صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زکات دادن یا ندادن ؛ کدام یک اجر و ثواب بیشتری دارد؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766

    زکات دادن یا ندادن ؛ کدام یک اجر و ثواب بیشتری دارد؟




    با سلام و احترام

    وجوب زکات که قطعی است و بحثی نیست ....
    موارد پنج گانه ی زکات که مورد نظر ما است (فعلا با بقیه کار نداریم ) :
    گوسفند و گوساله و شتر
    طلا و نقره
    زکات بستن به اموال چه نتایجی دارد ؟
    انسان ها در فعالیت های اقتصادی دو راه دارند :

    راهی را انتخاب کنند که اموالشان اصلا مشمول زکات و مصداق کنز مال نشود

    راهی را انتخاب کنند که مشمول زکات شده و با پرداخت زکات، از کنز شدن مال جلوگیری کنند.

    عموما راهی را انتخاب می کنیم که در عین داشتن فعالیت اقتصادی، مشمول زکات نشویم.

    آیا کسانی که اموالشان را وارد چرخه اقتصادی می کنند و طوری عمل می کنند که مشمول زکات نشود، دارای اجر و ثواب هستند ؟

    یک مسلمان به دنبال ثواب و اجر و کسب رضایت خدا است و دو راه دارد :

    اموالش را قبل از یکسال وارد جریان اقتصاد کند و مشمول زکات نشود.
    یا
    اموالش را بیش از یکسال نگه دارد و زکاتش را بدهد.

    کدام یک اولا و بالذات مقصود خدا بوده است ؟
    اگر راه دوم ثواب و اجر و رضایت بیشتری را به همراه داشته باشد یک مسلمان اموالش را نگه خواهد داشت تا مشمول زکات شود.
    اگر راه اول دارای اجر و قرب بیشتر باشد آن را انتخاب اول خودش قرار می دهد.
    و اگر این دو راه بالسویه باشد، یعنی به یک انداره داری اجر و ثواب و قرب هستند.


    الان تصور کنید شخصی می خواهد برای سال آینده تصمیم بگیرد

    کدام راه را انتخاب کند بهتر بوده و اجر و ثواب و رضایت بیشتری را به همراه دارد ؟
    از یک جهت که نگاه کنیم هر چه ثواب است مال زکات دهنده است و بهتر است مالمان را نگه داریم...
    اما از جهت دیگری که نگاه کنیم می بینیم اصلا زکات را برای این گذاشته اند که مالت را نگه نداری پس اگر مالت را نگه نداری اجر بیشتری داری ؟
    بالاخره زکات دادن بهتر است یا زکات ندادن ؟
    ( اقیموا الصلوة و اتو الزکاة )


    چند مثال می زنم

    مثال اول
    طلا و نقره وقتی مشمول زکات می شوند که دارای شرایطی باشند
    یک شرط این است که سکه ی رایج باشند.
    یک شرط دیگر این است که به مدت یکسال در مالکیت ما باشند.
    نتیجه ی اول
    اگر سکه های طلا و نقره را دائما و قبل از یک سال در فعالیت های اقتصادی قرار دهیم مشمول زکات نمی شوند.
    آیا کسی که اموالش را به چرخش در می آورد و مشمول زکات نمی شود اجر و ثواب و قرب بیشتری دارد ؟ یا کسی که اموالش را نگه می دارد تا مشمول زکات شود ؟
    نکته :
    وقتی می گوییم سکه ها معامله شوند و به چرخه اقتصادی بروند مقصودمان طریقه ی حلالش است. چون عده ای بوده اند و هستند که برای فرار از زکات و افزایش سرمایه و پول، به ربا دادن و ربا گرفتن مشغول می شوند. این جا به ظاهر پول معامله شده اما در واقع ضد زکات است. زکات موجب رشد اموال می شود و ربا موجب کسر اموال می گردد. ( کشور ما هم که پر است از ربا خواری سیستمی و غیر سیستمی )
    نتیجه دوم
    اگر پول رایج را اسکناس قرار بدهیم و از طلا و نقره فاصله بگیریم مشمول زکات نمی شویم.
    آیا کسی که از سکه طلا و نقره استفاده نمی کند ( مثلا اسکناس ) و مشمول زکات نمی شود اجر و ثواب و قرب بیشتری دارد ؟ یا کسی که از سکه طلا و نقره استفاده می کند و مشمول زکات میشود ؟
    نکته :
    عده ای می گویند زکات به پول بسته میشود و طلا و نقره بودن ملاک نیست. ظاهرا اهل سنت به این مطلب عمل می کنند و برخی فقهای شیعه نیز این مطلب را قبول دارند.
    مثال دوم
    گوسفند باید یکسال در مالکیت شخص باشد تا مشمول زکات گردد. پروار گوسفند تقریبا سه ماه است و با احتساب سن اولیه چهار ماه، تقریبا هفت تا نهایتا ده ماه طول می کشد پس میتوان هزاران گوسفند را از علوفه صحرا پرورش داد بدون اینکه مشمول زکات شد. یا اصلا می توان گوسفند سن بالاتری را تنها برای پروار خریداری کرد و بعد از سه ماه به فروش رساند بدون اینکه مشمول زکات شویم.
    گوساله و شتر نیز به همین شکل.
    کدام راه اجر و قرب بیشتری دارد ؟ راه زکات دادن یا راه زکات ندادن ؟
    مثال سوم
    گوسفندی که از علوفه ی خریداری شده یا علوفه ی زمینی که در ملکیت مالک است پرورش یابد مشمول زکات نیست.
    آیا کسی که از علوفه ی صحر استفاده می کند و زکات می دهد اجر و ثواب بیشتری دارد یا کسی که از علوفه ی خودش استفاده می کند و زکات نمی دهد ؟


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58300



    با نام و یاد دوست







    زکات دادن یا ندادن ؛ کدام یک اجر و ثواب بیشتری دارد؟








    کارشناس بحث: استاد نور

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17966



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    وجوب زکات که قطعی است و بحثی نیست ....
    موارد پنج گانه ی زکات که مورد نظر ما است (فعلا با بقیه کار نداریم ) :
    گوسفند و گوساله و شتر
    طلا و نقره
    زکات بستن به اموال چه نتایجی دارد ؟
    انسان ها در فعالیت های اقتصادی دو راه دارند :

    راهی را انتخاب کنند که اموالشان اصلا مشمول زکات و مصداق کنز مال نشود

    راهی را انتخاب کنند که مشمول زکات شده و با پرداخت زکات، از کنز شدن مال جلوگیری کنند.

    عموما راهی را انتخاب می کنیم که در عین داشتن فعالیت اقتصادی، مشمول زکات نشویم.

    آیا کسانی که اموالشان را وارد چرخه اقتصادی می کنند و طوری عمل می کنند که مشمول زکات نشود، دارای اجر و ثواب هستند ؟

    یک مسلمان به دنبال ثواب و اجر و کسب رضایت خدا است و دو راه دارد :

    اموالش را قبل از یکسال وارد جریان اقتصاد کند و مشمول زکات نشود.
    یا
    اموالش را بیش از یکسال نگه دارد و زکاتش را بدهد.

    کدام یک اولا و بالذات مقصود خدا بوده است ؟
    اگر راه دوم ثواب و اجر و رضایت بیشتری را به همراه داشته باشد یک مسلمان اموالش را نگه خواهد داشت تا مشمول زکات شود.
    اگر راه اول دارای اجر و قرب بیشتر باشد آن را انتخاب اول خودش قرار می دهد.
    و اگر این دو راه بالسویه باشد، یعنی به یک انداره داری اجر و ثواب و قرب هستند.


    الان تصور کنید شخصی می خواهد برای سال آینده تصمیم بگیرد

    کدام راه را انتخاب کند بهتر بوده و اجر و ثواب و رضایت بیشتری را به همراه دارد ؟
    از یک جهت که نگاه کنیم هر چه ثواب است مال زکات دهنده است و بهتر است مالمان را نگه داریم...
    اما از جهت دیگری که نگاه کنیم می بینیم اصلا زکات را برای این گذاشته اند که مالت را نگه نداری پس اگر مالت را نگه نداری اجر بیشتری داری ؟
    بالاخره زکات دادن بهتر است یا زکات ندادن ؟
    ( اقیموا الصلوة و اتو الزکاة )


    چند مثال می زنم

    مثال اول
    طلا و نقره وقتی مشمول زکات می شوند که دارای شرایطی باشند
    یک شرط این است که سکه ی رایج باشند.
    یک شرط دیگر این است که به مدت یکسال در مالکیت ما باشند.
    نتیجه ی اول
    اگر سکه های طلا و نقره را دائما و قبل از یک سال در فعالیت های اقتصادی قرار دهیم مشمول زکات نمی شوند.
    آیا کسی که اموالش را به چرخش در می آورد و مشمول زکات نمی شود اجر و ثواب و قرب بیشتری دارد ؟ یا کسی که اموالش را نگه می دارد تا مشمول زکات شود ؟
    نکته :
    وقتی می گوییم سکه ها معامله شوند و به چرخه اقتصادی بروند مقصودمان طریقه ی حلالش است. چون عده ای بوده اند و هستند که برای فرار از زکات و افزایش سرمایه و پول، به ربا دادن و ربا گرفتن مشغول می شوند. این جا به ظاهر پول معامله شده اما در واقع ضد زکات است. زکات موجب رشد اموال می شود و ربا موجب کسر اموال می گردد. ( کشور ما هم که پر است از ربا خواری سیستمی و غیر سیستمی )
    نتیجه دوم
    اگر پول رایج را اسکناس قرار بدهیم و از طلا و نقره فاصله بگیریم مشمول زکات نمی شویم.
    آیا کسی که از سکه طلا و نقره استفاده نمی کند ( مثلا اسکناس ) و مشمول زکات نمی شود اجر و ثواب و قرب بیشتری دارد ؟ یا کسی که از سکه طلا و نقره استفاده می کند و مشمول زکات میشود ؟
    نکته :
    عده ای می گویند زکات به پول بسته میشود و طلا و نقره بودن ملاک نیست. ظاهرا اهل سنت به این مطلب عمل می کنند و برخی فقهای شیعه نیز این مطلب را قبول دارند.
    مثال دوم
    گوسفند باید یکسال در مالکیت شخص باشد تا مشمول زکات گردد. پروار گوسفند تقریبا سه ماه است و با احتساب سن اولیه چهار ماه، تقریبا هفت تا نهایتا ده ماه طول می کشد پس میتوان هزاران گوسفند را از علوفه صحرا پرورش داد بدون اینکه مشمول زکات شد. یا اصلا می توان گوسفند سن بالاتری را تنها برای پروار خریداری کرد و بعد از سه ماه به فروش رساند بدون اینکه مشمول زکات شویم.
    گوساله و شتر نیز به همین شکل.
    کدام راه اجر و قرب بیشتری دارد ؟ راه زکات دادن یا راه زکات ندادن ؟
    مثال سوم
    گوسفندی که از علوفه ی خریداری شده یا علوفه ی زمینی که در ملکیت مالک است پرورش یابد مشمول زکات نیست.
    آیا کسی که از علوفه ی صحر استفاده می کند و زکات می دهد اجر و ثواب بیشتری دارد یا کسی که از علوفه ی خودش استفاده می کند و زکات نمی دهد ؟
    با سلام و عرض ادب

    از نظرشرعی، تا زمانی که شرایط زکات نباشد زکات واجب نیست ولی اگر فردی متناسب با همان مقدار مالی که کسب کرده زکات بپردازد یا حتی پرداخت زکات مال التجاره و سرمایه غیر از موارد مذکور، مستحب است پس منافاتی ندارد که فرد از اموالش استفاده کند و درصورتی که شرایط پرداخت زکات واجب نبود از جهت استحبابی زکات را بپردازد.

    توضیح المسائل مراجع، احکام زکات


  7. صلوات ها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادباز نظرشرعی، تا زمانی که شرایط زکات نباشد زکات واجب نیست ولی اگر فردی متناسب با همان مقدار مالی که کسب کرده زکات بپردازد یا حتی پرداخت زکات مال التجاره و سرمایه غیر از موارد مذکور، مستحب است پس منافاتی ندارد که فرد از اموالش استفاده کند و درصورتی که شرایط پرداخت زکات واجب نبود از جهت استحبابی زکات را بپردازد.توضیح المسائل مراجع، احکام زکات
    با سلام و عرض ادب
    من منظورم را دوباره مطرح میکنم
    در قالب دو تا سوال
    نگاه کنید سوال من از ثواب داشتن این کار لزوما نیست
    قرار است بدانم کدام یک بهتر است....
    سوال اول
    کسی زکات بر او واجب نیست اما زکات میدهد و ثواب می برد
    کسی زکات بر او واجب است و زکات میدهد و ثواب می برد
    زکات واجب بهتر است یا زکات مستحب؟
    این سوال اول که اولا پاسخ ندادید
    دوما اصلا در اصل مد نظر من نیست...
    اما جوابش را میخواهم...

    سوال دوم
    کسی میتواند کاری کند که زکات بر او واجب شود و زکات واجب دهد و این کار را میکند
    کسی میتواند کاری کند که زکات بر او واجب نشود و دوست ندارد زکات مستحب بدهد

    الان کدام یک بهتر است؟
    بگذارد مشمول زکات واجب شود و زکات واجب دهد
    یا
    کاری کند مشمولش نشود و زکات مستحب و واجب هم ندهد؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17966



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب
    من منظورم را دوباره مطرح میکنم
    در قالب دو تا سوال
    نگاه کنید سوال من از ثواب داشتن این کار لزوما نیست
    قرار است بدانم کدام یک بهتر است....
    سوال اول
    کسی زکات بر او واجب نیست اما زکات میدهد و ثواب می برد
    کسی زکات بر او واجب است و زکات میدهد و ثواب می برد
    زکات واجب بهتر است یا زکات مستحب؟
    این سوال اول که اولا پاسخ ندادید
    دوما اصلا در اصل مد نظر من نیست...
    اما جوابش را میخواهم...

    سوال دوم
    کسی میتواند کاری کند که زکات بر او واجب شود و زکات واجب دهد و این کار را میکند
    کسی میتواند کاری کند که زکات بر او واجب نشود و دوست ندارد زکات مستحب بدهد

    الان کدام یک بهتر است؟
    بگذارد مشمول زکات واجب شود و زکات واجب دهد
    یا
    کاری کند مشمولش نشود و زکات مستحب و واجب هم ندهد؟
    با سلام و عرض ادب

    ج1) زکات واجب، فریضه و وظیفه است و ترک آن عقاب دارد زکات مستحب هم فضیلت است ودر هر دو ثواب است.
    ج2) در این مورد ترجیحی وارد نشده است.

    همواره موفق و موید باشید

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۳:۱۵

  11. صلوات ها 2


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب


    با سلام و احترام

    ج1) زکات واجب، فریضه و وظیفه است و ترک آن عقاب دارد و لی زکات مستحب فضیلت است پس در امر استحبابی ثواب بیشتری است.
    شما می فرمایید امر استحبابی ثواب بیشتری دارد

    یعنی نماز مستحبی بیشتر از نماز واجب ثواب دارد ؟
    یا روزه مستحبی بیشتر از روزه واجب ثواب دارد ؟
    یعنی کلا امور مستحبی بیشتر از امور واجب، ثواب دارند ؟

    اگر این طور باشد برایم خیلی عجیب است....



    ج2) در این مورد ترجیحی وارد نشده است.
    یعنی جهل ...

    یعنی نمی دانیم زکات دادن بهتر است یا ندادن.

    پس ممکن است زکات ندادن بهتر از زکات دادن باشد.


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17966



    با سلام و عرض ادب

    بطور کلی در پاسخ به سوال می توان چنین جمع بندی کرد:


    1. در مواردی که پرداخت زکات قبل از تکمیل شرایط وجوب آن ، مستحب شمرده شده بدین معناست که اقدام به پرداخت زکات حتی در جایی که می شود زکات را با خارج شدن از مالکیت مال زکوی ، نپرداخت باز هم مستحب است و این خود دلیل بر ترجیح صبوری کردن و پرداخت زکات واجب نسبت به عدم پرداخت آن به هر انگیزه دیگری است.

    2. اقدام به خارج شدن از شرایط وجوب زکات قبل از وجوب پرداخت آن شرعا مانعی ندارد اما معلوم نیست چنین کاری به هر نیت (مثل نیت اقتصادی که بیان شد)، مشمول نوعی ثواب شرعی نیز گردد و موارد مختلف است و نیاز به بررسی خاص دارد.

    موفق و موید باشید


  15. صلوات ها 3


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    بطور کلی در پاسخ به سوال می توان چنین جمع بندی کرد:


    1. در مواردی که پرداخت زکات قبل از تکمیل شرایط وجوب آن ، مستحب شمرده شده بدین معناست که اقدام به پرداخت زکات حتی در جایی که می شود زکات را با خارج شدن از مالکیت مال زکوی ، نپرداخت باز هم مستحب است و این خود دلیل بر ترجیح صبوری کردن و پرداخت زکات واجب نسبت به عدم پرداخت آن به هر انگیزه دیگری است.

    2. اقدام به خارج شدن از شرایط وجوب زکات قبل از وجوب پرداخت آن شرعا مانعی ندارد اما معلوم نیست چنین کاری به هر نیت (مثل نیت اقتصادی که بیان شد)، مشمول نوعی ثواب شرعی نیز گردد و موارد مختلف است و نیاز به بررسی خاص دارد.

    موفق و موید باشید
    با سلام و احترام

    نسبت به بند یک بعدا سوالی دارم

    اما نسبت به بند دوم

    طبق توضیحاتی که دادم
    اگر چه انگیزه هایی گفته شد اما بیشتر مد نظرم طبق توضیحات داده شده این بود :

    فرد میتواند سکه یا گوسفند را یکسال نگه دارد تا زکات بدهد
    و میتواند آن را وارد چرخه اقتصادی کند تا در بهبود اقتصاد و معیشت، خوراک و اشتغال تاثیری داشته باشد.

    اکنون بهتر است وارد چرخه اقتصاد کند یا مالش را یکسال نگه دارد تا مشمول زکات شود؟ ( انگیزه سود شخصی نیست )
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۴:۰۹

  17. صلوات ها 2


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    3,077
    حضور
    81 روز 15 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3766



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    بطور کلی در پاسخ به سوال می توان چنین جمع بندی کرد:


    1. در مواردی که پرداخت زکات قبل از تکمیل شرایط وجوب آن ، مستحب شمرده شده بدین معناست که اقدام به پرداخت زکات حتی در جایی که می شود زکات را با خارج شدن از مالکیت مال زکوی ، نپرداخت باز هم مستحب است و این خود دلیل بر ترجیح صبوری کردن و پرداخت زکات واجب نسبت به عدم پرداخت آن به هر انگیزه دیگری است.

    با سلام و احترام

    طبق این بند نگه داشتن مال به مدت یکسال و پرداخت زکات واجب بهتر است از
    نگه نداشتن مال به مدت یکسال و وارد کردن آن به چرخ اقتصاد و در عین حال پرداخت زکات مستحب

    اما

    طبق این بند :

    زکات واجب، فریضه و وظیفه است و ترک آن عقاب دارد ولی زکات مستحب فضیلت است پس در امر استحبابی ثواب بیشتری است.
    نگه نداشتن مال به مدت یکسال و پرداخت زکات مستحب بهتر است از

    نگه داشتن مال به مدت یکسال و پرداخت زکات واجب


    بالاخره کدام بهتر است ؟
    ویرایش توسط و طاها : ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۰:۳۷

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17966



    نقل قول نوشته اصلی توسط و طاها نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    نسبت به بند یک بعدا سوالی دارم

    اما نسبت به بند دوم

    طبق توضیحاتی که دادم
    اگر چه انگیزه هایی گفته شد اما بیشتر مد نظرم طبق توضیحات داده شده این بود :

    فرد میتواند سکه یا گوسفند را یکسال نگه دارد تا زکات بدهد
    و میتواند آن را وارد چرخه اقتصادی کند تا در بهبود اقتصاد و معیشت، خوراک و اشتغال تاثیری داشته باشد.

    اکنون بهتر است وارد چرخه اقتصاد کند یا مالش را یکسال نگه دارد تا مشمول زکات شود؟ ( انگیزه سود شخصی نیست )
    با سلام و احترام

    پاسخ در فرض سوال همان است که عرض شد یعنی اقدام به خارج شدن از شرایط وجوب زکات قبل از وجوب پرداخت آن شرعا مانعی ندارد اما معلوم نیست چنین کاری به هر نیت (مثل نیت اقتصادی که فرمودید)، مشمول نوعی ثواب شرعی نیز گردد.


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۴/۳۱, ۲۳:۲۸ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود