صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    علاقه
    برنامه نویسی-فیزیک-فلسفه...
    نوشته
    592
    صلوات
    783
    حضور
    117 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی




    سلام.خوب با توجه به عنوان تاپیک، موضوع بحث به نظر مشخص می آد.سعی می کنم که در ابتدا یک نکاتی رو مطرح کنم که پیش پیش از تکرار یک سری مباحث و ذکر مکررات جلوگیری کنم و بریم سر اصل مطلب....
    فرض می گیریم که خدایی هست حکیم و انسان را خلق کرده که انسان به کمال برسد.....
    حالا علمایی ادعا می کنند که خدا باید پیامبرانی بفرستد و الا حکمتش زیر سوال می رود.....
    می گوییم که خدا انسان را آفریده و عقل و وجدانیات و فطریاتی در وجود او قرار داده و همچنین او را از امدادهای غیبی اش بی نصیب نمی کند، پس انسان دستش خالی نیست که بگوییم برای رسیدن به کمال، نباید دستش خالی نماند و پیامبرانی را باید خدا برایش بفرستد....حالا اگر ادعا می شود که چیزی فراتر از عقل و فطریات و وجدانیات و امداد های غیبی لازم است که پیامبر باشد که باید فرستاده شود، باید یک دلیل خیلی قاطعی مطرح شود.من همچین دلیلی ندیدم تا حالا.معمولا گفته می شود که آن چه انسان داراست برای رسیدن به یک سری جزئیات ناکافیست....و برای آن جزئیات باید پیامبرانی بیایند.می گوییم که اولا این یک ادعاست....از کجا معلوم یک نفر به معنای واقعی کلمه خواستار هدایت باشد با همین عقل و فطریات و امداد های غیبی به تمام معنا به کمال نرسد؟باز این امداد غیبی را تاکید می کنم که معمولا نادیده گرفته می شود.حالا اینکه شاید کسی در طول تاریخ به کمال کاملی نرسیده که دلیل نمی شود.خوب از داشته هایش استفاده نکرده و به کمال صد درصد نرسیده.دلیل نمی شود که آن داشته هایش را ناکافی بدانیم.
    حالا به فرض واقعا داشته های انسان بدون وجود پیامبران، ناکافی باشد و انسان بدون پیامبران نتوانند به کمال صد درصدی برسند...می گوییم که حالا چه لزومی هست که حتما در همین دنیای محدود و گذرا که چشم باز می کنیم عمرمان تمام شده، به کمال صد درصدی برسیم؟اگر بپذیریم که دنیای دیگری هست و به نظرم باید باشد که و الا با حکمت خدا و عدالت خدا در تضاد است، دیگر غیر ممکن بودن در رسیدن به کمال صد درصد در این دنیا مشکلی و اشکالی به داستان و حرف ما وارد نمی کند.وجود دنیایی دیگر و در ادامه ی این دنیا که ما در آن ادامه ی مسیر تکاملی خود را بپیماییم هم چیز خلاف عقلی نیست و عرض کردم که اصلا عدالت و حکمت خدا ایجاب می کند که همچین دنیایی باشد.که حالا اگر لازم شد در ادامه بیشتر توضیح می دهم. پس حرف اینکه قرائن و شواهد به ما نمی گویند که یک باید در ارسال پیامبران هست و اگر خدا پیامبری نفرستد حکمتش زیر سوال می رود.
    این داستان ضرورت ارسال انبیاء بحث مهمی و فکر می کنم هنوز با وجود تاپیک هایی که در این زمینه سر گرفته، و من آنها را مطالعه کردم، به سرانجامی روشن نرسیده.
    یکبار با استاد صدیق در مورد ادعای معجزه و نبوت بحث می کردیم.شاید گفتنش خالی از لطف نباشد که ضرورت بعثت انبیاء یک فرضی بود که ما در آن تاپیک گرفته بودیم...اشتباه نکنم، که اگر این فرض با اشکال مواجه شود،آنگه نتیجه ادعای معجزه نمی تواند لزوما نشان صدق مدعی پیامبری باشد.

    با تشکر


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    18,805
    صلوات
    50776
    حضور
    133 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست







    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی








    کارشناس بحث: استاد صدیق

  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,055
    صلوات
    13740
    حضور
    43 روز 18 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0




    باسلام خدمت جناب پارسا مهر و کاربران عزیز و محترم انجمن

    برای فهم علت ضرورت بعثت انبیاء، نیاز به توجه به چند مقدمه است.
    م1. خداوند متعال، خالق انسان و جهان است.
    م2. خداوند متعال، حکیم، عالم، قادر و مهربان است.
    م3. او از آفرینش انسان و جهان هدفی داشته است.
    م4. این برنامه بیان به صورت دقیق طراحی شده باشد وگرنه هدف نهایی را به صورت دقیق تامین نخواهد کرد.
    م5. او به عنوان طراح جهان، برای تحقق هدفش، حتما باید مسیر مخلوقات را به صورت بچیند تا هدفش محقق شود.
    م6. برای تحقق هدف الهی، نیاز است تا برنامه رسیدن به آن هدف را برای آنان مهیا کند.(که قطعا صرفا زندگی در این دنیا نیست)
    م7. آگاه شدن از این برنامه از چند مسیر قابل فرض است: عقل، وجدان، تجربه، الهام، وحی.
    م8. راه اول کافی نیست: چرا که عقل، همانطور که فلاسفه بیان کرده اند، مُدرِک کلیات است و توان درک امور جزیی را ندارد. حال آنکه، برنامه سعادت و هدایت، یک سری امور جزیی و یک سری چارچوب کلی دارد.
    م9. راه تجربه نیز فایده و کارایی ندارد؛ چراکه برنامه مربوط به سعادت همه جانبه انسان و خصوصا جنبه معنوی و روحانی و کمال انسان است و تجربه توان دسترسی به این امور را ندارد.
    م10. وجدان نیز کارایی ندارد؛ چرا که گذشته از شخصی و منحصر به افراد بودن وجدان، موجب اختلاف نظر زیاد در حجیت آن حتی برای خود فرد و اعتبارش خواهد داشت و به هیچ وجه نمیتوان آنرا ارزیابی کرد. به همین جهت، حتی برای خود فرد نیز در نگاه دقیق، ارزش و اعتباری عقلی را نخواهد داشت.
    م11. الهام نیز مانند مورد قبل، ارزش معرفت شناختی زیادی در بعد شناخت دین و دستورالعلمهای آن ندارد و حتی برای خود فرد نیز موجب اطمینان نمیتواند باشد تا چه رسد برای دیگران.
    پس تنها راه دسترسی به برنامه الهی، از راه وحی و ارسال پیامبران است.




    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی


  6. #4

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,055
    صلوات
    13740
    حضور
    43 روز 18 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0





    حال اصل استدلال:
    اگر خداوند برنامه خود را از طریق پیامبران نفرستد، حکمتش در خلقت نقض میشود. والتالی باطل. فالمقدم مثله.

    اثبات ملازمه:
    اگر چنین کاری را انجام ندهد، چون بقیه راها، مسدود و ناکارآمد است، بشر از رسیدن به برنامه قابل ارزیابی(ولو در اصول اعتقادی، اخلاقی و شریعت) ناتوان میشود و این یعنی، هدف خداوند از خلقت انسان و جهان نقض میشود.

    بطلان تالی:
    عقلا، خداوند حکیم است و نقض غرض از جانب حکیم، محال است.(1)


    حال که اصل بحث روشن شد، مطالبی که ذکر شد را بررسی میکنیم:

    ــــــــــــــ
    1. ر.ک: آموزش عقائد، مصباح یزدی، درس22


    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی


  7. #5

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,055
    صلوات
    13740
    حضور
    43 روز 18 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0





    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    پس انسان دستش خالی نیست که بگوییم برای رسیدن به کمال، نباید دستش خالی نماند و پیامبرانی را باید خدا برایش بفرستد...
    در مقدمه 7 تا 11 توضیح داده شد که بله دست انسان خالی است اگر پیامبران ارسال نشوند.
    به بیان دیگر:
    شناختهاى عادى و متعارف انسانها كه از همكارى حس و عقل، بدست مى‌آيد هر چند نقش مهمى را در تأمين نيازمنديهاى زندگى، ايفاء مى‌كند اما براى باز شناختن راه كمال و سعادت حقيقى در همه ابعاد فردى و اجتماعى، و مادى و معنوى، و دنيوى و اخروى، كافى نيست و اگر راه ديگرى براى رفع اين كمبودها وجود نداشته باشد هدف الهى از آفرينش انسان، تحقق نخواهد يافت.
    مقتضاى حكمت الهى اين است كه راه ديگرى وراى حس و عقل براى شناختن مسير تكامل همه جانبه، در اختيار بشر، قرار دهد تا انسانها بتوانند مستقيماً يا با وساطت فرد يا افراد ديگرى از آن، بهره‌مند شوند. و آن همان راه وحى است كه در اختيار انبياء (عليهم السلام) قرار داده شده و ايشان بطور مستقيم، و ديگران بوسيله ايشان، از آن بهره‌مند مى‌شوند و آنچه را براى رسيدن به سعادت و كمال نهائى، لازم است فرا مى‌گيرند.
    (2)

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    حالا اگر ادعا می شود که چیزی فراتر از عقل و فطریات و وجدانیات و امداد های غیبی لازم است که پیامبر باشد که باید فرستاده شود، باید یک دلیل خیلی قاطعی مطرح شود.من همچین دلیلی ندیدم تا حالا.
    دلیل قاطع، به چه معنایی مد نظر شماست.
    استدلال بالا یک استدلال کاملا معتبر و قابل ارزیابی عقلی است.
    هر یک از مقدمات آن در جای خود محل بحث قرار گرفته است. با این حال، تا حدی که به روشن شدن بحث کمک کند و خروج از محل بحث نباشد، میتوانید در مورد آنها در همین تاپیک بحث کنید.

    ـــــــــــ
    2.مصباح یزدی، همان، ص178




    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی


  8. #6

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,055
    صلوات
    13740
    حضور
    43 روز 18 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    معمولا گفته می شود که آن چه انسان داراست برای رسیدن به یک سری جزئیات ناکافیست....و برای آن جزئیات باید پیامبرانی بیایند.می گوییم که اولا این یک ادعاست....از کجا معلوم یک نفر به معنای واقعی کلمه خواستار هدایت باشد با همین عقل و فطریات و امداد های غیبی به تمام معنا به کمال نرسد؟
    کدام بخشش ادعایست؟
    اینکه دین یک سری جزئیات هم دارد یا اینکه انسان توان رسیدن به آنها را ندارد.
    بخش دوم که واضح است. انسان توان رسیدن به جزئیات برنامه ای که مربوط به سرای اخرتش است و موجب تکامل و سعادت روحش است را نمیتواند بفهمد(نه از راه عقل و نه تجربه و نه وجدان)

    بخش اول هم به این دلیل است. شما وقتی برای یک کودک، برنامه درسی یا حتی تفریحی میریزید، برای اینکه درست به هدف خود برسید، لازم است آنرا به صورت جزیی مشخص کنید و گرنه اسمش برنامه نیست، یک هدفی است که برنامه ای برای رسیدن بدان نداریم. درست مانند انسانهای بیشماری که قصد دستیابی به علم یا ثروت یا موفقیت های مختلف را دارند، انگیزه زیادی نیز دارند، استعداد خدادادی خوبی هم دارند، اما برای آن برنامه ای نه از جانب خود دارند و نه از برنامه دیگران استفاده میکنند. به نظر شما چند درصد احتمال دارد که چنین فردی موفق شود؟
    نظر شما در مورد سعادت انسان و برنامه رسیدن به آن چیست؟ میتواند کلی باشد؟


    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی


  9. #7

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,055
    صلوات
    13740
    حضور
    43 روز 18 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    باز این امداد غیبی را تاکید می کنم که معمولا نادیده گرفته می شود.حالا اینکه شاید کسی در طول تاریخ به کمال کاملی نرسیده که دلیل نمی شود.خوب از داشته هایش استفاده نکرده و به کمال صد درصد نرسیده.دلیل نمی شود که آن داشته هایش را ناکافی بدانیم.
    امداد غیبی:
    اولا: همان مشکلی که ذکر کردید را داراست، یعنی دلیل و منبع بودن آن بی دلیل است.
    ثانیا: اعتبارش معلوم نیست، حتی اگر گفته شود که در برخی موارد معتبر است.
    ثالثا: میزانش خیلی کم است، هم نسبت به افراد و هم نسبت به حالات خود افراد مورد عنایت.

    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    حالا به فرض واقعا داشته های انسان بدون وجود پیامبران، ناکافی باشد و انسان بدون پیامبران نتوانند به کمال صد درصدی برسند...می گوییم که حالا چه لزومی هست که حتما در همین دنیای محدود و گذرا که چشم باز می کنیم عمرمان تمام شده، به کمال صد درصدی برسیم؟اگر بپذیریم که دنیای دیگری هست و به نظرم باید باشد که و الا با حکمت خدا و عدالت خدا در تضاد است، دیگر غیر ممکن بودن در رسیدن به کمال صد درصد در این دنیا مشکلی و اشکالی به داستان و حرف ما وارد نمی کند.وجود دنیایی دیگر و در ادامه ی این دنیا که ما در آن ادامه ی مسیر تکاملی خود را بپیماییم هم چیز خلاف عقلی نیست و عرض کردم که اصلا عدالت و حکمت خدا ایجاب می کند که همچین دنیایی باشد.
    همان ادله ای که وجود دنیای دیگر و ضرورت ان را اثبات میکند، بیان کننده این است که سرای دیگر، سرای جزا و تحقق هدف است نه راهی برای رسیدن به هدف.
    یعنی چه برهان عدل الهی و چه حکمت الهی، سرای دیگر را به عنوان جایی اثبات میکند که سرای تحقق عدالت الهی در مورد بندگان و نیز تحقق عینی نتیجه عملکرد انسانهاست.

    موفق باشید.

    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی


  10. #8

    عضویت
    جنسیت مهر 1393
    نوشته
    1,168
    صلوات
    1569
    حضور
    21 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    وبلاگ
    3
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال: اگه تنها راه باقیمونده وحی باشه، آیا خدا ناتوانه از اینکه به تمام انسانها وحی کنه و وحی بشه مثل عقل که همه دارن!؟؟ چون اینکه وحی اختصاصی باشه فقط برای سلطه گری یه انسان مفیده، نه هدایت همگانی! مگه اینکه حدف از وحی هدایت نباشه!


  11. #9

    عضویت
    جنسیت تیر 1395
    نوشته
    194
    صلوات
    297
    حضور
    8 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    سلام.خوب با توجه به عنوان تاپیک، موضوع بحث به نظر مشخص می آد.سعی می کنم که در ابتدا یک نکاتی رو مطرح کنم که پیش پیش از تکرار یک سری مباحث و ذکر مکررات جلوگیری کنم و بریم سر اصل مطلب....
    فرض می گیریم که خدایی هست حکیم و انسان را خلق کرده که انسان به کمال برسد.....
    حالا علمایی ادعا می کنند که خدا باید پیامبرانی بفرستد و الا حکمتش زیر سوال می رود.....
    می گوییم که خدا انسان را آفریده و عقل و وجدانیات و فطریاتی در وجود او قرار داده و همچنین او را از امدادهای غیبی اش بی نصیب نمی کند، پس انسان دستش خالی نیست که بگوییم برای رسیدن به کمال، نباید دستش خالی نماند و پیامبرانی را باید خدا برایش بفرستد....حالا اگر ادعا می شود که چیزی فراتر از عقل و فطریات و وجدانیات و امداد های غیبی لازم است که پیامبر باشد که باید فرستاده شود، باید یک دلیل خیلی قاطعی مطرح شود.من همچین دلیلی ندیدم تا حالا.معمولا گفته می شود که آن چه انسان داراست برای رسیدن به یک سری جزئیات ناکافیست....و برای آن جزئیات باید پیامبرانی بیایند.می گوییم که اولا این یک ادعاست....از کجا معلوم یک نفر به معنای واقعی کلمه خواستار هدایت باشد با همین عقل و فطریات و امداد های غیبی به تمام معنا به کمال نرسد؟باز این امداد غیبی را تاکید می کنم که معمولا نادیده گرفته می شود.حالا اینکه شاید کسی در طول تاریخ به کمال کاملی نرسیده که دلیل نمی شود.خوب از داشته هایش استفاده نکرده و به کمال صد درصد نرسیده.دلیل نمی شود که آن داشته هایش را ناکافی بدانیم.
    حالا به فرض واقعا داشته های انسان بدون وجود پیامبران، ناکافی باشد و انسان بدون پیامبران نتوانند به کمال صد درصدی برسند...می گوییم که حالا چه لزومی هست که حتما در همین دنیای محدود و گذرا که چشم باز می کنیم عمرمان تمام شده، به کمال صد درصدی برسیم؟اگر بپذیریم که دنیای دیگری هست و به نظرم باید باشد که و الا با حکمت خدا و عدالت خدا در تضاد است، دیگر غیر ممکن بودن در رسیدن به کمال صد درصد در این دنیا مشکلی و اشکالی به داستان و حرف ما وارد نمی کند.وجود دنیایی دیگر و در ادامه ی این دنیا که ما در آن ادامه ی مسیر تکاملی خود را بپیماییم هم چیز خلاف عقلی نیست و عرض کردم که اصلا عدالت و حکمت خدا ایجاب می کند که همچین دنیایی باشد.که حالا اگر لازم شد در ادامه بیشتر توضیح می دهم. پس حرف اینکه قرائن و شواهد به ما نمی گویند که یک باید در ارسال پیامبران هست و اگر خدا پیامبری نفرستد حکمتش زیر سوال می رود.
    سلام،
    ظاهراً که برای نبوت ضرورتی نیست ... یعنی در حالت عادی ضرورتی نیست ... به این معنا که اینطور نیست که لازم باشد هر کسی یا خودش نبی باشد و یا برایش نبی فرستاده شده باشد ... اما وجود نبی از جهت دیگری می‌تواند لازمه‌ی حکمت خدا باشد ... از این جهت که وجود نبی را لازمه‌ی رسیدن به جایگاه‌های بالا و نهایی انسانیت بدانیم، اگر خداوند حکیم انسان را به صورت بالقوه دارای امکان برای رسیدن به ۱۰۰ خلق کرده باشد و انسان بدون راهنمایی مستقیم نتواند به ۱۰۰ برسد لازم خواهد بود که این راهنمایی مستقیم باشد تا حداقل یک نفر در میان انسان‌ها به ان عدد ۱۰۰ برسد، مگرنه وضع آن عدد ۱۰۰ به عنوان نهایت برای انسانیت حکیمانه نبوده است و مثلاً می‌شد از اول انسانیت را تا حدّ ۹۰ وضع نمود ... البته این با آن فرض است که انسان به تنهایی نتواند به ۱۰۰ برسد ... توضیح بیشتر در پایین ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    اگه تنها راه باقیمونده وحی باشه، آیا خدا ناتوانه از اینکه به تمام انسانها وحی کنه و وحی بشه مثل عقل که همه دارن!؟؟ چون اینکه وحی اختصاصی باشه فقط برای سلطه گری یه انسان مفیده، نه هدایت همگانی! مگه اینکه حدف از وحی هدایت نباشه!
    خداوند به همه نزدیک است، نزدیک‌تر از رگ گردن، از همه آگاه است، آگاه‌تر از آنچه که هر کسی نسبت به خودش آگاه است ... اما این رابطه دوسویه نیست ... مخلوقین همانقدر که خدا به آن‌ها نزدیک است به او نزدیک نیستند ... برخی نزدیک‌ترند و برخی دورتر ... اگر کسی که نزدیک‌تر بود آمد و تجربیاتش را گفت و شناخت بهتر خودش از خدا را برای سایر بندگان هم تعریف نمود این می‌شود یک امتیاز باواسطه که دیگران هم می‌توانند از آن بهره ببرند ... ضرورتی ندارد ولی اگر باشد بهتر است ... همه عقل دارند ولی همه تعقل کردن را بلد نیستند، اگر یادشان بدهیم این می‌شود یک امتیاز و هر کسی که بهتر تعقل کرد از این نظر فاضل‌تر می‌شود ... لزومی ندارد همه پیامبری را درک کرده باشند، ولی اگر بکنند این می‌شود یک امتیاز ... و البته هر امتیازی هم مسؤولیتی را اضافه می‌کند ... آنکه بامش بیش برفش هم بیشتر ... آن کسی که بیشتر بداند که این دنیا برای چه وجود دارد و عاقبت چگونه خواهد بود و اگر چطور باشیم موفق‌تر خواهیم بود بیشتر هم از او انتظار می‌رود ... خداوند لازم نیست به همه وحی کند، همینکه به هر کسی به همان اندازه که برای او کفایت کند هدایت فراهم نماید و به همان اندازه هم از او تکلیف بخواهد کافی است، برای امثال ما و شما هم کافی است که نبی را فرستاده و ما را قادر به تشخیص او از مدعیان دروغین گرداند ولی حتی اگر اصلاً پیامبری نفرستاده بود هم ظلمی نمی‌شد وقتی میان امکانات و تکلیف تناسب وجود داشته باشد ... در نهایت هم مطمئنا انتظاری که از شما می‌رود مشابه انتظاری که از یک بومی عمق جنگل‌های آمازون می‌رود نخواهد بود، آن‌ها نه دیده‌اند و نه شنیده‌اند و نه خبری دارند، با فرض اینکه واقعاً هم خبری نداشته باشند ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا مهر نمایش پست ها
    یکبار با استاد صدیق در مورد ادعای معجزه و نبوت بحث می کردیم.شاید گفتنش خالی از لطف نباشد که ضرورت بعثت انبیاء یک فرضی بود که ما در آن تاپیک گرفته بودیم...اشتباه نکنم، که اگر این فرض با اشکال مواجه شود،آنگه نتیجه ادعای معجزه نمی تواند لزوما نشان صدق مدعی پیامبری باشد.
    معجزه هم که اصلاً یک چیز دیگر است ... معجزه خودش دلیل است و نیازی به اقامه‌ی دلیل ندارد ...
    آن‌ها که مواجه با دعوت انبیاء علیهم‌السلام شدند هم خود معجزه برایشان دلیل بود و برای اینکه معجزه دلیل باشد طلب دلیل دیگری نمی‌کردند و اگر هم بهانه‌تراشی کرده باشند این بهانه‌تراشی به نفس اماره‌ی ایشان نسبت داده شده است و هوا و هوس‌هایشان و همین مایه‌ی تباهی دنیا و آخرتشان معرفی شده است ... اگر می‌خواهید بدانید قرآن معجزه هست یا نه خود را مواجه با این معجزه کنید، نه اینکه به عنوان سوم‌شخص غایب بررسی دانشمندانه‌اش کنید ... اینکه از یک راه نتوانستید دلیل بودن معجزه را متوجه شوید دلیل بر آن نمی‌شود که معجزه دلیل نباشد، ولی ممکن است دلیل بر این شود که آن راه مناسب حل این مسأله نبوده است ... آن هم برای شما و در وضعیت فعلی‌اتان ... مگر آنکه نشان دهید که آن راه نمی‌تواند در هیچ زمانی و برای کسی درست باشد و بالاتر از آن نشان دهید که معجزه اصلاً نمی‌تواند دلیل باشد ... ولی تمام آنچه که نشان می‌دهید، اگر بدهید، همگی در حیطه‌ی علوم حصولی بوده و همواره قابل نقد باقی خواهند ماند و از ایجاد یقین در شما عاجز خواهند بود، یعنی هرگز نمی‌توانید قسم بخورید که هیچ مویی لای درزش نرود و تا هزار سال آینده هم دلایلتان رد نشوند ... بله در هر لحظه می‌توانید بر اساس ظن و گمانی که کسب می‌کنید تصمیمی بگیرید ولی این ظن و گمان‌ها انسان را از دانستن حقیقت بی‌نیاز نمی‌کنند ... نه در جهت اثبات دلیل بودن معجزه و نه در جهت رد کردن آن ...

    ویرایش توسط نقطه : 1395/05/18 در ساعت 03:36
    خدا همه‌ی ما رو هدایت کنه ...

  12. صلوات ها 2


  13. #10

    عضویت
    جنسیت مهر 1388
    علاقه
    فلسفه اسلامی، فلسفه دین، کلام
    نوشته
    4,055
    صلوات
    13740
    حضور
    43 روز 18 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Masood11 نمایش پست ها
    سوال: اگه تنها راه باقیمونده وحی باشه، آیا خدا ناتوانه از اینکه به تمام انسانها وحی کنه و وحی بشه مثل عقل که همه دارن!؟؟ چون اینکه وحی اختصاصی باشه فقط برای سلطه گری یه انسان مفیده، نه هدایت همگانی! مگه اینکه حدف از وحی هدایت نباشه!
    باسلام
    اولا: وحی هم یک فرایند است که دو طرف دارد. فاعل و قابل. قدرت خداوند نامتناهی است و هر کاری که منطقا محال نباشد را میتواند انجام بدهد ولی مشکل در اینجا، ضعف در قابلیت قابل است. انسان در صورتی میتواند طرف خطاب وحی قرار بگیرد که از نظر روحی و معنوی در سطح بالایی قرار داشته باشد.

    ثانیا: ممکن است بگویید، ضعف قابل را میپذیریم، اما وقتی خداوند قادر مطلق است چرا او این قابلیت را به همگان نداده است. پاسخ این سوال این است که این منع از افاضه قابلیت، بازگشت به ضرورت بعثت دارد.
    اگر ما بگوییم که ضرورت بعثت انبیاء، ضرورت ذاتی نیست بلکه ضرورت وصفی است. یعنی به خاطر یک سری محدودیتهای جهان مادی و نیز حکمتهای الهی، وحی صرفا به یک سری انسانها میشود.
    * محدودیت عقل انسان در تشخیص راه درست از باطل، باعث میشود بگوییم حتما باید وحی وجود داشته باشد.
    * محدودیت قابلیت برخی انسانها در دریافت وحی، باعث میشود که وحی صرفا به یک سری بشود.
    * حکمت خداوند در امتحان شدن انسانها در دنیا، باعث میشود که خداوند به انسانها قابلیت دریافت وحی را اعطا نکند بلکه به کسی بدهد که چنین قابلیتی را در خودش ایجاد کرده است.

    ثالثا: با قطع نظر از دو اشکال قبل، اشکال دیگری که میتوان بر وحی کردن به تمام انسانها وارد کرد، تکثر و پلورالیسم است که در آن صورت، کارکرد وحی از بین میرفت و حکمت خداوند نقض میشد. زیرا
    م1. اگر قرار بود بر هر شخصی وحی صورت بگیرد، آموزه های دریافتی افراد به تعداد آنان متکثر میشد.
    م2. د رآن صورت هر کسی میتوانست ادعا بکند که حرف خودش حق است و حرف دیگران را حق نداند.
    م3. این مسئله وقتی حاد میشود که به تعداد انسانهای روی کره زمین از ابتدای خلقت انسان تا انتها، دین به وجود بیاید.
    م4. اختلاف نظر در بین ادیان فوق العاده متکثر باعث بر هم خوردن اتحاد بین انسانها میشد(البته این اختلاف نظر فعلا هم هست ولی حداکثر این اختلافها به تعداد فرق و مذاهب است. همین میزان اختلاف هم غیر قابل تحمل و باعث کشت و کشتار و نزاع است. حال فرض کنید که خود ادیان، به تعداد انسانها باشد. اصلا تصورش نیز وحشت انگیز است.



    ویرایش توسط صدیق : 1395/05/18 در ساعت 12:57
    ضرورت بعثت انبیاء از دیدگاه عقلی


صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 60

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود