي مجازي هم "محضر خداست " نکند که شرمنده باشيم، امان از لحظه ي غفلت که فقط خدا شاهد است و بس...! گاهي روي مانيتور بچسبانيم "ورود شيطان ممنوع " مراقب دستي که کليک ميکند، چشمي که ميبيند و گوشي که ميشنود باشيم... و بدانيم و آگاه باشيم که خدا هم هميشه آنلاين "است. .وما فقط در مشگلات آنلاین میشیم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    دشمن شناسی - سرودن شعر
    نوشته
    6,140
    حضور
    136 روز 18 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19255



    نقل قول نوشته اصلی توسط yalda solimani نمایش پست ها
    کعب بن عجره روایت کرده است که....
    سلام
    اگر با ذكر منبع بفرمائيد به نظرم بهتر باشد
    با احترام


    آن حرفی که بین مردم خریدار دارد حرف حق نیست
    بلکه حرفی است که با
    داد گفته شود. چه حق باشد ، چه نباشد



  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب
    1) قرآن کریم مردم را مکلف به فرستادن درود بر پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم)‌نموده، آنجا که فرموده: « إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛[1] «خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستد اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد».
    از آنجا که آنحضرت در رأس مؤمنین بوده تبعا خود مأمور به صلوات بر خویش نیز بوده که این امر شامل حال نماز و غیر آن می گردد.

    2) در روایاتی که مربوط به نحوه ی تشهد و سلام در منابع شیعی و سنی است، نحوه ی تشهد و سلام بیان گشته و یکی از فقراتی که مشترک در تشهد و سلام بین شیعه و سنی است، فقره ی صلوات و سلام بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می باشد.
    از آنجا که کیفیّت ادای نماز بر اساس تبیین پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) بوده و آن حضرت مردم را مکلّف به انجام عبادات به گونه ای که خود انجام داده نموده،؛ همچنان که در روایتی که مورد قبول فریقین است فرمودند: «صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي»؛[2]«نمازبگزارید آنگونه که دیده اید من نماز می گزارم»، دلیلی بر تفاوت برخی جزئیات نماز پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) با نماز سایر مکلفین نداریم؛ لذا در بحث چگونگی صلوات و سلام فرستادن پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) در نمازشان؛ از آنجا که اصل کیفیت نماز ما همچون نماز آنحضرت بوده، به شکل قطع می توان گفت که آنحضرت در نماز به خود صلوات و درود می فرستادند.[3]

    مرحوم کلینی در کتاب«الکافی» در بیان داستان معراج و تشریع نماز از سوی خداوند روایت مفصلی را ذکر نموده که قسمتی از آن که مربوط به نماز آنحضرت در شب معراج است. در این فقره از روایت می خوانیم:

    «سپس خداوند متعال به او وحی نمود: ای محمّد بر خود و اهل بیتت درود فرست:‌ پس آنحضرت گفت: «صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي». سپس پیامبر التفات نمود پس صفوفی از ملائکه و مرسلین و انبیاء را مشاهده نمود. پس گفته شد: ای محمّد بر آنان سلام فرست. پس پیامبرگفت:‌ «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»...[4]

    3) در روایات اهل سنت در خصوص مسأله ی تشهد و سلام؛ بیان شده که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) علاوه بر آنکه جزئیات تشهد[5] را به اصحاب آموخته،[6] آنحضرت در نماز و غیر آن بر خود سلام و درود می فرستاده اند.
    طحاوی عالم بزرگ اهل سنت به نقل از عبدالله بن زبیر نقل می کند که وی گفته: تشهد رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلّم) در نماز اینچنین بود: « إِنَّ تَشَهُّدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الَّذِي كَانَ يَتَشَهَّدُ بِهِ: بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ خَيْرِ الْأَسْمَاءِ , التَّحِيَّاتُ الطَّيِّبَاتُ, الصَّلَوَاتُ لِلَّهِ, أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ, وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ, أَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا, وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا, السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ, السَّلَامُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ, اللهُمَّ اغْفِرْ لِي وَاهْدِنِي».[7] که در این نقل پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم) به صیغه ی خطاب در نماز به خویش سلام می نمودند.

    البانی نیز به نقل از صحیح «ابو عوانه» روایت می کند که آنحضرت همواره در نماز در تشهد اول و غیر آن بر خود درود می فرستاد:
    «وكان صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يصلي على نفسه في التشهد الأول وغيره».[8]

    وی همچنین می نویسد: پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) همواره در تشهد اول نماز و غیر آن بر خود صلوات و درود می فرستادند و این عمل را بر امت خویش سنت شمردند، از آن جهت که امت خویش را امر نمودند که بعد از سلام به آنحضرت به ایشان درود فرستند و آنحضرت انواعی از صیغه های درود بر خود را به آنان تعلیم فرمودند که یکی از آنها درود و صلواتی است که خود آنرا می خواندند: «اللهم! صل على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه، وذريته؛ كما صليت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد. وبارك على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه،[9] وذريته؛ كما باركت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد». [10]

    موفق باشید.


    [1] . الاحزاب(33)،56.

    [2] . صحیح البخاری ، ‌کتاب الاذان، باب 18، ح631، دار طوق النجاة.

    [3] . همچنان که قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(علیه السلام)‌ حکایت می کند که آنحضرت بر خویش سلام می فرستاد: (وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا)؛‌ و سلام (خدا) بر من، در آن روز كه متولّد شدم، و در آن روز كه مى‏ميرم، و آن روز كه زنده برانگيخته خواهم شد. (مریم،33).

    [4] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص486: ««ثُمَّ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا مُحَمَّدُ صَلِ‏ عَلَى‏ نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ فَقَالَ: صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي‏ وَ قَدْ فَعَلَ ثُمَّ الْتَفَتَ فَإِذَا بِصُفُوفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ النَّبِيِّينَ فَقِيلَ يَا مُحَمَّدُ سَلِّمْ عَلَيْهِمْ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ السَّلَامَ وَ التَّحِيَّةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ الْبَرَكَاتِ أَنْتَ وَ ذُرِّيَّتُك‏»

    [5] . فقره ی سلام به نقل اهل سنت داخل در تشهد است.

    [6] . ابن عباس در این رابطه می گوید: «كان رسول الله(صلى الله عليه (وآله)وسلم) يعلمنا التشهد كما يعلمنا [السورة من] القرآن». پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم)‌همچنانکه سوره ای از سور قرآن را به ما می آموخت، تشهد را نیز به ما آموخت.( صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم من التكبير إلى التسليم كأنك تراها، الالبانی، ج1، ص164).

    [7] . شرح معاني الآثار، الطحاوی، ج1، ص265، ح1578، عالم الكتب.

    [8] . أصل صفة صلاة النبي (صلى الله عليه (وآله)وسلم)، الالبانی، ج2، ص904، مكتبة المعارف للنشر والتوزيع – الرياض.

    [9] . از نظر شیعه ازواج داخل در صیغه ی صلوات نمی باشند.

    [10] . أصل صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم، الالبانی، ج2، ص1077: «وكان صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يصلي على نفسه في التشهد الأول وغيره. وسَنَّ ذلك لأمته؛ حيث أمرهم بالصلاة عليه بعد السلام عليه. وعلمهم أنواعاً من صيغ الصلاة عليه(صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ). اللهم! صل على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه، وذريته؛ كما صليت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد. وبارك على محمد، وعلى أهل بيته، وعلى أزواجه، وذريته؛ كما باركت على آل إبراهيم، إنك حميد مجيد ". وهذا كان يدعو به هو نفسه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ» .


    سلام و ممنونم

    ولی ظاهرا" باز باب سوال باقیست
    1- شان نزول آیه صلوات چیست؟
    2-آیا نماز هم شامل این آیه میشود؟
    3- آیا کیفیت صلوات در آیه مشخص شده؟
    4-اتفاق نظر شیعه و سنی در مورد یک موضوع اصلا" دلیل صحت مطلب نیست و میتواند یک اشتباه عمومی با اکثریت جاری و ساری شود کما اینکه میبینیم شیعه به راحتی در اذان به نیت تبرک و تیمن شهادت به ولایت پیشوای اول خود را داخل میکند و سنی به فتوای خلیفه دوم خود بخشی از اذان را حذف میکند پس میتواند اتفاقات مشابه باز هم وجود داشته باشد
    5- تمام مطالبی که بیان فرمودید هیچکدام به نحوه انجام تشهد برنمیگشت و روایات زیادی در مورد دستورات و اذکار مهمی داریم که بر مسلمین مستحب و یا واجب است ولی در نماز جایگاهی ندارد
    6- آیا شیعه و سنی بر نحوه گفتن و متن صلوات بر نبی اسلام متفقند یا اختلاف دارند چرا؟
    7-بر فرض پیش پذیرش صلوات بر نبی اسلام در نماز آیا این صلوات واجب است یا مستحب؟
    8- روایت مرحوم کلینی تا چه حد صحیح السند است ؟
    9-همانطور هم که در روایت طحاوی هم مشاهده میکنید صلوات به آن معنای ما وجود ندارد
    10- سند روایت البانی چقدر معتبر است ؟
    11- در همین تالار بحثی در مورد نحوه صلوات فرستاد بود که کارشناس محترم روایتی را ذکر کردند که در آن پیامبر هیچ نظری در ارتباط با نحوه صلوات فرستادن نداشتند و سایرین در مورد صلوات فرستادن به ایشون پیشنهاداتی دادند


    به اعتقاد بنده همانطور که عده کثیری بر خود واجب میدانند در صلوات نماز وعجل فرجهم را ذکر کنند عده ای هم برای احترام به نبی اسلام صلوات تشهد را واجب قلمداد میکنند و روایت متقنی برای این صلوات نداریم و همه نظرات تحلیلی و شخصی هست
    ویرایش توسط moaqfe : ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۰:۴۴

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    سلام و ممنونم

    ولی ظاهرا" باز باب سوال باقیست
    1- شان نزول آیه صلوات چیست؟
    2-آیا نماز هم شامل این آیه میشود؟
    3- آیا کیفیت صلوات در آیه مشخص شده؟
    4-اتفاق نظر شیعه و سنی در مورد یک موضوع اصلا" دلیل صحت مطلب نیست و میتواند یک اشتباه عمومی با اکثریت جاری و ساری شود کما اینکه میبینیم شیعه به راحتی در اذان به نیت تبرک و تیمن شهادت به ولایت پیشوای اول خود را داخل میکند و سنی به فتوای خلیفه دوم خود بخشی از اذان را حذف میکند پس میتواند اتفاقات مشابه باز هم وجود داشته باشد
    5- تمام مطالبی که بیان فرمودید هیچکدام به نحوه انجام تشهد برنمیگشت و روایات زیادی در مورد دستورات و اذکار مهمی داریم که بر مسلمین مستحب و یا واجب است ولی در نماز جایگاهی ندارد
    6- آیا شیعه و سنی بر نحوه گفتن و متن صلوات بر نبی اسلام متفقند یا اختلاف دارند چرا؟
    7-بر فرض پیش پذیرش صلوات بر نبی اسلام در نماز آیا این صلوات واجب است یا مستحب؟

    به اعتقاد بنده همانطور که عده کثیری بر خود واجب میدانند در صلوات نماز وعجل فرجهم را ذکر کنند عده ای هم برای احترام به نبی اسلام صلوات تشهد را واجب قلمداد میکنند و روایت متقنی برای این صلوات نداریم و همه نظرات تحلیلی و شخصی هست
    با سلام و عرض ادب و احترام

    1) الزاما هر آیه ای نیاز به شأن نزول خاصی نخواهد داشت؛ در این آیه نیز یکی از وظایف امت در قبال پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) بیان شده است،[1] و از آنجا که در این آیه بر مکلّفین امر شده است و خطاب امر نیز ظهور در وجوب آن داشته، ‌آیه یکی از وظایف واجب امت در قبال پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) را بیان فرموده است؛ اما اینکه نحوه ی صلوات بر آنحضرت چگونه است، آیه در مقام بیان آن نبوده و تبیین آن به عهده ی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) است که در روایات شیعی و سنی چنین تبیینی با مضامینی مشترک نقل گردیده و در این میان اختلافی نیست.

    2) در قرآن کریم اصل تشریع نماز و وجوب آن وارد شده است؛ اما کیفیت انجام آن با تبیین پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) روشن می گردد، که گفته شد در این مقام آنحضرت فرمودند: «نمازبگزارید آنگونه که دیده اید من نماز می گزارم»؛‌ لذا مردم مأمور به فراگیری نماز از آن حضرت بودند؛ همچنانکه آن حضرت جزئیات نماز را برای مردم تبیین فرموده که یکی از آنها نیز مسأله ی سلام و صلوات بر آنحضرت در تشهد است؛ چنانچه از ابن عباس و دیگران نقل شده که آنحضرت تشهد را همچون سوره ای از سوره های قرآن به ما آموختند.[2]

    3) برترین صیغه ی ای که در صلوات تشریع شده و مورد اتفاق شیعه و سنی است صلوات ابراهیمی(علیه السلام) است که در منابع فریقین با اسناد مختلف نقل گردیده است،‌که این صلوات به نقل روایت بخاری در صحیح خود اینچنین است: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَعَلي آلِ مُحَمَّد، کَما صَلَّيْتَ عَلي إِبْراهيمَ وَعَلي آلِ إِبْراهيمَ إِنَّکَ حَميدٌ مَجِيدٌ، اللّهُمَّ بارِکْ عَلي مُحَمَّد وَعَلي آلِ مُحَمَّد کَما بارَکْتَ عَلي إِبْراهيمَ وَآلِ إِبْراهيمَ إِنَّکَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ».[3] اصل تشریع چنین صلواتی در نماز و غیر نماز مورد اتفاق شیعه و سنی بوده؛ اما اینکه چنین امری در نماز واجب می باشد و یا مستحب ارتباطی با اصل تشریع آن در نماز ندارد.

    4) از آنجا که سوال اصلی شما بر این محور بود که آنحضرت در نماز بر خود صلوات می فرستادند یا خیر؟ در مجموع مطالبی که بیان گردید روشن می گردد که اگر آنحضرت بر خود صلوات نمی فرستادند چگونه مردم را به مطابعت از عمل خویش فرا می خواندند؟ ودر این میان روایات متعددی از شیعه و سنی با مضامینی واحد نقل گردیده و توهم اینکه چنین امری خارج از تبیین رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) صورت پذیرفته باشد حدس و گمانی بیش نیست.

    در این تاپیک به روایات اهل سنت در رابطه با صیغه ی صلوات پرداخته شده است مراجعه فرمائید:

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=34078

    موفق باشید.


    [1] . هر چند که گروهی از فقهای شیعه و سنی در تشریع صلوات نماز به این آیه استناد می نمایند.

    [2] . «عن بن عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا التَّشَهُّدَ كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنَ الْقُرْآنِ فَكَانَ يَقُولُ: "التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ سَلَّامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رسول الله». ( صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم من التكبير إلى التسليم كأنك تراها، الالبانی، ج1، ص164.
    [3] . صحیح البخاری، ح4515.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۵/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۱:۴۳
    مدرک صلوات تشهد
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب و احترام

    1) الزاما هر آیه ای نیاز به شأن نزول خاصی نخواهد داشت؛ در این آیه نیز یکی از وظایف امت در قبال پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) بیان شده است،[1] و از آنجا که در این آیه بر مکلّفین امر شده است و خطاب امر نیز ظهور در وجوب آن داشته، ‌آیه یکی از وظایف واجب امت در قبال پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) را بیان فرموده است؛ اما اینکه نحوه ی صلوات بر آنحضرت چگونه است، آیه در مقام بیان آن نبوده و تبیین آن به عهده ی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) است که در روایات شیعی و سنی چنین تبیینی با مضامینی مشترک نقل گردیده و در این میان اختلافی نیست.

    2) در قرآن کریم اصل تشریع نماز و وجوب آن وارد شده است؛ اما کیفیت انجام آن با تبیین پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) روشن می گردد، که گفته شد در این مقام آنحضرت فرمودند: «نمازبگزارید آنگونه که دیده اید من نماز می گزارم»؛‌ لذا مردم مأمور به فراگیری نماز از آن حضرت بودند؛ همچنانکه آن حضرت جزئیات نماز را برای مردم تبیین فرموده که یکی از آنها نیز مسأله ی سلام و صلوات بر آنحضرت در تشهد است؛ چنانچه از ابن عباس و دیگران نقل شده که آنحضرت تشهد را همچون سوره ای از سوره های قرآن به ما آموختند.[2]

    3) برترین صیغه ی ای که در صلوات تشریع شده و مورد اتفاق شیعه و سنی است صلوات ابراهیمی(علیه السلام) است که در منابع فریقین با اسناد مختلف نقل گردیده است،‌که این صلوات به نقل روایت بخاری در صحیح خود اینچنین است: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَعَلي آلِ مُحَمَّد، کَما صَلَّيْتَ عَلي إِبْراهيمَ وَعَلي آلِ إِبْراهيمَ إِنَّکَ حَميدٌ مَجِيدٌ، اللّهُمَّ بارِکْ عَلي مُحَمَّد وَعَلي آلِ مُحَمَّد کَما بارَکْتَ عَلي إِبْراهيمَ وَآلِ إِبْراهيمَ إِنَّکَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ».[3] اصل تشریع چنین صلواتی در نماز و غیر نماز مورد اتفاق شیعه و سنی بوده؛ اما اینکه چنین امری در نماز واجب می باشد و یا مستحب ارتباطی با اصل تشریع آن در نماز ندارد.

    4) از آنجا که سوال اصلی شما بر این محور بود که آنحضرت در نماز بر خود صلوات می فرستادند یا خیر؟ در مجموع مطالبی که بیان گردید روشن می گردد که اگر آنحضرت بر خود صلوات نمی فرستادند چگونه مردم را به مطابعت از عمل خویش فرا می خواندند؟ ودر این میان روایات متعددی از شیعه و سنی با مضامینی واحد نقل گردیده و توهم اینکه چنین امری خارج از تبیین رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) صورت پذیرفته باشد حدس و گمانی بیش نیست.

    در این تاپیک به روایات اهل سنت در رابطه با صیغه ی صلوات پرداخته شده است مراجعه فرمائید:

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=34078

    موفق باشید.


    [1] . هر چند که گروهی از فقهای شیعه و سنی در تشریع صلوات نماز به این آیه استناد می نمایند.

    [2] . «عن بن عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا التَّشَهُّدَ كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنَ الْقُرْآنِ فَكَانَ يَقُولُ: "التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ سَلَّامٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رسول الله». ( صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم من التكبير إلى التسليم كأنك تراها، الالبانی، ج1، ص164.
    [3] . صحیح البخاری، ح4515.

    سلام و ممنون از زحمت پاسخگویی
    اما همچنان پاسخ تفسیری و برداشتی شد و مستندی واضح وجود ندارد
    در هر صورت از زمانی که گذاشتید ممنونم و براتون آرزوی سربلندی دارم
    در پناه حق تعالی باشید

  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط moaqfe نمایش پست ها
    سلام و ممنون از زحمت پاسخگویی
    اما همچنان پاسخ تفسیری و برداشتی شد و مستندی واضح وجود ندارد
    در هر صورت از زمانی که گذاشتید ممنونم و براتون آرزوی سربلندی دارم
    در پناه حق تعالی باشید
    با سلام و عرض ادب

    1) مطالبی که بیان شد نصوص روایات شیعه و سنی بود که همگی در اینکه آنحضرت در نماز بر خود صلوات می فرستاده اند اشتراک نظر داشته و چنین امری برداشت و یا تفسیر فاقد مدرک نمی باشد. نصی که در این میان مورد اتفاق شیعه و سنی است تعبیر«صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي»؛[1] «نمازبگزارید آنگونه که دیده اید من نماز می گزارم». و یا تعابیر ی همچون: پیامبر(صلی الله علیه وآله) تشهد را همچون سوره ی از سوره های قرآن به ما آموخت:«كان رسول الله(صلى الله عليه (وآله)وسلم) يعلمنا التشهد كما يعلمنا [السورة من] القرآن»؛ [2]

    2) در تشهد و سلام تعلیم داده شده از سوی پیامبر(صلی الله علیه وآله) سلام و صلوات بر آنحضرت وارد شده است؛‌ همچنان که صلوات بر آنحضرت در تشهد بنابر مذهب شیعه و مذهب شافعی و صحیح مذهب حنابله واجب بوده و در بقیه ی مذاهب نیز مستحب می باشد که همگی بیانگر آن بوده که چنین امری تعلیم پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بوده است و معنا ندارد که آنحضرت از سویی بفرمایند نمازتان را همچون نماز من بخوانید و تشهد را نیز به مردم بیاموزد؛ ولی خود به گونه ای دیگر نماز بخواند؟‌آیا چنین چیزی معقول است؟

    3) در مطالب قبلی دو روایت پیرامون صلوات آنحضرت به خود بیان گردید. یکی در مورد کیفیت تشریع نماز در شب معراج بود که که مرحوم کلینی آنرا به سندی صحیح،[3] نقل نموده که وقتی پیامبر(صلی الله علیه وآله) در شب معراج به دستور خدای متعال نماز گزارد وقتی به رکعت دوم رسید پروردگار به او وحی نمود: ای محمّد بر خود و اهل بیتت درود فرست:‌ پس آنحضرت گفت:«صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي». سپس پیامبر التفات نمود پس صفوفی از ملائکه و مرسلین و انبیاء را مشاهده نمود. پس گفته شد: ای محمّد بر آنان سلام فرست. پس پیامبرگفت:‌ «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»...[4]

    و دیگری در خبری که در صحیح ابو عوانه نقل گردیده و البانی نیز آنرا صحیح دانسته که آنحضرت همواره در نماز در تشهد اول و غیر آن بر خود درود می فرستاده اند: «وكان صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يصلي على نفسه في التشهد الأول وغيره».[5] علاوه بر این در مواردی گزارش شده که آنحضرت در غیر نماز بعد از ذکر نام مبارک خویش بر خود درود و سلام می فرستادند؛ همچنان که آلوسی در تفسیر خود نقل می کند که آنحضرت بعد از ذکر نام خود می فرمود:«صلی الله علیه و آله».[6]

    4) با توجه به مجموع مطالب جای هیچ شکی نیست که آنحضرت در نماز بر خویش درود می فرستاده اند،‌ و اینکه کسی مدعی شود این مطالب چنین امری را اثبات نمی نماید، سوال از او این خواهد بود که اولا دلیل بر این تفاوت با توجه به اینکه اصل تشریع عبادات یکسان است چه خواهد بود و ثانیا چرا چنین تفاوتی توسط هیچ یک از صحابه گزارش نشده است؛ بلکه بر خلاف آن سخن از تبعیت از آن حضرت در کیفیت عبادات است.

    موفق باشید.

    [1] . صحیح البخاری ، ‌کتاب الاذان، باب 18، ح631، دار طوق النجاة.

    [2] . ( صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم من التكبير إلى التسليم كأنك تراها، الالبانی، ج1، ص164.

    [3] . الكافي (ط - دار الحديث)؛ ج‌6، ص: 636: « عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّٰهِ عليه السلام».


    [4] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص486: ««ثُمَّ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا مُحَمَّدُ صَلِ‏ عَلَى‏ نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي‏ وَ قَدْ فَعَلَ ثُمَّ الْتَفَتَ فَإِذَا بِصُفُوفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ النَّبِيِّينَ فَقِيلَ يَا مُحَمَّدُ سَلِّمْ عَلَيْهِمْ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ السَّلَامَ وَ التَّحِيَّةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ الْبَرَكَاتِ أَنْتَ وَ ذُرِّيَّتُك‏» .

    [5] . أصل صفة صلاة النبي (صلى الله عليه (وآله)وسلم)، الالبانی، ج2، ص904، مكتبة المعارف للنشر والتوزيع – الرياض.

    [6] . روح المعانی، الآلوسی، ج22، ص84:‌ «وقد صرح بعض أجلة الشافعية بوجوب الصلاة عليه صلى الله عليه وسلم في صلاته وذكر أنه صلى الله عليه وسلم كان يصلي على نفسه خارجها كما هو ظاهر أحاديث كقوله صلى الله عليه وسلم حين ضلت ناقته وتكلم منافق فيها " إن رجلا من المنافقين شمت أن ضلت ناقة رسول الله صلى الله عليه وسلم " وقوله حين عرض على المسلمين رد ما أخذه من أبي العاص زوج ابنته زينب قبل إسلامه " وإن زينب بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم سألتني " الحديث».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۵/۱۲/۰۹ در ساعت ۲۲:۵۰
    مدرک صلوات تشهد
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    314
    حضور
    2 روز 19 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    330



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    1) مطالبی که بیان شد نصوص روایات شیعه و سنی بود که همگی در اینکه آنحضرت در نماز بر خود صلوات می فرستاده اند اشتراک نظر داشته و چنین امری برداشت و یا تفسیر فاقد مدرک نمی باشد. نصی که در این میان مورد اتفاق شیعه و سنی است تعبیر«صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي»؛[1] «نمازبگزارید آنگونه که دیده اید من نماز می گزارم». و یا تعابیر ی همچون: پیامبر(صلی الله علیه وآله) تشهد را همچون سوره ی از سوره های قرآن به ما آموخت:«كان رسول الله(صلى الله عليه (وآله)وسلم) يعلمنا التشهد كما يعلمنا [السورة من] القرآن»؛ [2]

    2) در تشهد و سلام تعلیم داده شده از سوی پیامبر(صلی الله علیه وآله) سلام و صلوات بر آنحضرت وارد شده است؛‌ همچنان که صلوات بر آنحضرت در تشهد بنابر مذهب شیعه و مذهب شافعی و صحیح مذهب حنابله واجب بوده و در بقیه ی مذاهب نیز مستحب می باشد که همگی بیانگر آن اند که چنین امری تعلیم پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بوده است و معنا ندارد که آنحضرت از سویی بفرمایند نمازتان را همچون نماز من بخوانید و تشهد را نیز به مردم بیاموزد؛ ولی خود به گونه ای دیگر نماز بخواند؟‌آیا چنین چیزی معقول است؟

    3) در مطالب قبلی دو روایت پیرامون صلوات آنحضرت به خود بیان گردید. یکی در مورد کیفیت تشریع نماز در شب معراج بود که که مرحوم کلینی آنرا به سندی صحیح،[3] نقل نموده که وقتی پیامبر(صلی الله علیه وآله) در شب معراج به دستور خدای متعال نماز گزارد وقتی به رکعت دوم رسید پروردگار به او وحی نمود: ای محمّد بر خود و اهل بیتت درود فرست:‌ پس آنحضرت گفت:«صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي». سپس پیامبر التفات نمود پس صفوفی از ملائکه و مرسلین و انبیاء را مشاهده نمود. پس گفته شد: ای محمّد بر آنان سلام فرست. پس پیامبرگفت:‌ «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»...[4]

    و دیگری در خبری که در صحیح ابو عوانه نقل گردیده و البانی نیز آنرا صحیح دانسته که آنحضرت همواره در نماز در تشهد اول و غیر آن بر خود درود می فرستاده اند: «وكان صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ(وآله) وَسَلَّمَ يصلي على نفسه في التشهد الأول وغيره».[5] علاوه بر این در مواردی گزارش شده که آنحضرت در غیر نماز بعد از ذکر نام مبارک خویش بر خود درود و سلام می فرستادند؛ همچنان که آلوسی در تفسیر خود نقل می کند که آنحضرت بعد از ذکر نام خود می فرمود:«صلی الله علیه و آله».[6]

    4) با توجه به مجموع مطالب جای هیچ شکی نیست که آنحضرت در نماز بر خویش درود می فرستاده اند،‌ و اینکه کسی مدعی شود این مطالب چنین امری را اثبات نمی نماید، سوال از او این خواهد بود که اولا دلیل بر این تفاوت با توجه به اینکه اصل تشریع عبادات یکسان است چه خواهد بود و ثانیا چرا چنین تفاوتی توسط هیچ یک از صحابه گزارش نشده است؛ بلکه بر خلاف آن سخن از تبعیت از آن حضرت در کیفیت عبادات است.

    موفق باشید.

    [1] . صحیح البخاری ، ‌کتاب الاذان، باب 18، ح631، دار طوق النجاة.

    [2] . ( صفة صلاة النبي صلى الله عليه(وآله) وسلم من التكبير إلى التسليم كأنك تراها، الالبانی، ج1، ص164.

    [3] . الكافي (ط - دار الحديث)؛ ج‌6، ص: 636: « عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّٰهِ عليه السلام».


    [4] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص486: ««ثُمَّ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا مُحَمَّدُ صَلِ‏ عَلَى‏ نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ‏ بَيْتِي‏ وَ قَدْ فَعَلَ ثُمَّ الْتَفَتَ فَإِذَا بِصُفُوفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ النَّبِيِّينَ فَقِيلَ يَا مُحَمَّدُ سَلِّمْ عَلَيْهِمْ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ السَّلَامَ وَ التَّحِيَّةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ الْبَرَكَاتِ أَنْتَ وَ ذُرِّيَّتُك‏» .

    [5] . أصل صفة صلاة النبي (صلى الله عليه (وآله)وسلم)، الالبانی، ج2، ص904، مكتبة المعارف للنشر والتوزيع – الرياض.

    [6] . روح المعانی، الآلوسی، ج22، ص84:‌ «وقد صرح بعض أجلة الشافعية بوجوب الصلاة عليه صلى الله عليه وسلم في صلاته وذكر أنه صلى الله عليه وسلم كان يصلي على نفسه خارجها كما هو ظاهر أحاديث كقوله صلى الله عليه وسلم حين ضلت ناقته وتكلم منافق فيها " إن رجلا من المنافقين شمت أن ضلت ناقة رسول الله صلى الله عليه وسلم " وقوله حين عرض على المسلمين رد ما أخذه من أبي العاص زوج ابنته زينب قبل إسلامه " وإن زينب بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم سألتني " الحديث».
    سلام و ممنون

    جواب فراز 4 کلام شما در فراز دوم کلامتون که فرمودید دو فرقه از چهار فرقه اهل سنت صلوات رو مستحب میدونن
    بد نیست مستنداتشون بررسی بشه

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۳۰, ۱۱:۳۸ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود