صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: توجيه شرعی قرض الحسنه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,521
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58315

    توجيه شرعی قرض الحسنه





    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

    لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:



    سلام
    سوال اول: بانك هاي قرض الحسنه شرط مي كنند كه پولي را شش ماه بگذاريد تا همان مقدار وام بدهيم؟
    چگونه مي توانيم وام بگيريم و گرفتار خلاف شرع نشويم؟

    سؤال دوم: حدود 7 ميليون تومان قرض دارم مي توانم سه ميليون دارم بگذارم در قرض الحسنه كه با آن وام بگيرم؟ زمان خمس فرار رسد و پولم در قرض الحسنه باشد به آن خمس تعلق مي گيرد با توجه به اين كه مقروض هم هستم؟ آيا مي توانم پول را به دخترم كه به او بدهكارم بدهم به عنوان قرضش و سؤال خمسي كه رفت از او بگيرم؟
    در این مورد چه راهكار شرعي وجود دارد؟ كه مبتلا به خلاف شرع هم نشوم

    لطفا طبق نظر مشهور فقها پاسخ بدهید.
    خیلی ممنونم




    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید



  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,521
    حضور
    175 روز 1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58315



    با نام و یاد دوست







    توجيه شرعی قرض الحسنه








    کارشناس بحث: استاد سجاد

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط ;819680
    سلام
    سوال اول: بانك هاي قرض الحسنه شرط مي كنند كه پولي را شش ماه بگذاريد تا همان مقدار وام بدهيم؟
    چگونه مي توانيم وام بگيريم و گرفتار خلاف شرع نشويم؟

    سؤال دوم: حدود 7 ميليون تومان قرض دارم مي توانم سه ميليون دارم بگذارم در قرض الحسنه كه با آن وام بگيرم؟ زمان خمس فرار رسد و پولم در قرض الحسنه باشد به آن خمس تعلق مي گيرد با توجه به اين كه مقروض هم هستم؟ آيا مي توانم پول را به دخترم كه به او بدهكارم بدهم به عنوان قرضش و سؤال خمسي كه رفت از او بگيرم؟
    در این مورد چه راهكار شرعي وجود دارد؟ كه مبتلا به خلاف شرع هم نشوم

    لطفا طبق نظر مشهور فقها پاسخ بدهید.
    خیلی ممنونم
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    1. اگر به شرط وام گرفتن ، پولی در بانک نگهداری نکنید و تنها پس از جمع شدن پول اقدام به گرفتن وام قرض الحسنه نمایید، مانعی ندارد.

    2. در فرض سؤال به چنین پولی خمس تعلق می گیرد مگر اینکه قبل از سال خمسی و تعلق خمس، واقعا به نیت پرداخت بدهی به دخترتان بدهید.

    در پناه حضرت حق باشید


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    1. اگر به شرط وام گرفتن ، پولی در بانک نگهداری نکنید و تنها پس از جمع شدن پول اقدام به گرفتن وام قرض الحسنه نمایید، مانعی ندارد.

    با اين حساب قرض الحسنه هاي خانوادگي هم مشكل خواهند داشت چون خانواده هاي زيادي براي صله رحم دور هم به صورت دوره اي جمع مي شوند و ماهانه مبلغي مي دهند هر كس پولش به حدنصاب رسيد قرعه كشي مي كنند و به او وام مي دهند ولي اگر به حد نصاب نرسد ولي به كسي نمي دهند هر چند گرفتار باشد.
    اگر پول در صندوق قرض الحسنه باشد و آنها تا زمان نياز من به مردم مي دهند باز خمس به آن تعلق مي گيرد؟
    راه شرعي براي اين موارد چيست؟
    وارد نشدن در اين صندوق ها؟

    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ در ساعت ۰۰:۰۷
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    با اين حساب قرض الحسنه هاي خانوادگي هم مشكل خواهند داشت چون خانواده هاي زيادي براي صله رحم دور هم به صورت دوره اي جمع مي شوند و ماهانه مبلغي مي دهند هر كس پولش به حدنصاب رسيد قرعه كشي مي كنند و به او وام مي دهند ولي اگر به حد نصاب نرسد ولي به كسي نمي دهند هر چند گرفتار باشد.
    اگر پول در صندوق قرض الحسنه باشد و آنها تا زمان نياز من به مردم مي دهند باز خمس به آن تعلق مي گيرد؟
    راه شرعي براي اين موارد چيست؟
    وارد نشدن در اين صندوق ها؟
    با تشکر از سؤال شما استاد گرامی

    لطف کنید بیشتر از ساز و کار این نوع قرض الحسنه ای که می فرمایید با مثال توضیح دهید تا بهتر بتوانیم حکم شرعی آن را بیان کنیم.

    در پناه حضرت حق باشید


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    با تشکر از سؤال شما استاد گرامی

    لطف کنید بیشتر از ساز و کار این نوع قرض الحسنه ای که می فرمایید با مثال توضیح دهید تا بهتر بتوانیم حکم شرعی آن را بیان کنیم.

    در پناه حضرت حق باشید
    سلام بر شما
    متشكرم از لطف شما
    اين روزها متداول شده است كه خانواده ها به بهانه اي دور هم جمع مي شوند و هر ماه منزل يكي مي روند و آنجا مثلا هر فردي سهمي دارد و هر ماه مثلا 100 هزار تومان مي دهد.
    هر كس به حد نصاب برسد مثلا بعد از پرداخت 15 قسط در قرعه كشي شركت داده مي شود
    يعني اگر من امروز به آن جمع ملحق شوم تا 15 ماه ديگر در قرعه كشي شركت داده نمي شود يعني شرط ضمني اين قرض الحسنه اين است كه 15 تا 100 هزار تومان بدهم بعد در قرعه كشي شركت داده شوم.
    اين كار از نظر شرعي چه وجهي دارد
    اگر مشكل دارد راه حل چيست؟ چون غالبا افراد هم مشكلاتي دارند يكي مي خواهد جهيزيه جور كند يكي مي خواهد ازدواج كند يكي مي خواهد ماشين بخرد و...
    ولي به هر حال اين شرط را دارند

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    سلام بر شما
    متشكرم از لطف شما
    اين روزها متداول شده است كه خانواده ها به بهانه اي دور هم جمع مي شوند و هر ماه منزل يكي مي روند و آنجا مثلا هر فردي سهمي دارد و هر ماه مثلا 100 هزار تومان مي دهد.
    هر كس به حد نصاب برسد مثلا بعد از پرداخت 15 قسط در قرعه كشي شركت داده مي شود
    يعني اگر من امروز به آن جمع ملحق شوم تا 15 ماه ديگر در قرعه كشي شركت داده نمي شود يعني شرط ضمني اين قرض الحسنه اين است كه 15 تا 100 هزار تومان بدهم بعد در قرعه كشي شركت داده شوم.
    اين كار از نظر شرعي چه وجهي دارد
    اگر مشكل دارد راه حل چيست؟ چون غالبا افراد هم مشكلاتي دارند يكي مي خواهد جهيزيه جور كند يكي مي خواهد ازدواج كند يكي مي خواهد ماشين بخرد و...
    ولي به هر حال اين شرط را دارند
    با عرض سلام و احترام و تشکر از پاسخ شما

    بدین صورت ربا محسوب می شود و گرفتن چنین وامی که مشروط به قرض دادن است ، حرام می باشد.

    اگر بخواهند چنین شرطی را داشته باشند راه حل خاصی ندارد.

    در پناه حضرت حق باشید


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    با عرض سلام و احترام و تشکر از پاسخ شما
    بدین صورت ربا محسوب می شود و گرفتن چنین وامی که مشروط به قرض دادن است ، حرام می باشد.
    اگر بخواهند چنین شرطی را داشته باشند راه حل خاصی ندارد.
    در پناه حضرت حق باشید
    سلام بر شما
    خب ربا يعني زايش و رويش خب اين پول نه براي آنها زايش دارد نه براي سهام داران
    يك مشاركت است
    يعني همگي پولشان را جهت مي دهند اين ماه دست يك نفر باشد بعد دست ديگري بعد .....
    شايد خود شرط شرعا ايراد داشته باشد ولي اصل مال حرام نيست اين طور نيست؟

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
    سلام بر شما
    خب ربا يعني زايش و رويش خب اين پول نه براي آنها زايش دارد نه براي سهام داران
    يك مشاركت است
    يعني همگي پولشان را جهت مي دهند اين ماه دست يك نفر باشد بعد دست ديگري بعد .....
    شايد خود شرط شرعا ايراد داشته باشد ولي اصل مال حرام نيست اين طور نيست؟
    با عرض سلام و احترام

    در زمینه مالک شدن یا نشدن قرض ربوی بین مراجع تقلید اختلاف نظر وجود دارد اما در اصل ربا بودن و حرمت آن خیر اختلاف قابل توجهی بین مراجع و فقها نیست.

    در پناه حضرت حق باشید


  19. صلوات ها 2


  20. #10
    اناالعبد آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش آرشیو و عرفانهای کاذب

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    علاقه
    هیچی ... کاش بتونم بنده باشم..هیچی نمیخوام دیگه
    نوشته
    1,049
    حضور
    37 روز 11 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    47
    صلوات
    7340



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    با عرض سلام و احترام و تشکر از پاسخ شما

    بدین صورت ربا محسوب می شود و گرفتن چنین وامی که مشروط به قرض دادن است ، حرام می باشد.

    اگر بخواهند چنین شرطی را داشته باشند راه حل خاصی ندارد.

    در پناه حضرت حق باشید
    سلام

    خداقوت:)

    قرعه کشی دوستانه یا فامیلی ما به اینصورت بود که :

    50 نفر با هم هماهنگ کردند و اسمشان را نوشتند ، سپس همانجا نفری 200 تومان دادند و قرعه کشی کردند و یکنفر اسمش در اومدش ،

    10 میلیون نقدا بهش دادند، هر ماه همینطوری هستش که همگی جمع میشوند و پول میگذارند و قرعه کشی میکنند و همانجا پول رو به کسی که اسمش در اومده میدهند .

    آیا این قرعه کشی مشکل دارد ؟

    مانند جناب استاد حامی نیست که باید قبلش 15 قسط بدهند و بعد تو قرعه کشی شرکت داده شوند ... از همان اول تعداد بسته میشود و تا اخر همانها هستند.

    (توضیحات کامل تر برای کسانی که میخواهند این کار را انجام دهند :

    یکنفر واسطه میشود تماس میگیرد با فامیل و دوست و آشنا ، بعد ایشون هر ماه در منزلشون قرعه کشی رو انجام میدهند ، مسئول میشن

    بعد از هر کسی که در قرعه کشی ثبت نام میکنه یک عدد سفته ی 10 میلیونی میگیرن که طرف ملزم به پرداخت هر ماه 200 تومن بشود ،

    در ضمن قرعه کشی هم 1 میلیونی هم 5 میلیونی و هم 10 میلیونی و 25 میلیونی هستش که سود و کارمزد ندارد مثل بانک که 4 درصد یا بیشتر بازپرداخت دارد قرعه کشی

    فامیلی کارمزد ندارد ......)

    طرح ترک رذائل اخلاقی و انجام فضائل اخلاقی برای نزدیکتر کردن ظهور امام زمان (عج) ... این هفته قرائت یک صفحه قرآن هر روز http://www.askdin.com/showthread.php...356#post819356

    انسان
    هرچند هم که عبادتش بسیار باشد، نباید مغرور گشته و خیال کند که به کمال نهایی خویش راه یافته است، بلکه باید بداند که انسان تا زنده است، هدف تیر شیطان و نفس اماره است و درهرحال باید خود را ضعیف و محتاج به مدد و کمک حضرت حق ببیند.

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود