جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکم خواندن رمان، تعارض بین مرجع و دفتر مرجع

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    حضور
    16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8

    حکم خواندن رمان، تعارض بین مرجع و دفتر مرجع




    بسم الله الرحمن الرحیم. سلام و خسته نباشید. یه سوال برام پیش اومده ممنون میشم اگه بتونید پاسخم رو بدید.
    وقتی از دفتر رهبری در مورد رمان استفتاء کنید می گویند خواندن رمان در صورتی که محرک شهوت باشه یا زمینه ساز گناه باشه حرامه و جائز نیست.
    خوب کسانی که رمان هایی رو مثل بینوایان، جنگ و صلح، براردان کارامازوف، دن آرام، جان شیفته و خیلی دیگه از رمان های معروف رو خونده باشند من رو تصدیق می کنند که در این کتاب ها قسمت هایی هست که مطالبش تحریک کننده شهوته و می تونه زمینه ساز گناه باشه. اصولا تمام رمان های شناخته شده همین جوری اند و قطعا هر رمان معروفی که باز کنید همین جوریه چون نویسنده اش و فرهنگش غربی بوده و این حساسیتی رو که ما داریم اون ها ندارند. بنابرین نتیجه اون استفتاء و توضحیحی که داده شده این میشه که خوندن تموم رمان های معروف خارجی حرام است.
    اما رهبری غالب رمان هایی رو که من خدمتتون عرض کردم در سنین نوجوانی خونده اند و از اون ها تعریف کرده اند. در مورد جان شیفته فرموده اند:قيمت کتاب «جان‌شيفته» «رومن رولان» به مراتب از اين بيش‌تر است؛ هم تاريخ است، هم ادبيات است، هم اخلاق است، هم هنر است. اين کتاب همه چيز است. اين کتاب را من سال‌ها پيش خوانده‌ام. در مورد دن آرام فرموده اند: دن آرام، يکي از بهترين رمان‌هاي دنياست، البته جلد اولش بهتر است. اين را من پيش از انقلاب خواندم. بینوایان را هم معجزه ای در باب رمان نویسی دانسته و آن را دو بار خوانده و بسیار می ستایند. و قس علی هذا.
    قطع بدانید این رمان ها مطالب محرک شهوت دارند. اگر شک دارید بنده یکی دو تا از این کتاب ها رو خوندم میتونم بهتونم بگم این جور مطالب کدوم فصله.
    رهبری این کتاب ها رو خوندن، بعضی رو چند بار، از کتاب تعریف هم کرده اند، در سنین نوجونی هم خوندن نه پیری. اما دفتر میگه خوندنش حرامه. من می خوام به رهبرم افتدا کنم و این رمان ها رو بخونم و چندتاشون رو هم خوندم ولی استفتائات و توصیه هایی که روحانیون می کنند اینه که این کتاب ها چون محرک شهوته و .... نخونید. چی کار کنم؟


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58307



    با نام و یاد دوست







    حکم خواندن رمان، تعارض بین مرجع و دفتر مرجع








    کارشناس بحث: استاد سجاد

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیدمحمدحسین حسینی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم. سلام و خسته نباشید. یه سوال برام پیش اومده ممنون میشم اگه بتونید پاسخم رو بدید.
    وقتی از دفتر رهبری در مورد رمان استفتاء کنید می گویند خواندن رمان در صورتی که محرک شهوت باشه یا زمینه ساز گناه باشه حرامه و جائز نیست.
    خوب کسانی که رمان هایی رو مثل بینوایان، جنگ و صلح، براردان کارامازوف، دن آرام، جان شیفته و خیلی دیگه از رمان های معروف رو خونده باشند من رو تصدیق می کنند که در این کتاب ها قسمت هایی هست که مطالبش تحریک کننده شهوته و می تونه زمینه ساز گناه باشه. اصولا تمام رمان های شناخته شده همین جوری اند و قطعا هر رمان معروفی که باز کنید همین جوریه چون نویسنده اش و فرهنگش غربی بوده و این حساسیتی رو که ما داریم اون ها ندارند. بنابرین نتیجه اون استفتاء و توضحیحی که داده شده این میشه که خوندن تموم رمان های معروف خارجی حرام است.
    اما رهبری غالب رمان هایی رو که من خدمتتون عرض کردم در سنین نوجوانی خونده اند و از اون ها تعریف کرده اند. در مورد جان شیفته فرموده اند:قيمت کتاب «جان‌شيفته» «رومن رولان» به مراتب از اين بيش‌تر است؛ هم تاريخ است، هم ادبيات است، هم اخلاق است، هم هنر است. اين کتاب همه چيز است. اين کتاب را من سال‌ها پيش خوانده‌ام. در مورد دن آرام فرموده اند: دن آرام، يکي از بهترين رمان‌هاي دنياست، البته جلد اولش بهتر است. اين را من پيش از انقلاب خواندم. بینوایان را هم معجزه ای در باب رمان نویسی دانسته و آن را دو بار خوانده و بسیار می ستایند. و قس علی هذا.
    قطع بدانید این رمان ها مطالب محرک شهوت دارند. اگر شک دارید بنده یکی دو تا از این کتاب ها رو خوندم میتونم بهتونم بگم این جور مطالب کدوم فصله.
    رهبری این کتاب ها رو خوندن، بعضی رو چند بار، از کتاب تعریف هم کرده اند، در سنین نوجونی هم خوندن نه پیری. اما دفتر میگه خوندنش حرامه. من می خوام به رهبرم افتدا کنم و این رمان ها رو بخونم و چندتاشون رو هم خوندم ولی استفتائات و توصیه هایی که روحانیون می کنند اینه که این کتاب ها چون محرک شهوته و .... نخونید. چی کار کنم؟
    با عرض سلام واحترام و تشکر از سؤال

    همان طور که دفتر معظم له پاسخ دادند اگر محرک شهوت یا زمینه ساز گناه باشد حرام است یعنی ممکن است برای کسی محرک شهوت و زمینه ساز گناه باشد که حرام است و ممکن است برای دیگری چنین نباشد بنابراین هر خواننده ای باید نسبت به خود حکم شرعی را عمل کند.

    در پناه حضرت حق باشید


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    حضور
    16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    با عرض سلام واحترام و تشکر از سؤال

    همان طور که دفتر معظم له پاسخ دادند اگر محرک شهوت یا زمینه ساز گناه باشد حرام است یعنی ممکن است برای کسی محرک شهوت و زمینه ساز گناه باشد که حرام است و ممکن است برای دیگری چنین نباشد بنابراین هر خواننده ای باید نسبت به خود حکم شرعی را عمل کند.

    در پناه حضرت حق باشید
    سلام. ببخشید محرک بودن و زمنیه ساز گناه بودن یعنی چی؟ منظور قصد کردن خروجج منی است؟ یا این که معمولا اگر این مطالب را بخواند منی خارج می شود ولو این که قصد آن را نداشته باشد؟ یا هر دو؟ اگر بدون قصد و بدون معمول بدون خروج منی، منی خارج شود اشکال دارد؟ یا منی و استممنا منظور نیست بلکه مطلق تحریک شهوت ولو افکار شهوانی بدون خروج منی منظور است؟ اگر آخری باشد که خیلی حکم مشکل می شود. منظور از تحریک و زمینه ساز گناه بودن چیست؟

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیدمحمدحسین حسینی نمایش پست ها
    سلام. ببخشید محرک بودن و زمنیه ساز گناه بودن یعنی چی؟ منظور قصد کردن خروجج منی است؟ یا این که معمولا اگر این مطالب را بخواند منی خارج می شود ولو این که قصد آن را نداشته باشد؟ یا هر دو؟ اگر بدون قصد و بدون معمول بدون خروج منی، منی خارج شود اشکال دارد؟ یا منی و استممنا منظور نیست بلکه مطلق تحریک شهوت ولو افکار شهوانی بدون خروج منی منظور است؟ اگر آخری باشد که خیلی حکم مشکل می شود. منظور از تحریک و زمینه ساز گناه بودن چیست؟
    با عرض سلام واحترام مجدد

    منظور تحریک شدن عمدی و زمینه ساز بودن برای هر گناه و حرامی است اعم از نگاه حرام یا خودارضایی و .... .

    موفق باشید


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۲:۴۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود